M. Altet, Les compétences de l'enseignant-professionnel : entre savoirs, schèmes d'action et adaptation, le savoir analyser Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles compétences ?, pp.27-40, 2001.

A. Arborio and P. Fournier, L'enquête et ses méthodes : l'observation directe, 1999.

C. Archieri, La construction de l'expérience par le théâtre, Thèse de doctorat non publiée, 2013.

G. Azéma and S. Leblanc, A propos de l'intérêt de questionner l'activité improvisationnelle des jeunes enseignants, Recherches en Education, vol.19, pp.134-146, 2014.

T. Bachir-loopuyt, C. Canonne, P. Saint-germier, and B. Turquier, Improvisation : Usages et transferts d'une catégorie. Tracès, pp.5-20, 2010.

D. Bailey, L'improvisation. Sa nature et sa pratique dans la musique (3 è éd.) (I, 2011.

T. Leymarie, Paris : Outre Mesure. (Ouvrage original publié en 1980 sous le titre Improvisation: Its Nature and Practice in Music

J. Baker-sennett and E. Matusov, School " performances " : Improvisational processes in development and education, Creativity in performance, pp.197-212, 1997.

K. Barber, Improvisation and the art of making things stick, Creativity and cultural improvisation, pp.25-41, 2007.

J. Barbier, Cultures d'action et modes partagés d'organisation des constructions de sens. Revue d'anthropologie des connaissances, pp.163-190, 2010.

J. Barbier, Vocabulaire d'analyse des activités, 2011.

R. Barbier, L'histoire de Jean Perceval??: le ????sc??nario narratif???? dans la p??dagogie de l'enseignement sup??rieur, Soci??t??s, vol.118, issue.4, pp.27-37, 2012.
DOI : 10.3917/soc.118.0027

L. Barker and H. Borko, Conclusion : Presence and the art of improvisational teaching, 2011.

T. Barone and E. Eisner, Arts-based educational research Complementary methods for research in education è éd), pp.95-109, 1997.

L. W. Barsalou, Simulation, situated conceptualization, and prediction, Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, vol.135, issue.1, pp.1281-1289, 2009.
DOI : 10.1037/0096-3445.135.1.1

B. Bayoux, Nous improvisons tous ! L'éducation musicale, pp.21-23, 2012.

S. Beaud and F. Weber, Guide de l'enquête de terrain (4 è éd.). Paris: La Découverte, 1997.

H. S. Becker and R. R. Faulkner, Qu'est-ce qu'on joue maintenant ? " Le répertoire du jazz en action (B. Gendre, trad.). Paris: La Découverte, 2009.

R. A. Beghetto and J. C. Kaufman, Teaching for Creativity with Disciplined Improvisation, Structure and improvisation in creative teaching, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.006

R. A. Berk and R. H. Trieber, Whose classroom is it, anyway? Improvisation as a teaching tool, Journal on Excellence in College Teaching, vol.20, issue.3, pp.29-60, 2009.

D. C. Berliner, Forewords Structure and improvisation in creative teaching (pp. xiii-xvi), 2011.

P. Berliner, Thinking in jazz. The infinite art of improvisation, 1994.

D. E. Berlyne, Conflict, arousal and curiosity, 1960.
DOI : 10.1037/11164-000

A. Berthoz and G. Jorland, L'empathie, 2004.

A. Berthoz and J. Petit, Phénoménologie et physiologie de l'action, p.365, 2006.

C. Béthune, De l'improvisation. Nouvelle revue d'esthétique, pp.153-160, 2010.

A. Bidet and M. Macé, S'individuer, s'??manciper, risquer un style (autour de Simondon), Revue du MAUSS, vol.38, issue.2, pp.397-412, 2011.
DOI : 10.3917/rdm.038.0397

J. Billeter, Leçons sur Tchouang-Tseu, 2010.

J. Billeter, Notes sur Tchouang-Tseu et la philosophie, 2010.

M. Blais and S. Martineau, L'analyse inductive générale : Description d'une démarche visant à donner un sens à des données brutes, Recherches Qualitatives, vol.26, issue.2, pp.1-18, 2006.

