, On peut lire dans l'épigraphe : « Los poemas de este libro están escritos en la ciudad de Nueva York el año 1929-1930, en que el poeta vivió como estudiante en Columbia University » Federico García Lorca, p.1, 1955.

F. García and L. , Poet in New York, op. cit, pp.119-120

M. Cristina and C. Mabrey, Mapping Homoerotic Feelings and Contested Modernity: Whitman, Lorca, Gingsberg, and Hispanic Modernist Poets, vol.75, p.85, 2010.

R. Barthes, Mythologies, p.83, 2015.

D. Bonnecase and M. Porée, Lyrical Ballads de Wordsworth et Coleridge; la différence en partage, p.132, 2011.

. Ibid,

M. Schumacher, Dharma Lion

A. Ginsberg and N. Cassady, As ever: the Collected Correspondence of Allen Ginsberg & Neal Cassady

, « wind undulating », « leaf-branch tendrils moved asway », « sigh of the body », « valleys breathe », « inches of yellow air », « smelling », « senses fit the winds », « breath trembles, Le poème est traversé par le champ lexical du souffle et des oscillations pulmonaires de la montagne : « white fog lifting & falling, pp.488-489

J. Kerouac, On the Road: the Original Scroll, pp.306-307

W. Wordsworth and S. Coleridge, Lyrical Ballads

J. Darras, A. Ginsberg-:-la-voix, . Le-souffle, . Op, and . Cit, Le poète se décrit par exemple par le biais de participes passés : « crosslegged on a rock » ; ses mouvements sont dictés par les flux naturels. Cette apparente légèreté du vers, débarassé d'une hypotaxe trop lourde et de concaténations non-essentielles

, Strange Brew : Pour une étude de l'histoire du rock, Rosières-en-Haye, p.231, 2015.

J. Darras, Allen Ginsberg : La voix, le souffle

. Ibid,

W. Blake, « The eternal Prophet howled, / Beating still on the rivets of iron / Pouring solder of iron; dividing / The horrible night into watches », The Book of Urizen, Plate, vol.10, pp.7-10

, « I saw the best minds of my generation, vol.134

, son oeuvre devient à l'image d'une fougère pressée dans son cahier de récoltes : il s'empare de la répétition fractale et de l'isolation sur la page pour redonner à chaque mot son indépendance, le faire exister pour luimême, parmi les autres : « Williams is one of the great poets of flowers and foliage

L. L. Martz and . The, Thought: a Review of Culture and Ideas, vol.35, p.542, 1960.

J. Darras, L. V. , and L. Souffle,

Y. Maaera and . Shreiber, The Cambridge Companion to Jewish American Literature, Chap. Jewish American Poetry, p.160, 2003.

B. Dylan, Bringing It All Back Home, 1965.

J. Darras and A. Ginsberg, , pp.31-32

R. W. and E. , Nature » dans The Norton Anthology: American Literature, p.1136, 2007.

T. Tanner, The Reign of Wonder

A. Ginsberg and W. C. Williams, National Poetry Foundation, chap. « Williams in a World of Objects », 1983, 34) il faut remonter aux enregistrements de Williams, qui « avait le talent oratoire des meilleurs poètes américains d'aujourd'hui, formés à son école 830, Man and Poet

«. Reprenons and . Howl, du point de vue de la cantillation rythmique et vocalique ou « te'amim, dont l'appellation ta'am, qui signifie le goût

. Williams, can you not touch-words? » (I 159) Ginsberg crie sa douleur tout au long du poème en faisant résonner le, Le tout premier vers est assez éloquent de ce

, « Howl » inaugural, par l'emploi récurrent de la lettre « o

S. W. and C. , The Little Magazine Others and the Renovation of Modern American Poetry, p.107, 2006.

H. Aji, E. Pound, C. William, and . Williams,

J. Darras and A. Ginsberg,

H. Meschonnic, Politique du rythme

, Plus qu'en toute autre instance, la lecture à voix haute est une « situation de discours » qui vient remplir le signe de tout le souffle du poète qui le lit

. When-allen-ginsberg, Howl" his magnificent assertion of prophetic judgement filled the first person with his substantial presence from the very first word, the pronoun "I," closing the gap between author and text

. Et-de-se-décrire-tout-au-long-d'une-oeuvre-que-pierre-yves, Pétillon ira même jusqu'à qualifier « [d'] immense auto-hagiographie 839 ». L'espace de la Six Gallery devient, le temps d'une lecture

, notamment Harold Bloom qui déplore ce qu'il perçoit comme une suite de solipsismes litaniques 840. Pourtant, si certains poèmes peuvent en effet se laisser aller à une certaine facilité narcissique, le poète évite le plus souvent le piège égotiste du solipsisme, ne serait-ce que par l'humour, C'est sans doute cette modalité « égologique » de la poésie de Ginsberg qui lui a valu les foudres de certains critiques

, there's that kind of run within the line

É. Benveniste, Problèmes de linguistique générale, p.254, 1966.

P. Middleton, Distant Reading: Performance, Readership, and Consumption in Contemporary Poetry, p.33, 2005.

. Ibid,

P. Pétillon, Histoire de la littérature américaine: notre demi-siècle, 1939.

H. Voir and . Bloom, The chanter of Howl, Kaddish, and many lesser litanies is as much beyond the reach of criticism as Normal Mailer; both have been certain to acclaim as an event, something that has happened and so is news, Figures of Capable Imagination, vol.260, 1976.

J. Kramer, A. Ginsberg-in, and A. , , p.45, 1997.

, Voir à ce sujet Peggy Pacini, « City Lights and the Emergence of Beat Poetry: How Howl and Other Poems redefined Poetic and Cultural Boundaries in the mid-1950s

|. Printemps and /. Été, On October 13, he sent Ginsberg a telegram to congratulate him: "I GREET YOU AT THE BEGINNING OF A GREAT CAREER [stop] WHEN DO I GET THE MANUSCRIPT OF "HOWL"? [stop] LAWRENCE (FERLINGHETTI) CITY LIGHTS BOOKSTORE, Ferlinghetti was in the audience. He qualified, 2017.

, Ginsberg ressert par la lecture à voix haute, l'écart entre énonciateur et poète, texte et voix, la poésie de Williams ne cesse au contraire de creuser l'intervalle. S'il est d'emblée assez simple d'identifier la place ontologique du sujet dans la poésie de Ginsberg qui vient incarner le « I » et le remplir de son souffle, rien n'est moins évident dans celle de Williams. Chez Ginsberg, il s'agit comme on l'a suggéré, d'autoprésentation d'ordre presque exhibitionniste, comme un déploiement télescopique du rouleau manuscrit : « waving genitals and manuscripts

, Au fond, chez Williams, c'est avant tout le poème qui dit « je » et non le poète : [L]'apocalyptique ne serait-il pas une condition transcendantale de tout discours, de toute expérience même

, Williams l'homme, ne déclare rien, ou rarement : si quelque chose se déclare chez

. Williams, écart entre les lecteurs (intra et extradiégétiques par le biais des lettres par exemple) et le poète (lui aussi intradiégétique, Paterson, et extradiégétique, Williams)

P. Middleton, Distant Reading: Performance, Readership, and Consumption in Contemporary Poetry, p.33, 2005.

J. Derrida, Poétique et politique du témoignage, op. cit, pp.77-78

V. Bucher, Une pratique sans théorie : le très long poème américain, thèse soutenue le 1 er décembre 2012, 295. « must », contrairement à « should », exprime une obligation « interne », comme une injonction de la langue à elle-même 863. It is as though the words themselves were saying "I" [?] If the I, who is no longer Williams but someone or something speaking through Williams or through the words, must tell you or me, you and I must listen

, Or dans les mots de Jacques Derrida, « dès qu'on ne sait plus qui parle ou qui écrit, le texte devient apocalyptique 865 ». Contrairement à Ginsberg, Williams se méfie de l'Ego et de son emprise et s'interroge : « Why even speak of 'I', he dreams, which/interests me almost not at all ? » (P 18) ou « What the hell difference do I make as I? » (SL 239). to you » (CPII 311), il faut ajouter la portée eschatologique d'une telle imminence : « C'est la fin tout à l'heure, c'est imminent signifie le ton 866 ». L'impossibilité à établir avec certitude l'origine de la parole apocalyptique vient créer une tension permanente entre clarté et obscurité

, va se dérouler syntaxiquement en une seule longue phrase noueuse, à l'image du jeune sycomore qui se dresse pour fendre l'air de tout son élan : « rises / bodily / into the air with / one undulant / thrust ». Ce « thrust », saillie télescopique ondulatoire, est la trace d'une activité intérieure. L'eau qui ruisselle, « where water is trickling » associée à l'irruption de l'arbre dont on entendrait presque les vibrations vient apparenter la scène à une prosopopée, c'est elle qui bruisse, c'est du lieu qu'émane le son qui anime le poème. Bien que l'arbre soit a priori statique

. Même-si-williams-«-chante-la-gloire-première-de-l'objet, réhabilite la seule matière 867 », l'arbre semble être en communion organique avec son environnement, son écorce est traversée par le pouls d'une sève vitale, des radicelles jusqu'aux feuilles. L'emploi récurrent des formes verbales en-ING participe de ce mouvement permanent, « the flesh of a 863 On pensera ici à une autre occurrence du modal « must » dans The Desert Music : « Only the poem / only the made poem

J. Miller, The linguistic moment: from Wordsworth to Stevens, p.354, 2014.

J. Derrida, D'un ton apocalyptique adopté naguère en philosophie

. Ibid, , vol.70

J. Saunier-ollier, W. C. Williams-:-l'homme-et-l'oeuvre-poétique, and O. Cit, Révélant son masque comme masque, mais sans se montrer, sans se présenter, présentant peut-être sa non-présentation comme telle, la représentant, il parle ainsi du témoignage en général, mais d'abord du poème qu'il est, de lui-même dans sa singularité, et du témoignage dont témoigne tout poème. Laissé ici à lui-même, dans sa solitude essentielle, dans sa performance ou dans son événement, vol.291

