O. Mahon and . Cit, Source disponible, pp.14-15

, Menu Avoca Café Suffolk Street, loc

. O'davoren's-glossary, , vol.339, p.317

I. Kelly,

&. Un-tranche-de-pain-Épaisse, J. Poulain, and E. Et-neirinck, Histoire de la cuisine et des cuisiniers. Paris : Delagrave édition, p.16, 2004.

, Certains récits font état de paille ou de joncs disposés sur les genoux en guise de table et de protection. Voir à cet effet le récit de Barnaby Rich dans A new Description of Ireland (1610), pp.34-40

. O. Gantz and . Cit, « see his splendid drinking horns » ou encore 'The Exile of the Sons of Uisliu, p.257

. Gantz and . Ibid, The Destruction of Da Derga's Hostel', p. 104. « Conare's gilt cup

. Gantz and . Ibid, The Destruction of Da Derga's Hostel, p.103

. Gantz and . Ibid, The Intoxication, p.195

C. O'sullivan, Hospitality in Medieval Ireland, p.235, 2004.

. Egmont, Report on the manuscripts of the earl of Egmont, vol.i, p.23

. Ibid, , p.31

, « no tea drunk in the country, or at least very little, p.151

C. Clarkson, Journal of the House of Commons, The Journals of all the Parliaments during the reign of Queen Elizabeth (1682), vol.19, pp.86-90, 1563.

C. Clarkson, , p.27

, British Parliamentary Papers, Correspondance relating to the Measures adopted by Her Majesty's Government for the relief of Distress arising from the Failure of the Potato Crop in Ireland, 1846, p.89

C. Clarkson, , p.64

H. Connell, par an dans la décennie 1840-1844 à 9.477.956 cwt par an dans la décennie 1895-1899. Crawford, Margaret. 'Indian meal and pellagra in 19th century Ireland' dans Goldstrom et Clarkson. Irish population, economy and society : essays in honour of the late K, p.115, 1981.

, National Folklore Collection UCD. Ms.1395. 1955, récits collectés dans les zones côtières du Mayo, p.140

M. Laverty and . Cooking, , p.73

E. Marnell, All in the Cooking, op.cit, p.189

, cornmeal) was sent to Ireland during the famine to alleviate hunger, so even still in folk memory it's connected to times of starvation and hardship. In parts of Ireland you can still buy 'yellameal' in some of the village shops, ans sometimes people throw a handful into their soda bread. » Allen, Darina. Forgotten Skills of Cooking : The Time-Honoured Ways are the Best -Over 700 recipes show you why, p.566, 2009.

F. Clement-lorford, Alexis Soyer, the First Celebrity Chef, p.67, 2001.

E. Crowley, Atlas of the Great Famine

R. Brandon, The People's Chef: Alexis Soyer, A Life in Seven Courses, et Humble, Nicola. Culinary Pleasures : Cookbooks and the Transformation of British Food, p.26, 2005.

T. Fitzgibbon and . Irish-traditionnal-food, Dublin : Gill and Macmillan. 1983. p.42. 172 Rediscovering the Irish Kitchen, RTÉ1, diffusion juillet, 2014.

, According to an EU report, the average Irish person eats more than 150% of the recommended daily calorie intake. » Hughes, Martin. World Food Ireland, for people who live to eat, drink and travel, p.28, 2003.

P. Briard and . Le-goût-de-?vieillir, Les troubles de l'alimentation chez la personne âgée, 2008.

. .. /le%20gout%20de%20 and . .. ..vieillir%20, %20-%20Memoire%20de%20Philippe%20Briard.pdf 207 Selon nos observations personnelles et les résultats du Dr

C. Voir-par-exemple-méchin, &. La-symbolique-de-la-viande, and P. Dans, Monique (dir.) Le mangeur et l'animal. Mutations de l'élevage et de la consommation, Autrement Coll. Mutations/Mangeurs. N°172, 1951.

, Selon une étude menée par Thibaut de Saint Pol pour l'INSEE. 'La consommation des hommes et des femmes vivant seuls

. Voir-À-ce-sujet-cullen and R. Owens, A Social History of Women in Ireland 1870-1970. Dublin : Gill and Macmillan, p.179, 2005.

V. Laverty, , p.168

. Cullen, , p.187

, Le système éducatif national fut introduit en 1831

. Cullen, , p.173

J. Coveney and . Food, Morals and Meaning : The pleasure and anxiety of eating, p.32, 2006.

M. Bible-en-ligne, , vol.7, pp.1-23

, Des Moeurs de l'Eglise Catholique et des moeurs des Manichéens, Chap.XIV. 'Trois causes louables de l'abstinence

, Epîtres de Paul aux Corinthiens, vol.10, pp.25-31

, Epîtres de Paul aux Colossiens 2 :16 et Epîtres de Paul aux Romains, vol.14, p.3

, Epîtres de Paul aux Romains, vol.14, p.6

, De la volupté dans les aliments, St Augustin. Confessions, l, vol.10, p.47

J. I. Ryan and . Monasticism, Origins and Early Development, p.389, 1931.

O. Gwynn and . Cit, , p.29

«. Food-;-ryan and J. I. Monasticism, We are bound, therefore, to fast every day just as we are bound to take food every day [?] because we must advance every day, pray every day, work every day, study every day. » d'après la règle monacale de St Colomban, therefore should be taken in moderation, just as work is undertaken in moderation, p.386, 1931.

O. Ryan, , p.390

. Ibid, , p.387

I. Voir-chapitre, , pp.150-157

C. Dans and B. , , p.194

M. , , vol.10, p.40

. Voir and . Bitel, Guesting and Feasting, Bieler, op.cit. p.172 et O'Sullivan, Hospitality in Medieval Ireland 900-1500, p.165

. Stokes, , p.185

, All you ate, from bowls and the like, were always left on the table after you'd finished and werent't washed that night. It was for St Brigid should she come in?

M. J. Murphy, Antrim. Ms.1359. 1952.'St Brigid's Eve, p.169

. No and . Ben, Larry could tell : this guy knew what was what -you didn't slag Irish spuds at an Irish table, especially in summer, even if the owner of the table had never dug up a potato in his life. -They are delicious, They're great aren't they ? Ben looked at Larry, and, p.13, 2008.

, Livre de recettes très populaire en Irlande écrit par le chef britannique Jammie Oliver

«. Ben, . But, and . Ben, So you're not leaving here until you've eaten your share of it. And three. Get down off your high horse, so we can have a nice chat with the coffee. Okay ? Ben looked down at Mona. -What is the dessert ? he said. -Chocolate pudding. -With cream ? -Yep. -Then I will stay, pp.16-17

Ó. Súilleábhain and . Seán, , p.326

J. Consulter-mooney, The Holiday Customs of Ireland, Pour plus de détails à ce sujet, vol.26, pp.377-427

L. Roux, Françoise et Guyonvarc'h, Christian. Les fêtes celtiques. Rennes : Editions Ouest-France, p.111

L. Roux, F. Et-guyonvarc'h, and C. O. Cit, , pp.35-81

R. De-st-augustin, Du jeûne et du repas

. Archives-du-vatican, Code de Droit Canonique

. Archives-du-vatican, Apostolic Constitution Paenitemini Of the Supreme Pontiff Paul VI : On Fast and Abstinence

, The Advent Fast in the Irish Church, Third Series, p.106

Ó. Néill and P. Pádraig, Irish Observance of the Three Lents and the Date of the St Gall Priscian (MS 904)', Ériu, vol.51, p.171, 2000.

, « a fast is observed by the more devout everywhere, [?] which is set down by others to devotion rather than to a strict obligation. » TIER, 'The Advent Fast in the Irish Church, p.111

P. Letters, . Of-the-most-rev, J. William, and . Walsh, Archbishop of Dublin, vol.VI, 1916.

P. Kavanagh, Kavanagh exprime son souhait de redécouvrir l'innocence et l'émerveillement qu'il éprouvait lorsqu'il était enfant. Le poème s'ouvre sur une confession des péchés de gourmandise et de chair. Grâce à cette période de pénitence qu'est l'Avent -il mange du pain noir sec et, Advent'. A Soul for Sale : poems, 1947.

, « No selann of butter is made, but instead of them a draught of whey-water is taken on the evening of a Monday or Wednesday or Friday or Saturday, éd.) The Rule of the Céli Dé. Dublin : Hodges Figgis, 1927. dans Hermathena n°44, p.67

D. De-jubainville and .. H. , Mélanges : Le jeûne du mercredi et du vendredi chez les Irlandais au Moyen Âge, p.269

D. Jubainville, , pp.270-271

. Meyer, Aislinge Meic Conglinne : a middle-Irish wonder tale. 1892. Llanerch Publishers (Facsimile reprint), p.18

R. Jouvain-de, Le voyageur d'Europe, où sont les voyages d'Allemagne et de Pologne & le voyage d'Angleterre, de Danemark et de Suède. Tome Troisiesme, Source Gallica. bnf.fr./ Bibliothèque Nationale de France, pp.482-485

, Spy Wednesday and Good Friday were black fast days and no milk, butter or eggs were used. The usual fare for these days was stirabout, without milk, oatcake and potatoes. The Wednesdays and Fridays were days of abstinence from meat, but meat was eaten on all other days. Saturdays also were days of abstinence from meat, p.21, 1955.

, On trouve par exemple dans le journal de bord d' Amhlaoibh Ó Súilleabháin : « 24th December 1828 : Wednesday, Christmas Eve, a fast day » « 23rd, 1831.

, « It was not their practice to make a 'black fast', that is, to eat nothing, éd.) The Teaching of Mael Ruain. Dublin : Hodges Figgis, 1927. dans Hermathena n°44

. Bhaldraithe, The Diary of an Irish Countryman : a translation of Cín Lae Amhlaoibh, p.46, 1979.

