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B. Appendice,

. Entretien-retranscrit-de-b-fonction, Comme ça a été discuté lors de notre conversation téléphonique, je m'engage à garantir la confidentialité des données et l'anonymat, et à ne pas exploiter ou divulguer les résultats de cette enquête à l'extérieur de cette thèse, Directrice des relations internationales -Catégorie d'interviewé: Ecole de commerce en

:. Mme and . Ok,

, May : Donc tout d'abord si vous pouvez parler de votre entité et de votre fonction s'il-vous-plait

, Dans mon travail en Angleterre j'ai déjà établi mon expérience dans les relations internationales et l'association a déjà depuis un moment une relation avec l'université donc ce n'est pas quelque chose que j'ai mis en place. Mais en faisant l'inventaire des relations, contacts existants à mon arrivée, j'ai établi des fiches d'identité pour chacune des relations existantes et j'ai déterminé l'importance de la relation avec l, Mme : Pour vous situer un-petit-peu, moi je suis arrivé à l'école en septembre 2016 pour etre affecté dans le département international

, Une filière attractive pour les étudiants asiatiques. D'ailleurs, de mon côté, je suis satisfaite que je communique régulièrement avec Shulei comme j'ai eu l'occasion de communiquer avec des agents

, May : D'accord et avant de poursuivre, si vous souhaitez on pourrait poursuivre l'entretien en anglais si vous préférez

, Mme : Merci beaucoup mais je préfère communiquer plus en Français, ça m'oblige a amélioré la langue

, Sans oublier que l'école est toujours à l'écoute des besoins des entreprises, des besoins de l'école aussi, ou à nos étudiants en stage ou en apprentissage dans les entreprises

. Donc, est parfois nous qui sommes à la demande des services de l'entreprise, que ça soit une visite à l'entreprise, que ça soit un intervenant pour donner une conférence sur une partie de leur entreprise ou que ça soit une entreprise qui est à la demande pour des stagiaires ou des apprentis ça marche dans les deux sens selon la situation

, May : on peut dire que suivant votre description, les relations informelles représentent une grande part alors. Quel est leur intérêt ?

, Mme : Parfois c'est mieux de privilégier le contact aux formalités. Parce que parfois quand on signe, ça arrondie la relation au lieu de la garder d'une façon qui permet une communication fluide

N. Qu, Je dirai que c'est vraiment à l'école de faire. Donc c'est pour ça quand il y a les bonnes personnes en place ça se fait un petit peu plus naturellement. Une personne avec un charisme, qui inspire la confiance

, Dans mes fonctions, c'est moins le côté entreprise, plus le côté international. On a une directrice des relations entreprises. Moi mon rôle ça serait plutôt avec les universités mais justement sur ce côté-là entretenir de bonnes relations avec les partenaires que ce soit avant signature de partenariat

, Dans mon souci de compréhension du fonctionnement de votre organisation dans le tissage des liens, me permettriez-vous de demander s'il y a une formalité fixe à suivre dans cette approche

:. Mme, . Oui, and . Oui, Il y a le côté « dating » où on essaye de voir si on peut travailler ensemble et s'il y a un « match », on essaye de déterminer les conditions d'une relation sereine? Ainsi, en choisissant les bons partenaires on peut plus facilement communiquer avec eux, on peut plus facilement monter des projets ensemble. Et en bien les connaissant, on peut essayer de travailler sur les points qu'on a en commun plutôt que de forcer quelque chose qui finalement ne va peut-être pas aboutir parce qu

, Comme la Chine est un pays tellement vaste, il y a tous types de profils d'étudiants, tous types de profils d'universités chinoises. Donc sur un point spécifique sur l'individu des étudiants individuels, il nous est toujours utile d'avoir un expert qui peut nous conseiller, qui peut nous aider à trouver les meilleurs profils. Donc il y a le coté d'expertise mais il y a aussi le coté facilitateur. Chongqing -Chongqing Asia and Europe Education and Culture Consulting Co., Ltd -Chongqing Rui tide abroad Business Consulting Co., Ltd -Chongqing Jia Yang Xin to go abroad Advisory Services Co., Ltd -Chongqing to Canada to go abroad Consulting Co., Ltd. -Chongqing City, China Travel Service Group to go abroad Services Co., Ltd -Chongqing, the United States and China to go abroad intermediary Services Co., Ltd -Chongqing New Classroom Education Culture Communication Co, Je vous remercie pour votre partage d'expériences et c'est ce qui nous mène alors vers l'ACESF et son intérêt comme intermédiaire. Pourquoi adhérez-vous à cette association ? Mme : Je vous en prie et il y a plusieurs critères qui justifient notre choix

