Pedagogical content knowledge as reflected in teacher-student interactions: Analysis of two video cases, Journal of Research in Science Teaching, vol.73, issue.4, pp.49-1211, 2012. ,
DOI : 10.1002/tea.21055
De la psychopédagogie à l'analyse plurielle des pratiques 40 ans des sciences de l'éducation. L'âge de la maturité ? Questions vives Caen : Presses Universitaires de Caen. Consulté à l'adresse https://www.unicaen.fr/puc Accroître l'efficacité des enseignants, UNESCO, Institut international de planification de l'éducation, pp.31-47, 1992. ,
Étude des décisions chronogénétiques des enseignants dans l'enseignement de la physique au collège ; une étude de cas au Liban (thèse en Sciences de l'éducation), 2009. ,
Une cadre épistémo-sémiotique pour concevoir des séances et analyser des pratiques d'étude et d'enseignement de la physique. Note de synthèse pour l'habilitation à diriger des recherches Consulté à l'adresse https, 2015. ,
Utilisation d'une analogie pour enseigner l'électrocinétique en cinquième au collège In 5èmes rencontres de l'ARDIST (p. 31-40) La Grande Motte, 17-19 Octobre, Theory of Didactical Situations in Mathematics, 1997. ,
Théorie des situations didactiques. Grenoble : La pensée sauvage, 1998. ,
Pratiques enseignantes: des recherches ?? conforter et ?? d??velopper, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.138, issue.1, pp.63-73, 2002. ,
DOI : 10.3406/rfp.2002.2864
La transposition didactique (2ème éd.) Grenoble : La Pensée Sauvage, 1991. ,
Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique, Sociedad, Escuela y Mathemáticas. Aportaciones de la Teoría Antropológica de la Didáctico, pp.705-746, 2007. ,
Teachers' thought processes. Handbook of research on teaching, p.95, 1986. ,
Experience and Education. The Kappa Delta Pi lecture Series, 1938. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692056
Academic Work, Review of Educational Research, vol.53, issue.2, pp.159-199, 1983. ,
DOI : 10.3102/00346543053002159
Paradigmes de recherche sur l'efficacité des enseignants. L'art et la science de l'enseignement, pp.435-481, 1986. ,
Liens entre pratiques d'enseignement et acquisition des élèves, Analyse du point de vue du fonctionnement du savoir, 2005. ,
Les types de discours Círculo de lingüística aplicada a la comunicación (clac) (http://www.ucm.es/info, 2001. ,
Video-studies on the Practice of Lower Secondary Physics Instruction in Germany and Switzerland ? Design, Theoretical Frameworks, and a Summary of Major Findings, Proceedings of the fifth international ESERA conference on contributions of research to enhancing students' interest in learning science, pp.830-834, 2005. ,
Professional Knowledge of Science Teachers, Second International Handbook of Science Education, pp.435-448, 2012. ,
DOI : 10.1007/978-1-4020-9041-7_30
Handbook of research on teaching, 1963. ,
The influence of an historically oriented course on students??? content knowledge in optics evaluated by means of facets-schemes analysis, American Journal of Physics, vol.68, issue.S1, pp.3-15, 2000. ,
DOI : 10.1119/1.19518
Pedagogical Practices to Support Classroom Cultures of Scientific Inquiry, Cognition and Instruction, vol.11, issue.1, pp.1-44, 2011. ,
DOI : 10.1002/sce.20259
Teaching Mathematics in Seven Countries. Results from the TIMSS 1999 Video Study, NCES 2003?013 Revised). Washington DC: National Center for Education Statistics (NCES) U.S. Department of Education, 2003. ,
DOI : 10.1037/e610352011-003
Using representational tools to learn about complex systems: A tale of two classrooms, Journal of Research in Science Teaching, vol.30, issue.4, pp.6-35, 2015. ,
DOI : 10.1002/tea.21187
Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques, 1993. ,
L'anglais à l'école élémentaire : analyse didactique de l'articulation entre la langue et la culture (doctorat en Sciences de l'Éducation), Rennes, vol.2, 2013. ,
The Long and the Short of It: Comments on Multiple Timescale Studies of Human Activity, Journal of the Learning Sciences, vol.6, issue.1-2, pp.17-26, 2001. ,
DOI : 10.1207/S15327809JLS10-1-2_4
Using Practical Epistemology Analysis to Study the Teacher and Students' Joint Actions in the Mathematics Classroom Rzeszow (Poland): University of Rzeszow. Consulté à l'adresse https, Proceedings of the 7th Congress of the European society for Research in Mathematics Education (CERME 7), pp.2472-248123060, 2011. ,
De la caractérisation des pratiques de classes de physique à leur relation aux performances des élèves : étude de cas en France et au Liban (Doctorat), 2007. ,
Caractérisation des transactions didactiques : Deux études de cas en découverte du monde vivant au cycle II de l'école élémentaire (Doctorat en sciences de l'éducation), Université Rennes, vol.2, 2008. ,
Glissement de jeux d'apprentissage et épistémologie pratique du professeur : analyse de l'action conjointe dans une, 2009. ,
The guided construction of knowledge: Talk amongst teachers and learners. Multilingual matters, 1995. ,
Vers une didactique compar??e, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.141, issue.1, pp.5-16, 2002. ,
DOI : 10.3406/rfp.2002.2910