. Bhaldraithe, , p.81

L. Mahon and H. Of-milk, , p.126

, After the Reformation, the Protestant churches generally disapproved of fasting on specific days as an integral part of Catholic ritual. » Mennel, p.28, 1996.

R. William, Whereas we have, under the protection of Almighty God, taken upon us, the deliverance of our good Protestant subjects of Ireland, p.1690

V. Abala, The Ideology of Fasting in the Reformation Era.' dans Food and Faith in Christian Culture, pp.41-57

. Ibid, , p.56

, En 1830, Amhlaoibh Ó Súilleabháin appellait ainsi le premier dimanche de carême Domhnach na nDeoirín, le dimanche des pleurs, en référence aux larmes versées par les jeunes-filles qui n'avaient pas trouvé à se marier avant le Mardi Gras 51 . Thomassin précise au XVII ème siècle que cette loi fut imposée sous peine d'excommunication 52, clairement conseillé aux époux de ne pas avoir de relations charnelles 50

. Grâce-au-jeûne, . Vu-comme-une-pratique-sainte, and . Purificatrice, En d'autres termes, étaient parfois attribués au jeûneur des pouvoirs magiques. Dans les manuscrits conservés à la National Folklore Collection de UCD on retrouve à plusieurs reprises mention du crachat d'un jeûneur en guise de lotion pour guérir des orgelets 54 . Les exemples ne manquent pas non plus dans les récits hagiographiques. Le crachat de St Patrick, après qu'il eut jeûné trois jours

, Il était par exemple coutume jusque dans les années 1960 de jeûner à l'occasion de la St Stéphane 56 , le 26 décembre : « aucune viande ne doit être consommée le jour de la St Stéphane afin d'éloigner la maladie pour la nouvelle année 57 . » Ce rituel semble néanmoins avoir été vivement critiqué par l'Eglise pour son caractère superstitieux, comme l'atteste cette remarque extraite de la rubrique Question Box de l, Jeûner à certaines dates précises protégeait également des maladies, 1950.

L. Thomassin, Traitez Historiques et Dogmatiques sur divers points de la Discipline de l'Eglise et de la Morale Chrétienne. op.cit. p.195 et p.471. voir également Gillespie, Raymond. Devoted People. Belief and Religion in Early Modern Ireland, pp.85-91, 1997.

. Bhaldraithe, The Diary of an Irish Countryman : a translation of Cín Lae Amhlaoibh, '28 février 1830, p.80, 1979.

. Thomassin, , p.525

J. O'leary, Voir par exemple : National Folklore Archives, UCD . Ms.1371. Seán Mac Crait, collecteur. Kilrush, 1954. Témoignage de Tone O'Dea, p.146, 1880.

. Duilearga, . Séamus, and . Béaloideas, The Journal of the Folklore of Ireland Society. Iml. IX. Dublin, p.31, 1939.

, « Heavy rain and bad weather in the summer and autumn of the above year, and fastings and abstinence were observed and alms given to God that it might be dispelled. » Annals of Inisfallen

D. Ó-corráin and . Dans-foster, The Oxford history of Ireland, p.24

R. Gillespie, Devoted People. Belief and Religion in Early Modern Ireland, p.47, 1997.

O. Gillespie and . Cit, , pp.48-51

K. Abala, The Ideology of Fasting in the Reformation Era, p.49

, « They used to say if a man was not fasting properly pimples would break out all over him, and I saw many fellows it happened to. » National Folklore Archives, UCD . Ms.1371. Seán Mac Crait, collecteur. Kilrush, 1954. Témoignage de Tone O'Dea, p.240

C. Plummer, Life of Maedoc of Ferns, Bethada Náem nÉrenn (Lives of Irish Saints), p.216, 1922.

D. Jubainville, La procédure du jeûne en Irlande'. Revue Celtique, Tome VII, 1886, pp.245-249

. Voir-par-exemple, A. Kehnel, and . Clonmacnois, The Church and the Lands of St Ciarán : change and continuity in an Irish monastic foundation. Vita Regularis, p.66, 1997.

, « I had a huge quarrel last night with the monks of Cork, and they all put a curse on me. It is that which causes this misunderstanding between you and me. So fast with me tonight on God, since we are kinsmen by ancestry, to liberate me from the curse of the monks of Cork. » Preston-Matto, p.32

. Preston-matto, , p.33

&. Sweeney and . George, Self-Immolative Martyrdom : Explaining the Irish Hungerstrike Tradition, Studies : An Irish Quarterly Review, vol.93, pp.337-345, 2004.

, En vain, les gardiens s'efforceront-ils de les faire céder en leur présentant une nourriture abondante. Depuis le 14 octobre, les prisonniers s'entêtent dans leur farouche résolution, » Le Petit Journal illustré

. Sweeney, , p.339

, Giraldus Cambrensis, op.cit, p.42

A. Wilson, Food and Drink in Britain, p.126

D. Corless, How the puffin, the turtle and the guinea pig turned into a fish'. The Irish Independent. 10 mars, 2005.

F. Quellier and . Gourmandise, Histoire d'un péché capital, p.72

, D'après les mandements de Carême des années 1778 à 1851. Archives Diocésaines de Dublin

, Meat is prohibited during the first and last weeks of Lent, and on the other days not mentioned above. Eggs are not to be used on Fridays, nor during the first four days of Lent, and the last four days of Holy Week ; and fish ad flesh meat are never allowed at the same meal. On Ash-Wednesday, Wednesday and Friday in Holy Week, milk and white meats of every description are prohibited. » Archives Diocésaines de Dublin. Mandement de Carême de l'Archevêque Cullen. 13 février 1852. The Right, The use of flesh meat is permitted on every Sunday during Lent and on St Patrick's Day, and on every Tuesday, Thursday and Saturday (except the Saturday of the Quator Tenses) from the first Sunday in Lent to Palm Sunday

V. I. Paul, . Gaudium, and . Spes, Constitution pastorale sur l'Eglise dans le monde de ce temps

L. Bars, . Stéphanie, I. &. Les-principaux-apports-du-concile-vatican, and . Le-monde, , vol.10

, Lors de la semaine suivant le 3 ème dimanche de l'Avent, de jeûner et de s'abstenir le mercredi 15 décembre, de jeûner le vendredi 17 et le samedi 18

, De jeûner et de s'abstenir, la veille de Noël, vendredi 24 décembre 142

, mais les règles canoniques leur semblaient parfois obscures et difficilement interprétables 143 . Face à des lois fluctuantes et trop opaques, entourées de dispenses irrégulières, la réforme devint une évidence

, Si ces questions très détaillées semblent aujourd'hui dérisoires, elles étaient bien présentes au coeur du raisonnement de la population irlandaise pendant les décennies qui précédèrent Vatican II

, Delivered Personally Independent and Press

, This news is contained in an announcement from Archbishop's house that in the Diocese of Dublin a dispensation has been granted this year from : 1. Fast and abstinence on December 7. 2. And in Ember week, from fast and abstinence on Wednesday, There will be no fast days between now and Christmas in the Diocese of Dublin, and the only days on which the Faithful are required to abstain from meat during this period are the Fridays

, Nous pouvons facilement déduire ceci à la lecture des nombreux récits de jeûne conservés dans les manuscrits de la NFC de UCD qui

«. , Is it a asin to take Bovril on a Friday ? A : Bovril is a meat product, just like meat soup, and therfore is forbidden by the law of abstinence, unless one is exempted by illness? » TIMSH, p.156

«. , Is it allowable to brush one's teeth before the Holy Communion ? A : It is not only allowable, but highly commandable, as an act of reverence to the Blessed Sacrament. One must, of course, be reasonably careful not to swallow water when doing so, but a drop or two of water, remaining in the mouth, and swallowed with the saliva, p.235

«. , May one take soup made from meat on days of abstinence ? A : No. The law of abstinence not only forbids the use of meat but also of soup and gravy made from meat, p.158, 1956.

«. , Is it permissible to use eggs and bread fried in drippingat breakfast and dinner on Fridays ? A : Yes. » TIMSH. Octobre, p.240, 1963.

«. , She says whether I am bound to fast or not, I can only take meat once on a fast day. I am under 21. A : If you are nor bound by the fasting law, you may take meat many times a day on a day of fast without abstinence, My mother gives me meat only once a day during Lent, p.106, 1966.

, La Documentation catholique. n°1466. 6 mars 1966. col.385-403

. Voir-À-ce, F. Carty, and . Xavier, Hold Firm : John Charles McQuaid and the Second Vatican Council, p.126, 2007.

M. Conway and W. Morris, Pastoral Letter of the Archbishops and Bishops of Ireland to the Clergy, Religious and Faithul, 1967.

C. Cullen and . Hógartaigh, His Grace is Displeased : the Selected Correspondence of John Charles Mc Quaid. 'Lenten Regulation in the Diocese of Dublin, Margaret (éds, p.270, 1971.

J. Brillat-savarin and . Anthelme, La physiologie du goût. Paris : Champs classiques, p.19, 1982.

C. Politeness and . Op,

, At table, the following faults should be avoided: handling fruit and other viands; sinking the finger-nails in the rind of fruit; wiping the plate, fork, spoon or knife with the napkin; smelling any of the food; looking curiously at the plate of others; holding the knife or fork in an upright position, or making gestures with them

, Mère allaitant son enfant, c.1890. Source: Sexton et Kinealy, The Irish: a photohistory 1840-1940. London: Thames and Hudson, p.76, 2002.

, En prenant en compte cette dimension sociale du corps, une étude à part entière mériterait d'être consacrée à l'allaitement en Irlande. En effet, à bien y regarder, la scène d'allaitement immortalisée ci-dessus (fig. 6.2) aux alentours de 1890 n'est pas anodine. L'auteur du recueil de photographies dans lequel elle a été publiée en signale d'ailleurs le caractère exceptionnel 178 . A la fin du XIX ème siècle, l'église catholique dirige la vie quotidienne des Irlandais. La pudeur est de bon ton et le corps ne s'affiche pas en public, Dans le contexte religieux que nous venons d'évoquer, le corps était contrôlé et dompté dès la plus tendre enfance

, Even more striking is that this woman is shown breastfeeding, yet appears at ease with being photographed. Photographer unknown, c.1890. » Sexton, Sean et Kinealy, Christine. The Irish : a Photohistory, « Babies are unusual in nineteenth-century Irish photography, p.400, 2002.

