M. Aday-escudero, Bâtir la langue orale : vouloir dire / savoir dire, 1995.

R. Alanen, A Sociocultural Approach to Young Language Learners' Belief about Language Learning, Beliefs about SLA: New Research Approaches, pp.55-85, 2003.
DOI : 10.1007/978-1-4020-4751-0_3

B. Albero, E. Annoot, and M. F. Fave-bonnet, Techniques, technologies et dispositifs. La question des instruments, Pratiques pédagogiques dans l'enseignement supérieur : enseigner, apprendre, évaluer, pp.253-294, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00137250

L. Allen, The evolution of a learner's beliefs about language learning, Carleton Papers in Applied Language Studies, vol.13, pp.67-80, 1996.

C. Ames, Classrooms: Goals, structures, and student motivation., Journal of Educational Psychology, vol.84, issue.3, pp.261-271, 1992.
DOI : 10.1037/0022-0663.84.3.261

E. Annoot, Les formateurs face aux nouvelles technologies : le sens du changement, 1996.

J. Arnold, Affect in Language Learning, 1999.

T. Armstrong, In their Own Way, 1987.

R. Asselineau, Contribution du groupe des langues vivantes étrangères à l'enquête de l'inspection générale de l'Education Nationale sur la place de l'oral dans les enseignements: de l'école primaire au lycée, Disponible en ligne, 1999.

P. Benson and W. Lor, Conceptions of language and language learning. System, pp.459-472, 1999.

E. Bernat and I. Gvozdenko, Beliefs about language learning: Current knowledge, pedagogical implications, and new research directions, 2005.

J. C. Bertin, Models and CALL: how useful are they?, Disponible en ligne (29 mars 2015), p.2781, 2015.
DOI : 10.4000/alsic.2781

. Disponible-en-ligne, L'ergonomie didactique face au défi de la formation ouverte et à distance, ASP, vol.1, pp.41-42, 2003.

J. C. Bertin and J. P. Narcy-combes, Tutoring at a distance: modelling as a tool to control chaos, Computer Assisted Language Learning, vol.27, issue.2, pp.111-127, 2012.
DOI : 10.1177/0001848184035001001

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01432107

R. Boudon, La sociologie comme science, Commentaire, vol.135, issue.3, 2010.
DOI : 10.3917/comm.135.0731

P. Bourdieu, La distinction. Critique sociale du jugement, 1979.

P. Bourdieu and J. C. Passeron, Les héritiers : les étudiants et la culture, 1964.

D. Brazil, A Grammar of Speech, 1995.

J. Brophy, Motivating Students to Learn, 2004.

J. Brossard, Enseigner la prononciation anglaise, 1995.

J. D. Brown, Foreign and second language needs analysis The Handbook of Language Teaching, pp.269-293, 2009.

. Disponible-en-ligne, Research methods for applied linguistics: Scope, characteristics, and standards, The Handbook of Applied Linguistics, pp.476-500, 2004.

J. Bruner, The role of dialogue in language acquisition, 1978.

&. Levelt and W. J. , The Child's Concept of Language

G. Campbell, There's something in the air: Podcasting in education, Disponible en ligne, pp.33-46, 2005.

A. Caron, R. Weiss-lambrou, and L. Caronia, La baladodiffusion en éducation : mythes et réalités des usages dans une culture mobile Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire English Language Learning and Technology, Disponible en ligne, vol.4955, issue.3, pp.42-573, 2003.

G. Chappaz, La motivation. Cahiers pédagogiques, 1996.

A. Chaptal, Usages prescrits ou annoncés, usages observés Réflexions sur les usages scolaires du numérique par les enseignants. Document Numérique, Disponible en ligne, pp.81-106, 2007.
DOI : 10.3166/dn.10.3-4.81-106

C. Chatenet, O. Lagahuzère, and N. Watenberg, Evaluer la production orale des élèves en classe de langue, 2003.

G. M. Chinnery, Emerging technologies ? going to the MALL: Mobile Assisted Language Learning, Language Learning & Technology, vol.10, issue.1, pp.9-16, 2006.

J. Cooper, The digital divide: the special case of gender, Journal of Computer Assisted Learning, vol.11, issue.5, pp.155-165, 2006.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00185.x

J. R. Corbeil and M. E. Valdes-corbeil, Are you ready for mobile learning? Educause Quarterly, Disponible en ligne, pp.51-58, 2007.

