, T>0 fixé, alors pout tout 0 <t<T, l'ensemble accessible A(x 0 ,t)

A. Définition, Accessibilité normale (NR) Un point x f 2 R n est dit normalement accessible depuis x 0 2 R n par le système de contrôle (? 0 )

, Nous pouvons aussi introduire la notion d'accessibilité normale d'un point x f en temps plus petit que T , ` a partir d'un point x 0 si : x f est normalement accessible depuis x 0 par une trajectoire x(.) de (? 0 )

A. Définition, 5 Normalement auto-accessible (NSR) Un point x 0 est dit normalement auto-accessible par le système (? 0 ), s'il est normalement accessible depuis lui-même

A. Définition, 6 Normalement auto-accessible en temps petit (STNSR) Un point x 0 est dit normalement auto-accessible en temps petit par le système (? 0 ) si pour tout T>0, il est normalement auto-accessible en un temps inférieurinférieurà T

A. Proposition, 1 Si x 0 est STNSR par (? 0 ), alors (? 0 ) est STLC depuis x 0 par des contrôles pris dans U step

A. Théorème, 1 Sous l'hypothèse que le système de contrôle (? 0 ), vérifie l'une des trois propriétés suivantes

, ? les champs de vecteurs F (.) et G(.) sont réels analytiques

, ? l'algèbre de Lie engendrée par F (.) et G(.) est de rang maximal

, ? les champs de vecteurs F (.) et G(.) sont C 1 et localement bornés

, Alors les affirmations suivantes sontéquivalentessontéquivalentes : 1. (? 0 ) est STLC par des contrôle de U step ; 2. (? 0 ) est STLC par des contrôle de U adm

, ?? 0 ) est STLC par des contrôle de U step ; 5. (?? 0 ) est STLC par des contrôle de U adm

A. Théorème, 2 Soit x 0 2 R n , un point normalement auto-accessible en temps petit par le système (? 0 ). Soit T>0 fixé. Alors tout point de l'ensemble accessible A T

, Code Mathematica de l'exemple 1

, Phi0 =, vol.5

, Start =, vol.20

, Stop = 15; x0 = 0; xf = 10

=. Avant and ?. Firstndsolvex,

=. Arriere and ?. Firstndsolvex,

P. , , p.Abs

, Control Theory from the Geometric Viewpoint, of Encyclopedia of Mathematical Sciences.S p r i n g e r

W. Alt and C. Schneider, Linear-quadratic control problems with l 1 -control cost, Optim. Control Appl. Meth.,3, vol.6, issue.4
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01286438

D. J. Bell and D. H. Jacobson, Singular Optimal Control Problems, 1975.

B. Berret, C. Darlot, F. Jean, T. Pozzo, C. Papaxanthis et al., The Inactivation Principle: Mathematical Solutions Minimizing the Absolute Work and Biological Implications for the Planning of Arm Movements, PLoS Computational Biology, vol.294, issue.21, p.10
DOI : 10.1371/journal.pcbi.1000194.s001

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00705805

B. Berret, J. Gauthier, and C. Papaxanthis, How humans control arm movements, Proceedings of the Steklov Institute of Mathematics, pp.44-58, 2008.
DOI : 10.1007/s00221-002-1327-y

B. Bonnard and M. Chyba, Singular Trajectories and their Role in Control Theory, of Mathématiques & Applications, 2003.

U. Boscain and B. Piccoli, Optimal Syntheses for Control Systels on 2-D Manifolds, of Mathématiques & Applications, p.25, 2004.

H. Bouvier, G. Colin, and Y. Chamaillard, Determination and comparison of optimal eco-driving cycles for hybrid electric vehicles, 2015 European Control Conference (ECC)
DOI : 10.1109/ECC.2015.7330536

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01184913

Z. Chen, $$\mathrm{L}^1$$ L 1 -optimality conditions for the circular restricted three-body problem, Celestial Mechanics and Dynamical Astronomy, vol.38, issue.8, 2001.
DOI : 10.2514/1.G001080

Z. Chen, J. Caillau, and Y. Chitour, L 1 -minimization for mechanical systems, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01136676

Q. Cheng, L. Nouvelì, and O. Orfila, A new eco-driving assistance system for a light vehicle: Energy management and speed optimization, 2013 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)
DOI : 10.1109/IVS.2013.6629668

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01009712

F. Clarke, Functional Analysis, Calculus of Variations and Optimal Control, p.24
DOI : 10.1007/978-1-4471-4820-3

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00865914

G. Fraser-andrews, Finding candidate singular optimal controls: A state of the art survey, Journal of Optimization Theory and Applications, vol.1, issue.2, pp.0-2
DOI : 10.1147/rd.114.0361

Y. Gaoua, Modèles mathématiques et techniques d'optimisation non linéaire et combinatoire pour la gestion d'´ energie d'un système multi-source : vers une implantation temps-réel pour différentes structuresélectriquesstructuresélectriques de véhicules hybrides, 2014.

T. D. Gillespie, Fundamentals of vehicle dynamics.P r e m i e r eS e r i e sB oo k s .S oc i e t y of Automotive Engineers Inc, 1992.

K. A. Grasse, On the relation between small-time local controllability and normal self-reachability, Mathematics of Control, Signals, and Systems, vol.53, issue.1, p.87
DOI : 10.1007/BF01211975

A. N. Kolmogorov and S. V. Fomin, Elements of the Theory of Functions and Functional Analysis, p.19, 1961.

E. B. Lee and L. Markus, Foundations of optimal control theory. The SIAM series in Applied Mathematics, p.41, 1967.

H. T. Luu, Développement de méthodes de réduction de la consommation en carburant d'un véhicule dans un contexte de sécurité et de confort : un compromis entré economie etécologieetécologie, 2011.

H. T. Luu, L. Nouvelì, and S. Mammar, Dynamic programming for fuel consumption optimization on light vehicle, IFAC Proceedings Volumes,v o lume 43, pp.372-377, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00620484

H. Maurer and M. Pinho, Optimal control of epidemiological seir models with l1-objectives and control-state constraints, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01101291

A. Merakeb, F. Messine, and M. Aidène, A Branch and Bound algorithm for minimizing the energy consumption of an electrical vehicle, 4OR,1, pp.2-6, 2014.
DOI : 10.1109/MCS.2007.338280

L. S. Pontryagin, V. G. Boltyanskii, R. V. Gamkrelidze, and E. F. Mishchenko, The Mathematical Theory of Optimal Processes, p.41, 1962.

I. M. Ross, Modern Astrodynamics, chapter Space Trajectory Optimization and L 1 -Optimal Control Problems, pp.155-188, 2006.

T. Schwickart, H. Voos, J. Hadji-minaglou, M. Darouach, and A. Rosich, Design and simulation of a real-time implementable energy-efficient model-predictive cruise controler for electric vehicles, Journal of the Franklin Institute, issue.1, 2015.

K. D. Sebesta, Optimal observers and optimal control : improving car efficiency with Kalman et Pontryagin, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00935177

P. Tokekar, N. Karnad, and V. Isler, Energy-optimal trajectory planning for carlike robots, Autonomous Robots, vol.7, issue.3

H. Touchette, Legendre-fenchel transforms in a nutshell, School of Mathematic Sciences, 2007.

H. Touchette, Elements of convex analysis, 2013.

E. Trelat, Controle optimal : Theorie et applications, Concretes. Vuibert, p.41, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/medihal-01346522

G. Vossen and H. Maurer, On l 1 -minimization in optimal control and applications to robotics, Optim. Control Appl. Meth