365 10.1.1. Effet-genre, ., p.365 ,
368 10.2.1.1. Représentations des enseignants à l'égard des performances cognitives des élèves 368 10.2.1.2. Représentations des élèves à l'égard de leurs propres performances cognitives (image de soi), p.376 ,
Dictionnaire de sociologie, 1999. ,
De la sociologie des techniques ?? une sociologie des usages, Techniques & culture, vol.16, issue.16, pp.83-110, 1990. ,
DOI : 10.4000/tc.725
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00081710
Les " profs en silicium, 1999. ,
Vers un élargissement de la pédagogie de maîtrise : processus de régulation interactive, rétroactive et proactive Maîtriser les processus d'apprentissage. Fondements et perspectives de la pédagogie de maîtrise, pp.86-126, 1988. ,
The ego in contemporary psychology., Psychological Review, vol.50, issue.5, pp.451-478, 1943. ,
DOI : 10.1037/h0055375
An Experimental Study of Effective Teaching in First-Grade Reading Groups, The Elementary School Journal, vol.79, issue.4, pp.193-223, 1979. ,
DOI : 10.1086/461151
Learning in a Networked World: New Roles and Responsibilties Distance Learners in Higher Education: Institutional responses for quality outcomes, 1994. ,
Decision making under ignorance, 1972. ,
Uncertainty and Expectations in Economics, Essays in Honour of G.L.S ,
Premières leçons de programmation, 1980. ,
Les enfants de migrants: un véritable potentiel. (Etude réalisée sur mandat de la Commission Education et Migration de la Conférence suisse des directeurs de l'instruction publique (CDIP), 2012. ,
Mexican-American student's perceptions of teachers' expectations: Do perceptions differ depending on student achievement levels? Urban Review, pp.210-225, 2008. ,
Social and ethical interpretations in mental development, a study in social psychology, 1897. ,
L'informatique et ses usagers dans l'éducation, 1996. ,
Une typologie des typologies des usages des " TIC " en éducation, Bataille, P. (n.d.). Le racisme au travail, pp.263-289, 2002. ,
L'école capitaliste en France, 1971. ,
The Economics of Discrimination, 1957. ,
DOI : 10.7208/chicago/9780226041049.001.0001
How Much Should We Trust Differences-In-Differences Estimates?, The Quarterly Journal of Economics, vol.119, issue.1, pp.249-275, 2004. ,
DOI : 10.1162/003355304772839588
Are Emily and Greg More Employable Than Lakisha and Jamal? A Field Experiment on Labor Market Discrimination, American Economic Review, vol.94, issue.4, pp.991-1013, 2004. ,
DOI : 10.1257/0002828042002561
Un prénom pour toujours -La cote des prénoms, hier, aujourd'hui et demain, Population, vol.42, issue.3, pp.562-563, 1987. ,
Technologies informatiques à l'école primaire De la modernité réformatrice à l'intégration pédagogique innovante. Contribution à l'étude des modes d'inflexion, de soutien, d'accompagnement de l'innovation, Thèse de doctorat, 2009. ,
Les TIC à l'école : proposition de taxinomie et analyse des obstacles à leur intégration en classe In Le matériel didactique et pédagogique : soutien à l'appropriation ou déterminant de l'intervention éducative, 2006. ,
The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology, 1987. ,
L'inégalité des chances, 1973. ,
Du bon usage d'une critique du mod??le diffusionniste : discussion-pr??texte des concepts de Everett M. Rogers, R??seaux, vol.7, issue.36, pp.31-51, 1989. ,
DOI : 10.3406/reso.1989.1351
URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/reso_0751-7971_1989_num_7_36_1351.pdf
Les performances des écoles et des classes: le cas des acquisitions en lecture. Les Dossiers d'Education et Formations, Ministére de l'Education Nationale, DEP, 30, p.30, 1993. ,
Note de synthèse [Les recherches sur les effets-écoles et les effetsmaîtres] . Revue Française de Pédagogie, pp.91-137, 1994. ,
Les effets du contexte scolaire sur les acquisitions des eleves: effet-ecole et effets-classes en lecture, Revue Fran??aise de Sociologie, vol.36, issue.2, pp.273-294, 1995. ,
