.. .. Matériel,

.. .. La-collecte-de-données,

, Élaboration du support pour la prise de sons

, Segmentation et mesures acoustiques des sons cibles

, Test de perception

. .. Questionnaire,

. .. Conclusion,

.. .. Résultats-de-la-prononciation-en-vitesse-normale,

. .. Le-yod-dropping,

L. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

G. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

, La prononciation des graphies <i> et <y>

L. and .. .. ,

, La prononciation de la graphie <ei> dans leisure

.. .. Le,

. .. Résultats-globaux-des-mots-À-vitesse-normale,

.. .. Résultats-de-la-prononciation-en-vitesse-rapide,

. .. Le-yod-dropping,

L. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

G. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

, La prononciation des graphies <i> et <y>

L. and .. .. ,

, La prononciation de la graphie <ei> dans leisure

.. .. La-voyelle-de-la-pénultième-syllabe,

, Résultats globaux des mots à vitesse rapide

, 311 9.2 Temps d'apprentissage et temps d'utilisation de l'anglais

.. .. Séjours,

. .. Nationalité,

A. Bibliographie-abdelmalek, Edgar Morin, sociologue et théoricien de la complexité : des cultures nationales à la civilisation européenne, Sociétés, vol.86, issue.4, pp.99-117, 2004.

R. H. Abraham and C. D. Shaw, Dynamics: The Geometry Of Behavior, 1992.

M. Adda-decker, C. Fougeron, C. Gendrot, E. Delais-roussarie, and L. Lamel, La liaison dans la parole spontanée familière : une étude sur grand corpus, Revue francaise de linguistique appliquee, vol.XVII, pp.113-128, 2012.

J. Algeo, British or American English? : A Handbook of Word and Grammar Patterns, 2006.

F. Amadieu and A. Tricot, Utilisation d'un hypermédia et apprentissage : deux activités concurrentes ou complémentaires ? Psychologie Française, vol.51, pp.5-23, 2006.

R. W. Anderson, Pidginization and Creolization as Language Acquisition, 1983.

M. L. Andrews, W. M. Cox, and R. G. Smith, Effects of alcohol on the speech of non alcoholics, Central States Speech Journal, vol.28, issue.2, p.140143, 1977.

J. Androutsopoulos, Mediatization and sociolinguistic change. Key concepts, research traditions, open issues, Mediatization and sociolinguistic change, pp.3-48, 2014.

M. A. Arbib, How the Brain Got Language : The Mirror System Hypothesis, 2012.

L. Armati, E. Desplanques, and I. Poitte, Séries, elles ont pulvérisé le petit écran, Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse Télérama, 2011.

D. Aubin and A. D. Dalmedico, Writing the History of Dynamical Systems and Chaos: Longue Durée and Revolution, Disciplines and Cultures, Historia Mathematica, vol.29, issue.3, pp.273-339, 2002.

J. Aubin and A. Cellina, e éd, Differential Inclusions: Set-Valued Maps and Viability Theory, 2012.

J. Aubin, P. Bayen, and P. P. Saint-pierre, Overview and Organization, Viability Theory, pp.1-40, 2011.

A. D. Baddeley, Working Memory, 1986.

A. Bandura, L'apprentissage social, 1995.

A. Bandura and R. Walters, Social Learning and Personality Development, 1963.

A. Bandura, D. Ross, and S. A. Ross, Imitation of film-mediated aggressive models, The Journal of Abnormal and Social Psychology, vol.66, issue.1, pp.3-11, 1963.

J. Baudin and N. Chuc, Séries : Pourquoi elles rendent les téléspectateurs complètement accros, Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse FIGARO website, 2014.

J. C. Beal, English in Modern Times, 2014.

M. Bechet, Perturbation de la production des occlusives chez des locuteurs présentant une division palatine ou labio-palatine, 2011.

D. M. Behne, S. M. Rivera, and D. B. Pisoni, Effects of alcohol on speech : I. Durations of isolated words, sentences, and passages in fluent speech, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.90, issue.4, pp.2311-2311, 1991.

P. Benson, Autonomy in language teaching and learning. Language Teaching, vol.40, 2006.

P. Benson, Teaching and Researching Autonomy in Language Learning, 2011.

P. Benson and H. Reinders, Beyond the Language Classroom, 2011.

V. Berry and A. Garcia, Éducation formelle et éducation informelle : Regards croisés sur la notion de compétence (transversale). Éducation et socialisation, Les Cahiers du CERFEE, issue.41, 2016.

,

A. Berthoz, La simplixité, 2009.

J. Bertin, P. Gravé, and J. Narcy-combes, Second Language Distance Learning and Teaching : Theoretical Perspectives and Didactic Ergonomics, Information Science Reference, 2010.

H. Besse and R. Porquier, A Direct Realist View of Cross-Language Speech Perception, Speech perception and linguistic experience : Theoritical and Methodological Issues, pp.171-204, 1991.

C. T. Best, G. W. Mcroberts, and E. Goodell, Discrimination of non-native consonant contrasts varying in perceptual assimilation to the listener's native phonological system, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.109, issue.2, pp.775-794, 2001.

C. T. Best, G. W. Mcroberts, and N. M. Sithole, Examination of perceptual reorganization for nonnative speech contrasts: Zulu click discrimination by English-speaking adults and infants, Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, vol.14, issue.3, pp.345-360, 1988.

F. Blanchard and J. Leven, Say Chic : A Collection of French Words We Can't Live Without, 2007.

S. E. Blumstein, Theoretical implications of the quantal nature of speech: a commentary, Journal of Phonetics, vol.17, pp.55-61, 1989.

P. Boersma and D. Weenink, Praat : Doing phonetics by computer, 2017.

, On ne parle pas franglais : La langue française face à l'anglais, 2008.

J. P. Bonnot, Évolution des représentations phonologiques ou comment l'esprit vient à la matière, Percevoir : Monde et langage. Invariance et variablité du sens vécu, pp.271-315, 2001.

F. Bouarourou, La gémination en tarifit : Considérations phonologiques, études acoustique et articulatoire (Thèse de Doctorat), D'où viennent les accents régionaux ? Paris : le Pommier, 2010.

V. Bourgeais and S. Gheoghiu, L'anglais, le français et l'allemand demeurent les langues étrangères les plus étudiées au premier cycle du secondaire dans l'UE28 en 2012, 2014.

M. Boutet, Depuis quand les Français sont-ils accros aux séries TV ?, Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse La Revue des Médias website, 2014.

L. M. Brevik and G. O. Hellekjaer, Outliers: Upper secondary school students who read better in the L2 than in L1, International Journal of Educational Research, vol.89, pp.80-91, 2018.

G. Brougère, Les jeux du formel et de l'informel. Revue française de pédagogie, Recherches en éducation, issue.160, pp.5-12, 2007.

G. Brougère, Qu'entendre par jeu dans l'enseignement et l'apprentissage des langues : Diversité des situations et des modalités d'apprentissage. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l, Apliut, vol.36, issue.2, 2017.

I. Brulard, P. Carr, J. Durand, and S. Navarro, La prononciation de l'anglais contemporain dans le monde : Variation et structure. Toulouse: Presses Universitaires du Midi, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02099328

J. S. Bruner, Le développement de l'enfant. Savoir-faire, 1983.

J. S. Bruner, Comment les enfants apprennent à parler, 1987.

H. L. Buffon, Le français une langue pour l, Europe. Paris Match, 2003.

A. Bürki, C. Fougeron, C. Gendrot, and U. H. Frauenfelder, Phonetic reduction versus phonological deletion of French schwa: Some methodological issues, Journal of Phonetics, vol.39, issue.3, pp.279-288, 2011.

J. Bybee, La parole et son traitement automatique, 1989.

L. Calvet, Histoire du français en Afrique, 2010.

L. Calvet, La sociolinguistique (8e éd, 2013.

L. Cameron and D. Larsen-freeman, Complex systems and applied linguistics, International Journal of Applied Linguistics, vol.17, issue.2, pp.226-239, 2007.

D. Carey and C. Mcgettigan, Magnetic resonance imaging of the brain and vocal tract: Applications to the study of speech production and language learning, Neuropsychologia, vol.98, pp.201-211, 2017.

