, Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, Critères Ergonomiques pour l'Évaluation d'Interfaces Utilisateurs, vol.15, 1993.

J. M. Bastien and D. L. Scapin, Systèmes d'information et interactions homme-machine. Environnement évolués et évaluation de l'IHM. Interaction homme-machine pour les SI, Philosophical Transactions of the Royal Society of London, vol.2, pp.370-418, 1763.

E. -ben-itzchak, S. Ben-shachar, and D. A. Zachor, Specific Neurological Phenotypes in Autism Spectrum Disorders Are Associated with Sex Representation, Autism Research, vol.6, issue.6, pp.596-604, 2013.

T. A. Bennett, P. Szatmari, K. Georgiades, S. Hanna, M. Janus et al., Language Impairment and Early Social Competence in Preschoolers with Autism Spectrum Disorders: A Comparison of DSM-5 Profiles, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.44, issue.11, pp.2797-2808, 2014.

J. M. Bernard, Méthodes d'inférence bayésiennes sur les fréquences, Informatique et Sciences Humaines, pp.89-133, 1986.

J. M. Bernard, Introduction à l'analyse inductive, Mathématiques, Informatique et Sciences Humaines, Numéro Spécial : Analyse des données planifiées, vol.126, pp.71-80, 1994.

J. M. -bernard, . Blancheteau, and H. Rouanet, Le comportement prédateur chez un forficule, Euborellia moesta (Géné), Biology of Behaviour, vol.10, pp.1-22, 1985.

M. -bernard, Étude internationale du développement cognitif et socio-émotionnel d'enfants atteints d'autisme à l'aide de la BECS, 2015.

M. Bernard, E. Thiébaut, C. Mazetto, M. Nassif, M. T. De-souza et al., L'hétérogénéité du développement cognitif et socio-émotionnel d'enfants atteints d'autisme en lien avec la sévérité des troubles, pp.376-382, 2016.

M. Bernard, M. Wolff, C. Nézereau, O. Bourgueil, A. Garnier et al., Etude de l'évolution cognitive, socio-émotionnelle et des comportements autistiques d'enfants avec autisme et autre trouble envahissant du développement bénéficiant d'une intervention structurée, Annales médico-psychologiques, 2017.

A. A. -bieberich and S. B. Morgan, Self-Regulation and Affective Expression during Play in Children with Autism or Down Syndrome: A Short-Term Longitudinal Study, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.34, pp.439-448, 2004.

A. -billard, B. Robins, J. Nadel, and K. Dautenhahm, Building Robota, a mini-humanoid robot for the rehabilitation of children with autism, Assist Technol, vol.19, pp.37-49, 2007.

S. L. -bishop, C. Farmer, and A. Thurm, Measurement of Nonverbal IQ in autism spectrum disorder: Scores in young adulthood compared to early childhood, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.45, issue.4, pp.966-974, 2015.

M. H. -black, T. M. Chen-nigel, K. Iyer, O. V. Lipp, S. Bölte et al., Neuroscience and Biobehavioral Reviews, vol.80, pp.488-515, 2017.

J. W. -bodfish, F. J. Symons, D. E. Parker, and M. H. Lewis, Varieties of repetitive behavior in autism: comparisons to mental retardation, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.30, issue.3, pp.237-243, 2000.

S. Bölte, O. Golan, M. S. Goodwin, and L. Zwaigenbaum, What can innovative technologies do for autism spectrum disorders?, The National Autistic Society, vol.14, issue.3, pp.155-159, 2010.

S. Bölte, E. Duketis, F. Poustka, and M. Holtmann, Sex differences in cognitive domains and their clinical correlates in higher-functioning autism spectrum disorders, Autism, vol.15, issue.4, pp.497-511, 2011.

F. -bonnet-brilhault, L'autisme, un trouble neurodéveloppemental précoce, Archives de Pédiatrie, vol.24, issue.4, pp.384-390, 2017.

S. -boucenna, A. Narzisi, E. Tilmont, F. Muratori, G. Pioggia et al., Information communication technology (ICT) and autism: overview and focus on early developmental issues and social robotics. Cognitive Computing, 2014.