, Mediation Continuum" ? Thesis subject and research questions ? Field of study and methodology ? Thesis plan First Part: Catalyzing links, between structure & mediation, theoretical framework Chapter, ? Mediation across time ? Mediation between Ideology and Practice ? Thesis problematic

, Section I.1: Mediation to prevent or resolve a dispute ???????????????, p.15

A. , Alternative Dispute Resolution (ADR): Types of disputes concerned, Advantages ???

, A.2 Conciliation ??????????????????????????????, p.16

, A.3 Participatory procedure ?????????????????????????? 17

, A.5 Summing-up ADR ???????????????????????????? 19

B. , Main types of mediation as Alternative Dispute Resolution ?????????????. 21 B.1 Legal or administrative mediation ?????????????????????? 21

, Private or conventional mediation ?????????????????????? 22

C. The, Mediator in conventional mediation ?????????????????????22 C.1 The choice of the mediator ????????????????????????

C. , The role of the mediator ?????????????????????????

, The mediation process ????????????????????????????.. 24 D.1 The absence of formalism ????????????????????????? 24

, The assistance of a lawyer ????????????????????????? 24

, Meetings and consequences of mediation ??????????????????? 24

, Summing-up item D: The mediation process ?????????????????, p.25

E. , Summary section I.1 Mediation to resolve a dispute ????????????????, vol.26

, Section I.2: Mediation, creating value through catalyzing links ??????????? 27

, A. Ideology of Mediation ????????????????????????????, vol.27

, A.1 From relation to others, to decision making ??????????????????, p.27

, Feedback loop A.1: From relation to others, to decision making ?????????? 29 A.3 From decision making to the application of mediation nowadays ?????????, p.30

B. , Features of mediation forms: « Mediation to resolve a dispute », «Mediation to create links» ??????????????????????????, p.35

B. , Objective: Agreement -Communication ??????????????????? 36

B. , Linking: Interpersonal relation -Partnership relations ?????????????, p.37

B. , Process: Structured mediation -Structured approach ??????????????, p.37

, Duration: short and accurate -long and undetermined ?????????????.. 37 B.5 Summing-up item B ???????????????????????????, p.38

C. Structured, Inventory of mediation practices: Context, Objective, Linking, Process, Duration ?????????????????? 39

C. , Family mediation (conjugal mediation) ???????????????????, p.39

, Social mediation (citizen mediation, neighborhood mediation) ??????????

, Consumer mediation ??????????????????????????, p.43

, Professional mediation ??????????????????????????, p.44

, C.6 Corporate mediation ???????????????????????????, p.45

C. Ombudsman and ?. , , vol.46

C. , Socio-religious mediation ?????????????????????????, vol.46

, Transcultural mediation ?????????????????????????? 47 C.10 Cultural mediation ???????????????????????????, p.48

C. , 11 Intercultural mediation ?????????????????????????, p.49

C. , 13 Environmental mediation ????????????????????????, p.52

C. , Scientific mediation ??????????????????????????? 55

C. , Territorial mediation (or territorial dialogue) ?????????????????, vol.16, p.57

, Mediation of environmental knowledge ???????????????????, p.59

, Abstract section I.2 -Correlation table between features of the two forms of mediation and mediation practices ???????????????????????????62

, Section I.3: abstract Chapter 1 ??????????????????????????? 63

. Chapter, A perennial mediation approach piloted by an adhocratic configuration ??????????????????????????????????, p.64

, Section II.1. The structure of an organization ???????????????????, p.65

, A. coordination mechanisms ???????????????????????????, p.65

, A.1 Mutual adjustment ???????????????????????????? 65

, A.2 Direct supervision ???????????????????????????? 66

A. , 3 The standardization: Process, Products, Qualifications ?????????????, p.66

B. , The five basic elements of an organization ????????????????????. 67 B.1 Operational

, B.3 hierarchical line ????????????????????????????? 68

, Logistic support functions ????????????????????????? 69

, C. the organization as a flow system ???????????????????????? 69 C.1 Formal authority ????????????????????????????, p.69

, System of regulated flows ????????????????????????? 69

C. , Informal communication system ??????????????????????, p.70

, Constellations of works ?????????????????????????? 70

, Decision-making processes ????????????????????????, p.71

, Abstract section II.1, Structure of an organization ????????????????, p.72

, Section II.2: Structural configurations ???????????????????????, p.73

A. , Simple structure ??????????????????????????????? 74

A. , Between the structure and functioning of the organization ????????????.. 74 A.2 Design parameters: formalization, Link mechanisms, specialization, grouping in units ??????????????????????????????, p.74