DOI : 10.2307/3322249
Contribution à l'analyse de l'effet-maître et des pratiques de classe. Perspectives en éducation et formation, pp.199-214, 2002. ,
Jugement de l'enseignant et perception de soi des élèves, Comprendre les apprentissages : sciences cognitives et éducation, pp.185-204, 2004. ,
L'explosion de la communication. Introduction aux théories et aux pratiques de la communication, 2006. ,
Teacher Praise: A Functional Analysis, Review of Educational Research, vol.51, issue.1, pp.5-32, 1981. ,
DOI : 10.3102/00346543051001005
Teacher Behavior and Student Achievement, Handbook of Research on Teaching, pp.328-375, 1986. ,
Connaître l'acte d'enseigner. Laboratoire de recherche interdisciplinaire en didactique des disciplines, Faculté de l'éducation, 1997. ,
Des compétences pour enseigner : Entre objets sociaux et objets de recherche, Rennes: PU Rennes, 2007. ,
La représentation de soi chez l'écolier de 9 ans présentant des troubles graves des apprentissages scolaires, Psychologie Scolaire, vol.52, pp.31-50, 1986. ,
Society in the Making: The Study of Technology as a Tool for Sociological Analysis The Social Construction of Technological Systems: New Directions in the Sociology and History of Technology, 1987. ,
Les discriminations à raison de « l'origine » dans les embauches en France : une enquête nationale par tests de discrimination selon la méthode, 2007. ,
L'invention du quotidien: Arts de faire, 1980. ,
Nonverbal mediators of teacher expectancy effects., Journal of Personality and Social Psychology, vol.30, issue.1, pp.144-149, 1974. ,
DOI : 10.1037/h0036738
Usages des technologies de l'information et de la communication (TIC) : évolution des problématiques, TIC et Sociétés, vol.6, issue.3, pp.249-270, 1994. ,
Usages prescrits ou annonc??s, usages observ??s. R??flexions sur les usages scolaires du num??rique par les enseignants, Document num??rique, vol.10, issue.3-4, pp.3-4, 2007. ,
DOI : 10.3166/dn.10.3-4.81-106
Gender and nonverbal decoding skill as determinants of interpersonal expectancy effects., Journal of Personality and Social Psychology, vol.42, issue.1, pp.75-87, 1982. ,
DOI : 10.1037/0022-3514.42.1.75
Developing, Measuring and Testing an Organizational Model of Instructional Supervision: Implications for Administrative Leadership, 1993. ,
A Coefficient of Agreement for Nominal Scales, Educational and Psychological Measurement, vol.20, issue.1, pp.37-46, 1960. ,
DOI : 10.1177/001316446002000104
Human Nature and the Social Order, 1902. ,
Academic expectations and attributed responsibility as predictors of professional teachers' reinforcement behavior., Journal of Educational Psychology, vol.69, issue.4, pp.409-418, 1977. ,
DOI : 10.1037/0022-0663.69.4.409
The antecedents of self-esteem, 1967. ,
Un ordinateur portable pour tous. Les Cahiers Pédagogiques, p.457, 2007. ,
Discours et pratiques autour des Environnements Numériques de Travail, Actes du colloque EIAH 2011, 2011. ,
Learner?interface interaction in distance education: An extension of contemporary models and strategies for practitioners, American Journal of Distance Education, vol.8, issue.2, pp.30-42, 1994. ,
Représentation de soi des élèves et niveau de rendement scolaire : une analyse en segmentation. Revue Des Sciences de l'Education, pp.107-116, 1988. ,
Paradigmes de recherche sur l'efficacité des enseignants Editions Labor, L'art et la science de l'enseignement, pp.435-481, 1986. ,
Measuring Discriminations: an Introduction, Annals of Economics and Statistics, issue.99/100, pp.99-100, 2010. ,
DOI : 10.2307/41219157
De l'orientation en fin de 5e au fonctionnement du collège, 1985. ,
De l'orientation en fin de 5e au fonctionnement du collège, 1992. ,
School learning environment, organizational structures and effectiveness: A synthesis of research in 443 schools, International Journal of Educational Research, vol.27, issue.4, pp.273-282, 1997. ,
