Les difficultés linguistiques et pédagogiques soulevées par l'emploi dans les textes mathématiques de certains adjectifs marqueurs de variance (exemples principalement empruntés dans des manuels du second degré)

Abstract : The linguistic and pedagogical issues related to the use in mathematical texts of some variance indicator adjectives. Farasololalao Rakotovoavy's thesis studies in great detail the use of "variance indicators", i.e. the role of certain adjectives in the way we refer to variables. To do this, she needs to categorize and study the ways in which mathematicians present, quantify, « mutifient », manipulate variables. The markers studied are the following : « arbitraire », « choisi », « donné », « fixe », « fixé », « quelconque », « variable ».
Complete list of metadatas

https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-02193780
Contributor : Christophe Hache <>
Submitted on : Wednesday, July 24, 2019 - 5:22:34 PM
Last modification on : Friday, July 26, 2019 - 1:19:46 AM

File

TheseFarasololalaoRakotovoavy ...
Files produced by the author(s)

Identifiers

  • HAL Id : tel-02193780, version 1

Collections

Citation

Rakatovoavy Farasololalao. Les difficultés linguistiques et pédagogiques soulevées par l'emploi dans les textes mathématiques de certains adjectifs marqueurs de variance (exemples principalement empruntés dans des manuels du second degré). Histoire et perspectives sur les mathématiques [math.HO]. Université Paris VII - Denis Diderot, 1983. Français. ⟨tel-02193780⟩

Share

Metrics

Record views

74

Files downloads

18