C. C. Bibliographie-;-abt, R. Agrawal, and R. Srikant, Fast algorithms for mining association rules, Proc. 20th int. conf. very large data bases, VLDB, vol.1215, pp.487-499, 1987.

, Apprendre avec les Serious Games ? Éclairer. Canopé éditions, 2016.

[. Alvarez, Quels accompagnements associer au Serious game ?, Actes du 8ième colloque Technologies de l'information et de la communication pour l'enseignement, pp.184-189, 2012.

. Alvarez, RDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects, Computers & Education, vol.114, pp.38-56, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01559112

A. , Development of a cognitivemetacognitive framework for protocol analysis of mathematical problem solving in small groups, Cognition and Instruction, vol.9, issue.2, pp.137-175, 1992.

M. Avenier and . Bogarín, A methodological framework for constructing generic knowledge with intended value both for academia and practice, Wiley Interdisciplinary Reviews : Data Mining and Knowledge Discovery, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00497027

G. C. Bowker, S. L. Star, G. Brougère, R. Caillois, and . Carvalho, An activity theory-based model for serious games analysis and conceptual design, Les jeux et les hommes. Gallimard, vol.87, pp.166-181, 1958.

. Charlin, The Script Concordance test : a tool to assess the reflective clinician, Teaching and learning in medicine, vol.12, issue.4, pp.189-195, 2000.

J. Chen, Flow in games (and everything else), Communications of the ACM, vol.50, issue.4, pp.31-34, 2007.

E. J. Chikofsky and J. H. Cross, Reverse engineering and design recovery : a taxonomy, IEEE Software, vol.7, issue.1, pp.13-17, 1990.

C. Choquet, Ingénierie et réingénierie des EIAH-L'approche REDiM. HDR, 2007.

C. Choquet and S. Iksal, Modeling Tracks for the Model Driven Re-engineering of a TEL System, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, issue.2, p.161, 2007.

M. Cohn, User stories applied : For agile software development, 2004.

M. Csikszentmihalyi, Flow. The Psychology of Optimal Experience, 1975.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857

J. Dalziel, Using LAMS Version 2 for a game-based Learning Design, Journal of Interactive Media in Education, issue.2, 2008.

S. Daniau, Jeu de Rôle Formatif et maturation des adultes-Corecherche-action-formation et approche écobiopsychosociale, 2005.

D. Djaouti, Serious Game Design : considérations théoriques et techniques sur la création de jeux vidéo à vocation utilitaire, 2011.

A. R. Skinner-;-dooley and W. Skinner, Casing casemethod methods, vol.2, pp.277-289, 1977.

S. Egenfeldt-nielsen, Practical barriers in using educational computer games, On the Horizon, vol.12, issue.1, pp.18-21, 2004.

L. Kechaï, N. El-kechaï, and J. M. Labat, Premier pas vers un outil pour réaliser des serious games de type étude de cas, pp.30-35, 2012.

. El-kechaï, Quelques enseignements tirés de l'application de la Competence-based Knowledge Space Theory aux Serious Games, IC2015, AFIA, 2000.

R. Ferguson, Learning analytics : drivers, developments and challenges, International Journal of Technology Enhanced Learning, vol.4, issue.5-6, pp.304-317, 2012.

G. Fischer, Symmetry of Ignorance, Social Creativity, and Metadesign. Know.-Based Syst, vol.13, pp.527-537, 2000.

[. Fischer, Meta-design : a manifesto for end-user development, Communications of the ACM, vol.47, issue.9, pp.33-37, 2004.

[. Forment, Interoperability for LMS : The Missing Piece to Become the Common Place for Elearning Innovation, Visioning and Engineering the Knowledge Society. A Web Science Perspective, number 5736 in Lecture Notes in Computer Science, pp.286-295, 2009.

[. Freire, Serious games as edX MOOC activities, IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp.867-871, 2014.

, Les ECSPER : Retour d'expérience d'une étude de cas de type serious game en gestion de projet, E-Formation, 2015.

[. Fu, EGameFlow : A scale to measure learners' enjoyment of e-learning games, Computers & Education, vol.52, issue.1, pp.101-112, 2009.

C. Gebers, E. Gebers, and S. Crozat, Chaînes éditoriales Scenari et unité ICS. Distances et savoirs, vol.7, pp.421-442, 2010.