DOI : 10.1016/S0883-0355(97)90009-4
Assessing Enhancement of Learning, Personal Learning Environment, and Student Efficacy: Alternatives to Traditional Faculty Evaluation in Higher Education, Journal of Personnel Evaluation in Education, vol.11, issue.2, pp.167-192, 1997. ,
DOI : 10.1023/A:1007989320210
The teacher and student as Pygmalions: Joint effects of teacher and student expectations., Journal of Educational Psychology, vol.74, issue.2, pp.217-223, 1982. ,
DOI : 10.1037/0022-0663.74.2.217
The teacher and student as Pygmalions: Joint effects of teacher and student expectations., Journal of Educational Psychology, vol.74, issue.2, pp.217-223, 1982. ,
DOI : 10.1037/0022-0663.74.2.217
École, ville, ségrégation (rapport pour le FASILD et le PUCA, 2002. ,
Longitudinal investigation of teacher-student interactions and their relationship to academic performance., Journal of Educational Psychology, vol.67, issue.4, pp.544-550, 1975. ,
DOI : 10.1037/h0076994
Garçons et filles à l'école maternelle: quelles compétences? Quelles représentations, 1996. ,
Réussir l'école numérique, 2010. ,
L'??l??ve en fonction de sa r??ussite scolaire., Enfance, vol.21, issue.3, pp.219-235, 1968. ,
DOI : 10.3406/enfan.1968.2458
Image propre, images sociales et statut scolaire: étude comparative chez des élèves de CM2, Bulletin de Psychologie, vol.25, pp.792-806, 1972. ,
Quels indicateurs d'efficacité pour les établissements scolaires? Étude d'un groupe contrasté de collèges « performants » et « peu performants, 1989. ,
Le fonctionnement des collèges et ses effets sur les élèves de sixième et de cinquième Ministère de l'Éducation Nationale, Direction de l'Evaluation et de la Prospective, Les Dossiers Education et Formations ,
Teacher Characteristics and Gains in Student Achievement: Estimation Using Micro-Data, American Economic Review, issue.2, pp.61-280, 1971. ,
The Economics of Schooling: Production and Efficiency in Public Schools, Journal of Economic Literature, vol.49, issue.3, pp.1141-1177, 1986. ,
Informatique et enseignement élémentaire 1975-1996. Contribution à l'étude des enjeux et des acteurs (Thèse de Doctorat d'Université : Sciences de l'éducation), 2000. ,
The Perceived Competence Scale for Children, Child Development, vol.53, issue.1, pp.87-97, 1982. ,
DOI : 10.2307/1129640
The cognitive and social construction of the developing self, 1999. ,
L'informatisation de la société Résumés de deux rapports sur " L'informatique dans l'enseignement " .Des notes de synthèse et des extraits de rapports pour éclairer les choix nécessaires en matière d'informatique dans l'éducation, DGPC, Ministère de l'éducation, pp.15-28, 1980. ,
Self-discrepancy: A theory relating self and affect., Psychological Review, vol.94, issue.3, pp.319-340, 1987. ,
DOI : 10.1037/0033-295X.94.3.319
The principles of psychology, p.1, 1890. ,
Quand les policiers vont au Tribunal. Paris: CESDIP, coll, Etudes et données pénales, 2005. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00005077
Usages et pratique des nouveaux outils de communication, Dictionnaire critique de la communication (Sous la dir. de L.Sfez), pp.371-376, 1993. ,
Pratiques de communication et figures de la m??diation, R??seaux, vol.11, issue.60, pp.99-120, 1993. ,
DOI : 10.3406/reso.1993.2369
Retour critique sur la sociologie des usages, R??seaux, vol.18, issue.100, pp.487-521, 2000. ,
DOI : 10.3406/reso.2000.2235
Self-fulfilling prophecies: A theoretical and integrative review., Psychological Review, vol.93, issue.4, pp.429-445, 1986. ,
DOI : 10.1037/0033-295X.93.4.429
La perception de soi. Comment des élèves de 5e/6e primaire voient leurs compétences et ce qu'en pensent leurs enseignantes, 2009. ,
Les cartables électroniques. Rapport du groupe de travail de la FING (p. 81), 2002. ,