A. -boulard, F. Morange-majoux, E. Devouche, M. Gattegno, C. Evrard et al., , 2015.

, Les dysfonctionnements précoces et les trajectoires développementales d'enfants avec trouble du spectre de lautisme : une revue des recherches et approches diagnostiques et évaluatives. Devenir, vol.27, pp.231-242

O. -bourgueil, G. Regnault, and S. Moutier, Création d'outils numériques pour personnes avec Trouble du Spectre de l'Autisme : de la recherche à la pratique, et vice versa, Enfance, issue.01, pp.111-126, 2015.

Y. -bourreau, Y. Bourreau, S. Roux, M. Gomot, and C. Barthélémy, Les comportements répétitifs et restreints dans l'autisme : construction et validation d'une échelle d'évaluation, L'Encephale, vol.35, issue.4, pp.340-346, 2008.

Y. -bourreau, S. Roux, M. Gomot, F. Bonnet-brilhault, and C. Barthélémy, Validation of the repetitive and restricted behaviour scale in autism spectrum disorders, European child & adolescent psychiatry, vol.18, issue.11, pp.675-682, 2009.

E. -brangier and J. Bastien, L'évolution de l'ergonomie des produits informatiques : accessibilité, utilisabilité, émotionnalité et influençabilité. Ergonomie, conception de produits et services médiatisés, pp.307-328, 2010.

L. -brieussel, P. Sabatier, A. Reboul, M. Verpoix, J. Mathieu et al., (dir.) Actualités sur la prise en charge des troubles envahissants du Développement, pp.121-130, 2011.

J. Brooke, SUS : a quick and dirty usability scale, Usability Evaluation in Industry, 1996.

C. T. Bruckner and P. Yoder, Restricted object use in young children with autism: Definition and construct validity, Autism, vol.11, issue.2, pp.161-171, 2007.

O. Brunet and I. Lézine, BL-R: Brunet Lézine Révisé. Echelle de Développement Psychomoteur de la Première Enfance, 2001.

F. P. -büchel and J. Paour, Déficience intellectuelle : déficits et remédiation cognitive, Enfance, vol.57, issue.3, pp.227-240, 2005.

C. P. Butler, Critical Review: The Effectiveness of TEACCH on Communication and Behaviour in Children with Autism, vol.31, pp.185-201, 2016.

H. -cabibihan, M. Javed, and S. M. Ang, Why robots? A survey on the roles and benefits of social robots in the therapy of children with autism, International Journal of Social Robotics, vol.5, issue.4, pp.593-618, 2013.

K. -callahan, S. Shukla-mehta, S. Magee, and M. Wie, ABA versus TEACCH: the case for defining and validating comprehensive treatment models in autism, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.40, pp.74-88, 2010.

É. Cappe, R. Bobet, M. P. Gattegno, A. Fernier, and J. Adrien, Effet d'un programme spécialisé pour enfants avec autisme sur la qualité de vie des parents, Revue Québécoise de Psychologie, vol.30, issue.2, pp.137-159, 2009.

B. -chamak, Interventions en autisme : évaluations et questionnement. Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, vol.63, pp.297-301, 2015.

C. -champagne, Autisme : la nécessité d'une prise en charge pluraliste, Ethique & Santé, vol.11, issue.2, pp.61-68, 2014.

N. -charfi, S. Halayem, M. Touati, A. Mrabe, and A. Bouden, Étude des facteurs de risque des comportements agressifs dans les troubles du spectre autistique, vol.64, pp.147-154, 2016.

T. -charman, E. Taylor, A. Drew, H. Cockerill, J. A. Brown et al., Outcome at 7 years of children diagnosed with autism at age 2: predictive validity of assessments conducted at 2 and 3 years of age and pattern of symptom change over time, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.46, issue.5, pp.500-513, 2005.

C. -chlebowski, J. A. Green, M. L. Barton, and D. Fein, Using the childhood autism rating scale to diagnose autism spectrum disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.40, issue.7, pp.787-799, 2010.

D. L. -christensen, J. Baio, and K. V. Braun, Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years -Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, vol.65, p.123, 2012.

K. D. -cicerone, D. M. Langenbahn, C. Braden, J. F. Malec, K. Kalmar et al., Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from, Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, vol.92, pp.519-530, 2003.

