A. C. Alonzo, M. Kobarg, and T. Seidel, Pedagogical content knowledge as reflected in teacher-student interactions: Analysis of two video cases, Journal of Research in Science Teaching, vol.73, issue.4, pp.49-1211, 2012.
DOI : 10.1002/tea.21055

M. Altet, De la psychopédagogie à l'analyse plurielle des pratiques 40 ans des sciences de l'éducation. L'âge de la maturité ? Questions vives Caen : Presses Universitaires de Caen. Consulté à l'adresse https://www.unicaen.fr/puc Accroître l'efficacité des enseignants, UNESCO, Institut international de planification de l'éducation, pp.31-47, 1992.

Z. Badreddine, Étude des décisions chronogénétiques des enseignants dans l'enseignement de la physique au collège ; une étude de cas au Liban (thèse en Sciences de l'éducation), 2009.

K. Bécu-robinault, Une cadre épistémo-sémiotique pour concevoir des séances et analyser des pratiques d'étude et d'enseignement de la physique. Note de synthèse pour l'habilitation à diriger des recherches Consulté à l'adresse https, 2015.

K. Bécu-robinault and C. G. Buty, Utilisation d'une analogie pour enseigner l'électrocinétique en cinquième au collège In 5èmes rencontres de l'ARDIST (p. 31-40) La Grande Motte, 17-19 Octobre, Theory of Didactical Situations in Mathematics, 1997.

G. Brousseau, Théorie des situations didactiques. Grenoble : La pensée sauvage, 1998.

M. Bru, Pratiques enseignantes: des recherches ?? conforter et ?? d??velopper, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.138, issue.1, pp.63-73, 2002.
DOI : 10.3406/rfp.2002.2864

Y. Chevallard, La transposition didactique (2ème éd.) Grenoble : La Pensée Sauvage, 1991.

Y. Chevallard, Passé et présent de la théorie anthropologique du didactique, Sociedad, Escuela y Mathemáticas. Aportaciones de la Teoría Antropológica de la Didáctico, pp.705-746, 2007.

C. M. Clark and P. L. Peterson, Teachers' thought processes. Handbook of research on teaching, p.95, 1986.

J. Dewey, Experience and Education. The Kappa Delta Pi lecture Series, 1938.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692056

W. Doyle, Academic Work, Review of Educational Research, vol.53, issue.2, pp.159-199, 1983.
DOI : 10.3102/00346543053002159

W. Doyle, Paradigmes de recherche sur l'efficacité des enseignants. L'art et la science de l'enseignement, pp.435-481, 1986.

N. Sowayssi, Liens entre pratiques d'enseignement et acquisition des élèves, Analyse du point de vue du fonctionnement du savoir, 2005.

L. Filliettaz, Les types de discours Círculo de lingüística aplicada a la comunicación (clac) (http://www.ucm.es/info, 2001.

H. Fischer, R. Duit, and P. Labudde, Video-studies on the Practice of Lower Secondary Physics Instruction in Germany and Switzerland ? Design, Theoretical Frameworks, and a Summary of Major Findings, Proceedings of the fifth international ESERA conference on contributions of research to enhancing students' interest in learning science, pp.830-834, 2005.

H. E. Fischer, A. Borowski, and O. Tepner, Professional Knowledge of Science Teachers, Second International Handbook of Science Education, pp.435-448, 2012.
DOI : 10.1007/978-1-4020-9041-7_30

N. L. Gage, Handbook of research on teaching, 1963.

I. Galili and A. Hazan, The influence of an historically oriented course on students??? content knowledge in optics evaluated by means of facets-schemes analysis, American Journal of Physics, vol.68, issue.S1, pp.3-15, 2000.
DOI : 10.1119/1.19518

L. R. Herrenkohl, T. Tasker, and B. White, Pedagogical Practices to Support Classroom Cultures of Scientific Inquiry, Cognition and Instruction, vol.11, issue.1, pp.1-44, 2011.
DOI : 10.1002/sce.20259

J. Hiebert, J. H. Gallimore, H. Garnier, K. Bogard, G. H. Hollingsworth et al., Teaching Mathematics in Seven Countries. Results from the TIMSS 1999 Video Study, NCES 2003?013 Revised). Washington DC: National Center for Education Statistics (NCES) U.S. Department of Education, 2003.
DOI : 10.1037/e610352011-003

C. E. Hmelo-silver, L. Liu, S. Gray, and R. Jordan, Using representational tools to learn about complex systems: A tale of two classrooms, Journal of Research in Science Teaching, vol.30, issue.4, pp.6-35, 2015.
DOI : 10.1002/tea.21187

S. Johsua and J. Dupin, Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques, 1993.

L. Hennaf and C. , L'anglais à l'école élémentaire : analyse didactique de l'articulation entre la langue et la culture (doctorat en Sciences de l'Éducation), Rennes, vol.2, 2013.

