Stroop, test d'attention sélective de Stroop, 1999. ,
Préface dans S. Pääbo, Néandertal, à la recherche des génomes perdus, 2014. ,
DSM-V: Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux (5ème éd. ; traduit par M-A. Crocq et J-D. Guelfi), 2013. ,
Evidence-based practice in psychology, American Psychologist, vol.61, issue.4, pp.271-285, 2006. ,
L'inhibition: une approche neuropsychologique et cognitive, 2004. ,
Les enjeux de l'évaluation du trouble déficitaire attentionnel avec hyperactivité (TDAH) : à propos de deux cas d'enfants. Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, pp.55-168, 2007. ,
DOI : 10.1016/j.neurenf.2006.11.001
Le syndrome dans le DSM-IV, 2014. ,
TDA/H, Trouble Déficit de l'Attention/hyperactivité ,
Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD., Psychological Bulletin, vol.121, issue.1, p.65, 1997. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.121.1.65
De la vérité dans les sciences, 2016. ,
Introduction à l'étude de la médecine expérimentale, 1865. ,
DOI : 10.14375/NP.9782081307582
URL : https://babel.hathitrust.org/cgi/imgsrv/download/pdf?id=uc1.b5585311;orient=0;size=100;seq=367;attachment=0
Le trouble déficitaire d'attention avec hyperactivité (TDAH), 2005. ,
Edition Solal, Neuropsychologie de l'enfant et troubles du développement, pp.131-148 ,
Predictors of persistence and remission of ADHD into adolescence: results from a four-year prospective follow-up study, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol.35, issue.3, pp.343-351, 1996. ,
Ateliers de, 1997. ,
D??ficience intellectuelle??: d??ficits et rem??diation cognitive, Enfance, vol.57, issue.3, pp.227-240, 2005. ,
DOI : 10.3917/enf.573.0227
Cognitive and emotional influences in anterior cingulate cortex, Trends in Cognitive Sciences, vol.4, issue.6, pp.215-222, 2000. ,
DOI : 10.1016/S1364-6613(00)01483-2
La psychologie cognitive de l'attention, 1997. ,
Cingulate-precuneus interactions: a new locus of dysfunction in adulte attention-deficit/hyperactivity disorder, Biological Psychiatry, vol.63, issue.3, pp.332-337, 2008. ,
Diagnostic, évaluation et prise en charge du trouble déficitaire de l'attention avec/sans hyperactivité : le point de vue du neuropsychologue. Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, pp.61-140, 2013. ,
DOI : 10.1016/j.neurenf.2012.12.005
Evidence-Based Research and Practice in Clinical Neuropsychology, The Clinical Neuropsychologist, vol.16, issue.3, pp.454-467, 2010. ,
DOI : 10.1037/0003-066X.54.8.594
Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from, Archives of physical medicine and rehabilitation, issue.8, pp.86-1681, 1998. ,
Evidence-based cognitive rehabilitation: updated review of the literature from, Archives of physical medicine and rehabilitation, vol.92, issue.4, pp.519-530, 2003. ,
Toward Systems Neuroscience of ADHD : A Meta-Analysis of 55fMRI studies, American Journal of Psychiatry, vol.169, issue.10, pp.1038-1055, 2012. ,
Tratamientos para niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención/hiperactividad: ¿cuál es la base de la evidencia hasta ahora?, Revista de Neurologia, issue.S01, pp.64-67, 2017. ,
Cognitive training for attentiondeficit/hyperactivity disorder : meta-analysis of clinical and neuropsychological outcome from randomized controlled trials, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, vol.54, issue.3, pp.164-174, 2015. ,
Prise en charge des troubles attentionnels et ex??cutifs chez l'enfant. La rem??diation cognitive??: pratiques et perspectives, D??veloppements, vol.8, issue.2, pp.5-20, 2011. ,
DOI : 10.3917/devel.008.0005
Inhibitory performance, Franck (dir), Remédiation cognitive, pp.1-11, 2008. ,
The executive control network and symptomatic improvement in attention-deficit/hyperactivity disorder, Cortex, vol.73, pp.62-72, 2015. ,
Evidence-Based Assessment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Using Multiple Sources of Information, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol.45, issue.5, 2006. ,
DOI : 10.1097/01.chi.0000196597.09103.25
Meta-analysis of structural MRI studies in children and adults with attention deficit hyperactivity disorder indicates treatment effects, Acta Psychiatrica Scandinavica, vol.48, issue.2, 2012. ,
