. Boiron-véronique, ». Regard, B. Boisseau-philippevocabulaire, and . Claire, « Le vocabulaire et son enseignement : comment enseigner le vocabulaire en maternelle », en ligne, Le développement du langage chez l'enfant », en ligne English for Young Learners (EYL) in grades 1 and 2, pp.403-422, 2009.

P. Dans, . Jenefer, O. Mackey-alison, and . Rhonda, « Developing conversational skills in a second language : Language learning affordances in a multiparty classroom setting Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ?, pp.105-129, 2008.

E. Paris, C. C. Montpellier, I. En-ligne, E. Paris, D. Francis et al., Construction du bi-plurilinguisme en français langue de scolarisation : apprentissage d'une L2 en enseignement bilingue précoce, Linguistics, thèse doctorale Elaborer un cours de FLE, Collection F, Hachette Livre, Paris DESCAZAUX Sylvie, « Quelques définitions », en ligne, http://www.ac-bordeaux.fr DABÈNE Louise, 1991, « Enseignement précoce d'une langue ou éveil au langage ? Enseignements/ Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications, août-septembre « De la transdisciplinarité dans l'apprentissage précoce d'une langue The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Enseignements/ Apprentissages précoces des languesarchives-ouvertes.fr COURTILLON Janine Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications Age effects in second language learning, pp.57-64, 1990.

D. Hugues, . Capouet-marianne-hachette-livre, D. Paris, M. Hugues, E. Catherine et al., Super Max 1 Enseignements/ Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde Focus on French as a Foreign Language : Multidisciplinary Approaches Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ?, Italie : Activités psychomotrices et apprentissage du français Perspectives on second language acquisition at different ages Questionnaires in Second Language Research : Construction, Administration and Processing Early foreign language learning, pp.119-125, 1991.

M. De-gruyter, E. Berlin, . Henric, . Stephen, L. Scarcella-robin et al., The Age Factor and Early Language Learning « English without a book revisited : The effect of age on second language acquisition in a formal setting, Child-Adult Differences in Second Language Acquisition, pp.136-158, 0442.

E. Janet, . Stephen, L. Scarcella-robin, . Michael, F. Rowley et al., Early Learning of Modern Foreign Languages : Processes and Outcomes, Multilingual Matters « The relationship between age and second language productive ability Child-Adult Differences in Second Language Acquisition « Les langues étrangères à l'école élémentaire, Esquisse d'une problématique », p. 13-19, Enseignements/ Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde « Plus la langue est compliquée, plus l'enfant s'amuse », article en ligne The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Can Today's Early Language Learners in England Become Tomorrow's Plurilingual European Citizens? How Bilingual Children Talk : Strategic Codeswitching Among Children in Dual Language Programs First Language Use in Second and Foreign Language Learning, Multilingual Matters Les enfants iraniens face au français, pp.15-29, 1982.

G. Petar, E. Paris, H. Henri, H. Weiss-marlise, O. John et al., Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde L'enseignement du français aux enfants d'origine étrangère (Guide pratique pour l'enseignant), CEFISEM/ CRDP d'Alsace « A Third Language at Primary Level in Ireland : An Independent Evaluation of the Modern Languages in Primary Schools Initiative, Early Learning of Modern Foreign Languages : Processes and Outcomes, Multilingual Matters First and Second Language Learning in Early Bilingual Education: Cognitive Theories and Their Implications for Teachers, pp.65-70, 1991.

H. Christine, D. Valérie-dans-horner-kristine, W. Ingrid, and . Jean-jacques, 2014, « Early bilingual education in Alsace : The one language/one teacher policy in question, Multilingualism and Mobility in Europe : Policies and Practices Imagining Multilingual Education, pp.83-102, 2006.

H. Julia and Y. Martha, The Cambridge Handbook of Second Language Acquisition, 2013.

H. Nathalie, Apprendre et enseigner avec le multimédia, Collection F, Hachette Livre, Paris HIRSH David (dir.), 2012, Current Perspectives in Second Language Vocabulary Research, 2005.