H. Borko and C. Livingston, Cognition and Improvisation: Differences in Mathematics Instruction by Expert and Novice Teachers, American Educational Research Journal, vol.26, issue.4, pp.473-498, 1989.
DOI : 10.3102/00028312026004473

M. Bourgy, L'adaptation cognitive et l'improvisation dans les environnements dynamiques : pour une intégration de l'expérience sensible dans les modèles de l'activité experte, Thèse de doctorat non publiée, 2012.

M. Brown and D. Edelson, Teaching as design. The center for Learning Technologies, 2003.

D. Bucheton and Y. Soulé, Teaching skills: a multi-agenda of embedded concerns, a set of dynamic interactions between teacher???s scaffolding postures and pupils??? learning ones, ??ducation et didactique, vol.3, issue.3, pp.29-48, 2009.
DOI : 10.4000/educationdidactique.543

D. Bucheton, Le modèle de « l'agir enseignant et ses ajustements, D. Bucheton (dir.), L'agir enseignant: des gestes professionnels ajustésToulouse : Octarès, pp.25-68, 2009.

P. Burnard, Creativity, Pedagogic Partnerships, and the Improvisatory Space of Teaching, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.004

B. Cahour, L'expérience vécue des utilisateurs : pourquoi l'étudier et comment ? Communication présentée au colloque CITE, 2006.

C. Canonne, L'improvisation collective libre : de l'exigence de coordination à la recherche de points focaux. Cadre théorique, analyse, expérimentations, Thèse de doctorat non publiée, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00676796

A. Cardozo-de-freitas and M. Amarilha, Improviser : Une transgression autorisée dans l'enseignement de la littérature, La Recherche en Education, vol.1, pp.85-98, 2008.

J. Chabanne and O. Dezutter, Les gestes de régulation des apprentissages dans la classe de français. Quelles improvisations professionnelles, 2011.

C. Chauviré, Dispositions ou capacités ? La philosophie sociale de Wittgenstein, 2002.

&. A. Chauviré and . Ogien, La régularité. Habitude, disposition et savoir-faire dans l'explication de l'action, pp.25-48

C. Chauviré and A. Ogien, La régularité. Habitudes, disposition et savoir-faire dans l'explication de l'action, 2002.

M. Cifali, Démarche clinique, formation et écriture Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles compétences ? Bruxelles, pp.119-135, 2001.

Y. Citton, Gestes d'humanités. Anthropologie sauvage de nos expériences esthétiques, 2012.

Y. Clot, La fonction psychologique du travail, 1999.
DOI : 10.3917/puf.clot.2006.01

J. Cosnier, Communication non-verbale et langage, Psychologie Médicale, vol.9, issue.11, pp.2033-2049, 1977.

A. Coulon, Ethnométhodologie, Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines, pp.87-91, 2014.

F. Cros, L'innovation en éducation et formation : Topiques et enjeux, 2002.

L. Cugny, Improvisation, geste, idiome. L'éducation musicale, pp.7-11, 2012.

D. Certeau and M. , L'invention du quotidien 1. Arts de faire, 1990.

J. De-raymond, L'improvisation, 1980.

C. Dejours, L'évaluation du travail à l'épreuve du réel, 2003.
DOI : 10.3917/quae.dejou.2003.01

N. Denoyel, La situation interlocutive de l'accompagnement et ses ruses dialogiques. Education Permanente, pp.231-240, 2002.

N. Depraz, F. Varela, and P. Vermersch, A l'épreuve de l'expérience, 2011.
DOI : 10.7761/9789731997513

. Zetabooks, Version américaine publiée en 2003 sous le titre On becoming aware. A Pragmatics of Experiencing

P. Descola, L'??cologie des autres??: L'anthropologie et la question de la nature, 2011.
DOI : 10.3917/quae.desco.2011.01.0009

S. Dezutter, Professional Improvisation and Teacher Education, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.003

G. Dieumegard, Connaissances et cours d'exp??rience vers une grammaire minimale de description dans les situations d'??ducation et de formation, Revue d'anthropologie des connaissances, vol.3, issue.2, pp.295-315, 2009.
DOI : 10.3917/rac.007.0295

R. Donmoyer, Pedagogical improvisation, Educational Leadership, vol.40, issue.3, pp.39-43, 1983.

H. Dumez, Qu'est-ce que l'abduction, et en quoi peut-elle avoir un rapport avec la recherche qualitative ? Le Libellio a' AEGIS, pp.3-9, 2012.

