M. Smith, Alhacen's Theory of Visual Perception:A Critical Edition, with English Translation and Commentary, of the First Three Books of Alhacen's De aspectibus, the Medieval Latin Version of Ibn

L. Paul and . Rose, établi que le célèbre humaniste et mathématicien Federico Commandino (1509-1575) qui fut le principal traducteur et restaurateur des oeuvres scientifiques de l'Antiquité de son temps avait accès à un manuscrit de l'Astronomie de Gersonide qui était dans la bibliothèque de Fulvio Orsini. et qui est maintenant à la Bibliothèque Vaticane (MS Vat. lat. 3380) Voir: Goldstein, The Astronomy of Levi? Op Auteurs contemporains -Livres, p.14189, 1975.

A. Alter, Hölderlin Le chemin de lumière, 1992.

M. Azéma and L. , art des cavernes en action, Tome 1, Les animaux modèles: aspect, locomotion et comportement, Tome 2, les animaux figurés, Animation et mouvement, l'illusion de la vie, 2009.

J. Arrouye, Eloquence de la peinture: Figures seules et en couple, Aix-en-Provence, 2013.

M. Azéma and L. , art des cavernes en action -La Préhistoire du cinéma. Origines paléolithiques de la narration graphique et du cinématographe, 2011.

J. Bernard and . Baars, A Cognitive Theory of Consciousness, 1988.

L. B. Bailey, Skull's Darkroom: The Camera obscura and Subjectivity, in Philosophy of Technology Ed, 1989.

E. Barnouw, Torrentius and His Camera, Studies in Visual Communication, vol.10, issue.3, 2001.
DOI : 10.1111/j.2326-8492.1984.tb00106.x

C. Beddington and V. , Canaletto and his rivals, 2011.

F. Benzi, . Idea-e-metodo-nella-pittura-di-gaspare-vanvitelli-"-degli, and . Occhiali, Progetto e sistema nell'invenzione della veduta moderna, In Gaspare Vanvitelli e le origine del vedutismo, Catalogue de l'exposition à Rome et Venise en, 2002.

P. Bertaux, Hölderlin ou le temps d'un poète, 1983.

M. Bitbol, La conscience a-t-elle une origine?: Des neurosciences à la pleine conscience: une nouvelle approche de l'esprit, 2014.

J. Blanc, Peindre et penser la peinture au XVIIe siècle, La théorie de l'art de Samuel van Hoogstraten, 2008.

J. Blanc and S. Van-hoogstraten, Introduction à la haute école de l'art de peinture, 2006.

F. Simon-bodenheimer and R. Gershon-ben-shlomoh-d-'arles, The Gate of Heaven (Shaar ha-Shamayin) Jerusalem, Kiryath Sepher Ltd, 1953.

P. Bonnechere and . Trophonios-de-lébadée, Cultes et mythes d'une cité béotienne au miroir de la mentalité antique, 2003.

D. Bordat and &. Boucrot, Les théâtres d'ombres -Histoires et techniques, 1956.

A. Borelli, Aspects of the astrolabe: 'architectonica ratio' in tenth-and eleventhcentury Europe, 2008.

P. Borgeaud, The Cult of Pan in Ancient Greece, 1988.

L. Brisson, Introduction à la philosophie du mythe: Sauver les mythes, Vrin, 2005.

F. Brunet, La naissance de l'idée de la photographie
DOI : 10.3917/puf.lafo.2012.01

C. Brusati, Artifice and Illusion: The Art and Writing of Samuel Van Hoogstraten, 1995.

M. Bubb and L. , Philosophie d'un appareil, 2010.

W. Burkert, Lore and Science in Ancient Pythagoreanism, 1972.

F. Camerota, The line of the sun: great sundials in Florence, Istituto e museo di storia della scienza, 2007.

R. Casati and &. Varzi, Holes and Other Superficialities, 1994.

H. Crew, The Photismi de lumine of Maurolycus, A chapter, late Medieval Optics, 1940.

S. Dehaene, Vers une science de la vie mentale, 2006.
DOI : 10.4000/books.cdf.2850

URL : http://books.openedition.org/cdf/2850

D. Dennett, Seeing Is Believing: Or Is It? In Perception, 1996.

D. Dennett and S. Dreams, Philosophical Obstacles to a Science of Consciousness, 2005.

D. Denton, Les émotions primordiales et l'éveil de la conscience, 1995.

P. Montserrat-de and . Moya, La cámara oscura como prehistoria de la fotografía, thèse de doctorat inédite dirigée par Horacio Fernández, 2014.