J. Carrier, Tapestry : The History and Consequences of America's Complex Culture, 2014.

C. P. Casanave, Diary of a dabbler: Ecological influences on an EFL teacher's efforts to study Japanese informally, TESOL Quarterly, vol.46, issue.4, pp.642-670, 2012.

J. K. Chambers, TV Makes People Sound the Same, Language Myths, pp.123-131, 1998.

L. Chanquoy, A. Tricot, and J. Sweller, La charge cognitive : Théorie et applications, 2007.

A. Chauveau, Séries TV, un phénomène de société, Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse Le Huffington Post website, 2013.

E. Coenen, P. Zwitserlood, and J. Bölte, Variation and assimilation in German: Consequences for lexical access and representation, Language and Cognitive Processes, vol.16, pp.535-564, 2001.

F. Coffield, The Necessity of Informal Learning, 2000.

A. C. Cohn, Nasalisation in English : Phonology or phonetics, Phonology, vol.10, issue.1, pp.43-81, 1993.

J. Cole and R. Vanderplank, Comparing autonomous and class-based learners in Brazil : Evidence for the present-day advantages of informal, out-of-class learning, System, vol.61, pp.31-42, 2016.

C. Combes, La pratique des séries télévisées : une sociologie de l'activité spectatorielle (Thesis, 2013.

C. Combes, Figures de la sériphilie, , vol.31, issue.2, pp.223-243, 2017.

M. Commander and M. Guerrero, Reading as a social interactive process: The impact of shadow-reading in L2 classrooms, vol.25, pp.170-191, 2013.

, Recommandations du Conseil du 20 décembre 2012 relative à la validation de l'apprentissage non formel et informel, 2012.

, Un Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues : Apprendre, Enseigner, 2001.

A. Cooper, N. Fecher, and E. K. Johnson, Toddlers' comprehension of adult and child talkers : Adult targets versus vocal tract similarity, Cognition, vol.173, pp.16-20, 2018.

G. Corbillé, Informal learning: Rediscovering the natural pathways that inspire innovation and performance, J, issue.2, 2006.

A. Cruttenden, Gimson's pronunciation of English, 2014.

D. Crystal, English as a Global Language, 2012.

M. D&apos;imperio, R. Cavone, and C. Petrone, Phonetic and phonological imitation of intonation in two varieties of Italian, Frontiers in Psychology, vol.5, pp.1226-1236, 2014.

,

G. Darragh, A To Zed, A To Zee A Guide To The Differences Between, 2000.

U. Dausendschön-gay, Communication exolingue et Interlangue. Linx. Revue des linguistes de l'université, pp.41-50, 2003.

K. Dautenhahn and C. L. Nehaniv, Imitation in Animals and Artifacts, 2002.

J. David, thèse en cours). La « blockbusterisation » des séries télévisées américaines

C. Davies, Divided by a Common Language : A Guide to British and American English, 2005.

M. Davies, K. Davis, and P. K. Kuhl, Corpus of American Soap Operas : 100 million words, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.95, issue.5, pp.2976-2976, 1994.

K. De-bot, Introduction: Second Language Development as a Dynamic Process, The Modern Language Journal, vol.92, issue.2, pp.166-178, 2008.

K. De-bot and D. Larsen-freeman, Researching second language development from a dynamic systems theory perspective, A Dynamic Approach to Second Language Development: Methods and Techniques, pp.5-23, 2011.

/. Amsterdam and . Philadelphia,

K. Bot, W. Lowie, and M. Verspoor, A dynamics systems theory approach to second language acquisition, Bilingualism: Language and Cognition, vol.10, issue.1, pp.7-22, 2007.

V. Delvaux, K. Huet, M. Piccaluga, and B. Harmegnies, Production training in Second Language Acquisition : A comparison between objective measures and subjective judgments, pp.25-29, 2013.

F. Demaizière and J. Narcy-combes, Méthodologie de la recherche didactique : Nativisation, tâches et TIC. Alsic, vol.8, 2005.

A. Deschamps, De l'écrit à l'oral et de l'oral à l'écrit : Phonétique et orthographe de l'anglais, 1994.

J. Dewaele, Variation, chaos et système en interlangue française. Acquisition et interaction en langue étrangère, pp.143-167, 2002.

J. Dewaele, Compte rendu -hommage : L'oeuvre de L. Selinker. Linx. Revue des linguistes de l'université, pp.153-159, 2003.

M. Di-gioacchino and L. C. Jessop, Uptalk-Towards a quantitative analysis, Toronto Working Papers in Linguistics, issue.1, p.33, 2011.

M. Didienne, Néologismes et enrichissement de la langue française (Mémoire de master), 2019.

K. Dohlus, The Role of Phonology and Phonetics in Loanword Adaptation : German and French Front Rounded Vowels in Japanese, 2010.

Z. Dörnyei, Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies, 2007.

Z. Dörnyei, Individual differences: Interplay of learner characteristics and learning environment, Language Learning, vol.59, pp.230-248, 2009.

Z. Dörnyei, Researching complex dynamic systems:'Retrodictive qualitative modelling'in the language classroom, Language Teaching, vol.47, issue.1, pp.80-91, 2014.

Z. Dörnyei and L. Chan, Motivation and Vision: An Analysis of Future L2 Self Images, Sensory Styles, and Imagery Capacity Across Two Target Languages, Language Learning, vol.63, issue.3, pp.437-462, 2013.

Z. Dörnyei and P. Skehan, Individual Differences in Second Language Learning, pp.589-630, 2003.

Z. Dörnyei, P. Macintyre, and A. Henry, Introduction: Applying complex dynamic systems principles to empirical research on L2 motivation, Motivational Dynamics in Language Learning, pp.1-7, 2015.

. Dschwen, Lorenz attractor, calculated with octave and converted to SVG using a quick hack perl script. Trace starts in red and fades to blue as t progresses. Work in progress, 2006.

C. Dubois, Les bases neurophysiologiques de la perception audiovisuelle syllabique : Étude simulatnée en Imagerie par Résonance Magnétique fonctionnelle et en Électroencéphalographie (IRMf/EEG) (Thèse de Doctorat), 2009.

C. X. Durand, La langue française : Atout ou obstacle. Presses Univ. du Mirail, 1999.

N. C. Ellis, Frequency Effects In Language Processing: A Review with Implications for Theories of Implicit and Explicit Language Acquisition, vol.24, pp.143-188, 2002.

R. Ellis, Individual Differences in Second Language Learning, The Handbook of Applied Linguistics, pp.525-551, 2004.

M. Ettlinger, An exemplar-based model of chain shifts, Proceedings of the 16th international congress of the phonetic science, pp.685-688, 2007.

C. Exare, Analyse acoustique et perspective de quelques interférences pour des pistes de correction phonétique, Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, vol.3, pp.68-84, 2009.

L. Fadiga, L. Craighero, G. Buccino, and G. Rizzolatti, Speech listening specifically modulates the excitability of tongue muscles: a TMS study, The European Journal of Neuroscience, vol.15, issue.2, pp.399-402, 2002.

J. Fagard and J. J. Lockman, Change in imitation for object manipulation between 10 and 12 months of age, Developmental Psychobiology, vol.52, issue.1, pp.90-99, 2010.

C. Fauth, Perturbation de la production de la parole suite à une opération de la glande thyroïde (Thèse de Doctorat), 2012.

G. Feng and E. Castelli, Some acoustic features of nasal and nasalized vowels : A target for vowel nasalization, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.99, issue.6, pp.3694-3706, 1996.

J. Flege, Speech learning in a second language, Phonological Development Models, Research, and Impplications, pp.565-604, 1992.

J. Flege, Assessing constraints on second-language segmental production and perception. Phonetics and phonology in language comprehension and production: Differences and similarities, vol.6, pp.319-355, 2003.

C. Fougeron, Variations articulatoires en début de constituants prosodiques de différents niveaux en français (Thèse de Doctorat), 1998.

C. Fougeron, Renforcements et réductions segmentales : influences de la structure prosodique, de la phonologie, 2013.

C. Fougeron and E. Delais-roussarie, Liaisons et enchaînements « Fais_en à Fez_en parlant, Actes des Journées d'Etudes sur la Parole, pp.221-224, 2004.

