Fast algorithms for mining association rules, Proc. 20th int. conf. very large data bases, VLDB, vol.1215, pp.487-499, 1987. ,
, Apprendre avec les Serious Games ? Éclairer. Canopé éditions, 2016.
Quels accompagnements associer au Serious game ?, Actes du 8ième colloque Technologies de l'information et de la communication pour l'enseignement, pp.184-189, 2012. ,
RDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects, Computers & Education, vol.114, pp.38-56, 2017. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01559112
Development of a cognitivemetacognitive framework for protocol analysis of mathematical problem solving in small groups, Cognition and Instruction, vol.9, issue.2, pp.137-175, 1992. ,
A methodological framework for constructing generic knowledge with intended value both for academia and practice, Wiley Interdisciplinary Reviews : Data Mining and Knowledge Discovery, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00497027
An activity theory-based model for serious games analysis and conceptual design, Les jeux et les hommes. Gallimard, vol.87, pp.166-181, 1958. ,
The Script Concordance test : a tool to assess the reflective clinician, Teaching and learning in medicine, vol.12, issue.4, pp.189-195, 2000. ,
Flow in games (and everything else), Communications of the ACM, vol.50, issue.4, pp.31-34, 2007. ,
Reverse engineering and design recovery : a taxonomy, IEEE Software, vol.7, issue.1, pp.13-17, 1990. ,
, Ingénierie et réingénierie des EIAH-L'approche REDiM. HDR, 2007.
Modeling Tracks for the Model Driven Re-engineering of a TEL System, Journal of Interactive Learning Research, vol.18, issue.2, p.161, 2007. ,
User stories applied : For agile software development, 2004. ,
Flow. The Psychology of Optimal Experience, 1975. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01470857
Using LAMS Version 2 for a game-based Learning Design, Journal of Interactive Media in Education, issue.2, 2008. ,
Jeu de Rôle Formatif et maturation des adultes-Corecherche-action-formation et approche écobiopsychosociale, 2005. ,
Serious Game Design : considérations théoriques et techniques sur la création de jeux vidéo à vocation utilitaire, 2011. ,
Casing casemethod methods, vol.2, pp.277-289, 1977. ,
Practical barriers in using educational computer games, On the Horizon, vol.12, issue.1, pp.18-21, 2004. ,
Premier pas vers un outil pour réaliser des serious games de type étude de cas, pp.30-35, 2012. ,
Quelques enseignements tirés de l'application de la Competence-based Knowledge Space Theory aux Serious Games, IC2015, AFIA, 2000. ,
Learning analytics : drivers, developments and challenges, International Journal of Technology Enhanced Learning, vol.4, issue.5-6, pp.304-317, 2012. ,
Symmetry of Ignorance, Social Creativity, and Metadesign. Know.-Based Syst, vol.13, pp.527-537, 2000. ,
Meta-design : a manifesto for end-user development, Communications of the ACM, vol.47, issue.9, pp.33-37, 2004. ,
Interoperability for LMS : The Missing Piece to Become the Common Place for Elearning Innovation, Visioning and Engineering the Knowledge Society. A Web Science Perspective, number 5736 in Lecture Notes in Computer Science, pp.286-295, 2009. ,
Serious games as edX MOOC activities, IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp.867-871, 2014. ,
, Les ECSPER : Retour d'expérience d'une étude de cas de type serious game en gestion de projet, E-Formation, 2015.
EGameFlow : A scale to measure learners' enjoyment of e-learning games, Computers & Education, vol.52, issue.1, pp.101-112, 2009. ,
, Chaînes éditoriales Scenari et unité ICS. Distances et savoirs, vol.7, pp.421-442, 2010.
, Interactions et communications contextuelles dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. thesis, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00557182
Les pratiques ludiques de simulation de rôles : reflet et trajet de l'esprit du temps : jeux de rôles, jeux vidéo de rôles et d'aventures, jeux de rôles en ligne massivement multijoueurs, PhD Thesis, Montpellier 3., 2008. ,
The problem solving genome : Analyzing sequential patterns of student work with parameterized exercises, Educational Data Mining, EDM 2014, 2014. ,
Escape Classroom : un escape game pour l'enseignement, 9ème Colloque Questions de Pédagogie dans l'Enseignement Supérieur (QPES 2017), 2017. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01503763
Activity theory as a framework for designing constructivist learning environments, 10th International Conference on Educational Data Mining, Wuhan, China, vol.47, pp.61-79, 2017. ,
Using CbKST for learning path recommendation in game-based learning, 20th International Conference on Computers in Education, pp.26-30, 2012. ,
Towards a Capitalization of Processes Analyzing Learning Interaction Traces, European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), vol.23, pp.145-160, 1992. ,
A Taxonomy for Scenario-Based Engineering, CELDA, pp.249-256, 2004. ,
Actes d'Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH. p. in press., Agadir, Maroc, THEDRE : A Traceable Process for High Quality in Human Centred Computer Science Research. In Information Systems Development : Advances in Methods, Tools and Management (ISD2017 Proceedings), 2015. ,
DOP8 : merging both data and analysis operators life cycles for technology enhanced learning, Proceedings of the Fifth International Conference on Learning Analytics And Knowledge, vol.58, pp.590-599, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01167195
Méthodologie, modèles et outils pour la conception de Learning Games, 2012. ,
Approche basée sur la méthode pédagogique des cas pour créer des Learning Games pertinents dans de nombreux domaines d'enseignement, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH'2013, pp.67-78, 2013. ,
Learning Role-Playing Games" : méthodologie et formalisme de description pour l'assistance à la conception-Premiers résultats d'expérimentation, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.95-107, 2011. ,
Modèles et outils pour la conception de jeux sérieux : une approche meta-design, 2014. ,
MoPPLiq : a model for pedagogical adaptation of serious game scenarios, Advanced Learning Technologies (ICALT), pp.291-293, 2013. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00867440
Implémentation de patrons de conception pour l'adaptation des parcours pédago-ludiques dans les jeux sérieux, 8ème Colloque Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Enseignement (TICE 2012), pp.69-79, 2012. ,
Model and authoring tool to help teachers adapt serious games to their educational contexts, International Journal of Learning Technology, vol.9, issue.2, pp.161-180, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01087301
, The six facets of serious game design : a methodology enhanced by our design pattern library, Intelligent tutoring systems, pp.208-221, 2012.