N. Depraz and F. J. Varela, Pierre Vermersch, À l'épreuve de l'expérience. Pour une pratique phénoménologique, 2011.

M. Détienne and J. Vernant, Les ruses de l'intelligence. La Mètis chez les Grecs, 1974.

P. Duhem, Le système du monde -Histoire des doctrines cosmologiques de Platon à Copernic, 1917.

J. Durand, Les métamorphoses de l'artiste -L'esthétique de Jean Giono -De Naissance de l'Odyssée à l'Iris de Suse, Aix-en-Provence, 2000.
DOI : 10.4000/books.pup.842

URL : http://books.openedition.org/pup/842

J. M. Eder, History of Photography, 1978.

S. Freud and L. , homme Moïse et la religion monothéiste, Folio essais, 1986.

F. Frontisi-ducroux and D. , Mythologie de l'artisan en Grèce Ancienne, 1975.

H. Gernsheim, The History of Photography, from the earliest Use of the Camera obscura in the Eleventh Century up to, 1914.

R. Bernard and . Goldstein, The Astronomy of Levi ben Gerson (1288-1344) A Critical Edition of Chapters 1-20 with Translation and Commentary, 1985.

A. Greene, Primitive Photography, A Guide to Making Camera, Lenses, and Calotypes, 2002.

J. H. Hammond, The camera obscura -A Chronicle, 1981.

P. Hamou, La vision perspective (1435-1740) Paris, Petite Bibliothèque Payot, 1995.

N. Heinich and . De-la-visibilité, Excellence et singularité en régime médiatique, p.2012

M. Liesbeth and . Helmus, Pieter Saenredam, the Utrecht work. Paintings and Drawings by the 17th-century Master of Perspective, 2002.

D. Hockney, Secret knowledge -Rediscovering the lost techniques of the Old Masters, 2006.

R. D. Huerta, Giants of Delft: Johannes Vermeer and the Natural Philosophers: the Parallel Search for Knowledge During the Age of Discovery

E. Husserl, Méditations cartésiennes, introduction à la phénoménologie, 2008.

C. Joby, The multilingualism of Constantijn Huygens (1596-1687), 2014.

S. Johnsen, The Optics of Life -A Biologist's Guide to Light in Nature, p.2012

H. Kawabata and S. Zeki, Neural Correlates of Beauty, Journal of Neurophysiology, vol.91, issue.4, pp.1699-1705, 2004.
DOI : 10.1152/jn.00696.2003

M. Kemp, The Science of Art: Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat, 1992.

S. Kofman, Camera obscura de l'idéologie, 1973.

J. Lacan, Le Stade du miroir comme formateur de la fonction du Je: telle qu'elle nous est révélée dans l'expérience psychanalytique, 1949.

W. Leidtke, The Delft School, 2001.

A. Leroi-gourhan and L. , La mémoire et les rythmes, 1965.

M. Livinstone and A. Vision, The Biology of Seeing, 2002.

L. Simon-filius, The Problemata physica attributed to Aristotle. The Arabic Version of Hunain ibn Ishaq and the Hebrew version of Moses ibn Tibbon, éd. et Trad. anglaise, (Aristoteles semitico-latinus, 11), 1999.

