Content and language integrated learning in Vietnam : evolution of students' and teachers' perceptions in an innovative foreign language learning system - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2019

Content and language integrated learning in Vietnam : evolution of students' and teachers' perceptions in an innovative foreign language learning system

Enseignement d’une matière intégrée à une langue étrangère : évolution des perceptions des étudiants et des enseignants dans une dispositif innovant

Résumé

The present research examines Content and Language Integrated Learning (CLIL), an innovative language learning system in Vietnam launched by the Vietnamese Ministry of Education and Training in 2008. This exploratory, qualitative investigation was first centred on the perceptions of high school students, obtained through two questionnaires. The first one was administered at the outset of the CLIL implementation, with a view to identifying their perceptions about and motivations for English in general, English as a Foreign Language and CLIL. A second questionnaire was administered after a year and a half of CLIL practice to evaluate potential motivational changes. At the same time, the content teachers of the project who taught their speciality in English were interviewed. Data processing made it possible to cross-check students' and teachers' perceptions of CLIL, its assets and its drawbacks. The results point out the discrepancy which exists between the perceived didactic potentialities of CLIL and the many concrete impediments that hamper their full realization. In the wake of this survey, some recommendations are made to improve CLIL implementation in Vietnam, particularly with regard to the content teachers' training in the foreign language.
Cette recherche porte sur un dispositif d'enseignement d'une langue étrangère innovant au Vietnam, de type EMILE (Enseignement d'une matière intégrée à une langue étrangère) et promu par Le Ministère de l'éducation et de la formation en 2008. IL s'agit d'une recherche exploratoire et qualitative visant à extraire les représentations d'élèves de 1ère et 2ème année au lycée. Un premier questionnaire administré au début de la mise en œuvre de l'EMILE porte sur leurs perceptions/motivations au sujet de l'anglais en général, les cours d'anglais et les cours de type EMILE. Un deuxième questionnaire a été administré après une année et demi de pratique de l'EMILE. Parallèlement, les enseignants de spécialité qui participaient au dispositif EMILE, ont été interviewés. Le traitement des données a permis de confronter les perceptions des élèves et des enseignants à propos du dispositif innovant et d'en identifier les qualités et les défauts. Les résultats soulignent le décalage qui existe entre la perception des potentialités du dispositif et les nombreux obstacles concrets qui entravent leurs réalisations.
Fichier principal
Vignette du fichier
2019TOU30086-1B.pdf (3.1 Mo) Télécharger le fichier Fichier principal
Vignette du fichier
2019TOU30086-2B.pdf (1.74 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Version validée par le jury (STAR)
Origine : Version validée par le jury (STAR)

Dates et versions

tel-02736007 , version 1 (02-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : tel-02736007 , version 1

Citer

Thi Bich Ngoc Nguyen. Content and language integrated learning in Vietnam : evolution of students' and teachers' perceptions in an innovative foreign language learning system. Education. Université Paul Sabatier - Toulouse III, 2019. English. ⟨NNT : 2019TOU30086⟩. ⟨tel-02736007⟩
296 Consultations
1033 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More