B. La-notion-de-chèque-en-science-politique, S. David, and . Daniel, The economics of vouchers, National Bureau of Economic Research, vol.7092, 1999.

C. Frédéric and . Les, bons d'échange » ou « vouchers » de service public, Revue Internationale des Sciences Administratives, n°71, pp.19-34, 2005.

S. Rochelle, Vouchers : looking across the board, Urban institute, 1999.

S. Eugene, . Eric, and . Vouchers, The Tools of Government :A Guide to the New Governance, pp.445-465, 2002.

S. Gary, Redeeming vouchers in Public Services, 2011.

G. Fabrice, « Les implication politiques du ravitaillement en France sous l'Occupation », Vingtième Siècle. Revue d'histoire, n° 94, pp.199-215, 2007.

N. Jean-paul, La famille ouvrière dans l'Angleterre Victorienne, Champ Vallon, 1983.

P. Thomas, Rights of Man: Being an Answer to Mr Burke's Attack on the French Revolution, p.1856141

A. Le-chèque-Éducation, . Joseph, T. Elder-todd, and . Christopher, « Selection on Observed and Unobserved Variables: Assessing the Effectiveness of Catholic Schools, Journal of Political Economy, vol.113, pp.151-184, 2005.

A. Joshua, . Eric, K. Bloom-erik, and . Elizabeth, « Vouchers for private schooling in Colombia: Evidence from a Randomized Natural Experiment, American Economic Review, vol.92, pp.1535-1558, 2002.

L. Belfield-clive and . Henry, The Effects of Competition Between Schools on Educational Outcomes: A Review for the United States, Review of Educational Research, vol.72, issue.2, pp.279-341, 2002.
DOI : 10.3102/00346543072002279

L. Belfield-clive and . Henry, The Price We Pay: Economic and Social Consequences of Inadequate Education, 2007.

C. Gregory and . Katrina, An Evaluation of the Florida A-Plus Accountability Program" », Education policy analysis archives, 2001.

C. John and M. Terry, Politics, Markets and America's Schools, 1990.

D. Thomas and «. , Competition and the quality of public schools, Economics of Education Review, vol.17, pp.419-427, 1998.

D. Xavier and . Vincent, « Les quasi-marchés scolaires, au bénéfice de qui ? », Revue Française de Pédagogie, 2011.

E. Cohn, Market approaches to education : Vouchers and school choice, 1997.

E. Robert, Liberty and learning, Milton Friedman's voucher idea at fifty, Cato Institute, 2006.

E. Dennis, R. David, and . Richard, « Competition between private and public schools: Testing stratification and pricing predictions, Journal of Public Economics, vol.88, pp.1215-1245, 2004.

«. Friedman-milton and . The, Role of Government in Education», Economics and the Public Interest, p.127, 1955.

F. Maria-marta, Estimating the effects of private school vouchers in multidistrict economies, American Economic Review, vol.97, pp.789-817, 2007.

F. David and P. Marianne, « Can School Choice and School Accountability Coexist Successfully? » In Caroline Hoxby (dir.), The Economics of School Choice, pp.49-68, 2003.

F. David and . Stone-joe, « Can public policy affect private school cream skimming?, Journal of Urban Economics, vol.49, pp.240-266, 2001.

G. Paul-emile, Le bon d'éducation et le crédit d'impôt, CADRE, 1986.

G. Jay and . Peterson-paul, « School choice in Milwaukee: A randomized experiment, Learning from school choice, pp.335-356, 1998.

G. Jay, An evaluation of the Florida A-Plus accountability and school choice program, 2001.

G. Jay, Why America Needs School Choice ?, Encounter Broadside, 2011.

H. Eric, Assessing the effect of school resources on student performance: An Update ». Educational Evaluation and Policy Analysis, pp.141-164, 1997.

«. Paley-amit and . Bush, Proposes Adding Private School Vouchers to 'No Child' Law », 2007.

P. Paul, «. Howell-william, and . Efficiency, Bias and Classification Schemes ? A response to, American behavioral scientist, vol.47, pp.699-717, 2004.

P. Jean-michel and T. Nhu, « Liberté de choix des élèves et concurrence des établissements : un survey de l'analyse du pilotage des systèmes éducatifs par les quasi-marchés », Revue d'économie industrielle, pp.126-99, 2009.

. Querrien-anne, Apprendre en s'endettant », Multitudes, n°49, pp.182-187, 2012.

R. Cecilia, « Private school vouchers and student achievement: An evaluation of the Milwaukee parental choice program, Quarterly Journal of Economics, vol.113, pp.553-602, 1998.