J. Luis and M. , Levi ben Gerson's Astronomic Work, Studies in Medieval Astronomy and Optics, 2006.

L. Mannoni, Le grand art de la lumière et de l'ombre -Archéologie du cinéma, 1999.

M. Milner and L. Du-visible, Essai sur l'ombre, 2005.

M. Milner and L. Fantasmagorie, Essai sur l'optique fantastique, 1982.

J. M. Montias, Vermeer and His Milieu: A Web of Social History, 1991.

E. Morin, Le cinéma ou l'homme imaginaire, 1958.

A. Noë and &. Evan-thompson-ed, Vision and Mind. Selected Readings in the Philosophy of Perception, 2002.

L. Paquet and P. , La médiation du regard, Essai d'interprétation, 1973.

A. Perissa and T. , Venezia e Canaletto: della realtà alle vedute, 2012.

D. Tortonese, Les arts de l'hallucination, 2001.

C. Petr, To(re)ro, 2010.

M. Pirilä, Camera obscura sisätila, Janne Seppanen, 2002.

D. Raynaud and L. , hypothèse d'Oxford, essai sur l'origine de la perspective, 1998.

E. Renner, Pinhole Photography -Rediscovering a Historic Technique, 1995.

E. Gaspard-robertson, Mémoires récréatifs, scientifiques et anecdotiques d'un physicien aéronaute, 1985.

R. Paul-lawrence, The Italian Renaissance of Mathematics. Studies on Humanists and Mathematicians from Petrarch to Galileo, 1976.

L. Gilbert-ryle, Notion d'esprit, 2005.

G. Ryle, The Concept of Mind, 1949.
DOI : 10.7208/chicago/9780226922652.001.0001

B. Salignon and L. , Rythme et peinture, Saint-Maximin, Théétète éditions, 1998.

J. César and S. , La traducción medieval en la Península Ibérica, Siglos III-XV, 2009.

G. Sarton, Introduction to the History of Science, t.III, 1ère Partie, 1947.

J. Schaeffer, Théorie des signaux coûteux, esthétique et art, 2009.

G. Schörner and &. Hans-rupprecht-goette, Die Pan-Grotte von Vari (DAI, Schriften zur historischen Landeskunde Griechenlands, Mayence/Rhin, 2004.

G. Schwartz, &. Bok, and P. Saenredam, The Painter and His Time, 1990.

G. Simondon, Imagination et invention, 2008.

G. Simondon and L. , individuation à la lumière des notions de forme et d'information, 2005.

G. Simondon, Communication et information -Cours et conférences, 2010.

G. Simondon, Cours sur la perception, 1964.

G. Simondon, Du mode d'existence des objets techniques, 1989.

C. Sirat, La philosophie juive médiévale en pays de chrétienté, 1988.

A. M. Smith, Alhacen's Theory of Visual Perception:A Critical Edition, with English Translation and Commentary, of the First Three Books of Alhacen's De aspectibus, the Medieval Latin Version of Ibn al-Haytham's Kitab al-Manazir, Transactions of the American Philosophical Society, 2001.

. Heinrich-von-staden, Herophilus The Art of Medicine in Early Alexandria, 1989.

P. Steadman, Vermeer's Camera. Uncovering the truth behind the masterpieces, 2001.

V. Stoichita, Brève histoire de l'ombre, 2000.

Y. Taborin, Langage sans parole: la parure aux temps préhistoriques, 2004.

F. Varela and A. , Essai sur le vivant, 1989.

J. Vivié, Histoire du cinéma -Du cinématographe aux techniques nouvelles, 1944.

E. Gérard and . Weil, La bibliothèque de Gersonide d'après son catalogue autographe, 1991.

K. Arthur and . Wheelock-jr, Perspective, Optics, and Delft Artists Around 1650, 1977.

K. Arthur and . Wheelock-jr, Pieter Jansz Saenredam/Church of Santa Maria della Febbre, In: Dutch Paintings of the Seventeenth Century NGA Online Editions, p.46133, 1629.