An Analysis of the Correlates of Discrimination Facing Young Hispanic Job-Seekers, American Economic Review, vol.84, issue.3, pp.674-83, 1994. ,
An analysis of the correlates of discrimination facing young Hispanic job-seekers, American Economic Review, vol.84, pp.674-63, 1994. ,
Description de quelques caractéristiques communes aux opérations de dotations massives en ordinateurs portables en France, Revue STICEF, vol.16, 2009. ,
Anesthesia, Amnesia, and the Cognitive Unconscious, Memory and Awareness in Anesthesia. Swets & Zeitlinger, 1990. ,
Classroom and Developmental Differences in a Path Model of Teacher Expectancy Effects, Child Development, vol.72, issue.5, pp.1554-1578, 2001. ,
DOI : 10.1111/1467-8624.00365
Effects of Ability Grouping on Secondary School Students: A Meta-analysis of Evaluation Findings, American Educational Research Journal, vol.19, issue.3, pp.415-428, 1982. ,
DOI : 10.3102/00028312019003415
Le développement du concept de soi de l'enfance à la vieillesse, 1994. ,
La convergence des télécommunications et de l'audiovisuel: un renouvellement de perspective s'impose, TIS, vol.5, issue.1, pp.81-105, 1992. ,
La mise en place de l???offre et la formation des usages des NTIC. Les cas de Vid??oway et de T??l??tel, Cahiers de recherche sociologique, issue.21, pp.79-122, 1993. ,
DOI : 10.7202/1002221ar
The Effect of Low Inference Teacher Clarity Inhibitors on Student Achievement, Journal of Teacher Education, vol.30, issue.3, pp.55-57, 1979. ,
DOI : 10.1177/002248717903000322
A One-Way Components of Variance Model for Categorical Data, Biometrics, vol.33, issue.4, 1977. ,
DOI : 10.2307/2529465
Where Are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts, 1992. ,
On the Social Explanation of Technical Change: The Case of the Portuguese Maritime Expansion, Technology and Culture, vol.28, issue.2, p.227, 1987. ,
DOI : 10.2307/3105566
Diversité des pratiques d'enseignement à l'école élémentaire, pp.97-110, 1999. ,
Enseignants du secondaire, 1983. ,
L'ennui des lycéens : du manque de, 2003. ,
Measuring and Linking School Professional Learning Environment Characteristics, Teacher Self and Organizational Efficacy, Receptivity to Change, and Multiple Indices of School Effectiveness, 1994. ,
Use of the Self-Concept in Forming Preferences by French Students of Different Levels of Academic Achievement, The Journal of Social Psychology, vol.2, issue.1, pp.119-131, 2000. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.106.2.231
The academic self-schema: An experimental illustration, Learning and Instruction, vol.5, issue.1, pp.63-76, 1995. ,
DOI : 10.1016/0959-4752(95)00003-L
Teachers' observations and expectations of boys and girls as influenced by biased psychological reports and knowledge of the effects of bias., Journal of Educational Psychology, vol.65, issue.2, pp.238-243, 1973. ,
DOI : 10.1037/h0034979
Les désorganisations de la représentation de soi à l'entrée du collège, European journal of psychology of education = Journal, 1987. ,
The simple mathematics of information, job search, and prejudice, Racial Discrimination in Economic Life, pp.205-223, 1972. ,
Mind, Self & Society, 1934. ,
A behavioral analysis of teacher expectancy effect., Journal of Personality and Social Psychology, vol.13, issue.4, pp.306-316, 1969. ,
DOI : 10.1037/h0028470
Image de soi et statut scolaire: influence de déterminants familiaux et scolaires chez des élèves du cours moyen, Bulletin de Psychologie, vol.40, pp.433-439, 1987. ,
Usages des NTIC : les approches de la diffusion, de l'innovation et de l'appropriation (1ère partie), Commposite, vol.2, issue.1, pp.1-19, 1998. ,
Expliquer la variété des acquisitions au cours préparatoire : les rôles de l'enfant, la famille et l'école. Revue Française de Pédagogie, pp.47-63, 1991. ,
DOI : 10.3406/rfp.1991.1355
Outils et médias éducatifs : Une approche communicationnelle, 2005. ,