S. Gabriela and . Martin, « School Accountability, Autonomy, Choice and the Level of Student Achievement: International Evidence from PISA, OECD Education Working Paper, 2003.

V. Vincent and «. , Nouvelles formes de régulation dans l'enseignement : origines, rôle de l'évaluation et enjeux en termes d'équité et d'efficacité », Education et sociétés, pp.111-123, 2001.

M. Pierre-michel, Le paradoxe du musicien. Le compositeur, le mélomane et l'Etat dans la société contemporaine, 1983.

. Peacock-alan, Welfare economics and public subsidies to the Arts, Journal of Cultural Economics, vol.18, issue.2, pp.323-335, 1969.
DOI : 10.1007/BF01078938

. Peacock-alan, «Public Patronage and Music : an Economists View », Three Banks Review, Mars, pp.1-19, 1968.

. Peacock-alan, Welfare economics and public subsidies to the Arts, Journal of Cultural Economics, vol.18, issue.2, pp.151-161, 1994.
DOI : 10.1007/BF01078938

. Peacock-alan and . Public, Public financing of the arts in England, Fiscal Studies, vol.11, issue.2, pp.171-205, 2000.
DOI : 10.1111/j.1475-5890.2000.tb00022.x

. Peacock-alan and . Rizzo-ilde, Cultural Economics and Cultural Policies, 1994.
DOI : 10.1007/978-94-011-1140-9

P. Werner and F. Bruno, Promotion publique de l'art et de la culture : pourquoi et comment ?, Politiques et management public, pp.1-26, 1990.

S. Guy and «. L. Arnaud, action culturelle de la région Rhône-Alpes sur la voie de l'autonomie, La Région, laboratoire politique, 2001.

T. Ruth, A textbook of cultural economies, 2010.

V. Frederick, The making of Cultural Policy: A European Perspective, 2006.

D. Julien, « Politiques sociales : dix innovations venues d'ailleurs ? études détaillées et réflexions sur leur transposition en France », Futuribles International, 2009.

D. Janvry-alain, « Conditional Cash Transfer Programs: Are They Really Magic Bullets, Agricultural and Ressource Economics, vol.7, pp.9-11, 2004.

D. Shantayanan, Making services work for poor people », in Finance & development, septembre, 2003.

D. Faridah, « La dynamique de l'innovation et du changement dans les services de soins aux personnes âgées », Revue française des affaires sociales, n°3, pp.137-169, 2004.

. Dobra-alexandra, Are conditional cash grants fair? The meta-operative model », Mondes en développement, pp.145-154, 2011.

E. Howard and L. Julian, The Three Worlds of Welfare Capitalism Le développement des quasimarchés dans la protection sociale, Revue française d'économie, p.pp, 1990.

V. Gaspar and . Claudia, « Conditional Cash Transfers, a global perspective », MDG insights, United Nations Development Program, vol.1, pp.1-6, 2010.

F. Ariel, Conditional cash transfers. Reducing present and future poverty, World Bank Policy Research Report, 2009.

G. Jonah and . Pritchett-lant, « More for the Poor is Less for the Poor ? the politics of means-tested targeting », The Berkeley journal of economic analysis and policy, 2002.

G. Margaret, Administering Targeted Social Programs in Latin America: From Platitudes to Practice, 1994.

H. Rachel, Using vouchers to deliver social services », Welfare information network, n°10, 2003.

H. Ariel, The Culture of Politics: Traditional, Post-Modern, Cold-Modern and Warm-Modern Ideals of Care, Social Politics, vol.2, pp.333-346, 1995.

H. Robert and J. Steen, Social Risk Management: « A new conceptual framework for Social Protection, and beyond », Social Protection discussion paper, n°6, 2000.

K. Joseph and «. , Services à la personne : bilan et prospective », Délégation à la prospective, Rapport d'information n°589, 2010.

K. De and . Maïté, «Conditional Cash Transfers in Latin America - Impact, scope and limitations », Reflets et perspectives de la vie économique, p.2012

L. Robert and «. L. , allocation universelle : une fausse bonne idée, Droit Social, vol.78, pp.686-692, 2000.

L. Sandra and . Le, care comme critique et comme féminisme », Travail, genre et sociétés, pp.183-188, 2011.

L. Bruno, « Les politiques sociales à l'épreuve des réformes de marché », Revue internationale de politique comparée, pp.23-55, 2010.

«. Lefevre-cécile, Organismes internationaux et protection sociale en Russie Analyse de trois types de discours des années, Le courrier des Pays de l'Est, pp.16-25, 1990.