J. Willats, Art and Representation: New Principles in the Analysis of Pictures, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol.57, issue.1, 1997.
DOI : 10.2307/432082

S. Zeki, A vision of the brain, 1993.

S. Zeki, Splendors and Miseries of the Brain. Love, Creativity, and the Quest for Human Happiness, 2008.

J. Arrouye, Portrait de la photographie, pp.43-55, 1983.

J. Bernard and . Baars, In the Theater of Consciousness, The Workspace of the Mind, 1997.

A. G. and H. Bachrach, Les Huygens entre la France et l'Angleterre

B. Biciocchi, Uno strumento di lavoro, ma enigmatico, 2012.

M. I. Biggi, Soggetti, Immagini e Scenografie, pp.481-486, 2009.

A. M. Blair, The Problemata as a Natural Philosophical Genre In: Natural particulars: nature and the disciplines in Renaissance Europe, pp.171-204, 2000.

P. Bonnechere, Prairies et jardins grecs de la Grèce de Platon à l'Angleterre d'Alexander Pope, Kernos Suppl, pp.29-5034
DOI : 10.4000/books.pulg.1086

URL : http://books.openedition.org/pulg/1086

P. Bonnechere, Les dieux du Trophonion l??bad??en??: panth??on ou amalgame???, Les panthéons des cités Vinciane Pirenne-Delforge, Presses universitaires de Liège, 1998.
DOI : 10.4000/books.pulg.1063

URL : http://books.openedition.org/pulg/1063

E. Broydrick and T. , Leonardo da Vinci's solution to the problem of the pinhole camera Archive for History of Exact Sciences 22. XII, pp.3-4, 1994.

E. Broydrick and T. , Leonardo's Early Work on the Pinhole Camera: The Astronomical Heritage of Levi ben Gerson, Journal of Leonardo Studies & Bibliography of Vinciana Ed. Carlo Pedretti, vol.IX, pp.20-54, 1996.

C. Burnett, The Coherence of the Arabic-Latin Translation Program in Toledo in the Twelfth Century, Science in Context, vol.14, issue.1-2, pp.249-288, 2001.
DOI : 10.1017/S0269889701000096

R. Candy, J. A. Crowell, and M. S. Banks, Optical, receptoral, and retinal constraints on foveal and peripheral vision in the human neonate, Vision Research, vol.38, issue.24, pp.3857-3870, 1998.
DOI : 10.1016/S0042-6989(98)00080-7

R. Candy, G. , and M. Tondel, Human Infants' Accommodation Responses to Dynamic Stimuli, Investigative Ophthalmology & Visual Science, vol.48, issue.2, 2007.

J. Changeux, Eléments de neuroesthétique: musique et peinture, Raison présente, pp.81-93, 2005.

I. Chiappini and D. Sorio, Il giardino Zenobio a Venezia e il Carlevarijs, Contributions to the History of Art in Dalmatia, pp.329-335, 1996.

G. Ioan and . Coman, L?immortalité chez les Thraco-Géto-Daces, In: Revue de l'histoire des religions, pp.243-278, 1981.

C. Daniel, M. Dennett, and . Kinsbourne, Time and the Observer. The Where and When of Consciousness in the Brain, Behavioral and Brain Sciences, vol.15, issue.2, pp.183-201, 1992.

N. Depraz, An experiential Phenomenology of Novelty: The Dynamics of Attention and Surprise, Constructivist Foundations, pp.280-287, 2014.

A. G. Dibon, C. Huygens, and . Le, Discours de la Méthode, Glanes, 1950.

F. Fimiani, Simulations incorporées et tropismes empathiques. Notes sur la neuroesthétique, Images Re-vues, vol.6, 2009.

G. Freudenthal, Bibliographie pour l'année 1999, Archives de Philosophie, vol.64, pp.1-3, 2001.

F. Gad, Les sciences dans les communautés juives médiévales de Provence: Leur appropriation, leur rôle. in Revue des études juives tome CLII janvier-juin 1993, pp.28-136

D. Freedberg and V. Gallese, Motion, emotion and empathy in esthetic experience, Trends in Cognitive Sciences, vol.11, issue.5, pp.197-203, 2007.
DOI : 10.1016/j.tics.2007.02.003

F. Frontisi-ducroux, La fille de Dibutade', ou l'inventrice inventée, Cahiers du Genre, pp.133-151, 2007.
DOI : 10.3917/cdge.043.0133

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=CDGE_043_0133

M. Gatton and &. Leah-carreon, Probability and the Origin of Art: Simulations of the paleo- Camera Theory, Communication Applimat, 10th International Conference, 2011.