, Pour Miller, la séparation nette des mots sur la page dans le poème « The Young Sycamore », de par les séquences accentuées, confère aux mots eux-mêmes une parole, c'està-dire que les mots

. Ce-«-je, Il y aurait alors quelque chose de l'ordre de la parole prophétique dans cette écriture compulsive, quelque chose qui doit, « must », être dit et dont les mots se font les messagers. À mesure qu'ils s'inscrivent sur la page, les mots prennent la pleine mesure de leur pouvoir créatif et prescripteur. Si comme l'explique Miller au sujet de ce poème, les mots nous intiment de nous approcher et disent « viens », ils sont comme traversés par un commandement d'ordre biblique : Viens, erkhou, veni 873. Toujours cette latence, attente d'une exécution ou d'un geste, la poésie williamsienne se situe dans l'avent prophétique, dans ce qui va ad-venir et qui reste à-venir. Williams emploiera l'injonction à de nombreuses reprises dans toute son oeuvre, comme une incantation, exhortation à faire danser les flammes, au deuxième livre de Paterson : Come overall beauty. Come soon, inaugural, serait chez Williams celui des mots et du langage lui-même, expression du « poème, énonciateur 872 » évoqué par Mallarmé dans « Crise de Vers

J. Derrida, Poétique et politique du témoignage

J. H. Miller, The Linguistic Moment

, Stéphane Mallarmé, Igitur ; Divagations ; Un coup de dés, 2003.

J. Voir and . Derrida, D'un ton apocalyptique adopté naguère en philolophie, vol.87

, « quatrième dimension » du poème, la faille creusée par le poids des chutes d'eau, d'où jaillit le sens du poème : « And what is the fourth dimension? It is the endlessness of knowledge'engouffrent les mythes, l'idéologie politique

, MR: It's funny, you know I didn't identify with New Jersey School, all I knew about

, New Jersey as a teenager was that I wanted to get the hell out! As they say "I'm from New Jersey and I want to stay that way: from New Jersey". Now it is kind of hip, I like to go back

, But I did identify as a hippie, I played electric guitar like all the other hippies. I was a kid in High School, what did I know? I was a moron

, this entirely suburban town, I thought "man, this is amazing!" I never went to one other single activity at the Y. I guess it must have been in 68, or 69, it was a joint poetry reading with Allen and his father. And his father used to write a poetry column for the Stars Ledger, one of the New York-based newspapers. He wrote a poetry column, it was a beautiful time when newspapers had poetry columns, I tell you, I didn't think so at the time, but now I think so? Allen's father read first, he was very good. I actually remember a line from a poem that he read, it was a poem about getting older, the line went: "the days go by like minutes, but the minutes take hours" 898. He finished and then Allen read Kaddish. I had read some poems, my friends and I used to sit around, get high and read poems, but when Allen read the poem, and the final "caw caw caw", the image of the crows at the graveyard around his mother's grave, it was just shattering. I had had no idea that poetry could do that. When he finished, nobody said anything, it took a long time before people clapped, But I knew that Allen Ginsberg was a famous hippie, so when I heard he was going to do a poetry reading at the North Field YMHA-Young Men's Hebrew Association-which is the Jewish version of the YMCA

J. Voir-gregory, « A School Of Literature That's Called New Jersey », The New York Times, 2003.

, Vers tirés du recueil de Louis Ginsberg Everlasting Minute, mentionné par Allen dans « To Aunt Rose

«. What, And to do? The rest have run out-/ after the rabbits

, Spontaneous insight-the sequence of thought-forms passing naturally through ordinary mind-was always motif and method of these compositions. » (CP 6) Le poème « Mind Breath, Expression fréquente chez Ginsberg dans Cosmopolitan Greetings et dans ses essais: « First thought, best thought

G. Montgomery and . Greene, that organ-groove based jazz. We always thought black style was cool, I always knew that that was hip

, The Complete Collected Poems of William Carlos Williams, vol.317, 1906.

, New Directions, 1984, 142 p. Go go, The Doctor Stories, vol.21, p.1923

. Imaginations, The Great American Novel, The Descent of Winter, A Novelette and Other Prose), New Directions, vol.365, 1971.

, Make Light of It: collected stories, vol.342, 1950.

. Anthology, N. J. Paterson, and W. Carlos, 1976, 60 p. Prose A Beginning on the Short Story: notes, vol.80, 1974.

, A Recognizable Image: William Carlos Williams on art and artists, New Directions, vol.268, 1978.

A. Voyage and . Pagany, The Macauley company, vol.3, 1928.

«. Comment, » Contact, vol.2, p.12, 1921.

«. Further and A. , New Directions Books (coll. « A New Directions paperbook 53, vol.1, p.1956, 1920.

, New Directions, vol.469, 1938.

, Make Light of It: Collected Stories, vol.342, 1950.

, Something to Say: William Carlos Williams on younger poets, vol.340, p.p, 1969.

T. Williams, , vol.223, 1967.

, The Build-up: a Novel, vol.259, 1952.

, New Directions (coll. « Poet of the month, The Broken Span, vol.32, p.1941

, The Embodiment of Knowledge, vol.434, 1974.

, The Farmers' Daughters: The Collected Stories of William Carlos Williams, vol.79, 1973.

, The Knife of the Times, and Other Stories, vol.164, 1974.

, The Music of Survival: a Biography of a Poem by William Carlos Williams, vol.141, 1968.

, White Mule: a Novel, vol.291, 1967.

M. Yes and . Williams, New Directions Pub. Corp, 1982, 143 p. Correspondances et entretiens AHEARN Barry, vol.574, 2003.

H. East-james, The Humane Particulars: the Collected Letters of, vol.288, 2003.

, The Letters of William Carlos Williams & Charles Tomlinson, vol.47, 1992.

N. Harold and . Wilson-john, The American Idiom: a Correspondence, vol.154, 1990.

O. Murrie, The Last Word: Letters between Marcia Nardi and William, vol.242, 1994.

C. Thirlwall-john, The Selected Letters of William Carlos Williams, vol.589, 1957.

W. Linda, Interviews with William Carlos Williams: "speaking straight ahead, 1976.

W. Hugh, Pound/Williams: Selected Letters of Ezra Pound and William Carlos Williams, vol.352, 1996.

, Archives The William Carlos Williams Papers-MSS116. Yale Collection of American Literature, Beinecke Rare Books and Manuscripts Library

W. Williams, The Poetry Collection of The Lockwood Memorial Library, b. Allen Ginsberg Poèmes Airplane Sreams: Compositions from Journals, vol.38, 1969.

, Bixby Canyon Ocean Path Word Breeze, vol.21, 1972.

, Cosmopolitan Greetings: Poems, vol.118, 1986.

, Death & Fame: Poems, vol.116, 1993.

, Empty Mirror: Early Poems, vol.47, 1961.

, Howl and Other Poems: Pocket Poets Number 4, First Blues: Rags, Ballads & Harmonium Songs, vol.74, pp.1971-74, 1956.

O. Kaddish, S. Poems, and . Francisco, City Lights Books (coll. « The Pocket poets series, vol.100, 1961.

, City Lights Books (coll. « The Pocket poets series, Mind Breaths: Poems, vol.123, 1972.

, Phoenix Book Shop (coll. « Phoenix Book Shop oblong octavo series, New Year Blues, vol.15, 1972.

. , City Lights Books (coll. « The Pocket poets series, vol.144, 1961.

, City Lights Books (coll. « Pocket poets series, 1982, 111 p. Reality Sandwiches, vol.98, pp.1953-60, 1973.

, Sad Dust Glories: Poems during Work Summer in Woods, vol.27, 1975.

, The book of martyrdom and artifice: first journals and poems, vol.523, p.p, 1937.

, City Lights (coll. « The Pocket poets series, vol.188, 1965.

, The Gates of Wrath: Rhymed Poems, vol.56, pp.1948-1952, 1972.

T. V. Baby-poems, , vol.1, 1968.

. Wales, , vol.15, 1967.

, White Shroud: Poems, vol.89, 1980.

. Ginsberg-allen, R. Larry, L. Old, ;. Story, ;. Lavigne-robert et al., Howl: Original Draft Facsimile, Transcript & Variant Versions, Fully Annotated by Author, with Contemporaneous Correspondence, Account of First Public Reading, Legal Skirmishes, Precursor Texts & Bibliography, DROOKER Eric, Illuminated Poems, vol.12, p.223, 1947.

, Anthologies Collected Poems, vol.1189, 1947.

, Selected Poems, vol.442, 1947.

, The Essential Ginsberg, vol.423, 2015.

, City Lights Books (coll. « City Lights pocket poets series, City Lights Pocket Poets Anthology, vol.306, 2015.

, Essais & Journaux & Photographies

A. Ginsberg and P. , , vol.1, 1990.

A. Verbatim, Confrontation with Louis Ginsberg's Poems" dans Louis Ginsberg, Morning in Spring, and Other Poems, Lectures on Poetry, Politics, Consciousness, vol.125, 1970.

, Deliberate Prose: Selected Essays, vol.536, 1952.

I. Journals, Notebooks, Diary, Blank Pages, Writings, vol.210, 1962.

, Scenes Along the Road: Photographs of the Desolation Angels, vol.56, 1944.

, Scrap Leaves: Hasty Scribbles, vol.11, 1968.

, Snapshot Poetics: a Photographic Memoir of the Beat Era, Chronicle Books, vol.95, 1993.

A. Papers, Rare Book and Manuscript Library

J. Papers, W. Henry, and A. Albert, Berg Collection of English and American Literature

, Enregistrements Audio Allen Ginsberg Reading, 1959.

, Allen Ginsberg Reads Kaddish, 1966.