, A.3 Contingency factors ???????????????????????????, p.75

B. Mechanistic,

B. , Between the structure and functioning of the organization ????????????, p.75

, Design parameters: formalization, Link mechanisms, specialization, grouping in units ??????????????????????????????, p.76

B. , 3 Contingency factors ???????????????????????????, p.76

, Schematic of the mechanistic bureaucracy ??????????????????, p.76

C. , Between the structure and functioning of the organization ????????????, p.76

C. , Design parameters: formalization, Link mechanisms, specialization, grouping in units ??????????????????????????????, p.77

, Contingency factors ???????????????????????????, p.77

, Schematic of the professional bureaucracy ??????????????????, p.77

, The Divisional Structure ???????????????????????????.. 78 D.1 Between the structure and functioning of the organization ????????????, vol.78

D. , Design parameters: formalization, Link mechanisms, specialization, grouping in units ??????????????????????????????, p.78

, Schematic of the divisional structure ????????????????????, p.79

E. Adhocracy and ?. , 79 E.1 Between the structure and functioning of the organization ????????????, p.79

E. , Design parameters: formalization, Link mechanisms, specialization, grouping in units ??????????????????????????????, vol.80

E. , Contingency factors ???????????????????????????, p.81

E. , Schematic of the divisional structure ????????????????????? 81

, Section II.3: Abstract Chapter 2 ??????????????????????????, p.81

. Chapter, «Mediation Continuum

, Section III.1: Miscibility of an adhocratic structure with a "mediation continuum, 83 A. Coordination and Innovation ?????????????????????????, vol.84

B. , Long term, short term vision ?????????????????????????, p.86

, B.1 Operational Adhocracy ??????????????????????????, vol.86

C. , Dynamic and iterative process ?????????????????????????. 89 C.1 Dynamic process ????????????????????????????, p.89

, Iterative process ????????????????????????????? 90

, Internal and external contingency factors ????????????????????. 91 D.1 Internal Contingency Factors ???????????????????????, p.91

, External contingency factors (environment) ?????????????????? 94

E. Factor and ?. , 97 E.1 Forms and source of Trust ????????????????????????? 97

, Returns of Trust ????????????????????????????? 98

F. Orchestra-man and ?. , 99 F.1 Role of the orchestra-man: unformal authority ?????????????????, p.99

, Characteristics of the orchestra-man ?????????????????????, vol.100

, Section III.2: Research questions ?????????????????????????, p.101

A. , Research question 1: An adhocratic configuration to a "mediation continuum

B. , Research question 2: Trust factor to a "mediation continuum

C. , Research question 3: Man-Orchestra to a "mediation continuum

. ?????????????????????????, , vol.102

, Second Part: construction of the case study, framework of the research project Chapter, vol.104

, Section IV.1: Positioning and objective of the research ??????????????? 105

, A. Epistemological positioning ??????????????????????????, vol.106

, A.1 Nature of the knowledge produced ?????????????????????, vol.106

, 107 A.3 Status and value of knowledge ???????????????????????, vol.108

B. , Choice of the object of study and formulation of the research problem ????????. 108 B.1. Choice of the subject of study ???????????????????????, vol.108

B. , Formulation of the research problem ????????????????????, vol.109

C. Objectives and ?. Research-design, 111 C.1 Research strategy: One holistic case study ??????????????????

, Process and Content: purpose of understanding and description ??????????, vol.112

, Research approach ???????????????????????????? 114

, Objective of the interpretation ???????????????????????, vol.115

. ???????????????, Section IV.2: Data collection, processing and analysis, vol.116

A. , Data collection: constitution of the empirical material ???????????????, vol.118

, A.1 Secondary data ????????????????????????????, vol.118

, A.2 Primary data ?????????????????????????????, p.119

, Sample selection ???????????????????????????? 124

, The specificity of access to the land in the context of the unique holistic case study ?, p.127

B. , The processing and analysis of data ??????????????????????? 128 B.1 Condensing Data ???????????????????????????? 129

, 2 Horizontal data presentation and consolidation ????????????????, p.134

, Identification of points of divergence and convergence ????????????? 134

, Section IV.3: Methodological limitations of the research ??????????????, vol.136

, A. The validity of research ???????????????????????????? 136

, A.1 Internal validity ????????????????????????????, p.136

, A.2 The external validity of research ?????????????????????, p.141

B. , The reliability of research ??????????????????????????? 142 B.1 The reliability of the measurement tool ???????????????????, p.143

, Section IV.4: Abstract chapter

, The field researched case study ??????????????? 146

, Section V.1: A mass education system ???????????????????????, p.147

A. , Structure of the Chinese educational system and Chinese student mobility ??????.. 147 A.1: Chinese Student mobility ????????????????????????, p.147