M. Gatton, First light: inside the paleolithic camera obscura Acts of seeing: Artists, Scientists and the History of the Visual. A volume dedicated to Martin Kemp, pp.146-153, 2009.

R. Bernard and . Goldstein, The Astronomy of Levi ben Gerson (1288-1344), Revue d'histoire des sciences, pp.41-44, 1988.

B. Goldstein and L. Ben, Gerson's Contribution to Astronomy. In (Ed.) Gad Freudenthal, Studies on Gersonides: A fourteenth-century Jewish philosopher-scientist, pp.3-19, 1992.

R. Bernard and . Goldstein, Before the Sun in the Church, Journal for the History of Astronomy, vol.32, issue.1 106, pp.73-77, 2001.

B. Goldstein, Remarks on Gemma Frisius's 'De radio astronomico et geometrico', In: From ancient omens to statistical mechanics, Acta hist. scient. nat. et med, vol.39, pp.167-180, 1987.

K. Groen, Painting Technique in the Seventeenth Century in Holland and the Possible Use of the Camera obscura by Vermeer in ed. Wolfgang Lefèvrre, Inside the Camera obscura ? Optics and Art under the Spell of the Projected Image Max Planck Institute for the History of Science, pp.195-210, 2007.

D. Hockney, &. Charles, and M. Falco, Quantitative Analysis of Qualitative Images, IS&T/SPIE 17th Annual Symposium on Electronic Imaging, Proceedings of the SPIE, 2005.

G. Hon and Y. Zik, Geometry of Light and Shadow: Francesco Maurolyco (1494???1575) and the Pinhole Camera, Annals of Science, vol.64, issue.4, pp.549-578, 2007.
DOI : 10.1080/00033790701434117

I. Illich, Guarding the Eye in the Age of Show, Harvard University RES: Anthropology and Aesthetics, pp.47-61, 1995.

J. Jelley, From Perception to Paint: the Practical Use of the Camera Obscura in the Time of Vermeer, Art & Perception, vol.1, issue.1-2, pp.19-47, 2013.
DOI : 10.1163/22134913-00002006

E. Jentsch, inquiétante étrangeté " Psychiatrisch- Neurologische Wochenschrift, n°22 et n°23 Nous nous référons à la traduction de cet article en français publiée dans la revue Études Psychothérapiques n°17, Studio, pp.37-47, 1906.

J. Jirsa, Authenticity of the Alcibiades I, Listy filologické CXXXII, pp.3-4225, 2009.

S. Kodera, The Laboratory as Stage: Giovan Battista della Porta's Experiments Special Issue: Instruments and Arts Inquiry: Natural History, Natural Magic and Production of Knowledge in Early Modern Europe, Journal of Early Modern Studies, pp.15-38, 2014.

S. Kofman, Le double e(s)t le diable. L'inquiétante étrangeté de L'homme au sable (Der Sandmann, Revue française de psychanalyse, pp.25-5629, 1974.

M. Pieter-de-leemans and . Goyens, La transmission des savoirs en passant par trois langues: le cas des Problemata d'Aristote traduits en latin et en moyen français, La transmission des savoirs au Moyen-âge et à la Renaissance du XIIe au XVe siècle, Presses universitaires de Franche-Comté, pp.231-257, 2005.

J. Lefebvre, Hölderlin cartographe, Hölderlin photographe
DOI : 10.4000/rgi.632

URL : http://rgi.revues.org/632

J. Lefebvre and . «la-folie-de-hölderlin», Sorgue n° 4, L'isle-sur-Sorgue, 2002.

J. D. Lewis-williams, The Signs of All Times: Entoptic Phenomena in Upper Palaeolithic Art [and Comments and Reply], Current Anthropology, vol.29, issue.2, pp.201-245, 1988.
DOI : 10.1086/203629

C. David and . Lindberg, The Theory of Pinhole Images from Antiquity to the Thirteenth Century, Archive for History of Exact Sciences 7. 8, pp.154-176, 1968.