A. Ginsberg and W. Blake, , p.197

, Howls, Raps & Roars: Recordings from the, 1993.

, The Lion for Real, Holy Soul Jelly Roll: Poems and Songs, 1949.

, William Carlos Williams reads his poetry, Caedmon TC 1047, Autres sources primaires BAUDELAIRE Charles, « Les paradis artificiels » dans OEuvres Complètes, 1958.

C. Di, . Cordié, A. Milano, and . Martello, Les Fleurs du Mal. Les Epaves. Supplément aux « Fleurs du Mal, vol.355, p.1846, 1954.

B. William, The Complete Poems, vol.929, 1989.

B. Ray, Poems of Madness & Angel, Sudbury, vol.86, 1986.

C. Willa, !. Pioneers, and O. , , vol.179, 1913.

C. Paul, Choix de poèmes réunis par l'auteur, vol.376, 1998.

C. Hart, The Complete Poems of Hart Crane, vol.268, 1986.

D. Bob, Bringing It All Back Home, 1965.

E. Stearns, The Annotated « Waste land » with Eliot's Contemporary Prose, vol.270, p.p, 1923.

W. Emerson-ralph, Nature » dans The Norton Anthology: American Literature, 1836.

R. W. Emerson, Selected Essays, Lectures and Poems, vol.396, 2006.

F. Lawrence, Poetry as Insurgent Art, vol.90, 2007.

F. Leslie and A. , Waiting for the End, vol.256, 1964.

G. Lorca and F. , Poet in New York, traduit par Ben Belitt, vol.191, 1955.

H. Nathaniel, . Wakefield, and . Vancouver, The Scarlet Letter, vol.110, p.1871, 2013.

H. Ernest, The Sun Also Rises: The Hemingway Library Edition, 1954.

. Hughes-langston, Selected Poems of Langston Hughes, vol.297, 1990.

H. Herbert, The Evening Sun Turned Crimson, vol.224, 1980.

. Irving-washington, . Legend-of-sleepy, . Hollow, H. Philadelphia, and . Altemus, Rip Van Winkle, vol.103, 1820.

J. Thomas, Notes on the State of Virginia, vol.391, 1984.

K. Jack, On the Road: the Original Scroll, vol.408, p.p, 1950.

. Kyger-joanne and . Cedar, There You Are: Interviews, Journals, and Ephemera, vol.150, 2017.

, MALLARME Stéphane, Igitur ; Divagations

M. Herman, Moby Dick or the White Whale, vol.540

M. Marianne, Selected Poems, vol.126, 1935.

O. Frank, L. Poems, and S. Francisco, , vol.71, 2014.

C. Olson, Selected Writings of Charles Olson, vol.280, 1947.

. Oppen-george, Selected Poems, New Directions, vol.205, 2003.

P. Francis, . Pièces, and G. Paris, , vol.192, 1971.

P. Ezra, L. Travail-et-l'usure, . Traduit-par-patrice-de-nivard, and . Lausanne, Age d'homme, A Few Don'ts by an Imagiste », Poetry: A magazine of Free Verse, vol.115, p.200, 1913.

P. Marcel, Jean Santeuil précédé de Les plaisirs et les jours, vol.1136, 1952.

, À la recherche du temps perdu, vol.1728, 1908.

R. Philip and A. Pastoral, , vol.423, 1997.

F. Salinger-jerome-david, . Zooey, L. Boston, . Brown, and . Co, , vol.201, 1961.

S. William, The Winter's Tale, vol.295, 2008.

S. Carl, Emergency Messages: an Autobiographical Miscellany, vol.235, 1989.

. Soupault-philippe and P. Westwego, Éditions de la librarie six, 1922.

. Stein-gertrude, The Geographical History of America: Or the Relation of Human Nature to the Human Mind, 1936.

O. Steinbeck-john and M. Mice, dans The Short Novels of John Steinbeck, vol.407, 1953.

T. Beatles, Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, 1967.

D. Thoreau-henry, , vol.390, p.1897, 2002.

T. S. Eliot, Collected Poems, vol.220, pp.1919-1962, 1970.

W. Walt, The Complete Poems of Walt Whitman, vol.553, 1995.

W. William and . Samuel, Lyrical Ballads, vol.440, 1991.

Z. Louis and A. London, Sources secondaires 1. Ouvrages a. Monographies sur William Carlos Williams SAYRE Henry M., The Visual Text of William Carlos Williams, p.365, 1978.

S. Peter and W. C. Williams, the Arts, and Literary Tradition, 1988.

S. Richard, . Quick, . Said-the-bird:-williams, M. Eliot, . The-spoken et al., , vol.157, 2012.

W. Tashjian-dickran, C. Williams, . The-american, and . Scene, , 1920.

W. C. Terrell-carroll-franklin and . Williams, Man and Poet, 1983.

T. Charles and W. C. Williams, Harmondsworth, Penguin (coll. « Penguin critical anthologies, 1972.

U. Leonard, Seven Modern American Poets: an Introduction, 1967.

W. Wagner-linda, William Carlos Williams: a Reference Guide, The Poems of William Carlos Williams: A Critical Study, 1964.

. Wallace-emily-mitchell, . Bibliography, C. William, and . Williams, , 1968.

W. A. Kingsley, The Edge of the Image: Marianne Moore, William Carlos Williams, and some other poets, 1967.

W. C. Weaver-mike and . Williams, the American Background, 1971.

W. Thomas, R. William, and C. Williams, Twayne Publishers (coll. « Twayne's United States authors series, Rev. ed, 1989.

W. Reed and W. C. Williams, Poet from Jersey, 1975.

W. Nancy, Testimony of the Invisible Man: William Carlos Williams, 1970.

A. Ouvrages-sur-le-modernisme and . Hélène, MANSANTI Céline et TADIE Benoît, Revues modernistes, revues engagées, pp.1900-1939, 2003.

A. Isabelle and . Le-risque-de-la-lettre, lectures de la poésie moderniste américaine, 2002.

A. Bernstein-michael, The Tale of the Tribe: Ezra Pound and the Modern Verse Epic, 1980.

C. Bruce, Apocalypse and After: Modern Strategy and Postmodern Tactics in Pound, Zukofsky, and Williams, 1995.

. Finkelstein-norman, Not One of Them in Place: Modern Poetry and Jewish American Identity, 2001.

G. Mark, Beautiful Circuits: Modernism and the Mediated Life, 2010.

H. Matthew, Nations of Nothing but Poetry: Modernism, Transnationalism, and Synthetic Vernacular Writing, 2010.

. Hughes-glenn, Imagism & the Imagists: a Study in Modern Poetry, 1972.

K. Hugh, The Pound Era, 1972.

L. James, New Direction in Prose and Poetry, 1941.

. Martz-louis-lohr, Many Gods and Many Voices: The Role of the Prophet in English and American Modernism, Columbia, 1998.

B. Michaels-walter, Our America: Nativism, Modernism, and Pluralism, 1995.

J. Miller and . Hillis, Poets of Reality: Six Twentieth-Century Writers, 1965.

P. Marjorie, Poetic License: Essays on Modernist and Postmodernist Lyric, 1977.

A. Potts, The Sculptural Imagination: Figurative, 2000.

R. Jean-michel, The Cradle of Modernism, 2007.

R. Joseph and N. , The Inverted Bell: Modernism and the Counterpoetics of William Carlos Williams, 1974.

K. Spears-monroe, . Dionysus, and . City, Modernism in Twentieth Century Poetry, 1970.

S. Walter, American Free Verse: the Modern Revolution in Poetry, Collection of Critical Essays, vol.29, 1963.

T. Benoît, formes, idéologies, combats, 1908.

T. John and E. Pound, , 2013.

W. Rebecca, The Geopoetics of Modernism, 2015.

E. White, Transatlantic Avant-Gardes: Little Magazines and Localist Modernism, 2013.

W. Hugh, The Future of Modernism, 1997.

M. Xie, Ezra Pound and the Appropriation of Chinese Poetry: Cathay, Translation, and Imagism, vol.6, 1999.

. Monographies-sur-ginsberg and . Baker-deborah, A Blue Hand: the Beats in India, Seasons with Allen Ginsberg, 2008.

B. Christopher, Eminent outlaws: the Gay Writers who Changed America, 2012.

E. B. Breslin-james and A. , Ginsberg's "Howl": From Modern to Contemporary American Poetry, From Modern to Contemporary American Poetry, 1945.

B. Michel and A. Ginsberg, le chant de l'Amérique, 2006.

C. Trevor, Giving up Poetry: with Allen Ginsberg at Hollyhock, 2001.

D. Jacques, A. Ginsberg-:-la-voix, L. Souffle, J. Paris, ;. Michel-place et al., The Late Great Allen Ginsberg: a Photo Biography, 2002.

F. Lawrence, Howl of the Censor, 1976.

, Kanreki: a Tribute to Allen Ginsberg, 1986.

H. Neil and A. Ginsberg, , 2005.

H. Sabine, Avec vous ce jour-là: lettre au poète Allen Ginsberg, 2016.

E. Katz, The Poetry and Politics of Allen Ginsberg, 2016.

A. Kramer-jane and A. Ginsberg-in, , 1997.

P. Kraus-michelle and A. Ginsberg, Press (coll. « The Scarecrow author bibliographies, 1969.

M. Campbell, The Trickster in Ginsberg: a Critical Reading, 2013.

M. Thomas, F. , and A. Ginsberg, Twayne Publishers (coll. « Twayne's United States authors series, Rev. ed, 1988.

M. Barry, Ginsberg: A Biography, 1990.

M. Bill, I Celebrate Myself: the Somewhat Private Life of Allen Ginsberg, The Response to Allen Ginsberg, 1926-1994: a Bibliography of Secondary Sources, 1996.