K. -clark and G. Green, Comparison of two procedures for teaching dictated-word/symbol relations to learners with autism, Journal of Applied Behavior Analysis, vol.37, pp.503-507, 2004.

D. Cohen, C. Grossard, O. Grynszpan, S. Anzalone, S. Boucenna et al., Annales Médico-Psychologiques, vol.175, issue.5, pp.438-445, 2017.

D. -corroyer, M. Wolff, M. L. Cuccaro, Y. Shao, J. Grubber et al., Factor analysis of restricted and repetitive behaviors in autism using the Autism Diagnostic Interview-R. Child Psychiatry and Human Development, vol.34, pp.3-17, 2003.

A. -darejeh, D. Singh, C. Darrou, R. Pry, E. Pernon et al., A review on user interface design principles to increase software usability for users with less computer literacy, Journal of Computer Science, vol.9, issue.11, pp.663-677, 2010.

M. -dauphin, E. M. Kinney, and R. Stromer, Using video-enhanced activity schedules and matrix training to teach sociodramatic play to a child with autism, Journal of Positive Behavior Interventions, vol.6, issue.4, pp.238-250, 2004.

G. Dawson, S. J. Webb, E. Wijsman, G. Schellenberg, A. Estes et al., Neurocognitive and electrophysiological evidence of altered face processing in parents of children with autism: implications for a model of abnormal development of social brain circuitry in autism, Development and Psychopathology, vol.17, issue.3, pp.679-697, 2005.

G. -dawson, S. J. Rogers, J. Munson, M. Smith, J. Winter et al., Randomized control Trial of an intervention for toddlers with autism: the Early Start Denver Model (ESDM). Paediatrics, vol.125, pp.17-23, 2012.

C. -degenne-richard, Evaluation de la symptomatologie sensorielle des personnes adultes avec autisme et incidence des particularités sensorielles sur l'émergence des troubles du comportement, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.47, issue.6, pp.629-638, 2006.

R. B. -leaf, J. Mceachin, M. Taubman, and S. Biesse, L'approche comportementale de l'autisme. Bonnes et mauvaises pratiques, ce qu'il fallait en dire, PAC (Programme d'Analyse des Comparaisons). : guide d'utilisation et manuel de référence. Montreuil : CISIA-CERESTA, vol.81, 1992.

H. Lehalle, Introduction : Quel modèle de développement ? Enfance, pp.197-203, 2014.

Y. Leitner, The co-occurrence of autism and attention deficit hyperactivity disorder in children. What do we know? Frontiers in Human Neuroscience, vol.8, pp.1-8, 2014.

D. -lépine and H. Rouanet, Introduction aux méthodes fiduciaires : inférence sur un contraste entre deux moyennes. Cahiers de Psychologie, vol.18, pp.193-218, 1975.

H. -levene, Robust tests for equality of variances, 1960.

H. Hotelling, Contributions to Probability and Statistics : Essays in Honor of Harold Hotelling, pp.278-292

K. E. Lewandowski, S. M. Eack, S. S. Hogarty, D. P. Greenwald, and M. S. Keshavan, Is cognitive enhancement therapy equally effective for patients with schizophrenia and schizoaffective disorder?, Schizophrenia Research, vol.125, pp.291-294, 2011.

M. H. Lewis and J. W. Bodfish, Repetitive Behavior Disorders in Autism, Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, vol.4, pp.80-89, 1998.

L. -lockyer and M. Rutter, A five to fifteen-year follow-up study of infantile psychosis: III psychological aspects, British Journal of Psychiatry, vol.115, pp.865-882, 1969.

C. -long, M. J. Gurka, and J. Blackman, Cognitive Skills of Young Children with and without Autism Spectrum Disorder Using the BSID-III, Autism Research and Treatment, pp.1-7, 2011.

C. -lord, E. Petkova, V. Hus, W. Gan, F. Lu et al., A multisite study of the clinical diagnosis of different autism spectrum disorders, Archives of General Psychiatry, vol.69, issue.3, pp.306-313, 2012.

T. -loucas, T. Charman, A. Pickles, E. Simonoff, S. Chandler et al., Autistic symptomatology and language ability in autism spectrum disorder and specific language impairment, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.49, issue.11, pp.1184-1192, 2008.

