Bijak Membaca-Applying Phonic Reading Technique and Multisensory Approach with interactive multimedia for dyslexia children, CHUSER 2012-2012 IEEE Colloquium on Humanities, pp.554-559, 2012. ,
, AIVA : l'IA qui compose de la musique classique, IQ Intel, 2016.
Dyslexia: Relevance of concepts, validity of measurements, and cognitive functions, 2004. ,
An introduction to Serious game Definitions and concepts, Proceedings of the Serious Games & Simulation for Risks Management Workshop, pp.10-15, 2011. ,
Concept Maps for Comprehension and Navigation of Hypertexts, Digital Knowledge Maps in Education: Technology-Enhanced Support for Teachers and Learners, pp.139-159, 2014. ,
Prior knowledge in learning from a non-linear electronic document : Disorientation and coherence of the reading sequences, Computers in Human Behavior, vol.25, pp.381-388, 2009. ,
Interaction between prior knowledge and concept-map structure on hypertext comprehension, coherence of reading orders and disorientation, Interacting with Computers, vol.22, issue.2, pp.88-97, 2010. ,
Effects of prior knowledge and concept-map structure on disorientation, cognitive load, and learning. Learning and Instruction, vol.19, pp.376-386, 2009. ,
Probabilistic models of information retrieval based on measuring the divergence from randomness, ACM Transactions on Information Systems (TOIS), vol.20, issue.4, pp.357-389, 2002. ,
, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR). Text, vol.1, 2000.
Site internet de l'Association Nationale d'Associations d'Adultes et de Parents d'Enfants DYSlexiques, 2005. ,
A connectionist multiple-trace memory model for polysyllabic word reading, Psychological Review, vol.105, issue.4, pp.678-723, 1998. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00171057
Diagnosing specific language impairment, 2005. ,
, LOI n°2005-102 du 11 février 2005 pour l'égalité des droits et des chances, la participation et la citoyenneté des personnes handicapées, 2005.
LOI no 2005-380 du 23 avril 2005 d'orientation et de programme pour l'avenir de l'école (1), Pub. L. No, vol.0400282, 2005. ,
A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention, The Journal of General Psychology, vol.66, issue.2, pp.213-224, 1962. ,
Bilan de Santé Évaluation du Développement pour la scolarité 5 à 6 ans (V4.0), 2011. ,
De la formation des enseigants-en vue de la scolarisation des enfants handicapés, 2014. ,
Les effets des entraînements phonologiques et multisensoriels destinés à favoriser l'apprentissage de la lecture chez les jeunes enfants, Enfance, vol.56, issue.4, pp.387-403, 2004. ,
Cognitive development: Gaming your way out of dyslexia?, Current Biology, vol.23, issue.7, pp.282-283, 2013. ,
Machine-made index for technical literature-an experiment, IBM Journal of Research Development, vol.2, issue.4, pp.354-361, 1958. ,
, La scolarisation des élèves handicapés, 2008.
L'entreprise clermontoise Médialexie développe un système de prise de notes automatique, 2015. ,
Découvrir ses savoirs d'action et enrichir sa pratique grâce aux cartes mentales, 2003. ,
Apprendre à comprendre : l'entraînement à l'utilisation des marques linguistiques, Aider les élèves à comprendre : Du texte au multimédia, pp.156-181, 2003. ,
, Le Français Animé, 2012.
, , 2012.
