C. Berger and R. Kam, Definitions of instructional design, 1996.

J. Bézivin, S. Usa, and . Barbara, From object composition to model transformation with the MDA, the 39th International Conference and Exhibition on Technology of Object-Oriented Languages and Systems (TOOLS39), pp.29-32, 2001.

J. Bezivin, Sur les principes de base de l'ingénierie des modèles, L'OBJET: Software, Databases , Networks, pp.145-156, 2004.

J. Bézivin, M. Blay-fornarino, M. Bouzeghoub, J. Estublier, and J. M. Et-favre, Rapport de synthèse de l'AS CNRS, 2004.

J. Bezivin and X. Et-blanc, MDA : Vers un important changement de paradigme en genie logiciel. Développeur référence, 2002.

B. W. Boehm, Software design and structuring. In: Software engineering, lifetime contributions to software development, management and research, pp.978-0137035151, 2007.

M. Boloudakis, M. Katsamani, S. Retalis, and P. Et-georgiakakis, CADMOS: A learning design tool for Moodle courses, First Moodle research conference, pp.14-15, 2012.

L. Botturi, M. Derntl, E. Boot, and K. Et-figl, A classification framework for educational modeling languages in instructional design, the 6th IEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT-06), pp.1216-1220, 2006.

L. Botturi and S. Et-stubbs, Handbook of Visual Languages for Instructional Design: Theories and Practices. Information Science Reference, 2005.
DOI : 10.4018/978-1-59904-729-4

M. Blay-fornarino and P. Et-franchi, Espace Technologique Langages et IDM In: Synthèse de l'AS CNRS sur l'Ingénierie Dirigée par les Modèle, 2003.

P. Boulet, J. L. Dekeyser, C. Dumoulin, and P. Et-marquet, Mda for SoC embeddeb systems design, intensive signal processing experiment, SIVOES-MDA workshop at UML 2003, pp.20-24, 2003.

D. Burgos, M. Arnaud, M. Neuhauser, and R. Et-koper, IMS learning design : la flexibilité pédagogique au service des besoins de l'e-formation, 2005.

C. Brassard and A. Et-daele, Un outil réflexif pour concevoir un scénario pédagogique intégrant les TIC, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'2003), pp.15-17, 2003.

P. A. Caron, Bricoles : une approche dispositive des applications web 2.0 utilisables pour enseigner, Actes de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.27-29, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00161480

P. A. Caron, Ingénierie dirigée par les modèles pour la construction de dispositifs pédagogiques sur des plateformes de formation, 2007.

P. A. Caron, Contextualisation de dispositifs pédagogiques sur des applications web 2.0. In: Actes du colloque AREF : Actualité de la Recherche en Education et en Formation, pp.28-31, 2007.

A. Corbière and C. Et-choquet, Odp-rm : Un cadre de réingénierie des systèmes de formation In: Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, 2005.

P. Cottier, C. Choquet, and P. Et-tchounikine, Repenser l'ingénierie des EIAH par des enseignants concepteurs, Usages, usagers et compétences informationnelles au XXIème siècle, pp.159-193, 2008.

S. Crozat and E. Et-gebers, Chaînes éditoriales Scenari et unité ICS : solutions pour la production documentaire numérique, Distances et savoirs, pp.421-442, 2003.

K. Czarnecki and . Et-helsen, Classification of model transformation approaches, Workshop on the Generative Techniques in the Context Of Model-Driven Architecture (OOPSLA'03), 2003.

J. R. Dalziel, Implementing Learning Design: The Learning Activity Management System (LAMS), Proceedings of the 20th Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, 2003.

J. Dalziel, Visualising learning design in LAMS: a historical view, Proceedings of 2010 European LAMS & Learning Design Conference : sharing great ideas, pp.15-16, 2010.

J. P. David, S. George, H. Godinet, and E. V. Et-leclercq, Scénariser une situation d'apprentissage collective instrumentée : réalités, méthodes et modèles, quelques pistes, International Journal of Technologies in Higher Education, vol.4, issue.2, pp.9-2008, 2008.

C. De-moura-filho, MDEduc, ACM SIGWEB Newsletter, vol.2008, issue.Summer, 2007.
DOI : 10.1145/1377501.1377506

C. De-moura-filho and A. Et-derycke, Concevoir des scénarios pédagogiques exécutables avec des patrons de conception pédagogiques, Actes de la conférence Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, pp.119-130, 2007.

C. Ferraris, S. Ouari, L. Vignollet, and C. Et-martel, L'IDM pour la construction d'un environnement intégré support à la scénarisation pédagogique, Actes des 5èmes journées sur l'Ingénierie Dirigée par les Modèles, pp.25-26, 2009.

C. Ferraris and A. Et-lejeune, Le couplage "scénario -traces, Exemple du langage LDL. In : Cinquième école thématique du CNRS sur les EIAH "Personnalisation des EIAH". [George et Derycke, 2005.

S. George and A. Et-derycke, Conceptions et usages des plates-formes de formation In: Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, pp.51-64, 2005.