O. I. -lovaas, Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children, Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol.55, pp.3-9, 1987.

F. Lussier, J. Flessas, and R. Voyazopoulos, Neuropsychologie de l'enfant : troubles développementaux et de l'apprentissage (2e édition entièrement revue et augmentée), 2009.

R. Macdonald, D. Parry-cruwys, S. Dupere, W. Ahearn, L. ;--malinverni et al., & Pares, N. An inclusive design approach for developing video games for children with Autism Spectrum Disorder, Computers in Human Behavior, vol.35, issue.12, pp.535-549, 2014.

J. Martineau, J. L. Adrien, C. Barthélémy, and G. Lelord, Association and regulation disorders in infantile autism, Journal of Psychophysiology, vol.12, pp.275-285, 1998.

J. L. Matson, B. B. Smiroldo, M. Hamilton, and C. S. Baglio, Do anxiety disorders exist in persons with severe and profound mental retardation?, vol.18, pp.39-44, 1997.

S. D. Mayes and S. L. Calhoun, Impact of IQ, Age, SES, Gender, and Race on Autistic Symptoms, Research in Autism Spectrum Disorders, vol.5, issue.2, pp.749-757, 2011.

C. A. -mazefsky, K. A. Pelphrey, and R. E. Dahl, The need for a broader approach to emotion regulation research in autism, Child Development Perspectives, vol.6, issue.1, pp.92-97, 2013.

M. O. Mazurek, P. T. Shattuck, M. Wagner, and B. P. Cooper, Prevalence and correlates of screen-based media use among youths with autism spectrum disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.42, pp.1757-1767, 2012.

S. R. -mcgurk and K. T. Mueser, Cognitive functioning, symptoms, and work in supported employment: a review and heuristic model, Schizophrenia Research, vol.70, pp.147-173, 2004.

C. -mcphilemy, K. Dillenburger, G. B. Mesibov, E. Schoplcr, and B. Schaffer, Parents'experiences of applied behaviour analysis (ABA) based interventions for children diagnosed with autistic spectrum disorder, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol.40, issue.4, pp.538-541, 1989.

P. Michael, The use of technology in the study, diagnosis and treatment of autism (Doctoral dissertation), Current Psychiatry Reports, vol.13, issue.6, pp.504-512, 2004.

R. Munoz, T. Barcelos, R. Noel, and S. Kreisel, Development of Software that Supports the Improvement of the Empathy in Children with Autism Spectrum Disorder, 2012.

J. Nadel, L'autorégulation et la dysrégulation chez des enfants autistes en Engineering and Applications, 2007.

T. D. Peeremboom, A literature review of the Treatment and Education for Autistic and related Communication Handicapped Children (TEACCH) program, 2003.

C. -philip, E. Bintz, G. Régnault, P. Paris, J. Piven et al., Deux élèves avec autisme en maternelle : usages de tablettes et applications numériques. La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, vol.68, issue.4, pp.523-529, 1966.

B. O. -ploog, A. Scharf, D. Nelson, and P. J. Brooks, Use of computer-assisted technologies (CAT) to enhance social, communicative, and language development in children with autism spectrum disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.43, pp.301-322, 2013.

J. -poitevineau, L'usage des tests statistiques par les chercheurs en psychologie : aspects normatifs, descriptifs et prescriptifs, Math. & Sc. Hum, vol.167, pp.5-25, 2004.

K. -porayska-pomsta, C. Frauenberger, H. Pain, G. Rajendran, T. Smith et al., Developing technology for autism: An interdisciplinary approach. Personal and Ubiquitous Computing, vol.16, pp.117-127, 2012.

C. B. Pull, R. Sivalingam, A. Cherian, J. Fasching, N. Walczak et al., A multi-sensor visual tracking system for behavior monitoring of at-risk children, DSM-5 et CIM-11. Annales Médico-psychologiques, vol.172, pp.3545-3550, 2012.

K. Rayner, Eye movements in reading and information processing: 20 years of research, Psychological Bulletin, vol.124, issue.3, pp.372-422, 1998.

