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Theses

Œuvre(s) du pluriel : vers une esthétique du dispersé

Abstract : Is artistic pluridisciplinarity, which goes back to Humanism and Romanticism, still connected to a desire for knowledge and for holistic apprehension, or does it reveal the prospect of fragmentation? The known shortcomings of knowledge, of the subject, and of the work of art resist the power of techno-structures. Once the artistic sphere gets disconnected from the division of artistic labor, it is amenable to a non-dialectical negativity. As the work of art methodically subverts referents, mastery and know-hows, it becomes accessible to loss and disorder. Being as much the witness as the agent of the work I produce, I propose an approach to art conceived as wandering and plural—an approach based on various forms of practice in visual arts, music, and writing, which shift from popular to intellectual art. This artistic stance, minor and scattered, draws its strength from a prolific poietics: divergent simultaneity, negative transposition, heterogeneity, confusion of temporalities, void, and haunting presences…
Document type :
Theses
Complete list of metadatas

https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01845038
Contributor : Abes Star :  Contact
Submitted on : Friday, July 20, 2018 - 9:00:11 AM
Last modification on : Friday, July 24, 2020 - 3:17:32 AM

File

Lascault_Michel_2017_ED520.pdf
Version validated by the jury (STAR)

Identifiers

  • HAL Id : tel-01845038, version 1

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Citation

Michel Lascault. Œuvre(s) du pluriel : vers une esthétique du dispersé. Art et histoire de l'art. Université de Strasbourg, 2017. Français. ⟨NNT : 2017STRAC032⟩. ⟨tel-01845038⟩

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