S. Cotteral, Key variables in language learning: what do learners believe about them?, System, vol.27, issue.4, pp.493-513, 1999.
DOI : 10.1016/S0346-251X(99)00047-0

M. V. Covington, The Will to Learn: A Guide for Motivating Young People, 1998.
DOI : 10.1017/CBO9780511840043

M. Crozier and E. Friedberg, L'acteur et le système : les contraintes de l'action collective, 1977.

L. Cuban, H. Kirkpatrick, and C. Peck, High Access and Low Use of Technologies in High School Classrooms: Explaining an Apparent Paradox, American Educational Research Journal, vol.38, issue.4, pp.813-834, 2001.
DOI : 10.3102/00028312038004813

P. Cyr, Les stratégies d'apprentissage. Paris : CLE International, 1998.

I. Darcy, Assimilation phonologique et reconnaissance des mots, 2006.

R. Davis, Utopia or chaos? The impact of technology on language teaching, 2006.

P. Dawabi, M. Wessner, and E. Neuhold, Using mobile devices for the classroom of the future, MLEARN 2003: Learning with Mobile Devices, pp.55-89, 2004.

. London, Learning and Skills Development Agency, Disponible en ligne

D. Singly and F. , L'enquête et ses méthodes : le questionnaire, 1992.

E. L. Deci and R. M. Ryan, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, American Psychologist, vol.55, issue.1, pp.68-78, 2000.

C. Delannoy, La motivation : désir de savoir, décision d'apprendre. Paris : Hachette Education, 2005.

F. Demaizière, Language learning research and ICT: learning aids, Alsic, issue.Vol. 10, n?? 1, 2007.
DOI : 10.4000/alsic.220

. Alsic, Disponible en ligne (21 février 2013) : http://alsic.revues, pp.5-21220

F. Demaizière and J. P. Narcy-combes, Du positionnement épistémologique aux données du terrain. Les Cahiers de l'Acelde, pp.1-10, 2007.

. Alsic, Disponible en ligne, 2014.

F. Dervin, Podcasting demystified. Language Magazine, pp.30-31, 2006.

C. Desgent and C. Forcier, Impact des TIC sur la réussite et la persévérance, 2004.

B. Devauchelle, Multimédiatiser l'école ? Paris : Hachette Education, 1999.

M. Develay, De l'apprentissage à l'enseignement, Pour une épistémologie scolaire, 1992.

R. Diem, Podcasting: A new way to reach students. The Language Teacher, 2005.

Z. Dörnyei, Motivational Strategies in the Language Classroom, 2001.
DOI : 10.1017/CBO9780511667343

Z. Dörnyei and I. Otto, Motivation in action: a process model of L2 motivation, Working Papers in Applied Linguistics, pp.43-69, 1998.

L. Ducate and L. Lomicka, Podcasting: An effective tool for honing language students' pronunciation?, Language Learning & Technology, vol.13, issue.3, pp.66-86, 2009.

R. Duda and P. Riiey, Learning Styles: Proceeding of the First European Seminar, 1990.

R. Duda, Assumptions and hidden agendas in ICT materials: How does autonomization come in? Mélanges, Disponible en ligne, vol.28, pp.67-75, 2006.

M. Duru-bellat and A. Van-zanten, Sociologie de l'école, 2012.
DOI : 10.3917/arco.duru.2012.01

A. R. Elliott, Foreign Language Phonology: Field Independence, Attitude, and the Success of Formal Instruction in Spanish Pronunciation, The Modern Language Journal, vol.47, issue.4, pp.530-542, 1995.
DOI : 10.1111/j.1540-4781.1995.tb05456.x

R. Ellis, The Study of Second Language Acquisition, 2008.

Z. Gabillon, L2 learner's beliefs: An overview, Disponible en ligne, pp.233-260, 2005.

D. Gaonac-'h, Apprentissage précoce des langues étrangères, 2006.

H. Gardner, Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, 1993.

R. C. Gardner, Motivation and second language acquisition, Porta Linguarum, vol.8, pp.9-20, 2007.

. Disponible-en-ligne, http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero8/1R%20C%20%2 0GADNER Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation, 1985.