V. P. -reinhardt, A. M. Wetherby, C. Schatschneider, and C. Lord, Examination of sex differences in a large sample of young children with autism spectrum disorder and typical development, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.45, issue.3, pp.697-706, 2015.

S. -rémy, Les enfants autistes dyrégulés peuvent-ils évoluer à l'école ? Les cahiers du DPES, 2012.

S. S. -reszka, B. A. Boyd, M. Mcbee, K. A. Hume, and S. L. Odom, Brief report: Concurrent validity of autism symptom severity measures, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.44, issue.2, pp.466-470, 2014.

J. Richler, M. Huerta, and S. L. Bishop, Developmental trajectories of restricted and repetitive behaviors and interests in children with autism spectrum disorders, Development and Psychopathology, vol.22, issue.1, pp.55-68, 2010.

T. T. -rivet and J. L. Matson, Review of Gender Differences in Core Symptomatology in Autism Spectrum Disorders, Research in Autism Spectrum Disorders, vol.5, issue.3, pp.957-976, 2011.

B. -rogé, Les interventions précoces pour les enfants avec autisme, Autisme et pratiques d'intervention, pp.23-58, 2010.

S. J. Rogers and B. F. Pennington, A theoretical approach to the deficits in infantile autism, Development and Psychopathology, vol.3, issue.2, pp.137-162, 1991.

S. J. Rogers, S. Hepburn, and E. Wehner, Parent reports of sensory symptoms in toddlers with autism and those with other developmental disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.33, issue.6, pp.631-642, 2003.

S. J. Rogers and G. Dawson, An early start for your child with autism: using everyday activities to help kids connect, communicate, and learn, 2012.

S. J. Rogers, A. Estes, C. Lord, L. Vismara, J. Winter et al., Effects of a Brief Early Start Denver Model (ESDM) -Based Parent Intervention on Toddlers at Risk for Autism Spectrum Disorders : A Randomized Controlled Trial, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol.51, issue.10, pp.1052-1065, 2012.

S. -rogers and G. Dawson, L'intervention précoce en autisme : le modèle de Denver pour jeunes enfants. Évaluation et prise en charge, Psychological Bulletin, vol.119, pp.149-158, 1996.

H. -rouanet, B. Lecoutre, and J. M. Bernard, L'inférence fiducio-bayésienne comme méthode d'analyse de données : un exemple d'application à des données psychométriques, Statistique et Analyse des Données, vol.11, pp.58-74, 1986.

H. -rouanet, J. M. Bernard, and B. Le-roux, Statistique en Sciences Humaines : Analyse Inductive des Données, 1990.

H. Rouanet, J. Bernard, M. Bert, B. Lecoutre, M. Lecoutre et al., New Ways in Statistical Methodology: From Significance Tests to Bayesian Inference, 2000.

S. Roux, J. L. Adrien, N. Bruneau, J. Malvy, and C. Barthélémy, Behaviour profiles within a population of 145 children with autism using the Behaviour Summarized Evaluation Scale, Autism, vol.2, issue.4, pp.345-366, 1998.

J. Russell, Une évaluation partagée pour mieux accompagner les parcours des personnes, CNSA (Caisse nationale de solidarité pour l'autonomie), Subjectivité et conscience d'agir : approche cognitive et clinique de la psychose, pp.139-206, 1998.

S. Shamsuddin, H. Yussof, L. I. Ismail, S. Mohamed, F. A. Hanapiah et al., Initial Response in HRI-a Case Study on Evaluation of Child with Autism Spectrum Disorders Interacting with a Humanoid Robot NAO, International Symposium on Robotics and Intelligent Sensors 2012, Procedia Engineering, vol.41, pp.1448-1455, 2012.

S. -sani-bozkurt, S. Vuran, and Y. Akbulut, Design and Use of Interactive Social Stories for Children with, Autism Spectrum Disorder (ASD). Contemporary Educational Technology, vol.8, issue.1, pp.1-25, 2017.

B. -scassellati, H. Admoni, and M. J. Mataric, Robots for use in autism research, Annual Review of Biomedical Engineering, vol.14, pp.275-94, 2012.