J. Dupuis, Aux origines des sciences cognitives, 1999.

M. Durand, L'enseignement en milieu scolaire, 1996.

M. Durand, Un programme de recherche technologique en formation des adultes, ??ducation et didactique, vol.2, issue.3, 2008.
DOI : 10.4000/educationdidactique.373

J. Echle, Acting out " in the classrooms: Improvisation in the curriculum, Bread Loaf News, vol.4, issue.3, pp.19-22, 1991.

F. Erickson, Classroom discourse as improvisation : Relationship between academic task structure and social participation structure in lessons, Communicating in the Classroom, pp.153-181, 1982.

F. Erickson, Taking Advantage of Structure to Improvise in Instruction, Structure and improvisation in creative teaching, pp.113-132, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.007

G. Fioraso, Discours du 10-12-2012 En ligne http, 2012.

R. E. Floden and K. Chang, Interpreting a jazz score : A metaphor for creative teaching in contexts with strong instructional guidance, Conference presentation at the Philosophy of Education Society of Australasia, 2007.

L. Florin, La composition improvisée. L'exemple d'Enrico Pieranunzi. L'éducation musicale, pp.31-37, 2012.

J. Fodor, L'esprit, ça ne marche pas comme ça (C. Tiercelin trad.), 2003.

J. Fournier, Productive Improvisation and Collective Creativity, Structure and improvisation in creative teaching, pp.184-206, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.010

N. L. Gage, The scientific basis of the art of teaching, 1978.

R. Gagnon, L'improvisation théâtrale au service de l'expression orale et écrite et de son enseignement. Revue Suisse des Sciences de l'Education, pp.251-265, 2011.

J. Galaty and J. Leavitt, Culture, les théories, Dictionnaire de l'ethnologie et de l'anthropologie, pp.193-196, 2013.

N. Gal-petitfaux, D. Adé, G. Poizat, and . Seifert, L'int??gration de donn??es biom??caniques et d'exp??rience pour comprendre l'activit?? de nageurs ??lites et concevoir un dispositif d'??valuation, Le travail humain, vol.76, issue.3, pp.76-257, 2013.
DOI : 10.3917/th.763.0257

C. Gauthier, J. Desbiens, A. Malo, S. Martineau, and D. Simard, Pour une théorie de la pédagogie. Recherches contemporaines sur le savoir des enseignants, 1997.

B. Geay, Les néo-enseignants face à l'utilitarisme. Actes de la recherche en sciences sociales, pp.72-89, 2010.

W. Gershon, Collective Improvisation: A Theoretical Lens for Classroom Observation, Journal of Curriculum and Pedagogy, vol.65, issue.1, pp.104-135, 2006.
DOI : 10.1515/semi.1996.108.3-4.269

E. Graue, K. L. Whyte, and A. E. Karabon, The power of improvisational teaching. Teaching and Teacher Education, pp.13-21, 2015.

B. Grison, Des Sciences Sociales à l'Anthroplogie Cognitive Les généalogies de la Cognition Située. @ctivités Using improvisation exercices in general education to advance creativity, inventiveness and innovation, pp.26-34, 2004.

D. B. Harlow, Structures and improvisation for inquiry-based science instruction: A teacher's adaptation of a model of magnetism activity, Wiley InterScience (www. Interscience.wiley.com) Science Teacher Education, pp.142-163, 2009.
DOI : 10.1002/sce.20348

C. Hélou and F. Lantheaume, Die Schwierigkeiten bei der Lehrerarbeit??: Ausnahme oder Bestandteil des Berufs???, Recherche & formation, vol.57, issue.57, pp.65-78, 2008.
DOI : 10.4000/rechercheformation.833

A. Hervé, Retour sur l'improvisation. L'éducation musicale, pp.23-25, 2012.

M. Huberman, La vie des enseignants : évolution et bilan d'une profession, Neuchatel : Delachaux et Niestlé, 1989.

M. Huberman, Enseignement et professionnalisme : Des liens toujours fragiles. Revue des sciences de l'éducation, pp.77-85, 1993.