Natural Language Processing with Python-Analyzing Text with the Natural Language Toolkit, 2009. ,
Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different?, Psychological Bulletin, vol.130, issue.6, pp.858-886, 2004. ,
Intact but less accessible phonetic representations in adults with dyslexia, Science, vol.342, issue.6163, pp.1251-1254, 2013. ,
Langage oral et écrit, Delachaux et Niestlé, 1966. ,
Résumé automatique de textes d'opinion. Traitement Automatique Des Langues, vol.51, 2009. ,
Combining a Multi-document Summarization System with a Genetic Algorithm, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00573580
Developmental dyslexia: the visual attention span deficit hypothesis, Cognition, vol.104, issue.2, 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817777
Influence of the visual attention span on child reading performance: a cross-sectional study, Journal of Research in Reading, vol.32, issue.2, pp.230-253, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817785
Participation du LINA à DEFT 2012, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.61-68, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00707495
La méthode APTE : analyse de la valeur, analyse fonctionnelle, 2000. ,
Bulletins de La Société D'anthropologie de Paris, vol.6, pp.377-393, 1865. ,
Instrumenter la lecture de textes théoriques en ingénierie de formation linguistique, Colloque JOCAIR'06 : Premières journées communication et apprentissage instrumentés en réseau, pp.219-234, 2006. ,
,
Simplification syntaxique de phrases pour le français, Proceedings of the Joint Conference JEP-TALN-RECITAL 2012, vol.2, pp.211-224, 2012. ,
Mind map: dessine-moi l'intelligence. Paris: Éd. d'Organisation, 1999. ,
CmapTools: A Knowledge Modeling and Sharing Environment, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proc. of the First Int. Conference on Concept Mapping, vol.1, pp.125-135, 1984. ,
Les cartes mentales : un changement de paradigme dans les apprentissages, Communication, Technologie et Développement, vol.1, pp.71-88, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01061022
La Dyslexie Développementale: Origines et Remédiation, 2008. ,
Numerical Python, 2014. ,
From Edutainment to Serious Games: A Change in the Use of Game Characteristics, Games and Culture, vol.5, issue.2, pp.177-198, 2010. ,
Le style d'apprentissage : une perspective historique, Education et Francophonie, XXVIII, issue.1, pp.20-46, 2000. ,
, Claro Software, 2015.
Vectorisation, Okapi et calcul de similarité pour le TAL : pour oublier enfin le TF-IDF, TALN-Traitement Automatique des Langues Naturelles, 2012. ,
Participation de l'IRISA à DeFT2012: recherche d'information et apprentissage pour la génération de Prétraitements et extraction terminologique, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.49-60, 2012. ,
Grammaires d ' erreur-correction grammaticale avec analyse profonde et proposition de corrections minimales, TALN 2009, pp.24-26, 2009. ,
La vie entre mes mots. France: Médialexie, 2010. ,
Reflective Random Indexing and indirect inference: a scalable method for discovery of implicit connections, Journal of Biomedical Informatics, vol.43, issue.2, pp.240-56, 2010. ,
Psycholinguistique textuelle-Approche cognitive de la compréhension et de la production des textes, 1996. ,
, , 2017.
DRC: a dual route cascaded model of visual word recognition and reading aloud, Psychological Review, 2001. ,
, La compagnie de Dys, Compagnie des Dys, 2009.
Hypertext : An Introduction and Survey, IEEE Computers, vol.20, issue.9, pp.17-41, 1987. ,
Les Tice au service des élèves avec Troubles spécifi ques des apprentissages (TSA). La Nouvelle Revue de L'adaptation et de La Scolarisation, vol.48, 2009. ,
Previews in hypertexts: effects on navigation and knowledge acquisition, Journal of Computer Assisted Learning, vol.19, pp.517-527, 2003. ,
Apprentissages implicites dans l'acquisition de l'orthographe, Entretiens de Bichat, pp.35-41, 2009. ,
A Survey on Automatic Text Summarization SingleDocument Summarization, 2007. ,
The Gift of Dyslexia (Revised an). Perigee Books, 2010. ,
, Davis Dyslexia Correction-Research Overview, Davis Dyslexia Association International, 2016.
, , 2013.
Genetics of specific reading disability, Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, vol.2, pp.39-47, 1996. ,
, , vol.2, 1996.
Les neurones de la lecture, 2007. ,
Sur un cas de cécité verbale avec agraphie suivi d'autopsie, vol.3, pp.197-201, 1891. ,
Dyslexie-dysorthographie et handicap scolaire: les outils informatiques de compensation du langage écrit et leur intégration dans la prise en charge en orthophonie. Réalisation d'une plaquette d'information et d'un site Internet à l'usage des orthophonis, 2012. ,
Developmental dyslexia. The Lancet, vol.363, pp.1451-1460, 2004. ,
Exploitation d'une ressource lexicale pour la construction d'un étiqueteur morpho-syntaxique état-de-l'art du français, 2010. ,
, , 2013.