M. Bill and J. Peters-nancy, Howl on Trial: the Battle for Free Expression, 2006.

M. Eric, Allen Ginsberg in the Sixties, 1972.

P. Jean and A. Ginsberg, , 1999.

P. Paul, American Scream: Allen Ginsberg's Howl and the Making of the Beat Generation, RASKIN Jonah, 1978.

S. Edward, The Poetry and Life of Allen Ginsberg, a Narrative Poem, 2000.

A. Schneeman-george and . Allen, , 1997.

F. Schumacher-michael and . Thought, Dharma Lion: A Critical Biography of Allen Ginsberg, 1992.

. Shinder-jason, The Poem that Changed America: "Howl" Fifty Years Later, 2006.

T. Tony, A. Ginsberg's-buddhist-poetics, and C. , Strange Prophecies Anew: Rereading Apocalypse in, 2000.

W. Simon, Howl for Now, 2005.

, Ouvrages sur la Beat Generation AMBURN Ellis, Subterranean Kerouac: the Hidden Life of Jack Kerouac, 1999.

P. Breslin, The Psycho-political Muse: American Poetry Since the Fifties, 1987.

B. Paul, The Beats : anthologie graphique : une histoire de la Beat generation, 2001.

C. James, This is the Beat Generation, 1999.

C. Graham, CHANDARLAPATY Raj, The Beat Generation and Counterculture, Screaming with Joy: the Life of Allen Ginsberg, 1st U.S, vol.51, 1999.

, The Beats : Literary Bohemians in Postwar America, 1983.

C. Larry, B. Beatitude, and . Harbor, , 2011.

C. Cottrell-robert, . Sex, . Drugs, and . Rock-«-n, Roll: the Rise of America's 1960s Counterculture, 2015.

D. David, Who is that man, Search of the Real Bob Dylan, 2012.

. Duval-jean-françois, . Allen, J. Cassady-carolyn, . Joyce, . Leary-timothy et al., Kerouac et la Beat generation: une enquête, 1re édition, « Perspectives critiques, 2012.

F. Warren, J. D. Salinger, and J. Kerouac, Novelist of the Beat Generation, 1986.

A. Ginsberg-allen, The Best Minds of my Generation: a Literary History of the Beats, First Grove Atlantic hardcover edition, 2017.

G. Nancy and M. , Jack Kerouac and the Literary Imagination, The Transnational Beat Generation, 2007.

G. Kelly, Beat. a Play on Words, 2004.

J. Halverson-krista and W. Sylvia, a History of the Rag & Bone Shop of the Heart, 2016.

H. Oliver, William Burroughs and the Secret of Fascination, 2003.

A. Hipkiss-robert and J. Kerouac, Prophet of the new Romanticism: a Critical Study of the Published Works of Kerouac and a Comparison of them to those of JD Salinger, 1976.

. Inchausti-robert, Hard to be a Saint in the City: the Spiritual Vision of the Beats, 2017.

J. Harold and . John, The American Experience: a Radical Reader, 1970.

J. Ronna and M. Grace-nancy, Girls who wore Black : Women Writing the Beat Generation, 2002.

J. James and T. , Map of Mexico City Blues: Jack Kerouac as Poet, 1992.

K. Sam, When I was Cool: My Life at the Jack Kerouac School, 2004.

K. Jack and . Ann, The Portable Jack Kerouac, 1995.

K. David, Beat Voices: an Anthology of Beat Poetry, 1995.

K. Zack, The Denver Beat Scene: the Mile-high Legacy of Kerouac, Cassady & Ginsberg, 2015.

L. Véronique, The French Genealogy of the Beat Generation: Burroughs, Ginsberg and Kerouac's Appropriations of Modern Literature, from Rimbaud to Michaux, 2017.

L. John, The Bop Apocalypse: the Religious Visions of Kerouac, 2001.

L. Stéphane, LONG John, Drugs and the « Beats »: the Role of Drugs in the Lives and Writings of Kerouac, Burroughs, and Ginsberg, 2005.

M. Michael, Scratching the Beat Surface, 1982.

M. Dennis, Desolate Angel: Jack Kerouac, the Beat Generation, and America, 2009.

M. Hassan, Kerouac: Language, Poetics, and Territory, 2016.

M. Barry and A. Ginsberg, The Beat Hotel: Ginsberg, Burroughs, and Corso in Paris, 1958.

M. Bill, The Beats Abroad: a Global Guide to the Beat Generation, 2015.

M. Daniel, Lyric Encounters : Essays on American Poetry from Lazarus and Frost to Ortiz Cofer and Alexie, 2013.

, The Ohio State University Press (coll. « Classical memories/modern identities, Hip Sublime: Beat writers and the Classical Tradition, 2018.

N. Gerald, Memory Babe: A Critical Biography of Jack Kerouac, 1983.

. Niemi-robert, The Ultimate, Illustrated Beats Chronology, 2011.

P. Olivier, Beat Generation : L'inservitude volontaire, 2018.

. Phillips-rod, ». Forest-beatniks, and «. Thoreaus, , 2000.

S. R. , American Witness: the Art and Life of Robert Frank, 2017.

L. Stelzig-eugene and P. Et-brown-allison, Bob Dylan's Career as a Blakean Visionary and Romantic, 2013.

G. Stephenson, The Daybreak Boys, 1990.

. Suiter-john, Poets on the Peaks: Gary Snyder, Philip Whalen & Jack Kerouac in the North Cascades, 2003.

. Swartz-omar, The View from On the Road: The Rhetorical Vision of Jack Kerouac, 1999.

T. Sherill, Inside the Dream Palace: the Life and Times of New York's Legendary Chelsea Hotel, 2013.

T. Martin, Bop Apocalypse: Jazz, Race, the Beats, and Drugs, 2016.

T. Steve, TYTELL John, Naked Angels: the Lives & Literature of the Beat Generation, 1976.

W. Simon, Text and Drugs and Rock'n'Roll: The Beats and Rock Culture, 2013.

. Weaver-helen, The Awakener: a Memoir of Kerouac and the Fifties, 2009.

W. Regina, Spontaneous Poetics of Jack Kerouac, 1994.

, Articles et chapitres d'ouvrages collectifs

W. Helene, «. Modernity, T. Williams, E. Pound, and . Whitman, Europe Revue Littéraire Mensuelle, vol.990, pp.61-71, 2011.

«. Pound and W. , The Letters as Modernist Manifesto, vol.40, pp.53-72, 2007.

W. Williams/frank-o'hara, Revue française d'études américaines, pp.20-37, 2000.

A. Anna and . Carlos, IdeAs. Idées d'Amériques, p.11, 2018.

B. David, « Defining the American Difference, Cultural Nationalism and the Modernist Poetics of William Carlos Williams, vol.20, pp.271-280, 1987.

E. Breslin-james, «. Whitman, and T. Williams, , pp.613-621, 1967.

B. Vincent, E. Désir-de-monuments-chez, W. C. Pound, R. Williams, and . Smithson, dans Monument et modernité dans l'art et la littérature britanniques et américains, Marc Porée & Christine Savinel (éds, 2015.

A. Cohen-milton and . William, Carlos Williams and Politics » dans The Cambridge Companion to William Carlos Williams, 2016.

D. Jacques and . Le-grand-poème-américain, Revue française d'études américaines, pp.343-371, 1982.

, Grain, graine, grenat d'amérique », In'hui, p.14, 1981.

«. Eastman-andrew and . Qualities, Mimetic Sound and the Poetics of English in the Work of William Carlos Williams, Sillages critiques, p.14, 2012.

F. Philip and . Paterson, , vol.2, pp.31-50, 1981.

. Glaser-brian-brodhead, « Critical Portraits: Working-Class Corporeality in Williams's Poems of the 1930s », William Carlos Williams Review, vol.27, pp.119-136, 2007.

,. Hayden-gabriele, R. A. Williams, E. Martínez, ». Mundo, and W. Review, , vol.30, pp.181-199, 2013.

H. Scott, Her Brothers Dead in Riverside or Russia, Kaddish" and the Holocaust », Contemporary Literature, vol.42, pp.535-556, 2001.

J. Brian, Modernist looking: Surreal Impressions in the Poetry of Allen Ginsberg, vol.52, pp.298-323, 2010.

H. Jones-granville and . Jack, Kerouac and the American Conscience, Lectures on Modern Novelists, pp.25-39, 1963.

L. Thomas, The Poet as Dog in Paterson », Twentieth Century Literature, vol.16, pp.97-108, 1970.

W. C. Lloyd-margaret-glynne and . Williams's-paterson, Critical Reappraisal, 1980.

L. Stanley, M. Moore, and W. Williams, Toads in Gardens for, pp.166-167, 1982.

L. John and . Williams, The Cambridge Companion to William Carlos Williams, the New Poetries and Legacy, 2016.

M. Paul and L. , The Satyr's Defense: Williams'" Asphodel" », Contemporary Literature, pp.1-18, 1973.

L. Martz-louis, Thought: a Review of Culture and Ideas, vol.35, issue.4, pp.537-554, 1960.

M. Patrick, William Carlos Williams and the Modernist Attack on Logical Syntax, vol.53, pp.895-916, 1986.

. Newmann-alba and . Paterson, Poem as Rhizome, William Carlos Williams Review, vol.26, issue.1, pp.51-73, 2006.

P. Marjorie, POUND Ezra, « Dr Williams' Position, Williams and the Visualization of Poetry » dans The dance of the Intellect: Studies in the Poetry of the Pound Tradition, 1968.

S. Jacqueline and W. Whitman, Ginsberg: histoire d'une filiation », Revue française d'études américaines, pp.93-108, 1978.

M. Steinman-lisa, No Confusion-Only Difficulties" in Williams's Spring and All » dans The Cambridge Companion to William Carlos Williams, 2016.

S. Walter and . Interview, A Visit with William Carlos Williams », Minnesota Review, Spring 1961, I, pp.309-324

S. Walter and A. Hazard, Modern American Criticism, pp.291-301, 1964.

C. Thirlwall-john and . William-carlos-williams''paterson, The Search for the Redeeming Language-A Personal Epic in Five Parts » dans New Directions in Prose and Poetry, vol.17, pp.252-310, 1961.