Programmes des enseignements de mathématiques, de sciences de la vie et de la Terre, de physique-chimie pour les classes du cycle central du collège (classes de cinquième et de quatrième) Bulletin officiel Consulté à l'adresse http Facets of students' knowledge and relevant instruction, Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies, pp.110-128, 1992. ,
De l'observation des pratiques enseignantes, Recherches en éducation, 2014. ,
INVESTIGATING THE IMPACT OF TEACHERS??? PHYSICS CK ON STUDENTS OUTCOMES, International Journal of Science and Mathematics Education, vol.26, issue.3, pp.1211-1233, 2015. ,
DOI : 10.1007/s10763-014-9547-8
Teaching Science in Five Countries: Results From the TIMSS 1999 Video Study Statistical Analysis Report (NCES 2006-011), 2006. ,
Videobased lesson analysis: Effective science PD for teacher and student learning, Journal of Research in Science Teaching, vol.27, issue.6, pp.117-148, 2011. ,
DOI : 10.1002/tea.20408
L'enseignement efficace, 1993. ,
Des catégories pour décrire et comprendre l'action didactique Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses Universitaires de Rennes (PUR), pp.13-49, 2007. ,
Le sens du savoir. Éléments pour une théorie de l'action conjointe en didactique, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856455
??ber die Gemeinsame Handlungstheorie der Didaktik, Zeitschrift f??r Erziehungswissenschaft, vol.92, issue.3, pp.503-516, 2012. ,
DOI : 10.1007/s11618-012-0305-9
Le jeu comme mod??le de l???activit?? humaine et comme mod??le en th??orie de l???action conjointe en didactique. Quelques remarques, Nouvelles perspectives en sciences sociales, vol.7, issue.2, pp.105-132, 2012. ,
DOI : 10.7202/1013056ar
Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2007. ,
Agir ensemble : l'action didactique conjointe. Notes pour une synthèse Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses Universitaires de Rennes (PUR), pp.146-166, 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856456
Vers un modèle de l'action didactique du professeur. A propos de la course à 20, pp.263-304, 2000. ,
An Attempt to Model the Teacher???S Action in the Mathematics Class, Educational Studies in Mathematics, vol.20, issue.2, pp.153-181, 2005. ,
DOI : 10.1007/s10649-005-5887-1
Les discours du professeur. Vers une pragmatique didactique, pp.47-56, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856548
Research on Teachers' Pedagogical Thoughts, Judgments, Decisions, and Behavior, Review of Educational Research, vol.51, issue.4, pp.455-498, 1981. ,
DOI : 10.3102/00346543051004455
Analyse d'une séance de physique en seconde : quelle continuité dans les pratiques ? Education et Didactique, pp.97-123, 2012. ,
Studying Science Teaching Practices in Relation to Learning: Time Scales of Teaching Phenomena, Contributions from science education research, pp.59-75, 2007. ,
DOI : 10.1007/978-1-4020-5032-9_5
The construction of physics knowledge in a classroom community from different perspectives, Transformation of knowledge through classroom interaction, pp.42-55, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00381985
Analyse des savoirs en jeu en classe de physique à différentes échelles de temps, Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, pp.93-122, 2007. ,
Design???based Research: Case of a teaching sequence on mechanics, International Journal of Science Education, vol.1, issue.17, pp.31-2275, 2009. ,
DOI : 10.1016/0010-0285(92)90018-W
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00529922
L'enseignante experte, l'enseignant expert, 1993. ,
Analyse didactique des pratiques d???enseignement de la physique d???une professeure exp??riment??e, Aster, vol.45, issue.45, p. 211, pp.211-234, 2007. ,
DOI : 10.4267/2042/16824
Analysis at different timescales of the didactic contract in a physics classroom, 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). Helsinki, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01357056
Teacher Talk Patterns in Science Lessons: Use in Teacher Education, Journal of Science Teacher Education, vol.21, issue.1, pp.347-365, 2006. ,
DOI : 10.1007/s10972-006-9028-1
The practical epistemologies of the classroom: A study of laboratory work, Science Education, vol.86, issue.3, pp.325-344, 2004. ,
DOI : 10.1002/sce.10129
Aesthetic Experience in Science Education New York: Routledge. Consulté à l'adresse https, 2006. ,
A Comparison between Practical Epistemology Analysis and Some Schools in French Didactics, ??ducation et didactique, vol.6, issue.2, pp.145-159, 2012. ,
DOI : 10.4000/educationdidactique.1456
Teaching Learning Progressions, Handbook of Research on Science Education, pp.145-163, 2014. ,
DOI : 10.4324/9780203097267.ch8
Scientific literacy as action: consequences for content progression, Exploring the landscape of scientific literacy, pp.145-159, 2011. ,
Learning as discourse change: A sociocultural mechanism, Science Education, vol.4, issue.5, pp.601-623, 2002. ,
DOI : 10.1002/sce.10036
Induction as an empirical problem: How students generalize during practical work, International Journal of Science Education, vol.4, issue.5, pp.465-486, 2002. ,
DOI : 10.1080/0950069960180703
Recherches philosophiques, 2004. ,
Educational psychology: a century of contributions, 2003. ,