S. Z. Ahmad, N. N. Ludin, H. M. Ekhsan, A. F. Rosmani, and M. H. Ismail, Bijak Membaca-Applying Phonic Reading Technique and Multisensory Approach with interactive multimedia for dyslexia children, CHUSER 2012-2012 IEEE Colloquium on Humanities, pp.554-559, 2012.

, AIVA : l'IA qui compose de la musique classique, IQ Intel, 2016.

J. Alm, Dyslexia: Relevance of concepts, validity of measurements, and cognitive functions, 2004.

J. Alvarez and D. Damien, An introduction to Serious game Definitions and concepts, Proceedings of the Serious Games & Simulation for Risks Management Workshop, pp.10-15, 2011.

F. Amadieu and L. Salmeron, Concept Maps for Comprehension and Navigation of Hypertexts, Digital Knowledge Maps in Education: Technology-Enhanced Support for Teachers and Learners, pp.139-159, 2014.

F. Amadieu, A. Tricot, and C. Mariné, Prior knowledge in learning from a non-linear electronic document : Disorientation and coherence of the reading sequences, Computers in Human Behavior, vol.25, pp.381-388, 2009.

F. Amadieu, A. Tricot, and C. Mariné, Interaction between prior knowledge and concept-map structure on hypertext comprehension, coherence of reading orders and disorientation, Interacting with Computers, vol.22, issue.2, pp.88-97, 2010.

F. Amadieu, T. Van-gog, F. Paas, A. Tricot, and C. Mariné, Effects of prior knowledge and concept-map structure on disorientation, cognitive load, and learning. Learning and Instruction, vol.19, pp.376-386, 2009.

G. Amati and C. J. Van-rijsbergen, Probabilistic models of information retrieval based on measuring the divergence from randomness, ACM Transactions on Information Systems (TOIS), vol.20, issue.4, pp.357-389, 2002.

, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR). Text, vol.1, 2000.

A. , Site internet de l'Association Nationale d'Associations d'Adultes et de Parents d'Enfants DYSlexiques, 2005.

B. Ans, S. Carbonnel, and S. Valdois, A connectionist multiple-trace memory model for polysyllabic word reading, Psychological Review, vol.105, issue.4, pp.678-723, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00171057

M. Asikainen, Diagnosing specific language impairment, 2005.

A. Nationale, LOI n°2005-102 du 11 février 2005 pour l'égalité des droits et des chances, la participation et la citoyenneté des personnes handicapées, 2005.

A. Nationale, LOI no 2005-380 du 23 avril 2005 d'orientation et de programme pour l'avenir de l'école (1), Pub. L. No, vol.0400282, 2005.

D. P. Ausubel, A subsumption theory of meaningful verbal learning and retention, The Journal of General Psychology, vol.66, issue.2, pp.213-224, 1962.

V. Azzano, M. Jacquier-roux, D. Lepaul, C. Lequette, G. Pouget et al., Bilan de Santé Évaluation du Développement pour la scolarité 5 à 6 ans (V4.0), 2011.

P. Baligand, De la formation des enseigants-en vue de la scolarisation des enfants handicapés, 2014.

F. Bara, É. Gentaz, and P. Colé, Les effets des entraînements phonologiques et multisensoriels destinés à favoriser l'apprentissage de la lecture chez les jeunes enfants, Enfance, vol.56, issue.4, pp.387-403, 2004.

D. Bavelier, C. S. Green, and M. S. Seidenberg, Cognitive development: Gaming your way out of dyslexia?, Current Biology, vol.23, issue.7, pp.282-283, 2013.

P. Baxendale, Machine-made index for technical literature-an experiment, IBM Journal of Research Development, vol.2, issue.4, pp.354-361, 1958.

C. Becchetti-bizot, D. Assouline, R. Bambuck, C. Brisset, J. Chateau et al., La scolarisation des élèves handicapés, 2008.

J. Bernardon, L'entreprise clermontoise Médialexie développe un système de prise de notes automatique, 2015.

S. Bessette and H. Duquette, Découvrir ses savoirs d'action et enrichir sa pratique grâce aux cartes mentales, 2003.

M. Bianco, Apprendre à comprendre : l'entraînement à l'utilisation des marques linguistiques, Aider les élèves à comprendre : Du texte au multimédia, pp.156-181, 2003.

C. Bigras-dunberry, Le Français Animé, 2012.

S. Bird, , 2012.

S. Bird, E. Klein, and E. Loper, Natural Language Processing with Python-Analyzing Text with the Natural Language Toolkit, 2009.

D. V. Bishop and M. J. Snowling, Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different?, Psychological Bulletin, vol.130, issue.6, pp.858-886, 2004.

B. Boets, H. P. Op-de-beeck, M. Vandermosten, S. K. Scott, C. R. Gillebert et al., Intact but less accessible phonetic representations in adults with dyslexia, Science, vol.342, issue.6163, pp.1251-1254, 2013.

S. Borel-maisonny, Langage oral et écrit, Delachaux et Niestlé, 1966.

A. Bossard, M. Généreux, and T. Poibeau, Résumé automatique de textes d'opinion. Traitement Automatique Des Langues, vol.51, 2009.