M. Humphreys and T. Hyland, Theory, Practice and Performance in Teaching: Professionalism, intuition, and jazz, Educational Studies, vol.26, issue.3, pp.5-15, 2002.
DOI : 10.1287/orsc.9.5.543

T. Ingold and E. Hallam, Creativity and cultural improvisation : An introduction, 2007.

A. Jean, Traitement des imprévus par les professeurs stagiaires de technologie en formation initiale, Thèse de doctorat publiée. ANRT, 2009.

J. Jolion, Matérisation de la formation initiale des enseignants : Enjeux et bilans, 2011.

A. S. Jurow and L. Creighton-mcfadden, Disciplined Improvisation to Extend Young Children???s Scientific Thinking, Structure and improvisation in creative teaching, pp.236-251, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.012

J. Kaufmann, L'entretien compréhensif (2 è éd, 2008.

J. Kaufmann, L'invention de soi : Une théorie de l'identité, Paris : Fayard, 2004.

G. J. Kelly, C. Brown, and T. Crawford, Experiments, contingencies, and curriculum: Providing opportunities for learning through improvisation in science teaching, Science Education, vol.19, issue.5, pp.624-657, 2000.
DOI : 10.1002/1098-237X(200009)84:5<624::AID-SCE5>3.0.CO;2-S

J. Kurtz, Breaking through the Communicative Cocoon, Structure and improvisation in creative teaching, pp.133-161, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.008

D. Laborde, Enquête sur l'improvisation, La logique des situations. Nouveaux regards sur l'écologie des activités sociales, pp.261-299, 1999.

D. Laborde, La mémoire de l'instant, 2005.

B. Lahire, De la théorie de l'habitus à une sociologie psychologique, 2001.

L. Travail-sociologique-de and P. Bourdieu, Dettes et critiques, pp.121-152

B. Lahire, Culture, Le dictionnaire des sciences humaines, pp.232-234, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00425952

B. Lahire, L'homme pluriel. Les ressorts de l'action, Paris : Fayard, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00463765

F. Lantheaume, L'activit?? enseignante entre prescription et r??el??: ruses, petits bonheurs, souffrance, Education et soci??t??s, vol.19, issue.1, pp.67-81, 2007.
DOI : 10.3917/es.019.0067

F. Lantheaume, Von der Professionalisierung bis zur T??tigkeit. Neue Blicke auf die Lehrerarbeit, Recherche & formation, vol.57, issue.57, pp.9-22, 2008.
DOI : 10.4000/rechercheformation.800

D. Laplane, La pens??e sans langage, EMC - Neurologie, vol.8, issue.1, pp.345-357, 2001.
DOI : 10.1016/S0246-0378(11)54525-7

F. Laplantine, La description ethnographique, 2006.

F. Laplantine, Le social et le sensible, introduction à une anthropologie modale, 2010.

C. Lascaux, Histoires d'ergonomie. Le temps des pionniers (1950-1980). 9 images (distribution Toulouse : Octarès), 2011.

S. Leblanc, Conception d'environnements vidéo numériques de formation, 2012.

A. Lehtonen, Future Thinking and Learning in Improvisation and a Collaborative Devised Theatre Project within Primary School Students, Procedia - Social and Behavioral Sciences, vol.45, pp.104-113, 2012.
DOI : 10.1016/j.sbspro.2012.06.547

C. Lobman, What Should We Create Today? Improvisational teaching in play-based classrooms, Early Years, vol.23, issue.2, pp.131-142, 2003.
DOI : 10.1177/0907568297004004005

C. Lobman, ???Yes And???: The Uses of Improvisation for Early Childhood Professional Development, Journal of Early Childhood Teacher Education, vol.23, issue.2, pp.305-319, 2005.
DOI : 10.1016/S0885-2006(99)80004-0

C. Lobman, Improvisation: An analytic tool for examining teacher???child interactions in the early childhood classroom, Early Childhood Research Quarterly, vol.21, issue.4, pp.455-470, 2006.
DOI : 10.1016/j.ecresq.2006.09.004

C. Lobman, Democracy and development : The role of outside-of-school experiences in preparing young people to be active citizens, Democracy and Education, vol.19, issue.1, pp.1-9, 2011.