[. George and S. George, Interactions et communications contextuelles dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. thesis, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00557182

D. Grellier, Les pratiques ludiques de simulation de rôles : reflet et trajet de l'esprit du temps : jeux de rôles, jeux vidéo de rôles et d'aventures, jeux de rôles en ligne massivement multijoueurs, PhD Thesis, Montpellier 3., 2008.

J. Guerra, S. Sahebi, Y.-R. Lin, P. Brusilovsky, The problem solving genome : Analyzing sequential patterns of student work with parameterized exercises, Educational Data Mining, EDM 2014, 2014.

G. Guigon, J. Humeau, M. Vermeulen, Escape Classroom : un escape game pour l'enseignement, 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01503763

F. Harrak, F. Bouchet and V. Luengo, Activity theory as a framework for designing constructivist learning environments, 10th International Conference on Educational Data Mining, Wuhan, China, vol.47, pp.61-79, 2017.

[. Kopeinik, Using CbKST for learning path recommendation in game-based learning, 20th International Conference on Computers in Education, pp.26-30, 2012.

[. Labarthe, Towards a Capitalization of Processes Analyzing Learning Interaction Traces, European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), vol.23, pp.145-160, 1992.

A. Lejeune-and-pernin-;-lejeune and J. Pernin, A Taxonomy for Scenario-Based Engineering, CELDA, pp.249-256, 2004.

[. Loup, Actes d'Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH. p. in press., Agadir, Maroc, THEDRE : A Traceable Process for High Quality in Human Centred Computer Science Research. In Information Systems Development : Advances in Methods, Tools and Management (ISD2017 Proceedings), 2015.

[. Mandran, DOP8 : merging both data and analysis operators life cycles for technology enhanced learning, Proceedings of the Fifth International Conference on Learning Analytics And Knowledge, vol.58, pp.590-599, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01167195

I. Marfisi-schottman-;-marfisi-schottman, Méthodologie, modèles et outils pour la conception de Learning Games, 2012.

. Marfisi-schottman, Approche basée sur la méthode pédagogique des cas pour créer des Learning Games pertinents dans de nombreux domaines d'enseignement, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH'2013, pp.67-78, 2013.

C. Mariais-;-mariais and . Mariais, Learning Role-Playing Games" : méthodologie et formalisme de description pour l'assistance à la conception-Premiers résultats d'expérimentation, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.95-107, 2011.

B. Marne-;-marne, Modèles et outils pour la conception de jeux sérieux : une approche meta-design, 2014.

[. Marne, MoPPLiq : a model for pedagogical adaptation of serious game scenarios, Advanced Learning Technologies (ICALT), pp.291-293, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00867440

B. Marne and J. Labat, Implémentation de patrons de conception pour l'adaptation des parcours pédago-ludiques dans les jeux sérieux, 8ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement (TICE 2012), pp.69-79, 2012.

B. Marne and J. Labat, Model and authoring tool to help teachers adapt serious games to their educational contexts, International Journal of Learning Technology, vol.9, issue.2, pp.161-180, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01087301

, The six facets of serious game design : a methodology enhanced by our design pattern library, Intelligent tutoring systems, pp.208-221, 2012.

[. Melero, Comparing Two CbKST Approaches for Adapting Learning Paths in Serious Games, Design for Teaching and Learning in a Networked World, pp.211-224, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01329129

C. Michael, D. R. Chen, and S. L. , Serious games : Games that educate, train, and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade, 2005.

. Moreno-ger, A content-centric development process model, Computer, vol.41, issue.3, pp.24-30, 2008.

M. J. Muller, D. A. Norman, and S. W. Draper, The Human-computer Interaction Handbook, L. Erlbaum Associates Inc, pp.1-2, 1986.

[. Paquette, MISA, A knowledge-based method for the engineering of learning systems, Journal of Courseware Engineering, vol.2, p.202, 1999.

. Paquette, Méthode d'ingénierie d'un système d'apprentissage, Revue Informations In Cognito, vol.8, 1997.

J. Lejeune-;-pernin and A. Lejeune, Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et de l'Industrie, pp.407-414, 2004.

P. Da-rocha, Ecole d'hiver en pédagogie, carrefour du développement des enseignants-chercheurs de l'Institut MinesTélécom, 2016.

