J. Sergi and . Lutherie, Crafting musical computers for new musics' performance and improvisation, p.1, 2005.

M. V. Mathews and . The, Science, vol.142, pp.553-557, 1963.

D. Denis, «. Instrumens-(musique-et-lutherie, and ). Dans-encyclopédie-de-diderot, Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, pp.1772-1751

S. Bernard and L. De-musique, , p.196, 2013.

C. Claude and . Musique, dans Les nouveaux gestes de la musique, éd. par Hugues Genevois et Raphaël de Vivo, p.91, 1999.

«. Cadoz and . Musique, , p.91

, L'équivalent français à live coding serait « programmation à la volée ». Le terme français étant très peu utilisé

W. Ge, P. R. Cook, . On-the-fly, and . Programming, On peut aussi définir le live coding comme la création d'algorithmes en temps réel (Thor MAGNUSSON, « Herding Cats: Observing Live Coding in the Wild, dans Proceedings of the 2004 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), éd. par Alexander Refsum Jensenius et Michael J. Lyons, vol.3, pp.17-30, 2004.

M. James and . Supercollider, a new real time synthesis language », dans Proceedings of the 1996 International Computer Music Conference, pp.257-258, 1996.

J. Mccartney and «. , Rethinking the computer music language: SuperCollider », Computer Music Journal, vol.26, issue.4, pp.61-68, 2002.

. Chuck, M. Music-n-de, ;. Mathews, W. Voir-ge, P. R. Cook et al., A Strongly Timed Computer Music Language, Computer Music Journal, vol.39, issue.4, pp.10-29, 2015.

. Wang and . Cook, On peut aussi développer différentes environnements de travail pour le live coding, voir pour cela Nick COLLINS, « Generative Music and Laptop Performance », Contemporary Music Review 22, pp.67-79, 2003.

B. Till and G. Dave, « Computation as material in live coding », Computer music journal 38, pp.40-53, 2014.

, Wanderley et Orio parlent de maniabilité (« usability ») des interfaces

M. M. Wanderley and O. Nicola, « Evaluation of Input Devices for Musical Expression: Borrowing Tools from HCI, Computer Music Journal, vol.26, issue.3, pp.62-76, 2002.

O. Sile and «. , Computer Music Journal, vol.35, issue.1, pp.28-42, 2011.

B. Jerônimo and . Considering, Audience's View Towards an Evaluation Methodology for Digital Musical Instruments, dans Proceedings of the 2012 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME) (NIME'12, 2012.

A. Cavan, F. Michael, G. Et, and P. Stapleton, dans Proceedings of the 2010 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), pp.1-4, 2010.

D. Stowel, M. D. Plumbley, and N. Bryan-kinns, « Discourse analysis evaluation method for expressive musical interfaces, dans Proceedings of the 2008 Conference on New Interfaces for Musical Expression, pp.81-86, 2008.

C. Caroline and . From,

D. Brown, N. Chris, and M. Et-tom, « A user experience review of music interaction evaluations, dans Proceedings of the 2017 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME) (NIME'17, 2017.

G. Steven and S. Stefania, « Longitudinal Evaluation of the Integration of Digital Musical Instruments into Existing Compositional Work Processes, Journal of New Music Research, vol.41, issue.3, pp.259-276, 2012.

G. Mahtab, P. Amandine, and W. Et-marcelo, Combining Musical Tasks and Improvisation in Evaluating Novel Digital Musical Instruments », dans Proceedings of the 10th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research (International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, pp.506-515, 2013.

H. Yong, L. , N. Mohd, N. Hazri, J. et al., Comparison of Gestural and Touch-Based Interface for Designing a Virtual Percussion Instrument, Wan Adilah Wan Adnan, et Marcus Foth, pp.266-276, 2018.

W. David and W. Matthew, Problems and Prospects for Intimate Musical Control of Computers, Voir aussi Simon HOLLAND et coll., Music and human-computer interaction, vol.26, pp.11-22, 2002.

H. Jacob, H. Robert, and . Jack, Democratising DMIs: the relationship of expertise and control intimacy », dans Proceedings of the 2018 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), 2018.

J. Sergi and . Lutherie, Crafting musical computers for new musics' performance and improvisation, p.174, 2005.

W. Gareth, . Young, M. David, and W. Jeffrey, « A qualitative analysis of haptic feedback in music focused exercises new interfaces for musical expression, dans Proceedings of the 2017 International Conference on New Interfaces for Musical Expression, p.2017

, De Laubier, avec le Méta-Instrument, peut jouer plusieurs pièces au contenu sonore radicalement différent, et peut même, dans la foulée, contrôler des images vidéo 71 . L'instrument tripartite a besoin, pour se définir, d'à la fois une interface et un code logiciel ; or un ordinateur peut contenir une multitude de logiciels : il ne suffit pas de rebrancher pour pouvoir rejouer l'instrument, il faut aussi choisir le (bon) logiciel. Le débranchement induit donc une, même sans changer d'interface

L. Ainsi and . Performance, Quand la performance s'éteint et qu'on désinstalle la scène, l'instrument « s'éteint » aussi, il disparaît. S'il faut nuancer pour les instruments tripartites (dont l'interface, partie visible, subsiste hors performance et est toujours identifiable comme partie d'un instrument, même si cet instrument est défini de manière partielle seulement)

, vidéo, robot) est essentiel à l'existence des instruments multimédias, car c'est là que peut exister le geste (qui est alors un geste délégué). De plus, l'instrument étant composé de multiples ordinateurs, interfaces et projections visuelles, il n'existe plus une fois démonté et démembré : chaque élément retrouve son rôle (d'origine non musicale)

, Une fois la performance terminée, on retire et débranche les capteurs, et le corps quitte son rôle instrumental. L'instrument de musique ne fonctionne 71. Ainsi est-il légitime de se poser la question : « le Méta-Instrument a-t-il un son ? », voir Serge de LAUBIER, « Le Méta-Instrument a-t-il un son ? », dans Les nouveaux gestes de la musique, 1999.

, Bien sûr, l'instrument existe aussi lors des répétitions, qui sont des préparations de la performance

, Mais en général, les premières répétitions servent à ajuster -voire à développer -l'instrument et la performance, elles sont donc le moment d'incubation qui aboutira à la version finale de l'instrument -et de la performance

A. Bibliographie and P. , Musiques électroniques. Genève: Éditions Contrechamps, 1990.

P. Alperson, On Musical Improvisation, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.43, issue.1, pp.17-29, 1984.

, The Instrumentality of Music, vol.66, pp.37-51, 2008.