T. Philip, , 1980.

W. Wagner-linda, C. William, and . Williams, Papers of the Midwest Modern Language Association, Number 1. Poetic Theory/Poetic Practice, vol.2, pp.136-144, 1969.

«. Williams, Poet-Physician of Rutherford, JAMA, vol.204, issue.1, pp.15-20, 1968.

B. White-eric, C. William, and . Williams, The Cambridge Companion to William Carlos Williams, 2016.

,. Witemeyer-hugh and . Williams, Introduction to His Short Stories: A History and Some Interpretive Uses », Journal of modern literature, pp.435-446, 1993.

B. Modernisme and . Charles, Objectivist Blues: Scoring Speech in Second-Wave Modernist Poetry and Lyrics », American Literary History, vol.20, pp.346-368, 2008.

B. Olivier and . The, Profile of a city/Exploding: Frank O'Hara's Aesthetics of Shock, Anglophonia, vol.25, pp.215-228, 2009.

C. Aurore, An Octopus / of ice » : stratigraphies d'un poème

, Online since, 2015.

D. Jacques, Notes abruptes sur la poésie de Frank O'Hara, vol.41, pp.113-120, 1981.

F. Maria and . Modernist, Versions of Pastoral: Poetic Inspiration, Scientific Expertise, and the "Degenerate" Farmer », American Literary History, vol.19, pp.905-936, 2007.

. Ginsberg-allen and . Pound, American Poetry Review, vol.15, issue.4, 1986.

L. Abigail, « Politiques poétiques "objectivistes", formes politiques et engagement poétique chez trois poètes "objectivistes" » dans Ecriture et Engagement aux EtatsUnis, 1918.

. Lecercle-ann, « Tuer l'enfant ou la conjuration de la faille (un cas d'hermétisme chez T.S. Eliot) », Tropismes N°1, 1981.

N. Ira, ». Understanding-pound, and I. B. Nadel, The Cambridge Companion to Ezra Pound, 1999.

N. Peter and . Beyond, The Cantos : Ezra Pound and recent American poetry, Ira B. Nadel (éd.), 1999.

. Oudart-clément and . War-machine, Robert Duncan between Self-and AntiPublishing », IdeAs, 2017.

D. Peterson-leland and E. Pound, The Use and Abuse of History, pp.33-47, 1965.

S. Henry and M. American, Vernacular: Objectivism, Precisionism, and the Aesthetics of the Machine, Twentieth Century Literature, pp.310-342, 1989.

S. David and . Franz, An Interview with David Sylvester », Living arts, vol.1, pp.2-13, 1910.

A. Ginsberg, A. Jason, and A. , Ginsberg's Biographical Gestures, Texas Studies in Literature and Language, vol.52, issue.2, pp.227-246, 2010.

A. Anna, A Voice of Rock as the Sound of Prophesy": Discussing Allen Ginsberg's New Jersey poetics and recording of the album "The Lion for Real" with guitarist Marc Ribot, vol.9, 2017.

B. Axelrod-steven-gould and P. Modernism, The Cold War Poetics of Bishop, Lowell, and Ginsberg, vol.42, pp.1-23, 2007.

. Bellarsi-franca, Alien Hieroglyphs of Eternity'and 'Cold Pastorals': Allen Ginsberg's 'Siesta in Xbalba'and John Keats's Great Odes, Comparative American Studies An International Journal, vol.11, issue.3, pp.243-264, 2013.

, Deep Ecology of Allen Ginsberg's The Fall of America », Poetic Ecologies: Text as Nature and Nature as Text in EnglishLanguage Verse, Apocalypse of Nature and Self: the, vol.8, pp.42-49, 2006.

W. Blake and A. Ginsberg, Imagination as a Mirror of Vacuity: Imagination as a Mirror of Vacuity, The Journal of the Blake Society at St James, vol.5, pp.71-86, 2000.

A. Breslin-james and . Ginsberg, The Origins of "Howl" and "Kaddish" », The Iowa Review, vol.8, pp.82-108, 1977.

. Brito-manuel, Widening the Paradigm of American Literature: Small Presses in the Publishing and Creation of New Hispanic Texts » dans Race, pp.79-94, 2014.

. Büyükokutan-bar??, Toward a Theory of Cultural Appropriation: Buddhism, the Vietnam War, and the Field of, vol.76, pp.620-639, 2011.

A. Diggory-terence, Ginsberg's Urban Pastoral, vol.27, pp.103-118, 2000.

. Dunn-patrick, What If I Sang": The Intonation of Allen Ginsberg's Performances, vol.41, pp.75-93, 2007.

P. Epstein-robert, . Friedman-jeffrey, . Elizabeth, C. Walker, F. Kunewa et al., , 2010.

G. Robert, « "I'm Not His Father": Lionel Trilling, Allen Ginsberg, and the Contours of Literary Modernism, vol.31, pp.22-52, 2004.

T. Hampton, « Tangled Generation: Dylan, Kerouac, Petrarch, and the Poetics of Escape, Critical Inquiry, vol.39, issue.4, pp.703-731, 2013.

H. Oliver and . Cold, War Correspondents: Ginsberg, Kerouac, Cassady, and the Political Economy of Beat Letters, Twentieth Century Literature, vol.46, pp.171-192, 2000.

. Hartman-anne, A. Counterpublics-in-frank-o'hara, and . Ginsberg, Journal of Modern Literature, vol.28, issue.4, pp.40-56, 2005.

H. Scott, Her Brothers Dead in Riverside or Russia, Kaddish" and the Holocaust », Contemporary Literature, vol.42, pp.535-556, 2001.

. Hunsberger-bruce, . Smart-kit, and . Kit, Smart's "Howl" », Wisconsin Studies in Contemporary Literature, vol.6, pp.34-44, 1965.

A. Iglesias-rivas-sara, Ginsberg's" Howl": a literary and cultural analysis, 2014.

J. Brian and . Modernist, Looking: Surreal Impressions in the Poetry of Allen Ginsberg, Texas Studies in Literature and Language, vol.52, issue.3, pp.298-323, 2010.

. J. Johnston-p and . Dharma, Bums: The Beat Generation and the Making of Countercultural Pilgrimage, Buddhist-Christian Studies, vol.33, pp.165-179, 2013.

C. C. Mabrey-maría, Mapping Homoerotic Feelings and Contested Modernity: Whitman, Lorca, Gingsberg, and Hispanic Modernist Poets, vol.75, pp.83-98, 2010.

. Mcdowell-linda and . Off-the-road, Alternative Views of Rebellion, Resistance and "The Beats" », Transactions of the Institute of British Geographers, vol.21, pp.412-419, 1996.

. Mcgee-lynn, «. Allen, and . Interview, Columbia: A Journal of Literature and Art, issue.13, pp.49-61, 1988.

M. Jeffrey and . Ginsberg, Dante and "Howl" », Style: Public Discourse, Forms, Plots, and Consciousness, vol.46, pp.88-94, 2012.

M. Charles and . Republican, Objects And Utopian Moments: The Poetries Of Robert Lowell And Allen Ginsberg, The American Poetry Review, vol.6, issue.5, pp.35-39, 1977.

. Moramarco-fred and . Moloch, s Poet: A Retrospective Look at Allen Ginsberg's Poetry », American Poetry Review, vol.11, pp.10-18, 1982.

E. Mortenson, « Capturing the Fleeting Moment: Photography in the Work of Allen Ginsberg, Chicago Review, vol.51, issue.2, pp.215-231, 2005.

P. Peggy, Êtes-vous Beat? Contemporary French Beat Writing » dans The Routledge Handbook of International Beat Literature, pp.105-118, 2018.

. Mythe, Nostalgie et Réalité) » dans Beat Generation : L'inservitude Volontaire, Olivier Penot-Lacassagne (éd), City Lights and the Emergence of Beat Poetry: How Howl and Other Poems redefined Poetic and Cultural Boundaries in the mid-1950s », IdeAs. Idées d'Amériques, p.9, 2018.

. Franco, American Writers: In-visible Authors in the Global Literary Market » dans Race, pp.95-119, 2014.

P. Satori-in, Deconstructing the French Connection or the Legend's Satori », Comparative American Studies An International Journal, vol.11, issue.3, pp.290-299, 2013.

, Writing as a Form of 'Survival' in Franco-America Translingualism, vol.4, pp.327-345, 2006.

A. Perloff-marjorie, ». Ginsberg, and P. , The Contemporary of our Grandchildren, vol.202, pp.351-353, 1985.

P. Matthew, The Invention of Sincerity: Allen Ginsberg and the Philology of the Margin » dans Hip Sublime, pp.73-96, 2018.

P. Paul and A. , Ginsberg's Paul Cezanne and the Pater Omnipotens Aeterna Deus, Contemporary Literature, vol.21, pp.435-449, 1980.

P. Stephen, On the Holy Road: The Beat Movement as Spiritual Protest, vol.84, pp.205-222, 1991.

S. Gay, « Documents of Presumption: The Satiric Use of the Ginsberg Letters in William Carlos Williams' Paterson », American Literature, pp.1-23, 1983.

«. Svonkin-craig, . Manishevitz, T. Sake, . Kaddish, and . Sutras, Allen Ginsberg's Spiritual Self-Othering, vol.37, issue.4, pp.166-193, 2010.

. Trigilio-tony, Strange Prophecies Anew": Rethinking the Politics of Matter and Spirit in Ginsberg's Kaddish », American literature, vol.71, issue.4, pp.773-795, 1999.

T. John and . An, Emotional Time Bomb: Allen Ginsberg's "Howl, The Antioch Review, vol.60, issue.4, pp.636-646, 2015.

. Wasserman-martin, « Madness as Religious Experience: The Case of Allen Ginsberg, Journal of religion and health, vol.21, issue.2, pp.145-151, 1982.