C. Fougeron, L. Crevier-buchman, C. Fredouille, A. Ghio, C. Meunier et al., Developing an Acoustic-phonetic Characterization of Dysarthric Speech in French, Proceedings of the Seventh conference on International Language Resources and Evaluation. Présenté à LREC'10, vol.144, pp.1905-1905, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00528520

C. Fougeron, J. Goldman, A. Dart, L. Guélat, and C. Jeager, Influence de facteurs stylistiques, syntaxiques et lexicaux sur la réalisation de la liaison en français, Actes de TALN, pp.173-182, 2001.

P. Fournier, L'Accentuation des Emprunts Français dans les Dictionnaires Anglais de Prononciation, Proceedings of the XVII EURALEX International Congress, pp.424-435, 2016.

S. Galligani, Réflexion autour du concept d'interlangue pour décrire des variétés non natives avancées en français. Linx. Revue des linguistes de l'université, pp.141-152, 2003.

B. Garnier, L'éducation informelle contre la forme scolaire ? Carrefours de l'éducation, pp.67-91, 2018.

M. Garnier, L. Lamalle, and M. Sato, Neural correlates of phonetic convergence and speech imitation, Frontiers in psychology, vol.4, p.600, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00576055

M. G. Gaskell and W. D. Marslen-wilson, Mechanisms of phonological inference in speech perception, Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, vol.24, issue.2, pp.380-396, 1998.

M. Gentilucci and P. Bernardis, Imitation during phoneme production, Neuropsychologia, vol.45, issue.3, pp.608-615, 2007.

J. Giguère, J. Giasson, and C. Simard, Les relations entre la lecture et l'écriture : Représentations d'élèves de différents niveaux scolaires et de différents niveaux d'habileté. Revue canadienne de linguistique appliquée, vol.5, pp.23-50, 2002.

H. Giles and T. Ogay, Explaining communication: Contemporary theories and exemplars, pp.293-310, 2007.

M. Ginésy, Phonétique et phonologie de l'anglais, 2000.

O. Glain, The Yod/j : Palatalize it or drop it. How Traditional Yod Forms are Disappearing from Contemporary English, Cercles, vol.22, pp.4-24, 2012.

S. D. Goldinger, Words and voices: Episodic traces in spoken word identification and recognition memory, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.22, issue.5, pp.1166-1183, 1996.

M. Goldrick and S. E. Blumstein, Cascading activation from phonological planning to articulatory processes: Evidence from tongue twisters. Language and Cognitive Processes, vol.21, pp.649-683, 2006.

L. Goldstein, M. Pouplier, L. Chen, E. Saltzman, and D. Byrd, Dynamic action units slip in speech production errors, Cognition, vol.103, issue.3, pp.386-412, 2007.

,

S. W. Gregory, K. Dagan, and S. Webster, Evaluating the Relation of Vocal Accommodation in Conversation Partners' Fundamental Frequencies to Perceptions of Communication Quality, Journal of Nonverbal Behavior, vol.21, issue.1, pp.23-43, 1997.

C. Grignon, Prédiction et rétrodiction. Revue européenne des sciences sociales, European Journal of Social Sciences, pp.75-90, 2008.

T. Grivicic and C. Nilep, When phonation matters : The use and function of yeah and creaky voice, 2004.

F. Grosjean and A. Deschamps, Analyse contrastive des variables temporelles de l'anglais et du français : Vitesse de parole et variables composantes, phénomènes d'hésitation. Phonética, vol.31, pp.144-184, 1975.

Y. Guo and G. H. Beckett, The Hegemony of English as a Global Language: Reclaiming Local Knowledge and Culture in China, Convergence, vol.40, issue.1-2, pp.117-132, 2007.

U. Gut, Non-native Speech : A Corpus-based Analysis of Phonological and Phonetic Properties of L2 English and German, 2009.

W. A. Hachten and J. F. Scotton, The World News Prism : Digital, Social and Interactive, 2016.

M. Hamada and K. Koda, The Role of Phonological Decoding in Second Language Word-Meaning Inference, Applied Linguistics, vol.31, issue.4, pp.513-531, 2010.

Z. Han and C. A. Chen, Repeated-reading-based instructional strategy and vocabulary acquisition: A case study of a heritage speaker of Chinese, vol.22, pp.242-262, 2010.

S. Hantke, F. Weninger, R. Kurle, F. Ringeval, A. Batliner et al., I Hear You Eat and Speak : Automatic Recognition of Eating Condition and Food Type, Use-Cases, and Impact on ASR Performance, PLoS ONE, issue.5, p.11, 2016.

,

B. Harmegnies and D. Poch-olivé, A study of style-induced vowel variability : Laboratory versus spontaneous speech in Spanish, Speech communication, vol.11, issue.4-5, pp.429-437, 1992.

S. A. Hart, Apprentissage formel, informel, non formel, des notions difficiles à utiliser, Pourquoi? Consulté 9 juillet 2018, à l'adresse OCE -L'Observatoire compétences-emplois, 2013.

N. Herry-bénit, Didactique de la phonétique anglaise, 2011.

K. M. Hiiemae and J. B. Palmer, Tongue Movements in Feeding and Speech, Critical Reviews in Oral Biology & Medicine, vol.14, issue.6, pp.413-429, 2003.

J. Hillenbrand, L. A. Getty, M. J. Clark, and K. Wheeler, Acoustic characteristics of American English vowels, The Journal of the Acoustical society of America, vol.97, issue.5, pp.3099-3111, 1995.

H. E. Hilton, Enjeux méthodologiques de l'émergentisme pour la recherche en acquisition et en didactique des langues. Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.14, pp.14-15, 2017.

F. Hirsch, Le bégaiement : Perturbation de l'organisation temporelle de la parole et conséquences spectrales, 2007.

R. Hodges, N. Munro, E. Baker, K. Mcgregor, and R. Heard, The Monosyllable Imitation Test for Toddlers: influence of stimulus characteristics on imitation, compliance and diagnostic accuracy, International Journal of Language & Communication Disorders, vol.52, issue.1, pp.30-45, 2017.

H. Hollien, G. Dejong, C. A. Martin, R. Schwartz, and K. Liljegren, Effects of ethanol intoxication on speech suprasegmentals, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.110, issue.6, pp.3198-3206, 2001.

A. S. Honig, Language insights for caregivers with young children, Early Child Development and Care, vol.187, issue.3-4, pp.527-541, 2017.

P. Howell, Effect of Speaking Environment on Speech Production and Perception, Journal of the human-environment system : JHES, vol.11, issue.1, pp.51-57, 2008.

A. Hughes and P. Trudgill, English Accents and Dialect : An Introduction to Social and Regional Varieties of British English, 1979.

A. Hughes, P. Trudgill, and D. Watt, Handbook of the International Phonetic Association: A Guide To The Use Of The International Phonetic Alphabet, 2005.

D. Jacobi, Une introduction à l'analyse de l'éducation non formelle, D. Jacobi, Public et Culture. Culture et éducation non formelle, pp.1-13, 2018.

K. Janicki, Elements of British and american English, 1977.

T. Jauriberry, Rhotiques et rhoticité en Ecosse : Une étude sociophonétique de l'anglais écossais standard (Phd), 2016.

J. Jenkins, The Phonology of English as an International Language, New Models, New Norms, New Goals, 2000.

J. Jenkins, World Englishes: A resource book for students, 2003.

J. Jenkins, W. Baker, and M. Dewey, The Routledge Handbook of English as a Lingua Franca, 2017.

D. ;. Jones, J. Roach, &. J. Setter, . Esling, .. ). Éd et al., Cambridge English Pronouncing Dictionary (18 e éd, 2011.

F. Jost, ». Mentalist, «. Ncis-», and L. Experts, Pourquoi les séries américaines cartonnent en France. Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse Leplus.nouvelobs, 2013.

V. Jurkovi?, Online informal learning of English through smartphones in Slovenia. System, vol.80, pp.27-37, 2019.

B. Kachru, World Englishes: approaches, issues and resources. Language Teaching, vol.25, pp.1-14, 1992.

B. Kachru, Y. Kachru, and C. Nelson, The Handbook of World Englishes, 2009.

M. Kail, L'acquisition de plusieurs langues, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01676429

J. Kappes, A. Baumgaertner, C. Peschke, and W. Ziegler, Unintended imitation in nonword repetition, Brain and Language, vol.111, issue.3, pp.140-151, 2009.