V. Gonzalez-barbonea and L. Et-anido-rifonb, From SCORM to Common Cartridge: A step forward, Computers & Education, vol.54, issue.1, pp.88-102, 2005.
DOI : 10.1016/j.compedu.2009.07.009

P. Gounon, P. Leroux, and X. Et-dubourg, Describing learner support : An adaptation of IMS-LD Educational Modelling Language. Amsterdam (Pays-Bas), the 12th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED'05), Supporting Learning through Intelligent and Socially Informed Technology, pp.18-22, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434288

P. Gounon and P. Et-leroux, EdiScénE, un editeur de scénarios d'apprentissage et d'encadrement. In: actes de colloque Technologies de l'Information et de la Communication dans l'Enseignement Supérieur et l'Entreprise (TICE'2006), pp.25-27, 2006.

L. Greenberg, LMS and LCMS: What's the Difference? Accessible à : http://www.learning circuits, 2002.

D. Griffiths, J. Blat, R. Garcia, H. Vogten, and K. Kwong, Learning Design Tools, pp.109-135, 2005.
DOI : 10.1007/3-540-27360-3_7

C. Gruau, Conception d'une base de données. Document technique Accessible à, 2006.

M. Gruber, C. Glahn, M. Specht, and R. Et-koper, Orchestrating Learning Using Adaptive Educational Designs in IMS Learning Design, 5th European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.28-29, 2010.
DOI : 10.1007/978-3-642-16020-2_9

I. John and D. Et-muthig, Tailoring Use Cases for Product Line Modeling, In : International Workshop on Requirements Engineering for Product Lines, 2002.

F. Jouault, J. Bézivin, C. Consel, I. Kurtev, and F. Et-latry, Building DSLs with AMMA/ATL, a Case Study on SPL and CPL Telephony Languages, Proceedings of the 1st ECOOP Workshop DSPD, pp.3-2006, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00353580

M. Katsamani and S. Et-retalis, Making Learning Designs in Layers: The CADMOS Approach In: proceedings of the IADIS Multi Conference on Computer Science and Information Systems, pp.20-26, 2011.

S. Kelly, . Emf, M. Gef, and D. In, Comparison of Eclipse, 19th Annual ACM Conference on Object-Oriented Programming, Systems, Languages, and Applications, Workshop on Best Practices for Model Driven Software Development, pp.24-28, 1996.

S. Kelly, K. Lyytinen, and M. Et-rossi, MetaEdit+: A Fully Configurable Multi-User and Multi- Tool CASE Environment, Proceedings of 8th International Conference, CAiSE'96, pp.20-24, 1996.

S. Kelly and J. P. Et-tolvanen, Domain-Specific Modeling, 2005.
DOI : 10.1002/9780470249260

R. Koper and C. Et-tattersall, Preface to Learning Design: A Handbook on Modelling and Delivering Networked Education and Training, Journal of Interactive Media in Education 2005(18), 24 août 2005, 2005.
DOI : 10.5334/2005-18

O. Kulaka, S. Cebib, and C. Et-kahraman, Applications of axiomatic design principles: A literature review, Expert Systems with Applications, vol.37, issue.9, pp.6705-6717, 2010.
DOI : 10.1016/j.eswa.2010.03.061

M. Laabidi, Une approche dirigée par les modèles pouur l'intégration de l'accessibilité dans les sytèmes e-learning, 2004.

P. Laforcade, Méta-modélisation UML pour la conception et la mise en oeuvre de situationsproblèmes coopératives, 2004.

}. }}}}}}-$-document->save, C:\Windows\Temp\ganesha.xml')

/. If, $node->tagName=='domaine') { $domaine_id=$node->getAttributeNode('domaine_id')->nodeValue

/. Elseif, $nodesDomaine->tagName=='matiere') { $matiere_id=$nodesDomaine->getAttributeNode('matiere_id')->nodeValue

}. Elseif, $nodesModule->tagName=='module_objectifs'){ $module_objectifs=$nodesModule->nodeValue; if ($module_id==0, Ajoute un nouveau module/ $module_id=$ClsAdmin>ajouterUnModule($module_titre

/. Elseif, $nodesModule->tagName=='sequence'){ $position=0;$inserted=0;$modif=0

$. and $. Nodessequences->nodevalue, } elseif ($nodesSequences->tagName=='sequence_objectifs'){ $sequence_objectifs=$nodesSequences->nodeValue; if ($sequence_id==0

/. Elseif, ($nodesSequences->tagName=='activite')|| ($nodesSe quences->tagName=='activitequiz')){ $position++; $numero=$nodesSequences->getAttributeNode

$. and $. Nodessequences->getattributenode, nodesSequences->childNodes as $nodesActivite){ if ($nodesActivite->tagName=='type'){ $type=$nodesActivite->nodeValue; switch($type){ case 'Titre' : $ttype=0;break; case 'Document(ASSET)' : $ttype=1;break; case 'Ganesha(Chapitre lu)' : $ttype=2;break; case 'Activite terminee' : $ttype=3;break; case 'AICC' : $ttype=4;break; case 'SCORM 1.2' : $ttype=5;break; case 'Activite Collaborative' : $ttype=8;break; case 'Activite Quiz' : $ttype=9;break;} } elseif ($nodesActivite->tagName=='activite_titre'){ $activite_titre=$nodesActivite->nodeValue;} elseif ($nodesActivite->tagName=='description')