V. Schaefer, Les trajectoires développementales menant vers l'autisme : une revue des études prospectives sur le nourrisson à risque. Le Bulletin scientifique de l'Arapi, vol.34, pp.31-37, 2014.

W. J. -schneider and K. S. Mcgrew, The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence, Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues, vol.3, pp.99-144, 2012.

E. -schopler and R. J. Reichler, Parents as co-therapists in the treatment of psychotic children, Journal of Autism and Child Schizophrenia, vol.1, pp.87-102, 1971.

E. -schopler, R. J. Reichler, and B. Rochen-renner, Western Psychological Services. Adaptation Française par Rogé, B., Echelle d'évaluation de l'autisme infantile, 1980.

E. Schopler, M. Lansing, R. J. Reichler, E. Willaye, M. Bouchez et al., PEP 3 profil psycho-éducatif : évaluation psycho-éducative individualisée de la Division TEACCH pour enfants présentant des troubles du spectre de l'autisme (2è éd), 2010.

S. Serret, S. Hun, G. Iakimova, J. Lozada, M. Anastassova et al., Facing the challenge of teaching emotions to individuals with low-and high-functioning autism using a new serious game: a pilot study, Molecular Autism, vol.5, issue.1, p.1, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/cea-01820321

H. C. Shane, E. H. Laubscher, R. W. Schlosser, S. Flynn, J. F. Sorce et al., Applying technology to visually supported language and communication in individuals with autism spectrum disorders, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.42, pp.1228-1235, 2012.

Y. -shao, M. L. Cuccaro, E. R. Hauser, K. L. Raiford, M. M. Menold et al., Fine mapping of autistic disorder to chromosome 15q11-q13 by use of phenotypic subtypes, American journal of human genetics, vol.72, issue.3, pp.539-548, 2003.

S. Shapiro and M. B. Wilk, An analysis of variance test for normality (complete samples), Biometrika, vol.52, issue.3-4, pp.591-611, 1965.

M. Sigman and C. W. Mcgovern, Improvement in cognitive and language skills from preschool to adolescence in autism, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.35, issue.1, pp.15-23, 2005.

B. F. -skinner, The Behavior of Organisms: An Experimental Analysis, 1938.

A. C. Stahmer and B. Ingersoll, Inclusive Programming for Toddlers with Autism Spectrum Disorders: Outcomes from the Children's Toddler School, Journal of Positive Behavior Interventions, vol.6, pp.67-82, 2004.

A. C. Stahmer, L. Schreibman, and A. B. Cunningham, Toward a technology of a treatment individualization for young children whith autism sepctrum disorders. The Emerging Neuroscience of Autisim Spectrum Disorders, Brain Research, vol.1380, pp.229-239, 2011.

P. -szatmari, S. E. Bryson, M. H. Boyle, D. L. Streiner, and E. Duku, Predictors of outcome among high functioning children with autism and Asperger syndrome, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.44, issue.4, pp.520-528, 2003.

F. -tanaka, A. Cicourel, and J. R. Movellan, Socialization between toddlers and robots at an early childhood education center, Proceedings of the National Academy of Sciences, vol.104, issue.46, pp.17954-17958, 2007.

C. Tardif, F. Lainé, M. Rodriguez, and B. Gepner, Slowing down facial movements and vocal sounds enhances facial expression recognition and facial-vocal imitation in children with autism, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.37, pp.1469-84, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00250047

R. -taton, C. Martineau, and J. Et-adrien, Étude rétrospective des bénéfices développementaux et comportementaux d'une intervention psycho-éducative pour des enfants porteurs d'un Trouble du Spectre de l'Autisme. Annales Médico-psychologiques, 2017.

M. Taubman, S. Brierley, J. Wishner, D. Baker, J. Mceachin et al., The effectiveness of a group discrete trial instructional approach for preschoolers with developmental disabilities, vol.22, pp.205-219, 2001.

E. -thiébaut, J. Adrien, R. Blanc, and C. Barthélémy, The Social Cognitive Evaluation Battery (SCEB) for children with autism: a new tool for the assessment of cognitive and social development in children with autism spectrum disorders, Autism Research and Treatment. ID, vol.875037, 2010.

M. Turner, Annotation: Repetitive behaviour in autism: a review of psychological research, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.40, issue.6, pp.839-849, 1999.