, Ce cliché est bien d'un autre âge. Les statistiques varient mais il semble que l'Irlande détient à ce jour et depuis longtemps l'un des taux d'allaitement les plus faibles d'Europe, voir le plus faible 179 . Est-il possible d'établir un lien quelconque entre la faible popularité de l'allaitement aujourd'hui en Irlande et l'influence de la culture et de l'éducation catholique qui imprègnent l'état irlandais depuis le XIX ème siècle ? Cette pratique alimentaire semble particulièrement entourée de symbolismes et de tabous au sein de cette société en pleine mutation religieuse, aujourd'hui davantage à certaines pratiques africaines, sud-américaines ou asiatiques, mais certainement pas à la norme occidentale des XIX ème , XX ème et XXI ème siècles

, Un constat s'impose néanmoins. Depuis la libération des moeurs dans les années 1970, les seins n'ont jamais été tant dévoilés et érotisés par le biais de la publicité et du cinéma et c'est depuis cette époque que l'allaitement est en chute constante dans le monde occidental, Les quelques rares travaux ont été écrits par des médecins, des infirmières, des sagesfemmes ou des étudiants se destinant à l'une de ces professions

, Il est admis que 98% des femmes sont capables d'allaiter et que les bienfaits de l'allaitement maternel sont nombreux, autant pour l'enfant que pour la mère

, 180 A l'exception des recherches d'Aoife Rickard pour les années 1980-90 qui rejoignent nos conclusions, The Shame of Breast-Feeding ? An Aspect of Irish Culture in Historical Perspective, Si l'on se réfère par exemple aux statistiques de l'ESRI (The Economic and Social Research Institute) et du NPRS (National Perinatal Reporting System) de 2011, seules, vol.55, p.40, 2015.

, Le lait maternel contient des anticorps qui protègent votre bébé des infections. Les enfants nourris au lait infantile ont plus de risques de tomber malades

L. Dans-le, information distribué dans les maternités et dans les centres de santé par La Leche League Ireland, d'autres arguments de poids viennent renforcer les précédents : l'allaitement est une pratique nutritive naturelle, qui est décrite comme un acte inspirant amour et sécurité à l'enfant. Il est gratuit, ce qui permet non seulement à la famille mais aussi au système de soin et aux employeurs d'économiser de l'argent. Il est finalement écologique, p.182

, OMS en premier lieu, relayée sur le plan national par le Ministère de la Santé et de l'Enfance 183 ), considèrent que l'Irlande est face à un véritable problème de santé publique, pour les raisons évoquées ci-dessus notamment. Les mères qui n'allaitent pas sont en général plus jeunes que les mères qui décident d'allaiter et n'ont pas ou peu fait d'études, mais surtout, elles font le plus souvent partie des foyers aux revenus les plus modestes. Les arguments pro-allaitement sont pourtant rationnellement séduisants. Que s'est-il passé en Irlande pour que cette pratique se soit, Si ces arguments en faveur de l'allaitement sont aujourd'hui mis en valeur dans les livrets d'information à destination des jeunes mères, c'est que les hautes autorités de la santé

, Sickness and diarrhoea (gastroenteritis, which may be very serious), chest infections, ear infections and urine infections are all more likely in bottle-fed babies. Breastfeeding will continue to benefit your baby as he grows. Research suggests that breastfed babies have better mental development. Children who were bottle fed as babies are at greater risk of eczema and diabetes and tend to have higher blood pressure than those who were breastfed. Breastfeeding is also good for mothers. It helps you lose the weight gained during pregnancy, It can help protect you from breast and ovarian cancer and give you stronger bones in later life. » 182 Breastfeeding : The Early Days, La Leche League, Breastfeeding Help and Information, vol.183, p.402, 2008.

, documentaire consacré aux origines de la population traveller irlandaise 184 , alors qu'un septuagénaire se plaint du manque d'honnêteté chez les jeunes gens d'aujourd'hui, sa femme lui répond

, Sous son aspect anecdotique et particulièrement subjectif, la remarque de cette dame, probablement née dans les années 1930-1940, met en lumière l'idée que l'allaitement instaure des liens affectifs très forts. Les enfants allaités étaient plus respectueux de leurs aînés et plus aimants selon elle. Elle se rappelle que toutes les femmes allaitaient leurs enfants, vraisemblablement jusque dans les années 60. Aujourd'hui le taux d'allaitement chez les gens du voyage est quasi-nul à la naissance de l'enfant : moins de 6% en 2010. 186 On notera que les gens du voyage irlandais sont parmi les catholiques les plus pratiquants du pays 187 . Nous pourrions donc à ce stade nous demander s'il, Mais ils n'ont plus droit à cela de nos jours 185

, Si très peu d'études ont été menées à ce sujet, les réseaux sociaux offrent quelques pistes de réflexion. L'idée d'un tabou culturel semble récurrente. La société gypsie irlandaise est basée sur un système patriarcal très fort. Les femmes doivent observer des règles strictes en matière de décence corporelle

, Alors que viendrait faire l'Eglise dans tout ceci ? A première vue, les Maria Lactans sculptées dans la pierre des églises, l'iconographie religieuse médiévale, ainsi que les références à l'allaitement dans l'Ancien

, Les travellers, gens du voyage irlandais, représentent 6,5 habitants pour mille sur le territoire irlandais selon le dernier recensement de 2011. On retrouve également des représentants de cette minorité ethnique en

. Grande-bretagne and . Etats-unis, En 2011, notamment, le Royal College of Surgeons de Dublin a mené une étude de grande ampleur pour déterminer leurs possibles origines (au moyen d'analyses d'ADN). C'est dans le cadre de cette recherche scientifique que, Ils sont l'objet de nombreux reportages télévisés ces dernières années

. «-d', you know what happened there ? Years ago, all women used to breast feed, 2011.

, All Ireland Traveller Health Study : Our Geels, vol.7, p.77

, Une part de tout cela provient de l'ombre pesante de McQuaid, l'allaitement c'était quelque chose de sale et un peu sexuel, plus tous ces hôpitaux dirigés par des nonnes où « ce n'était pas moderne, p.55

, L'exemple de l'échec et de l'imbroglio politique que fut le Mother and Child Scheme en 1951 illustre combien le pouvoir en place était englué dans des préceptes conservateurs fermés à l'éducation au corps et incapable de remédier efficacement à l'aide sanitaire (et psychologique) dont les mères auraient eu besoin à l'époque 194 . Revenons aux discussions engagées sur le forum Irishhealth.com. Un peu plus loin, une autre internaute formule la remarque suivante : J'aimerai avoir des enfants, cela fait un an que j'essaie et j'espère que je pourrai allaiter. Cela me semble tellement logique, c'est la chose la plus naturelle au monde. Je sais que mes parents qui sont ultra-catholiques et qui refoulent leurs sentiments, seraient dégoûtés si je ne me cachais pas pour faire cela. Je ne m'imagine même pas nourrir un enfant devant eux. C'est même un miracle que je sois là aujourd'hui quand on voit comment mon père réagit à la moindre mention du sexe, de la reproduction et des bébés. Je suis tellement contente de ne pas avoir hérité des gènes catholiques réprimés 195 !! Nous citerons encore cet échange enflammé entre deux internautes qui montre bien l'écart entre les différentes générations en termes d'éducation à ce sujet. Un monsieur intervient tout d'abord : « Si les femmes veulent allaiter, alors elles doivent le faire en privé, Comme pour toute forme d'éducation au corps en changement (sexualité, puberté, grossesse?) quasi-inexistante, l'allaitement semble avoir souffert des politiques religieuses et étatiques réactionnaires d'avant Vatican II

, BF was somehow dirty and a bit sexual, plus all those nun-run hospitals where « it wasn't modern » in the 1960s, which means a whole generation didn't do it and don't know how, « Part of it is the long shadow of McQuaid

, une enquête avait démontré que 60% des Dublinoises étaient dans l'incapacité d'allaiter pour cause de malnutrition. Ferriter, Dermaid. The Transformation of Ireland, Dáil Éireann Debate, vol.115, issue.12, p.395, 1949.

, It just seems so logical., the most natural thing in the world. I know my very repressed ultra-Catholic parents would be disgusted with me not hiding away to do it. I cannot even imagine feeding a baby in front of them. It's a wonder I'm even here at all the way my father reacts to any mention of sex, reproduction or babies. I am so glad I did not inherit the repressed-Catholic genes!!, « I am hoping to have children

, « if women want to breast feed , then they should do so in private, its a personal thing between them and their baby

C. Church-dublin, A Catechism of Catholic Doctrine. Approved by the Archbishops and Bishops of Ireland. Dublin : Gill and Son, 1951. Chap V. 'Our first parents : Original Sin, p.22

, What special command did God give Adam and Eve ? God commanded Adam and Eve not to eat the fruit of a certain tree in the garden of Paradise, « 53

D. Adam, Adam and Eve did not obey the command of God : they were tempted by the devil, and ate the forbidden fruit. 55. Have we, the children of Adam, suffered because of his sin ? Because of Adam's sin, we are born without sanctifying grace, our intellect is darkened, our will is weakened, our passions incline us to evil, and we are subject to suffering and death, p.22

T. Inglis, Lessons in Irish Sexuality, p.8

. Adworld, Inside of the Week : a Nation of Foodies

, Appelée aussi 'communication empathique' ou 'communication non-violente

, Ce type de communication dans le domaine culinaire est assez nouveau. En général, dans les cuisines professionnelles, le langage employé à l'égard des apprentis est davantage d'ordre exercitif (ordres, commandes, dégradation), verdictif (jugements) et assertif. Dans le cadre des émissions de télévisions, les actes de langage seront davantage promissifs (invitation, promesse de réalisation, garantie) et expressifs (encouragements, félicitations?), Rosenberg désignant « le langage et les interactions qui renforcent notre aptitude à donner avec bienveillance et à inspirer aux autres le désir d'en faire autant, p.10, 2003.