R. C. Gardner and W. E. Lambert, Motivation and Attitudes in Second Language Learning, 1972.
DOI : 10.1016/B0-08-044854-2/00625-8

J. Gaston, Reaching and Teaching the Digital Natives, Library Hi Tech News, vol.23, issue.3, pp.12-13, 2006.
DOI : 10.1108/07419050610668124

R. Ghiglione and B. Matalon, Les enquêtes sociologiques : théories et pratiques, 1978.

R. G. Gilgen, Holding the world in your hand: Creating a mobile language learning environment, Disponible en ligne, pp.30-39, 2005.

R. Godwin-jones, Skype and podcasting: Disruptive technologies for language learning, Language Learning & Technology, vol.9, issue.3, pp.9-12, 2005.

P. Gouteraux and J. J. Favel, Enseigner l'anglais en collège et en lycée, 2001.

S. Graham, Listening comprehension, the learners' perspective. System, pp.165-182, 2006.
DOI : 10.1016/j.system.2005.11.001

M. Grosbois, Didactique des langues et technologies ? De l'EAO aux réseaux sociaux, 2012.

N. Guichon, Technology-mediated language learning: an emergent research domain under study through the review of a French scientific journal's publications, Disponible en ligne, 2012.
DOI : 10.4000/alsic.2539

J. Hamonet-babonneau, The Teacher's Survival Kit ? Tome 2 : Compréhension d'un message oral, apprentissage et évaluation. Production d'un message oral, apprentissage et évaluation, 1994.

E. Hargitta, Digital Na(t)ives? Variation in Internet Skills and Uses among Members of the ???Net Generation???, Sociological Inquiry, vol.90, issue.7, pp.92-113, 2010.
DOI : 10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x

H. Harris and S. Park, Educational usages of podcasting, British Journal of Educational Technology, vol.6, issue.4, pp.548-551, 2008.
DOI : 10.1108/02635570710740715

D. Havelka, Students beliefs and attitudes toward information technology, Disponible en ligne, pp.1-6, 2003.

I. Heemskerk, G. Ten-dam, M. Volman, and W. Admiraal, Gender Inclusiveness in Educational Technology and Learning Experiences of Girls and Boys, Journal of Research on Technology in Education, vol.45, issue.1, pp.253-277, 2009.
DOI : 10.1080/15391523.2009.10782531

C. Henn, Podcasting et apprentissage des langues étrangères Disponible en ligne, 2008.

P. Hernandez-ramos, If Not Here, Where? Understanding Teachers??? Use Of Technology In Silicon Valley Schools, Disponible en ligne, pp.39-64, 2005.
DOI : 10.1080/15391523.2005.10782449

J. Heron, The Facilitator's Handbook, 1989.

N. Hirtt, TIC à l'école. Quaderni, 55, Disponible en ligne, pp.37-48, 2004.

E. K. Horwitz, M. B. Horwitz, and J. Cope, Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, pp.125-132, 1986.
DOI : 10.2307/327317

E. K. Horwitz, Cultural and situational influences on foreign language learners' beliefs about language learning: a review of BALLI studies, System, vol.27, issue.4, pp.557-576, 1999.
DOI : 10.1016/S0346-251X(99)00050-0

N. Howe and W. Strauss, Millenials Rising: The Next Great Generation, 2000.

R. Huart, Nouvelle grammaire de l'anglais oral, 2010.

W. Huitt, Motivation to learn: an overview. Educational Psychology Interactive. Valdosta : Valdosta State University, Disponible en ligne, 2001.

K. Julié, Enseigner l'anglais : mise en oeuvre du CECRL, pédagogie actionnelle, pratiques de classe, usages des TICE, 2008.

V. Kadyte, J. Attewell, G. Da-bormida, M. Sharples, and S. Smith, Learning can happen anywhere: a mobile system for language learning, MLEARN 2003: Learning with Mobile Devices : Learning and Skills Development Agency. Disponible en ligne, pp.73-78, 2004.

T. Karsenti, Favoriser la motivation et la réussite en contexte scolaire : les TIC feront-elles mouche? Vie Pédagogique Plus captivantes qu'un tableau noir : l'impact des nouvelles technologies sur la motivation à l'école, Disponible en ligne Disponible en ligne, pp.27-31, 2002.

R. Katz, Foreword: Growing up digital ECAR Study of Students and Information Technology, Convenience, Connection, Control, and Learning Disponible en ligne, pp.5-841159, 2005.