Coupe-Mots. Dys-Vocal, 2014. ,
Term extraction using non-technical corpora as a point of leverage, Terminology, vol.9, issue.1, pp.99-115, 2003. ,
, , 2002.
Using latent semantic analysis to improve access to textual information, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems-CHI '88, pp.281-285, 1988. ,
,
Neural changes following remediation in adult developmental dyslexia, Neuron, vol.44, issue.3, pp.411-422, 2004. ,
Les seuls manuels interactifs gratuits sur Internet, 2013. ,
New Methods in Automatic Extracting, Journal of the Association for Computing Machinery, vol.16, issue.2, pp.264-285, 1969. ,
La carte heuristique, un outil pédagogique, 2009. ,
Text compactor. Knowledge by Design, 2010. ,
Dyslexia and IQ, The Routledge Companion to Dyslexia, pp.22-32, 2012. ,
Computer reading machines for poor readers, 1998. ,
, Deep-Learning Machine Listens to Bach, Then Writes Its Own Music in the Same Style, MIT Technology Review, 2016.
Lexrank: Graph-based lexical centrality as salience in text summarization, JOURNAL OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE RESEARCH, vol.22, pp.457-479, 2004. ,
Effect of Pattern Glare and Colored Overlays on a Simulated-Reading Task in Dyslexics and Normal Readers, Optometry and Vsion Science, vol.71, issue.10, pp.619-628, 1994. ,
Les difficultés de l'orthographe, p.3, 2003. ,
WordNet: An Electronic Lexical Database, 1998. ,
Achievement Gap in Reading Is Present as Early as First Grade and Persists through Adolescence, Journal of Pediatrics, vol.167, issue.5, pp.1121-1125, 2015. ,
Uncoupling of Reading and IQ Over Time: Empirical Evidence for a Definition of Dyslexia, Psychological Science, vol.21, issue.1, pp.93-101, 2010. ,
, Florida Institute For Human and Machine Institution, 2004.
Action video games make dyslexic children read better, Current Biology, vol.23, issue.6, pp.462-468, 2013. ,
Cohesion and coherence in theory and reading research, vol.2, pp.146-163, 1989. ,
Developmental dyslexia: four consecutive patients with cortical anomalies, Annals of Neurology, vol.18, issue.2, pp.222-255, 1985. ,
La compréhension : une approche de psychologie cognitive, Aider les élèves à comprendre : Du texte au multimédia, 2003. ,
Une approche logicielle du traitement de la dyslexie Étude de modèles et applications, 2016. ,
Jeu de go: l'ordinateur a battu l'homme, mais ce n'est pas (si) révolutionnaire. L'Express, 2016. ,
Les intelligences multiples, 2008. ,
R. Auckland: The R Foundation, 1997. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01647788
Enrichir et raisonner sur des espaces sémantiques pour l'attribution de mots-clés, TALN, 2012. ,
Apprendre à apprendre, 2015. ,
Serious games as new educational tools: How effective are they? A meta-analysis of recent studies, Journal of Computer Assisted Learning, vol.29, issue.3, pp.207-219, 2013. ,
, , 2013.
, OpenDyslexic. DaFont, 2011.
, WordQ + SpeakQ, 2016.
Phonological Skills and Learning to Read, 1990. ,
The Impact of Assistive Technologies on the Reading Outcomes of College Students with Disabilities, Proceedings of the Chais conference on instructional technologies research 2009, vol.2, pp.92-98, 2009. ,
Atténuation des surdétections d ' un correcteur grammatical de qualité commerciale, TAL, vol.53, issue.3, pp.33-60, 2012. ,
Terminologie et paramètres expérimentaux pour l ' évaluation des résumés automatiques, Traitement Automatique Des Langues, vol.48, pp.161-185, 2007. ,
Role of mechanics in composing of elementary school students: A new methodological approach, Journal of Educational Psychology, vol.89, issue.1, pp.170-182, 1997. ,
Word superiority, pseudoword superiority, and learning to read: A comparison of dyslexic and normal readers, Brain and Language, vol.87, issue.3, pp.145-152, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441352
, La méthode Tomatis, 2016.