N. Kartushina and U. H. Frauenfelder, On the role of L1 speech production in L2 perception : Evidence from Spanish learners of French, pp.2118-2122, 2013.

K. Kohnert, Language disorders in bilingual children and adults, 2007.

S. Krashen, Formal and Informal Linguistic Environments in Language Acquisition and Language Learning, TESOL Quarterly, vol.10, issue.2, pp.157-168, 1976.

S. Krashen, Comprehensible output? System, vol.26, pp.2-5, 1998.

S. Krashen, The Effect of Direct Instruction on Pronunciation: Only Evident When Conditions for Monitor Use Are Met? Gist Education And learning, Research Journal, issue.7, pp.271-275, 2013.

S. Krashen and T. D. Terrell, The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom, 1983.

P. K. Kuhl, Brain Mechanisms in Early Language Acquisition, Neuron, vol.67, issue.5, pp.713-727, 2010.

P. K. Kuhl and A. N. Meltzoff, Infant vocalizations in response to speech: Vocal imitation and developmental change, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.100, pp.2425-2438, 1996.

P. K. Kuhl, B. T. Conboy, S. Coffey-corina, D. Padden, M. Rivera-gaxiola et al., Phonetic learning as a pathway to language: new data and native language magnet theory expanded (NLM-e), Philosophical Transactions of the Royal Society: Biological Sciences, vol.363, pp.979-1000, 1493.

M. Kusyk, An introduction to the Online Informal Learning of English: Perspectives on Second Language Development through leisure habits, Environnements numériques et interactions en langue étrangères : du formel à l'informel, du réel à la réalité, pp.205-216, 2016.

M. Kusyk, Les dynamiques du développement de l'anglais au travers d'activités informelles en ligne : une étude exploratoire auprès d'étudiants allemands et français, 2017.

M. Kusyk and G. Sockett, From informal resource usage to incidental language acquisition: language uptake from online television viewing in English, ASp. La Revue Du GERAS, issue.62, pp.45-65, 2012.

B. Laborde, Television Series : Inventory of Research in France, Series -International Journal of TV Serial Narratives, vol.3, issue.2, pp.91-100, 2017.

W. Labov, Principles of Linguistic Change, Social Factors, vol.3, 2001.

W. Labov, S. Ash, and C. Boberg, The Atlas of North American English : Phonetics, Phonology and Sound Change, 2006.

P. Ladefoged, The linguistic use of different phonation types, Vocal fold physiology: Contemporary research and clinical issues, pp.351-360, 1983.

P. Ladefoged, Elements of Acoustic Phonetics, 1996.

P. Ladefoged and K. Johnson, A course in Phonetics, 2011.

P. Ladefoged and I. Maddieson, The Sounds of the World's Languages, 1996.

P. Ladefoged and I. Maddieson, Sounds of the World's Languages, 2009.

K. Lakkaraju, S. Swarup, and L. Gasser, Consensus under Constraints : Modeling the Great English Vowel Shift, Social Computing, Behavioral-Cultural Modeling and Prediction, pp.1-8, 2012.

C. Lambert, J. Kormos, and D. Minn, Task Repetition And Second Language Speech Processing, Studies in Second Language Acquisition, vol.39, issue.1, pp.167-196, 2017.

,

M. Lancien, A. Nicolas, and C. Fougeron, Effet de la situation de parole sur la variabilité des voyelles en français. XXXIIe Journées d'Études sur la Parole, pp.338-346, 2018.

O. Lapteva, Speaker Perception and Recognition. An Integrative Framework for computational speech processing, 2011.

D. Larsen-freeman, An ESL index of development, TESOL quarterly, vol.12, pp.439-448, 1978.

D. Larsen-freeman, Chaos/Complexity Science and second Language Acquisition. Applied Linguistics, vol.18, issue.2, pp.141-165, 1997.

D. Larsen-freeman, Adjusting Expectations: The Study of Complexity, Accuracy, and Fluency in Second Language Acquisition, Applied Linguistics, vol.30, issue.4, pp.579-589, 2009.

D. Larson-freeman and L. Cameron, Research Methodology on Language Development from a Complex Systems Perspective, Modern Language Journal, vol.92, issue.2, pp.200-213, 2008.

L. Prell, C. G. Clavier, and O. H. , Effects of noise on speech recognition : Challenges for communication by service members, Hearing Research, vol.349, pp.76-89, 2017.

,

J. S. Lee, Informal digital learning of English and second language vocabulary outcomes: Can quantity conquer quality?, British Journal of Educational Technology, vol.50, issue.2, pp.767-778, 2017.

J. S. Lee, EFL students' views of willingness to communicate in the extramural digital context, Computer Assisted Language Learning, pp.1-21, 2019.

,

J. S. Lee and K. Lee, Perceptions of English as an international language by Korean Englishmajor and non-English-major students, Journal of Multilingual and Multicultural Development, vol.40, issue.1, pp.76-89, 2019.

I. Lehka-lemarchand, Accent de banlieue : approche phonétique et sociolinguistique de la prosodie des jeunes d'une banlieue rouennaise (Thesis, 2007.

A. M. Liberman and I. G. Mattingly, The motor theory of speech perception revised, Cognition, vol.21, issue.1, pp.1-36, 1985.

A. M. Liberman and I. G. Mattingly, A specialization for speech perception, Science, vol.243, pp.489-494, 1989.

V. Lifschutz, Les séries télévisées : une lutte sans fin (Thesis, Lyon 2), Consulté à l'adresse, 2015.

B. Lindblom, Economy of Speech Gestures, pp.217-245, 1983.

B. Lindblom, Adaptive variability and absolute constancy in speech signals: two themes in the quest for phonetic, Proceedings of the Eleventh International Congress of Phonetic Sciences, vol.3, pp.9-18, 1987.

B. Lindblom, Explaining Phonetic Variation: A Sketch of the H&H Theory, Speech Production and Speech Modelling, pp.403-439, 1990.

,

L. Lisker and A. S. Abramson, A cross-language study of voicing in initial stops : Acoustical measurements, vol.20, pp.384-422, 1964.

W. Littlewood, Second language learning, The Handbook of Applied Linguistics, pp.501-524, 2004.

S. E. Lively, D. B. Pisoni, W. V. Summers, and R. H. Bernacki, Effects of cognitive workload on speech production : Acousti analyses and perceptual consequences, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.93, issue.5, pp.2962-2973, 1993.

E. N. Lorenz, Deterministic Nonperiodic Flow, Journal of the Atmospheric Sciences, vol.20, issue.2, pp.130-141, 1963.

E. N. Lorenz, Predictability: Does the Flap of a Butterfly's Wings in Brazil Set off a Tornado in Texas, 1972.

W. Lowie, Emergentism: wide ranging theoretical framework or just one more meta-theory? Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.14, pp.14-15, 2017.

,

W. Lowie, T. Caspi, P. Van-geert, and H. Steenbeek, Modeling development and change, A Dynamic Approach to Second Language Development: Methods and Techniques, pp.99-121, 2011.

L. Luzar, Sur la possibilité de corriger une fossilisation, Synergies Argentine, issue.1, pp.53-58, 2012.

J. Macdonald, Hearing Lips and Seeing Voices : The Origins and Development of the 'McGurk Effect' and Reflections on Audio-Visual Speech Perception Over the Last 40 Years, Multisensory Research, vol.31, issue.1-2, pp.7-18, 2018.

M. Maeda, What varieties of English pronunciation are Japanese learners learning? Studies in Language, vol.32, pp.1-31, 2009.