B. , Key dates in the Chinese educational system (1904-2012) ?????????????? 148 B.1: Centralized educational system, p.151

C. , Actors of the internationalization of the Chinese education system to France ?????... 152 C.1 Campus France ????????????????????????????, p.152

, Alliance Française ???????????????????????????, p.153

C. , Private language centers ????????????????????????? 153

, Intermediate agents, intermediate educational agents ?????????????, p.153

, Section V.2: Choice of mediation practices for Sino-French Educational mediation approach ?????????????????????????? 156

A. , Cultural mediation ?????????????????????????????? 157

B. , Intercultural mediation ???????????????????????????? 158

, C. Transnational mediation ???????????????????????????, vol.158

D. , Environmental mediation ??????????????????????????? 158

F. , Scientific mediation ?????????????????????????????, p.159

G. , Territorial mediation ????????????????????????????? 159

H. , Environmental knowledge mediation ??????????????????????, p.159

I. , Feedback loop section V.2 ???????????????????????????, p.160

V. Section, 3: Choosing an Intermediate Education Agency -Mediation Structure ?, p.161

A. , An adhocratic structure ???????????????????????????, p.162

B. , Mediation continuum ????????????????????????????? 163

, C. Association identity ?????????????????????????????, vol.164

, Abstract Chapter V ?????????????????????????? 167 Third part: lessons learned from the case study and their interpretations Chapter

V. I. Section, 1: Theme 1 -Factors justifying the membership in A.C, p.170

A. , Why do you join this association

A. , The complexity of the French educational and administrative systems ??????, p.171

A. , The need to have a sufficient level of mastery of the French language ??????, p.172

A. , The regulation around the pursuit of studies in France for Chinese students ????

, The difference in cultural codes and practices between France and China ?????, vol.174

B. , Why do you trust this association A.C

, Section VI.2: Theme 2 -Coordination by

A. , How does this association A.C.E.S.F work? ???????????????????, p.177

B. , How are conflicts resolved?

V. I. Section, 3: Theme 3 -The Binder within the ACESF ??????????????, p.181

A. , What are the strengths of this association? ???????????????????? 181

A. , The mastery of both languages (French and Mandarin) ????????????? 181

, A.2 The codes of China ??????????????????????????? 182

A. , The existence of an extensive personal network of ACESF leaders ????????, p.182

, A.4 Attributes held by the officers ??????????????????????, p.182

B. , What are the weaknesses of this association?

. Chapter, Case study analysis and interpretations ??????????? 186

V. Section, 1: An adhocratic configuration is necessary for a «mediation continuum, p.187

, Section VII.2: The conditions necessary for a "mediation continuum

A. , To what extent the presence of a pilot/orchestra-man is decisive for a «mediation continuum, p.189

B. , To what extent does trust ensure a «mediation continuum

C. , To what extent does an adhocratic configuration favors a «mediation continuum» approach? ???????????????????????, p.194

, Section VII.3: Abstract Chapter VII ???????????????????? 198

, Enfin, la troisième partie présente les enseignements tirés de l'étude de cas, leurs interprétations et que nous avons conclu par les contributions méthodologiques : inventaire structuré des pratiques de médiation (1) attributs du médiateur dans un cadre interculturel (2) adéquation entre la forme de confiance et la spécificité culturelle de l'interlocuteur dans un contexte interculturel (3) et apport managérial de ce travail qui consiste

, choisi, a permis de comprendre, d'une part, pourquoi l'établissement d'un « continuum médiationnel » est nécessaire pour un processus de médiation réussi et, d'autre part, comment établir une continuité entre les pratiques de médiation. Les réponses à nos trois questions de recherche, qui constituent les variables explicatives de notre problème

, En plus de ces résultats, nous avons identifié une contribution théorique et trois contributions méthodologiques

. Bernard, Au niveau de la contribution théorique, en ce qui concerne les principes du « continuum médiationnel » de Battistoni (2012) et le principe de continuité entre les différentes pratiques de médiation (Lalonde, Chini, 2001.

, Les concepts proposés par ces chercheurs mettent en évidence le manque de continuité entre les différentes pratiques de médiation

, Il s'agit notamment (1) d'une mobilisation de la forme de confiance selon la nature de l'interlocuteur et son particularisme culturel ; (2) de la présence d'un pilote jouant le rôle d'homme-orchestre, de médiateur, d'intégrateur et doté d'attributs essentiels, tels que la maîtrise des pratiques managériales participatives, un tempérament souple, une capacité de négociation importante, Nos recherches ont enrichi ces connaissances théoriques par l'identification de leviers de succès qui peuvent faciliter l'articulation entre les différentes pratiques de médiation