A. Bossard and C. Rodrigues, Combining a Multi-document Summarization System with a Genetic Algorithm, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00573580

M. Bosse, M. J. Tainturier, and S. Valdois, Developmental dyslexia: the visual attention span deficit hypothesis, Cognition, vol.104, issue.2, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817777

M. Bosse and S. Valdois, Influence of the visual attention span on child reading performance: a cross-sectional study, Journal of Research in Reading, vol.32, issue.2, pp.230-253, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817785

F. Boudin and N. Hernandez, Participation du LINA à DEFT 2012, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.61-68, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00707495

B. D. Bretesche and . La, La méthode APTE : analyse de la valeur, analyse fonctionnelle, 2000.

P. Broca, Bulletins de La Société D'anthropologie de Paris, vol.6, pp.377-393, 1865.

E. Brodin, Instrumenter la lecture de textes théoriques en ingénierie de formation linguistique, Colloque JOCAIR'06 : Premières journées communication et apprentissage instrumentés en réseau, pp.219-234, 2006.

F. Amiens,

L. Brouwers, D. Bernhard, A. Ligozat, and T. François, Simplification syntaxique de phrases pour le français, Proceedings of the Joint Conference JEP-TALN-RECITAL 2012, vol.2, pp.211-224, 2012.

T. Buzan and B. Buzan, Mind map: dessine-moi l'intelligence. Paris: Éd. d'Organisation, 1999.

A. J. Cañas, G. Hill, R. Carff, N. Suri, J. Lott et al., CmapTools: A Knowledge Modeling and Sharing Environment, Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proc. of the First Int. Conference on Concept Mapping, vol.1, pp.125-135, 1984.

S. Caro-dambreville, Les cartes mentales : un changement de paradigme dans les apprentissages, Communication, Technologie et Développement, vol.1, pp.71-88, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01061022

C. Castel, La Dyslexie Développementale: Origines et Remédiation, 2008.

J. Charris208, R. Kern, and . Teoliphant, Numerical Python, 2014.

D. Charsky, From Edutainment to Serious Games: A Change in the Use of Game Characteristics, Games and Culture, vol.5, issue.2, pp.177-198, 2010.

J. Chevrier, G. Fortin, R. Leblanc, and M. Théberge, Le style d'apprentissage : une perspective historique, Education et Francophonie, XXVIII, issue.1, pp.20-46, 2000.

, Claro Software, 2015.

V. Claveau, Vectorisation, Okapi et calcul de similarité pour le TAL : pour oublier enfin le TF-IDF, TALN-Traitement Automatique des Langues Naturelles, 2012.

V. Claveau and C. Raymond, Participation de l'IRISA à DeFT2012: recherche d'information et apprentissage pour la génération de Prétraitements et extraction terminologique, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.49-60, 2012.

L. Clément, K. Gerdes, and R. Marlet, Grammaires d ' erreur-correction grammaticale avec analyse profonde et proposition de corrections minimales, TALN 2009, pp.24-26, 2009.

B. Cognet, La vie entre mes mots. France: Médialexie, 2010.

T. Cohen, R. Schvaneveldt, and D. Widdows, Reflective Random Indexing and indirect inference: a scalable method for discovery of implicit connections, Journal of Biomedical Informatics, vol.43, issue.2, pp.240-56, 2010.

P. Coirier, D. Gaonac'h, and J. Passerault, Psycholinguistique textuelle-Approche cognitive de la compréhension et de la production des textes, 1996.

. Collocations, , 2017.

M. Coltheart, K. Rastle, C. Perry, R. Langdon, and J. Ziegler, DRC: a dual route cascaded model of visual word recognition and reading aloud, Psychological Review, 2001.

, La compagnie de Dys, Compagnie des Dys, 2009.

J. Conklin, Hypertext : An Introduction and Survey, IEEE Computers, vol.20, issue.9, pp.17-41, 1987.

P. Couteret, Les Tice au service des élèves avec Troubles spécifi ques des apprentissages (TSA). La Nouvelle Revue de L'adaptation et de La Scolarisation, vol.48, 2009.

U. Cress and O. B. Knabel, Previews in hypertexts: effects on navigation and knowledge acquisition, Journal of Computer Assisted Learning, vol.19, pp.517-527, 2003.

J. Danjon and S. Pacton, Apprentissages implicites dans l'acquisition de l'orthographe, Entretiens de Bichat, pp.35-41, 2009.

D. Das and A. F. Martins, A Survey on Automatic Text Summarization SingleDocument Summarization, 2007.

R. Davis and E. Braun, The Gift of Dyslexia (Revised an). Perigee Books, 2010.

, Davis Dyslexia Correction-Research Overview, Davis Dyslexia Association International, 2016.

F. De-broeck, , 2013.

J. Defries and M. Alarcón, Genetics of specific reading disability, Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, vol.2, pp.39-47, 1996.

, , vol.2, 1996.

S. Dehaene, Les neurones de la lecture, 2007.

J. Dejerine, Sur un cas de cécité verbale avec agraphie suivi d'autopsie, vol.3, pp.197-201, 1891.

C. Delamare, Dyslexie-dysorthographie et handicap scolaire: les outils informatiques de compensation du langage écrit et leur intégration dans la prise en charge en orthophonie. Réalisation d'une plaquette d'information et d'un site Internet à l'usage des orthophonis, 2012.

J. Démonet, M. J. Taylor, and Y. Chaix, Developmental dyslexia. The Lancet, vol.363, pp.1451-1460, 2004.

P. Denis and B. Sagot, Exploitation d'une ressource lexicale pour la construction d'un étiqueteur morpho-syntaxique état-de-l'art du français, 2010.

. Dewplayer, , 2013.