G. Kennedy, K. Krause, T. Judd, A. Churchward, and K. Gray, First year students' experiences with technology: Are they really digital natives?, Australasian Journal of Educational Technology, vol.24, issue.1, 2008.
DOI : 10.14742/ajet.1233

URL : http://doi.org/10.14742/ajet.1233

M. M. Kenning, ICT and Language Learning: From Print to the Mobile Phone, 2007.

R. Kern, Technology and language learning. Simpson, J. (Dir.) The Routledge Handbook of Applied Linguistics, pp.202-217, 2010.

G. Kessler and L. Plakans, Does teachers' confidence with CALL equal innovative and integrated use? Computer Assisted Language Learning, pp.269-282, 2008.
DOI : 10.1080/09588220802090303

C. Kimble, The Impact of Technology on Learning: Making Sense of the Research. Mid-continent Regional Educational Laboratory, Disponible en ligne, 1999.

K. P. King and M. Gura, Podcasting for Teachers: Using a new Technology to Revolutionize Teaching and Learning, 2009.

J. King, T. Bond, and S. Blandford, An investigation of computer anxiety by gender and grade, Computers in Human Behavior, vol.18, issue.1, pp.69-84, 2002.
DOI : 10.1016/S0747-5632(01)00030-9

P. Kleinginna and A. Kleinginna, A categorized list of motivation definitions, with a suggestion for a consensual definition, Motivation and Emotion, vol.64, issue.Suppl., pp.263-291, 1981.
DOI : 10.1007/BF00993889

J. Kormos and K. Csizér, Age-Related Differences in the Motivation of Learning English as a Foreign Language: Attitudes, Selves and Motivated Learning 2013) : http, 2008.

S. D. Krashen, The Input Hypothesis: Issues and Implications, 1985.

A. Kukulska-hulme and J. Traxler, Mobile teaching and learning. Mobile learning: A Handbook for Educators and Trainers, pp.76-83, 2005.

L. Garanderie and A. , Les profils pédagogiques, 1980.

G. E. Lameul, Les effets de l'usage des technologies d'information et de communication en formation d'enseignants, sur la construction des postures professionnelles After the bell, beyond the walls, Disponible en ligne, pp.71-94, 2007.

D. Laveault and J. Grégoire, Introduction aux théories des tests en psychologie et sciences de l'éducation, 2005.

J. Ledoux, Neurobiologie de la personnalité, 2003.

R. Legendre, Dictionnaire actuel de l'éducation, 1988.

P. Lelong, Balades en nomades langues. Medialog, 68, Disponible en ligne, pp.4-8, 2008.

L. Moigne and J. L. , Edgard Morin, le génie de la Reliance Disponible en ligne (24 août 2012) : http://ressources-cla.univfcomte .fr/gerflint/Monde4/lemoigne La modélisation des systèmes complexes, Synergies Monde, vol.4, pp.177-184, 1991.

M. Maag, iPod, uPod? An emerging mobile learning tool in nursing education and students' satisfaction. Who's Learning? Whose Technology? Proceedings ASCILITE, pp.483-492, 2006.

S. Mccarty, Spoken Internet to go: Popularization through podcasting, Disponible en ligne, pp.67-74, 2005.

J. C. Mccroskey, ORAL COMMUNICATION APPREHENSION: A SUMMARY OF RECENT THEORY AND RESEARCH, Human Communication Research, vol.38, issue.53, pp.78-96, 1977.
DOI : 10.1111/j.1468-2958.1977.tb00513.x

T. Mchale, Portrait of a digital native, Technology and Learning, vol.26, issue.2, pp.33-34, 2005.

P. D. Macintyre, Language anxiety: a review of the research for language teachers, Affect in Foreign Language and Second Language Learning, 1999.

B. Mcneely, Using technology as a learning tool, not just the cool new thing, 2005.

T. Mcnicol, Language e-learning on the move, Japan Media Review, 2004.

J. Mcquillan, Languages on the go: Tuning in to podcasting. The International Journal of Foreign Language Teaching, pp.16-18, 2006.

O. Malavaux and M. Mazaudier, La baladodiffusion : de l'évolution des représentations au développement de compétences, 2009.

