J. M. Albaret and L. Migliore, Stroop, test d'attention sélective de Stroop, 1999.

J. C. Ameisein, Préface dans S. Pääbo, Néandertal, à la recherche des génomes perdus, 2014.

A. Psychiatric-association, DSM-V: Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux (5ème éd. ; traduit par M-A. Crocq et J-D. Guelfi), 2013.

. Practice, Evidence-based practice in psychology, American Psychologist, vol.61, issue.4, pp.271-285, 2006.

P. Andres, L'inhibition: une approche neuropsychologique et cognitive, 2004.

V. Aubron, G. Michel, D. Purper-ouakil, S. Cortese, and M. Mouren, Les enjeux de l'évaluation du trouble déficitaire attentionnel avec hyperactivité (TDAH) : à propos de deux cas d'enfants. Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, pp.55-168, 2007.
DOI : 10.1016/j.neurenf.2006.11.001

F. Bange and M. Vieyra, Le syndrome dans le DSM-IV, 2014.

F. Dans-bange, TDA/H, Trouble Déficit de l'Attention/hyperactivité

R. A. Barkley, Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD., Psychological Bulletin, vol.121, issue.1, p.65, 1997.
DOI : 10.1037/0033-2909.121.1.65

A. Barrau, De la vérité dans les sciences, 2016.

C. Bernard, Introduction à l'étude de la médecine expérimentale, 1865.
DOI : 10.14375/NP.9782081307582

URL : https://babel.hathitrust.org/cgi/imgsrv/download/pdf?id=uc1.b5585311;orient=0;size=100;seq=367;attachment=0

P. Berquin, Le trouble déficitaire d'attention avec hyperactivité (TDAH), 2005.

C. Hommet, I. Jambaqué, C. Billard, and &. P. Gillet, Edition Solal, Neuropsychologie de l'enfant et troubles du développement, pp.131-148

C. Ouellette and T. Spencer, Predictors of persistence and remission of ADHD into adolescence: results from a four-year prospective follow-up study, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol.35, issue.3, pp.343-351, 1996.

M. F. Blanrue, F. Higelé, P. Higelé, P. Maire, and E. Perry, Ateliers de, 1997.

F. P. Büchel and J. L. Paour, D??ficience intellectuelle??: d??ficits et rem??diation cognitive, Enfance, vol.57, issue.3, pp.227-240, 2005.
DOI : 10.3917/enf.573.0227

G. Bush, P. Luu, and M. I. Posner, Cognitive and emotional influences in anterior cingulate cortex, Trends in Cognitive Sciences, vol.4, issue.6, pp.215-222, 2000.
DOI : 10.1016/S1364-6613(00)01483-2

J. F. Camus, La psychologie cognitive de l'attention, 1997.

D. Shaw and M. P. ?&-milham, Cingulate-precuneus interactions: a new locus of dysfunction in adulte attention-deficit/hyperactivity disorder, Biological Psychiatry, vol.63, issue.3, pp.332-337, 2008.

C. Catale and T. Meulemans, Diagnostic, évaluation et prise en charge du trouble déficitaire de l'attention avec/sans hyperactivité : le point de vue du neuropsychologue. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, pp.61-140, 2013.
DOI : 10.1016/j.neurenf.2012.12.005

G. J. Chelune, Evidence-Based Research and Practice in Clinical Neuropsychology, The Clinical Neuropsychologist, vol.16, issue.3, pp.454-467, 2010.
DOI : 10.1037/0003-066X.54.8.594

K. D. Cicerone, C. Dahlberg, J. F. Malec, D. M. Langenbahn, T. Felicetti et al., Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from, Archives of physical medicine and rehabilitation, issue.8, pp.86-1681, 1998.

T. Felicetti and T. ?&-ashman, Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from, Archives of physical medicine and rehabilitation, vol.92, issue.4, pp.519-530, 2003.

F. X. Castellanos, Toward Systems Neuroscience of ADHD : A Meta-Analysis of 55fMRI studies, American Journal of Psychiatry, vol.169, issue.10, pp.1038-1055, 2012.

S. Cortese and R. Rosello-miranda, Tratamientos para niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: ¿cuál es la base de la evidencia hasta ahora?, Revista de Neurologia, issue.S01, pp.64-67, 2017.

M. Hottmann and E. J. Sonuga-barke, Cognitive training for attentiondeficit/hyperactivity disorder : meta-analysis of clinical and neuropsychological outcome from randomized controlled trials, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, vol.54, issue.3, pp.164-174, 2015.