, Toujours dans le contexte littéraire, il ajoute : « Aussi, chaque fois que le vieil esprit celtique apparaît [?], on voit renaître avec lui la foi à la nature et à ses magiques influences. » La nature et le respect à son égard sont, Voir par exemple à ce sujet La poésie des races celtiques d'E. Renan et The Celtic Element in Literature de W.B. Yeats, dans le contexte littéraire de la fin du XIXème siècle

E. Gellner, D. Dans-cairns, S. Richards, . Ireland, . Colonialism et al., , p.51, 1988.

, Des manuels de savoir-être tel Christian Politeness leur rappelaient d'ailleurs que « Les conversations qui ont pour seul sujet le manger et le boire ne sont pas dignes d'un être raisonnable, encore moins d'un chrétien

H. R. Diner, Hungering for America : Italian, Irish and Jewish foodways in the age of migration, vol.30, p.85, 2001.

, They hoped to eat more so as not to be hungry, but dwelt little on particular tastes or special dishes. To the contrary, when the Irish remarked upon food, they did so negatively. They spoke of hunger and lamented the absence of food in general. » loc.cit. longtemps un art de vivre. Réhabilitée, elle affirme aujourd'hui son potentiel dans l'expertise culinaire et, libérée de toutes contraintes, elle s'engage fièrement et avec assurance sur la, « Those who observed the Irish and recorded their voices rarely represented them as wanting to eat better or craving particular items

. Selon-máirtín-mac-con-iomaire, Et dans les dix prochaines années, l'un [de mes étudiants] aura promu l'Irlande de la même façon, en réinventant la cuisine irlandaise. Car notre nourriture, ses saveurs, sont absolument merveilleuses. Commençons à examiner la cuisine irlandaise avec un regard neuf, commençons à la redécouvrir

J. Et-selon and . Mulcahy, Je pense que ce à quoi nous assistons aujourd'hui c'est un changement de mentalité, nous nous rendons compte que nous avons vécu des moments très difficiles. Mais maintenant il y a une lumière au bout du tunnel et notre confiance s'améliore. [?] Maintenant que notre confiance s'installe pour de bon

, En somme, ces discours optimistes dessinent d'innombrables possibilités d'épanouissement

, Nordic cuisine and in the next ten years, one of them [his students] will have put Ireland on the map by reinventing Irish cuisine. Because the flavours, the food, it's absolutely georgous. Start looking at it with fresh eyes and start re-embracing it. I think that's what we need to do. » Entretien avec Máirtín Mac Con Iomaire, « René Redzepi has put Noma on the map of Copenhaguen by reinventing, pp.25-2012

, Once that confidence gets going, there's no stopping. It's like a runaway train. » Entretien avec John Mulcahy, 16 avril 2014. Bibliographie et webographie I. Sources primaires A, « I think what's happening now is that mindset, and then the realisation that we've been through a very bad time

R. Brandon, The People's Chef: Alexis Soyer, A Life in Seven Courses, 2005.

. Bhaldraithe, Tomás de (trans.). The Diary of an Irish Countryman: a translation of Cín Lae Amhlaoibh, 1979.

, Teague Land : or A Merry Ramble to the Wild Irish, 1698.

D. Corless, You'll Ruin your Dinner : Sweet Memories from Irish Childhood. Dublin: Hachette Books Ireland, 2011.

P. Crosbie, Your Dinner's Poured Out ! Memoirs of a Dublin that has disappeared, p.2012, 1981.

T. Doorley, Eating for Ireland, 2010.

F. Henry, Les îles d'Inishkea : carnets personnels, 2012.

R. Jouvain-de, Le voyageur d'Europe, où sont les voyages d'Allemagne et de Pologne & le voyage d'Angleterre, de Danemark et de Suède

, Alexis de Toqueville's Journey in Ireland, 1835.

S. Maher, Six at the Table, 2011.

F. Mcdowell and . Mary, Other Days Around me, 1972.

R. Paul, Asking Angela Macnamara : an Intimate History of Irish Lives, 2012.

A. Toqueville and . De, OEuvres complètes d'Alexis de Toqueville, T.8 / publ. par Mme de Toqueville, Michel Lévy frères, pp.1864-1866

, Arthur Young's Tour in Ireland, pp.1776-1779

A. Laws and . Ireland, Senchus Mór' Part III, Córus Béscnai), London : Longmans, Green, Reader and Dyer,1873. Archive.org: Annals of Clonmacnoise, 1137, vol.3

A. Bonneau, La civilité puérile par Erasme de Rotterdam

G. T. Cambrensis, . History, . Topography, and . Ireland, CELT: Corpus of Electronic Texts: Annals of Ulster, p.1031, 1982.

, The Metrical Dindshenchas IV, 'Odras

, Ordonnance Survey Memoirs of Ireland, vol.2, issue.1, pp.1838-1839, 1990.

J. Derricke, The image of Ireland with a discoverie of the wood kerne, 1581.

V. Develay, Les colloques d'Erasme. Tome, vol.2

J. Dolan, The Essential Erasmus, 1964.

. Malthus, An Essay on the Principle of Polulation

J. Mills, Account Roll of the Priory of the Holy Trinity, pp.1337-1346, 1996.

C. E. Nelson, The Virtues of Herbs of Master Jon Gardener, Dublin : Strawberry Tree, 2002.

A. Smith, Recherches sur la nature et les causes de la richesse des nations. (1776) Livre I, Traduction française de Germain Garnier, 1881, à partir de l'édition revue d'Adolphe Blanqui en 1843

W. Samuel, Gentleman's and Citizen's Almanack 1783, « Merchants and Traders, p.2

. Archives and . De-dublin, ADD. Archbishop J.T.Troy. Lenten Pastoral Letter

. Add and . Troy-murray, Green File 8. 30/3. Lenten Pastoral, Feb. 14th, 1816. ADD. Archbishop Murray. Lenten Pastoral Letter, pp.1816-1833

, ADD. Archbishop Murray. Lenten Pastoral Letter

, Lettre d'un domestique français

, Murray Papers. AB3/ 34/12 Great Famine Addenda, pp.1847-1848

. Add, . Moran, ;. Francis, N. Browne, and N. St, Bishop of Ossory) (éd.). The Pastoral Letters and other Writings of Cardinal Cullen Archbishop of Dublin etc, 1882. ADD. Letters and Pastorals of the most Rev. William J. Walsh, Archbishop of Dublin, vol.VI, 1916.

, Delivered Personally Independent and Press

. Add, . Murphy, . Henry, and . De-limerick, Fasting and Other Penitential Practises'. Mémorandum confidentiel à l'attention des évêques d'Irlande. ADD. Archive non classée. Dossier McQuaid XXV. Estimé avoir été écrit entre, 1962.

M. Conway and W. Morris, Dublin Diocesan Press Office'. LVII/536/iv ADD, Pastoral Letter of the Archbishops and Bishops of Ireland to the Clergy, Religious and Faithul, 1965.

, Catholic Social Service Conference. Document sans titre issu à l'occasion du cinquantenaire de l'association en, 1991.

. Archives and . Vatican,

. Av, Apostolic Constitution Paenitemini Of the Supreme Pontiff Paul VI : On Fast and Abstinence

. Av, Code de Droit Canonique

A. V. Jean, Ad Petri Cathedram. Encyclical of Pope John XXIII On Truth, Unity and Peace, Spirit of Charity. 29 juin 1959

. Av, V. I. Paul, . Gaudium, and . Spes, Constitution pastorale sur l'Eglise dans le monde de ce temps

L. A. Bible and . Ligne,

, Epître de Paul aux Galates, vol.3, pp.25-31

J. , , vol.13, pp.1-17

. Luc, , vol.15, pp.15-22

. Marc, , vol.7, pp.1-23

. Marc, , vol.13, p.17

M. , , vol.6, pp.1-18

M. , , vol.6, p.3

M. , , vol.11, pp.16-19

R. Monastiques,

. E. Gwynn, The Rule of Tallaght. Dublin : Hodges Figgis, 1927.

. E. Gwynn, The Teaching of Mael Ruain. Dublin : Hodges Figgis, 1927. The Rule of the Céli Dé

R. De and S. Benoît,

R. De-st-augustin, Du jeûne et du repas

T. Règle-de-st-françois-;-html, . Irish-messenger, . Of, . Sacred-heart-:-nli, and . Timsh, Christ's Poor. Penny Dinners Fund'. Janvier 1928. NLI. TIMSH. 'The Little Ones (How to Make them Healthy, Happy and Strong)'. Février 1928. NLI. TIMSH. 'The Question Box'. Janvier 1950. NLI. TIMSH. 'The Question Box'. Mai 1950. NLI. TIMSH. 'The Question Box'. Août 1952. NLI. TIMSH. 'The Question Box'. Décembre 1952. NLI. TIMSH. 'The Question Box'. Mai 1956. NLI. TIMSH. 'Question Box'. Mai 1957. NLI. TIMSH. Leonard, P. 'The Bread of the Strong', Juin 1957. NLI. TIMSH. 'The Question Box, Ordre des Frères Mineurs Capucins, p.240, 1963.

L. Albert and . Charles,

L. Bieler, Dublin : Dublin Institute for Advanced Studies, Scriptores Latini Hiberniae, vol.5, 1963.

C. Church-dublin, A Catechism of Catholic Doctrine. Approved by the Archbishops and Bishops of Ireland. Dublin : Gill and Son, 1951.

, Catholic Ireland.net. Fast and Abstinence. 30 nov, 1999.