DOI : 10.1212/WNL.48.3.589
Les remédiations cognitives comme soutien aux élèves TDA, 2016. ,
L'évolution du TDA/H après l'enfance : l'évaluation neuropsychologique de l'adolescent. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.28-57, 2016. ,
Le trouble déficit de l'attention/hyperactivité, 2014. ,
La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, pp.17-26 ,
BRIEF, Inventaire d'Evaluation Comportementale des Fonctions Exécutives, Adaptation française, 1996. ,
Executive function in children with ADHD., Psychology & Neuroscience, vol.7, issue.4, pp.453-460, 2014. ,
DOI : 10.3922/j.psns.2014.4.04
Déficiences intellectuelles : rapport. Paris : INSERM, Expertise collective Institut national de la santé et de la recherche médicale (INSERM) Dyslexie, dysorthographie, dyscalculie : bilan des données scientifiques : rapport. Paris : INSERM , Expertise collective La santé de l'enfant, proposition pour un meilleur suivi : rapport, INSERM, Expertise opérationnelle Institut national de la santé et de la recherche médicale (INSERM), 2004. ,
Trois approches évaluées : rapport. Paris : INSERM , Expertise collective ,
Neurocognitive training for children with and without AD/HD, Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, vol.4, issue.1, pp.11-23, 2012. ,
Specific proactive and generic reactive inhibition, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, vol.56, 2015. ,
DOI : 10.1016/j.neubiorev.2015.06.011
Behavioral and Neural Correlates of Executive Function: Interplay between Inhibition and Updating Processes, Frontiers in Neuroscience, vol.33, 2017. ,
DOI : 10.1037/0096-1523.33.2.363
Cogmed, Programme de remédiation de la mémoire de travail, 2012. ,
Training of Working Memory in Children With ADHD, Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology (Neuropsychology, Development and Cognition: Section A), vol.24, issue.6, pp.781-791, 2002. ,
DOI : 10.1076/jcen.24.6.781.8395
Neurocognitive predictors of peer, family and academic functioning, Child neuropsychology., A journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence, vol.23, issue.6, pp.733-759 ,
NEPSY, bilan neuropsychologique de l'enfant, 1997. ,
NEPSYII, bilan neuropsychologique de l'enfant [adaptation française], 2012. ,
Brain development and ADHD, Clinical Psychology Review, vol.26, issue.4, pp.433-444, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.cpr.2006.01.005
PIFAM : Programme d'Intervention sur les fonctions attentionnelles et métacognitives, 2013. ,
Qu'en est-il du TDAH en 2016 ? Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.13-17, 2016. ,
Réflexions autour des principes de rééducation proposés aux enfants dysphasiques. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.402-409, 2014. ,
Optimisation et rééducation de la mémoire de travail : une synthèse critique Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.167-174, 2016. ,
Rehabilitation of executive function: facilitation of effective goal management on complex tasks using periodic auditory alerts, Neuropsychologia, vol.40, issue.3, pp.271-281, 2002. ,
DOI : 10.1016/S0028-3932(01)00094-X
TEA-ch, test d'évaluation de l'attention chez l'enfant, 2004. ,
Conduite du bilan neuropsychologique chez l'enfant, 2008. ,
Les dyspraxies??: points de rep??res, Archives de P??diatrie, vol.17, issue.3, pp.314-318, 2010. ,
DOI : 10.1016/j.arcped.2009.10.016
Editorial Introduction to the Special Issue on Neuropsychological Interventions, Neuropsychology Review, vol.24, issue.5, pp.223-224, 2016. ,
DOI : 10.1080/13854046.2010.49078
Further analysis of the hippocampal amnesic syndrome: 14-year follow-up study of H.M., Neuropsychologia, vol.6, issue.3, pp.215-234, 1968. ,
DOI : 10.1016/0028-3932(68)90021-3
Le syndrome dys-exécutif chez l'enfant et l'adolescent, 2013. ,
Cognitive heterogeneity in adult attention deficit/hyperactivity disorder: A systematic analysis of neuropsychological measurements, 2015. ,
Exercise Interventions in Children and Adolescents With ADHD, Journal of Attention Disorders, vol.6, issue.1, 2015. ,
DOI : 10.1176/ajp.2006.163.4.579
The use of Games in peadiatric cognitive intervention : a systematic review, International Journal of Physical Medecine and Rehabilitation, vol.3, issue.4, 2015. ,