A. Arbo, « From the document to the work: Ontological reflections on the preservation and restoration of musical artefacts, Journal of New Music Research, vol.47, issue.4, pp.300-308, 2018.

, Musical Listening in the Age of Technological Reproduction, Quelques réflexions sur le statut de la performance musicale, vol.50, pp.123-142, 2014.

A. Arbo and R. Marcello, Ontologie musicale: perspectives et débats, 2014.

, Seconds Analytiques. Traduit par Jules Tricot. Paris: Vrin, 1983. ARS Electronica. « "Touch Monkeys" Michel Waisvisz, 2000.

B. Arslan, A. Brouse, C. Julien, F. Jehan-julien, L. Remy et al., 2nd International Conference on Enactive Interfaces. Dans Proceedings of ENACTIVE 05. Gênes, 2005.

. Augustin, Traduit par Jean-François Thénard et Marc Citoleux, Éditions du Sandre, 2006.

M. A. Baalman, Interplay between composition, instrument design and performance, Till Boverman et coll. (éd.), Musical Instruments in the 21st Century, pp.225-241, 2017.

B. Bacot, Geste et instrument dans la musique électronique : organologie des pratiques de création contemporaines, 2017.

C. Bahn, T. Hahn, and D. T. Et, Physicality and feedback: a focus on the body in the performance of electronic music, Proceedings of the International Computer Music Conference, pp.44-51, 2001.

M. B. Bakan, B. Wanda, L. I. Guangming, M. David, and V. Et-kathryn, « Demystifying and classifying electronic music instruments, Selected reports in ethnomusicology, vol.8, pp.37-63, 1990.

L. Baker and . Rudder, The metaphysics of everyday life: an essay in practical realism, 2007.

J. Barbosa, F. Calegario, T. Veronica, R. Geber, P. Et et al., « Considering Audience's View Towards an Evaluation Methodology for Digital Musical Instruments, Proceedings of the 2012 International Conference on New Interfaces for Musical Expression, 2012.

J. Barbosa, J. Malloch, M. M. Wanderley, H. Et-stéphane, and . What, Evaluation" mean for the NIME community?, Dans Proceedings of the 2015 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), pp.156-61, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01158080

M. Battier, Electroacoustic music studies and the danger of loss, Organised Sound, vol.9, issue.1, pp.47-53, 2004.

M. Battier and M. M. Wanderley, Trends in gestural control of music, Ircam -Centre Pompidou, 2000.

O. Baudouin, Pionniers de la musique numérique, 2012.

F. Bayle and . Acousmatique-musique, Encyclopaedia Universalis

, Musique acousmatique: propositions... positions. Paris: Buchet/Chastel, 1993.

A. Bell and . Patrick, « Trial-by-Fire: A Case Study of the Musician-Engineer Hybrid Role in the Home Studio, vol.7, pp.295-312, 2014.

J. Bellona, « Physical Intentions: Exploring Michel Waisvisz's The Hands (Movement 1) ». Organised Sound 22, pp.406-423, 2017.

A. Bense and . Till, Musik und Virtualität: Digitale Virtualität im Kontext computerbasierter Musikproduktion, 2014.

L. Berio, D. Rossana, . Et-bálint-andrás, and . Varga, Two interviews. New York: M. Boyars, 1985.

P. Berliner, Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation. Chicago, 1994.

H. Berlioz, De l?instrumentation. Édité par Joël-Marie Fauquet. Bègles: Le Castor Astral, 1994.

J. Bischoff, Software as sculpture: Creating music from the ground up, Leonardo Music Journal, vol.1, issue.1, pp.37-40, 1991.

J. Bischoff and C. Brown, Indigenous to the Net: Early Network Music Bands in the

, Traité de la musique, BOETHIUS, 2004.

A. Boissiere, André Schaeffner et les origines corporelles de l'instrument de musique, p.11, 2014.

A. Bonardi, B. Et-jérôme, and . Le, Support de création et de constitution de connaissances pour les arts de la performance, Actes du dixième colloque international sur le document électronique, pp.163-174, 2007.

B. Bongers, Electronic musical instruments: Experiences of a new luthier, Leonardo Music Journal, vol.17, pp.9-16, 2007.

, Marc Battier et Marcelo M. Wanderley (éd.), Trends in Gestural Control of Music, pp.41-70, 2000.

G. Born, On Musical Mediation: Ontology, Technology and Creativity ». Twentieth-Century Music 2, pp.7-36, 2005.

B. Bossis and . Écriture-instrumentale, Actes du colloque international : Composer au XXIe siècle : processus et philosophies, Montréal, édité par Sophie Stévance, pp.119-135, 2007.

B. Bossis, M. Christian, and D. Et-frédéric, « Le support sonore comme instrument de musique chez Christian Marclay, 2009.

A. Bouzouita, C. Uhl, A. Luciani, and C. Et-claude, « Intérêt du retour d'effort dans la manipulation d'objets virtuels, Actes du colloque GT Animation et Simulation du GDR Algorithme, Modélisation et Infographie, 1996.

T. Bovermann, A. De, C. Hauke, E. Sarah-indriyati, H. Et-stefan et al., Musical instruments in the 21st century, 2016.

T. Bovermann and D. Griffiths, « Computation as material in live coding ». Computer music journal 38, pp.40-53, 2014.

O. Bown, A. E. Et, and J. Mccormack, « Understanding Interaction in Contemporary Digital Music: From Instruments to Behavioural Objects, Organised Sound, vol.14, issue.2, pp.188-96, 2009.

R. Bricout, Les enjeux de la lutherie électronique : De l'influence des outils musicaux sur la création et la réception des musiques électroacoustiques, Les interfaces musicales : la question des « instruments aphones », vol.3, p.11, 2009.

A. Brouse, « Petit guide de la musique des ondes cérébrales : Quarante années de recherche et d'expérimentation par Andrew Brouse ». eContact! 14, 2012.

A. R. Brown and . Composer, Views: Context in the use of computers for musical composition, Actes des Journées d'Informatique Musicale, 1998.

D. Brown, C. Nash, and T. M. Et, A user experience review of music interaction evaluations, Proceedings of the 2017 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), 2017.

A. Buchner, Les instruments de musique mécanique, 1992.

P. Burnard, Musical creativities in practice, 2012.

D. Burrows and . Instrumentalities, The Journal of Musicology, vol.5, issue.1, pp.117-142, 1987.

W. Buxton, D. Buchla, C. Chris, M. Tod, M. Max et al., Electronic Controllers in Music Performance and Composition, Trends in Gestural Control of Music, pp.415-438, 2000.