S. K. Tsang, D. T. Shek, L. L. Lam, F. L. Tang, and P. Cheung, Brief report : Application of the TEACCH program on Chinese pre-school children with autism -Does culture make a difference ?, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.37, pp.390-396, 2007.

T. -van-laarhoven, E. Kraus, K. Karpman, R. Nizzi, and J. Valentino, A comparison of picture and video prompts to teach daily living skills to individuals with autism, Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, vol.25, pp.195-208, 2010.

N. D. -van-lang, A. Boomsma, S. Sytema, A. A. De-bildt, D. W. Kraijer et al., Structural equation analysis of a hypothesised symptom model in the autism spectrum, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.47, issue.1, pp.37-44, 2006.

A. -vernetti, A. Senju, T. Charman, M. H. Johnson, and T. Gliga, Developmental Cognitive Neuroscience, 2017.

J. -virues-ortega, M. Julio-flávia, and R. Pastor-barriuso, The TEACCH program for children and adults with autism: A meta-analysis of intervention studies, Clinical Psychology Review, vol.33, issue.8, pp.940-953, 2013.

G. -vivanti, J. Barbaro, K. Hudry, C. Dissanayake, and M. Prior, Intellectual development in autism spectrum disorders: New insights from longitudinal studies, Frontiers in Human Neuroscience, vol.7, pp.1-8, 2013.

S. -wechsler-d-;-weinmann, C. Schwarzbach, M. Begemann, S. Roll, C. Vauth et al., Behavioural and skill-based early interventions in children with autism spectrum disorders, Wechsler intelligence scale for children (WISC IV), vol.5, 2003.

J. A. Weiss, Transdiagnostic case conceptualization of emotional problems in youth with ASD: an emotion regulation approach, Clinical Psychology, vol.21, pp.331-350, 2014.

L. -wing and D. Potter, The epidemiology of autistic spectrum disorders: is the prevalence rising ?, Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, vol.8, issue.3, p.12216059, 2002.

M. Wolff, Apports de l'analyse géométrique des données pour l'analyse de l'activité, pp.195-227, 2003.

M. Wolff, M. Gattegno, and J. Adrien, L'accompagnement de personnes avec autisme : une fonction à valoriser. Le bulletin scientifique de l'ARAPI, vol.18, pp.14-16, 2006.

M. -wolff, M. P. Gattegno, A. Gabeau, C. Isnard, and P. , Contribution of tablets to the support of children and adolescents with autistic disorders, European Journal of Automation, vol.48, pp.261-282, 2014.

J. A. Worley and J. L. Matson, Psychiatric Symptoms in Children Diagnosed with an Autism Spectrum Disorder: An Examination of Gender Differences, Research in Autism Spectrum Disorders, vol.5, issue.3, pp.1086-1091, 2011.

T. -wykes, V. Huddy, C. Cellard, S. Mcgurk, and P. Czobor, A meta-analysis of cognitive remediation for schizophrenia: methodology and effect sizes, American Journal of Psychiatry, vol.168, pp.472-485, 2011.

C. -yianni-coudurier, C. Rattaz, and A. Bagdhali, Facteurs liés à l'évolution des compétences adaptatives chez 77 jeunes enfants avec troubles du spectre autistique (TSA), ANNEXES Annexes 1 : Analyses statistiques de l'étude 1 (Programme IDDEES), vol.64, pp.367-375, 2016.

, Annexes 2 : Questionnaires LearnEnjoy : Où démarrer le travail sur les applications, p.322

, Glossaire et explicatif du programme de base créé à destination des psychologues superviseurs et, vol.3

, Analyses statistiques de l'étude, vol.4

, Questionnaire soumis en ligne à 17 utilisateurs afin de compléter l'inspection ergonomique de l'interface, Annexe, vol.5

, Annexe 6 : Tableau récapitulatif de l'inspection ergonomique de l'interface

.. .. Attrakdiff, Annexe

, System usability scale, vol.8

, Annexe, vol.9

, Maquettes proposant d'éventuelles améliorations de l'interface, Annexe, vol.10

, Variable Durée N Actifs Moyenne Minimum Maximum Ecart-type CARS-P0

, Annexe 1.i : Effets d'interaction Période*Sévérité de l'autisme ? Sur les Ages de Développement Globaux