Editorial: Three types of interaction, American Journal of Distance Education, vol.3, issue.2, pp.1-7, 1989. ,
DOI : 10.1080/08923648809526633
School Matters: The Junior Years. Open Books, 1988. ,
Personality: a biosocial approach to origins and structure, 1947. ,
DOI : 10.1037/10759-000
The Content Analysis Guidebook, 2002. ,
A follow-up study of teacher expectancy effects., Journal of Educational Psychology, vol.66, issue.3, pp.325-328, 1974. ,
DOI : 10.1037/h0036507
L'influence de l'anonymat dans les tchats didactiques, Actes du colloque Echanger pour apprendre en ligne (EPAL). Grenoble, pp.7-9, 2007. ,
Quels usages effectifs de l'ENT par les enseignants? Le cas des lycées professionnels, Actes du colloque EIAH 2011, 2011. ,
Les représentations de soi : développements, dynamiques, conflits, Toulouse: Privat, 1991. ,
Discrimination a l'embauche: Une etude d'audit par couples dans le secteur financier, Revue ??conomique, vol.55, issue.3, pp.611-621, 2004. ,
DOI : 10.2307/3503390
The Statistical Theory of Racism and Sexism, American Economic Review, vol.62, issue.4, pp.659-61, 1972. ,
J'aimerais aimer école " : quelques données sur les images et les ideaux des eleves en difficulté scolaire, Pierrehumbert (eds.) L'échec à l'école: échec de l'école, 1992. ,
Le style " causal " de l'enfant, Année Psychologique, vol.87, issue.3, pp.395-416 ,
Image de soi et perception des compétences propres chez l'enfant, pp.359-377, 1987. ,
Image de soi, idéal de soi et cursus scolaire: une investigation basee sur la technique du " Q-SORT, pp.357-377, 1990. ,
Image de soi et échec scolaire, Bulletin de Psychologie, issue.384, pp.41-333, 1988. ,
Intégration des Environnements Numériques de Travail dans les pratiques enseignantes : entre continuités et ruptures, 2009. ,
Les différentes problématiques de l'usage et de l'usager, A. Vitalis, éd., Médias et nouvelles technologies. Pour une sociopolitique des usages, pp.149-159, 1994. ,
Penser les usages des TIC aujourd'hui : enjeux, modèles, tendances, Lise Vieira et Nathalie Pinède Enjeux et usages des TIC : aspects sociaux et culturels, 2005. ,
Un historique et un panorama. Les Dossiers de L'ingénierie Éducative, p.48, 2004. ,
Making Good Schools: Linking School Effectiveness and School Improvement, 1996. ,
Testing for Racial Discrimination in the Labour Market, 1991. ,
Diffusion of Innovations, 1995. ,
Synthesis of research on explicit teaching, Educational Leadership, vol.43, pp.60-69, 1986. ,
Pygmalion analyzed: Toward an explanation of the Rosenthal-Jacobson findings., Journal of Personality and Social Psychology, vol.19, issue.2, pp.197-203, 1971. ,
DOI : 10.1037/h0031526
Motivation et représentation de soi. Revue des sciences de l'éducation, p.239, 1987. ,
DOI : 10.7202/900563ar
URL : http://www.erudit.org/revue/rse/1987/v13/n2/900563ar.pdf
The development and testing of the special strategies observation system, 1992. ,
L'éducation et l'informatisation de la société, 1981. ,
Implantation d'un E.N.T. dans l'enseignement secondaire, analyse et modélisation des usages : le cas lorrain, Thèse de doctorat, 2012. ,
Self-Concept: Validation of Construct Interpretations, Review of Educational Research, vol.46, issue.3, pp.407-441, 1976. ,
DOI : 10.3102/00346543046003407
L'éducation et l'informatisation de la société, 1981. ,
Rapport de l'enquete « Mesure de la diversité, 2006. ,
Ability Grouping in the Middle Grades: Achievement Effects and Alternatives, The Elementary School Journal, vol.93, issue.5, pp.535-552, 1993. ,
DOI : 10.1086/461739
Psychologie des interactions sociocognitives, 1999. ,
Allocated Academic Learning Time Revisited, or Beyond Time on Task, Educational Researcher, vol.9, issue.11, pp.11-16, 1980. ,
DOI : 10.3102/0013189X009011011
Les différences et les inégalités de réussite à l'école primaire : Enseignements, portée et utilité des résultats de la recherche en éducation, 2004. ,