C. Brothers, Christian Politeness, chiefly from the 'Civilité chrétienne' of the Ven, O'Toole, p.1857

T. Concile-de,

, Des Moeurs de l'Eglise Catholique et des moeurs des Manichéens. Chap.XIV. 'Trois causes louables de l'abstinence

A. P. Graves and . Celtic-psaltery, St Columba in Iona, 1917.

, La Documentation catholique. n°1466. 6 mars 1966. col.385-403

L. Evêques-de-france, Catéchisme pour adultes. Paris : Association épiscopale catéchistique, 1991.

J. O'leary, The Most Ancient Lives of St Patrick, p.1880

C. Plummer, Life of Maedoc of Ferns, Bethada Náem nÉrenn (Lives of Irish Saints), 1922.

, De la volupté dans les aliments, vol.31, p.47

. Stokes, Lives of the Saints

, The Catholic Church. A Catechism of Catholic Doctrine. Dublin, 1951. 'The Creed, God Almighty

, The Law of Abstinence and Some Current Practises'. Volume LXIII, 1944.

. Thomas-d'aquin, Somme Théologique II. Question, vol.147

L. Thomassin, Traitez historiques et dogmatiques sur divers points de la Discipline de l'Eglise et de la Morale Chrétienne, Traité des jeûnes de l'Eglise

J. H. Todd and . St, Patrick : Apostle of Ireland. A Memoir of his Life and Mission. Dublin : Hodges, Smith and Co, vol.1864, p.438

, The Journal of the Folklore of Ireland Society. An Cumann Le Béaloideas Éireann/The Folklore of Ireland Society, Béaloideas, vol.2, pp.1929-1959

, Béaloideas 5-6. The Journal of the Folklore of Ireland Society. An Cumann Le Béaloideas Éireann/The Folklore of Ireland Society, pp.1935-1941

. Duilearga, . Séamus, and . Béaloideas, The Journal of the Folklore of Ireland Society. Iml. IX. Dublin

. U. Nfc and . Ms, , p.453, 1938.

. Nfc and . Ucd, Ms. 1157. Collecteur: Joseph Lavin, pp.1947-1956

. U. Nfc and . Collecteur, , 1952.

. U. Nfc and . Ms, Collecteur : Tone O'Dea, 1371.

W. Carleton, The Station', Dublin : William Curry and co, vol.II, p.1830

M. Char, Carmina Burana. Paris : Imprimerie nationale, 1995.

. Dean, The Story of Mis and Dubh Rois'. Cork: CUP, Seamus (éd.) Field Day Anthology of Irish Writing, vol.I, 1990.

. Dean, Tochmarc Ailbe, The Wooing of Ailbe (10th century)'. Cork: CUP, Seamus (éd.) Field Day Anthology, vol.IV, 1991.

A. Dooley and H. Roe, Tales of the Elders of Ireland, 1999.

R. Doyle, The Deportees. London: Vintage Books, 2008.

J. Gantz, Early Irish Myths and Sagas. London: Penguin Books, 1981.

K. Jackson and . Hurlstone, Aslinge Meic Con Glinne. Dublin : School of Celtic Studies, Dublin institute for Advanced Studies, 1990.

P. Kavanagh, Advent'. A Soul for Sale : poems, 1947.

T. Kinsella and . Táin, , 1969.

M. Laverty, Never no More, 1992.

K. Meyer, Aislinge Meic Conglinne, The Vision of Mac Conglinne, p.1892

G. Murphy, The Lament of the Old Woman of Beare, Proceedings of the Royal Irish Academy, vol.55, 1952.

. Anglo-irish, The Kildare Poems: The Land of Cockaygne, Poems of the Middle-Ages, vol.913

. Preston-matto, Aislinge Meic Conglinne, 2010.

F. , Recettes et livres de cuisine NATIONAL LIBRARY OF IRELAND: NLI, Cookery Book, 18th century

. Nli and . A. Mrs, Baker's Cookery Book, I. Ballytobin. County Wicklow, p.1810

. Nli and . Jackson's-book,

N. C. Book,

, Distilling, Brewing, &c. &c. : to which is added the complete caterer, particularly showing how to buy in the best of all sorts of provisions, together with easy rules to know the choice sorts of butchers meat, as pork, beef, mutton, lamb, veal; also bacon, hams, venison, fish and fowl. Likewise the terms of art used in carving and instructions to carve according to those terms, The Modern Cook or Housewife's Directory : containing several Hundred new Receipts in Cookery, Pastry, Pickling, Confectionary

D. Allen, Simply Delicious Recipes. Dublin: Gill and Macmillan, 2001.

D. Allen, Forgotten Skills of Cooking : The Time-Honoured Ways are the Best -Over 700 recipes show you why, 2009.

M. Allen, The Ballymaloe Cookbook. Dublin: Gill and Macmillan, 1987.

M. Astaire and A. , At Home in Ireland, Cooking and Entertaining with Ava Astaire McKenzie, 1998.

E. Bollard, How to Feed your Family on Less than ?10 a Day and Other Cost-Saving Tips, p.1, 2012.

J. Bristow, Highdays and Holidays. Dublin: Gill and Macmillan, 1991.

C. Connery, Irish Food and Folklore: a Guide to Cooking, Myths and History of Ireland. London: Bounty Books, 1955.

T. Fitzgibbon, Irish Traditionnal Food. Dublin : Gill and Macmillan, 1983.

P. ;. Flynn, C. Francatelli, and . Elmé, The Cook's Guide, and Housekeeper's and Butler's Assistant : a practical treatise on English and foreign cookery in all its branches ; containing plain instructions for pickling and preserving vegetables, fruits, game, &c. ; the curing of hams and bacon; the art of confectionery and ice-making, and the arrangement of desserts. With valuable directions for the preparation of proper diet for invalids; also for a variety of winecups and epicurean salads, American drinks, and summer beverages, An Irish Adventure with Food: The Tannery Cookbook. Cork, 1888.

M. Laverty and . Cooking, Tralee : The Kerryman Ltd, 1945.

M. Laverty, Flour Economy: Practical Recipes for Bread, Cakes, Etc. Based on Potatoes and Oatmeal. Dublin: Browne and Nolan Limited, 1941.

M. Laverty, Full and Plenty. Complete Guide to Good Cooking. Dublin: The Irish Flour Milers Association, 1960.

L. Del-coch and . Espagne,

. Libro-della-cocina and . Italie,

B. Marnell and M. Et-murnaghan, All in the Cooking, Book I, Coláiste Mhuire Book of Household Cookery. Dublin: The Educational Company of Ireland, 1946.

M. Ireland,

D. Mcquillan, The Irish Country House Table, 1994.

F. Moynihan, A Pinch of This? Tastes of Home Cooking, 1998.

É. Ó-catháin, The Hard Times Cookbook: Good Food on a Budget, pp.15-16, 2009.

J. Oliver, The Naked Chef, 1999.

A. Soyer, A Shilling Cookery for the People

A. Soyer, The Modern Housewife or Ménagère. London : Simpkin, Marshall and co, 1858.

L. Taillevent, . Viandier, and . France,

, The Irish Countrywomen's Association, Book of Home and Family: Practical Know-How and Pearls of Wisdom from Irish Women. Dublin: Gill and Macmillan, The Forme of Cury. Angleterre, fin XIV ème siècle, 2013.

W. Lennon, . Biddy, and G. Campbell, The Irish Cuisine. London: Hermes House, 2008.

C. Aingeal-sa, , p.4

C. Aingeal-sa, Bean an Tí sa Chistin, saison1 épisode 15

B. Cos,

. Comhra, , p.4, 2010.

. Déanta-in-Éirinn,

. Dul-i-bhfiáin, , vol.3

, Kitchen Hero, saison 1, épisode 3 et 4, diffusés les 30 mai et 6 Juin, 2011.

M. Ireland, Saison 1, épisode 6, diffusé le 22 septembre, 2011.

M. Ireland, Pêche à Howth, vol.1

M. Ireland, , vol.2

M. Allen, A Life in Food. Documentaire de David Hare

, The Insiders. 7 avril 2014. RTÉ1. TV50 : The Radharc Squad

, What's Ireland Eating? 7 octobre 2012, p.1

. Irish-film-institute, Seoda : Treasures from the Irish Archives 1948-1970. Liam O Laoghaire (prod.)'Our Country, 1948.

M. Gann, The End of the Counter. Documentaire. Crow Hill Films et Irish Film Board, 2012.

. British-parliamentary and . Papers, Correspondance relating to the Measures adopted by Her Majesty's Government for the relief of Distress arising from the Failure of the Potato Crop in Ireland, 1846. Constitution of Ireland -Bunreacht na hÉireann, 1937.

, Dáil Éireann Debate, vol.475, 1949.

D. Valera and É. , Allocution radiophonique sur Raidió Éireann, le 17 mars 1943, The Journals of all the Parliaments during the reign of Queen Elizabeth (1682), pp.86-90, 1563.

I. , Tourisme et guides touristiques

, An Bord Fáilte. Féile, Irish Tourist News, 1954.

. Bord-fáilte-eireann, Report for the Year ending, 1959.

. Bord-fáilte-eireann, Report for the Year ending, 1960.

, Bord Fáilte Eireann, Welcome, vol.4, 1972.

H. Gault and C. Millau, Guide Julliard de l'Irlande, 1969.

. Bord-fáilte-eireann, Holidays in Ireland, Where it's easy to take it easy, 1962.

. Bord-fáilte-eireann and . Ireland, , 1965.

. Bord-fáilte-eireann, Report for the Year ended, 1967.

. Bord-fáilte-eireann, Attitudes of American and English Tourists towards Shopping in Ireland and Irish Merchandise, 1973.

. Bord-fáilte-eireann, Ireland is Beautiful. All inclusive Holidays, 1973.

. Bord-fáilte-eireann, , 1974.