Bilan neuropsychologique de l'enfant, 2007. ,
Rééducation neuropsychologique des troubles de l'attention et de l'inhibition chez l'enfant. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.156-162, 2007. ,
L'inhibition cognitivo-verbale et l'inhibition motrice : une distinction nécessaire ? Approche par une intervention neuropsychologique, 2011. ,
Attention to Action, Consciousness and selfregulation, pp.1-18, 1986. ,
DOI : 10.1007/978-1-4757-0629-1_1
Pour une pratique constructiviste de la rem??diation cognitive, D??veloppements, vol.3, issue.3, pp.5-14, 2009. ,
DOI : 10.3917/devel.003.0005
La rencontre entre sciences cognitives et éducation : opportunités et pentes glissantes Le cas exemplaire des neuromythes (dir) Neurosciences et Cognition, pp.47-79, 2016. ,
Neuropsychological basic deficits in preschoolers at risk for ADHD: A meta-analysis, Clinical Psychology Review, vol.31, issue.4, pp.626-637, 2011. ,
DOI : 10.1016/j.cpr.2011.02.005
Attention deficit/hyperactivity and comorbid symptoms in preschoolers: Differences between subgroups in neuropsychological basic deficits, Child Neuropsychology, vol.3, issue.8, pp.230-244, 2014. ,
DOI : 10.1017/S0012162206001034
Does attention training work? A selective meta-analysis to explore the effects of attention training and moderators, Learning and Individual Differences, vol.45, pp.77-87, 2016. ,
DOI : 10.1016/j.lindif.2015.11.012
Analyse des recommandations de la HAS pour le TDA/H, dont les stratégies en milieu scolaire. La nouvelle revue de l'adaptation et de la scolarisation, pp.33-43, 2014. ,
DOI : 10.3917/nras.068.0033
The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory into practice, pp.219-225, 2002. ,
Le trouble d??ficitaire de l'attention???hyperactivit?? (TDAH) de l'enfant et de l'adolescent, Annales M??dico-psychologiques, revue psychiatrique, vol.164, issue.1, pp.63-72, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.amp.2005.11.003
The developmental trajectories of executive function of children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Research in Developmental Disabilities, vol.34, issue.5, pp.1434-1445, 2013. ,
DOI : 10.1016/j.ridd.2013.01.033
A default mode of brain function: A brief history of an evolving idea, NeuroImage, vol.37, issue.4, pp.1083-1090, 2007. ,
DOI : 10.1016/j.neuroimage.2007.02.041
Do programs designed to train working memory, other executive functions, and attention benefit children with ADHD? A meta-analytic review of cognitive, academic, and behavioral outcomes, Clinical Psychology Review, vol.33, issue.8, pp.33-1237, 2013. ,
DOI : 10.1016/j.cpr.2013.08.005
Effect of training focused on executive functions (attention, inhibition, and working memory) in preschoolers exhibiting ADHD symptoms, Frontiers in Psychology, vol.51, 2015. ,
DOI : 10.1111/j.1469-7610.2009.02191.x
Attention deficit hyperactivity disorder: Use of evidence-based assessments and interventions. Cognitive and Behavioral Interventions in the Schools, pp.137-159, 2015. ,
L'évaluation neuropsychologique des tout-petits et des enfants susceptibles de présenter un TDAH/H. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.48-56, 2016. ,
Les fonctions ex??cutives chez l'enfant??: approche ??pist??mologique et s??miologie clinique, Revue de neuropsychologie, vol.4, issue.4, pp.287-297, 2012. ,
DOI : 10.3917/rne.044.0287
The Stroop test: a developmental study, p.12, 2016. ,
Le syndrome dysexécutif chez l'enfant: entre avancées scientifiques et questionnements, Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.27-38, 2017. ,
Evidence-based medicine, Seminars in Perinatology, vol.21, issue.1, pp.3-5, 1997. ,
DOI : 10.1016/S0146-0005(97)80013-4
Double-dissociation between the mechanism leading to impulsivity and inattention in Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A restingstate functional connectivity study, Cortex, vol.86, pp.290-302, 2017. ,
The cognitive-energetic model: an empirical approach to Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, Neuroscience & Biobehavioral Reviews, vol.24, issue.1, pp.7-12, 2000. ,
DOI : 10.1016/S0149-7634(99)00060-3