Gérer l'hétérogénéité avec les cartes heuristiques, 2015. ,
The neurological basis of developmental dyslexia: An overview and working hypothesis, Brain, vol.123, issue.12, pp.2373-2399, 2000. ,
Dyslexie , du diagnostic à la thérapeutique : un état des lieux, Revue de Neuropsychologie, vol.18, issue.4, pp.247-325, 2008. ,
Dyslexie, du diagnostic à la thérapeutique: un état des lieux, Revue de Neuropsychologie, vol.18, issue.4, pp.247-325, 2008. ,
, Troubles du langage écrit. Les dyslexies et dysorthographies, 2003.
, Hot Potatoes, 2013.
, The WEKA data mining software. SIGKDD Explorations Newsletter, vol.11, 2009.
Acquisition terminologique pour identifier les mots clés d'articles scientifiques, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.25-31, 2012. ,
Developmental surface dyslexia and dysgraphia: an orthographic processing impairment, The Quarterly Journal of Experimental Psychology. A, Human Experimental Psychology, vol.44, issue.2, pp.285-319, 1992. ,
Multisensory Integration and Attention in Developmental Dyslexia, Current Biology, pp.1-5, 2014. ,
Summarize. GitHub, 2012. ,
Assistive Technology and Individuals with Dyslexia, Multisensory Teaching of Basic Language Skills, 2005. ,
Dyslexia is NOT a disease. It is an excuse for bad teachers. Mail Online, 2014. ,
Cognitive Effects of a Structural Overview in a Hypertext, British Journal of Educational Technology, vol.30, issue.2, pp.129-140, 1999. ,
Le predicteur phonologique médialexie, 2011. ,
Automated Text Summarization in SUMMARIST, Advances in automatic text summarization, 1999. ,
, Les troubles psychiatriques et psychocognitifs associés à la dyslexie de développement : un enjeu clinique et scientifique. L'Enchéphale, vol.36, pp.172-179, 2010.
Reading disorders and dyslexia, Current Opinion in Pediatrics, vol.28, issue.6, pp.731-735, 2016. ,
Residual differences in language processing in compensated dyslexics revealed in simple word reading tasks, Brain and Language, vol.83, issue.2, pp.249-267, 2002. ,
Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie: bilan des données scientifiques, INSERM, 2007. ,
What is Irlen syndrome, 2015. ,
, , 2010.
Outil de Dépistage des DYSlexies, 2005. ,
Peut-on concevoir des documents électroniques plus efficaces? L'exemple des diaporamas. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, European Review of Applied Psychology, vol.58, issue.3, pp.185-198, 2008. ,
Syntactic processing of connected speech, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.10, issue.4, pp.409-416, 1971. ,
, , vol.2, 2008.
