C. Alazard, C. Astésano, and M. Billières, The Implicit Prosody Hypothesis applied to Foreign Language Learning: From oral abilities to reading skills. Paper presented at the 5th Speech Prosody, 2010.

C. Alazard, C. Astésano, and M. Billières, MULTIPHONIA (MULTImodal database of PHONetics teaching methods in classroom InterActions), 2011.

C. Alazard, C. Astésano, and M. Billières, From prosodic skills to L2 reading proficiency ? An experimental approach to L2 phonetics teaching methods, Paper presented at the Methods in L2 Prosody (ML2P) workshop, 2012.

C. Alazard, C. Astésano, and M. Billières, MULTIPHONIA: a MULTImodal database of PHONetcis teaching methods in classroom InterActions, Paper presented at the 8th Conference on Language Ressources and Evaluation (LREC), 2012.

L. Allen, The effects of emblematic gestures on the development and access of mental representations of French expressions. The Modern Language, Journal, vol.79, pp.521-529, 1995.

J. Anderson-hsieh, R. Johnson, and K. Koehler, The Relationship Between Native Speaker Judgments of Nonnative Pronunciation and Deviance in Segmentais, Prosody, and Syllable Structure, Language Learning, vol.4, issue.4, pp.529-555, 1992.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1992.tb01043.x

C. Astésano, Rythme et accentuation du français, invariance et variabilité stylistique, 2001.

C. Astésano, E. G. Bard, and A. Turk, Structural Influences on Initial Accent Placement in French, Language and Speech, vol.50, issue.3, pp.423-446, 2007.
DOI : 10.1177/00238309070500030501

C. Astésano, R. Espesser, and N. Rossi-gensane, Quelques cas particuliers de détachement à gauche ou la prosodie à l'aide de la syntaxe, pp.109-112, 2008.

S. Auriacombe, M. Grossman, S. Carvell, S. Gollop, M. Stem et al., Verbal fluency deficits in Parkinson's disease., Neuropsychology, vol.7, issue.2, pp.182-192, 1993.
DOI : 10.1037/0894-4105.7.2.182

M. Avanzi and P. Martin, Lintonème conclusif : une fin (de phrase) en soi ? Nouveaux cahiers de linguistique française, pp.247-258, 2007.

L. Baqué, Analyse de l'interlangue de productions phoniques déviantes : un préalable pour la programmation de correction phonétique): Le français face aux défis actuels, Histoire, langue et culture, Granada, vol.I, pp.293-302, 2004.

L. Baqué and M. Estrada, La notion de diagnostic dans le cadre dapplications de la méthode verbo-tonale à lapprentissage dune L2/LE par des bilingues et à la rééducation de patients aphasiques, Glossa, vol.108, pp.53-68, 2010.

A. Berrendonner, Périodes. Temps et discours, Presses universitaires, pp.47-61, 1993.

C. T. Best, G. W. Mcroberts, and N. N. Sithole, Examination of perceptual reorganization for nonnative speech contrasts: Zulu click discrimination by English-speaking adults and infants., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.14, issue.3, pp.345-360, 1988.
DOI : 10.1037/0096-1523.14.3.345

C. T. Best, The emergence of native-language phonological influences in infants: A perceptual assimilation model The development of speech perception: The transition from speech sounds to spoken words, pp.167-224, 1994.

C. T. Best and W. Strange, Effects of phonological and phonetic factors on cross-language perception of approximants, Journal of phonetics, vol.20, issue.3, pp.305-330, 1992.

