Der schulische Lernort: Zwischen institutioneller Entgrenzung und sozialer Verräumlichung?, Schularchitektur im interdisziplinären Diskurs, 2009. ,
, Territorialisierungskrise und Gestaltungsperspektiven des schulischen Bildungsraums, pp.73-86
,
Procédés discursifs et rôles sociaux d'élèves en groupes de discussion sur une controverse socio-scientifique. Revue française de pédagogie, Recherches en éducation, issue.157, p.103, 2006. ,
L'évaluation formative de l'apprentissage: revue de publications en langue française. L'évaluation formative, Pour un meilleur apprentissage dans les classes secondaires, pp.265-299, 2005. ,
Cartographie interactive et multimédia: vers une aide à la réflexion géographique, Cybergeo: European Journal of Geography, 2004. ,
Distances et espaces: vingt ans de géographie des représentations. L'espace géographique, pp.197-205, 1985. ,
A propos de l'analyse spatiale exploratoire des données, Cybergeo: European Journal of Geography, 2001. ,
, , 2014.
, Proxemics models for human-aware navigation in robotics: Grounding interaction and personal space models in experimental data from psychology, Proceedings of the 3rd IROS, 2014.
Assistance and Service Robotics in a Human Environment, vol.9, pp.271-283, 1984. ,
, Corpus oraux, guide des bonnes pratiques, p.203, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01184593
,
The student-centered activities for large enrollment undergraduate programs (SCALE-UP) project. Research-based reform of university physics, vol.1, p.2, 2007. ,
Designer's handbook: Environmental planning for group stability, 1971. ,
A place to learn: Lessons from research on learning environments, 2012. ,
Maîtrise de la langue et apprentissages disciplinaires. Approches transversales au collège en France. Revue internationale d'éducation de Sèvres, pp.41-48, 1998. ,
Aging and the perception of egocentric distance, Psychology and aging, vol.28, p.813, 2013. ,
Interactions verbales, investigation expérimentale et conceptualisation en sciences à l'école primaire. Carrefours de l'éducation, pp.17-31, 2008. ,
MDMA. Un modèle pour l'identification et l'annotation des marqueurs discursifs «potentiels» en contexte. Discours. Revue de linguistique, psycholinguistique et informatique. A journal of linguistics, 2015. ,
Collective competence and work process knowledge, European Conference on Educational Research, 2004. ,
L'école maternelle, un modèle quasi mythique. La revue de l'inspection générale, vol.3, pp.18-25, 2006. ,
Space matters: The impact of formal learning environments on student learning, British Journal of Educational Technology, vol.42, issue.5, pp.719-726, 2011. ,
Space and consequences: The impact of different formal learning spaces on instructor and student behavior, Journal of Learning Spaces, issue.2, p.1, 2012. ,
Les gestes professionnels et le jeu des postures de l'enseignant dans la classe: un multi-agenda de préoccupations enchâssées, Éducation & didactique, vol.3, issue.3, pp.29-48, 2009. ,
Nouveau dictionnaire de pédagogie, 1911. ,
, , 2008.