F. Mangenot, L'intégration des TIC dans une perspective systémique, Les Langues Modernes, vol.3, pp.38-44, 2000.

A. Margaryan, A. Littlejohn, and G. Vojt, Are digital natives a myth or reality? University students??? use of digital technologies, Disponible en ligne, pp.429-440, 2011.
DOI : 10.1016/j.compedu.2010.09.004

A. Martel, Constructivisme et formation à distance, Disponible en ligne, 2002.

O. Martin, L'analyse de données quantitatives, 2007.

A. H. Maslow, A theory of human motivation., Psychological Review, vol.50, issue.4, pp.370-396, 1943.
DOI : 10.1037/h0054346

B. Maurer, Une didactique de l'oral : du primaire au lycée, 2001.

M. A. Medioni and F. Vigneron, Des langues bien vivantes. Cahiers Pédagogiques, p.437, 2005.

P. Meirieu, Apprendre, oui mais comment, 2008.

S. Mueller, D. Wang, M. D. Fox, B. T. Yeo, J. Sepulcre et al., Individual Variability in Functional Connectivity Architecture of the Human Brain, Neuron, vol.77, issue.3, pp.77-586, 2013.
DOI : 10.1016/j.neuron.2012.12.028

J. P. Narcy-combes, Didactique des langues et TIC : vers une recherche-action responsable, 2005.

R. Duda and P. Riiey, Dans quelle mesure peut-on tenir compte des styles d'apprentissage?, Learning Styles: Proceeding of the First European Seminar, 1990.

H. Norbrook and P. Scott, Motivation in mobile foreign language learning, 2003.

N. Pierce and B. , Social Identity, Investment, and Language Learning, Disponible en ligne, pp.9-31, 1995.
DOI : 10.2307/3587803

D. Oblinger, Boomers, Gen-Xers & Millennials Understanding the new students, Disponible en ligne, pp.37-47, 2003.

D. G. Oblinger, J. L. Oblinger, A. Pdf-o-'bryan, and V. Hegelheimer, Is it age or IT? First steps towards understanding the net generation Educating the Net Generation (pp. 2.1-2.20) Boulder : Educause. Disponible en ligne (16 juin 2010) : http://net Integrating CALL into the classroom: the role of podcasting in an ESL listening strategies course Learning Strategies in Second Language Acquisition, ReCALL, vol.19, issue.2, pp.162-2010, 1990.

R. L. Oxford, Anxiety and the language learner: New insights, Affect In Language Learning, pp.58-67, 1999.

R. Oxford and J. Oxford, Second Language Teaching and Learning in the Net Generation, National Foreign Language Resource Center, 2009.

F. Pedró, Connected Minds. Technology and Today's Learners, 2012.

P. Perrenoud, . Paris, and J. Piaget, Métier d'élève et sens du travail scolaire La naissance de l'intelligence chez l'enfant, 1936.

M. Pothier, Multimédias, dispositifs d'apprentissage et acquisition des langues, 2003.

S. Pouts-lajus, Le numérique à l'école. Cahiers pédagogiques, p.446, 2006.

D. Ravitch, The great technology mania. Forbes. Disponible en ligne, 1998.

F. Raynal and A. Rieunier, Pédagogie : dictionnaire des concepts clés, 1997.

J. Rézeau, Médiatisation et médiation pédagogique dans un environnement multimédia Le cas de l'apprentissage de l'anglais en histoire de l'art à l'université, Thèse de doctorat Disponible en ligne, 2001.

J. Rickman and M. Grudzinski, Student expectations of information technology use in the classroom, EDUCAUSE Quarterly, vol.23, issue.1, pp.24-30, 2000.

P. Riley, Learners' representations of language and language learning, pp.65-72, 1989.

R. Mompean and A. , Le centre de ressources en langues, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00194330

E. Rogers, Diffusion of Innovation, 1962.

F. Rosell-aguilar, Podcasting for language learning: Re-examining the potential The Next Generation: Social Networking and Online Collaboration in Foreign Language Learning, pp.13-34, 2009.

R. Rosenthal and L. Jacobson, Pygmalion in the classroom, The Urban Review, vol.3, issue.1, 1968.
DOI : 10.1007/BF02322211

S. Roussel, À la recherche du sens perdu : comprendre la compréhension de l'oral en langue seconde, 2014.

S. Roussel, A. Rieussec, J. L. Nespoulous, and A. Tricot, MP3-player in the German classroom: Effect of self-controlled listening on auditory comprehension in second language, Alsic, vol.11, issue.Vol. 11, n?? 2, pp.7-37, 2008.
DOI : 10.4000/alsic.413

J. Rubin, What the "Good Language Learner" Can Teach Us, TESOL Quarterly, vol.9, issue.1, pp.41-51, 1975.
DOI : 10.2307/3586011

J. Ruano-borbalan, Risques et promesses de l'e-éducation, Sciences humaines, vol.32, pp.44-47, 2001.

J. Sabiron, Des outils pour l'autonomie : l'exemple du baladeur numérique pour la compréhension de la langue étrangère orale Autoformation et autoévaluation ; une pédagogie renouvelée ?, Montpellier : METICE. Disponible en ligne, pp.107-113, 2001.