Le TDAH à l'école: De la rééducation aux aménagements pédagogiques, Revue Développements, pp.18-19, 2015. ,
Évaluation neuropsychologique du trouble de l'inhibition dans le TDAH: de la théorie à la clinique, pp.291-298, 2015. ,
Rééducation des fonctions exécutives chez l'enfant : l'inhibition dans le trouble déficit de l'attention avec/sans hyperactivité, Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, pp.28185-197, 2016. ,
La r????ducation cognitive, Revue Neurologique, vol.164, issue.S3, pp.164-154, 2008. ,
DOI : 10.1016/S0035-3787(08)73307-1
Objectifs et stratégies de la revalidation neuropsychologique Traité de neuropsychologie clinique de l'adulte : t. 2 revalidation (2 ème édition), Seron et M. Van Der Linden (dir), pp.3-12, 2016. ,
The Structural and Functional Organization of, 2016. ,
Psychological heterogeneity in AD/HD???a dual pathway model of behaviour and cognition, Behavioural Brain Research, vol.130, issue.1-2, pp.29-36, 2002. ,
DOI : 10.1016/S0166-4328(01)00432-6
The foundations of next generation attention-deficit/hyperactivity disorder neuropsychology: building on progress during the last 30??years, Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol.55, issue.12, pp.55-56, 2014. ,
DOI : 10.1111/jcpp.12295
Evidence-based practice in clinical psychology: What it is, why it matters; what you need to know, Journal of Clinical Psychology, vol.353, issue.7, pp.611-631, 2007. ,
DOI : 10.1136/bmj.312.7023.71
La revalidation des troubles de l'attention, 2000. ,
A central capacity sharing model of dual-task performance., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.29, issue.1, pp.3-18, 2003. ,
DOI : 10.1037/0096-1523.29.1.3
Review of cognitive, cognitive-behavioral, and neural-based interventions for, 2008. ,
Hyperactivity Disorder (ADHD) Clinical psychology review, pp.801-823 ,
Rééducation-réadaptation des troubles de la mémoire après lésions cérébrales acquises non dégénératives chez l'adulte : état de la question, Neurosciences cognitives et cliniques, vol.5, issue.4, pp.281-292, 2013. ,
Brain training: hype or hope?, Neuropsychological Rehabilitation, vol.3, issue.5-6, pp.5-6, 2016. ,
DOI : 10.1177/0888439002016002003
Distinct neuropsychological profiles within ADHD: a latent class analysis of cognitive control, reward sensitivity and timing, Psychological Medicine, vol.21, issue.04, pp.735-745, 2015. ,
DOI : 10.1016/j.neuropharm.2009.07.026
Expression ph??notypique du TDAH en fonction de l?????ge, Annales M??dico-psychologiques, revue psychiatrique, vol.172, issue.4, 2014. ,
DOI : 10.1016/j.amp.2014.03.005
Theories and concepts of attention, Clinical neuropsychology of attention, issue.2, pp.7-38, 1994. ,
Response inhibition in the stop-signal paradigm, Trends in Cognitive Sciences, vol.12, issue.11, pp.418-424, 2008. ,
DOI : 10.1016/j.tics.2008.07.005
Automatic and controlled response inhibition: Associative learning in the go/no-go and stop-signal paradigms., Journal of Experimental Psychology: General, vol.137, issue.4, p.649, 2008. ,
DOI : 10.1037/a0013170
Mon cerveau a besoin de lunettes, Outremont, 2010. ,
Training executive function in preschoolers reduce externalizing behaviors, Trends in Neuroscience and Education, pp.37-47, 2015. ,
DOI : 10.1016/j.tine.2015.02.001
WISC-IV, Echelle d'intelligence de Wechsler pour enfants et adolescents. (4 ème édition), 2005. ,
The Prevalence of DSM-IV Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Meta-Analytic Review, Neurotherapeutics, vol.184, issue.suppl 1, pp.490-499, 2012. ,
DOI : 10.1192/bjp.184.1.8
Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD, Journal of clinical and experimental neuropsychology, vol.29, issue.4, pp.345-356, 2007. ,
Executive function in typical and atypical development, Handbook of Childhood Cognitive Development, 2002. ,
DOI : 10.1002/9780470996652.ch20
Les troubles de l'attention et des fonctions exécutives, 2009. ,
Van der Linden (dir), Traité de neuropsychologie de l'enfant ,
TAP, Tests d'évaluation de l'attention, version 2, 2012. ,
investigateur de l'étude nous a proposé ainsi qu'à notre enfant de participer à une étude menée par Mme Seguin, Psychologue-neuropsychologue, intitulée : Evaluation des remédiations des troubles de l'inhibition chez l'enfant ,