C. T. Best, G. W. Mc-roberts, and E. Goodell, Discrimination of non-native consonant contrasts varying in perceptual assimilation to the listener???s native phonological system, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.109, issue.2, pp.775-794, 2001.
DOI : 10.1121/1.1332378

R. Bertrand and R. Espesser, About Speech Overlaps: Prosodic Cues Contribution in Predicting a Change of Speaker, proceedings of Prosody, pp.29-35, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00256389

B. Bigi and D. Hirst, Speech phonetization alignment and syllabification (SPPAS): a tool for the automatic analysis of speech prosody. Paper presented at the 6 th Speech Prosody Conference, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00983699

M. Billieres, Le suivi des élèves en phonétique corrective, pp.82-83, 1987.

M. Billieres, Non verbal, phonétique corrective et didactique des langues, pp.1-16, 1989.

M. Billières, L'impact du non verbal dans le processus d'intégration phonétique en langue étrangère, pp.95-96, 1990.

M. Billières, Verbo-tonal et didactiques non conventionnelles, pp.99-100, 1991.

M. Billieres, Didactique des langues et phonétique la place du verbo tonal, pp.43-63, 1995.

M. Billières, Didactique de lenseignement de la prononciation, Aspects prosodiques, phonétiques, psycholinguistiques et méthodologiques. Habilitation à Diriger les Recherches, 2000.

M. Billières, Le corps en phonétique corrective Apprentissage d'une langue étrangère/seconde 2, 2002.

M. Billieres, Des activités de classe aux activités cognitives en phonétique corrective. Paper presented at the XIIIème colloque international SGAV, 2003.

M. Billières, Les pratiques du verbo-tonal. Retour aux sources, Linguistique de la parole et apprentissage des langues. Questions autour de la méthode verbo-tonale de P. Guberina, pp.67-87, 2005.

M. Billières, Codage phonologique et boucle articulatoire en mémoire de travail -Un support pour la facilitation de l'accès à l'oral et à la lecture pour des publics débutants en français langue étrangère, Paper presented at the Colloque Association for French Language Study (AFLS), 2005.

M. Billieres, Le statut de lintonation dans lenseignement/apprentissage du FLE, Le français dans le monde, série recherches et applications, pp.27-37, 2008.

M. Billières, P. Gaillard, and C. Magnen, Surdité phonologique et catégorisation: perception des voyelles françaises par les hispanophones. Revue parole, pp.9-33, 2005.

D. Birdsong, Second language acquisition and the critical period hypothesis, 1999.

D. Birdsong, Authenticité de prononciation en français L2 chez des apprenants tardifs anglophones: Analyses segmentales et globales. Acquisition et Interaction en Langue Étrangère, pp.17-36, 2003.

P. Blache, R. Bertrand, and G. Ferré, Creating and exploiting multimodal annotated corpora, Paper presented at the 6th Conference on Language Ressources and Evaluation (LREC), 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00353722

P. Blache, R. Bertrand, B. Bigi, E. Bruno, E. Cela et al., Multimodal Annotation of Conversational Data, proceedings of Linguistic Annotation Workshop 2010, pp.186-191, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01231918

C. Blanche-benveniste, La notion de variation syntaxique dans la langue parlée. Langue française, pp.19-29, 1997.

C. Blanche-benveniste and M. Bilger, Français parlé-oral spontané; quelques réflexions. Revue française de linguistique appliquée, pp.21-30, 1999.

X. Blanco, L. Baqué, and M. Estrada, Observations sur le rôle de la prosodie dans un modèle fonctionnel global de la langue, Bogacki, Krzysztof; Miatluk Semantic Relations in Language and Culture, pp.35-62, 2006.

B. Bloch, Studies in Colloquial Japanese IV Phonemics, Language, vol.26, issue.1, pp.86-125, 1950.
DOI : 10.2307/410409

P. Boersma and D. Weenink, Praat: doing phonetics by computer, 2005.

D. Bolinger, Two Kinds of Vowels, Two Kinds of Rhythm, vol.68, 1981.

T. Bongaerts, S. Mennen, and F. V. Slik, Authenticity of pronunciation in naturalistic second language acquisition: The case of very advanced late learners of Dutch as a second language, Studia Linguistica, vol.54, issue.2, pp.298-308, 2000.
DOI : 10.1111/1467-9582.00069

P. Boula-de-mareüil, B. Brahimi, and C. Gendrot, Role of segmental and suprasegmental cues in the perception of Maghrebian-accented French, proceedings of 8th International Conference on Spoken Language Processing, pp.2885-2889, 2004.