M. R. Salaberry, The use of technology for second language learning and teaching: A retrospective. The Modern Language Journal, pp.39-56, 2001.

J. Schoenberg, The Girl Difference: Short-Circuiting the Myth of the Technophobic Girl, 2001.

R. Schmidt, Attention Cambridge : CUP, Cognition and Second Language Learning, pp.3-32, 2001.

M. Sharples, J. Taylor, and G. Vavoula, A theory of learning for the mobile age, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190276

D. Singleton, Le facteur de l'âge dans l'acquisition d'une L2 : remarques préliminaires. Acquisition et interaction en langue étrangère, Disponible en ligne, 2008.

P. Skehan, Modelling Second Language Performance: Integrating Complexity, Accuracy, Fluency, and Lexis, Applied Linguistics, vol.30, issue.4, pp.510-532, 2009.
DOI : 10.1093/applin/amp047

G. Sockett, La complexité, l'émergence et la didactique des langues, 2010.

G. Sockett and D. Toffoli, Beyond learner autonomy: a dynamic systems view of the informal learning of English in virtual online communities, ReCALL, vol.8, issue.02, pp.138-151, 2012.
DOI : 10.1111/j.1540-4781.2008.00713.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00931104

H. H. Stern, What can we learn from the good language learner? Revue canadienne des langues vivantes, pp.31-304, 1975.

D. Tapscott, Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing your World, 2009.

J. Tardif, Intégrer les nouvelles technologies de l'information et de la communication: quel cadre pédagogique, 1998.

K. Tohill, I Podcast, You Podcast, Together We Podcast: Podcasting as a Learning Tool in Second Language Classrooms, Disponible en ligne, 2008.

R. S. Tomlin and V. Villa, Attention in Cognitive Science and Second Language Acquisition. Studies in Second Language Acquisition, pp.183-203, 1994.

J. Traxler, Defining, discussing and evaluating mobile education, The International Review in Open and Distance Learning, 2007.

H. Trocmé-fabre, J'apprends, donc je suis, 1987.

L. Vandergrift, Relationships among Motivation Orientations, Metacognitive Awareness and Proficiency in L2 Listening, Applied Linguistics, vol.26, issue.1, pp.170-189, 2005.
DOI : 10.1093/applin/amh039

URL : http://applij.oxfordjournals.org/cgi/content/short/26/1/70

D. L. Vess, History to go: Why iTeach with iPods. The History Teacher, pp.479-492, 2006.
DOI : 10.2307/30037068

L. Vygotski, Pensée et language, 1934.

J. Wallet, Technologie de l'éducation et gouvernance des systèmes éducatifs, La technologie de l'éducation, pp.71-80, 2010.

M. Warschauer, Sociocultural perspectives on CALL, CALL Research Perspectives, pp.41-51, 2005.

M. Warschauer and C. Meskill, Technology and second language teaching and learning, Handbook of Undergraduate Second Language Education, pp.303-318, 2000.

J. B. Watson, Psychology as the behaviorist views it., Disponible en ligne, pp.158-177, 1913.
DOI : 10.1037/h0074428

S. Weber, Growing Up Online: Young People and Digital Technologies, 2010.
DOI : 10.1057/9780230607019

A. L. Wenden, Metacognitive Knowledge and Language Learning1, Applied Linguistics, vol.19, issue.4, pp.515-537, 1998.
DOI : 10.1093/applin/19.4.515

B. Whorf, Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf, 1956.

L. Wilkin, Génération Y : much ado about nothing ? Le talent des jeunes, Pyramides, 23, Disponible en ligne, p.904, 2012.

R. Wittorski, . Propos-de-la-professionnalisation, J. M. Barbier, E. Bourgeois, G. Chapelle et al., Encyclopédie de l'éducation et de la formation Paris : PUF. Disponible en ligne (4 janvier 2016) : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00601567/document ANNEXE 2 ? RECAPITULATIF DES ITEMS ET CODAGE (Q1) I-1. Sexe I-2. Age I-3, pp.781-793, 2009.