H. Deforge, Prise en charge des troubles attentionnels et ex??cutifs chez l'enfant. La rem??diation cognitive??: pratiques et perspectives, D??veloppements, vol.8, issue.2, pp.5-20, 2011.
DOI : 10.3917/devel.008.0005

A. Papanikolau, C. Hoogenraad, and J. ?&-oosterlaan, Inhibitory performance, Franck (dir), Remédiation cognitive, pp.1-11, 2008.

B. Franke and M. ?&-mennes, The executive control network and symptomatic improvement in attention-deficit/hyperactivity disorder, Cortex, vol.73, pp.62-72, 2015.

T. W. Frazier, E. A. Youngstrom, and J. D. Hamilton, Evidence-Based Assessment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Using Multiple Sources of Information, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol.45, issue.5, 2006.
DOI : 10.1097/01.chi.0000196597.09103.25

T. Frodl and N. Skokauskas, Meta-analysis of structural MRI studies in children and adults with attention deficit hyperactivity disorder indicates treatment effects, Acta Psychiatrica Scandinavica, vol.48, issue.2, 2012.
DOI : 10.1212/WNL.48.3.589

P. P. Gagné, Les remédiations cognitives comme soutien aux élèves TDA, 2016.

L. Gascon, L'évolution du TDA/H après l'enfance : l'évaluation neuropsychologique de l'adolescent. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.28-57, 2016.

M. Gaucher and J. Forget, Le trouble déficit de l'attention/hyperactivité, 2014.

. Et-perspective-développementale, La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, pp.17-26

G. A. Gioia, P. K. Isquith, S. Guy, and L. Kenworthy, BRIEF, Inventaire d'Evaluation Comportementale des Fonctions Exécutives, Adaptation française, 1996.

J. M. Glozman and I. A. Shevchenko, Executive function in children with ADHD., Psychology & Neuroscience, vol.7, issue.4, pp.453-460, 2014.
DOI : 10.3922/j.psns.2014.4.04

. Institut-national-de-la-santé-et-de-la-recherche-médicale, Déficiences intellectuelles : rapport. Paris : INSERM, Expertise collective Institut national de la santé et de la recherche médicale (INSERM) Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie : bilan des données scientifiques : rapport. Paris : INSERM , Expertise collective La santé de l'enfant, proposition pour un meilleur suivi : rapport, INSERM, Expertise opérationnelle Institut national de la santé et de la recherche médicale (INSERM), 2004.

. Psychothérapie, Trois approches évaluées : rapport. Paris : INSERM , Expertise collective

M. Barratt, Neurocognitive training for children with and without AD/HD, Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, vol.4, issue.1, pp.11-23, 2012.

J. L. Kenemans, Specific proactive and generic reactive inhibition, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, vol.56, 2015.
DOI : 10.1016/j.neubiorev.2015.06.011

N. Y. Kim, E. Wittenberg, and C. S. Nam, Behavioral and Neural Correlates of Executive Function: Interplay between Inhibition and Updating Processes, Frontiers in Neuroscience, vol.33, 2017.
DOI : 10.1037/0096-1523.33.2.363

T. Klingberg, Cogmed, Programme de remédiation de la mémoire de travail, 2012.

T. Klingberg, H. Forssberg, and H. Westerberg, Training of Working Memory in Children With ADHD, Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology (Neuropsychology, Development and Cognition: Section A), vol.24, issue.6, pp.781-791, 2002.
DOI : 10.1076/jcen.24.6.781.8395

A. Heterogeneity-in, Neurocognitive predictors of peer, family and academic functioning, Child neuropsychology., A journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, vol.23, issue.6, pp.733-759

M. Korkman, U. Kirk, and S. Kemp, NEPSY, bilan neuropsychologique de l'enfant, 1997.

M. Korkman, U. Kirk, and S. Kemp, NEPSYII, bilan neuropsychologique de l'enfant [adaptation française], 2012.

A. L. Krain and F. X. Castellanos, Brain development and ADHD, Clinical Psychology Review, vol.26, issue.4, pp.433-444, 2006.
DOI : 10.1016/j.cpr.2006.01.005

F. Lussier, PIFAM : Programme d'Intervention sur les fonctions attentionnelles et métacognitives, 2013.

F. Lussier, Qu'en est-il du TDAH en 2016 ? Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.13-17, 2016.

C. Maillart, L. Desmottes, G. Prigent, and S. Leroy, Réflexions autour des principes de rééducation proposés aux enfants dysphasiques. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.402-409, 2014.