C. Cadoz and . Continuum, Interfaces homme-machine et création musicale, Modèle physique, temps réel et contrôle gestuel avec retour d'effort dans la synthèse sonore pour la création musicale, pp.165-181, 1991.

-. Musique, Les nouveaux gestes de la musique, Hugues Genevois et Raphaël de Vivo (éd.), pp.47-92, 1999.

M. Campbell-kelly and . Christopher-strachey, A Biographical Note ». IEEE Annals of the History of Computing, vol.7, pp.19-42, 1985.

C. Cance, « From Musical Instruments as Ontological Entities to Instrumental Quality: A Linguistic Exploration of Musical Instrumentality in the Digital Era

, Musical Instruments in the 21st Century, pp.25-43, 2017.

C. Cance and G. Hugues, Questionner la notion d'instrument en informatique musicale : analyse des discours sur les pratiques du Méta-Instrument et de la Méta-Mallette, Actes des 14èmes Journées d'Informatique Musicale, p.133, 2009.

C. Cance, G. Hugues, and D. Et-danièle, What is instrumentality in new digital musical devices? A contribution from cognitive linguistics and psychology, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00430397

C. Canonne, Du concept d'improvisation à la pratique de l'improvisation libre, International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, vol.47, issue.1, pp.17-43, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01429833

. Caramiaux, J. F. Baptiste, S. Norbert, and B. Et-frédéric, « Mapping through listening, Computer Music Journal, vol.38, issue.3, pp.34-48, 2014.

G. Carfoot and . Acoustic, electric and virtual noise: The cultural identity of the guitar, Leonardo music journal, vol.16, pp.35-39, 2006.

J. Chadabe, Electric Sound: The Past and Promise of Electronic Music, 1997.

D. Charles, ». E. Performance, and . Universalis,

M. Chion, La Musique électroacoustique. Que sais je ?, 1982.

A. Clark and C. David, The extended mind, Analysis, vol.58, issue.1, pp.7-19, 1998.

E. Clarke, Musical performance: A guide to understanding, pp.59-72, 2002.

M. Clayton and L. Laura, Experience and Meaning in Music Performance, pp.188-208, 2013.

B. H. Cohen and . Aiken, , 1999.

N. Collins, L. Generative-music, and . Performance, Contemporary Music Review, vol.22, issue.4, pp.67-79, 2003.

N. Collins, A. Mclean, R. Julian, and W. Et-adrian, Live coding in laptop performance, vol.8, pp.321-351, 2003.

N. Cook, Beyond the score: music as performance, 2013.

P. R. Cook, Principles for designing computer music controllers, Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, pp.3-6, 2001.

J. Copeland, J. L. , and A. Turing, How His Universal Machine Became A Musical Instrument, IEEE Spectrum: Technology, Engineering, and Science News, 2017.

S. Corbin, « Musica spéculative et Cantus pratique : Le rôle de saint Augustin dans la transmission des sciences musicales ». Cahiers de Civilisation Médiévale 5, pp.1-12, 1962.

P. Couprie, . La-musique-Électroacoustique-en, and . Concert, Le Méta-Instrument : genèse et évolution d'un nouvel instrument ». Musique-Images-Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale, vol.17, pp.230-275, 2001.

J. Croft, Theses on Liveness, vol.12, pp.59-66, 2007.

K. Dahan, L. Martin, R. B. Dannenberg, N. E. Gold, L. Dawen et al., « Réflexions autour de la question d'interprétation de la musique électroacoustique, Proceedings of Journées d'Informatique Musicale (JIM2008), vol.38, pp.36-50, 2008.

S. Darsel, De la musique aux émotions: une exploration philosophique. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, vol.13, pp.147-185, 2009.

D. Davies, Philosophy of the performing arts. Foundations of the philosophy of the arts 4, 2011.

H. Davies and B. Thierry, Instruments électroniques : Classification et mécanismes ». Contrechamps 11, 1990.

S. Davies, Analytic Philosophy of Music, Musical Works and Performances: A Philosophical Exploration. Reprinted, 2001.

K. Dawe, . People, and . Objects, Meaning: Recent Work on the Study and Collection of Musical Instruments, The Galpin Society Journal, vol.54, pp.219-232, 2001.

. De and J. Souza, Voice and Instrument at the Origins of Music ». Current Musicology, pp.21-36, 2014.

R. Debray, . Manifestes, and . Paris, « Qu'est-ce que la médiologie ? » Le Monde diplomatique, 1 août 1999, Éditions Gallimard, 1994.

F. Delalande and . Le-paradigme-Électroacoustique, Musiques : Une encyclopédie pour le XXIe siècle 1, Le son des musiques: entre technologie et esthétique. Paris: Institut national de l'audiovisuel : Buchet/Chastel, pp.533-557, 2001.

A. Desjacques and . La, considérations ethnomusicologiques sur les classifications instrumentales ». Methodos. Savoirs et textes, p.11, 2011.

J. Dewitte, invention instrumentale: Hommage à Igor Stravinsky, p.11, 2011.

D. Diderot and . Instrumens, Musique et Lutherie)

, Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers, pp.1772-1751

J. Dodd, Works of music: an essay in ontology, 2007.

P. Doornbusch, Computer sound synthesis in 1951: the music of CSIRAC, Computer Music Journal, vol.28, issue.1, pp.10-25, 2004.

M. Doueihi and . Qu'est-ce-que-le-numérique, , 2013.

G. Dournon, « Instrumentariums et classifications ». Revue de Musicologie 79, pp.297-307, 1993.

J. Drummond, Understanding Interactive Systems, Organised Sound, vol.14, issue.2, pp.124-133, 2009.

F. Dufeu, « L'instrument numérique comme objet d'analyse des musiques mixtes, Proceedings of Journées d'Informatique Musicale, 2010.

, Rennes, 2010.

E. Dykstra-erickson, A. Jonathan, and . Michel, Waisvisz: the man and the hands, » Interactions, vol.12, issue.5, pp.63-67, 2005.

A. Edidin, Three Kinds of Recording and the Metaphysics of Music, The British Journal of Aesthetics, vol.39, issue.1, pp.24-39, 1999.

D. El-shimy and J. R. Cooperstock, User-Driven Techniques for the Design and Evaluation of New Musical Interfaces, Computer Music Journal, vol.40, issue.2, pp.35-46, 2016.