J. L. Lemke, The Long and the Short of It: Comments on Multiple Timescale Studies of Human Activity, Journal of the Learning Sciences, vol.6, issue.1-2, pp.17-26, 2001.
DOI : 10.1207/S15327809JLS10-1-2_4

F. Ligozat, P. Wickman, and K. Hamza, Using Practical Epistemology Analysis to Study the Teacher and Students' Joint Actions in the Mathematics Classroom Rzeszow (Poland): University of Rzeszow. Consulté à l'adresse https, Proceedings of the 7th Congress of the European society for Research in Mathematics Education (CERME 7), pp.2472-248123060, 2011.

L. Malkoun, De la caractérisation des pratiques de classes de physique à leur relation aux performances des élèves : étude de cas en France et au Liban (Doctorat), 2007.

C. Marlot, Caractérisation des transactions didactiques : Deux études de cas en découverte du monde vivant au cycle II de l'école élémentaire (Doctorat en sciences de l'éducation), Université Rennes, vol.2, 2008.

C. Marlot, Glissement de jeux d'apprentissage et épistémologie pratique du professeur : analyse de l'action conjointe dans une, 2009.

N. Mercer, The guided construction of knowledge: Talk amongst teachers and learners. Multilingual matters, 1995.

A. Mercier, M. L. Schauber-leoni, and G. Sensevy, Vers une didactique compar??e, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.141, issue.1, pp.5-16, 2002.
DOI : 10.3406/rfp.2002.2910

. Ministère-de-l-'éducation-nationale, Programmes des enseignements de mathématiques, de sciences de la vie et de la Terre, de physique-chimie pour les classes du cycle central du collège (classes de cinquième et de quatrième) Bulletin officiel Consulté à l'adresse http Facets of students' knowledge and relevant instruction, Research in physics learning: Theoretical issues and empirical studies, pp.110-128, 1992.

L. Numa-bocage, J. Marcel, and P. Chaussecourte, De l'observation des pratiques enseignantes, Recherches en éducation, 2014.

A. Ohle, W. J. Boone, and H. E. Fischer, INVESTIGATING THE IMPACT OF TEACHERS??? PHYSICS CK ON STUDENTS OUTCOMES, International Journal of Science and Mathematics Education, vol.26, issue.3, pp.1211-1233, 2015.
DOI : 10.1007/s10763-014-9547-8

K. J. Roth, S. L. Druker, H. E. Garnier, M. Lemmens, C. Chen et al., Teaching Science in Five Countries: Results From the TIMSS 1999 Video Study Statistical Analysis Report (NCES 2006-011), 2006.

K. J. Roth, H. E. Garnier, C. Chen, M. Lemmens, K. Schwille et al., Videobased lesson analysis: Effective science PD for teacher and student learning, Journal of Research in Science Teaching, vol.27, issue.6, pp.117-148, 2011.
DOI : 10.1002/tea.20408

A. Safty, L'enseignement efficace, 1993.

G. Sensevy, Des catégories pour décrire et comprendre l'action didactique Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses Universitaires de Rennes (PUR), pp.13-49, 2007.

G. Sensevy, Le sens du savoir. Éléments pour une théorie de l'action conjointe en didactique, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856455

G. Sensevy, ??ber die Gemeinsame Handlungstheorie der Didaktik, Zeitschrift f??r Erziehungswissenschaft, vol.92, issue.3, pp.503-516, 2012.
DOI : 10.1007/s11618-012-0305-9

G. Sensevy, Le jeu comme mod??le de l???activit?? humaine et comme mod??le en th??orie de l???action conjointe en didactique. Quelques remarques, Nouvelles perspectives en sciences sociales, vol.7, issue.2, pp.105-132, 2012.
DOI : 10.7202/1013056ar

G. Sensevy and A. Mercier, Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2007.

G. Sensevy and A. Mercier, Agir ensemble : l'action didactique conjointe. Notes pour une synthèse Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses Universitaires de Rennes (PUR), pp.146-166, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856456

G. Sensevy, A. Mercier, and M. L. Schubauer-leoni, Vers un modèle de l'action didactique du professeur. A propos de la course à 20, pp.263-304, 2000.