S. Malakolunthu, N. Rengasamy, and C. , Policy Discourses in Malaysian Education: A nation in the making, 2017.

T. V. Male, Liaisons généreuses : L'apport du français à la langue anglaise, 2010.

T. V. Male, Made in français : Les mots anglais venus du français, 2015.

A. Malécot, Vowel Nasality as a Distinctive Feature in American English, Language, vol.36, issue.2, pp.222-229, 1960.

B. Malmberg, La phonétique (2 e éd, 1990.

A. Marchal, La production de la parole, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01476212

D. Markham, Phonetic imitation, accent, and the learner, vol.33, 1997.

J. F. Matter, La prononciation authentique en langue étrangère : Un problème négligé, vol.XI, pp.21-32, 2006.

H. Mcgurk and J. Macdonald, Hearing lips and seeing voices, Nature, vol.264, issue.5588, pp.746-748, 1976.

G. Melchers and P. Shaw, World Englishes. Routledge, 2013.

A. Melquiond, En préparation), Apocalypse et fin du monde dans les séries télévisées américaines

A. N. Meltzoff and M. K. Moore, Imitation of Facial and Manual Gestures by Human Neonates, Science, vol.198, issue.4312, pp.75-78, 1977.

A. N. Meltzoff and M. K. Moore, Imitation et développement humain : les premiers temps de la vie, Terrain. Anthropologie & sciences humaines, issue.44, pp.71-90, 2005.

,

A. N. Meltzoff and R. A. Williamson, The Importance of Imitation for Theories of Social-Cognitive Development, pp.345-364, 2010.

A. N. Meltzoff, P. K. Kuhl, J. Movellan, and T. J. Sejnowski, Foundations for a New Science of Learning, Science, vol.325, issue.5938, pp.284-288, 2009.

N. Mendoza-denton, The semiotic hitchhiker's guide to creaky voice : Circulation and gendered hardcore in a Chicana/o gang persona, Journal of Linguistic Anthropology, vol.21, issue.2, pp.261-280, 2011.

A. Meunier, L'éducation dans les musées : une forme d'éducation non formelle, D. Jacobi, Public et Culture. Culture et éducation non formelle, pp.15-32, 2018.

A. Meunier, B. Belleville, and O. Grant, Penser avec ses mains ou la philosophie du tinkering. La Lettre de l'OCIM. Musées, Patrimoine et Culture scientifiques et techniques, pp.29-35, 2018.

G. Miras, « Enseigner / apprendre » la prononciation autrement : une approche psychosociale musique-parole. Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.10, pp.10-11, 2013.

G. Miras, Approche plurielle des liens musique-parole pour la didactique de la prononciation du français comme langue étrangère/seconde (Thèse de doctorat), 2014.

G. Miras, Facteurs environnementaux et représentations sur la lecture-écriture, Dossiers d'HEL, vol.9, pp.61-80, 2016.

G. Miras, Réponse à Joëlle Aden : le corps à la lumière de l'émergentisme linguistique. Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.14, pp.14-15, 2017.

,

G. Miras, De la correction à la médiation : la doxa terminologique en didactique de la prononciation du français comme langue étrangère. Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.16, pp.16-17, 2019.

G. Miras and J. Narcy-combes, Conséquences sur les pratiques d'une prise en compte intégrée des théories socio-constructivistes et émergentiste, Travaux & documents, issue.46, pp.15-25, 2014.

S. Mitra, J. Tooley, P. Inamdar, and P. Dixon, Improving English pronunciation: An automated instructional approach, Information Technologies & International Development, vol.1, issue.1, p.75, 2003.

H. Mitterer and J. M. Mcqueen, Foreign Subtitles Help but Native-Language Subtitles Harm Foreign Speech Perception, PLOS ONE, vol.4, issue.11, 2009.

M. Modiano, A Mid-Atlantic Handbook, 1996.

P. P. Mok, A. Lee, J. J. Li, and R. B. Xu, Orthographic effects on the perception and production of L2 mandarin tones, Speech Communication, vol.101, pp.1-10, 2018.

,

F. Moradi and M. Shahrokhi, The Effect of Listening to Music on Iranian Children's Segmental and Suprasegmental Pronunciation, vol.7, 2014.

A. Moyer, Foreign Accent : The Phenomenon of Non-native Speech, 2013.

J. Narcy-combes and A. Boughnim, Télévision et apprentissage de l'italien dans un contexte plurilingue : Pistes pour l'enseignement des langues étrangères à l'école élémentaire. Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.8, pp.8-9, 2011.

,

J. Narcy-combes and G. Miras, 40 ans de modélisation en didactique des langues, Mélanges CRAPEL, issue.33, pp.25-43, 2012.

M. Navrátilová, Aspects of Pronunciation Teaching: The Influence of American Media on Pronunciation of Czech Students (Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta), Language Learning Ability in Adults : A Study on the Acquisition of Prosodic and Articulatory Features, pp.44-60, 1977.

N. Nguyen and V. Delvaux, Role of imitation in the emergence of phonological systems, Journal of Phonetics, vol.53, pp.46-54, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01394207

M. Oostendorp, C. J. Van,-ewen, E. V. Hume, and K. Rice, The Blackwell Companion to Phonology, 2011.

I. Ota and S. Takano, The media influence on language change in Japanese sociolinguistic contexts, Mediatization and sociolinguistic change, pp.171-203, 2014.

H. Over and M. Gattis, Verbal imitation is based on intention understanding, Cognitive Development, vol.25, issue.1, pp.46-55, 2010.

D. Pagel, É. Madeleni, and F. Wioland, Le rythme du Français parlé, 2012.

J. S. Pardo, On phonetic convergence during conversational interaction, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.119, issue.4, pp.2382-2393, 2006.

J. S. Pardo, R. Gibbons, A. Suppes, and R. M. Krauss, Phonetic convergence in college roommates, Journal of Phonetics, vol.40, issue.1, pp.190-197, 2012.

J. S. Pardo, I. C. Jay, and R. M. Krauss, Conversational role influences speech imitation, Perception, & Psychophysics, vol.72, issue.8, pp.2254-2264, 2010.

J. Park, L'utilisation des séries judiciaires télévisuelles pour l'enseignement de l'anglais juridique : études des séries américaines et anglaises comme supports pédagogiques, Journal of Phonetics, vol.54, pp.109-122, 2013.

I. Pepperberg, Grey parrots do not always 'parrot': the roles of imitation and phonological awareness in the creation of new labels from existing vocalizations, Language Sciences, vol.29, issue.1, pp.1-13, 2007.

I. M. Pepperberg and S. R. Wilkes, Lack of referential vocal learning from LCD video by Grey parrots (Psittacus erithacus), Interaction Studies: Social Behaviour and Communication in Biological and Artificial Systems, vol.5, issue.1, pp.75-97, 2004.

J. Piaget, The Stages of the Intellectual Development of the Child, Bulletin of the Menninger Clinic, vol.26, issue.3, pp.120-135, 1962.

J. Piaget, Six études de psychologie, 1964.

M. J. Pickering and S. Garrod, Toward a mechanistic psychology of dialogue, Behavioral and brain sciences, vol.27, issue.02, pp.169-190, 2004.

C. Pillot-loiseau, A. Amelot, and F. Fredet, Apports de la phonétique expérimentale à la didactique de la prononciation du français langue étrangère. Étape 1 : réflexion autour de l'établissement d'un corpus. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité, Cahiers de l'Apliut, vol.2, pp.75-88, 2010.

T. Piske, I. R. Mackay, and J. E. Flege, Factors affecting degree of foreign accent in an L2 : A review, Journal of phonetics, vol.29, issue.2, pp.191-215, 2001.

N. Poteaux, Les langues étrangères pour tous à l'université : regard sur une expérience, Les dossiers des sciences de l'éducation, pp.17-32, 1991.

I. Racine, La liaison chez les apprenants hispanophones avancés de FLE, Bulletin VALS-ASLA, issue.102, pp.147-167, 2015.

F. Raynal and A. Rieunier, Pédagogie : dictionnaire des concepts clés. Apprentissage, formation, psychologie cognitive (2 e éd, 1998.

S. M. Reiterer, X. Hu, T. A. Sumathi, and N. C. Singh, Are you a good mimic? Neuro-acoustic signatures for speech imitation ability, Frontiers in psychology, vol.4, p.782, 2013.

Y. Reuter, Les relations lecture-écriture dans le champ didactique. Pratiques : linguistique, littérature, didactique, pp.5-23, 1995.

F. Richter, Infographic : Americans Are The World's Biggest TV Lovers, Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse Statista Infographics website, 2015.