P. Dosset, Coupe-Mots. Dys-Vocal, 2014.

P. Drouin, Term extraction using non-technical corpora as a point of leverage, Terminology, vol.9, issue.1, pp.99-115, 2003.

B. Dubuc, P. Robert, D. Paquet, A. ;. Daigen, W. Broca et al., , 2002.

S. T. Dumais, G. W. Furnas, T. K. Landauer, S. Deerwester, and R. Harshman, Using latent semantic analysis to improve access to textual information, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems-CHI '88, pp.281-285, 1988.

D. C. Washington,

G. F. Eden, K. M. Jones, K. Cappell, L. Gareau, F. B. Wood et al., Neural changes following remediation in adult developmental dyslexia, Neuron, vol.44, issue.3, pp.411-422, 2004.

. F. Éditions-lelivrescolaire, Les seuls manuels interactifs gratuits sur Internet, 2013.

H. Edmundson, New Methods in Automatic Extracting, Journal of the Association for Computing Machinery, vol.16, issue.2, pp.264-285, 1969.

. Eduscol, La carte heuristique, un outil pédagogique, 2009.

K. Edyburn, Text compactor. Knowledge by Design, 2010.

G. Elbeheri and J. Everatt, Dyslexia and IQ, The Routledge Companion to Dyslexia, pp.22-32, 2012.

J. Elkind, Computer reading machines for poor readers, 1998.

, Deep-Learning Machine Listens to Bach, Then Writes Its Own Music in the Same Style, MIT Technology Review, 2016.

G. Erkan and D. R. Radev, Lexrank: Graph-based lexical centrality as salience in text summarization, JOURNAL OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE RESEARCH, vol.22, pp.457-479, 2004.

B. J. Evans, A. Cook, I. L. Richards, and N. Drasdo, Effect of Pattern Glare and Colored Overlays on a Simulated-Reading Task in Dyslexics and Normal Readers, Optometry and Vsion Science, vol.71, issue.10, pp.619-628, 1994.

M. Fayol, Les difficultés de l'orthographe, p.3, 2003.

C. Fellbaum, WordNet: An Electronic Lexical Database, 1998.

E. Ferrer, B. A. Shaywitz, J. M. Holahan, K. E. Marchione, R. Michaels et al., Achievement Gap in Reading Is Present as Early as First Grade and Persists through Adolescence, Journal of Pediatrics, vol.167, issue.5, pp.1121-1125, 2015.

E. Ferrer, B. A. Shaywitz, J. M. Holahan, K. Marchione, E. Sally et al., Uncoupling of Reading and IQ Over Time: Empirical Evidence for a Definition of Dyslexia, Psychological Science, vol.21, issue.1, pp.93-101, 2010.

, Florida Institute For Human and Machine Institution, 2004.

S. Franceschini, S. Gori, M. Ruffino, S. Viola, M. Molteni et al., Action video games make dyslexic children read better, Current Biology, vol.23, issue.6, pp.462-468, 2013.

G. Fulcher, Cohesion and coherence in theory and reading research, vol.2, pp.146-163, 1989.

M. Galaburda, G. F. Sherman, G. D. Rosen, F. Aboitiz, and N. Geschwind, Developmental dyslexia: four consecutive patients with cortical anomalies, Annals of Neurology, vol.18, issue.2, pp.222-255, 1985.

D. Gaonac'h and M. Fayol, La compréhension : une approche de psychologie cognitive, Aider les élèves à comprendre : Du texte au multimédia, 2003.

G. Garcia, Une approche logicielle du traitement de la dyslexie Étude de modèles et applications, 2016.

V. Garcia, Jeu de go: l'ordinateur a battu l'homme, mais ce n'est pas (si) révolutionnaire. L'Express, 2016.

H. Gardner, Les intelligences multiples, 2008.

R. Gentleman and R. Ihaka, R. Auckland: The R Foundation, 1997.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01647788

A. Ghali, . El, D. Hromada, K. Ghali, and . El, Enrichir et raisonner sur des espaces sémantiques pour l'attribution de mots-clés, TALN, 2012.

A. Giordan and J. Saltet, Apprendre à apprendre, 2015.

C. Girard, J. Ecalle, and A. Magnan, Serious games as new educational tools: How effective are they? A meta-analysis of recent studies, Journal of Computer Assisted Learning, vol.29, issue.3, pp.207-219, 2013.

G. , , 2013.

A. Gonzalez, OpenDyslexic. DaFont, 2011.

. Goq-software, WordQ + SpeakQ, 2016.

U. Goswami and P. Bryant, Phonological Skills and Learning to Read, 1990.

E. Gotesman and C. Goldfus, The Impact of Assistive Technologies on the Reading Outcomes of College Students with Disabilities, Proceedings of the Chais conference on instructional technologies research 2009, vol.2, pp.92-98, 2009.

F. Gotti, P. Langlais, G. Lapalme, S. Charest, and É. Brunelle, Atténuation des surdétections d ' un correcteur grammatical de qualité commerciale, TAL, vol.53, issue.3, pp.33-60, 2012.

M. Goulet, Terminologie et paramètres expérimentaux pour l ' évaluation des résumés automatiques, Traitement Automatique Des Langues, vol.48, pp.161-185, 2007.

S. Graham, V. W. Berninger, R. D. Abbot, S. P. Abbot, and D. Whitaker, Role of mechanics in composing of elementary school students: A new methodological approach, Journal of Educational Psychology, vol.89, issue.1, pp.170-182, 1997.