J. Les-cours-de-langues, Si oui, - as-tu apprécié ? -voudrais-tu que ton prof d'anglais te demande de l'utiliser de nouveau cette année ? I-6

S. Oui, il est intégré à mon téléphone portable / c'est un appareil autonome I-34

. De-toute-façon, » (19) « Les MP3 pour les enregistrements, c'est bien ! Mais avec des images ou des vidéos c'est encore mieux Tout ça pour dire qu'il faut exploiter au maximum la nouvelle technologie telle que les tablettes tactiles. » (20) « Parler à une machine ne me plaît pas beaucoup, cependant, étant timide l'utilisation d'un baladeur MP3 en cours d'anglais me permet de parler sans gêne. » (21) « Je suis pour le baladeur MP3 même s'il n'a pas vraiment sa place en cours. » (22) « Utiliser un baladeur MP3 pour une langue quelconque est une très bonne idée mais tout dépend du travail apporté par celui-ci. Bonne idée originale ! » (23) « Je pense que les baladeurs MP3 seraient utiles pour les cours de langues car ils permettent la pratique quotidienne de la langue. » (24) « Utile pour écouter et essayer de comprendre de l'anglais. » (25) « Je préfère m'enregistrer sur un MP3 plutôt que d'être interrogé devant tout le monde. Le fait d'être seule face à l'enregistrement me met plus à l'aise, ils ont beau expliquer, ces boutons sont compliqués. » Remarques positives

. Je-ne-sais-pas-si-ma-prof and . Je-ne-lui-ai-jamais-demandé, » (29) « Sur certaines affirmations comme "L'anglais me sera utile dans ma carrière," il est assez difficile de répondre si on ne sait ce que l'on va faire, de même pour l'utilité de la langue dans la vie quotidienne, on ne sait comment sera notre quotidien Je trouve également que les réponses ne sont pas toutes utiles, les réponses "pas du tout d'accord" et "tout à fait d'accord" sont, à mes yeux, pas suffisamment éloignées des deux autres réponses. Le fossé entre "d'accord" et "tout à fait d'accord" est trop faible, les réponses sont sensiblement les mêmes

A. , ?. Liste-des-remarques, . Apportees, and . Les-eleves-a-l-'item-i-, Remarques négatives (1) « C'est mieux un travail de groupe où tout le monde peut participer plutôt que chacun pour soi, Parler dans le vide est très déstabilisant. » (3) « Comment marche ce truc déjà ?, p.55

C. De and .. En-didactique-des-langues, utilisation du MP3 permet un gain de temps dans le sens où tous les élèves l'utilisent (10 min) au lieu faire passer les élèves un par un (90 min) » (11) « L'utilisation du baladeur en anglais est plutôt sympa Ça nous fait sortir un peu du contexte papier cahier stylo » (12) « C'est une nouvelle méthode, plus pratique surtout pour les élèves timides, qui n'aiment pas parler à l'oral devant tout le monde. De plus, on est seul face au MP3 donc on est plus concentré car on est isolé avec notre MP3. » (13) « Ce n'est pas habituel d'utiliser un MP3 en cours, mais pourquoi ne pas essayer de nouvelles choses ? » (14) « Parler dans un MP3 est plus facile que de parler devant toute une classe, Je trouve ça très utile d'utiliser un baladeur MP3 pour apprendre une langue. Il y a moins de stress. » Remarques neutres (15) « English is fun. » Page | 351 SOMMAIRE ? ANNEXES DU CD - Questionnaire-pilote - Questionnaire n°1 - Questionnaire, pp.2-3

G. , ?. Global, . En, E. Orale, and O. Comprehension, I-10, I-11, I-12), p.186

G. , ?. Les, and L. Et, I-39, I-40)

G. , ?. Le-professeur-d-'anglais-et, and L. , I-42, I-43)

G. , ?. Divertissant, A. La-mode, N. ». , and .. , I-44, I-45, I-46)

U. Diversite-d-'apprenants and . ____________________________________, 1.1 La diversité par l'âge ____________________________________________ 86 2.1.2 La diversité par le sexe __________________________________________ 87 2.1.3 La diversité par le degré de motivation