[. Quelennec, De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale, 2010.

[. Reimann, Problem solving learning environments and assessment : A knowledge space theory approach, Computers & Education, vol.64, pp.183-193, 2013.
DOI : 10.1016/j.compedu.2012.11.024

[. Rowe, Integrating learning, problem solving, and engagement in narrative-centered learning environments, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.21, issue.1-2, pp.115-133, 2011.
DOI : 10.1007/978-3-642-13437-1_17

[. Sanchez, Jeugame, jeu-play, vers une modélisation du jeu. Une étude empirique à partir des traces numériques d, 2015.

M. Sanchez, E. Sanchez, and R. Monod-ansaldi, Recherche collaborative orientée par la conception. Education & didactique, vol.9, pp.73-94, 2015.
DOI : 10.4000/educationdidactique.2288

URL : http://journals.openedition.org/educationdidactique/pdf/2288

K. Schwaber, Agile project management with Scrum, 2004.

H. A. Simon-;-simon, Les Sciences de l'artificiel. Folio, Paris, Éd. rev, 2004.

. Sokovic, Quality improvement methodologies-PDCA cycle, RADAR matrix, DMAIC and DFSS, Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Revue I3-Information Interaction Intelligence, vol.43, pp.59-95, 2002.

[. Toussaint, Analyse de connaissances perceptivo-gestuelles dans un Système Tutoriel Intelligent. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation (STICEF), 2017.
DOI : 10.3406/stice.2017.1732

M. Vermeulen, Un modèle formel de jeux serieux de type etude de cas pour l'enseignement superieur : le modèle DISCO, RJC'EIAH 2016, Actes des 6èmes Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, Monpellier, 2015.

M. Vermeulen, G. Guigon, N. Mandran and J.-M. Labat, L'enseignant au coeur de la conception de learning games : le modèle DISC, 8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH 2017, Strasbourg, 2017.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01514111v1

M. Vermeulen, N. Mandran and J.-M. Labat, Chronicle of a scenario graph : from expected to observed learning path, 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France., pp.321-330, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01322571

DOI : 10.1007/978-3-319-45153-4_24

M. Vermeulen, N. Mandran and J.-M. Labat, DISCO, a Formal Model of Serious Games to Help Teachers at the Design Stage, Doctoral Consortium (DCCSEDU 2016), pp.3-8, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01313851

R. Viau, Mind in society : The development of higher psychological processes, Colloque du Conseil Provincial de l'Association des Enseignantes et des Enseignants Francophones du Nouveau-Brunswick (AEFNB), 1980.

F. Wang and M. J. Hannafin, Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational technology research and development, vol.53, pp.5-23, 2005.
DOI : 10.1007/bf02504682

A. Yusoff, A conceptual framework for serious games and its validation, 2010.

C. C. AbtSerious games. University Press of America., 1987.

R. Agrawal and R. SrikantFast algorithms for mining association rules.Proc. 20th int. conf. very large data bases, VLDB, vol.1215, pp.487-499, 1994.

J. Alvarez, D. Djaouti and O. RampnouxApprendre avec les Serious Games ?Écliarer, Canopé éditions, 2016.

J. Alvarez, J.-Y. Plantec and M. VermeulenQuels accompagnements associer au Serious game?Actes du 8ie?me colloque Technologies de l?information et de la communication pour l?enseignement (TICE 2012), pp.184-189, 2012.

J. Alvarez, J.-Y. Plantec, M. Vermeulen and C. KolskiRDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects., issue.114, pp.38-56
DOI : 10.1016/j.compedu.2017.06.007

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01559112v1

L. W. Anderson, D. R. Krathwohl, P. Airasian, K. Cruikshank, R. Mayer, P. Pintrich, J. Raths and M. WittrockA taxonomy for learning, teaching and assessing : A revision of bloom?s taxonomy.Longman Publishing, New York., 2001.

M.-J. AvenierA methodological framework for constructing generic knowledge with intended value both for academia and practiceCahiers de recherche n° 2009-01 E4., 2009.

A. Bogarìn, R. Cerezo and C. RomeroA survey on educational process miningWiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 2018.
DOI : 10.1002/widm.1230

G. C. Bowker and S. L. StarSorting things out : Classification and its consequences.MIT Press, 2000.