B. Enders and . Instrumentenkunde-form, Funktion und Definition des Musikinstruments im Spannungsfeld zwischen Musik und Technik ». Musikpädagogik und Musikwissenschaft, pp.306-345, 1987.

J. Engramelle, La tonotechnie ou L'art de noter les cylindres, et tout ce qui est susceptible de notage dans les instruments de concerts méchaniques, p.1775

G. Essl and O. Sile, An Enactive Approach to the Design of New Tangible Musical Instruments; The Design of New Tangible Musical Instruments, Organised Sound, vol.11, issue.3, pp.285-296, 2006.

R. Feller, J. Andrew, and . Nelson, The Sound of Innovation -Stanford and the Computer Music Revolution, Computer Music Journal, vol.40, issue.1, pp.73-75, 2016.

J. R. Ferguson and .. Waisvisz, Expanding the horizon of electroacoustic music analysis, No backup/Hyper instruments, pp.247-265, 2016.

L. Ferguson, Tape composition: An art form in search of its metaphysics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.42, issue.1, pp.17-27, 1983.

R. Fiebrink, « Machine learning as meta-instrument: Human-machine partnerships shaping expressive instrumental creation, Till Bovermann et coll. (éd.), Musical Instruments in the 21st Century, pp.137-151, 2017.

R. Fiebrink, T. Daniel, N. Cameron, B. , M. N. Konrad et al., Toward understanding human-computer interaction in composing the instrument, Proceedings of the International Computer Music Conference, 2010.

E. Fischer-lichte, Culture as performance: theatre history as cultural history, The Transformative Power of Performance: A New Aesthetics. New York: Routledge, 2004.

C. B. Fowler, « The museum of music: A history of mechanical instruments, Music Educators Journal, vol.54, issue.2, pp.45-49, 1967.

E. Fubini, Les philosophes et la musique, 1983.

J. Fux and . Joseph, Gradus ad Parnassum. Édité par Monique Rollin, 1997.

A. Fyans, . Cavan, G. Michael, and S. Et-paul, Examining the Spectator Experience, Proceedings of the 2010 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), pp.1-4, 2010.

B. Gallet and . Musique, , vol.3, p.1, 2004.

, Techniques électroniques et art musical : son, geste, écriture, vol.1, p.1, 2002.

F. Galpin and . William, A textbook of European musical instruments: their origin, history and character, 1937.

G. E. Garnett, « The Aesthetics of Interactive Computer Music, Computer Music Journal, vol.25, issue.1, pp.21-33, 2001.

S. Gelineck and S. Stefania, « Longitudinal Evaluation of the Integration of Digital Musical Instruments into Existing Compositional Work Processes, Journal of New Music Research, vol.41, issue.3, pp.259-276, 2012.

M. Ghamsari, P. Amandine, and M. W. Et-marcelo, Combining Musical Tasks and Improvisation in Evaluating Novel Digital Musical Instruments, Proceedings of the 10th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, pp.506-515, 2013.

J. J. Gibson, Perceiving, Acting, and Knowing: Toward an Ecological Psychology, pp.67-82, 1977.

S. Godlovitch, Musical performance: a philosophical study, 1998.

L. D. Goehr, The Imaginary Museum of Musical Works: An Essay in the Philosophy of Music. Rev, 2007.

N. Goodman, Langages de l'art : une approche de la théorie des symboles, Traduit par Jacques Morizot, 2001.

S. Gosselin, O. Et-julien, and . «-l'électronique-dans-la-musique, , vol.1, 2002.

S. Gresham-lancaster, The Aesthetics and History of the Hub: The Effects of Changing Technology on, Network Computer Music ». Leonardo Music Journal, vol.8, pp.39-44, 1998.

S. Halliwell and . Plato, The Routledge Companion to Philosophy and Music, 2010.

S. Hardjowirogo and . Instrumentality, On the Construction of Instrumental Identity, Till Bovermann et coll. (éd), pp.9-24, 2017.

M. Harenberg, Virtuelle Instrumente im akustischen Cyberspace: Zur musikalischen Ästhetik des digitalen Zeitalters, 2014.

J. Harrison, R. H. Jack, M. Fabio, A. Et, and . Mcpherson, Proceedings of the 2018 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), 2018.

A. Hege and . Middle-passage, Reclaiming what is lost as Performance and Practice, Proceedings of the 1st Symposium on Laptop Ensembles & Orchestras, vol.1, pp.47-50, 2012.

B. Heile, The Music of Mauricio Kagel, 2006.

M. Heinrich, Création musicale et technologies nouvelles: mutation des instruments et des relations. Paris: L'Harmattan, 2003.

S. Holland, K. Wilkie, M. Paul, A. Et, and . Seago, Music and humancomputer interaction, 2013.

E. M. Hornbostel, C. Von, and . Sachs, « Classification of musical instruments, Traduit par Anthony Baines et Klaus P. Wachsmann, vol.14, pp.3-29, 1961.

, Systematik der Musikinstrumente, vol.46, pp.553-590, 1914.

E. Husserl, Sur la phénoménologie de la conscience intime du temps, Traduit par Jean-François Pestureau. Grenoble: Editions Jérôme Millon, pp.1893-1917, 2003.

J. Impett, Projection and interactivity of musical structures in Mirror-Rite, Organised Sound, vol.1, issue.3, pp.203-214, 1996.

R. H. Jack, H. Jacob, M. Fabio, A. Et, and . Mcpherson, « Democratising DMIs: the relationship of expertise and control intimacy, Proceedings of the 2018 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), 2018.

S. Jordà and . Lutherie, Crafting musical computers for new musics' performance and improvisation, 2005.

P. Juignet, « Les paradigmes scientifiques selon Thomas Kuhn ». Philosophie, science et société, 2015.

, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2017.

A. Kania and G. Theodore, The Routledge Companion to Philosophy and Music, pp.80-90, 2010.

M. J. Kartomi, On concepts and classifications of musical instruments, 1990.

E. G. Katayama, Aristotle on artifacts: A metaphysical puzzle, 1999.

M. Katz, Capturing sound: how technology has changed music, 2010.

J. Kim, . Hyun, and S. Et-uwe, « Interactivity of digital musical instruments: Implications of classifying musical instruments on basic music research, Till Boverman et coll. (éd.), Musical Instruments in the 21st Century, pp.79-94, 2017.

P. Kivy, Authenticities: philosophical reflections on musical performance, 1997.

. Krefeld, . Volker, and W. Michel, The hand in the web: An interview with Michel Waisvisz ». Computer music journal 14, pp.28-33, 1990.