B. Beat-generation and . Lee, The Dionysian Vision of Jack Kerouac, pp.115-141, 1981.

D. Bernard, The Three Worlds of Jack Kerouac », Recent American Fiction, pp.175-184, 1963.

J. Ronna and C. , You're Putting Me on": Jack Kerouac and the Postmodern Emergence, pp.22-38, 2000.

L. John, The Air of Atrocity, Of Being Numerous" and the Vietnam War » dans Thinking Poetics, 2009.

P. Stephen, « On the holy Road: the Beat movement as spiritual protest, Harvard theological review, vol.84, pp.205-222, 1991.

S. Sorrell-richard, Novelists and Ethnicity: Jack Kerouac and Grace Metalious as FrancoAmericans », Melus, pp.37-52, 1982.

, Studies in Religion/Sciences Religieuses, vol.11, pp.189-200, 1982.

W. Howard and W. , The Singular Worlds of Jack Kerouac, pp.120-134, 1974.

. White-kenneth and . Autour-de-la-montagne-froide, Beat Generation, L'inservitude volontaire, 2018.

W. Adorno-theodor, . Dialectique-négative, G. Traduit-par, J. Coffin, O. Masson et al., , 1992.

A. Giorgio, Idée de la prose, trad, traduit par Macé, 1988.

A. Charles, Spectacular Antispectacle: Ecstasy and Nationality in Whitman and His Heirs », American Literary History, vol.11, pp.34-62, 1999.

A. Mireille and . Nom-propre, L'apport freudien, 1993.

A. Elisabeth, Voyages au bout du possible: Les théâtres du traumatisme de Samuel Beckett à Sarah Kane, vol.2, 2006.

B. Gaston, La poétique de l'espace, 2009.

, Que pense le poème?, BADIOU Alain, 2016.

B. Thomas, The Material Object in the Work of Marcel Proust, vol.40, 2005.

. Barthes-roland, . Mythologies, and S. Paris, Le degré zéro de l'écriture suivi de nouveaux essais critiques, vol.1, 1964.

. Baudrillard-jean, Simulacres et simulation, coll. débats, 1981.

. Beaune-jean-claude and L. Un-détritus-humain, Sociétés sans droits ?, Cités, issue.1, pp.121-136, 2000.

B. Walter, . Paris, and . Au-xixe-siècle, The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, p.241, 1968.

. Benveniste-Émile, Problèmes de linguistique générale, vol.351, 1966.

B. Henri and L. Rire, Essai sur la signification du comique, p.1899

C. Bernstein, Strange Brew : Pour une étude de l'histoire du rock, Rosières-en-Haye, Attack of the Difficult Poems: Essays and Inventions, 1962.

. Blanchot-maurice, . Après-coup;-précédé-par-le-ressassement-Éternel, and M. Paris, BLOOM Harold, Figures of Capable Imagination, The Anxiety Ofinfluence, vol.76, pp.19-24, 1973.

. Bloom-harold and . Emerson, The Self-Reliance of American Romanticism, Figures of Capable Imagination, pp.46-64, 1976.

. Bonnat-jean-louis, . Mireille, and . Girard-hélène, Les Correspondances : problématique et économie d'un genre littéraire : écrire, publier, lire. Actes du Colloque international Les Correspondances, 1983.

S. T. Bonnecase-denis and . Coleridge, , vol.230, 1992.

B. Denis and . Marc, Lyrical Ballads de Wordsworth et Coleridge; la différence en partage, 2011.

. Bossis-mireille, La Lettre à la croisée de l'individuel et du social, BOURDIEU Pierre, Les règles de l'art. Genèse et structure du champ littéraire, 1994.

B. Mark, Smell and the Ancient Senses, 2015.

E. B. Breslin-james, From Modern to Contemporary: American Poetry, 1945.

B. Frank and W. , The Tempest and New World-Utopian Politics, 2012.

B. Vincent, Le corps en lecture publique : surdramatisation, corps absent, corps et technologie (trois exemples nord-américains) » dans Dire la Poésie ?, Nantes, Éditions nouvelles Cécile Defaut, 2015.

L. Guillaume and . 'épuisement-du-biographique, , 2010.

B. Edmund, A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful, pp.1729-1797, 1958.

C. Roger, L. Mythe-de-la-licorne, F. Fontfroide-le-haut, and . Morgana, Le Mythe et l'Homme, 1972.

C. Frank and D. , Bloom's how to Write about Walt Whitman, 2010.

. Charters-ann, . Bruce-lenny, R. Ginsberg-allen, . Kenneth, C. Lawrence et al., Howls, Raps & Roars: Recordings from the, 1993.

C. Claude, Révoltes et utopies: militantisme et contre-culture dans l'Amérique des années soixante, 2011.

C. James, The Predicament of Culture, 1988.

. Cochoy-nathalie and . Walking, Writing-Reinventing the City in American Fiction, South Atlantic Review, vol.76, issue.4, pp.41-55, 2011.

». Dans-la-ville and E. , Revue électronique d'études sur le monde anglophone, New York as a "Passing Stranger" in The Beautiful and Damned, vol.7, pp.65-83, 2005.

. Cohen-monique-lise, « Emmanuel Lévinas et Henri Meschonnic: résonances prophétiques, 2011.

. Conde-susan, . Vilter-frédérique, and . Charles, Fractalis: la complexité fractale dans l'art, 1993.

C. Steven, Beyond Words : Sobs, Hums, Stutters and other Vocalizations, 2014.

«. Cook-albert, . Language, and . Myth, , vol.2, pp.653-678, 1977.

C. Marcus, CUSSET Christophe, La tragédie grecque, 1987.

D. François, Des détritus, des déchets, de l'abject. Une philosophie écologique, 1997.

C. Danto-arthur, The Madonna of the Future: Essays in a Pluralistic Art World, 2001.

D. Jacques and . La, Progressive transformation du paysage français par la poésie II: divagations, réflexions, lectures (Scot Érigène, vol.65, pp.43-67, 2002.

, Réponse à une question que quelqu'un m'a posée » dans Pound Périphériques, Amiens, Trois Cailloux (coll. « In'hui »), vol.3, 1985.

D. Patrick, Neuronal Gallery: cerveau, art et créativité, 2016.

M. De-certeau, L'invention du quotidien. 1. Art de faire, 1990.

A. De-tocqueville, , vol.1, 1947.

D. Michiel and . De-cauter-lieven, Heterotopia and the City: Public Space in a Postcivil Society, 2008.

D. Gilles, ;. Pierre, . La-pensée, and . Nomade, PUF : quadrige, AGE. Deleuze Pensée Nomade 159 Nietzsche Aujourd'hui, pp.159-174, 1964.

, A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, 1988.

M. Félix and . Plateaux, PARNET Claire, 1977.

C. Delmas, Écritures du désert: Voyageurs et romanciers anglophones XIXe-XXe siècles, 2005.

D. Jacques, . Naguère-en-philolophie, and G. Paris, Mal d'archive, vol.128, p.p, 1967.

D. John, The Middle Works, vol.12, pp.1921-1922, 1983.

D. Christian, Faut-il comprendre la poésie?, 2004.

D. Gilbert, Les structures anthropologiques de l'imaginaire, 1969.

E. Frederick and . Six, , vol.89, p.1, 1956.

. Eco-umberto and . Language, The Use and Abuse of Rhetoric » dans Apocalypse Postponed, pp.75-86, 1994.

E. Mircea, Le mythe de l'éternel retour: archétypes et répétition, vol.32, 1963.

E. William, Some Versions of Pastoral, vol.92, 1935.

. Felix-brigitte, . Hélène, A. Larson, and . Hélène, L'impersonnel en littérature: explorations critiques et théoriques, 2009.

F. Leslie and A. , The Return of the Vanishing American, Love and Death in the American Novel, vol.192, 1960.

F. Michel, Des espaces autres » conférence au Cercle d'études architecturales (14 mars 1967) dans Architecture, Mouvement, Continuité, n°5, pp.46-49, 1984.

P. Ceci-n'est-pas-une-pipe and F. Morgana, Édition numérique réalisée en août 2012 à partir de l'édition CD-ROM, Le Foucault Électronique, 1973.

J. , Of Other Spaces », Diacritics, vol.16, pp.22-27, 1986.

F. Sigmund, . Métapsychologie, . Traduit-par-jean-laplanche, and . Traduit-par-jean-bertrand-pontalis, , 1968.

N. Frye, The Educated Imagination, 1964.

G. Tristan, La vie intense : une obsession moderne, 2016.

G. Genette, Palimpsestes : la littérature au second degré, 1982.

G. Paul, «. Transnationalism, and . Classic-american-literature, , pp.62-77, 2003.

G. Jean-marie and «. À-quoi-Ça-sert-?-»-dans-dire-la-poésie, Lectures de « pièces » de Francis Ponge: les Mots et le Choses, 1988.

L. Greenberg-mark, . Literature, and L. Technology, , vol.5, 1992.

G. Georges, Du Néant à Dieu dans le savoir romantique, 1982.

W. Harding, The Myth of Emptiness and the new American Literature of Place, 2014.

H. François, Les interdits de la représentation dans les oeuvres de Paul Auster et Jerome Rothenberg, 2012.

J. Edmond, Le livre des questions ; le lvre de Yukel, 1988.

. Jakobson-ronan, Essais de linguistique générale, traduit par Nicolas Ruwet, vol.1, 2003.

J. Claude, Idée de la voix : études sur le lyrisme occidental, Rennes, Presses universitaires de Rennes, La voix sous le texte: actes du colloque d'Angers 4 et 5 mai, 2000.

J. Henry, . Hawthorne, and . Ithaca, , 1997.

S. Jay-gould, Aux racines du temps, 1987.

J. Henri, L. Renversement-platonicien:-logos, and V. Paris, JOUBERT Fabienne, La tapisserie, LEFEBURE Amaury et BERTRAND Pascal-François, Histoire de la tapisserie: en Europe, du Moyen Age à nos jours, vol.67, 1993.