, ? Sur les Quotients de Développement Globaux (QDG)

?. Comprendre and . Organiser, Envisager l'école : 2 activités Apprentissage dynamique L'idée est de rendre l'apprentissage dynamique et de pouvoir s'adapter au rythme de la personne. Par exemple, lorsque vous observez une baisse d'attention ou de motivation, des échecs répétés, de l'opposition ou de la lassitude, vous pouvez changer d'activité. Ainsi, selon la personne vous pourrez aller d'emblée jusqu'à la fin de l'activité ou non. Par exemple : Arthur travaille les activités 3 et 4 de « comprendre et organiser, activités ? Communiquer : 3 activités ? Vivre au quotidien : 1 activité ? Jouer et Interagir : 2 activités ?

, Mais à l'activité 4, à un item en particulier, il se lasse

. Donc, Vous revenez à l'activité 3. Vous travaillez l'activité 3. Les réussites sont encore variables : il y a dynamique de l'apprentissage. Vous lui proposez l'activité 4 : les guidances sont encore systématiques au 5 occurrences

, Critères de lassitude qui permettent de changer d'activité : -La guidance est toujours aussi « forte » -Vous devez encourager +++ la personne pour s'intéresser à l'activité et au final vous vous rendez compte que vous intervenez trop oralement -Vous ressentez vous-même de la lassitude

&. Lorsqu, Si vous avez travaillé une activité pendant deux mois à raison au moins d'une séance par semaine et que l'activité est toujours cotée en guidance forte, faible ou en échec, on décide de laisser de côté cette activité et d'en commencer une autre du même domaine. Ainsi par exemple, pour « comprendre et organiser », le PB consiste donc à travailler 2 activités

, Mais l'activité 4 est difficile pour Arthur et au bout de 2 mois (à raison d'au moins une séance par semaine), il doit toujours être aidé

, Dès que l'une ou l'autre des activités est réussie (barre totalement verte)

, Si Arthur a encre besoin de guidances alors on laisse à nouveau cette activité qu'on lui proposera dès qu'une nouvelle activité du PB est totalement réussie

, Sur la dysrégulation : scores GRAM Annexe 4d : Effets du facteur « Retard mental

, Sur l'ensemble de nos Variables : scores EC2R et scores GRAM ? Sur la résistance au changement : scores EC2R

, Sur la dysrégulation : scores GRAM Statistiques Descriptives

, -Pour changer le profil du patient, l'action est codée par une flèche qui évoque une flèche « retour

, Questionnaire Non Standardisé, Annexe, vol.9

, L'application LearnEnjoy est adaptée à une utilisation dans différents environnements de travail (Domicile, école?)

, L'application LearnEnjoy propose des activités et des exercices diversifiés

, Certaines fonctions de l'application sont individualisables

, L'interface de l'application LearnEnjoy est adaptée à l'utilisation des individus présentant un TSA

, Il est facile de naviguer parmi les différentes activités proposées par l'application

, L'organisation des activités est correctement hiérarchisée

, Je ne rencontre pas d'éventuelles interruptions de l'application durant l'exécution d'une activité

, L'application ne se déconnecte par de manière inopinée

, La progression des enfants est visuellement perceptible (barre de progression)

, Le matériel nécessaire à chaque activité est explicitement présenté dans la consigne

, L'application LearnEnjoy est visuellement agréable

, Les contrastes de l'application sont équilibrés

, L'application LearnEnjoy offre différents formats d'images (dessins, photographies, etc

, Les images présentées lors des exercices sont assez grandes

, Améliorer l'homogénéité des couleurs de l'interface afin que les contrastes soient moins importants (homogénéisation entre le fond des consignes et des activités), Amélioration, vol.6

, Amélioration 7 : Demander confirmation par un message lorsque l'utilisateur souhaite quitter une activité afin d'éviter la perte involontaire de données

, Donner la possibilité de personnaliser l'avatar de l'application (renforçateur) afin d'augmenter la motivation des personnes avec TSA lors de la réalisation des activités, Amélioration, vol.8