T. Kuhn, La structure des révolutions scientifiques. Paris: Flammarion, 1983.

J. Kunst, The cultural background of Indonesian music, Amsterdam: Indisch Instituut, 1949.

H. Lacombe and . «-l'instrument-de-musique, identité et potentiel ». Methodos. Savoirs et textes, p.11, 2011.

O. Lähdeoja, N. Benoît, Q. Santiago, S. Et-anne, and . The, Electric Guitar as an Augmented Instrument and a Tool for Music Composition, 2009.

M. Laliberte, Archétypes et paradoxes des nouveaux instruments de musique, Actes du colloque Les nouveaux gestes de la musique, pp.121-138, 1999.

L. Landy, What's the Matter with Today's Experimental Music?: Organized Sound Too Rarely Heard, 2013.

S. D. Laubier and .. Méta, Instrument a-t-il un son ?, Dans Hugues Genevois et Raphaël de Vivo (éd.), Les nouveaux gestes de la musique. Marseille: Parenthèses, vol.22, pp.25-29, 1998.

J. M. Laurendeau and . Martenot, , 1990.

P. Le-guern and . Irréversible, Musique et technologies en régime numérique, p.172, 2012.

, Musiques et Technologies Numériques. Présentation du dossier, p.172, 2012.

, Où va la musique ? Numérimorphose et nouvelles expériences d'écoute, Presse des Mines, 2016.

B. Leclercq-neveu, . Marsyas, ». Le-martyr-de-l'aulos, and . Mètis, Anthropologie des mondes grecs anciens 4, pp.251-268, 1989.

H. Lehmann, La révolution digitale dans la musique: une philosophie de la musique, 2017.

M. Leman, Embodied music cognition and mediation technology, 2008.

H. Leng, N. Yong, N. Mohd, and J. Hazri, « A Comparison of Gestural and Touch-Based Interface for Designing a Virtual Percussion Instrument, User Science and Engineering, pp.266-276, 2018.

M. Lesaffre, P. Maes, and L. Marc, The Routledge Companion to Embodied Music Interaction. Routledge Companions, 2017.

J. Levinson, Essais de Philosophie de la Musique, Définition, ontologie, interprétation. Traduit par Clément Canonne et Pierre Saint-Germier, p.11, 2014.

, Musical Concerns: Essays in Philosophy of Music, vol.77, pp.5-28, 1980.

P. Levy and . Le, , vol.129, pp.79-95, 2015.

A. Leyshon, The Software Slump? Digital Music, the Democratisation of Technology, and the Decline of the Recording Studio Sector within the Musical Economy ». Environment and Planning A: Economy and Space 41, pp.1309-1331, 2009.

H. S. Lusted, R. Et, K. Benjamin, and . Biomuse, Musical performance generated by human bioelectric signals, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.84, issue.S1, pp.179-179, 1988.

J. Maccallum and N. Teoma, Proceedings of the Conference on Electronic Visualisation and the Arts, pp.184-191, 2015.

T. Machover and . Hyperinstruments, , 1987.

E. Maestri, Si può interpretare la musica elettroacustica? » Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell'estetico 6, pp.173-93, 2013.

T. Magnusson, « Designing Constraints: Composing and Performing with Digital Musical Systems, Computer Music Journal, vol.34, issue.4, pp.62-73, 2010.

, Herding Cats: Observing Live Coding in the Wild, vol.38, pp.8-16, 2014.

, Of Epistemic Tools: Musical Instruments as Cognitive Extensions, vol.14, pp.168-76, 2009.

T. Magnusson and H. Et-enrike, The phenomenology of musical instruments: a survey, vol.10, p.4, 2009.

V. Mahillon, Catalogue descriptif et analytique du musée instrumental (historique et technique) du Conservatoire Royal de Musique de Bruxelles. Ghent: A. Hoste, p.1893

J. Malloch, B. David, S. Elliot, M. M. Et, and . Wanderley, « Towards a new conceptual framework for digital musical instruments, Proceedings of the 9th International Conference on Digital Audio Effects, pp.49-52, 2006.

P. Manning, The Influence of Recording Technologies on the Early Development of Electroacoustic Music, vol.13, pp.5-10, 2003.

P. Manoury, « Considérations (toujours actuelles) sur l'état de la musique en temps réel ». Etincelle, le journal de la création à l'Ircam, 2007.

M. V. Mathews, The digital computer as a musical instrument, Science, vol.142, pp.553-557, 1963.

, or: Pitch, the Most Important and Least Expressive Part of Music, The Radio Baton and Conductor Program, vol.15, pp.37-46, 1991.

T. J. Mathiesen, . Antiquity, and . The-middle-ages, Apollo's lyre: Greek music and music theory in antiquity and the Middle Ages. Publications of the Center for the History of Music Theory and Literature, 1999.

T. Mays and F. F. , A Notation System for the Karlax Controller, Proceedings of the 2014 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), pp.553-556, 2014.

J. Mccartney, Rethinking the computer music language: SuperCollider », Computer Music Journal, vol.26, issue.4, pp.61-68, 2002.

, Proceedings of the 1996 International Computer Music Conference, pp.257-258, 1996.

A. Millard, The electric guitar: a history of an American icon, vol.16, 2004.

E. R. Miranda, M. M. Et, and . Wanderley, New digital musical instruments: control and interaction beyond the keyboard. The computer music and digital audio series, 2006.

T. J. Mitchell, M. Sebastian, and I. Et, Musical interaction with hand posture and orientation: A toolbox of gestural control mechanisms, Proceedings of the 2012 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), 2012.

S. Montague and . Rediscovering-leon-theremin, , pp.18-23, 1991.

P. Morel, Substance et artefact. Sur Aristote, Métaphysique H ». Revue de philosophie ancienne XXXV, pp.169-196, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01513469

D. Ogborn, Live coding in a scalable, Computer Music Journal, vol.38, issue.1, pp.17-30, 2014.

D. A. Olsen and . Note-on, Corpophone" ». Society for Ethnomusicology Newsletter, vol.20, issue.4, p.5, 1980.

S. O'modhrain, « A framework for the evaluation of digital musical instruments, Computer Music Journal, vol.35, issue.1, pp.28-42, 2011.

J. A. Paradiso, Electronic Music Interfaces: New Ways to Play, IEEE Spectrum, vol.34, pp.18-30, 1997.

E. Paris, M. Jean, G. Pierre, A. Bonardi, S. Et-anne et al., vers un environnement de création musicale temps réel collaboratif : premiers livrables du projet MUSICOLL, 2017.