Aspects phonologiques, orthographiques et lexico-sémantiques du traitement du langage: production orale versus écrite chez l'adulte et protocole d'intervention dans les dyslexies du développement-études comportementales et par la méthode des potentiels, 2009. ,
DCD may not be a discrete disorder, Human Movement Science, vol.17, pp.471-490, 1998. ,
Computer-based learning of spelling skills in children with and without dyslexia, Annals of Dyslexia, vol.61, issue.2, pp.177-200, 2011. ,
the Role of Knowledge in Discourse Comprehension-a Construction Integration Model, Psychological Review, vol.95, issue.2, pp.163-182, 1988. ,
Matching readers to instructional materials: The use of classic readability measures for students with language learning disabilities and dyslexia, Topics in Language Disorders, vol.23, issue.3, pp.190-203, 2003. ,
A Trainable Document Summarizer, SIGIR'95 Conference on Research and Development in Information Retrieval, pp.68-73, 1995. ,
A Trainable Document Summarizer, SIGIR'95 Conference on Research and Development in Information Retrieval, pp.68-73, 1995. ,
Comparing Comprehension Speeds and Accuracy of Online Information in Students with and without Dyslexia, Advances in Universal Web Design and Evaluation: Research, Trends and Opportunities, 2007. ,
Traitement Automatique des Langues et Apprentissage des Langues Assisté par Ordinateur : bilan , résultats et perspectives. Université de Genève, 2011. ,
Lecture et prosodie chez l'enfant dyslexique, le cas des pauses, In JEP-TALN-RECITAL, vol.1, pp.41-48, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01510450
Simulating Text Understanding for Educational Applications with Latent Semantic Analysis: Introduction to LSA, Interactive Learning Environments, vol.8, issue.2, pp.73-86, 2000. ,
Structuration des données des blogues de la formation Infral à l'aide des outils de programmation Python et NLTK, 2011. ,
Which bootstrap for principal axes methods, Selected Contributions in Data Analysis and Classification, pp.581-588, 2007. ,
, DTM Vic, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00675953
, Statitstique Textuelle, 1994.
Une difficulté d'apprentissage : sous la lentille du modèle des intelligences multiples, Les Difficultés D'apprentissage, 1997. ,
SARA : A Text-Based and ReaderBased Theory of Signaling, Educational Psychologist, vol.43, issue.1, pp.27-48, 2008. ,
Modèles d'information pour la recherche multilingue, CORIA 2012-COnférence en Recherche d'Information et Applications, pp.9-24, 2012. ,
Les cartes heuristiques au service d'une pédagogie active, TICE20107ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, 2010. ,
Three Information Functions of Headings : A Test of the SARA Theory of Signaling, Discourse Processes, vol.48, issue.3, pp.139-160, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01876482
Producing high-dimensional semantic spaces from lexical cooccurrence, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, vol.28, issue.2, pp.203-208, 1996. ,
The Automatic Creation of Literature Abstracts, IBM Journal of Research Development, vol.2, issue.2, pp.159-165, 1958. ,
Word prediction for students with severe spelling problems, Learning Disabilities Quarterly, vol.22, pp.158-172, 1999. ,
Reflections on Research on Writing and Technology for Struggling Writers, Learning Disabilities Research & Practice, vol.24, issue.2, pp.93-103, 2009. ,
Dictation and Speech Recognition Technology as Test Accommodations, Exceptional Children, vol.71, issue.1, pp.43-58, 2004. ,
Hidden biographies: dyslexia, disability and social class, 2007. ,
Towards a social reality of dyslexia, British Journal of Learning Disabilities, vol.38, issue.4, pp.271-279, 2010. ,
New ADHD test uses brainwaves, Medical News Today, 2013. ,
Dyslexia is a "meaningless label used by middle-class parents who fear their children are being branded stupid, 2014. ,
Audio-visual training in children with reading disabilities, Computers & Education, vol.46, issue.4, pp.407-425, 2006. ,
Measuring the effectiveness of word prediction : The advantage of long-term use, vol.43, pp.57-67, 2002. ,
Phonological Restriction Knowledge in Dyslexia : Universal or Language-Specific ?, Dyslexia-A Comprehensive and international Approach, pp.47-60, 2012. ,
Syllable frequency effects in visual word recognition: Developmental approach in French children, Journal of Applied Developmental Psychology, vol.31, issue.1, pp.70-82, 2010. ,
Is the phonological deficit in developmental dyslexia related to impaired phonological representations and to universal phonological grammar, Journal of Experimental Child Psychology, vol.115, issue.1, pp.53-73, 2013. ,
Les schémas heuristiques : découverte et suggestions d'utilisation dans le cadre d'une intervention orthophonique, 2013. ,
Dyslexie développementale et attention visuospatiale. L'année Psychologique, vol.96, pp.193-224, 1996. ,
Automatic Summarization for Text Simplification: Evaluating Text Understanding by Poor Readers, XIV Brazilian symposium on Multimedia and the Web, WebMedia'08, 2008. ,
Perceptual and lexical effects in letter identification: An event-related potential study of the word superiority effect, Brain Research, vol.1098, issue.1, pp.153-160, 2006. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00653788
Le syndrome de déficience posturale (SDP), Agressologie, vol.28, pp.941-943, 1987. ,
Frog, where are you, 1969. ,
Imagineur, 2005. ,
Définition de la dyslexie, 2012. ,
Le Cartographe est enfin disponible, 2015. ,
Médialexie, 2015. ,
Accompagnement de l'apprentissage de la lecture pour les jeunes dyslexiques par la mise en évidence automatique de syllabes visuelles ou sonores, 2014. ,
Colour Explorer, 2016. ,
TextRank: Bringing order into texts, Proceedings of EMNLP, vol.85, pp.404-411, 2004. ,
, Les programmes du collège, 2008.