J. Grainger, S. Bouttevin, C. Truc, M. Bastien, and J. Ziegler, Word superiority, pseudoword superiority, and learning to read: A comparison of dyslexic and normal readers, Brain and Language, vol.87, issue.3, pp.145-152, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441352

G. Tomatis, La méthode Tomatis, 2016.

L. Gruez, Gérer l'hétérogénéité avec les cartes heuristiques, 2015.

M. Habib, The neurological basis of developmental dyslexia: An overview and working hypothesis, Brain, vol.123, issue.12, pp.2373-2399, 2000.

M. Habib and B. Joly-pottuz, Dyslexie , du diagnostic à la thérapeutique : un état des lieux, Revue de Neuropsychologie, vol.18, issue.4, pp.247-325, 2008.

M. Habib and B. Joly-pottuz, Dyslexie, du diagnostic à la thérapeutique: un état des lieux, Revue de Neuropsychologie, vol.18, issue.4, pp.247-325, 2008.

M. Habib, M. Livet, J. Mancini, and C. Pech, Troubles du langage écrit. Les dyslexies et dysorthographies, 2003.

, Hot Potatoes, 2013.

M. Hall, E. Frank, G. Holmes, B. Pfahringer, P. Reutemann et al., The WEKA data mining software. SIGKDD Explorations Newsletter, vol.11, 2009.

T. Hamon, Acquisition terminologique pour identifier les mots clés d'articles scientifiques, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.25-31, 2012.

J. R. Hanley, K. Hastie, and J. Kay, Developmental surface dyslexia and dysgraphia: an orthographic processing impairment, The Quarterly Journal of Experimental Psychology. A, Human Experimental Psychology, vol.44, issue.2, pp.285-319, 1992.

V. Harrar, J. Tammam, A. Pérez-bellido, A. Pitt, J. Stein et al., Multisensory Integration and Attention in Developmental Dyslexia, Current Biology, pp.1-5, 2014.

T. Havelick, Summarize. GitHub, 2012.

L. Hecker and E. U. Engstrom, Assistive Technology and Individuals with Dyslexia, Multisensory Teaching of Basic Language Skills, 2005.

P. Hitchens, Dyslexia is NOT a disease. It is an excuse for bad teachers. Mail Online, 2014.

R. Hofman and H. Van-oostendorp, Cognitive Effects of a Structural Overview in a Hypertext, British Journal of Educational Technology, vol.30, issue.2, pp.129-140, 1999.

C. Houle, Le predicteur phonologique médialexie, 2011.

E. Hovy and C. Lin, Automated Text Summarization in SUMMARIST, Advances in automatic text summarization, 1999.

M. Huc-chabrolle, M. Barthez, G. Tripi, and C. Barthélémy, Les troubles psychiatriques et psychocognitifs associés à la dyslexie de développement : un enjeu clinique et scientifique. L'Enchéphale, vol.36, pp.172-179, 2010.

C. Hulme and M. J. Snowling, Reading disorders and dyslexia, Current Opinion in Pediatrics, vol.28, issue.6, pp.731-735, 2016.

M. Ingvar, P. Trampe, T. Greitz, L. Eriksson, S. Stone-elander et al., Residual differences in language processing in compensated dyslexics revealed in simple word reading tasks, Brain and Language, vol.83, issue.2, pp.249-267, 2002.

. Inserm-(dir, Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie: bilan des données scientifiques, INSERM, 2007.

. Irlen-institute, What is Irlen syndrome, 2015.

M. Jacquier-roux, C. Lequette, G. Pouget, S. Valdois, and M. Zorman, , 2010.

M. Jacquier-roux, S. Valdois, M. Zorman, C. Lequette, and G. Pouget, Outil de Dépistage des DYSlexies, 2005.

E. Jamet, Peut-on concevoir des documents électroniques plus efficaces? L'exemple des diaporamas. Revue Européenne de Psychologie Appliquée, European Review of Applied Psychology, vol.58, issue.3, pp.185-198, 2008.

R. J. Jarvella, Syntactic processing of connected speech, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.10, issue.4, pp.409-416, 1971.

M. Jretz and . Theller, , vol.2, 2008.

M. Jucla, Aspects phonologiques, orthographiques et lexico-sémantiques du traitement du langage: production orale versus écrite chez l'adulte et protocole d'intervention dans les dyslexies du développement-études comportementales et par la méthode des potentiels, 2009.

B. J. Kaplan, B. N. Wilson, D. Dewey, and S. G. Crawford, DCD may not be a discrete disorder, Human Movement Science, vol.17, pp.471-490, 1998.

M. Kast, G. Baschera, M. Gross, L. Jäncke, and M. Meyer, Computer-based learning of spelling skills in children with and without dyslexia, Annals of Dyslexia, vol.61, issue.2, pp.177-200, 2011.

W. Kintsch, the Role of Knowledge in Discourse Comprehension-a Construction Integration Model, Psychological Review, vol.95, issue.2, pp.163-182, 1988.

A. W. Kotula, Matching readers to instructional materials: The use of classic readability measures for students with language learning disabilities and dyslexia, Topics in Language Disorders, vol.23, issue.3, pp.190-203, 2003.

J. Kupiec, J. Pedersen, and F. Chen, A Trainable Document Summarizer, SIGIR'95 Conference on Research and Development in Information Retrieval, pp.68-73, 1995.

J. Kupiec, J. Pedersen, and F. Chen, A Trainable Document Summarizer, SIGIR'95 Conference on Research and Development in Information Retrieval, pp.68-73, 1995.