T. Patteson, Instruments for new music: sound, technology, and modernism, 2016.

U. Poschardt and . Dj-culture, Traduit par Shaun Whiteside. London: Quartet Books, 1998.

L. Pottier, Quel intérêt pour des musiciens d'apprendre la programmation informatique ? » Revue Francophone d'Informatique et Musique, 2012.

F. Pouillaude, Le désoeuvrement chorégraphique : étude sur la notion d'oeuvre en danse, 2009.

R. Pouivet, art: une introduction. Rayon art. Nîmes: Editions J. Chambon : Diffusion Harmonia Mundi, Philosophie du rock: une ontologie des artefacts et des enregistrements. Paris: Presses universitaires de France, vol.60, pp.20-37, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00106990

M. Praetorius, I. Syntagma-musicum, . Traduit, T. Jeffery, and . Kite-powell, , 2004.

H. Pringsheim, Die Mechanisierung der Musik ». Allgemeine Musik Zeitung, 1925.

M. S. Puckette, Combining event and signal processing in the MAX graphical programming environment, Computer music journal, vol.15, issue.3, pp.68-77, 1991.

M. S. Puckette, . «-pure, and . Data, Proceedings of the International Computer Music Conference, 1997.

E. Reibel, Regards sur le Dictionnaire de musique de Rousseau : des Lumières au, Romantisme. Musicologies, 2016.

A. Ridley, The Philosophy of Music: Theme and Variations, 2004.

J. Rink, Musical performance: a guide to understanding, 2002.

J. Risset, Composer le son : expériences avec l'ordinateur, vol.11, pp.107-133, 1990.

, Édité par Olivier Class et Marta Grabocz, Composer le son : repères d'une exploration du monde sonore numérique. Collection GREAM : « Création contemporaine, vol.2, pp.19-33, 1999.

C. Roads and M. Max, « Interview with Max Mathews ». Computer Music Journal, vol.4, issue.4, pp.15-22, 1980.

D. Rosenboom, Biofeedback and the Arts: Results of Early Experiments. Vancouver: A.R.C. Publications, Extended Musical Interface with the Human Nervous System: Assessment and Prospectus, 1976.

S. A. Rosenfeld, C. Et, and . Jaquet, Le sens commun : histoire d'une idée politique. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2014.

J. Rousseau, J. De-musique-de, and . Rousseau, une édition critique. Édité par Claude Dauphin, 2008.

R. Rowe, « New Computer Music by Barlow; Dashow; Kaske; Lansky; Roads

». Waisvisz, Computer Music Journal, vol.14, pp.83-84, 1990.

T. M. Royal, The performance of music using computers and its reconception as play, 2014.

M. Ruta, « Is there an Ontological Musical Common Sense? » Aisthesis. Pratiche, linguaggi e saperi dell'estetico 6, pp.67-86, 2013.

C. ;. Sachs and P. Saint-denis, History of Musical Instruments, De la pérennité des musiques numériques, On the perennity of digital musics ». Les Cahiers du numérique 8, pp.13-31, 1940.

P. Sarrasin-robichaud, . L'homme-clavecin, and . Paris, Classiques Garnier, 2017.

A. Schaeffner, une nouvelle classification méthodique des instruments de musique », Origine des instruments de musique. 2ème éd, vol.10, p.11, 1932.

. Mouton, , 1980.

R. Schechner and B. Sara, Performance Studies: An Introduction. 3ème éd, 2013.

W. Schloss and . Andrew, Using contemporary technology in live performance: The dilemma of the performer », Journal of New Music Research, vol.32, issue.3, pp.239-242, 2003.

W. Schloss, D. A. Andrew, and . Jaffe, « Intelligent musical instruments: The future of musical performance or the demise of the performer?, Journal of New Music Research, vol.22, issue.3, pp.183-193, 1993.

N. Schnell and B. Marc, « Introducing composed instruments, technical and musicological implications, Proceedings of the 2002 conference on New interfaces for musical expression, pp.1-5, 2002.

R. Scruton, The Aesthetics of Music, 2009.

B. Seve, Utilisation et « présentation esthétique » des instruments de musique, p.11, 2013.

G. Simondon, Du mode d'existence des objets techniques. Editions Montaigne, L'invention dans les techniques : cours et conférences. Édité par Jean-Yves Chateau, 1958.

G. Simondon and C. Jean-yves, L'invention dans les techniques: cours et conférences. Traces écrites, 2005.

C. Small, Musicking: the meanings of performing and listening, 1998.

S. Smallwood, D. Trueman, P. R. Cook, and W. Et-ge, Composing for laptop orchestra, Computer Music Journal, vol.32, issue.1, pp.9-25, 2008.

S. Smallwood, T. Daniel, R. Perry, and . Cook, « A History of Hemispherical Speakers at Princeton

J. Snyder, A. Bhatia, and M. Et-mike, Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, pp.394-397, 2018.

J. Snyder, R. Luke, J. Charlie, A. , and G. Kogan, « Machine yearning: an industrial robotic arm as a performance instrument, Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, pp.184-186, 2015.

, Sonic Gallery, soniccurator

, « Computer Music | Sonic Gallery, p.31, 2018.

A. Sorensen and G. Henry, ACM SIGPLAN International Symposium on New Ideas, New Paradigms, and Reflections on Programming and Software, pp.214-228, 2017.

G. Steingo, The Musical Work Reconsidered, In Hindsight ». Current Musicology, p.81, 2014.

B. Stiegler, La technique et le temps: 1. La Faute d'Épiméthée. 2. La Désorientation 3. Le Temps du cinéma et la question du mal-être, La technique et le temps, 3 : Le temps du cinéma et la question du mal-être. Paris: Galilée, 2001.

D. Stowel, M. D. Plumbley, and B. Et-nick, Discourse analysis evaluation method for expressive musical interfaces, Proceedings of the 2008 Conference on New Interfaces for Musical Expression, pp.81-86, 2008.

P. F. Strawson, Individuals: an essay in descriptive metaphysics, 1964.

M. Stroppa, Live electronics or?live music? Towards a critique of interaction, Contemporary Music Review, vol.18, issue.3, pp.41-77, 1999.

P. Szendy, Membres fantômes. Des corps musiciens, 2013.

A. Tanaka, Oxford Handbook of Computer Music, The Use of Electromyogram Signals (EMG) in Musical Performance ». eContact!, vol.14, pp.233-257, 2000.