Comparing Two CbKST Approaches for Adapting Learning Paths in Serious Games, Design for Teaching and Learning in a Networked World, pp.211-224, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01329129
, Serious games : Games that educate, train, and inform. Muska & Lipman/Premier-Trade, 2005.
A content-centric development process model, Computer, vol.41, issue.3, pp.24-30, 2008. ,
The Human-computer Interaction Handbook, L. Erlbaum Associates Inc, pp.1-2, 1986. ,
MISA, A knowledge-based method for the engineering of learning systems, Journal of Courseware Engineering, vol.2, p.202, 1999. ,
Méthode d'ingénierie d'un système d'apprentissage, Revue Informations In Cognito, vol.8, 1997. ,
Dispositifs d'apprentissage instrumentés par les technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et de l'Industrie, pp.407-414, 2004. ,
Ecole d'hiver en pédagogie, carrefour du développement des enseignants-chercheurs de l'Institut MinesTélécom, 2016. ,
De l'industrialisation à l'innovation pédagogique avec une chaîne éditoriale, 2010. ,
Problem solving learning environments and assessment : A knowledge space theory approach, Computers & Education, vol.64, pp.183-193, 2013. ,
DOI : 10.1016/j.compedu.2012.11.024
Integrating learning, problem solving, and engagement in narrative-centered learning environments, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.21, issue.1-2, pp.115-133, 2011. ,
DOI : 10.1007/978-3-642-13437-1_17
Jeugame, jeu-play, vers une modélisation du jeu. Une étude empirique à partir des traces numériques d, 2015. ,
Recherche collaborative orientée par la conception. Education & didactique, vol.9, pp.73-94, 2015. ,
DOI : 10.4000/educationdidactique.2288
URL : http://journals.openedition.org/educationdidactique/pdf/2288
Agile project management with Scrum, 2004. ,
Les Sciences de l'artificiel. Folio, Paris, Éd. rev, 2004. ,
Quality improvement methodologies-PDCA cycle, RADAR matrix, DMAIC and DFSS, Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain. Revue I3-Information Interaction Intelligence, vol.43, pp.59-95, 2002. ,
Analyse de connaissances perceptivo-gestuelles dans un Système Tutoriel Intelligent. Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation (STICEF), 2017. ,
DOI : 10.3406/stice.2017.1732
Un modèle formel de jeux serieux de type etude de cas pour l'enseignement superieur : le modèle DISCO, RJC'EIAH 2016, Actes des 6èmes Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH, Monpellier, 2015. ,
L'enseignant au coeur de la conception de learning games : le modèle DISC, 8ème Conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, EIAH 2017, Strasbourg, 2017. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01514111v1
Chronicle of a scenario graph : from expected to observed learning path, 11th European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2016), Sep 2016, Lyon, France., pp.321-330, 2016. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01322571
DOI : 10.1007/978-3-319-45153-4_24
DISCO, a Formal Model of Serious Games to Help Teachers at the Design Stage, Doctoral Consortium (DCCSEDU 2016), pp.3-8, 2016. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01313851
Mind in society : The development of higher psychological processes, Colloque du Conseil Provincial de l'Association des Enseignantes et des Enseignants Francophones du Nouveau-Brunswick (AEFNB), 1980. ,
Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational technology research and development, vol.53, pp.5-23, 2005. ,
DOI : 10.1007/bf02504682
A conceptual framework for serious games and its validation, 2010. ,
Serious games. , University Press of America., 1987. ,
Fast algorithms for mining association rules., Proc. 20th int. conf. very large data bases, VLDB, vol.1215, pp.487-499, 1994. ,
Apprendre avec les Serious Games ?, Écliarer, Canopé éditions, 2016. ,
Quels accompagnements associer au Serious game?, Actes du 8ie?me colloque Technologies de l?information et de la communication pour l?enseignement (TICE 2012), pp.184-189, 2012. ,
RDU Model dedicated to evaluate needed counsels for Serious Game projects., issue.114, pp.38-56 ,
DOI : 10.1016/j.compedu.2017.06.007
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01559112v1
A taxonomy for learning, teaching and assessing : A revision of bloom?s taxonomy., Longman Publishing, New York., 2001. ,
A methodological framework for constructing generic knowledge with intended value both for academia and practice, Cahiers de recherche n° 2009-01 E4., 2009. ,
A survey on educational process mining, Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 2018. ,
DOI : 10.1002/widm.1230
Sorting things out : Classification and its consequences., MIT Press, 2000. ,