G. Sensevy, A. Mercier, M. Schubauer-leoni, F. Ligozat, and G. Perrot, An Attempt to Model the Teacher???S Action in the Mathematics Class, Educational Studies in Mathematics, vol.20, issue.2, pp.153-181, 2005.
DOI : 10.1007/s10649-005-5887-1

G. Sensevy and S. Quilio, Les discours du professeur. Vers une pragmatique didactique, pp.47-56, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00856548

R. J. Shavelson and P. Stern, Research on Teachers' Pedagogical Thoughts, Judgments, Decisions, and Behavior, Review of Educational Research, vol.51, issue.4, pp.455-498, 1981.
DOI : 10.3102/00346543051004455

A. Tiberghien, Analyse d'une séance de physique en seconde : quelle continuité dans les pratiques ? Education et Didactique, pp.97-123, 2012.

A. Tiberghien and C. Buty, Studying Science Teaching Practices in Relation to Learning: Time Scales of Teaching Phenomena, Contributions from science education research, pp.59-75, 2007.
DOI : 10.1007/978-1-4020-5032-9_5

A. Tiberghien and L. Malkoun, The construction of physics knowledge in a classroom community from different perspectives, Transformation of knowledge through classroom interaction, pp.42-55, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00381985

A. Tiberghien, L. Malkoun, C. Buty, N. Sowayssi, and E. Mortimer, Analyse des savoirs en jeu en classe de physique à différentes échelles de temps, Agir ensemble : Eléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, pp.93-122, 2007.

A. Tiberghien, J. Vince, and P. Gaidioz, Design???based Research: Case of a teaching sequence on mechanics, International Journal of Science Education, vol.1, issue.17, pp.31-2275, 2009.
DOI : 10.1016/0010-0285(92)90018-W

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00529922

F. V. Tochon, L'enseignante experte, l'enseignant expert, 1993.

P. Venturini, B. Calmettes, C. Amade-escot, and A. Terrisse, Analyse didactique des pratiques d???enseignement de la physique d???une professeure exp??riment??e, Aster, vol.45, issue.45, p. 211, pp.211-234, 2007.
DOI : 10.4267/2042/16824

P. Venturini and A. Tiberghien, Analysis at different timescales of the didactic contract in a physics classroom, 11th biannual Conference of the European Science Education Research Association (ESERA). Helsinki, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01357056

J. Viiri and H. Saari, Teacher Talk Patterns in Science Lessons: Use in Teacher Education, Journal of Science Teacher Education, vol.21, issue.1, pp.347-365, 2006.
DOI : 10.1007/s10972-006-9028-1

P. Wickman, The practical epistemologies of the classroom: A study of laboratory work, Science Education, vol.86, issue.3, pp.325-344, 2004.
DOI : 10.1002/sce.10129

P. Wickman, Aesthetic Experience in Science Education New York: Routledge. Consulté à l'adresse https, 2006.

P. Wickman, A Comparison between Practical Epistemology Analysis and Some Schools in French Didactics, ??ducation et didactique, vol.6, issue.2, pp.145-159, 2012.
DOI : 10.4000/educationdidactique.1456

P. Wickman, Teaching Learning Progressions, Handbook of Research on Science Education, pp.145-163, 2014.
DOI : 10.4324/9780203097267.ch8

P. Wickman and F. Ligozat, Scientific literacy as action: consequences for content progression, Exploring the landscape of scientific literacy, pp.145-159, 2011.

P. Wickman and L. Ôstman, Learning as discourse change: A sociocultural mechanism, Science Education, vol.4, issue.5, pp.601-623, 2002.
DOI : 10.1002/sce.10036

P. Wickman and L. Ostman, Induction as an empirical problem: How students generalize during practical work, International Journal of Science Education, vol.4, issue.5, pp.465-486, 2002.
DOI : 10.1080/0950069960180703

L. Wittgenstein, F. Dastur, and E. Rigal, Recherches philosophiques, 2004.

B. J. Zimmerman and D. H. Schunk, Educational psychology: a century of contributions, 2003.