. Bord-fáilte-eireann, Tourism is Yourism: An industry's progress and needs, 1975.

. Bord-fáilte-eireann, , 1976.

. Bord-fáilte-eireann, Bord Fáilte Review of 1978, 1979.

. Bord-fáilte-eireann, , 1979.

. Bord-fáilte-eireann, , 1982.

. Bord-fáilte-eireann, Reports and Accounts for the Year ended 31st, 1982.

. Bord-fáilte-eireann, Reports and Accounts for the Year ended 31st, 1985.

. Bord-fáilte-eireann, , 1987.

. Bord-fáilte-eireann, , 1987.

. Bord-fáilte-eireann, Reports and Accounts for the Year ended 31st, 1987.

. Bord-fáilte-eireann, Reports and Accounts for the year ended 31st, 1989.

. Bord-fáilte-eireann, Tourism in the Irish Economy, 1989.

. Bord-fáilte-eireann, Reports and Accounts for the year ended, 1990.

. Bord-fáilte-eireann, Reports and Accounts for the year ended, 1991.

, Bord Fáilte Eireann, Diary and Tourism Directory, 1995.

F. L. Davenport and . Planet, Travel Survival Kit: Ireland, 1996.

F. L. Davenport, . Planet, and . Ireland, , 2003.

F. Davenport and . Irlande, Lonely Planet. 2ème édition traduit de l'ouvrage Ireland, 2006.

F. L. Davenport, . Planet, . Discover, and . Ireland, , 2012.

. Department-of-transport, Tourism and Sport. Overview of Tourism Industry

D. Council, Dublin City Development Plan, p.146, 2011.

F. Ireland, Visitor Attitudes Survey, 1995.

F. Ireland and M. News, , 1999.

F. Ireland, Tourism Development Strategy, 2000.

F. Ireland, , 2003.

F. Ireland, Hospitality Survey, 2003.

F. Ireland, Tourism Directory and Diary, 2004.

F. Ireland, Study of Ireland's Festivals and Events Sector, 2005.

F. Ireland, National Tourism Development Authority. Tourism Product Development Strategy, Future Market Trends, 2007.

F. Ireland, Tourism Matters. Mars, 2008.

F. Ireland, Tourism Employment Survey, 2010.

F. Ireland, National Food Tourism Implementation Framework, 2011.

F. Ireland, Food Tourism Activity Plan: the way forward, 2014.

M. Hughes, World Food Ireland, for people who live to eat, drink and travel, vol.4, 1955.

, Ireland of the Welcomes, vol.4, 1955.

M. Keating and . Frances, This Tradition of Hospitality, Ireland of the Welcomes, vol.2, p.1953

J. O'neill, Food in Plenty, Irish of the Welcomes, vol.11

M. Sheridan, A la carte in Ireland, Ireland of the Welcomes, vol.7, 1958.

T. Ireland, Tourism and Sport. Overview of Tourism Industry

, J. Entretiens formels et conférences

J. Entretien-avec, F. Mulcahy, and . Ireland, , pp.16-2014

, Entretien avec Máirtín Mac Con Iomaire, le 25 octobre 2012 à DIT Cathal Brugha Street

L. Entretien, H. Donnelly, and . Figgis, , 2014.

D. Entretien and . Molloy, , 2009.

J. Mc and K. , Waterford Food Festival, Le 18 avril 2010 à Dungarvan, 2010.

D. Allen, National Library of Ireland. Le 11 octobre, 2012.

. Pr, T. Zubadia, and P. Lecture, Imagining National Cuisine

E. Albert, L'Irlande, un modèle pour l'Europe en crise ?', Le Monde

D. Corless, How the puffin, the turtle and the guinea pig turned into a fish'. The Irish Independent. 10 mars, 2005.

M. C. Digby, Food File', The Irish Times, 2012.

J. Dortier, Voyage au pays des fantasmes : du rêve à l'imaginaire

G. Gittens, Neven's flavour of the year as top TV chef, 2011.

T. Father-paul, Why Crosscare ?' Link-up, 1993.

C. Hayes, Bog Butter from 3000 B.C. found in ancient underground store, 2011.

A. Healy, Ireland's growing appetite for fast-food', The Irish Times, 31 mars, 2014.

J. Hunt, Producers urged to tell the story of their brand', The Irish Times, 2011.

L. Jewell, End of the Counter Culture'. The Irish Examiner

M. Keating and . Frances, Below Stairs: All in the Cooking, by Coláiste Mhuire. Educational Co. of Ireland. 6s. net.', The Irish Times, pp.29-1946

L. Bars and . Stéphanie, Les principaux apports du Concile Vatican II'. Le Monde, vol.10

L. Mc-gann, Video : The glamour of self-service shops in 1960s Ireland', Journal.ie, vol.8, issue.2012

U. Mullally, You are what you eat, The Irish Times, 2012.

C. Pope and C. Kenny, Checkout nation: our new habits, The Irish Times, 2012.

G. Potterton, Farmer writes: New found obsession with food seems to be overdone

I. Stewart, Going all Italian'. Irish Times, 23 janvier 1970, p.6

, Classified Ad 28, p.1859

, Miserable fare'. 21 décembre 1895

, Presentation of Television Awards and Citations, p.8, 1963.

, To-day's TV Programmes'. p.6. Source électronique

, The New Approach to Home Life', Woman's Way, 15 juin, The Irish Times, 1963.

R. Boland, The New Religion : What has Irish society come to when the opening of a shoppers' mecca in Dundrum generates such hysteria ?' The Irish Times, 5 mars, 2005.

, Conférence mondiale sur les politiques culturelles, vol.26, 1982.

, Electronic Dictionary of the Irish Language

. Jeuge-maynart, Le Larousse des noms communs, Grand dictionnaire de la langue française, 2008.

J. &. Chevalier and A. Gheerbrant, Dictionnaire des symboles. Bouquins. Paris : Editions Robert Laffont et Editions Jupiter, 1982.

M. Allaitement,

T. Beattie, « Good for god and pleasing to the eye » : the eucharistic and erotic significance of the female breast in medieval and modern visual culture'. Conférence The Rhetorics of Food, 26-28 mai, 2014.

, Breastfeeding : The Early Days

F. Meredith, Why is breasfeeding in public such a problem?' The Irish Times, 24 juin, 2014.

K. V. Pinkney, The Infant Feeding Practice of Gypsie and Traveller Women in Western Cheshire Primary Care Trust and their Attitudes towards Breast and Formula Feeding, p.55

A. Rickard, The Shame of Breast-Feeding? An Aspect of Irish Culture in Historical Perspective, 1999.

. Ii, Sources secondaires A. Sociologie générale et anthropologie

M. Auge, Symbole, fonction, histoire, les interrogations de l'anthropologie, 1979.

J. Baudrillard, La société de consommation, Editions Denoël, 1970.

P. Bourdieu, La distinction. Critique sociale du jugement, Les Editions de Minuit, 1979.

J. Copans, Introduction à l'ethnologie et à l'anthropologie, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00143048

E. Crowley, Your Place or Mine ? Community and Belonging in 21st Century Ireland, 2013.

E. Durkheim, Les formes élémentaires de la vie religieuse, Livre trois : Les principales attitudes rituelles. Source utilisée: Bibliothèque numérique de Jean-Marie Tremblay

M. Foucault, The History of Sexuality. The Will to Knowledge. London : Penguin, 1990.

M. Foucault, Du gouvernement des vivants'. dans Annuaire du Collège de France. Histoire des systèmes de pensée. Dits Ecrits Tome IV, texte n°289, 1979.

M. Halbwachs, On Collective Memory, 1992.

T. Inglis, Lessons in Irish Sexuality, 1998.

T. Inglis and . Ireland, Same Difference, 2008.

C. Lévi-strauss and . Race, Folio essais, 1987.

G. Lipovetsky, Ere du vide : Essai sur l'individualisme contemporain, Gallimard, 1983.

G. Lipovetsky and C. , Sébastien. Les temps hypermodernes, 2004.

G. Lipovetsky and . Le, Essai sur la société d'hyperconsommation, 2006.

G. Lipovetsky and . De-la-légèreté, , 2015.

S. O'sullivan, Contemporary Ireland: a Sociological Map, 2007.

M. Peillon and M. P. Et-corcoran, Place and Non-Place : the Reconfiguration of Ireland, 2004.

R. Perks and A. Thomson, The Oral History Reader, 1998.

O. Riis and L. Woodhead, A Sociology of Religious Emotion, 2012.

S. Rouquette, Les blogs « extimes » : analyse sociologique de l'interactivité des blogs

P. Share, H. Tovey, M. P. Corcoran, . Sociology, and . Ireland, , 2007.

H. Tovey and P. Share,

A. Weinberg, Comment on devient unique, Sciences Humaines Magazine. Février, p.256, 2014.

T. M. Wilson and H. Donnan, The Anthropology of Ireland, 2006.

J. Barrau, Les hommes et leurs aliments: esquisse d'une histoire écologique et ethnologique de l'alimentation, Temps Actuels, 1983.

A. Beardsworth, The Mysterious Meaning of Meat, Teresa (éds.). Sociology on the Menu, 1997.

J. Corbeau and J. Et-poulain, Penser l'alimentation : entre imagination et rationalité. Toulouse : Editions Privat, Observatoire Cniel des Habitudes Alimentaires, 2008.