Feedback and self-regulated learning: A theoretical synthesis, Review of educational research, vol.65, issue.3, pp.245-281, 1995. ,
Analyse spatiale de l'information géographique, 2011. ,
A note on two problems in connexion with graphs, Numerische mathematik, vol.1, issue.1, pp.269-271, 1959. ,
Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms, Science education, vol.84, issue.3, pp.287-312, 2000. ,
Shared space: The co-operative control of spatial areas by two interacting individuals, Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, vol.5, issue.3, p.201, 1973. ,
Activity theory and individual and social transformation, Perspectives on activity theory, issue.38, p.19, 1999. ,
Espaces de travail et communication-Une lecture psychosociale, Communication et organisation, issue.21, 2002. ,
Psychologie sociale de l'environnement, 2011. ,
Qui s' assoit où, Stratégies d'occupation des sièges dans la salle de cinéma, 2012. ,
, Conserveries mémorielles. Revue transdisciplinaire, issue.12
Analyse proxémique d'interactions didactiques (Doctoral dissertation, Rennes, vol.2, 2006. ,
PCK for dummies. Educación química, vol.24, pp.462-465, 2013. ,
Technology affordances, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, pp.79-84, 1991. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692032
,
A report on the PCK Summit: Current and future research directions, 2013. ,
A model of teacher professional knowledge and skill including PCK. Reexamining pedagogical content knowledge in science education, pp.28-42, 2015. ,
The theory of affordances, The Ecological Approach to Visual Perception, pp.127-143, 1979. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692033
Teacher-child dyadic interactions: A new method of classroom observation, Journal of School Psychology, vol.8, issue.2, pp.131-138, 1970. ,
Les régulations métacognitives dans l'activité enseignante: rôle et modes de développement. Revue des sciences de l'éducation, vol.36, pp.233-253, 2010. ,
Modéliser les enseignements scientifiques fondés sur les démarches d'investigation: développement des compétences professionnelles, 2013. ,
A new model for understanding the growth of science teacher professional knowledge, Understanding science teachers' professional knowledge growth, pp.205-228, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01657331
The hidden dimension, 1966. ,
La dimension cachée, 1966. ,
The power of feedback, Review of educational research, vol.77, issue.1, pp.81-112, 2007. ,
Generalized additive models: some applications, Journal, 1987. ,
,
Science education for responsible citizenship (No. EUR 26893). Brussels: European Commission-Research and Innovation, 2015. ,
Leadership and the spatial factor in small groups, The Journal of Abnormal and Social Psychology, vol.54, issue.2, p.269, 1957. ,
Studies of the psychology and behavior of captive animals in zoos and circuses, 1955. ,
Seating arrangement and leadership emergence, The Journal of Abnormal and Social Psychology, vol.64, issue.2, p.148, 1962. ,
Disputes sur l'ergonomie de la tâche et de l'activité, ou la finalité de l'ergonomie en question, Activités, pp.1-1, 2004. ,
Proxémie d'apprentissage. Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, 2017. ,
Complex systems in education: Scientific and educational importance and implications for the learning sciences, The Journal of the learning sciences, vol.15, issue.1, pp.11-34, 2006. ,
La mobilité, clé de nouvelles pratiques, Éducation et socialisation. Les Cahiers du CERFEE, 2017. ,
Ergonomics and human factors: the paradigms for science, engineering, design, technology and management of human-compatible systems, Ergonomics, vol.48, issue.5, pp.436-463, 2005. ,
The discipline of human factors and ergonomics. Handbook of human factors and ergonomics, vol.4, pp.3-37, 2012. ,
Activité ordinaire d'une enseignante de chimie en classe de terminale. RDST. Recherches en didactique des sciences et des technologies, pp.91-114, 2013. ,
Is There a" Back" of the Room When the Teacher Is in the Middle?, Journal of College Science Teaching, vol.40, issue.6, p.45, 2011. ,
L'approche systémique et la technologie de l'éducation, 1993. ,
Concepts et modélisations de la diffusion géographique, Cybergeo: European Journal of Geography, 2007. ,
GAM: The predictive modeling silver bullet. Multithreaded. Stitch Fix, p.30, 2015. ,
L'ajustement au stress professionnel chez les enseignants français du premier degré. L'orientation scolaire et professionnelle, pp.499-519, 2005. ,
La chaire et les gradins. De la salle de classe à la salle de cours dans les lycées au XIXe siècle. Histoire de l'éducation, pp.85-109, 2011. ,
Psychosociologie de l'espace. I. Disposition spatiale et communication en groupe. L'année psychologique, vol.75, pp.549-573, 1975. ,
La production de l'espace. L'Homme et la société, vol.31, pp.15-32, 1974. ,
L'évaluation dans les enseignements scientifiques fondés sur l'investigation: effets de différentes modalités d'évaluation formative sur l'autorégulation des apprentissages (Doctoral dissertation, 2016. ,
Études de linguistique appliquée, pp.179-186, 2003. ,
Can the Physical Environment Have an Impact on the Learning Environment? (No. 2010/13), 2010. ,
Visual space perception and visually directed action, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.18, issue.4, p.906, 1992. ,
The Constitution of Space, European Journal of Social Theory, vol.11, issue.1, pp.25-49, 2008. ,
, Les affordances: de James Jerome Gibson aux formalisations récentes du concept. L'année psychologique, vol.109, pp.297-332, 2009.