H. Erika-blackwell, W. Sussex, H. Kristine, D. Ingrid, and W. Jean-jacques, Research Methods in Child Language : A Practical Guide, 2014, Multilingualism and Mobility in Europe : Policies and Practices, 2012.

J. Hourst-bruno-paris and . Joanne, A l'école des intelligences multiples, Hachette éducation « Language proficiency and age-appropriate methodology at the English Kindergarten of Kuopio, pp.97-118, 2006.

. Mouton-de-gruyter, J. Berlin, . Céline, . Stephen, L. Scarcella-robin et al., Plurilinguisme et Education en Inde : l'enseignement des langues et du français langue étrangère : étude de cas à Chennai et Poudouchéry, Linguistics, thèse doctorale Accounting for child-adult differences in second language rate and attainment, The Age Factor and Early Language Learning Child-Adult Differences in Second Language Acquisition Principles and Practice in Second Language Acquisition, pp.202-226, 1982.

K. Stephen, L. Michael, . Scarcella-robin, . Stephen, L. Scarcella-robin et al., Child-Adult Differences in Second Language Acquisition Current Perspectives in Second Language Vocabulary Research Manipulating Instructional Method : The Effect on Productive Vocabulary Use The Contiuum Companion to Second Language Acquisition, Quality and Quantity of Exposure in L2 Vocabulary Learning 2012, Current Perspectives in Second Language Vocabulary Research Can Differential Processing of L2 Vocabulary Inform the Debate on Teacher Code-Switching Behaviour? The Case of Chinese Learners of English Vocabulary Studies in First and Second Language Acquisition : The Interface Between Theory and Application, pp.161-172, 1982.

. Mackey-alison and . Gass-susan, Second Language Research : Methodology and Design, Personnalité enfantine et apprentissage des langues ? Une lecture de Vigotsky Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications, pp.80-90, 1991.

. Marchois-corrine-les-Éditions-didier, M. Paris, . Carmen, M. Paris, . Marina et al., Vitamine 1, CLE International « Early foreign language instruction in Greece : Socioeconomic factors and their effect on young learners' language development The Age Factor and Early Language Learning How Children Learn to Learn Language, Individual differences in early language programs The Age Factor and Early Language Learning, pp.227-252, 2008.

. Quels-enjeux-pour-le-monde-de-demain-?-», Input and long-term effects of early learning in a formal setting The Age Factor and Early Language Learning The Contiuum Companion to Second Language Acquisition, The Relationship between Age of Learning and Type of Linguistic Exposure in Children Learning a Second Language Second Language Learning in the Early School Years : Trends and Contexts, pp.141-160, 2009.

N. Krisztina, R. Daniel-dans, T. Miles, D. Jennifer, N. Howard et al., First Language Use in Second and Foreign Language Learning, Multilingual Matters Defining child second language acquisition, defining roles for L2 instruction Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ? The Age Factor and Early Language Learning, Target Language Use in English Classes in Hungarian Primary Schools The age factor in context, pp.66-86, 2008.

M. De-gruyter, O. Berlin, O. William, . Rhonda, . Philp-jenefer et al., The Age Factor and Early Language Learning How Children Learn Language « The impact of teacher input, guidance and feedback on ESL children's task-based interactions, Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play, pp.131-147, 2005.

S. S. Olson-linda, . Jay, . Stephen, L. Scarcella-robin, and . Michael, The Relationship between Age and Accuracy of Foreign Language Pronunciation, Child-Adult Differences in Second Language Acquisition, pp.67-75, 1982.
DOI : 10.2307/747198

E. Papo, École normale supérieure de Fontenay ? Saint-Cloud

O. Susan, . Stephen, L. Scarcella-robin, and . Michael, A sensitive period for the acquisition of a nonnative phonological system, Child-Adult Differences in Second Language Acquisition The sensitive period and comprehension of speech, pp.20-38, 1982.

. Michael, Child-Adult Differences in Second Language Acquisition

P. Manfred, E. Allemagne, P. Paris, Z. Jing, and . Lili, Apprentissage et échanges scolaires Enseignements/ Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications, août-septembre 1991, Chinese primary school students' use of communication strategies in EFL classrooms, pp.171-180, 1991.