C. Löthy, Hockney's Secret Knowledge, Vanvitelli's Camera obscura Reviewed work: Source: Early Science and Medicine, Instruments and Painting, 1420-1720 Reflections on the Hockney-Falco Thesis, pp.315-339, 2005.

S. Grant and . Mccall, Add shamans and stir? A critical review of the shamanism model, Journal of anthropological archaeology, vol.26, pp.2-224, 2007.

J. Luis and M. , Gersonides' Astronomical Work: Chronology and Christian Context, Les méthodes de travail de Gersonide et le maniement du savoir chez les scolastiques

J. Luis and M. , Astronomical Use of Pinhole Images in William of Saint-Cloud's Almanach Planetarum (1292), Studies in Medieval Astronomy and Optics, II, pp.276-298, 2006.

J. Luis and M. , Egidius of Baisiu's Theory of Pinhole Images, In: Studies in Medieval Astronomy and Optics, pp.1-45, 2006.

D. Maran, Canaletto, processo e metodo. Dalla camera ottica alla veduta

J. Martínez-de-bujanda, Index de l'Inquisition espagnole: 1583, 1584, pp.393-394, 1993.

L. Moretti, D. Su, and S. Ricci, In: Saggi e memorie di Storia dell'Arte 11, pp.107-117, 1978.

O. Masson, I. Kypriaka, and . In, Bulletin de correspondance hellénique, pp.1-31, 1966.

G. Mesturini, Viaggio attraverso le meridiane italiane a camera oscura, XI Seminario Nazionale di Gnomonica Verbania, Intra -22, 2002.

H. Mildenberger, Natur und Camera, Europa in Weimar -Visionen eines Kontinents, 2008.

L. Nemet-pier, Ces mondes de la nuit qui nous font peur, Imaginaire & Inconscient, vol.22, issue.2, pp.99-106, 2008.
DOI : 10.3917/imin.022.0099

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=IMIN_022_0099

D. Nilsson, The evolution of eyes and visually guided behaviour, Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, vol.227, issue.4, pp.2833-2847, 2009.
DOI : 10.1007/BF00603659

B. C. Novak, G. Pico-della-mirandola, and J. Alemanno, Giovanni Pico della Mirandola and Jochanan Alemanno, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol.45, pp.125-147, 1982.
DOI : 10.2307/750969

C. Petitmengin, Describing one???s subjective experience in the second person: An interview method for the science of consciousness, Phenomenology and the Cognitive Sciences, vol.2000, issue.31, pp.229-269, 2006.
DOI : 10.1007/s11097-006-9022-2

C. Petitmengin, La dynamique pré-réfléchie de l'expérience vécue, Alter N°18, pp.165-182, 2010.

D. Nuno, &. Pires, and . Dolan, Morphological evolution in land plants: new designs with old genes, Philosophical Transactions of the Royal Society (of Sweden, p.367, 2012.

E. Poulle and I. Le-quadrant-nouveau-médiéval, Le Quadrant nouveau m??di??val, I, Journal des savants, vol.2, issue.1, pp.148-167, 1964.
DOI : 10.3406/jds.1964.1076

URL : http://doi.org/10.3406/jds.1964.1076

E. Poulle and I. Le-quadrant-nouveau-médiéval, Le Quadrant nouveau m??di??val, II, Journal des savants, vol.3, issue.1, pp.182-214, 1964.
DOI : 10.3406/jds.1964.1079

URL : http://doi.org/10.3406/jds.1964.1079

E. Pottier, Le dessin par ombre port??e chez les Grecs, Revue des ??tudes Grecques, vol.11, issue.44, pp.355-388, 1898.
DOI : 10.3406/reg.1898.5896

URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/reg_0035-2039_1898_num_11_44_5896.pdf

R. Rached, Le ?? Discours de la lumi??re ?? d'Ibn al-Haytham (Alhazen). Traduction fran??aise critique, Revue d'histoire des sciences et de leurs applications, pp.197-224, 1968.
DOI : 10.3406/rhs.1968.2560

D. Raynaud, Effets de r??seau dans la science pr??-institutionnelle: le cas de l'optique m??di??vale, European Journal of Sociology, vol.42, issue.3, p.42, 2001.
DOI : 10.1017/S0003975601001060

D. Romano and L. , apport arabe dans l'oeuvre scientifique de Gersonide, Gersonide en son temps, pp.265-285, 1991.

I. Abdelhamid and . Sabra, Alhazen's Optics in Europe: Some Notes on What It Said and What It Did Not Say, Wolfgang Lefèvre Inside the Camera obscura ? Optics and Art under the Spell of the Projected Image, pp.53-57, 2007.

K. Sporn, Natural Spaces and Religious Landscapes: Grottoes in the Greek World, Revue de l???histoire des religions, issue.227, 2010.
DOI : 10.4000/rhr.7671

J. Svenbro, Les démons de l'atelier. Savoir-faire et pensée religieuse dans un poème d'Homère. Cahiers d'anthropologie sociale 01, pp.25-36, 2006.

P. Taylor, The Concept of Houding in Dutch Art Theory, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, vol.55, pp.210-232, 1992.
DOI : 10.2307/751425

M. Tibon-cornillot, Parodie, nostalgie de l'immortalité: destin des automates et des cyborgs occidentauxÊtre vers la vie. Ontologie, biologie, éthique de l'existence humaine, pp.153-164, 2008.
DOI : 10.3406/ebisu.2008.1529

M. Tibon-cornillot, Déferlement des techniques contemporaines: instabilité, disparition des sociétés industrielles, In: Scienza e Democrazia, Science and Democracy, 2005.

B. H. Roger, E. Tootell, M. S. Switkes, S. L. Silverman, and . Hamilton, Functional Anatomy of Macaque Striate Cortex Retinotopic Organization, The Journal of Neuroscience, vol.8, issue.5, pp.1531-1568, 1988.

A. Touwaide, Compte rendu de lecture de

P. Aristote, Tome I: sections I à X. In: Revue d'histoire de la pharmacie, pp.97-99, 1992.

H. Kim and . Veltman, Leonardo and the Camera obscura, Studi Vinciani in memoria de Nando de Toni, Brescia: Ateneo di scienze lettere et arti, Centro ricerche Leonardiane, pp.81-92, 1986.

F. Varela and H. Maturana, Autopoiesis: The organization of living systems, its characterization and a model, Biosystems, vol.5, issue.4, pp.187-196, 1974.
DOI : 10.1016/0303-2647(74)90031-8

F. Vidal and L. , La neuroesth??tique, un esth??tisme scientiste, Revue d'Histoire des Sciences Humaines, vol.25, issue.2, pp.239-264, 2011.
DOI : 10.3917/rhsh.025.0239

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=RHSH_025_0239

S. K. Yerra, Void growth and coalescence in single crystals, International Journal of Solids and Structures, vol.47, issue.7-8, pp.1016-1029, 2010.
DOI : 10.1016/j.ijsolstr.2009.12.019

J. Blas-de-roblès, Là où les tigres sont chez eux, 2008.

D. Knowles, The Secrets of the Camera obscura, Chronicle Books, 1994.

R. Löhr, Le secret de l'automate, 2007.

J. Steinbeck and T. Jeudi, Rue de la Sardine II), Trad, J.-C. Bonnardot, 1954.

H. Blaze-de-bury and L. Faust-de-goethe, Précédé d'un essai sur Goethe, p.1840

A. Bouché-leclercq, Histoire de la divination dans l'Antiquité, 1879.

J. Wolfgang-von-goethe, &. Friedrich-von, and . Schiller, Correspondance entre 1794-1805, 1923.

J. Wolfgang and V. Goethe, Voyage en Italie, Trad, Jacques Porchat, 2003.

J. Wolfgang and V. Goethe, Les Affinités électives, p.1844

W. Henry and F. Talbot, Le Crayon de la Nature, 2014.

. Joseph-nicéphore-niépce, Correspondances 1816-1817, du Pavillon de la photographie du Parc Naturel Régional de Bretonne, 1974.