L. Frédérique and «. L. , accueil des jeunes enfants en France : Etat des lieux et pistes d'amélioration », 2003.

L. Kathy, . Linder-anja, D. Hobbs-jason, . La, and . Bénédicte, The Nuts and Bolts of Brazil's Bolsa Familia Program : Inplementing Conditional Cash Transfers in a Decentralized Context, Social Protection Discussion Paper n0709, 2007.

L. Jens, . Ouverture-claude, and . Qu, la concurrence et efficacité des services à financement public », Revue économique de l'OCDE, n°35est-ce que le social care ? Une revue de questions », Revue Française de Socio-Économie, n°2, pp.27-42, 2002.

. Maisonneuve-catherine, Cesu social, un outil de gestion pertinent pour les départements », La Gazette, 5 mars 2012MARIE Christian, MORELLE Aquilino, « Le chèque emploi-service : premiers éléments d'évaluation », p.445, 1995.

M. Samuel and C. David, « From Social Assistance to Social Development: A Review of Targeted Education Subsidies in Developing Countries, 2003.

«. Ocde, Protection sociale, lutte contre la pauvreté et croissance pro-pauvres », Revue de l'OCDE sur le développement, pp.37-63, 2008.

. Anne-sophie, « Cibler les politiques de lutte contre la pauvreté dans les pays en développement ? Un bilan des expériences », Revue d'économie du développement, pp.5-50, 2009.

R. Martin and «. , Competing Concepts of Inequality in the Globalization Debate, World Bank Policy Research Working Paper, 2004.

R. Martin, Targeted Transfers in Poor Countries: Revisiting the Trade-offs and Policy Options, 2003.

R. Laura and R. Gloria, Evaluating the impacts of conditional cash transfer programs, the World Bank Research Observer, pp.29-55, 2005.

R. Beatrice and C. Jennifer, Filets alimentaires de sécurité et autres programmes similaires, 2002.

S. Peter and . Anna, Vouchers for health, 2002.

S. Theda, . Targeting-within, and . Universalism, Politically Viable Policies to Combat Poverty in the United States», 1991.

S. James and S. Kalanidhi, « What Role for Safety Nets in Very Low Income Countries?, 2003.

T. Laura, « From Universal Food Subsidies to a Self-Targeted Program: A Case Study in Tunisian Reform, Bank Discussion Paper, 1996.

V. Lomeli and E. , Conditional Cash Transfers as Social Policy in Latin America: An Assessment of their Contributions and Limitations, Annual Review of Sociology, vol.34, issue.1, pp.475-499, 2008.
DOI : 10.1146/annurev.soc.34.040507.134537

V. De-walle-dominique and . Targeting-revisited», The World Bank Research Observer, n°13, pp.231-248, 1998.

V. Pablo, Conditional Cash transfer programs: experiences from Latin America, Cepal Review, vol.86, 2005.

W. Philippe and L. , Accès aux droits sociaux, PUG, 2007.

. Loi, relative à la prise en charge de la perte d'autonomie des personnes âgées et à la l'allocation personnalisée d'autonomie, 2001.

. Loi, 102 du 11 février 2005 pour l'égalité des droits et des chances, la participation et la citoyenneté des personnes handicapées http, 2005.

A. Nouvelle-gouvernance and . Serge, service-public.fr/F1229, 2002.

A. John and «. , Defining the Client in the Public Sector: A Social-Exchange Perspective, Public Administration Review, vol.62, pp.337-346, 2002.

B. Gary, « A theory of social interactions, Journal of Political Economy, vol.82, pp.1063-1091, 1974.

. Buchanan-james and . Gordon, The Calculus of Consent. Logical foundations of constitutional democracy, 1962.

C. Marino and «. , The introduction of new public management principles in the Italian public sector, Transylavnian Review of Administrative Sciences, vol.30, pp.30-54, 2010.

C. Steven, « Intérêts privés, intérêt public : une confusion des genres », Arès, pp.39-50, 2007.

C. Tom and L. Per, New Public Management : The Transformation of Ideas and Practice, 2001.

C. Tom and L. Per, Transcending New Public Management: The Transformation of Public Sector Reforms, 2007.

C. Michel and E. Modeste, Etat moderne ? Stratégie pour un autre changement, 1987.

G. Al, From Red Tape to Results: Creating a Government that Works Better and Costs Less, Report of the National Performance Review Times Books, 1993.

H. Christopher and «. A. , public management for all seasons ?, Public Administration, vol.69, pp.3-19, 1991.

L. Jean and «. , Sur le rôle de la connaissance dans la modernisation et le statut de l'évaluation », Revue française d'administration publique, p.190, 1993.