M. De-gruyter, P. Berlin, . Jenefer, P. Duchesne-susan-dans, . Jenefer et al., The Age Factor and Early Language Learning Mouton « When the gate opens : The interaction between social and linguistic goals in child second language development Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ?, pp.83-103, 2008.

. Philp-jenefer, . Mackey-alison, P. Oliver-rhonda-dans, . Jenefer, O. Mackey-alison et al., « Child's play ? Second language acquisition and the younger learner in context Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ?, pp.3-23, 2008.

P. Amsterdam, V. Macmillan, . Muriel, C. Hugues, . International et al., Dossier Formation « Enseigner le français aux enfants », Le français dans le monde, numéro 356 mars Grenadine 1, Livre de l'élève, Hachette Livre Appraising Research in Second Language Learning : A practical approach to critical analysis of quantitative research, Sept conseils aux formateurs Quelques remarques sociologiques pour une formation des enseignants Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications, pp.28-29, 1991.

P. Katia and . Florent, Former les éducateurs des jardins d'enfants Dossier Formation « Enseigner le français aux enfants », Le français dans le monde, numéro 356 mars-avril, CLE International, pp.23-25, 2008.

T. James, . Macmillan, S. Hampshire, C. Colette, . International et al., The Interface Between Theory and Application Dossier Formation « Enseigner le français aux enfants », Le français dans le monde, numéro 356 mars-avril Catalogne : Enseigner le français comme langue d'enseignement Input and age diferences in second language acquisition, First and Second Language Acquisition Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications Child-Adult Differences in Second Language Acquisition Maturational constraints in the acquisition of second languages Child-Adult Differences in Second Language Acquisition, pp.26-27, 1982.

H. Snow-catherine, . Marian, . Stephen, L. Scarcella-robin, . Michael et al., « The critical period for language acquisition : Evidence from second language learning Enseignements/ Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications, août-septembre, Age differences in the pronunciation of foreign sounds Child-Adult Differences in Second Language Acquisition Child-Adult Differences in Second Language Acquisition Louisiane : Enseignement précoce et culture enfantine Évaluer pour évoluer : éléments de docimologie », en ligne « J'apprends, donc je suis?, pp.84-92, 1982.

E. Paris, T. Miles, and D. Jennifer, Le français dans le monde, Recherches et applications, août-septembre First Language Use in Second and Foreign Language Learning, Multilingual Matters The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Enseignements/ Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial Negotiation of meaning in the classroom : Does it enhance reading comprehension ?, pp.396-409, 1991.

O. Alison and . Rhonda, Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ?

C. Vanthier-hélène-de-classe, . International, V. Paris, . Hélène, V. Schmitt-sylvie-paris et al., Zigzag 1, CLE International Le français dans le monde « Speeding up acquisition of his and her : Explicit L1/L2 contrasts help Second Language Acquisition and the Younger Learner : Child's play ? The Routledge Handbook of Second Language Acquisition, Types de communication et activités communicatives en classe Vers un curriculum intégré Apprentissages précoces des langues, Numéro spécial, Le français dans le monde, Recherches et applications, pp.47-51, 1984.

P. Académie-de, Développement du langage chez l'enfant de maternelle) http

. Casnav-carep-académie-de-nancy-metz-http, études pédagogiques (Delf Prim) www.ciep.fr/delf-prim Centre international d'études pédagogiques (Fiche documentaire Inde) http://www.ciep.fr/sites/default/files/atoms/files/education-asie-2014-fiche- documentaire-inde.pdf Centre national de ressources textuelles et linguistiques http monde : Acteurs en éducation www.ecolespubliques.fr Educavox : un site pour l'éducation (Processus d'acquisition du langage et apprentissage d'une langue étrangère

F. La-p-'tite-École-du, Ressources pour profs de FLE précoce http

D. Le-point and . Fle, Annuaire du français langue étrangère www.lepointdufle.net/enfants.htm Primlangues : enseignement des langues dans le premier degré http