S. Kurniawan and G. V. Conroy, Comparing Comprehension Speeds and Accuracy of Online Information in Students with and without Dyslexia, Advances in Universal Web Design and Evaluation: Research, Trends and Opportunities, 2007.

L. 'haire and S. , Traitement Automatique des Langues et Apprentissage des Langues Assisté par Ordinateur : bilan , résultats et perspectives. Université de Genève, 2011.

M. Lalain, L. Mendonça-alves, R. Espesser, A. Ghio, C. De-looze et al., Lecture et prosodie chez l'enfant dyslexique, le cas des pauses, In JEP-TALN-RECITAL, vol.1, pp.41-48, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01510450

T. K. Landaeur and J. Psotka, Simulating Text Understanding for Educational Applications with Latent Semantic Analysis: Introduction to LSA, Interactive Learning Environments, vol.8, issue.2, pp.73-86, 2000.

M. Laurent, Structuration des données des blogues de la formation Infral à l'aide des outils de programmation Python et NLTK, 2011.

L. Lebart, Which bootstrap for principal axes methods, Selected Contributions in Data Analysis and Classification, pp.581-588, 2007.

L. Lebart, DTM Vic, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00675953

L. Lebart and A. Salem, Statitstique Textuelle, 1994.

R. Leblanc, Une difficulté d'apprentissage : sous la lentille du modèle des intelligences multiples, Les Difficultés D'apprentissage, 1997.

J. Lemarié, R. F. Lorch, H. Eyrolle, and J. Virbel, SARA : A Text-Based and ReaderBased Theory of Signaling, Educational Psychologist, vol.43, issue.1, pp.27-48, 2008.

B. Li and E. Gaussier, Modèles d'information pour la recherche multilingue, CORIA 2012-COnférence en Recherche d'Information et Applications, pp.9-24, 2012.

T. Longeon, Les cartes heuristiques au service d'une pédagogie active, TICE20107ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement, 2010.

R. F. Lorch, J. Lemarié, and R. A. Grant, Three Information Functions of Headings : A Test of the SARA Theory of Signaling, Discourse Processes, vol.48, issue.3, pp.139-160, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01876482

K. Lund and C. Burgess, Producing high-dimensional semantic spaces from lexical cooccurrence, Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, vol.28, issue.2, pp.203-208, 1996.

H. P. Lunh, The Automatic Creation of Literature Abstracts, IBM Journal of Research Development, vol.2, issue.2, pp.159-165, 1958.

C. A. Macarthur, Word prediction for students with severe spelling problems, Learning Disabilities Quarterly, vol.22, pp.158-172, 1999.

C. A. Macarthur, Reflections on Research on Writing and Technology for Struggling Writers, Learning Disabilities Research & Practice, vol.24, issue.2, pp.93-103, 2009.

C. A. Macarthur and A. R. Cavalier, Dictation and Speech Recognition Technology as Test Accommodations, Exceptional Children, vol.71, issue.1, pp.43-58, 2004.

S. J. Macdonald, Hidden biographies: dyslexia, disability and social class, 2007.

S. J. Macdonald, Towards a social reality of dyslexia, British Journal of Learning Disabilities, vol.38, issue.4, pp.271-279, 2010.

M. Macgill, New ADHD test uses brainwaves, Medical News Today, 2013.

F. Macrae, Dyslexia is a "meaningless label used by middle-class parents who fear their children are being branded stupid, 2014.

A. Magnan and J. Ecalle, Audio-visual training in children with reading disabilities, Computers & Education, vol.46, issue.4, pp.407-425, 2006.

T. Magnuson and S. Hunnicutt, Measuring the effectiveness of word prediction : The advantage of long-term use, vol.43, pp.57-67, 2002.

N. Maïonchi-pino, Phonological Restriction Knowledge in Dyslexia : Universal or Language-Specific ?, Dyslexia-A Comprehensive and international Approach, pp.47-60, 2012.

N. Maïonchi-pino, A. Magnan, and J. Écalle, Syllable frequency effects in visual word recognition: Developmental approach in French children, Journal of Applied Developmental Psychology, vol.31, issue.1, pp.70-82, 2010.

N. Maïonchi-pino, Y. Taki, S. Yokoyama, A. Magnan, K. Takahashi et al., Is the phonological deficit in developmental dyslexia related to impaired phonological representations and to universal phonological grammar, Journal of Experimental Child Psychology, vol.115, issue.1, pp.53-73, 2013.

S. Malard, Les schémas heuristiques : découverte et suggestions d'utilisation dans le cadre d'une intervention orthophonique, 2013.

C. Marendaz, S. Valdois, and J. Walch, Dyslexie développementale et attention visuospatiale. L'année Psychologique, vol.96, pp.193-224, 1996.

P. R. Margarido, T. Pardo, G. .. Antinio, V. .. Fuentes, R. Aires et al., Automatic Summarization for Text Simplification: Evaluating Text Understanding by Poor Readers, XIV Brazilian symposium on Multimedia and the Web, WebMedia'08, 2008.

C. D. Martin, T. Nazir, G. Thierry, Y. Paulignan, and J. F. Démonet, Perceptual and lexical effects in letter identification: An event-related potential study of the word superiority effect, Brain Research, vol.1098, issue.1, pp.153-160, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00653788

H. Martins-da-cunha, Le syndrome de déficience posturale (SDP), Agressologie, vol.28, pp.941-943, 1987.

M. Mayer, Frog, where are you, 1969.

. Médialexie, Imagineur, 2005.