M. Chantal, Le principe de subsidiarité, PUF, 1993.

M. Mark and H. , Creating Public Value: Strategic Management in Government, p.53, 1995.

O. Mancur, Logic of Collective Action: Public Goods and The Theory of Groups, 1965.

O. David, Reinventing Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public Sector, 1992.

S. Lester, « The New Governance and the Tools of Public Action: An introduction, Fordham Urban Law Journal, vol.28, pp.1611-1674, 2000.

S. Richard and V. Otter-casten, Planned Markets and Public Competition: Strategic Reform in Northern European Health Systems, 1992.

S. Paul and «. , Reaffirming the existence of 'reasonable' Bergson-Samuelson Social Welfare Functions, Economica, vol.44, pp.81-88, 1977.

S. Vincent and L. , évaluation, avatar de la planification, Thèse de Doctorat de science politique de l'université Pierre Mendès?France, 1998.

T. Gilbert and «. , Evolution du service public et principe de subsidiarité, Revue Française d'Economie, vol.21, pp.3-36, 2006.

W. Philippe, Quelle modernisation des services publics ? Les usagers au coeur des réformes, 1997.

W. Judy, Contributions and challenges of New Public Management in New Zealand since, Policy Quaterly, vol.4, 1984.

Y. Hiromi, « New Public Management ? Japan's Practice », Institute for International Policy Studies, 2003.

. Belisle-rachel, Pratiques ethnographiques dans des sociétés lettrées : l'entrée sur le terrain et la recherche impliquée en milieux communautaires », Recherches qualitatives, pp.55-71, 2001.

. Bennett-colin and . What, What Is Policy Convergence and What Causes It?, British Journal of Political Science, vol.21, issue.02, pp.215-233, 1991.
DOI : 10.1017/S0007123400006116

B. François and . Laurence, Le changement climatique, du méta-risque à la méta-gouvernance, La prise en compte des risques associés au changement climatique dans les politiques locales Stéphane La Branche (dir), 2011.

B. Peter-olof and J. Helge, «The international sources of policy convergence: explaining the spread of environmental policy innovations», Journal of European Public Policy, vol.12, 2005.

. Bruchez-christine, . Fasseur-fabienne, and . Santiago-marie, « Entretiens phénoménologiques et entretiens focalisés sur l'activité : analyse comparative, similitude et variations », Recherches qualitatives, Hors Série n°3, pp.98-125, 2007.

C. Michel and L. 'évaluation-constructive, Théorie, principes et éléments de méthode, Editions de L'Aube, 1998.

C. Michel and . Jean-claude, « La régulation des systèmes organisés complexes. Le cas du système de décision politico administratif local en France », Revue française de sociologie, pp.3-32, 1975.

C. Michel-(-dir-) and . Thoenig-jean-claude, Décentraliser les responsabilités ? Pourquoi ? Comment ? Rapports d'enquêtes, 1976.

D. Magdalini, L. Dominique, . Salomon-anne-claude, and . Mathieu, Sur les prospectives de la recherche qualitative en France : capitalisation et réutilisation d'entretiens de recherche », Recherches qualitatives, Hors Série n°3, pp.156-173, 2007.

D. Lavergne and C. , « La posture du praticien-chercheur : un analyseur de l'évolution de la recherche qualitative », Recherches qualitatives, Hors Série n°3, pp.28-41, 2007.

D. Thierry and «. L. , analyse des transferts institutionnels de politique publique. Un état de l'art », Questions de recherche, 2008.

D. Jean-pierre, Recherche qualitative. Guide pratique, 1991.

D. David and . David, «Learning from abroad : the role of policy transfer in contemporary policy making, Governance, pp.13-18, 2000.

D. Laurence and . Sabine, « Les policy transfer studies : analyse critique et perspectives », Critique internationale, pp.9-24, 2010.

. Faure-alain and . Les-politiques-locales, entre referential et réthorique » in La construction du sens dans les politiques publiques, débat autour de la notion de référentiel, pp.69-83, 1995.

. Elkins-zacharie and . Simmons-beth, On Waves, Clusters, and Diffusion: A Conceptual Framework, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, vol.598, issue.1, pp.33-51, 2005.
DOI : 10.1177/0002716204272516

F. Erhard, Le pouvoir et la règle ? Dynamiques de l'action organisée, 1993.

G. Andersen-jorgen, « The impact of public policies, Comparative politics, pp.566-567, 2008.

H. Patrick, Sociologie politique : l'action publique, 2009.

H. Katharina, «Causes and conditions of cross-national policy convergence, Journal of European Public Policy, vol.12, 2005.