C. Lobman, Improvising within the System, Structure and improvisation in creative teaching, pp.73-93, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.005

C. Lobman and M. Lundquist, Unscripted learning : Using improve activities across the K-8 curriculum, 2007.

M. Lopes-de and S. Luna, Las complejidades emergentes en las historias de vida de los " buenos profesores, Polis, vol.25, pp.1-11, 2010.

A. Loveless, Preparing to teach with ICT: subject knowledge, Didaktik and improvisation, Curriculum Journal, vol.9, issue.4, pp.509-522, 2007.
DOI : 10.1080/09585170701687969

B. Mabilon-bonfils and G. Zoïa, La laïcité au risque de l'autre. La Tour d'Aigues, 2014.

J. Maheux and C. Lajoie, On improvisation in teaching and teacher education, 2010.

C. Maroy, Le modèle du praticien réflexif à l'épreuve de l'enquête. Les Cahiers de, Recherche du GRISEF, vol.12, pp.1-26, 2001.

C. Maroy, Malaise et insatisfactions professionnelles des enseignants : sources et pistes de solution. Les Cahiers de prospective jeunesse, pp.8-16, 2002.

C. Maroy, Les évolutions du travail enseignant en France et en Europe, Facteurs de changement, incidences et résistances. Les Cahiers de Recherche en Education et Formation, pp.1-35, 2005.

C. Maroy, Attraktivit??tsverlust des Berufs und Unbehagen der Lehrer??: der Fall Belgiens, Recherche & formation, issue.57, 2008.
DOI : 10.4000/rechercheformation.810

C. Maroy and B. Cattonar, Professionnalisation ou déprofessionnalisation des enseignants ? Le cas de la communauté française de Belgique. Les Cahiers de recherche du GRISEF, pp.1-26, 2002.

L. C. Martin and J. Towers, Improvisational Understanding in the Mathematics Classroom, Structure and improvisation in creative teaching, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.013

D. Mendonça, G. Webb, and C. Butts, L???improvisation dans les interventions d???urgence??: les relations entre cognition, comportement et interactions sociales, Trac??s, vol.18, issue.18, pp.69-86, 2010.
DOI : 10.4000/traces.4541

G. Moindrot, L'improvisation : A la recherche du musicien intérieur. L'éducation musicale, pp.26-29, 2012.

P. Molinier, Les enjeux psychiques du travail, 2008.

R. Montero, J. Carrillo, and S. Aguaded, Emergent theorisations in modeling the teaching of two science teachers, Research in Science Education, vol.15, issue.1, pp.63-74, 2008.

R. Montero, J. Carrillo, and S. Aguaded, Teacher scripts in science teaching. Teaching and Teacher Education, pp.1269-1279, 2010.

E. Morin, De la culturanalyse ?? la politique culturelle, Communications, vol.14, issue.1, pp.5-38, 1969.
DOI : 10.3406/comm.1969.1192

E. Morin, Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur, 2000.

E. Morin, Introduction à la pensée complexe, 2005.

A. Muller, Conclusion générale : retour sur la conception des dispositions développée dans cet ouvrage, Dispositions à agir, travail et formation Toulouse: Octarès, pp.189-195, 2014.

S. Nieto, Teaching as political work : Learning from courageous and caring teachers. Occasional paper series, 2006.

E. Paignon, Eloquence et improvisation Art de la parole oratoire au barreau, à la tribune, à la chaire, 1846.

P. Pastré, La didactique professionnelle : Origines, fondements, perspectives, Travail et Apprentissage, vol.1, pp.9-21, 2008.