. Médialexie, Définition de la dyslexie, 2012.

. Médialexie, Le Cartographe est enfin disponible, 2015.

. Médialexie, Médialexie, 2015.

E. Merdy, Accompagnement de l'apprentissage de la lecture pour les jeunes dyslexiques par la mise en évidence automatique de syllabes visuelles ou sonores, 2014.

. Microlinkpc, Colour Explorer, 2016.

R. Mihalcea and P. Tarau, TextRank: Bringing order into texts, Proceedings of EMNLP, vol.85, pp.404-411, 2004.

, Les programmes du collège, 2008.

, Programmes du collège. Programmes de l'enseignement de mathématiques, Bulletin Officiel Spécial. education.gouv.fr, 2008.

, Ministère de l'éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche, 2015.

V. V. Mogasale, V. D. Patil, N. M. Patil, and V. Mogasale, Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a south Indian city, Indian Journal of Pediatrics, vol.79, issue.3, pp.342-347, 2012.

L. Moodle-pty, Moodle, 2016.

I. Morozov, , 2016.

J. Müller, D. Polansky, P. Novak, C. Foltin, and D. Polivaev, , 2004.

K. Nakamura, S. Dehaene, A. Jobert, D. Le-bihan, and S. Kouider, Subliminal convergence of Kanji and Kana words: further evidence for functional parcellation of the posterior temporal cortex in visual word perception, Journal of Cognitive Neuroscience, vol.17, issue.6, pp.954-968, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00349674

K. Nandhini and S. R. Balasundaram, Improving Readability of Dyslexic Learners through Document Summarization, IEEE International Conference on Technology for Education, pp.246-249, 2011.

L. Németh, Hunspell. GitHub, 2016.

R. I. Nicolson and A. J. Fawcett, Procedural learning difficulties: reuniting the developmental disorders?, Trends in Neurosciences, vol.30, issue.4, pp.135-176, 2007.

P. Nobis, Les cartes heuristiques : pourquoi et pour qui, 2014.

J. D. Novak and A. J. Canas, The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them, 2008.

, Dragon Naturally Speaking. Nuance

B. A. O'brien, J. S. Mansfield, and G. E. Legge, The effect of print size on reading speed in dyslexia, Journal of Research in Reading, vol.28, issue.3, pp.332-349, 2005.

C. Orasan and R. Evans, NP Animacy Identi cation for Anaphora Resolution, JOURNAL OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE RESEARCH, vol.29, pp.79-103, 2007.

S. Pacton, M. Fayol, and B. Lete, L'intégration des connaissances lexicales et infralexicales dans l, pp.213-218, 2008.

L. Page, S. Brin, R. Motwani, and T. Winograd, The PageRank Citation Ranking: Bringing Order to the Web. World Wide Web Internet And Web Information Systems, vol.54, pp.1-17, 1998.

P. Paroubek, P. Zweigenbaum, D. Forest, and C. Grouin, Indexation libre et contrôlée d'articles scientifiques Présentation et résultats du défi fouille de textes DEFT2012, Workshop DEFT 2012: D{É}fi Fouille de Textes (DEFT 2012 Workshop: Text Mining Challenge), pp.1-13, 2012.

E. Paulesu, E. Mccrory, F. Fazio, L. Menoncello, N. Brunswick et al., A cultural effect on brain function, Nature Neuroscience, vol.3, issue.1, pp.91-96, 2000.

P. Ltd, , 2014.

C. Perry, J. C. Ziegler, and M. Zorzi, Beyond single syllables: large-scale modeling of reading aloud with the Connectionist Dual Process (CDP++) model, Cognitive Psychology, issue.2, pp.106-51, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01440452

S. E. Petersen and M. Ostendorf, Text Simplification for Language Learners: A Corpus Analysis, Speech in Language Technology in Education (SLaTE2007) (p. 4), 2007.

S. Pfeiffer, R. Davis, E. Kellogg, C. Hern, T. F. Mclaughlin et al., The effect of the Davis learning strategies on first grade word recognition and subsequent special education referrals. Reading Improvement, p.38, 2001.

D. Polivaev, V. Boerchers, F. Natter, B. Archibald, H. Goebel et al., , 2012.

N. Polony, L'école face à l'épidémie de dyslexie. Le Figaro.fr, 2009.

, About Wordnet, 2010.

. Pythonprogramming, Wordnet with NLTK, 2016.

P. Quercia, Dyslexie de développement, contrôle postural et proprioception : état de la recherche médicale, 2011.

P. Quercia, A. Seigneuric, S. Chariot, P. Vernet, T. Pozzo et al., Proprioception oculaire et dyslexie de développement À propos de 60 observations cliniques, Journal Français d'Ophtalmologie, vol.28, issue.7, pp.713-723, 2005.

T. Raberger and H. Wimmer, On the automaticity/cerebellar deficit hypothesis of dyslexia: balancing and continuous rapid naming in dyslexic and ADHD children, Neuropsychologia, vol.41, pp.1493-1497, 2003.

F. Ramus, Génétique de la dyslexie développementale, Approche neuropsychologique des troubles des apprentissages, pp.67-90, 2010.

:. Marseille and . Solal,

F. Ramus, Les troubles spécifiques de la lecture. L'Information Grammaticale, vol.133, pp.34-40, 2012.

F. Ramus and G. Szenkovits, What phonological deficit?, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, vol.61, issue.1, pp.129-141, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00260016

P. Rankel, J. M. Conroy, and J. D. Schlesinger, Better Metrics to Automatically Predict the Quality of a Text Summary, Algorithms, vol.5, issue.4, pp.398-420, 2012.