B. Boysson-bardies, L. Sagart, and C. Durand, Discernible differences in the babbling of infants according to target language, Journal of Child Language, vol.9, issue.01, pp.1-15, 1984.
DOI : 10.1126/science.171.3968.303

B. Boysson-bardies, Comment la parole vient aux enfants: de la naissance jusqu'à deux ans, 1996.

C. Brumfit, Communicative methodology in language teaching, 1984.

G. Caelen-haumont, Le rythme dans la parole: une revue des études portant sur le français, Actes du 4 ème colloque Langages et Signification, pp.233-245, 1983.

M. Canale and M. Swain, A Theoretical Framework for Communicative Competence The Construct Validation of Tests of Communicative Competence, pp.31-35, 1981.

J. Cenoz, Pauses and hesitation phenomena in second language production, ITL. Institut voor Togepaste Linguistik, pp.127-128, 2000.
DOI : 10.1075/itl.127-128.03cen

L. Charliac and A. C. Motron, Phonétique progressive du français, 1998.

. Conseil-de-leurope, Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues, 2000.

D. Coste, Vingt ans dans l'évolution de la didactique des langues, 1968.

C. Cucchiarini, H. Strik, and L. Boves, Quantitative assessment of second language learners??? fluency: Comparisons between read and spontaneous speech, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.111, issue.6, pp.2862-2873, 2002.
DOI : 10.1121/1.1471894

C. Cucchiarini, H. Strik, and L. Boves, Quantitative assessment of second language learners??? fluency by means of automatic speech recognition technology, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.107, issue.2, pp.989-999, 2000.
DOI : 10.1121/1.428279

J. P. Cuq, Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde, 2003.

R. Dauer, Stress-timing and syllable-timing reanalyzed, Journal of Phonetics, vol.11, issue.1, pp.51-62, 1983.

J. M. Debaisieux, Pour une approche micro et macro du français parlé dans la formation des enseignants de FLE, Mélanges Pédagogiques, vol.23, pp.27-53, 1997.

S. Dehaene, Les neurones de la lecture, 2007.

P. Delattre, Comparing the phonetic features of English, German, Spanish and French: An interim report, 1965.

P. Delattre, Studies in French and comparative phonetics, 1966.

F. Dell, L'accentuation dans les phrases en français, Formes sonores du langage, pp.65-122, 1984.

V. Dellwo, Rhythm and speech rate: A variation coefficient for C. Language and Language Processing, proceedings of the 38th Linguistic Colloquium, pp.231-241, 2006.

D. Pietro, J. F. Wirthner, and M. , Oral et écrit dans les représentations des enseignants et dans les pratiques quotidiennes de la classe de français, Tranel, vol.25, pp.29-49, 1996.

D. Deterding, The measurement of rhythm: a comparison of Singapore and British English, Journal of Phonetics, vol.29, issue.2, pp.217-230, 2001.
DOI : 10.1006/jpho.2001.0138

T. M. Derwing and M. J. Munro, Accent, intelligibility, and comprehensibility. Studies in second language acquisition, pp.1-16, 1997.

S. Detey, Transcription, translittération et didactique de loral en FLE au Japon: katakana, rômaji et orthographe française1, 2007.

T. M. Derwing, M. J. Rossiter, M. J. Munro, and R. I. Thomson, Second Language Fluency: Judgments on Different Tasks, Language Learning, vol.24, issue.Suppl. 1), pp.655-679, 2004.
DOI : 10.1111/j.1467-9922.2004.00282.x

J. Dewaele, Individual differences in L2 fluency: The effects of neurobiological correlates, Portraits of the L2 user, pp.221-249, 2002.

D. Cristo and A. , Aspects phonétiques et phonologiques des éléments prosodiques. Modèles Linguistiques Villeneuve d'Ascq, pp.24-83, 1981.

D. Cristo, A. Hirst, and D. , Rythme syllabique, rythme mélodique, et représentation hiérarchique de la prosodie du français. Travaux de lInstitut de Phonétique d, pp.9-24, 1993.