C. S. Peirce, Ecrits sur le signe (G. Deledalle trad, Paris : Seuil, 1978.

J. Pelletier and F. Jutras, Components of Improvisation Training in the Management of Unexpected Events in the High School Classroom, McGill Journal of Education, vol.43, issue.2, pp.187-211, 2008.
DOI : 10.7202/019582ar

A. Perone, Improvising with Adult English Language Learners, Structure and improvisation in creative teaching, pp.162-183, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.009

P. Perrenoud, La formation de l'enseignant entre théorie et pratique, 1994.

P. Perrenoud, La pratique pédagogique entre l'improvisation réglée et le bricolage, La formation entre théorie et pratique Paris : L'Harmattan. (Article initialement publié in Education et Recherche, pp.21-41, 1983.

P. Perrenoud, Dix non dits ou la face cach??e du m??tier d'enseignant, Recherche & Formation, vol.20, issue.1, pp.107-124, 1995.
DOI : 10.3406/refor.1995.1302

P. Perrenoud, De la pratique r??flexive au travail sur l'habitus, Recherche & Formation, vol.36, issue.1, pp.131-162, 2001.
DOI : 10.3406/refor.2001.1694

P. Perrenoud, Le travail sur l'habitus dans la formation des enseignants Analyse des pratiques et prise de conscience, Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles compétences ? (pp, 2001.

N. Perrin, J. Theureau, J. Menu, and M. Durand, SIDE-CAR : un outil numérique d'aide à l'analyse de l'activité par rétrodiction. Exploitation selon le cadre théorique du « cours d'action », Recherches qualitatives, vol.30, issue.2, pp.148-174, 2011.

J. Petit, Empathie et intersubjectivité, pp.123-147, 2004.

C. Petitmengin, Describing one's subjective experience in the second person. An interview method for the science of consciousness. Phenomenology and the cognitive sciences, pp.229-269, 2006.

T. Piot, Building Teaching Competencies, McGill Journal of Education, vol.43, issue.2, pp.95-110, 2008.
DOI : 10.7202/019577ar

C. Pirola, Process drama e l'affascinante ruolo dell'insegnante: Come insegnare una lingua facendo teatro, Italiano Lingua Due, vol.1, pp.463-483, 2011.

J. Rancière, Le maître ignorant. Cinq leçons sur l'émancipation intellectuelle, 1987.

P. Rayou and . Van-zanten, Les nouveaux enseignants. Changeront-ils l'école ?, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00680538

J. Remillard, Examining key concepts in research on teacher's use of mathematics curriculum, Review of educational Reasearch, vol.75, issue.2, pp.211-246, 2005.

L. Ria, De l'analyse de l'activit?? des enseignants d??butants en milieu difficile ?? la conception de dispositifs de formation, M. Durand & L. Filliettaz. La place du travail dans la formation des adultes, pp.217-243, 2009.
DOI : 10.3917/puf.duran.2009.01.0217

L. Ria, Les « passages à risques » des enseignants débutants en milieu difficile au coeur du développement de leur activité professionnelle. Colloque international de la CDIUFM : Développement professionnel des enseignants, pp.804097-804121, 2009.

L. Ria, Variation des dispositions à agir des enseignants débutants du secondaire : Entre croyances et compromis provisoires, La socialisation professionnelle des enseignants du secondaire, pp.107-125, 2012.

L. Ria, Dynamique de transformation des dispositions à agir des enseignants débutants: un processus d'autoformation et un enjeu de formation, Dispositions à agir, travail et formation, pp.77-88, 2014.

J. Riff and M. Durand, Planification et décision chez les enseignants. Bilan à partir des études en éducation physique et sportive, analyses et perspectives, pp.81-107, 1993.
DOI : 10.3406/rfp.1993.1299

R. C. Rodgers and M. B. Raider-roth, Presence in teaching. Teachers and Teaching : Theory and Practice, pp.265-287, 2006.