J. Carl and G. Roland, Les racines de la conscience: études sur l'archétype, 1971.

K. Xavier, George Oppen's Poetics of the Commonplace, 2017.

K. Sylvie, Économies du rebut: Poétique et critique du recyclage au xviii e siècle éd. by Florence Magnot-Ogilvy et Martial Poirson (review), vol.27, pp.325-328, 2014.

L. A. Cassagnere-christian and W. Blake, Des Chants d'Innocence au Livres, Cahiers et Documents, vol.14, 1996.

. Lawrence-david-herbert, . Ezra, . Vasey-lindeth, and . John, Studies in Classic American Literature, vol.2, 2003.

. Lecercle-ann, . Le-théâtre-d'harold, and . Pinter, , 2006.

L. Jean-jacques, L. Dictionnaire, and N. Le-cri, Presses universitaires de Nancy, Philosophy of Nonsense. The Intuitions of Victorian Nonsense Literature, 1990.

L. Elbert and H. Burkman-katherine, Kerouac Ascending: Memorabilia of the Decade of On the Road, vol.82, 2010.

;. Levinas-emmanuel, P. Essais-sur-le-judaïsme, and A. Michel, LEVY Paule, Figures de l'artiste : identité et écriture dans la littérature juive américaine de la deuxième moitié du XXe siècle, Quatre lectures talmudiques, 1976.

L. Ronan, La réinvention de Shakespeare sur la scène littéraire américaine, pp.1798-1857, 2013.

. Lyotard-jean-françois, Discourse, Figure, 1985.

M. Pierre, Exercice de philosophie littéraire, vol.405, 1990.

. Maingueneau-dominique and . Ruth, « Images de soi dans le discours. La construction de l'ethos », Images de soi dans le discours. La construction de l'ethos, pp.75-100, 1999.

M. Benoit and B. , The Fractal Geometry of Nature, vol.982, 1986.

M. Ronald and E. , American Literature and the Destruction of Knowledge: Innovative Writing in the Age of Epistemology, 1991.

M. Leo, The Pilot and the Passenger: Landscape Conventions and the Style of Huckleberry Finn, pp.129-146, 1956.

M. Jean-michel, L. Voyageur-À-son-retour, L. P. Mesnil-sur-l'estrée, and . Éditeur, Du Lyrisme, 2000.

J. Mayoux-jean, Vivants piliers: le roman anglo-saxon et les symboles, vol.1, 1960.

M. Henri, P. Dans-le-bois-de-la-langue, and É. L. Teper, Qu'entendez-vous par oralité? », Langue Française, vol.56, pp.6-23, 1975.

M. Peter, Distant Reading: Performance, Readership, and Consumption in Contemporary Poetry, 2005.

M. Barry, Call Me Burroughs: A Life, vol.718, 2014.

J. Miller and . Hillis, The Linguistic Moment: from Wordsworth to Stevens, 2014.

T. Montandon-alain, P. Gautier-entre-enthousiasme-et-mélancolie, and E. Imago, Les Formes Brèves, 1992.

M. Francis and W. Whitman, The Complete Poems, 1986.

N. Jean-luc, P. Jasper, D. Plato, . Writing, S. Carbondale et al., NOIREAU Christiane, L'esprit des cheveux : chevelures, poils, barbes : mythes et croyances, vol.25, 1970.

O. Walter, . Orality, and . Literacy, The Technologizing of the Word, 1982.

. Oudart-clément, Les Métamorphoses du modernisme de HD à Robert Duncan: vers une poétique de la relation, 2009.

P. Olivier and . Gaëlle, Poésie & Performance, Cécile Defaut, 2018.

P. Bob and . Speech-effects, The Talks as a Genre, Close listening: Poetry and the performed word, 1998.

. Perloff-marjorie and . Wittgenstein's-ladder, The Dance of the Intellect: Studies in the Poetry of the Pound Tradition, pp.191-213, 1981.

. Perloff-marjorie and . Craig, The Sound of Poetry/The Poetry of Sound, 2009.

L. Petillon-pierre-yves and . Grand-route, espace et écriture en Amérique, vol.34, pp.103-115, 1979.

, Histoire de la littérature américaine: notre demi-siècle, 1939.

P. François, Le romantisme anglais: émergence d'une poétique, 1997.

A. Pivano-fernanda, Beat & Pieces: a Complete Story of the Beat Generation, vol.249, 2005.

, OEuvres de Platon, traduit par Victor Cousin, Rey et Gravier Librairies, vol.11, 1839.

P. Michael and J. , Adapting the Beat Poets: Burroughs, Ginsberg, and Kerouac on Screen, vol.139, 2016.

R. Dominique, Quelques raisons d'être bref (De Baudelaire et Valéry à aujourd'hui) » dans Brièveté et écriture, La Licorne., Poitiers, Publication de l'UFR de langues et littératures de Poitiers, vol.21, 1991.

R. Jacques and P. De-la-littérature, Transports de la liberté » dans La politique des poètes, 1992.

M. Reed-brian, The Sound of Poetry, the Poetry of Sound, 2009.

R. Kenneth and . Assays, New York: New Directions, 1961.

R. Claude, Lettres américaines: essais, 1987.

R. Jean-pierre, Poésie et Profondeur, 1955.

R. Paul, Du texte à l'action. Essais d'herméneutique, vol.2, 1985.

R. Paul, Éthique et Responsabilité, autour d'un entretien avec Paul Ricoeur et d'un échange de lettre avec Emmanuel Lévinas et Paul Ricoeur, textes réunis par JeanChristophe Aeschlimann, 1994.

R. Denis, Dépôts de savoir et de technique, 1980.

R. Liz, The Invisible Ladder: an Anthology of Contemporary American Poems for Young Readers, vol.210, 1996.

L. Rosenthal-macha, The Modern Poets: a Critical Introduction, 1969.

. Roudeau-cécile, Epitaphs of native America in James Fenimore Cooper and Lydia Howard Sigourney » dans Monument et modernité dans l'art et la littérature britanniques et américains, Marc Porée et Christine Savinel, vol.1, 2012.

. Sartre-jean-paul, , 1989.

C. Savinel, Emily Dickinson et la grammaire du secret, Lyon, Presses universitaires de Lyon, vol.186, p.426, 1993.

. .. Agamben-girogio, , vol.189, p.426

, AJI Hélène, vol.63, p.430

.. .. Allen-donald,

A. .. Sherwood, , vol.50, p.53

. .. Andrès-mireille, , vol.40, p.427

A. .. ,

. .. Axelrod-steven-gould, , vol.156, p.423

B. .. Bachelard-gaston, , p.427

.. .. Ball-gordon, , vol.270, p.416

B. Roland, , vol.305, p.427

.. .. Baudelaire-charles, , vol.66, p.434

.. .. Beatles-the, , vol.92, p.410

B. Walter, , vol.66, p.427

.. .. Bennett-david, , vol.62, p.421

.. .. Bentley-richard,

. .. Benton-thomas-hart,

. .. Benveniste-emile, , vol.350, p.427

. Bernstein-charles, , vol.65, p.411

A. Bernstein-michael, , vol.244, p.433

B. William, , vol.431, p.437

. .. Blanchot-maurice, , vol.186, p.427

. .. Bloom-harold, , vol.49, p.428

. .. Bonnecase-denis, , vol.89, p.428

. .. Botticelli-sandro, , vol.328, p.338

.. .. Braque-george,

E. B. Breslin-james, , vol.47, p.428

. .. Vincent, , vol.5, p.428

.. .. Brossard-olivier, , vol.269, p.422

. .. Bucher-vincent, , vol.145, p.421

B. Kenneth, 62-63, vol.80, p.428

. .. Burke-edmund, , vol.379, p.428

S. .. Burroughs-william, , vol.15, p.434

C. .. Cage-john, , vol.99, p.433

. .. Caillois-roger, , vol.259, p.428

.. .. Carpenter-don,

.. .. Cassady-neal, , vol.25, p.424

.. .. Cather-willa, , vol.284, p.408

.. .. Cézanne-paul, , vol.11, p.388

.. .. Chagall-marc, , vol.23, p.158

. .. Chastagner-claude, , vol.172, p.428

. .. Chaucer-geoffrey, , vol.312, p.348

W. Churchill-susan, , vol.348, p.411

C. James and .. .. , , vol.337, p.428

.. .. Cochoy-nathalie, , vol.268, p.428

. .. Cohen-milton, , vol.212, p.429

T. Coleridge-samuel, , vol.428, p.429

. .. Colomb-christophe, , vol.21, p.243

. .. Comens-bruce, , vol.166, p.415

. .. Corso-gregory, , vol.15, p.428

.. .. Crane-hart, , vol.86, p.408

. .. Creeley-robert, , vol.84, p.407

. .. Cusset-christophe, , vol.352, p.429

D. .. Dagognet-françois, , vol.127, p.429

.. .. Dahlberg-edward, , vol.56, p.113

.. .. Dante-alighieri, , vol.89, p.425

, DARRAS, vol.423, p.429

M. De-certeau, , vol.53, p.429

. .. De-tocqueville-alexis, , vol.61, p.429

D. Gilles, , vol.22, p.429

.. .. Demuth-charles, , vol.62, p.336

D. Jacques, , vol.106, p.433

. .. Dewey-john, , vol.51, p.430, 0209.