, Programmes du collège. Programmes de l'enseignement de mathématiques, Bulletin Officiel Spécial. education.gouv.fr, 2008.
, Ministère de l'éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche, 2015.
Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a south Indian city, Indian Journal of Pediatrics, vol.79, issue.3, pp.342-347, 2012. ,
Moodle, 2016. ,
, , 2016.
, , 2004.
Subliminal convergence of Kanji and Kana words: further evidence for functional parcellation of the posterior temporal cortex in visual word perception, Journal of Cognitive Neuroscience, vol.17, issue.6, pp.954-968, 2005. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00349674
Improving Readability of Dyslexic Learners through Document Summarization, IEEE International Conference on Technology for Education, pp.246-249, 2011. ,
, Hunspell. GitHub, 2016.
Procedural learning difficulties: reuniting the developmental disorders?, Trends in Neurosciences, vol.30, issue.4, pp.135-176, 2007. ,
Les cartes heuristiques : pourquoi et pour qui, 2014. ,
The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them, 2008. ,
, Dragon Naturally Speaking. Nuance
The effect of print size on reading speed in dyslexia, Journal of Research in Reading, vol.28, issue.3, pp.332-349, 2005. ,
NP Animacy Identi cation for Anaphora Resolution, JOURNAL OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE RESEARCH, vol.29, pp.79-103, 2007. ,
L'intégration des connaissances lexicales et infralexicales dans l, pp.213-218, 2008. ,
The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web. World Wide Web Internet And Web Information Systems, vol.54, pp.1-17, 1998. ,
Indexation libre et contrôlée d'articles scientifiques Présentation et résultats du défi fouille de textes DEFT2012, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.1-13, 2012. ,
A cultural effect on brain function, Nature Neuroscience, vol.3, issue.1, pp.91-96, 2000. ,
, , 2014.
Beyond single syllables: large-scale modeling of reading aloud with the Connectionist Dual Process (CDP++) model, Cognitive Psychology, issue.2, pp.106-51, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01440452
Text Simplification for Language Learners: A Corpus Analysis, Speech in Language Technology in Education (SLaTE2007) (p. 4), 2007. ,
The effect of the Davis learning strategies on first grade word recognition and subsequent special education referrals. Reading Improvement, p.38, 2001. ,
, , 2012.
L'école face à l'épidémie de dyslexie. Le Figaro.fr, 2009. ,
, About Wordnet, 2010.
Wordnet with NLTK, 2016. ,
Dyslexie de développement, contrôle postural et proprioception : état de la recherche médicale, 2011. ,
Proprioception oculaire et dyslexie de développement À propos de 60 observations cliniques, Journal Français d'Ophtalmologie, vol.28, issue.7, pp.713-723, 2005. ,
On the automaticity/cerebellar deficit hypothesis of dyslexia: balancing and continuous rapid naming in dyslexic and ADHD children, Neuropsychologia, vol.41, pp.1493-1497, 2003. ,
Génétique de la dyslexie développementale, Approche neuropsychologique des troubles des apprentissages, pp.67-90, 2010. ,
,
Les troubles spécifiques de la lecture. L'Information Grammaticale, vol.133, pp.34-40, 2012. ,
What phonological deficit?, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, vol.61, issue.1, pp.129-141, 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00260016
Better Metrics to Automatically Predict the Quality of a Text Summary, Algorithms, vol.5, issue.4, pp.398-420, 2012. ,
Phonological dyslexia and dysgraphia: Cognitive mechanisms and neural substrates, Cortex, vol.45, issue.5, pp.575-591, 2009. ,
, Discriminations à l ' École, 2010.