S. Majerus, Optimisation et rééducation de la mémoire de travail : une synthèse critique Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.167-174, 2016.

T. Manly, K. Hawkins, J. Evans, K. Woldt, and I. H. Robertson, Rehabilitation of executive function: facilitation of effective goal management on complex tasks using periodic auditory alerts, Neuropsychologia, vol.40, issue.3, pp.271-281, 2002.
DOI : 10.1016/S0028-3932(01)00094-X

T. Manly, I. H. Robertson, V. Anderson, and I. Mimmo-smith, TEA-ch, test d'évaluation de l'attention chez l'enfant, 2004.

M. Mazeau, Conduite du bilan neuropsychologique chez l'enfant, 2008.

M. Mazeau, Les dyspraxies??: points de rep??res, Archives de P??diatrie, vol.17, issue.3, pp.314-318, 2010.
DOI : 10.1016/j.arcped.2009.10.016

J. B. Miller and N. J. Gates, Editorial Introduction to the Special Issue on Neuropsychological Interventions, Neuropsychology Review, vol.24, issue.5, pp.223-224, 2016.
DOI : 10.1080/13854046.2010.49078

B. Milner, S. Corkin, and H. L. Teuber, Further analysis of the hippocampal amnesic syndrome: 14-year follow-up study of H.M., Neuropsychologia, vol.6, issue.3, pp.215-234, 1968.
DOI : 10.1016/0028-3932(68)90021-3

A. Moret and M. Mazeau, Le syndrome dys-exécutif chez l'enfant et l'adolescent, 2013.

K. J. Hulzen and M. ?&-hoogman, Cognitive heterogeneity in adult attention deficit/hyperactivity disorder: A systematic analysis of neuropsychological measurements, 2015.

C. Neudecker, N. Mewes, A. K. Reimers, and A. Woll, Exercise Interventions in Children and Adolescents With ADHD, Journal of Attention Disorders, vol.6, issue.1, 2015.
DOI : 10.1176/ajp.2006.163.4.579

M. Neugnot-cerioli, C. Gagner, and M. Beauchamp, The use of Games in peadiatric cognitive intervention : a systematic review, International Journal of Physical Medecine and Rehabilitation, vol.3, issue.4, 2015.

M. P. Noël, Bilan neuropsychologique de l'enfant, 2007.

M. P. Noël, L. Bastin, J. Schneider, and D. Pottelle, Rééducation neuropsychologique des troubles de l'attention et de l'inhibition chez l'enfant. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.156-162, 2007.

M. P. Noël and J. Docquier, L'inhibition cognitivo-verbale et l'inhibition motrice : une distinction nécessaire ? Approche par une intervention neuropsychologique, 2011.

D. A. Norman and T. Shallice, Attention to Action, Consciousness and selfregulation, pp.1-18, 1986.
DOI : 10.1007/978-1-4757-0629-1_1

J. Paour, C. Bailleux, and P. Perret, Pour une pratique constructiviste de la rem??diation cognitive, D??veloppements, vol.3, issue.3, pp.5-14, 2009.
DOI : 10.3917/devel.003.0005

E. Pasquinelli, La rencontre entre sciences cognitives et éducation : opportunités et pentes glissantes Le cas exemplaire des neuromythes (dir) Neurosciences et Cognition, pp.47-79, 2016.

U. Pauli-pott and K. Becker, Neuropsychological basic deficits in preschoolers at risk for ADHD: A meta-analysis, Clinical Psychology Review, vol.31, issue.4, pp.626-637, 2011.
DOI : 10.1016/j.cpr.2011.02.005

U. Pauli-pott, S. Dalir, T. Mingebach, A. Roller, and K. Becker, Attention deficit/hyperactivity and comorbid symptoms in preschoolers: Differences between subgroups in neuropsychological basic deficits, Child Neuropsychology, vol.3, issue.8, pp.230-244, 2014.
DOI : 10.1017/S0012162206001034

P. Peng and A. C. Miller, Does attention training work? A selective meta-analysis to explore the effects of attention training and moderators, Learning and Individual Differences, vol.45, pp.77-87, 2016.
DOI : 10.1016/j.lindif.2015.11.012

C. Philip, Analyse des recommandations de la HAS pour le TDA/H, dont les stratégies en milieu scolaire. La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, pp.33-43, 2014.
DOI : 10.3917/nras.068.0033