J. Rogalski, Y a-t-il un pilote dans la classe ? Une analyse de l'activité de l'enseignant comme gestion d'un environnement dynamique ouvert, Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.23, issue.3, pp.343-388, 2003.

J. Rogalski, Approche de psychologie ergonomique de l'activité de l'enseignant, 2007.

C. R. Rogers, Le développement de la personne, 2005.

. Intereditions, Ouvrage original publié en 1961 sous le titre On becoming a Person

V. Rosenthal and Y. M. Visetti, Sens et temps de la Gestalt, Intellectica, vol.28, pp.147-227, 1999.

J. Sartre, L'imaginaire, Paris: Gallimard, 2005.

A. Sassi, How ???Scripted??? Materials Might Support Improvisational Teaching, Structure and improvisation in creative teaching, pp.209-235, 2011.
DOI : 10.1017/CBO9780511997105.011

A. Sassi and L. T. Goldsmith, Beyond recipes and behind the magic : Mathematics teaching as improvisation, Paper presented at the annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 1995.

J. Saury, La coopération dans les situations d'interaction de performance et d'apprentissage en contexte sportif, 2008.

J. Saury, D. Adé, N. Gal-petitfaux, B. Huet, C. Sève et al., Actions, significations et apprentissage en EPS. Une approche centrée sur le cours d'expérience des élèves et de l'enseignant, 2013.

L. Savoie-zajc, La saturation, Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines, pp.226-227, 2014.

R. K. Sawyer, Creativity as mediated action: A comparison of improvisational performance and product creativity, Mind, Culture, and Activity, pp.172-191, 1995.
DOI : 10.1007/BF00117021

R. K. Sawyer, Creative Teaching: Collaborative Discussion as Disciplined Improvisation, Educational Researcher, vol.33, issue.2, pp.12-20, 2004.
DOI : 10.3102/0013189X033002012

R. K. Sawyer, Improvised lessons: collaborative discussion in the constructivist classroom, Teaching Education, vol.57, issue.2, pp.189-201, 2004.
DOI : 10.1525/aeq.1993.24.4.04x0063k

R. K. Sawyer, Educating for innovation, Thinking Skills and Creativity, vol.1, issue.1, pp.41-48, 2006.
DOI : 10.1016/j.tsc.2005.08.001

R. K. Sawyer, Forewords Unscripted learning : Using improve activities across the K-8 curriculum (p. xi-xiii), 2007.

R. K. Sawyer, La conversation comme phénomène d'émergence collaborative. Traces, pp.45-67, 2010.
DOI : 10.4000/traces.4643

URL : http://traces.revues.org/pdf/4643

R. K. Sawyer, What makes good teacher great ? The artfull balance of structure and improvisation, Structure and improvisation in creative teaching, 2011.

D. A. Schön, Le praticien réflexif. A la recherché du savoir caché dans l'agir professionnel (J. Heynemand et D. Gagnon, trad.). Montréal: Les Editions Logiques. (Ouvrage original publié en 1983 sous le titre The Reflective Practitioner, 1994.

N. Shem-tov, Improvisational Teaching as Mode of Knowing, The Journal of Aesthetic Education, vol.45, issue.3, pp.103-113, 2011.
DOI : 10.5406/jaesteduc.45.3.0103

G. Simondon, Imagination et invention (1965-1966) Chatou: Les Editions de la Transparence, Texte original, pp.1965-1966, 2008.

G. Simondon, L'individuation à la lumière des notions de forme et d'information, 2013.

J. Siron, La partition intérieure. Jazz, musiques improvisées (7 è éd.). Paris : Outre Mesure, 2008.

L. Suchman, Plans d'action Problèmes de représentation de la pratique en sciences cognitives Les formes de l'action. Sémantique et sociologie, pp.149-170, 1990.

W. Talotte, L'improvisation comme pratique sociale. L'exemple des nâgasvarakkârar, hautboïstes sud-indiens ».Tracés, pp.105-120, 2010.

M. Tardif and C. Lessard, Le travail enseignant au quotidien: Expériences, interactions humaines et dilemmes professionnels, 1999.