, , 2018.
Une géographie critique de l'espace du quotidien. L'actualité mondialisée de la pensée spatiale d'Henri Lefebvre, Articulo-Journal of Urban Research, issue.2, 2006. ,
Effects of classroom seating arrangements on children's question-asking, Learning Environments Research, vol.2, issue.3, pp.249-263, 1999. ,
Affordances: Clarifying and evolving a concept, Graphics interface, vol.2000, pp.179-186, 2000. ,
Perceptions of crowding and pleasantness in public settings, Environment and Behavior, vol.10, issue.4, pp.535-553, 1978. ,
Modelling accessibility using space-time prism concepts within geographical information systems, International Journal of Geographical Information System, vol.5, issue.3, pp.287-301, 1991. ,
The Visual Brain in Action, PSYCHE, vol.4, p.12, 1998. ,
Lutte des places dans la société des pairs: une ethnographie scolaire dans trois cycles d'orientation genevois (Doctoral dissertation, 2017. ,
L'influence des contraintes physiques et sociales des actions sur la perception visuelle de l'espace (Doctoral dissertation, 2014. ,
The design of everyday things, 1988. ,
The design of everyday things: Revised and expanded edition. Basic Books (AZ), 2013. ,
Seconde édition actualisée Toulouse : Octarès Editions, Ergonomie. Techniplus, 1992. ,
Transformation of classroom spaces: Traditional versus active learning classroom in colleges, pp.749-771, 2014. ,
On estimation of a probability density function and mode. The annals of mathematical statistics, vol.33, pp.1065-1076, 1962. ,
Travail et compétences: un point de vue de didacticien. Formation emploi, vol.67, pp.109-125, 1999. ,
L'analyse du travail en didactique professionnelle. Revue française de pédagogie, pp.9-17, 2002. ,
Quelques réflexions sur l'organisation de l'activité enseignante, Recherche et formation, issue.56, pp.81-93, 2007. ,
The surprising impact of seat location on student performance. The Physics Teacher, vol.43, pp.30-33, 2005. ,
Time in GIS and geographical databases, Geographical information systems, vol.1, pp.91-103, 1999. ,
Le trilogue argumentatif: Présentation de modèle, analyse de cas. Langue française, pp.9-30, 1996. ,
Modèles et méthodes pour l'information spatio-temporelle évolutive (Doctoral dissertation, 2011. ,
Un non-verbal qui en dit beaucoup. Déplacements, postures, distances entre enseignant et élèves. Dossier EP&S n°83 Corps et Climat scolaire, 2016. ,
Les hommes et les technologies; approche cognitive des instruments contemporains, 1995. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462
Crowding in context: an examination of the differential responses of men and women to high-density living environments, Journal of health and social behavior, vol.49, issue.3, pp.254-268, 2008. ,
De l'architecture scolaire aux espaces d'apprentissage: au bonheur d'apprendre?, 2012. ,
Ergonomie du travail enseignant, 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00804078
School as space: spatial alterations, teaching, social motives, and practices, Studia paedagogica, vol.19, issue.4, p.145, 2014. ,
, , 2007.