P. R. Pintrich, The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into practice, pp.219-225, 2002.

D. Purper-ouakil, M. Wohl, S. Cortese, G. Michel, and M. C. Mouren, Le trouble d??ficitaire de l'attention???hyperactivit?? (TDAH) de l'enfant et de l'adolescent, Annales M??dico-psychologiques, revue psychiatrique, vol.164, issue.1, pp.63-72, 2006.
DOI : 10.1016/j.amp.2005.11.003

Y. Qian, L. Shuai, R. C. Chan, Q. J. Qian, and Y. Wang, The developmental trajectories of executive function of children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Research in Developmental Disabilities, vol.34, issue.5, pp.1434-1445, 2013.
DOI : 10.1016/j.ridd.2013.01.033

M. E. Raichle and A. Z. Snyder, A default mode of brain function: A brief history of an evolving idea, NeuroImage, vol.37, issue.4, pp.1083-1090, 2007.
DOI : 10.1016/j.neuroimage.2007.02.041

M. D. Rapport, S. A. Orban, M. J. Kofler, and L. M. Friedman, Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes, Clinical Psychology Review, vol.33, issue.8, pp.33-1237, 2013.
DOI : 10.1016/j.cpr.2013.08.005

A. M. Re, A. Capodieci, and C. Cornoldi, Effect of training focused on executive functions (attention, inhibition, and working memory) in preschoolers exhibiting ADHD symptoms, Frontiers in Psychology, vol.51, 2015.
DOI : 10.1111/j.1469-7610.2009.02191.x

L. Reddy, E. Newman, and A. Verdesco, Attention deficit hyperactivity disorder: Use of evidence-based assessments and interventions. Cognitive and Behavioral Interventions in the Schools, pp.137-159, 2015.

V. Rouby, L'évaluation neuropsychologique des tout-petits et des enfants susceptibles de présenter un TDAH/H. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.48-56, 2016.

A. Roy, L. Gall, D. Roulin, J. L. Fournet, and N. , Les fonctions ex??cutives chez l'enfant??: approche ??pist??mologique et s??miologie clinique, Revue de neuropsychologie, vol.4, issue.4, pp.287-297, 2012.
DOI : 10.3917/rne.044.0287

A. Roy, M. Z. Kefi, T. Bellaj, N. Fournet, L. Gall et al., The Stroop test: a developmental study, p.12, 2016.

A. Roy, V. Lodenos, N. Fournet, L. Gall, D. Roulin et al., Le syndrome dysexécutif chez l'enfant: entre avancées scientifiques et questionnements, Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.27-38, 2017.

D. L. Sackett, Evidence-based medicine, Seminars in Perinatology, vol.21, issue.1, pp.3-5, 1997.
DOI : 10.1016/S0146-0005(97)80013-4

L. Cerliani and M. T. De-schotten, Double-dissociation between the mechanism leading to impulsivity and inattention in Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A restingstate functional connectivity study, Cortex, vol.86, pp.290-302, 2017.

J. Sergeant, The cognitive-energetic model: an empirical approach to Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, vol.24, issue.1, pp.7-12, 2000.
DOI : 10.1016/S0149-7634(99)00060-3

C. Seguin, G. Bussy, and V. Portes, Le TDAH à l'école: De la rééducation aux aménagements pédagogiques, Revue Développements, pp.18-19, 2015.

C. Seguin, V. Des-portes, and G. Bussy, Évaluation neuropsychologique du trouble de l'inhibition dans le TDAH: de la théorie à la clinique, pp.291-298, 2015.

C. Seguin, A. Roy, G. Bussy, and V. Portes, Rééducation des fonctions exécutives chez l'enfant : l'inhibition dans le trouble déficit de l'attention avec/sans hyperactivité, Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.28185-197, 2016.

X. Seron, Y. Rossetti, C. Vallat-azouvi, P. Pradat-diehl, and P. Azouvi, La r????ducation cognitive, Revue Neurologique, vol.164, issue.S3, pp.164-154, 2008.
DOI : 10.1016/S0035-3787(08)73307-1

X. Seron and M. Van-der-linden, Objectifs et stratégies de la revalidation neuropsychologique Traité de neuropsychologie clinique de l'adulte : t. 2 revalidation (2 ème édition), Seron et M. Van Der Linden (dir), pp.3-12, 2016.