J. Theureau, Le cours d'action : Méthode élémentaire, 2004.

J. Theureau, Situated cognition (or action) hypothesis and french speaking tradition in ergonomics work practice analysis, Activites, vol.01, issue.2, pp.11-25, 2004.
DOI : 10.4000/activites.1219

J. Theureau, Le cours d'action : Méthode développée, 2006.

J. Theureau, Le cours d'action : Méthode réfléchie, 2009.

J. Theureau, Les entretiens d'autoconfrontation et de remise en situation par les traces matérielles et le programme de recherche « cours d'action ». Revue d'anthropologie des connaissances, pp.287-322, 2010.

J. Theureau, Appropriations 1, 2, 3. Journées Ergo-Idf, 2011.

J. Theureau, L'observatoire des cours d'action, des cours de vie relatifs à une pratique et de leurs articulations collectives, Approches pour l'analyse des activités Paris : L'Harmattan, pp.23-76, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01106697

J. Theureau, Anthropologie cognitive et anthropolo-technologie. {2012-JT-R58} Laboréal, pp.1-10, 2012.

J. Towers and L. Martin, The emergence of a " better " idea : Preservice teachers growing understanding of mathematics for teaching. For the learning of mathematics, pp.44-48, 2009.

F. J. Varela, Autonomie et connaissance, 1989.

F. J. Varela, Invitation aux sciences cognitives (P. Lavoir, trad.). Paris : Seuil. (Ouvrage original paru en 1988 sous le titre Cognitive Science. A Cartography of a Current Ideas, 1996.

F. J. Varela, Quel savoir pour l'éthique ? (F. Regnot, trad, 2004.

F. Varela, E. Thompson, and E. Rosch, L'inscription corporelle de l'esprit (V. Havelange, trad.) Paris : Seuil, 1993.

G. Vergnaud, De la didactique des disciplines à la didactique professionnelle, il n'y a qu'un pas, Travail et apprentissage, vol.1, pp.51-57, 2008.

P. Vermersch, Eveil des ressouvenirs et rôle de l'intersubjectivité. Expliciter, pp.20-31, 2004.

P. Vermersch, L'entretien d'explicitation (5 è éd, Paris : ESF. (Ouvrage publié en, 1994.

P. Vermersch, Explicitation et phénoménologie, 2012.

P. Veyrunes and J. Saury, Stabilit??t und Selbstorganisierung der kollektiven Aktivit??t in der Klasse: Beispiel eines Dialogunterrichts in der Grundschule, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.169, issue.169, pp.67-76, 2009.
DOI : 10.4000/rfp.1466

P. Wanlin and M. Crahay, Teacher thinking during classroom interaction. A review of the ???English language??? literature, ??ducation et didactique, vol.6, issue.1, pp.9-46, 2012.
DOI : 10.4000/educationdidactique.1287

K. White, L'esprit nomade, 1987.

R. Wiesemes and R. Wang, Video conferencing for opening classroom doors in initial teacher education : Sociocultural processes of mimicking and improvisation, International Journal of Media, Technology and Longlife Learning, vol.1, issue.6, pp.28-42, 2010.

R. J. Yinger, Examining thought in action: A theoretical and methodological critique of research on interactive teaching, Teaching and Teacher Education, pp.263-282, 1986.
DOI : 10.1016/S0742-051X(86)80007-5

R. J. Yinger, By the seat of your pants : An inquiry into improvisation and teaching, Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, 1987.

R. J. Yinger, Learning the Language of Practice, Curriculum Inquiry, vol.87, issue.1, pp.293-318, 1987.
DOI : 10.1080/0260747810070309

R. J. Yinger and M. S. Hendricks-lee, An ecological conception of teaching, Learning and Individual Differences, vol.5, issue.4, pp.269-281, 1993.
DOI : 10.1016/1041-6080(93)90012-H

J. Zask, Anthropologie de l'expérience, Vie et expérimentation, 2007.

G. Zoïa and L. Visier, Professionnalisation/Déprofessionnaliosation Une comparaison entre enseignants et médecins, Recherche et Formation, vol.72, issue.1, pp.41-56, 2013.