C. Fischler, Homnivore: le gout, la cuisine et le corps, 1990.

C. Fischler and E. Masson, Manger : Français, Européens et Américains face à l'alimentation, 2008.

J. Kaufmann, Casseroles, amour et crises. Ce que cuisiner veut dire, 2005.

P. Lardellier, Télécuisine : Pourquoi fait-elle recette ?, Sciences Humaines. Août-Septembre, p.251, 2013.

C. Lévi-strauss, . Le, I. Mythologiques, and . Paris, , 1965.

C. Lévi-strauss, Mythologiques III : l'origine des manières de tables, 1968.

S. Mennell, All Manners of Food: Eating and Taste in England and France from the Middle Ages to the Present, 1996.

J. Poulain, Sociologies de l'alimentation, 2011.

J. Poulain, Ces aliments bannis ou mal-aimés

A. Warde, Consumption, Food & Taste, 1997.

R. I. Best, The Settling of the Manor the, Tara' Ériu, vol.4, 1910.

F. Bierlaire, Les Colloques d'Erasme : Réforme des moeurs et réforme de l'Eglise au XVI ème siècle

F. Bourgne, L. &. Carruthers, and . Sancery, Un espace colonial et ses avatars. Naissance d'identités nationales : Angleterre, France, Irlande (Ve-XVe siècles), Arlette (dir.), 2008.

N. F. Brannon, An Examination of a Bronze Cauldron from Raffrey Bog, Co. Down', The Journal of Irish Archaeology, vol.II, 1984.

S. J. Connolly, (éd.) The Oxford Companion to Irish History, 1998.

T. Coogan and . Pat, Ireland in the Twentieth Century, 2003.

T. P. Coogan, The Famine Plot : England's Role in Ireland's Greatest Tragedy, 2012.

J. Crowley, . Smyth, J. William, and . Murphy, Atlas of the Great Famine, pp.1845-52, 2013.

L. M. Cullen, The Emergence of Modern Ireland 1600-1900. Dublin : Gill and Macmillan, 1983.

C. Owens and R. , A Social History of Women in Ireland 1870-1970. Dublin : Gill and Macmillan, 2005.

D. Jubainville, Cours de Littérature Celtique. Tome VIII. Paris : Thorin et Fils, 1895. 'Etudes sur le droit celtique

M. Deleuze, Medieval Ireland's Oneiric Journey to the Land of Plenty: A new approach to Aislinge Meic Conglinne and the Land of Cockaygne, 2014.

M. Drake, Marriage and Population Growth in Ireland, The Economic History Review, vol.16, pp.1750-1845, 1963.

N. Elias, La civilisation des moeurs, Agora. Calmann-Lévy, 2009.

S. G. Ellis, Ireland in the Age of the Tudors, pp.1447-1603, 1998.

J. Feehan, Farming in Ireland : History, 2003.

D. Ferriter, The Transformation of Ireland, 1900.

D. Ferriter, Occasions of Sin : Sex and Society in Modern Ireland, 2009.

R. F. Foster, . The-oxford-history-of-ireland, ;. Oxford, and . Connell, Goldstrom et Clarkson. Irish population, economy and society: essays in honour of the late K, 1981.

R. Johnson and . Viking-age-dublin, Dublin : Town House, 1906.

F. E. Kelly and . Irish-farming, IV. Dublin : Dublin Institute for Advanced Studies, 2000.

K. A. Kennedy, T. Giblin, and D. Mchugh, The Economic Development of Ireland in the Twentieth Century, 1988.

J. Lee and . Ireland, Politics and Society, 1912.

A. T. Lucas, . Cattle-in, and . Ireland, , 1989.

A. Lucas, Washing and Bathing in Ancient Ireland, The Journal of the Royal Society of Antiquaries of Ireland, vol.95, 1965.

M. Laughlin and J. , Troubled Waters. A social and cultural history of Ireland's sea fisheries, 2010.

E. Maclysaght, Irish Life in the Seventeenth Century, 1950.

F. Mitchell, The Irish Landscape, 1976.

, Economy and Society in Scotland and Ireland 1500-1939, 1988.

Ó. Cróinín and . Dáibhí, Early Medieval Ireland 400-1200. London et NY : Longman, 1995.

Ó. Cróinín, Dáibhí (éd.). A New History of Ireland : 1. Prehistoric and Early Ireland, 2005.

C. O'grada, The Economic Development of Ireland since 1870, 1993.

Ó. Gráda and C. , Famine, Trauma and Memory'. Béaloideas, Iml.69. Dublin : An Cumann Le Béaloideas Éireann/The Folklore of Ireland Society, 2001.

D. O'hearn, Inside the Celtic Tiger : The Irish Economy and the Asian Model, 1998.

T. O'neill, Merchants and Mariners in Medieval Ireland, 1987.

C. O'sullivan, Hospitality in Medieval Ireland, pp.900-1500, 2004.

P. W. Joyce, A Social History of Ancient Ireland, vol.I, 1997.

B. Raftery, Irlande celtique avant l'ère chrétienne. Paris: Editions Errance (pour la traduction française, 2006.

S. Sexton and C. Kinealy, The Irish: a Photohistory, 2002.

K. Simms, Guesting and Feasting in Gaelic Ireland, The Journal of the Royal Society of Antiquaries of Ireland, 1978.

G. Sweeney, Self-Immolative Martyrdom : Explaining the Irish Hungerstrike Tradition, Studies : An Irish Quarterly Review, vol.93, 2004.

P. Sweeney, The Celtic Tiger: Ireland's Continuing Economic Miracle, 1999.

A. Thiesse, La création des identités nationales : Europe XVIII ème s.-XIX ème s. Paris : Editions du Seuil, collection Points Histoire, 2001.

F. Tóibín, The Irish Famine : a documentary, 2002.

J. J. Webb, The Guilds of Dublin, 1929.

D. Whitelock, R. Mckitterick, and D. Et-dumville, Ireland in Early Medieval Europe : Studies in Memory of Kathleen Hugues. Binchy, D.A. 'A pre-Christian survival, 1982.

C. Wills, That Neutral Island : A Cultural History of Ireland During the Second World War, 2007.

K. Abala and E. Trudy, Food and Faith in Christian Culture, 2011.

J. Albert, Aux tables du pouvoir : Des banquets grecs à l'Elysée, 2009.

G. Anderson and J. Mclaughlin, Farmhouse Cheeses of Ireland, a Celebration, 2011.

J. Brillat-savarin and . Anthelme, La physiologie du goût, Champs classiques, 1982.

A. Chevalier, Contribution à l'histoire de l'introduction des bananes en France et à l'historique de la culture bananière dans les colonies françaises, 1944.

L. Civitello, Cuisine and Culture. A History of Food and People, 2011.

L. A. Clarkson, E. Crawford, and . Margaret, Feast and Famine: A History of Food and Nutrition in Ireland 1500-1920, 2005.

C. Piskorski and . Méadhbh, The Holy Year and the Irish Palate : the influence of the Holy Year on the spread of pasta in Ireland, pp.115-124, 1998.

, La vague gourmande : la gastronomie, nouvelle religion planétaire, sur le gril de la presse étrangère, Le pois', dans Pitrat, Michel et Foury, Claude, coord. Histoires des légumes : des origines à l'orée du XXI e siècle, 2003.

J. Coveney and . Food, Morals and Meaning : The pleasure and anxiety of eating, 2006.

. Cowan and R. Sexton, Ireland's Traditional Foods: An Exploration of Irish Local & Typical Foods and Drinks. Dublin: Teagasc, The National Food Centre, 1997.

A. Davidson, Oxford Companion to Food, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01279876

H. Diner, Hungering for America. Italian, Irish, and Jewish Foodways in the Age of Migration, 2001.

A. Fenton and E. Kisban, Food in Change: Eating Habits from the Middle Ages to the Present Day, 1986.

M. Ferrières, Histoire des peurs alimentaires, 2002.

J. Flandrin and M. Et-montanari, Histoire de l'alimentation, 1996.

S. Flavin, Consumption and Material Culture in Sixteenth-Century Ireland. Thèse de doctorat de l'université de Bristol, soutenue en, 2011.

P. Freedman, The History of Taste, 2007.

N. Humble, Culinary Pleasures : Cookbooks and the Transformation of British Food, pp.12-13, 2005.

S. Inness, Secret Ingredients: Race, Gender and Style at the Dinner Table, 2006.

M. Jones, Feast: Why Humans Share Food, 2007.

K. Michael, Where's the Taj-Mahal?: Indian restaurants in Dublin since 1908'. History Ireland, vol.18, 2010.

J. Killen, The Famine Decade, Contemporary Accounts 1841-1851, 1996.

C. Kinealy, International Relief Efforts during the Famine

K. Kiple, F. Ornelas, and K. , Cambridge World History of Food, 2000.

S. J. Leonardi, Recipes for Reading: Summer Pasta, Lobster à la Riseholme and Key Lime Pie, dans PMLA, vol.104, issue.3, pp.340-347, 1989.

A. Lucas, Irish Food before the Potato, Gwerin: A Half-Yearly Journal of Folk Life, vol.III, p.2, 1960.

P. Lysaght, Food and Celebration: from Fasting to Feasting, Proceedings of the 13 th Conference of the International Commission for Ethnological Food Research, 2000.

M. Mac-con-iomaire, The emergence, development and influence of French Haute Cuisine on public dining in Dublin restaurants 1900-2000: an oral history, Máirtín, et Maher, Eamon. 'Tickling the Palate'. Gastronomy in Irish Literature and Culture, 2009.

D. Madden, . Food, . Home, . Society, and . Dublin, , 1990.

B. Mahon, Land of Milk and Honey: The Story of Traditional Irish Food and Drink, 1998.

E. Mahon, Craving National Identity: Irish Diplomatic Dining Since 1922. Communication délivrée le 4 juin 2014, 2 nd Dublin Gastronomy Symposium

M. Montanari and J. Et-pitte, Les frontières alimentaires, 2009.

. O'byrne, &. Sandy, and J. Delahaye, Wining and Dining at Home in Ireland, 1994.

F. Percival, British Cheesemakers Learn from the French. Financial Times, 10 th, 2009.

M. Perry, An Investigation into Catholic Culinary Traditions and Practises. Dissertation B.A. Hon. Culinary Arts, DIT Cathal Brugha Street, 2011.

J. Poulain and E. Et-neirinck, Histoire de la cuisine et des cuisiniers : techniques culinaires et pratiques de table, en France, du Moyen Âge à nos jours, Delagrave édition, 2004.