Apports pédagogiques de l'utilisation de la carte heuristique en classe, Etudes de Linguistique Appliquée, vol.2, issue.158, pp.215-222, 2010. ,
Graphical Schemes May Improve Readability but Not Understandability for People with Dyslexia, Proceedings of the First Workshop on Predicting and Improving Text Readability for target reader populations, pp.25-32, 2012. ,
Le texte le plus efficace que je connaisse, Communication et Langages, vol.37, issue.1, pp.6-24, 1978. ,
A propos de l'enfant dysphasique et de l'enfant dyslexique, 2000. ,
Okapi at TREC-3, Overview of the Third Text REtrieval Conference TREC3, pp.109-126, 1995. ,
Enquête sur le rôle des dispositifs médico-social sanitaire et pédagogique dans la, 2002. ,
The Lefff, a freely available and large-coverage morphological and syntactic lexicon for French, Proceedings of the 7th international conference on Language Resources and Evaluation, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00521242
Construction d'un wordnet libre du français à partir de ressources multilingues, In TALN, vol.2, 2008. ,
Role of technology in assisting children with Developmental Disorders, IGAI Workshop on Emerging Research Trends in Artificial Intelligence (ERTAI-2010), 2010. ,
Serious games" ou "serious play, Interactions et apprentissages, 2012. ,
Atelier « Serious games , jeux épistémiques numériques » Méthodologies de recherche pour l'étude des interactions Sommaire, Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain, pp.1-27, 2013. ,
Linfluence précoce des connaissances morphologiques et orthographiques sur lapprentissage de la lecture: une étude longitudinale de la GSM au CE1, Psychologie Francaise, vol.57, issue.4, pp.277-290, 2012. ,
Évaluation statistique des stratégies d'indexation et de recherche pour les langues asiatiques, Interaction Intelligence Information, vol.6, issue.2, pp.9-30, 2006. ,
Dynamic memory revisited, 1999. ,
Probabilistic Part-of-Speech Tagging Using Decision Trees, Proceedings of the International Conference on New Methods in Language Processing, pp.44-49, 1994. ,
LimeSurvey: An Open Source survey tool, 2016. ,
Towards an Integrated View of Learning From Text and Visual Displays, Educational Psychologist Review, vol.14, issue.1, pp.101-120, 2002. ,
52 Stairs Studio Inc, 2013. ,
Machine learning in automated text categorization, ACM Computing Surveys, vol.34, issue.1, pp.1-47, 2002. ,
Foundation literacy acquisition in European orthographies, British Journal of Psychology, vol.94, issue.2, pp.143-74, 2003. ,
, Dyslexia (Specific Reading Disability). Biological Psychiatry, vol.57, issue.11, pp.1301-1309, 2005.
,
The effects of Word Prediction and Text-to-Speech Technologies on the Narrative Writing Skills of Hispanic Students with Specific Learning Disabilities, Journal of Special Education Technology, vol.25, issue.4, pp.17-32, 2010. ,
PyYAML, 2012. ,
Biological abnormality of impaired reading is constrained by culture, Nature, vol.431, pp.71-76, 2004. ,
Developmental dyslexia is characterized by the co-existence of visuospatial and phonological disorders in Chinese children, Current Biology, vol.19, issue.19, pp.890-892, 2009. ,
, , 2013.
Evidence-based interventions for reading and language difficulties: Creating a virtuous circle, British Journal of Educational Psychology, vol.81, issue.1, pp.1-23, 2011. ,
A Statistical Interpretation of Term Specificity and its Retrieval, Journal of Documentation, vol.28, issue.1, pp.11-21, 1972. ,
Crowding Effects on Word Identification in Developmental Dyslexia, Cortex, vol.38, issue.2, pp.179-200, 2002. ,
, Bien lire Aimer lire-BM-La méthode Borel-Maisonny, 2011.