S. Z. Rapcsak, P. M. Beeson, M. L. Henry, A. Leyden, E. Kim et al., Phonological dyslexia and dysgraphia: Cognitive mechanisms and neural substrates, Cortex, vol.45, issue.5, pp.575-591, 2009.

A. Rebeyrol, M. Bablet, C. Bisson-vaivre, M. Caraglio, C. Carsin et al., Discriminations à l ' École, 2010.

D. Regnard, Apports pédagogiques de l'utilisation de la carte heuristique en classe, Etudes de Linguistique Appliquée, vol.2, issue.158, pp.215-222, 2010.

L. Rello, H. Saggion, R. Baeza-yates, and E. Graells, Graphical Schemes May Improve Readability but Not Understandability for People with Dyslexia, Proceedings of the First Workshop on Predicting and Improving Text Readability for target reader populations, pp.25-32, 2012.

F. Richaudeau, Le texte le plus efficace que je connaisse, Communication et Langages, vol.37, issue.1, pp.6-24, 1978.

J. Ringard, A propos de l'enfant dysphasique et de l'enfant dyslexique, 2000.

E. S. Robertson, S. Walker, S. Jones, M. M. Hancock-beaulieu, and M. Gatford, Okapi at TREC-3, Overview of the Third Text REtrieval Conference TREC3, pp.109-126, 1995.

A. Rousseau-giral, H. Strohl, C. Bizot, Y. Ravary, and B. Gossot, Enquête sur le rôle des dispositifs médico-social sanitaire et pédagogique dans la, 2002.

B. Sagot, The Lefff, a freely available and large-coverage morphological and syntactic lexicon for French, Proceedings of the 7th international conference on Language Resources and Evaluation, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00521242

B. Sagot and D. Fi?er, Construction d'un wordnet libre du français à partir de ressources multilingues, In TALN, vol.2, 2008.

H. Sampath, J. Sivaswamy, and B. Indurkhya, Role of technology in assisting children with Developmental Disorders, IGAI Workshop on Emerging Research Trends in Artificial Intelligence (ERTAI-2010), 2010.

E. Sanchez, Serious games" ou "serious play, Interactions et apprentissages, 2012.

E. Sanchez and V. Emin-martinez, Atelier « Serious games , jeux épistémiques numériques » Méthodologies de recherche pour l'étude des interactions Sommaire, Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain, pp.1-27, 2013.

M. Sanchez, J. Ecalle, and A. Magnan, Linfluence précoce des connaissances morphologiques et orthographiques sur lapprentissage de la lecture: une étude longitudinale de la GSM au CE1, Psychologie Francaise, vol.57, issue.4, pp.277-290, 2012.

J. Savoy and S. Abdou, Évaluation statistique des stratégies d'indexation et de recherche pour les langues asiatiques, Interaction Intelligence Information, vol.6, issue.2, pp.9-30, 2006.

R. C. Schank, Dynamic memory revisited, 1999.

H. Schmid, Probabilistic Part-of-Speech Tagging Using Decision Trees, Proceedings of the International Conference on New Methods in Language Processing, pp.44-49, 1994.

C. Schmitz, LimeSurvey: An Open Source survey tool, 2016.

W. Schnotz, Towards an Integrated View of Learning From Text and Visual Displays, Educational Psychologist Review, vol.14, issue.1, pp.101-120, 2002.

. Scribble-maps, 52 Stairs Studio Inc, 2013.

F. Sebastiani, Machine learning in automated text categorization, ACM Computing Surveys, vol.34, issue.1, pp.1-47, 2002.

P. H. Seymour, M. Aro, and J. M. Erskine, Foundation literacy acquisition in European orthographies, British Journal of Psychology, vol.94, issue.2, pp.143-74, 2003.

S. E. Shaywitz and B. A. Shaywitz, Dyslexia (Specific Reading Disability). Biological Psychiatry, vol.57, issue.11, pp.1301-1309, 2005.

M. Silberztein,

M. C. Silio and P. M. Barbetta, The effects of Word Prediction and Text-to-Speech Technologies on the Narrative Writing Skills of Hispanic Students with Specific Learning Disabilities, Journal of Special Education Technology, vol.25, issue.4, pp.17-32, 2010.

K. Simonov, PyYAML, 2012.

W. T. Siok, C. A. Perfetti, Z. Jin, and L. J. Tan, Biological abnormality of impaired reading is constrained by culture, Nature, vol.431, pp.71-76, 2004.

W. T. Siok, J. Spinks, J. , Z. Tan, and L. H. , Developmental dyslexia is characterized by the co-existence of visuospatial and phonological disorders in Chinese children, Current Biology, vol.19, issue.19, pp.890-892, 2009.

. Smmry, , 2013.

M. J. Snowling and C. Hulme, Evidence-based interventions for reading and language difficulties: Creating a virtuous circle, British Journal of Educational Psychology, vol.81, issue.1, pp.1-23, 2011.

K. Spärck-jones, A Statistical Interpretation of Term Specificity and its Retrieval, Journal of Documentation, vol.28, issue.1, pp.11-21, 1972.

D. Spinelli, M. De-luca, A. Judica, and P. Zoccolotti, Crowding Effects on Word Identification in Developmental Dyslexia, Cortex, vol.38, issue.2, pp.179-200, 2002.