F. Quellier and . Gourmandise, Histoire d'un péché capital. Paris : Armand Colin, 2013.

M. Roy, L. Presse, and . Ca, Aux racines de la cuisine irlandaise

R. N. Salaman, The History and Social Influence of the Potato, 1949.

R. Sexton, A Little History of Irish Food, 1998.

R. Tannahill, Food in History. London: Penguin Books, 1988.

J. Theophano, Eat my Words: Reading Women's Lives Through the Cookbooks They Wrote, 2002.

T. Samat and M. , Histoire naturelle et morale de la nourriture, 1987.

A. Wilson and C. , Food and Drink in Britain: from the Stone Age to recent times, 1973.

L. Zuckerman, The Potato: How the Humble Spud Rescued the Western World, 1998.

E. Religion,

K. Abala and T. Eden, The Ideology of Fasting in the Reformation Era, 2011.

J. Baschet, Les conceptions de l'enfer en France au XIV ème siècle : imaginaire et pouvoir, Annales Economies Sociétés Civilisations

. Bede, Ecclesiastical History of the English Nation

L. M. Bitel, Isle of the Saints : Monastic Settlement and Christian Community in Early Ireland

J. Bogle, A Yearbook of Seasons and Celebrations, 2007.

J. Bristow, Highdays and Holidays. Dublin: Gill and Macmillan, 1991.

F. Carty and . Xavier, Hold Firm : John Charles McQuaid and the Second Vatican Council, 2007.

H. Connolly, The Irish Penitentials and their Significance for the Sacrament of Penance Today, 1995.

J. Cooney and . Mcquaid, Ruler of Catholic Ireland, 2000.

C. Cullen and . Hógartaigh, His Grace is Displeased : the Selected Correspondence of John Charles Mc Quaid. 'Lenten Regulation in the Diocese of Dublin, Margaret (éds, 1971.

D. Jubainville, , p.1886

D. De-jubainville and .. H. , Mélanges : Le jeûne du mercredi et du vendredi chez les Irlandais au Moyen Âge

J. Didiot, Principes de morale catholique, p.1890

E. Durkheim, Les formes élémentaires de la vie religieuse, Livre trois : Les principales attitudes rituelles. Source utilisée : Bibliothèque numérique de Jean-Marie Tremblay

M. Elliott, When God Took Sides : Religion and Identity in Ireland, 2009.

F. Colmcille, The Story of Mellifont. Dublin : Gill and son, 1958.

L. Fuller, J. Littleton, . Maher, and . Eamon, Irish and Catholic: Towards an understanding of identity, 2006.

R. Gillespie, Devoted People. Belief and Religion in Early Modern Ireland, 1997.

L. Gougaud, Christianity in Celtic Lands, a History of the Churches of the Celts, their origin, their development, influence and mutual relations. Celtic Studies, 1992.

L. Gougaud, Devotional and Ascetic Practises, The Irish Ecclesiastical Record, vol.1, 1913.

D. Hervieu-léger, La religion pour mémoire, 1993.

H. P. , the Evidence of the Agapé in the Literature of the First Two Centuries, Studies : An Irish Quarterly Review, vol.1, 1912.

T. Inglis, Moral Monopoly : The Rise and Fall of the Catholic Church in Modern Ireland, 1998.

A. Kehnel and . Clonmacnois, The Church and the Lands of St Ciarán : change and continuity in an Irish monastic foundation. Vita Regularis, 1997.

M. Kenny, Goodbye to Catholic Ireland, 2000.

J. Littleton and E. Maher, éds.) Contemporary Catholicism in Ireland. A Critical Appraisal, 2008.

J. T. Mcneill, The Celtic Penitentials and their Influence on Continental Christianity, 1923.

S. A. Meigs, The Reformations in Ireland. Tradition and Confessionalism, 1400-1690. Dublin : Gill and Macmillan, 1997.

T. Oakley, Celtic Penance: its sources, affiliations and influence, The Irish Ecclesiastical Record, vol.LII, 1938.

Ó. Néill and P. Pádraig, Irish Observance of the Three Lents and the Date of the St Gall Priscian (MS 904)', Ériu, vol.51, 2000.

J. Ryan, Irish Monasticism : Origins and Early Development

, The Advent Fast in the Irish Church, Third Series, p.1882

C. Vogel and . Et-faivre, En rémission des péchés : recherche sur les systèmes pénitentiels dans l'Eglise latine, 1994.

. Woolf, Reformation writings of Martin Luther, Folklore et superstitions, 1952.

J. Asala, Celtic Folklore Cooking, 2008.

T. Doorley, Muck and Merlot: a Book about Food, Wine and Muddy Boots, 2004.

F. Laurence, &. Dáithí, and P. O'farrell, The Irish Spirit: Proverbs, Superstitions and Fairy Tales, 1999.

M. Green, Animals in Celtic Life and Myth, 1998.

C. Guyonvarc'h, F. Et-le-roux, and . Morrigan-bodb-macha, La souveraineté guerrière de l'Irlande. Rennes : Ogam / Celticum, 1983.

K. C. Kearns, Dublin Pub Life and Lore, an Oral History. Dublin: Gill and Macmillan, 1996.

L. Roux, Françoise et Guyonvarc'h, Christian. Les fêtes celtiques. Rennes : Editions, 1995.

P. Logan and . Irish-folk-medicine, , 1999.

M. Macneill, The Festival of Lughnasa. A study of the survival of the Celtic festival of the beginning of the harvest, 2008.

R. Marshall, Celebrating Irish Festivals: Calendar of Seasonal Celebrations, 2003.

W. Maxwell and . Hamilton, Wild Sports of the West of Ireland : also legendary tales , folklore, local customs and natural history, London: Simpkin

J. Mooney, The Holiday Customs of Ireland, Proceedings of the American Philosophical Society, vol.26, issue.130, 1889.

P. O'farrell, Irish Folk Cures. Dublin: Gill and Macmillan, 2004.

. O-súilleabháin, . Seán, . Irish-wake, and . Amusements, , 1967.

L. Wilde, . Legends, . Charms, . Superstitions, and . Ireland, , 2006.

G. Zimmermann and . Denis, The Irish Storyteller, 2001.

D. Cairns and S. Richards, Writing Ireland: Colonialism, Nationalism and Culture, 1988.

J. Hilário-franco, Cocagne, histoire d'un pays imaginaire. Paris : Editions Arkhê, 2013.

D. Kiberd, Inventing Ireland : the Literature of the Modern Nation, 1995.

L. Goff and J. , L'utopie médiévale : le Pays de Cocagne, Revue Européenne des Sciences Sociales. T.27, n°85, 1989.

V. Mercier, The Irish Comic Tradition, 1962.

C. White and . Doyle, , p.465, 2001.

H. , Enquêtes contemporaines et études statistiques

. Adworld, Inside of the Week: a Nation of Foodies

, All Ireland Traveller Health Study : Our Geels

B. Bia, PERIscope 2013. Irish and British Attitudes Towards Food

B. Bia, Factsheet on the Irish Agriculture and Food and Drink Sector, 2013.

P. Boucher-hayes, S. Campbell, and . Case, Dépense de consommation moyenne par ménage et par adulte équivalent, vol.7, 2009.

S. &. Friel and G. Nolan, Government of Canada. Canadian Dairy Information Centre. Global Consumption of Dairy Products, the Food Chain since the Time of the Great Irish Famine. Galway: Galway National Nutrition Surveillance Centre, 1996.

I. France, Les Français et la cuisine

, Dublin : Food Safety Promotion Board, 2001.

, National Adult Nutritional Survey, Summary, 2011.

F. K. Neill and U. Shanahan, Dietary Concerns of Irish Consumers. Second update. Survey. Dublin: Teagasc, Le repas gastronomique des Français, 1993.

J. Andrieux and P. Harismendy, L'assiette du touriste : le goût de l'authentique. Rennes et Tours : Presses Universitaires de Rennes, Presses Universitaires François-Rabelais, 2013.

F. Corr, . Hotels-in, and . Ireland, , 1987.

, Irish Tourism: Image, 2003.

M. Hughes, World Food Ireland, for people who live to eat, drink and travel, 2003.

, Insights/1_Sectoral_SurveysReports/Food_Tourism_Implementation_Framework-1-19-07-2012.pdf?ext=.pdf Annexe 1 : Banquet pour la, 2011.

, Craving National Identity: Irish Diplomatic Dining since 1922, p.471

, Cork Potatoes and spring onions -McNally family farm, Ring Common, Co.Dublin Butter, milk, cream and crème fraîche -Alan and Valerie Kingston, Glenilen Farm, Drimoleague, Co.Cork Irish apple balsamic vinegar and apples -David Llewellyn, Fermanagh Ox cheek and tongue -M & K Butchers, 1998.

, Dittys Irish oatmeal biscuits -Robert Ditty, Belfast Stoneground wholemeal flour -Kells wholemeal

, Semi-soft blue cheese, made using cow's milk from their own and selected neighbouring farms

, Semi-soft, washed rind cheese made in a classic Munster style from pasteurised cow's milk. Knockdrinna Produced by Helen Finnegan in Stoneyford, Co. Kilkenny Semi-firm goat's milk cheese in the classic French Tomme style, Milleens Produced by the Steele Family in Milleens on the Beara Peninsula, Co. Cork

, White soda bread, brown soda bread, sourdough wheaten bread, Kerrygold salted butter and Glenilen unsalted butter 473

, Annexe 2 : Exemples de menus de restaurants irlandais Restaurant Patrick Guilbaud, 2015.

, Starters ? Croquettes of Suckling Pig Fried Quail Egg, Foie Gras, Pancetta, Red Pepper Mostardo Annexe 4 : Importations d'épices et de divers condiments, pp.1503-1601

. Extrait-de-flavin, . Jones, and . Bristol's-trade, , p.178