Society for Research in Child Development Reading Disabilities : The Case of Chinese, Japanese , and English, vol.53, issue.5, pp.1164-1181, 1982. ,
Learning by doing versus learning by viewing: Three experimental comparisons of learner-generated versus author-provided graphic organizers, Journal of Educational Psychology, vol.99, issue.4, pp.808-820, 2007. ,
Human Cognitive Architecture, Handbook of Research on Educational Communications and Technology, pp.369-381, 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01628837
Adaptive and predictive techniques in a communication prosthesis, Augmentative and Alternative Communication, vol.3, issue.4, pp.181-191, 1987. ,
, Bien lire et aimer lire-Livre 1: Méthode phonétique et gestuelle Borel-Maisonny, 2008.
, Cordial. Toulouse: Synapse Développement, 2016.
Language comprehension in language-learning impaired children improved with acoustically modified speech, Science, vol.271, issue.5245, pp.81-84, 1996. ,
The brain basis of the phonological deficit in dyslexia is independent of IQ, Psychological Science, vol.22, issue.11, pp.1442-51, 2011. ,
Incrément lexicale dans les textes: une auto-organisation, vol.3, pp.15-28, 2012. ,
, TEI Lite, 2012.
L'acquisition du langage dans les pathologies du développement, L'apprentissage des langues, pp.451-475, 2008. ,
DOI : 10.4000/books.editionscnrs.5982
Résumé automatique de documents : une approche statistique, 2011. ,
Multimodal interaction: A review, Pattern Recognition Letters, vol.36, pp.189-195, 2014. ,
DOI : 10.1016/j.patrec.2013.07.003
, Ecole Doctorale LSHS, 2010.
Les élèves en difficulté d'apprentissage de la lecture, 2003. ,
Les élèves en difficulté d'apprentissage de la lecture, 2003. ,
Dyslexies développementales : Théorie de l'empan visuo-attentionnel, pp.213-219, 2008. ,
Evaluation des difficultés d'apprentissage de la lecture, vol.15, pp.89-103, 2010. ,
Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia: Evidence from two case studies. Reading and Writting, vol.16, pp.541-572, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00826014
Effect of Window Size on Rate of Communication in a Lexical Prediction AAC System. AAC System, Augmentative and Alternative Communication, vol.10, issue.2, pp.105-112, 1994. ,
, , 2013.
, , 2017.
Diyeslxa, 2016. ,
, , 2017.
How Speech-Feedback and Word-Prediction Software Can Help Students Write, TEACHING Exceptional Children, vol.34, pp.72-78, 2002. ,
DOI : 10.1177/004005990203400310
, International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10). World Health Organization, World Health Organization, 2011.
Xmind, 2006. ,
Speed of lexical and nonlexical processing in French : The case of the regularity effect, Psychonomic Bulletin & Review, vol.10, issue.4, pp.947-953, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441351
Developmental dyslexia in different languages: Language-specific or universal, Journal of Experimental Child Psychology, vol.86, issue.3, pp.169-193, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441348
Extra-large letter spacing improves reading in dyslexia, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, vol.109, pp.11455-11464, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00735958
,
,
,
,
,
Chapitre 2. Le processus de lecture et de compréhension de texte ,
,
,
, Chapitre 3. Les cartes heuristiques et conceptuelles
La carte comme aide aux apprenants dyslexiques ,
Chapitre 4. La prise en charge, la reconnaissance et la remédiation ,
, Chapitre 5. Les logiciels d'aide et de compensation au service des dyslexiques, p.113
,
Le projet LICI : expérimentation exploratoire et développement du logiciel ,
,
, Chapitre 7. L'expérimentation exploratoire : compréhension de texte à l'aide d'une carte 166
Résumé automatique et extraction de mots clés ,
,
Chapitre 9, La mise ,
,
,
,