Social investment strategies in European education : a comparative study of Italian new philanthropic organizations - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2023

Social investment strategies in European education : a comparative study of Italian new philanthropic organizations

Les stratégies d’investissement social dans l’éducation européenne : une étude comparée des nouvelles organisations philanthropiques en Italie

Arianna Montemurro
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1382405
  • IdRef : 277541573

Résumé

The thesis is focused on social investment initiatives carried out by new philanthropic organizations through the use of their resources. In particular, the study explores two research objectives. The first objective is to investigate European digital education networks in which new philanthropic organizations are involved with public and private stakeholders. Indeed, as emerged from the literature review on new philanthropic actors dealing with European education, today Ed-Tech companies exercise a central role in the implementation of social investment strategies. The second objective is to explore how new philanthropic organizations mobilize their financial resources to advocate for education. Here, I focus on social inclusion as a core theme of advocacy actions and which emerged through interviews with employees of new philanthropic organizations. The methodological approach is centered on network ethnography based on Italian case studies and is used to present the data collection, visualization and analysis. The adopted network ethnography involves close attention to new philanthropic organizations and their relations in the global education policy field and to the connections that join-up these actors, to provide topological visualizations of networks of social investment in education.
La thèse se concentre sur les initiatives d'investissement social menées par des organisations de la nouvelle philanthropie à travers l'utilisation de leurs ressources. En particulier, l’étude explore deux objectifs de recherche. Le premier objectif est d'enquêter les réseaux européens d'éducation numérique dans lesquels des organisations de la nouvelle philanthropie sont impliquées avec des acteurs publics et privés. En effet, comme le montre la revue de la littérature sur les acteurs de la nouvelle philanthropie s’occupant de l’éducation européenne, les entreprises Ed-Tech exercent aujourd’hui un rôle central dans la mise en œuvre de stratégies d’investissement social. Le deuxième objectif consiste à explorer comment les organisations de la nouvelle philanthropie mobilisent leurs ressources financières pour plaider en faveur de l'éducation. Ici, je me concentre sur l’inclusion sociale comme thème fondamental des actions de plaidoyer et qui a émergé à travers les entretiens avec les employés des organisations de la nouvelle philanthropie. L'approche méthodologique est basée sur l'ethnographie de réseau centrée sur des études de cas italiennes et est utilisée pour présenter la collecte, la visualisation et l'analyse des données. L'ethnographie de réseau adoptée implique une attention particulière aux organisations de la nouvelle philanthropie et à leurs relations dans le domaine des politiques éducatives mondiales ainsi qu'aux connexions qui unissent ces acteurs, afin de fournir des visualisations topologiques des réseaux de stratégies d'investissement social dans l'éducation.
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Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-04574677 , version 1 (14-05-2024)

Identifiants

  • HAL Id : tel-04574677 , version 1

Citer

Arianna Montemurro. Social investment strategies in European education : a comparative study of Italian new philanthropic organizations. Sociology. Université de Strasbourg, 2023. English. ⟨NNT : 2023STRAG027⟩. ⟨tel-04574677⟩
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