U. Rindal, Constructing identity with L2 : Pronunciation and attitudes among Norwegian learners of English, Journal of Sociolinguistics, vol.14, issue.2, pp.240-261, 2010.

U. Rindal, Questioning English standards : Learner attitudes and L2 choices in Norway, Multilingua, vol.33, issue.3-4, pp.313-334, 2014.

U. Rindal and C. Piercy, Being 'neutral'? English pronunciation among Norwegian learners, World Englishes, vol.32, issue.2, pp.211-229, 2013.

G. Rizzolatti, The mirror uenron system and imitation, Perspectives on Imitation. From Neuro-science to social science, vol.1, pp.55-76, 2005.

G. Rizzolatti and G. Buccino, The Mirror Neuron System and Its Role in Imitation and Language, From Monkey Brain to Human Brain : A Fyssen Foundation Symposium, pp.213-233, 2005.

G. Rizzolatti and C. Sinigaglia, Les Neurones miroirs, 2011.

G. Rizzolatti, L. Fadiga, V. Gallese, and L. Fogassi, Premotor cortex and the recognition of motor actions, Cognitive Brain Research, vol.3, issue.2, pp.38-38, 1996.

P. Roach, English Phonetics and Phonology : A Practical Course, 2009.

C. Rogalsky, T. Poppa, K. Chen, S. W. Anderson, H. Damasio et al., Speech repetition as a window on the neurobiology of auditory-motor integration for speech : A voxel-based lesion symptom mapping study, Neuropsychologia, vol.71, pp.18-27, 2015.

G. Rohdenburg and J. Schlüter, One Language, Two Grammars? : Differences Between British and American English, 2009.

É. Rosen and R. Porquier, Présentation. L'actualité des notions d'Interlangue et d'interaction exolingue. Linx. Revue des linguistes de l'université, pp.7-17, 2003.

M. Rossi, , 2007.

J. Roulin, Psychologie cognitive, Cours, Documents, Exercices, 2006.

G. Amy and &. Piolat,

S. Roussel and D. Gaonac&apos;h, L'apprentissage des langues, 2017.

M. Saletta, Literacy transforms speech production, Frontiers in Psychology, 2015.

K. Sanchez, R. M. Miller, and L. D. Rosenblum, Visual influences on alignment to voice onset time, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol.53, issue.2, pp.262-272, 2010.

M. Sato, K. Grabski, L. Granjon, J. Schwartz, and N. Nguyen, Converging to a common speech code : Automatic imitative and perceptuo-motor recalibration processes in speech communication, 2nd Annual Neurobiology of Language Conference, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00516761

V. Saugera, La fabrique des anglicismes. Travaux de linguistique, vol.75, pp.59-79, 2017.

H. Schlichter, Analyse acoustique comparée de deux imitations vacoles, 1995.

R. Schmale, A. Seidl, and A. Cristia, Mechanisms underlying accent accommodation in early word learning : Evidence for general expansion, Developmental science, vol.18, issue.4, pp.664-670, 2015.

N. W. Schur, E. Ehrlich, R. Ehrlich, . Inc, K. Schweitzer et al., Exploring the relationship between intonation and the lexicon: Evidence for lexicalised storage of intonation, Speech Communication, vol.66, pp.65-81, 2007.

L. Selinker, Interlanguage. IRAL-International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, vol.10, pp.209-232, 1972.

L. Selinker, M. Swain, and M. Dumas, The interlanguage hypothesis extended to children, Language Learning, vol.25, issue.1, pp.139-152, 1975.

. Séry, Pourquoi les séries télévisées envahissent-elles tous les écrans ? Consulté à l, 2010.

V. Shokeir, Evidence for the stable use of uptalk in South Ontario English. University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, vol.14, p.4, 2008.

L. Schmoll, Penser l'intégration du jeu vidéo en classe de langue. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l, Apliut, vol.36, issue.2, 2017.

,

H. Silva and G. Brougère, Le jeu entre situations formelles et informelles d'apprentissage des langues étrangères, Synergies Mexique, vol.6, pp.57-68, 2016.

J. I. Skipper, V. Van-wassenhove, H. C. Nusbaum, and S. L. Small, Hearing Lips and Seeing Voices : How Cortical Areas Supporting Speech Production Mediate Audiovisual Speech Perception, Cerebral cortex, vol.17, issue.10, pp.2387-2399, 1991.

,

B. L. Smith and R. Hayes-harb, Individual differences in the perception of final consonant voicing among native and non-native speakers of English, Journal of Phonetics, vol.39, issue.1, pp.115-120, 2011.

N. V. Smith, The Acquisition Of Phonology : A Case Study, 1973.

N. D. Snoeren, Variations phonologiques en production et perception de la parole : le phénomène de l'assimilation (Thèse de Doctorat), Studies in Second Language Acquisition, vol.36, issue.2, pp.195-221, 2005.

R. Sock, Organisation temporelle en production de la parole : Émergence de catégories sensorimotrices phonétiques, Sciences Humaines). Université Stendhal-Grenoble, vol.3, 1998.

R. Sock, La théorie de la viabilité en production-perception de la parole, Percevoir : Monde et langage. Invariance et variablité du sens vécu, pp.285-316, 2001.

R. Sock and B. Vaxelaire, Peut-on travailler sans représentations en production-perception de la parole, Par monts et par vaux : itinéraires linguistiques et grammaticaux, pp.379-392, 2001.

R. Sock and B. Vaxelaire, Réflexions sur le timing de la quantité, TIPS, vol.31, pp.89-126, 2001.

R. Sock and B. Vaxelaire, Le diable perceptif dans les détails sensori-moteurs anticipatoires, L'anticipation: à l'horizon du présent, pp.141-158, 2004.

R. Sock and B. Vaxelaire, Parole(s) et langue(s), espaces et temps. Mélanges offerts à Arlette Bothorel-Witz, pp.141-184, 2010.

R. Sock, B. Vaxelaire, and C. Fauth, La voix et la parole perturbées, Travaux en Phonétique Clinique (Actes des 4e Journées de Phonétique Clinique, 2011.

G. Sockett, From the cultural hegemony of English to online informal learning : Cluster frequency as an indicator of relevance in authentic documents, ASp. La Revue Du GERAS, issue.59, pp.5-20, 2011.

G. Sockett, Les processus cognitifs de résolution de problèmes pour l'apprentissage des langues dans des environnements multimédias. Apprentissage informel et réseaux sociaux. Recherches en didactique des langues et des cultures, Les cahiers de l'Acedle, vol.8, pp.8-9, 2011.

,

G. Sockett, Le web social -La complexité au service de l'apprentissage informel de l'anglais, vol.15, 2012.

,

G. Sockett, The Online Informal Learning of English, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00931104

G. Sockett and M. Kusyk, L'apprentissage informel en ligne : nouvelle donne pour l'enseignement-apprentissage de l'anglais. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, vol.1, pp.75-91, 2013.

G. Sockett, M. ;. Kusyk, and D. Toffoli, Online informal learning of English: frequency effects in the uptake of chunks of language from participation in web-based activities. In Usage-Based Perspectives on Second Language Learning, Procedia -Social and Behavioral Sciences, vol.34, pp.212-215, 2012.

, Speech Production and Perception

. Statista, On television, do you prefer French series or American TV shows, 2012.

, Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse Statista website

. Statista, Daily television viewing time in France 2017 | Statistic. Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse Statista website, 2019.

L. Steiblé, Le contrôle temporel des consonnes occlusives de l'alsacien et du français parlé en Alsace, 2014.

K. N. Stevens, Evidence for the role of acoustic boundaries in the perception of speech sounds, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.69, issue.1, pp.243-255, 1985.

K. N. Stevens, On the quantal nature of speech, Journal of Phonetics, vol.17, pp.3-45, 1989.

K. N. Stevens, Toward a model for lexical access based on acoustic landmarks and distinctive features, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.111, issue.4, pp.1872-1891, 2002.

K. N. Stevens and S. E. Blumstein, Invariant cues for place of articulation in stop consonants, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.64, issue.5, pp.1358-1368, 1978.

J. Stuart-smith and I. Ota, Media models, 'the shelf', and stylistic variation in East and West, Mediatization and sociolinguistic change, pp.127-170, 2014.