D. Cristo, A. Hirst, and D. , Un procédé d'alignement automatique de transcriptions phonétiques sans apprentissage préalable, 1997.

D. Cristo and A. , Interpréter la prosodie, pp.13-29, 2000.

C. Dodane, La langue en harmonie : Influences de la formation musicale sur lapprentissage précoce dune langue étrangère, Thèse de doctorat, 2003.

D. Cristo and A. , La prosodie au carrefour de la phonétique, de la phonologie et de larticulation formes-fonctions, pp.67-211, 2004.

J. Dolz, B. Schneuwly, and J. De-pietro, Pour un enseignement de l'oral: initiation aux genres formels à l'école, 1998.

D. Duez, Acoustic correlates of subjective pauses, Journal of Psycholinguistic Research, vol.17, issue.48, pp.21-39, 1993.
DOI : 10.1007/BF01068155

D. Duez, Acoustic markers of political power, Journal of Psycholinguistic Research, vol.26, issue.6, pp.641-654, 1997.
DOI : 10.1023/A:1025008124631

S. Dufour, N. Nguyen, and U. H. Frauenfelder, Does training on a phonemic contrast absent in the listener???s dialect influence word recognition?, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.128, issue.1, pp.43-48, 2010.
DOI : 10.1121/1.3431102

R. Ejzenberg, Understanding nonnative oral fluency: The role of task structure and discourse variability, 1992.

M. Favreau and N. Segalowitz, Automatic and controlled processes in the first- and second-language reading of fluent bilinguals, Memory & Cognition, vol.11, issue.6, pp.565-574, 1983.
DOI : 10.3758/BF03198281

C. J. Fillmore, On Fluency, Individuals differences in language ability and language behavior, pp.85-102, 1979.
DOI : 10.1016/B978-0-12-255950-1.50012-3

J. E. Flege, The Phonological Basis of Foreign Accent: A Hypothesis, TESOL Quarterly, vol.15, issue.4, pp.443-455, 1981.
DOI : 10.2307/3586485

J. E. Flege, Production and perception of a novel, second???language phonetic contrast, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.93, issue.3, pp.1589-1608, 1993.
DOI : 10.1121/1.406818

J. E. Flege, Second language speech learning: Theory, findings, and problems. Speech perception and linguistic experience: Issues in crosslanguage research, pp.233-277, 1995.

J. E. Flege, Age of learning and second language speech, Second language acquisition and the Critical Period Hypothesis, pp.101-131, 1999.

J. E. Flege, Origins and development of the Speech Learning Model, 2005.

J. E. Flege, M. J. Munro, and I. R. Mackay, Factors affecting strength of perceived foreign accent in a second language, The Journal of the Acoustical Society of America, vol.97, issue.5, pp.3125-3134, 1995.
DOI : 10.1121/1.413041

J. Fletcher, Rhythm and final lengthening in French, Journal of Phonetics, vol.19, issue.2, pp.193-212, 1991.

J. D. Fodor, Prosodic disambiguation in silent reading, proceedings of North Eastern Linguistic Society, pp.113-132, 2002.

I. Fonagy, Laccent français, accent probalitaire ? Studia Phonetica, pp.123-233, 1979.

I. Fonagy, Les langages de la voix (dir) Lesprit des voix, 1990.

P. Fraisse, Psychologie du rythme, 1974.

B. F. Freed, What Makes Us Think that Students Who Study Abroad Become Fluent? Second Language Acquisition in a Study Abroad Context, pp.123-145, 1995.

B. F. Freed, N. Segalowitz, and D. Dewey, Contexts of learning and second language fluency in French: Comparing regular classrooms, study abroad, and intensive domestic programs. Second Language Acquisition, pp.275-301, 2004.

L. S. Fuchs, D. Fuchs, M. Hosp, K. Jenkins, J. et al., Oral Reading Fluency as an Indicator of Reading Competence: A Theoretical, Empirical, and Historical Analysis, Scientific Studies of Reading, vol.30, issue.2, pp.239-256, 2001.
DOI : 10.1037//0022-0663.91.4.579

F. Gadet, Le français ordinaire, 1989.

F. Gadet, Une distinction bien fragile : oral/écrit, Tranel, vol.25, pp.13-27, 1996.

C. Germain and J. Netten, Place et rôle de loral dans lenseignement/apprentissage dune L2, Babylonia, issue.205, pp.7-10, 2005.