A. Tanaka and D. Marco, The Oxford Handbook of Music and the Body, 2018.

A. Tanaka and K. Benjamin, Interaction in Music Using the Electromyogram and Relative Position Sensing, pp.45-58, 2016.

A. Tanaka and M. O. , Gestural musical performance with physiological sensors, focusing on the electromyogram, pp.422-430, 2017.

A. Tanaka and . Others, « Mapping out instruments, affordances, and mobiles, Proceedings of the 2010 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), pp.88-93, 2010.

P. Théberge, Any sound you can imagine: Making music/consuming technology, 1997.

L. S. Theremin and P. Et-oleg, « The design of a musical instrument based on cathode relays, Leonardo Music Journal, vol.6, issue.1, pp.49-50, 1996.

P. Thom, For an Audience: A Philosophy of the Performing Arts, 1993.

V. Tiffon, Les musiques mixtes : entre pérennité et obsolescence, vol.12, pp.23-45, 2005.

, Recherches sur les musiques mixtes, 1994.

. Toeplitz and T. Kasper, « L'ordinateur comme instrument de concert : aussi une question d'écriture?, Interview Kasper T. Toeplitz. Entretien réalisé par Roald Baudoux. Les Cahiers de l'ACME, vol.214, 2002.

G. Torre, K. Andersen, B. Et-frank, and . Hands, The Making of a Digital Musical Instrument, vol.40, pp.22-34, 2016.

L. Tournes, Du phonographe au MP3 : une histoire de la musique enregistrée, XIXe-XXIe siècle, 2008.

F. Tranchefort, Les Instruments de musique, 1980.

D. Trueman, « Why a laptop orchestra?, Organised Sound, vol.12, pp.171-179, 2007.

. Trueman, P. R. Daniel, . Cook, S. Scott, W. Et-ge et al., The Princeton Laptop Orchestra, Year 1, Proceedings of the International Computer Music Conference, 2006.

. Van-inwagen and . Peter, Material beings, 1990.

E. Varese and . Écrits, Édité par Louise Hirbour. Traduit par Christiane Léaud, 1983.

T. C. Veen, B. Van, and A. Alexander, Off the Record: Turntablism and Controllerism in the 21st Century, vol.1, p.1, 2011.

T. C. Veen, B. Van, and A. Alexander, Off the Record: Turntablism and Controllerism in the 21st Century, vol.2, p.1, 2012.

S. Vial, L'être et l'écran : comment le numérique change la perception, Presses universitaires de France, 2013.

H. Vinet and D. François, Interfaces homme-machine et création musicale, 1999.

S. Virdung, . Musica, and . Getutscht, , 1511.

M. Waisvisz, Round Table Gestural Controllers, 1999.

, Composing the now" -Notes for a lecture, 2003.

, Proceedings of the International Computer Music Conference: International Computer Music Association, 1985.

M. M. Wanderley and O. Et-nicola, « Evaluation of Input Devices for Musical Expression: Borrowing Tools from HCI », Computer Music Journal, vol.26, issue.3, pp.62-76, 2002.

G. Wang and . Designing-smule's-ocarina, The IPhone's Magic Flute, Proceedings of the International Conference on New Interfaces for Musical Expression, pp.303-307, 2009.

, « Ocarina: Designing the iPhone's magic flute, /Designing-Smules-Ocarina-The-iPhones-Magic-Flute.pdf, vol.38, pp.8-21, 2014.

G. Wang, R. Perry, and . Cook, On-the-Fly Programming: Using Code as an Expressive Musical Instrument, Proceedings of the 2004 International Conference on New Interfaces for Musical Expression (NIME), édité par Alexander Refsum Jensenius et Michael J. Lyons, vol.3, pp.193-210, 2004.

. Wang, P. R. Ge, . Cook, S. Spencer, and . Chuck, A Strongly Timed Computer Music Language, Computer Music Journal, vol.39, issue.4, pp.10-29, 2015.

D. Wessel, « An enactive approach to computer music performance, Le Feedback dans la Création Musicale, pp.93-98, 2006.

D. Wessel and W. Matthew, « Problems and Prospects for Intimate Musical Control of Computers, Computer Music Journal, vol.26, issue.3, pp.11-22, 2002.

L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus suivi de Investigations philosophiques, Gallimard, 1989.

F. Wolff, Pourquoi la musique ? Paris: Fayard, 2015.

S. Wright, « Vers un art sans oeuvre, sans auteur, et sans spectateur ». Catalogue de la 15ème Biennale de Paris, 2007.

G. W. Young, M. David, and W. Jeffrey, « A qualitative analysis of haptic feedback in music focused exercises new interfaces for musical expression, Proceedings of the 2017 International Conference on New Interfaces for Musical Expression, 2017.

J. O. Young, The Ontology of Musical Works: A Philosophical Pseudo-Problem ». Frontiers of Philosophy in China 6, pp.284-297, 2011.