,
, Commission européenne/Bruxelles
A central limit theorem and a strong mixing condition, Proceedings of the National Academy of Sciences, vol.42, issue.1, pp.43-47, 1956. ,
,
OMT(modélisation et conception orientées objet), 1995. ,
Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, vol.15, pp.4-14, 1986. ,
Comment gérer l'indiscipline en classe? (Doctoral dissertation, 2001. ,
Leadership and group geography, Sociometry, vol.24, issue.1, pp.99-110, 1961. ,
The distance for comfortable conversation: A further study, Sociometry, vol.25, issue.1, pp.111-116, 1962. ,
Further studies of small group ecology, Sociometry, pp.337-348, 1965. ,
Sociofugal space, American Journal of Sociology, vol.72, issue.6, pp.654-660, 1967. ,
The spatial factor in face to face discussion groups, The Journal of Abnormal and Social Psychology, vol.45, issue.3, p.552, 1950. ,
On the distinction between density and crowding: Some implications for future research, Psychological review, vol.79, issue.3, p.275, 1972. ,
Affordances as properties of the animal-environment system, Ecological psychology, vol.15, issue.2, pp.115-134, 2003. ,
Association of student position in classroom and school performance, Educational Research, pp.198-201, 2010. ,
Chapitre 8. Des connaissances naïves au savoir scientifique, Les sciences cognitives et l'école, pp.353-413, 2003. ,
The Uses of Argument, 1958. ,
The Uses of Argument, 2003. ,
The effect of viewing position on the perceived layout of space, Perception & Psychophysics, vol.40, issue.2, pp.85-92, 1986. ,
Data-based graphics: visual display in the decades to come, Statistical Science, vol.5, issue.3, pp.327-339, 1990. ,
Affordances and prospective control: An outline of the ontology, Ecological psychology, vol.4, issue.3, pp.173-187, 1992. ,
Journal de la société française de statistique, vol.141, pp.5-40, 2000. ,
La représentation graphique des données: des héritages aux pratiques nouvelles, vol.141, pp.93-107, 2000. ,
Dynamique de l'activité individuelle et collective en classe lors du passage dans les rangs, Revue des sciences de l'éducation, vol.38, pp.187-208, 2012. ,
, , 1934.
Journal of experimental psychology: Human perception and performance, vol.10, p.683, 1984. ,
Visual guidance of walking through apertures: body-scaled information for affordances, vol.13, p.371, 1987. ,
Designing the Instructional Environment: Focus on Seating, 1992. ,
, ANNEXE, vol.8
,
,
320 4) Modélisation et visualisation spatio-temporelle avec GAM ,
, Principe d'extraction des mots Ra La Figure 121 schématise le principe d'extraction des mots de régulation comme expliqué page 198
, Les étapes sont les suivantes : 1. Extraction des 100 mots les plus fréquents dans un corpus codé manuellement Ri (Régulation)
, Extraction des 100 mots les plus fréquents dans un corpus codé manuellement HLQ (Argumentation)
, On sélectionne dans le corpus HLQ tous les échanges comportant les mots Ri obtenus après l'étape 3
, De ce nouveau corpus hybride, on extrait les mots les plus fréquents, puis on limite le liste de mots (HLQRi) obtenus au même nombre que la liste de mots Ri issue de l
, Principe de mesure du coefficient interjuge
, On divise en deux corpus le corpus global (tous les échanges codés hormis les échanges hors tâche)
, Le corpus peut être considéré comme constitué de quatre ensembles : Bus 3°, Peigne 3°, Bus 5° et Hybride 5°
, Dans un but d'équilibrer la nature des échanges dans les corpus test et apprentissage, les regroupements suivants ont été effectués : ANNEXE 8 : Traitements avec R Studio
, Les traitements statistiques ont été effectués avec le logiciel RStudio R version 3.4.3 (2017-11-30)-"Kite-Eating Tree" Copyright (C) 2017 The R Foundation for Statistical Computing Platform
, Je présente rapidement ci-dessous les principaux packages utilisés et leur domaine d'utilisation. ? corrplot "corrplot" "0.84" Permet un affichage graphique d'une matrice de corrélation
, Outil rapide et cohérent pour travailler avec des blocs de données comme des objets (GAMM)
Fournit des fonctions faciles à utiliser pour extraire et visualiser le résultats des analyses de données multivariées ,
Fournit des fonctions faciles à utiliser pour extraire et visualiser le résultats des analyses de données multivariées ,
, Trace de graphiques avancés ? Hmisc "Hmisc" "4.1-1" Contient de nombreuses fonctions utiles pour l'analyse des données, les graphiques de haut niveau
,
, Adapte un modèle additif généralisé (GAM) aux données. ANNEXE 8 : Traitements avec R Studio ? NbClust "NbClust" "3.0" Propose le meilleur schéma de regroupement à partir de 30 déterminations du nombre optimal de clusters dans un
psy" ? Permet l'utilisation de la comparaison interjuge ,
RColorBrewer, 1.1-2" ? Fournit des schémas de couleurs pour les cartes et graphiques ,
Permet de changer les échelles des graphiques ? scatterplot3d ,
Implémente le stemming de mots pour rechercher des mots à partir d'une partie tronquée ? tm "tm ,