(. H. Doolittle-hilda, , vol.69, p.417

D. .. Manno-yves, , vol.252, p.402

. .. Doumet-claude, , vol.188, p.430

. .. Duchamp-marcel, , vol.23, p.413

.. .. Duncan-robert, , vol.15, p.433

D. .. Hélène, , vol.233, p.412

. .. Dylan-bob, , vol.14, p.424

E. .. Eberhart-richard, , vol.97, p.158

.. .. Eco-umberto, , vol.194, p.430

.. .. Eliade-mircea, , vol.246, p.430

. .. Eliot-thomas-stearns, , vol.416, p.423

W. Emerson-ralph, , vol.427, p.433

F. Lawrence, , vol.13, p.428

A. .. Fiedler-leslie, , vol.24, p.430

. .. Finkelstein-norman, , vol.103, p.415

F. Michel, , vol.56, p.430

F. Robert, , vol.423, p.428

.. .. Fredman-stephen, , vol.17, p.412

.. .. Freud-sigmund, , vol.294, p.430

. .. Frisell-bill, , vol.262, p.431

. .. Louis, , vol.28, p.406

G. Naomi, , vol.352, p.363

.. .. Gleize-jean-marie, , vol.341, p.431

. .. Góngora-luis-de, , vol.78, p.83

.. .. Gregory-horace,

.. .. Gris-juan, , vol.207, p.223

. .. Felix, , vol.22, p.430

. .. Georges, , vol.331, p.431

H. .. Peter, , vol.198, p.412

. .. Hawthorne-nathaniel, , vol.236, p.431

.. .. Hecht-ben,

. .. Hemingway-ernest, , vol.65, p.409

.. .. Herring-scott, , vol.421, p.424

.. .. Hollander-john,

. .. Hughes-langston, , vol.270, p.415

. .. Jack, , vol.432, p.434

.. .. Kline-franz, , vol.265, p.423

.. .. Kramer-jane, , vol.355, p.416

L. .. La-cassagnère-christian, , vol.92, p.431

.. .. Lacan-jacques, , vol.40, p.67

H. Lawrence-david, , vol.104, p.432

.. .. Lazarus-emma,

.. .. Lecercle-ann, , p.160

. .. Lecercle-jean-jacques, , vol.132, p.432

.. .. Leclair-thomas, , vol.114, p.421

.. .. Lefebvre-jean-pierre,

.. .. Leroi-jones,

. .. Levinas-emmanuel, , vol.36, p.432

L. .. Claude,

L. Sinclair and .. .. , , vol.50, p.282

G. Lorca-federico, , vol.77, p.425

L. John, , vol.205, p.426

.. .. Lyle-david,

M. Cristina and C. .. , , vol.87, p.425

. .. Vladimir, , vol.85, p.165

. .. Mallarmé-stéphane, , vol.126, p.409

. .. Mandelbrot-benoît, , vol.308, p.432

.. .. Mansanti-céline, , vol.78, p.415

M. Paul, , vol.413, p.421

. .. Martinez-rafael-arevalo, , vol.74, p.136

. .. Martz-louis-lohr, , vol.277, p.422

.. .. Marx-karl, , vol.120, p.432

.. .. Marx-leo, , vol.31, p.240

, MARZAN Julio, vol.83, p.413

. .. Maulpoix-jean-michel, , vol.156, p.432

. .. Mcclure-michael, , vol.282, p.428

. Melville-herman, , vol.85, p.409

.. .. Meschonnic-henri, , vol.189, p.432

. .. Meyers-jeffrey, , vol.148, p.425

. .. Michaels-walter-benn, , vol.38, p.415

. .. Middleton-peter, , vol.346, p.433

M. Barry, , vol.151, p.433

. .. Miller-joseph-hillis, , vol.415, p.433

.. .. Miró-joan,

.. .. Monet-claude, , vol.268, p.383

M. .. Harriet, , vol.12, p.415

. .. Montandon-alain, , vol.214, p.433

.. Moore-marianne, , vol.70, p.421

M. .. Patrick, , vol.207, p.422

.. .. Munch-edvard,

. .. Myers-neil, , vol.102, p.423

N. Jean-luc, , vol.254, p.433

.. .. Nardi-marcia, , vol.113, p.404

.. .. Neher-andré, , vol.160, p.433

.. .. Peter, , vol.102, p.423

O. Olson and C. , , vol.39, p.409

. .. Ong-walter-jackson, , vol.341, p.433

. .. Oppen-george, , vol.17, p.431

O. Peter, , vol.110, p.428

. Oudart-clément, , vol.15, p.433

P. .. Pacini-peggy, , vol.355, p.425

, PERLOFF Marjorie, vol.15, p.434

P. Pierre-yves, , vol.351, p.433

P. .. , , vol.38, p.434

. .. Francis, , vol.208, p.431

. .. Marc, , vol.89, p.434

. .. Paul, , vol.13, p.425

, POUND Ezra, vol.12, p.433

P. Marcel, , vol.427, p.429

R. .. Rabaté-dominique, , vol.215, p.434

R. Jacques, , vol.109, p.434

.. .. Rapp-carl, , vol.206, p.413

. .. Raskin-jonah, , vol.156, p.417

M. .. Reed-brian, , vol.342, p.434

. .. Charles, , vol.17, p.196

. .. Ribot-marc, , vol.41, p.423

.. .. Richard-claude, , vol.69, p.434

R. .. Neill, , vol.327, p.415

.. .. Roche-denis, , vol.49, p.434

. .. Rosenthal-macha-louis, , vol.15, p.434

.. .. Roszak-theodore, , vol.169, p.345

R. .. Philip, , vol.136, p.410

. .. Roudeau-cécile, , vol.145, p.434

.. .. Ruiz-juan, , vol.410, p.418

.. .. Sandburg-carl, , vol.86, p.346

.. .. Sanders-edward, , p.417

.. .. Sartre-jean-paul, , vol.325, p.434

S. , , vol.413, p.422

S. Michael, , vol.24, p.417

. .. Serres-michel, , vol.19, p.435

S. William, , vol.45, p.435

.. .. Sheeler-charles,

. .. Shelley-percu-bysshe, , vol.187, p.365

Y. .. Shreiber-maaera,

.. .. Sibley-gay, , vol.11, p.426

. .. Spears-monroe-kirk, , vol.12, p.415

. Stein-gertrude, , vol.24, p.430

. .. Steinbeck-john, , vol.149, p.410

.. .. Stella-joseph,

. .. Stephenson-gregory, , vol.153, p.420

. Stevens-wallace, , vol.433, p.435

.. .. Stieglitz-alfred,

. .. Stierle-karlheinz, , vol.261, p.435

T. Tadie-benoît, , vol.5, p.435

. .. Tanner-tony, , vol.71, p.435

. .. Tashjian-dickran, , vol.62, p.414

. Thoreau-henry-david, , vol.69, p.410

.. .. Toynbee-philip, , vol.128, p.422

. Tytell-john, , vol.15, p.426

U. .. Peter, , vol.234, p.235

V. .. Viton-jean-jacques, , vol.343, p.435

W. W. Wagner-linda, , vol.347, p.422

. Wagner-richard????, , pp.283-284

.. .. Walsh-rebecca, , vol.38, p.416

B. .. White-eric, , vol.38, p.422

.. .. White-kenneth, , vol.426, p.435

. Whitman-walt, , vol.79, p.435

. .. Whittemore-reed, , vol.41, p.435

.. .. Wood-grant, , vol.234, p.365

Z. .. Zorn-john,

. .. Louis, , vol.17, p.415

. Paterson, , vol.10, p.399

T. Des and . .. Introduction,

P. .. Partie-:-root,

C. Premier, :. Paterson, N. Jersey, and . Usa-:-de-l'ancrage-À-l'errance-35,

». .. Jersey-lyric,

. , Dis-localité : du lieu à l'espace

.. .. Floraison-en-terre-gaste,-le-«-désert-fertile-»-de-william-carlos-williams, , p.61

. , Pèlerins et étrangers en ce monde : Carlos & Bill

A. Ginsberg-;-errance and .. .. Madrid, 84 b. De la génération « perdue » à la génération « foutue

I. I. Chapitre and . .. Archéologies,

. Correspondance,

.. .. De-la-lettre-À-l'épître,

.. .. La-«-fleur-soleil-»-de-ginsberg-;-le-poème-de-la-rive, Débris de choses, bris de mots, éclats de voix : le fragment williamsien

.. .. Subterraneans,

. Allen, Ginsberg : « subways for the endless ride

. Coda, Allen Ginsberg entre invisible et indicible

D. .. Branch,

I. Chapitre, . Bomb, and . .. Blast,

A. Ginsberg-dans-la-grande-machinerie-nocturne and .. .. ,

.. .. Correspondance,

.. .. ,

W. Williams and .. .. ,

.. .. B.-l'idéologie-romantique,

.. .. La-syllabe-ou-le-locus-du-pouvoir, 217 a. « Beating out magic syllables » : La résistance politique de la syllabe????????, p.217

. , L'art politico-poétique des « minute particulars

C. .. ,

. , « The imagination escapes, intact »: William Carlos Williams et la reconstruction mythique de l'Amérique

. Williams and .. .. Amérique-primordiale, cité et la rivière : topographie et temporalité mythopoétiques

C. Williams, Paterson ou le héros de la vie moderne

A. Ginsberg,

.. .. Le-flâneur,

.. .. Ginsberg-ou-l'amérique-verticale,

.. .. De-babel,

T. .. ,

C. .. Phytopoetique, 275 1. « Now, my garden is gone », Allen Ginsberg et le jardin prélapsaire

.. .. Mappemonde-vagabonde,

. , Bringing it all back home » : l'impossible

.. .. Le-retour-du-refoulé-dans-le-recueil-poétique,

W. Williams-ou-le-langage-des-fleurs and !. .. Des-choses-muettes,

C. .. ,

.. .. Témoignage,

.. .. Dévoilement-apocalyptique,

.. .. Venir,

.. .. Espace-visionnaire, 377 a. « The Lion For Real » : onirisme romantique chez Allen Ginsberg

. , « intense vision of the facts », l'imagination chez William Carlos Williams

. , CONCLUSION : Inflexions rythmiques et réfractions lumineuses

B. .. ,

T. .. Des-images,

. Index and . .. Propres,

. .. Index-des-poemes,