P. J. Snow, The Structural and Functional Organization of, 2016.

E. J. Sonuga-barke, Psychological heterogeneity in AD/HD???a dual pathway model of behaviour and cognition, Behavioural Brain Research, vol.130, issue.1-2, pp.29-36, 2002.
DOI : 10.1016/S0166-4328(01)00432-6

E. J. Sonuga-barke and D. Coghill, The foundations of next generation attention-deficit/hyperactivity disorder neuropsychology: building on progress during the last 30??years, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.55, issue.12, pp.55-56, 2014.
DOI : 10.1111/jcpp.12295

B. Spring, Evidence-based practice in clinical psychology: What it is, why it matters; what you need to know, Journal of Clinical Psychology, vol.353, issue.7, pp.611-631, 2007.
DOI : 10.1136/bmj.312.7023.71

W. Sturm and M. Leclercq, La revalidation des troubles de l'attention, 2000.

M. Tombu and P. Jolicoeur, A central capacity sharing model of dual-task performance., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.29, issue.1, pp.3-18, 2003.
DOI : 10.1037/0096-1523.29.1.3

M. E. Toplak, L. Connors, J. Shuster, B. Knezevic, and S. Parks, Review of cognitive, cognitive-behavioral, and neural-based interventions for, 2008.

. Deficit, Hyperactivity Disorder (ADHD) Clinical psychology review, pp.801-823

C. Vallat-azouvi, L. Bornec, and G. , Rééducation-réadaptation des troubles de la mémoire après lésions cérébrales acquises non dégénératives chez l'adulte : état de la question, Neurosciences cognitives et cliniques, vol.5, issue.4, pp.281-292, 2013.

C. M. Van-heugten, R. W. Ponds, and R. P. Kessels, Brain training: hype or hope?, Neuropsychological Rehabilitation, vol.3, issue.5-6, pp.5-6, 2016.
DOI : 10.1177/0888439002016002003

B. M. Van-hulst, P. De-zeeuw, and S. Durston, Distinct neuropsychological profiles within ADHD: a latent class analysis of cognitive control, reward sensitivity and timing, Psychological Medicine, vol.21, issue.04, pp.735-745, 2015.
DOI : 10.1016/j.neuropharm.2009.07.026

V. Vantalon, Expression ph??notypique du TDAH en fonction de l?????ge, Annales M??dico-psychologiques, revue psychiatrique, vol.172, issue.4, 2014.
DOI : 10.1016/j.amp.2014.03.005

A. H. Van-zomeren and W. Brouwer, Theories and concepts of attention, Clinical neuropsychology of attention, issue.2, pp.7-38, 1994.

F. Verbruggen and G. D. Logan, Response inhibition in the stop-signal paradigm, Trends in Cognitive Sciences, vol.12, issue.11, pp.418-424, 2008.
DOI : 10.1016/j.tics.2008.07.005

F. Verbruggen and G. D. Logan, Automatic and controlled response inhibition: Associative learning in the go/no-go and stop-signal paradigms., Journal of Experimental Psychology: General, vol.137, issue.4, p.649, 2008.
DOI : 10.1037/a0013170

A. Vincent, Mon cerveau a besoin de lunettes, Outremont, 2010.

A. M. Volckaert and M. P. Noël, Training executive function in preschoolers reduce externalizing behaviors, Trends in Neuroscience and Education, pp.37-47, 2015.
DOI : 10.1016/j.tine.2015.02.001

D. Wechsler, WISC-IV, Echelle d'intelligence de Wechsler pour enfants et adolescents. (4 ème édition), 2005.

E. G. Willcutt, The Prevalence of DSM-IV Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analytic Review, Neurotherapeutics, vol.184, issue.suppl 1, pp.490-499, 2012.
DOI : 10.1192/bjp.184.1.8

M. B. Denckla and S. H. Mostofsky, Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD, Journal of clinical and experimental neuropsychology, vol.29, issue.4, pp.345-356, 2007.

P. D. Zelazo and U. Müller, Executive function in typical and atypical development, Handbook of Childhood Cognitive Development, 2002.
DOI : 10.1002/9780470996652.ch20

P. Zesiger, Les troubles de l'attention et des fonctions exécutives, 2009.

S. Poncelet and . Majerus, Van der Linden (dir), Traité de neuropsychologie de l'enfant

P. Zimmerman and B. Fimm, TAP, Tests d'évaluation de l'attention, version 2, 2012.

D. Rebaud, investigateur de l'étude nous a proposé ainsi qu'à notre enfant de participer à une étude menée par Mme Seguin, Psychologue-neuropsychologue, intitulée : Evaluation des remédiations des troubles de l'inhibition chez l'enfant