The uses of ambiguity by managers in a change context : an ethnographic study - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2019

The uses of ambiguity by managers in a change context : an ethnographic study

Les usages de l’ambigüité par les managers en contexte de changement : une étude ethnographique

Caroline Rieu Plichon
  • Fonction : Auteur

Résumé

This dissertation studies how, in order to face an organizational change, managers produce and manage different types of ambiguities (by reducing, expanding or denying those ambiguities). It shows how these managers mobilize complementary capabilities, so-called positive and negative, according to their preferences, in order to face the uncertainties of the change, and thus become ambiguity tamers. Through a two-year ethnographic study, from the position of participant observer, we analyze seventeen managers, their subordinates and their directors. We show how these managers mobilize ambiguities and negative capability (i.e. the ability to remain in “uncertainties and doubts without reaching after fact and reason”, Keats, 1970; 43) as resources for change management.
Cette thèse étudie comment, pour faire face à un changement organisationnel, des managers produisent et gèrent différents types d’ambigüités (en réduisant, niant ou augmentant ces ambigüités). Elle montre comment ces managers mobilisent des capabilités complémentaires, dites positive et négative, selon leurs préférences, pour faire face aux incertitudes du changement, et deviennent ainsi des dompteurs d’ambigüité. A travers une étude ethnographique de deux ans, et en tant qu’observatrice participante, nous analysons dix-sept managers, leurs subordonnés et leurs directeurs. Nous montrons comment ces managers sont amenés à mobiliser ambigüités et capabilité négative (ou capacité de demeurer dans les « incertitudes et les doutes sans chercher les faits ni la raison », Keats, 1970 ; 43) comme des ressources pour gérer le changement.
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Dates et versions

tel-02614248 , version 1 (20-05-2020)

Identifiants

  • HAL Id : tel-02614248 , version 1

Citer

Caroline Rieu Plichon. The uses of ambiguity by managers in a change context : an ethnographic study. Business administration. Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2019. English. ⟨NNT : 2019PA01E070⟩. ⟨tel-02614248⟩

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