C. Waddington and R. , Pierre de la Ramée), sa vie, ses écrits et ses opinions, p.1855

F. Algarotti and . Essai-sur-la-peinture, Académie de France établie à Rome, p.1769

. Samuel-van-hoogstraten, Introduction à la haute école de l'art de peinture, 2006.

A. Houbraken, De Groote Schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen (Le Grand Théâtre des artistes et peintres néerlandais, pp.1718-1721

C. Jombert, Méthode pour apprendre le dessin

J. K. Lavater and L. , Art de connaître les hommes par la physionomie (1775-1778), p.1820

P. Mariette, Abecedario et autres notes inédites de cet amateur sur les arts et les artistes, pp.1851-1853

J. Rousseau, Oeuvres complètes, 1959.

J. Reynolds, The Works of Sir Joshua Reynolds, p.1797

G. Venturi, Essai sur les ouvrages physico-mathématiques de Leonard de Vinci, avec des fragmens tirés de ses manuscrits, apportés de l'Italie, p.1797

A. M. Zanetti, Della pittura veneziana e delle opere pubbliche de' veneziani maestri, Libro Quinto

H. Cotton, Reliquae Wottonianae or a collection of lives, letters, poems London, 1672.

J. Kepler, Les fondements de l'optique moderne: Paralipomènes à Vitellion (1604), Traduction et notes par Catherine Chevalley, 1980.

J. Kepler, Le secret du monde, Trad. Alain-Philippe Segonds, 1984.

G. Wilhelm and L. , Nouveaux Essais sur l'entendement humain Paris, 1921.

J. Leurechon, Récréation Mathématique composée de plusieurs problèmes plaisants et facétieux en fait d'Arithmétique, Géométrie, Mécanique, Optique et Catoptrique, & autres belles parties de cette belle science, p.1627

M. Balthasar-de, Journal de Voyage de Monsieur de Monconys, Seconde partie,- Voyage d'Angleterre, Païs-Bas, p.1666

G. Della and P. La-magie-naturelle, qui est, les secrets & miracles de la nature mise en quatre livres par Jean Baptiste Porta Neapolitain

J. Baptiste-de-porta, La magie naturelle ou les secrets et miracles de la nature, 1913.

D. Barbaro and L. Pratica-della-perspettiva, Opera molto utile a Pittori, p.1568

G. Cardano, Les livres de Hierosme Cardanus médecin Milannois, intitulez de la Subtilité, & subtiles inventions, ensemble les causes occultes et les raisons d'icelles. Traduits de latin en François par Richard le Blanc, p.1642

L. Léonard-de-vinci and . Peinture, Collection Miroirs de l'Art), 1964.

V. Léonard-de, Les Carnets de Léonard de Vinci, MacCurdy, 1989.

F. Reisner and O. Thesaurus, Alhazeni Arabis libri septem, nunc primum editi, Ejusdem liber De Crepusculis et nubium ascensionibus. Bâle, 1572, Fac simile with introduction by David Lindberg, 1972.

D. G. and B. Vimercato, Dialogo della descrizione teoria et pratica degli horologi solari, p.1565

. Charax-de-pergame, 103 F 5, Fr.Gr.Hist. F. Jacoby, Die Fragmente der grieschischen Historiker, 1923.

W. Graham and D. Ward, Chef opérateur: Sven Nikvist

B. Bertolucci and G. Paoli, Chef opérateur: Aldo Scavarda

F. Acteurs, A. Barilli, and . Asti, Production: Iride, Italie. Dates de sortie: 12 mai, 1964.

. Witelo, Voir Vitellion Withoos Matthias, p.301