S. Ystad and . De-la-facture, Hugues Genevois et Raphaël de Vivo (éd.), Les nouveaux gestes de la musique, p.189, 1999.

H. Aiken, , vol.101, p.317

P. Alperson, , vol.32, p.313

A. Arbo, , vol.26, p.313

. Aristote, , vol.23, p.325

M. Babbitt, , vol.74, p.129

B. Bacot, , p.313

J. Barthélémy, , vol.139, p.315

F. Bayle, , vol.78, p.314

M. Beard, , p.101

G. Beauchamp, , p.96

A. Bell and . Graham, , vol.168, p.314

A. Bense and . Till, , vol.49, p.314

L. Berio, , vol.46, p.314

H. Berlioz, , vol.51, p.314

D. Birnbaum, , p.324

J. Bischoff, , vol.104, p.315

. Boèce, , vol.26, p.37

A. Bonardi, , vol.139, p.315

B. Bongers, , vol.87, p.315

R. Boulanger, , p.105

P. Boulez, , vol.104, p.164

O. Bown, , vol.193, p.315

R. Bricout, , vol.51, p.316

D. Burrows, , vol.52, p.316

. Cadoz, , vol.315, p.316

J. Cage, , vol.26, p.194

T. Cahill, , p.94

C. Cance, , vol.316, p.317

. Chagall, , vol.115, p.291

, Chapelier Fou : 79, vol.196, p.201

J. Chowning, , vol.102, p.311

N. Cook, , vol.64, p.71

J. Croft, , vol.55, p.318

C. Cros, , p.93

K. Dahan, , p.318

S. Darsel, , vol.66, p.318

D. Davies, , vol.64, p.69

S. Davies, , vol.64, p.278

K. Dawe, , vol.39, p.318

D. Forest, Lee : 94 de Laubier, vol.284, p.290

R. Descartes, , p.26

D. Giugno and G. , , p.104

D. Diderot, , vol.41, p.232

C. Douthitt, , vol.3, p.171

F. Dufeu, , vol.315, p.319

R. Dury, , p.319

T. Edison, , p.94

A. Eldridge, , vol.193, p.315

J. Ellis, , p.240

L. Fefferman, , vol.120, p.123

R. Fiebrink, , vol.137, p.320

F. Filidei, , p.72

. Fischer-lichte, , vol.60, p.320

J. Florens, , p.256

G. Geisse, , vol.148, p.248

. Genevois, , vol.323, p.332

S. Godlovitch, , vol.61, p.321

L. Goehr, , vol.64, p.321

N. Goodman, , vol.64, p.321

M. Gourfink, , vol.156, p.233

A. Grande, , vol.127, p.165

J. Granzow, , p.170

S. Hardjowirogo, , vol.53, p.321

M. Harenberg, , p.321

A. Hege, , vol.124, p.321

B. Heile, 72 Heinrich, Marie-Noëlle : 51, vol.107, p.321

P. Henry, , vol.189, p.328

L. Hiller, , p.101

J. Horton, , p.103

E. Husserl, , vol.262, p.322

J. Impett, , p.322

L. Isaacson, , p.101

S. Jordà, , vol.255, p.322

K. Kagel, , p.321

A. Kania, , vol.36, p.64

P. Kivy, , vol.66, p.322

B. Knapp, , vol.152, p.329

Z. Kodály, , p.74

T. S. Kuhn, , vol.89, p.323

M. Laliberté, , vol.224, p.323

L. Guern, Philippe : 90, 91, vol.168, p.323

J. Levinson, , vol.74, p.324

A. Lucier, , vol.152, p.161

H. Lusted, , p.324

T. Machover, , vol.159, p.324

E. Maestri, , vol.77, p.324

T. Magnusson, , vol.265, p.324

V. Mahillon, , vol.38, p.324

J. Malloch, , vol.229, p.324

. Mamou-mani, , p.147

P. Manoury, , vol.197, p.324

M. Mathews, , vol.8, p.290

P. Mauzey, , vol.127, p.325

J. Mccormack, , vol.193, p.315

M. Molin, 209 Niblock, Phill :79 Nicolls, p.186

S. O'modhrain, , vol.254, p.320

D. A. Olsen, , vol.40, p.325

B. Parmegiani, , p.34

B. Pascal, , p.100

T. Patteson, , vol.195, p.325

T. Pearcey, , vol.104, p.103

, Platon, vol.36, p.326

F. Pouillaude, , p.326

R. Pouivet, , vol.13, p.286

H. Pringsheim, , vol.99, p.326

M. Puckette, , p.326

A. Rickenbacker, , vol.64, p.326

J. Risset, , vol.46, p.326

D. Rosenboom, , vol.161, p.327

S. A. Rosenfeld, , vol.28, p.327

J. Rousseau, , vol.37, p.327

C. Sachs, , vol.39, p.327

P. Schaeffer, , p.93

A. Schaeffner, , vol.32, p.327

R. Schechner, , vol.62, p.327

W. Schloss and . Andrew, , p.327

D. Schnebel, 72 Schönberg, p.327

A. Sèdes, , p.325

B. Sève, , vol.262, p.303

Z. Shi and . Kitty, , p.170

E. Sinyor, , p.324

C. Small, , p.328

J. Snyder, , vol.143, p.328

. Sonami, , vol.303, p.316

E. Stein, , p.99

B. Stiegler, , vol.43, p.328

C. Strachey, , vol.101, p.316

I. Stravinsky, , vol.76, p.319

M. Stroppa, , vol.146, p.329

H. Stuckenschmidt and . Heinz, , p.99

P. Szendy, , vol.33, p.329

. Tanaka, , vol.301, p.329

L. Termen and . Sergueïevitch, , vol.95, p.96

P. Thom, , vol.67, p.329

V. Tiffon, , vol.143, p.329

. Toeplitz and T. Kasper, , vol.278, p.330

F. Tranchefort, , vol.38, p.330

V. Ussachevsky, , p.97

E. Varèse, , vol.75, p.330

S. Vial, , vol.86, p.330

A. Vidiksis, , vol.3, p.193

S. Virdung, , vol.38, p.330

. Von-hornbostel and M. Erich, , vol.38, p.322

M. Waisvisz, , vol.284, p.301

D. Wallace, , p.178

M. M. Wanderley, , vol.52, p.331

G. Wang, , vol.120, p.331

G. Wasserman, Alyssa, vol.3, p.181

W. Wendling, , p.189

D. Wessel, , vol.255, p.331

L. Wittgenstein, , p.331

F. Wolff, , p.331

S. Wright, , vol.67, p.331

I. Xenakis, , vol.102, p.103

, Table des matières

. .. Musicales, 1.1. Qu'est-ce que définir, ou comment définir ?

. .. De-musique-dans-la-littérature,

?. .. Qu'est-ce-qu'une-performance-musicale, 2.2.3. La performance, l'oeuvre et l'instrument de musique

L. .. ,

. .. Ordinateur,

, 4.3. Bilan (1) : interfaces gestuelles, DMI et contrôleurs MIDI

. .. Ordinateur, Bilan (3) : interaction par interfaces graphiques

, Bilan (4) : interaction par le texte avec l'ordinateur, vol.4

, 1. Reconsidérer l'approche de l'instrument de musique, Repenser l'instrument de musique et les performances numériques

, Nouvelles catégories ou manières d'être

. .. De-musique,

, 244 3.1.5.1. L'instrument de musique numérique

, 246 3.2. Dynamiques de vie et identité des instruments numériques, p.248

, 2.2. Construction de l'identité des instruments de musique numériques

, 3.1. L'instrument de musique numérique et ses performances musicales, p.267

L. Dans-l'espace and .. .. , 3.1.2. Le temps de l'instrument, temps de la performance

, 3.2.3. De nouvelles représentations, nouvelles croyances ?, OEuvres et performances numériques, représentations et esthétiques . 277 3.3.2.1. Quels genres d'oeuvres ?

. .. Conclusion,

. .. Glossaire,

. .. Bibliographie,