J. Bruno, L. Pierre, and . Patrick, Une approche dialectique des politiques publiques, l'héritage de l'Etat en action », Pôle Sud, Gouverner par les instruments, 2004.

C. Kohn-ruth, « Les positions enchevêtrées du praticien qui devient chercheur, Praticien et chercheur -Parcours dans le champ social, l'Harmattan, pp.15-38, 2001.

. Kohn-ruth-canter and . Pierre, Les voies de l'observation. Repères pour les pratiques de recherche en sciences humaines, 2003.

K. Clark, The Future of Industrial Societies: Convergence or Continuing Diversity?, 1983.

K. Christoph, «Introduction: Cross-national policy convergence: concepts, approaches and explanatory factors, Journal of European public policy, vol.12, 2005.

L. Sylvain and «. , Pourquoi " et " comment " poser les questions qui fâchent ? ? Réflexions sur les dilemmes récurrents que posent les entretiens avec des 'imposants' », Genèses, pp.112-127, 2007.

L. Pierre and L. Patrick, Sociologie de l'action publique, 2007.

L. Jean and «. , Sur le rôle de la connaissance dans la modernisation et le statut de l'évaluation », Revue française d'administration publique, pp.185-196, 1993.

L. Patricia, Territoire et innovation sociale. L'exemple des politiques sociales et sanitaires locales, 2005.

. Mayntz-renate, Governing Failures and the pronlem of governability, Modern Governance ? New Government ? Society interactions, 1993.

M. Alex, Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines et sociales, 1996.

M. Alex and ?. , Les processus intellectuels fondamentaux sous-jacents aux techniques et méthodes qualitatives », Recherches qualitatives, Hors Série n°3, pp.1-27, 2007.

M. Laurent, La découverte du social ? Naissance de la sociologie en France (1870-1914), La découverte, collection « Textes à l'appui, 1998.

M. Joséphine and . France, « Des avancées en recherche qualitative : pour une transparence et une systématisation des pratiques, Recherches Qualitatives, vol.26, pp.110-138, 2006.

M. Pierre and «. L. , analyse cognitive des politiques publiques : vers une sociologie de l'action publique », Revue Française de Science Politique, pp.189-207, 2000.

N. Olivier and L. Région, une institution la représentation le pouvoir et la règle dans l'espace national, 1997.

«. L. Novak-stéphanie, opacité du consensus, la prise de décision au Conseil de l'Union Européenne, 2009.

P. Paul and «. , Increasing returns, path dependence, and the study of politics», American Political Science Review, vol.94, pp.251-267, 2000.

P. Gilles, . Sala, and . Valérie, « Peut-on vraiment se passer de l'entretien en sociologie de l'action publique ? », Revue française de science politique, pp.555-597, 2007.

P. Walter, «The Iron-Cage Revisited : Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Field, American Sociological Review, vol.48, pp.147-160, 1983.

P. Walter, The New Institutionalism in Organizational Analysis, 1991.

R. Everett, Diffusion of innovations, Free press, 1995.

R. Chantal, . Baribeau-colette, and . Duchesne-audrey, « Les entretiens individuels dans la recherche en sciences sociales au Québec : où en sommes-nous? Un panorama des usages », Recherches qualitatives, Hors Série n°7, pp.64-79, 2009.

S. William, C. Thomas, and C. Donald, Experimental and quasiexperimental designs for generalized causal inference, 2002.

S. Timothy, Public policy, economic inequality, and poverty : The United States in comparative perspective », Social science quaterly, pp.955-983, 2005.

. Urfalino-philippe and . La, décision par consensus apparent », Revue européenne des sciences sociales, pp.34-59, 2007.

U. Philippe, esprit des règles de décision, Cyrille Michon et Bruno Gnassounou (dir.) Vincent Descombes. Questions disputées, 2007.

W. Florence and . Stéphane, Guide de l'enquête de terrain, Chèques des collectivités territoriales françaises « Permettre aux jeunes d'être plus autonomes, p.3, 2012.

. Ministère-de-la-culture-et-de-la-communication, Bulletin officiel n°117, janvier-février, p.10, 2000.

. Edito-de-didier-guillaume, Art, le département est prêt pour la rentrée », p.3, 2009.

M. La-collectivité, Chapitre 14 -Diffusion du chèque, p.357

.. Réseaux-de-diffusion-entre-les-collectivités, 363 a. Les réseaux informels de diffusion entre collectivités, p.364