D. Girard, Méthodes directes et méthodes audio-visuelles, 1972.

C. Golder and D. Gaonach, Lire et comprendre, 2009.

F. Goldman-eisler, Psycholinguistics: Experiments in spontaneous speech, 1968.

F. Goldman-eisler, Pauses, clauses, sentences, Language and Speech, vol.15, issue.2, pp.103-113, 1972.

E. Grabe, U. Gut, B. Post, and I. Watson, The acquisition of rhythm in English, French and German, proceedings of the 14th International Congress of Phonetic Science, pp.1201-1204, 1999.

E. Grabe and E. L. Low, Durational variability in speech and the Rhythm Class Hypothesis, Laboratory Phonology, pp.515-546, 2002.
DOI : 10.1515/9783110197105.515

A. Grobet, La ponctuation prosodique dans les dimensions périodique et informationnelle du discours. Cahiers de linguistique française, pp.83-123, 1997.

A. Grobet and A. C. Simon, Différents critères de définition des unités prosodiques maximales, pp.143-163, 2002.

F. Grosjean and A. Deschamps, Analyse des variables temporelles du fran??ais spontan??, Phonetica, vol.26, issue.3, pp.129-156, 1972.
DOI : 10.1159/000259407

F. Grosjean, Temporal variables within and between languages. Towards a cross-linguistic assessment of speech production, pp.39-53, 1980.

I. Guaïtella, Rythme et Parole : Comparaison critique du rythme de la lecture oralisée et de la parole spontanée, Thèse de Doctorat, 1991.

I. Guaïtella, Analyse prosodique des hésitations vocales: propositions pour un modèle rythmique, pp.118-119, 1996.

P. Guberina, Les appareils Suvag et Suvag lingua, pp.27-28, 1973.

B. Harmegnies, V. Delvaux, K. Huet, and M. Piccaluga, Oralité et cognition: pour une approche raisonnée de la pédagogie du traitement de la matière phonique. Revue PArole, pp.34-35, 2005.

R. J. Hartsuiker, M. Corley, R. Lickley, and M. Russell, Perception of disfluency in people who stutter and people who do not not stutter: results from magnitude estimation, Paper presented at the Disfluency in Spontaneous Speech Conference (Diss-03), 2003.

J. E. Hasbrouck and G. Tindal, Curriculum-Based Oral Reading Fluency Norms for Students in Grades 2 through 5, TEACHING Exceptional Children, vol.24, issue.3, pp.41-44, 1992.
DOI : 10.1177/004005999202400310

A. Henderson, F. Goldman-eisler, and A. Skarbek, Sequential temporal patterns in spontaneous speech, Language and Speech, vol.9, pp.207-216, 1966.

P. E. Hook and S. D. Jones, The importance of automaticity and fluency for efficient reading comprehension, Perspectives, vol.28, issue.1, pp.9-14, 2002.

P. Intravaia, Pour une étiologie approfondie de l'erreur phonétique, pp.108-109, 1993.

P. Intravaia, Formations des professeurs de langue en phonétique corrective, 2000.

M. Jilka, The contribution of intonation to the perception of foreign accent, Thèse de doctorat, 2000.

S. A. Jun and C. Fougeron, Realizations of accentual phrase in French intonation, Probus, vol.14, issue.1, pp.147-172, 2002.
DOI : 10.1515/prbs.2002.002

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00184537

A. Kaglik and P. Boula-de-mareüil, Perception d'un accent étranger et part de la prosodie selon l'âge de première exposition à la L2: transfert ou phénomène universel en acquisition?, 2009.

A. Kaglik and P. Boula-de-mareüil, Polish-accented French prosody in perception and production: transfer or universal acquisition process? Paper presented at the 5th Speech Prosody, 2010.