, Bien lire Aimer lire-BM-La méthode Borel-Maisonny, 2011.

H. W. Stevenson, J. W. Stigler, G. W. Lucker, S. Lee, H. W. Stevenson et al., Society for Research in Child Development Reading Disabilities : The Case of Chinese, Japanese , and English, vol.53, issue.5, pp.1164-1181, 1982.

A. T. Stull and R. E. Mayer, Learning by doing versus learning by viewing: Three experimental comparisons of learner-generated versus author-provided graphic organizers, Journal of Educational Psychology, vol.99, issue.4, pp.808-820, 2007.

J. Sweller, Human Cognitive Architecture, Handbook of Research on Educational Communications and Technology, pp.369-381, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01628837

A. Swiffin, J. Arnott, J. A. Pickering, and A. Newell, Adaptive and predictive techniques in a communication prosthesis, Augmentative and Alternative Communication, vol.3, issue.4, pp.181-191, 1987.

C. Sylvestre-de-sacy, Bien lire et aimer lire-Livre 1: Méthode phonétique et gestuelle Borel-Maisonny, 2008.

S. Développement, Cordial. Toulouse: Synapse Développement, 2016.

P. Tallal, S. L. Miller, G. Bedi, G. Byma, X. Wang et al., Language comprehension in language-learning impaired children improved with acoustically modified speech, Science, vol.271, issue.5245, pp.81-84, 1996.

H. Tanaka, J. M. Black, C. Hulme, L. M. Stanley, S. R. Kesler et al., The brain basis of the phonological deficit in dyslexia is independent of IQ, Psychological Science, vol.22, issue.11, pp.1442-51, 2011.

M. Tauveron, Incrément lexicale dans les textes: une auto-organisation, vol.3, pp.15-28, 2012.

. Tei-consortium, TEI Lite, 2012.

M. S. Thomas, L'acquisition du langage dans les pathologies du développement, L'apprentissage des langues, pp.451-475, 2008.
DOI : 10.4000/books.editionscnrs.5982

J. Torres-moreno, Résumé automatique de documents : une approche statistique, 2011.

M. Turk, Multimodal interaction: A review, Pattern Recognition Letters, vol.36, pp.189-195, 2014.
DOI : 10.1016/j.patrec.2013.07.003

, Ecole Doctorale LSHS, 2010.

S. Valdois, Les élèves en difficulté d'apprentissage de la lecture, 2003.

S. Valdois, Les élèves en difficulté d'apprentissage de la lecture, 2003.

S. Valdois, Dyslexies développementales : Théorie de l'empan visuo-attentionnel, pp.213-219, 2008.

S. Valdois, Evaluation des difficultés d'apprentissage de la lecture, vol.15, pp.89-103, 2010.

S. Valdois, M. Bosse, B. Ans, S. Carbonnel, M. Zorman et al., Phonological and visual processing deficits can dissociate in developmental dyslexia: Evidence from two case studies. Reading and Writting, vol.16, pp.541-572, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00826014

H. S. Venkatagiri, Effect of Window Size on Rate of Communication in a Lexical Prediction AAC System. AAC System, Augmentative and Alternative Communication, vol.10, issue.2, pp.105-112, 1994.

. Vikidia, , 2013.

. Voxpop, , 2017.

V. Widell, Diyeslxa, 2016.

. Wikipédia, , 2017.

S. Williams, How Speech-Feedback and Word-Prediction Software Can Help Students Write, TEACHING Exceptional Children, vol.34, pp.72-78, 2002.
DOI : 10.1177/004005990203400310

, International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10). World Health Organization, World Health Organization, 2011.

. Xmind, Xmind, 2006.

J. C. Ziegler, C. Perry, and M. Coltheart, Speed of lexical and nonlexical processing in French : The case of the regularity effect, Psychonomic Bulletin & Review, vol.10, issue.4, pp.947-953, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441351

J. C. Ziegler, C. Perry, A. Ma-wyatt, D. Ladner, and G. Schulte-körne, Developmental dyslexia in different languages: Language-specific or universal, Journal of Experimental Child Psychology, vol.86, issue.3, pp.169-193, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01441348

M. Zorzi, C. Barbiero, A. Facoetti, I. Lonciari, M. Carrozzi et al., Extra-large letter spacing improves reading in dyslexia, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, vol.109, pp.11455-11464, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00735958

. .. Résumé,

. .. Abstract,

. .. Sommaire,

.. .. Abréviations,

.. .. Problématiques-soulevées-par-la-dyslexie,

. , Chapitre 2. Le processus de lecture et de compréhension de texte

. .. Mécanique-de-lecture,

.. .. Conséquences-pour-les-dyslexiques,

. , Chapitre 3. Les cartes heuristiques et conceptuelles

. , La carte comme aide aux apprenants dyslexiques

. , Chapitre 4. La prise en charge, la reconnaissance et la remédiation

, Chapitre 5. Les logiciels d'aide et de compensation au service des dyslexiques, p.113

. .. Questions-de-recherche,

. , Le projet LICI : expérimentation exploratoire et développement du logiciel

L. Intégration and .. .. Dans-la-barre-d'outils,

, Chapitre 7. L'expérimentation exploratoire : compréhension de texte à l'aide d'une carte 166

. , Résumé automatique et extraction de mots clés

L. .. Algorithme,

. , Chapitre 9, La mise

. .. Perspectives-de-développement,

. .. Références,

. .. Liste-des-tableaux,