J. Stuart-smith, G. Pryce, C. Timmins, and B. Gunter, Television can also be a factor in language change : Evidence from an urban dialect, Language, vol.89, issue.3, pp.501-536, 2013.

J. Stuart-smith, R. Smith, T. Rathcke, F. Li-santi, and S. Holmes, Responding to accents after experiencing interactive or mediated speech, ICPhS XVII, pp.1914-1917, 2011.

J. Stuart-smith, C. Timmins, and F. Tweedie, Talkin'Jockney'? Variation and change in Glaswegian accent, Journal of Sociolinguistics, vol.11, issue.2, pp.221-260, 2007.

W. V. Summers, D. B. Pisoni, R. H. Bernacki, R. I. Pedlow, and M. A. Stokes, Effects of noise on speech production : Acoustic and perceptual analyses, Journal of the Acoustical Society of America, vol.84, issue.3, pp.917-928, 1988.

Y. Sun, T. Franklin, and F. Gao, Learning outside of classroom: Exploring the active part of an informal online E nglish learning community in China, British Journal of Educational Technology, vol.48, issue.1, pp.57-70, 2017.

C. Suttora, N. Salerni, P. Zanchi, L. Zampini, M. Spinelli et al., Relationships between structural and acoustic properties of maternal talk and children's early word recognition, First Language, vol.37, issue.6, pp.612-629, 2017.

J. Svartvik and G. Leech, English : One Tongue, Many Voices, 2006.

M. Swain, Communicative competence: some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development, Input in Second Language Acquisition, pp.235-256, 1985.

M. Swain, Three functions of output in second language learning, Principle and Practice in Applied Linguistics: Studies in Honor of H.G. Widdowson, pp.125-144, 1995.

M. Swain, The Output Hypothesis : Just Speaking and Writing Aren't Enough. Canadian Modern Language Review, 2018.

K. Tan, M. Ng, and K. Saw, Online activities and writing practices of urban Malaysian adolescents, Science Direct System, vol.38, issue.1, pp.548-559, 2010.

M. Tatham and K. Morton, Guide to Speech Production and Perception, 2011.

M. Tatham and K. Morton, Speech Production and Perception, 2016.

G. Tiberghien, J. Roulin, . Jean-léon, and . Beauvois, Ecoutez voir ! « L'effet McGurk » ou les illusions audiovisuelles de la parole, Manuel d'études pratiques de psychologie, pp.291-302, 1992.

G. Tiberghien, J. Roulin, . Jean-léon, and . Beauvois, Ecoutez voir ! « L'effet McGurk » ou les illusions audiovisuelles de la parole, Manuel d'études pratiques de psychologie, pp.291-302, 1992.

D. Toffoli, L'apprenant.e de langue 2020 : profil, dynamiques, dispositifs (Habilitation à Diriger des Recherches), 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-02332619

D. Toffoli and L. Perrot, Autonomy, the Online Informal Learning of English (OILE) and Learning Resource Centres (LRCs): Relationships between Learner Autonomy, L2 Proficiency, L2 Autonomy and Digital Literacy, Learner Autonomy and Web, pp.198-228, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02332599

D. Toffoli and G. Sockett, How non-specialist students of English practice informal learning using web 2.0 tools, ASp. La Revue Du GERAS, issue.58, pp.125-144, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01057647

D. Toffoli and G. Sockett, L'apprentissage informel de l'anglais en ligne (AIAL) : quelles conséquences pour les centres de ressources en langues ? Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité. Cahiers de l'Apliut, vol.1, pp.147-165, 2015.

D. Toffoli and G. Sockett, University teachers' perceptions of Online Informal Learning of English (OILE), vol.28, pp.7-21, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01227584

,

M. Tomasello, Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition, 2003.

G. N. Trenité, Drop Your Foreign Accent: Engelsche Uitspraakoefeningen, 1920.

R. Trinder, Informal and deliberate learning with new technologies, Elt Journal, vol.71, issue.4, pp.401-412, 2017.

N. S. Troubetzkoy, Principes de phonologie, vol.2, 1939.

P. Trudgill, Lignes directives de L'UNESCO pour la reconnaissance, la validation et l'accréditation des acquis de l'apprentissage non formel et informel. Hambourg: Institut de l'UNESCO, 1986.

J. Vaissière, La phonétique, 2006.

J. Vaissière, . De-france, C. Van-dievort, J. Duchâteau, M. Verspoor et al., Pourquoi les séries télé ont-elles tant de succès ? Consulté 7 juillet 2019, à l'adresse La Libre, A Dynamic Approach to Second Language Development: Methods and Techniques, pp.55-84, 2011.

P. Van-geert, Systèmes dynamiques et modélisation dans l'étude de l'acquisition du langage : tendances, transitions et fluctuations, Apprentissage des langues, 2009.

F. Varela and P. Bourgine, Toward a practice of autonomous systems: proceedings of the first European Conference on Artificial Life, 1992.

B. Vaxelaire, Étude comparée des effets des variations de débit, lent, rapide, sur les paramètres articulatoires, à partir de la cinéradiographie, 1993.

B. Vaxelaire, Variation de geste et débit : contribution à une base de données sur la production de la parole, mesures cinéradiographiques, groupes consonantiques en français, TIPS, vol.24, pp.109-146, 1994.

B. Vaxelaire, Étude comparée des effets des variations de débit, lent, rapide, sur les paramètres articulatoires, à partir de la cinéradiographie (sujets français), TIPS, vol.25, pp.67-93, 1995.

B. Vaxelaire, Ou perturber le linguistique en augmentant la vitesse d'élocution, 2006.

. Marsac, Perturbations et réajustements : langue et langage. Strasbourg: Publications de l'Université Marc Bloch

B. Vaxelaire, Résultats et implications d'études cinéradiographiques quantitatives (Habilitation à Diriger des Recherches), 2007.

B. Vaxelaire, Méthodes de recherche en production de la parole : Entreprendre des investigations à partir de la cinéradiographie, Mélanges offerts à Arlette Bothorel-Witz, pp.149-166, 2010.

M. Viel, La phonétique de l'anglais, 1981.

M. Voirol, Anglicismes et anglomanie (3e éd, CFPJ victoires, 2006.

L. S. Vygotsky, Thought and language, 1978.

L. S. Vygotsky, Mind in Society. Cambridge, 1978.

O. Walsh, Les anglicismes polluent la langue française'. Purist attitudes in France and Quebec, Journal of French Language Studies, vol.24, issue.3, pp.423-449, 2014.

,

O. Walsh, Attitudes towards English in France, Attitudes towards English in Europe (Language and Social Life, pp.27-54, 2015.

O. M. Walsh, Linguistic purism in France and Quebec, 2013.

E. Waniek-klimczak and L. R. Shockey, Teaching and Researching English Accents in Native and Non-native Speakers, 2012.

K. E. Watkins, A. P. Strafella, and T. Paus, Seeing and hearing speech excites the motor system involved in speech production, Neuropsychologia, issue.8, pp.989-994, 2003.

,

S. A. Webb, A. C. Chang, and .. , Second Language Vocabulary Growth, RELC Journal, vol.43, issue.1, pp.113-126, 2012.

J. Wells, Longman Pronunciation Dictionary (1 re éd.). Harlow: Pearson Longman, 2008.

J. C. Wells, Accents of English, 1982.

P. Werquin, Reconnaître l'apprentissage non formel et informel : Résultats, politiques et pratiques, 2010.

R. A. Williamson and A. N. Meltzoff, Own and others' prior experiences influence children's imitation of causal acts, Cognitive Development, vol.26, issue.3, pp.260-268, 2011.

,

R. A. Williamson, V. K. Jaswal, and A. N. Meltzoff, Learning the rules: Observation and imitation of a sorting strategy by 36-month-old children, Developmental Psychology, vol.46, issue.1, pp.57-65, 2010.

F. Winnykamen, Apprendre en imitant ?, 1990.

F. Wioland, Prononcer les mots du français : Des sons et des rythmes, 1991.

S. Whyte, Revisiting Communicative Competence in the Teaching and Assessment of Language for Specific Purposes, Language Education & Assessment, vol.2, issue.1, pp.1-19, 2019.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02120612

J. Yoccoz, Recent Developments in Dynamics, Proceedings of the International Congress of Mathematicians, pp.246-265, 1994.

