MARGINALIZATION OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN THE IVORIAN SECONDARY SCHOOLS : case of Abobo’s high schools and colleges
MARGINALISATION DE L’EDUCATION PHYSIQUE ET SPORTIVE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN COTE D’IVOIRE : cas de lycées et collèges de la commune d’Abobo
Résumé
Sports and education are pillars of development, which dynamic require a constant update.
This survey gave us the opportunity to analyze the progressive marginalization of physical and education and sports in the Ivorian education system. In the secondary schools of Abobo, where we carried out this study, we have noticed that the marginalization of the physical education as a discipline was due to the dynamic of the social representation of the education community members such as parents, pupils, schools managers, physical education and sports teachers. In fact they didn’t promote it as such. This work embraces two disciplines which are sports and education sociology.
Le Sport et l’Education sont des piliers de développement dont la dynamique perpétuelle oblige à une mise à jour constante. Cette étude a permis d’analyser la marginalisation progressive de l’Education Physique et Sportive (EPS) dans le système éducatif secondaire ivoirien, et ce, malgré ces vertus reconnues. Le cas spécifique des établissements secondaires de la commune d’Abobo que présente cette étude, permet de comprendre que la dynamique des représentations sociales des acteurs de l’école (élèves, parents d’élèves, chefs d’administration et enseignants d’EPS) n’a pas été favorable à la discipline, d’où sa marginalisation. Cette thèse s’inscrit par ailleurs dans 02 champs disciplinaires que sont la sociologie du sport et la sociologie de l’éducation.
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