J. Yoccoz, Introduction to Hyperbolic Dynamics, Real and Complex Dynamical Systems, pp.265-291, 1995.

R. Young, Form-function relations in articles in English interlanguage, pp.135-175, 1996.

I. P. Yuasa, Creaky voice : A new feminine voice quality for young urban-oriented upwardly mobile American women?, American Speech, vol.85, issue.3, pp.315-337, 2010.

R. Zahar, T. Cobb, and N. Spada, Acquiring Vocabulary through Reading: Effects of Frequency and Contextual Richness, Canadian Modern Language Review, vol.57, issue.4, pp.541-572, 2001.

M. Zaj?c, Phonetic convergence in the speech of Polish learners of English (Thèse de Doctorat), 2015.

H. Zaouali, Etude acoustique de la production de la parole chez les patients glossectomisés (Thèse de Doctorat), 2019.

Q. Zhang and M. F. Damian, Effects of Orthography on Speech Production in Chinese, Journal of Psycholinguistic Research, vol.41, issue.4, pp.267-283, 2012.

. .. Remerciements,

.. .. Contexte,

, Types d'apprentissage : formel, non formel et informel

L. and .. .. ,

. .. Pour-un-périmètre-des-définitions-de-l&apos;aial,

L. .. Aial,

F. Aial-en and .. .. ,

. .. Objectifs-de-cette-Étude,

. Questions-de-recherche and . .. Hypothèses,

. .. Conclusion,

A. .. De-la-langue-anglaise,

L. and .. .. ,

L. Français,

. .. ,

. .. Le-gallicisme-en-anglais,

L. Dans-le-monde, les différents types d'anglais

L. .. Ga,

, Diversité linguistique dans les îles britanniques

.. .. Diversité-linguistique-aux-États-unis,

. Différences and . .. Ga,

.. .. Différences-phonétiques, , p.61

. .. Conclusion,

, Théorie des systèmes complexes et dynamiques

L. .. Scd,

L. and .. .. ,

. Caractéristiques and . .. Scd,

. .. Complexité,

.. .. Non-linéarité,

.. .. ,

. .. Dynamisme,

. .. Prédictibilité,

. .. Attracteur,

. .. Émergence,

, La théorie des SCD dans le domaine de l'apprentissage

L. and .. .. ,

L. Scd and .. .. ,

L. Limites-de and .. .. ,

, Problèmes d'importation de théories d'une science à une autre

P. De-méthodologies-de-recherche and .. .. ,

, Pistes de solutions méthodologiques dans le cadre de la théorie

. .. Conclusion,

. .. Théorie-de-l&apos;imitation-vocale,

.. .. Imitation,

. .. Théorie-de-l&apos;exemplaire,

, Imitation directe (non-médiée) et indirecte (médiée)

, Des modèles d'acquisition phonétique et phonologique

. .. Native-language-magnet,

. .. Conclusion,

, 144 5.1 Quelques définitions : fiabilité, variabilité, invariance et viabilité

.. .. La-théorie-quantique-;-une-théorie-de-l&apos;invariance,

.. .. La-théorie-de-la-variabilité-adaptative,

, La théorie de la viabilité en production-perception de la parole

, Zones de viabilité ou espaces de possibilités fiables

, Modélisation de la production-perception de la parole dans le cadre de la théorie de la viabilité, p.161

. .. Perturbateur-Écologique-ou-naturelle,

, Conséquences des perturbations sur la production de la parole

, Résistivité dans le cadre de la perturbation en production de la parole

, Lien entre la théorie de viabilité en phonétique et la notion de perturbation

, Théorie de la viabilité en phonétique : implications pour l'apprentissage

. .. Conclusion,

. .. Cadre-méthodologique,

.. .. Matériel,

. .. La-collecte-de-données,

, Élaboration du support pour la prise de sons

. .. Les-mots,

. .. Les-phrases,

. .. Le-texte,

. .. Vitesses-d&apos;élocution,

. .. Nombre-de-répétitions,

.. .. Recodage,

, Segmentation et mesures acoustiques des sons cibles

. .. Éléments-consonantiques,

. .. Éléments-vocaliques,

. .. Prosodie--intonation,

, Test de perception

. .. Questionnaire,

.. .. ,

. .. Les-séries-télévisées,

. .. Conclusion,

.. .. Résultats-de-la-prononciation-en-vitesse-normale,

. .. City,

. .. Vitamin,

. .. Party,

.. .. Résultats-du-/t/-intervocalique,

. .. Discussion,

. .. La-rhoticité,

. .. More,

. .. Dark,

. .. Party,

. .. Bird,

. .. Actor,

. .. Leisure,

R. and .. .. ,

. .. Discussion,

. .. Le-yod-dropping,

. .. Tune,

. .. New,

.. .. Résultats-d&apos;ensemble-pour-le-yod-dropping,

. .. Discussion,

L. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

. .. Hot,

. .. Top,

. .. Hot,

G. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

. .. Joke,

. .. Road,

. .. Joke,

. .. Discussion,

L. and .. .. ,

. .. Dynasty,

. .. Vitamin,

. .. Dynasty,

L. and .. .. ,

. .. Discussion,

L. Dans-leisure and .. .. ,

, La prononciation de la graphie <e> dans evolution

. .. Discussion,

. .. Band, , vol.10

. .. Hand, , vol.10, p.3

. .. Band, , vol.10, p.4

. .. Discussion,

L. and .. .. ,

. .. Donate,

. .. Locate,

. .. Donate,

. .. Discussion,

.. .. Le,

. .. Military,

. .. Military,

. .. Discussion,

.. .. Résultats,

. .. Discussion,

. .. Conclusion,

.. .. Résultats-de-la-prononciation-en-vitesse-rapide,

. .. City,

. .. Vitamin,

. .. Party,

.. .. Résultats-du-/t/-intervocalique,

. .. La-rhoticité,

. .. More,

. .. Dark,

. .. Party,

. .. Bird,

. .. Actor,

. .. Leisure,

R. and .. .. ,

. .. Le-yod-dropping,

. .. Tune,

. .. New,

.. .. Résultats-d&apos;ensemble-pour-le-yod-dropping,

L. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

. .. Hot,

. .. Top,

. .. Hot,

G. .. La-prononciation-de-la-voyelle-de,

. .. Joke,

. .. Road,

. .. Joke,

L. and .. .. ,

. .. Dynasty,

. .. Vitamin,

. .. Dynasty,

L. and .. .. ,

L. Dans-leisure and .. .. ,

, La prononciation de la graphie <e> dans evolution

. .. Band, , vol.10

. .. Hand, , vol.10

. .. Band,

L. and .. .. ,

. .. Donate,

. .. Locate,

. .. Donate,

.. .. La-voyelle-de-la-pénultième-syllabe,

. .. Military,

. .. Military,

, Résultats globaux des mots à vitesse rapide

. .. Discussion-générale,

. .. Conclusion,

. .. Informations-biographiques,

.. .. Séjours,

.. .. Nationalité,

. .. Nationalités-des-enseignants,

. .. Accents-des-enseignants,

. .. Mots-inconnus,

, Pratiques d'exposition à l'anglais via les séries télévisées

M. De-visionnage-de-séries and .. .. ,

R. De-visionnage-de-séries and .. .. ,

. .. Intérêts-pour-le-séries,

.. .. Supports,

. .. Séries-télévisées-visionnées,

.. .. Accents,

, Discussion générale sur les résultats du questionnaire

. .. Discussion,

.. .. Corrélations,

. .. Conclusion,

. .. Retour, 369 10.2 Discussion des résultats en lien avec le cadre théorique, vol.2

. .. Systèmes, , vol.2

. .. Viabilité,

A. De and . .. De-recherche, 379 10.4 Limites et perspectives de ce travail de recherche

. .. Conclusion-générale,

. .. Bibliographie,

. .. Tables-des-tableaux,

, Index des notions A accent, vol.350, p.54

, Acoustic Image Imprinting, vol.101, p.137

, 367 C caractéristiques « Autres, vol.342, p.370

, Perceptual Assimilation Model, vol.101, p.372

, RP, vol.352, p.372