A. Kendon, Gesture: Visible Action as Utterance, 2004.
DOI : 10.1017/CBO9780511807572

G. Konopczynski, Du prélangage au langage : acquisition de la structure prosodique, Thèse de doctorat, 1986.

G. Konopczynski, Lacquisition du système prosodique de la langue maternelle et ses implications pour lapprentissage dune L2. Speech Technology Applications in CALL, pp.62-70, 1999.

G. Konopczynski, C. Dodane, and C. L. Dautry, «Wie schade»'!, ou l'enseignement de la prosodie d'une L 2 par des méthodes non conventionnelles, Les signes dans tous leurs états: Hommages à Yves Gilli, 2004.

J. Kormos and M. Dénes, Exploring measures and perceptions of fluency in the speech of second language learners. System, pp.145-164, 2004.

J. Kormos, Speech production and Second Language Acquisition, 2006.

S. Krashen, The Input Hypothesis: Issues and Implications, 1985.

P. K. Kuhl, Human adults and human infants show a ???perceptual magnet effect??? for the prototypes of speech categories, monkeys do not, Perception & Psychophysics, vol.7, issue.2, pp.93-107, 1991.
DOI : 10.3758/BF03212211

P. K. Kuhl, Language, culture and intersubjectivity: The creation of shared perception. Intersubjective communication and emotion in early ontogeny, pp.297-315, 1998.

P. K. Kuhl, E. Stevens, A. Hayashi, T. Deguchi, S. Kiritani et al., Infants show a facilitation effect for native language phonetic perception between 6 and 12 months, Developmental Science, vol.37, issue.2, pp.13-21, 2006.
DOI : 10.1016/j.neuroimage.2005.02.040

. Lacheret-dujour and F. Beaugendre, La prosodie du français, 1999.

A. Lacheret-dujour, Petit parcours prosodique de Grenoble à Aix-en- Provence : pionniers, dissidents et fédérateurs, Un siècle de phonétique expérimentale : Histoire et développement de Théodore Rosset à John Ohala, pp.277-297, 2008.

P. Ladefoged, A Course in Phonetics, 1975.

L. Lafontaine and G. Messier, Représentations de lenseignement et de lévaluation de loral chez des enseignants et des élèves du secondaire en français langue denseignement, Revue du Nouvel-Ontario, vol.34, pp.119-144, 2009.

A. Landercy and R. Renard, Zones fréquentielles et reconnaissance des voyelles françaises, pp.33-34, 1975.

L. Lefly and B. F. Pennington, Spelling errors and reading fluency in compensated adult dyslexics, Annals of Dyslexia, vol.219, issue.1, pp.141-162, 1991.
DOI : 10.1007/BF02648083

E. H. Lenneberg, The Biological Foundations of Language, Hospital Practice, vol.2, issue.12, 1967.
DOI : 10.1080/21548331.1967.11707799

P. Lennon, Investigating Fluency in EFL: A Quantitative Approach*, Language Learning, vol.10, issue.3, pp.387-417, 1990.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1990.tb00669.x

P. Léon, Phonétisme et prononciations du français, 1992.

P. Léon, Précis de phonostylistique : parole et expressivité, 1993.

A. G. Levitt, J. Utman, and J. Aydelott, From babbling towards the sound systems of English and French: a longitudinal two-case study, Journal of Child Language, vol.17, issue.01, pp.19-49, 1992.
DOI : 10.1121/1.381594

A. G. Levitt, The acquisition of prosody: Evidence from French-and English-learning infants Developmental neurocognition: Speech and face processing in the first year of life, pp.385-398, 1993.

A. M. Liberman and I. G. Mattingly, The motor theory of speech perception revised, Cognition, vol.21, issue.1, pp.1-36, 1985.
DOI : 10.1016/0010-0277(85)90021-6

D. Mcneill, Gesture and Thought, 2005.

P. Martin, Intonation du français : Parole spontanée parole lue, Estudios de Fonética Experimental, vol.15, pp.133-162, 2006.

A. Mauranen, Speech corpora in the classroom, Corpora and Language Learners, pp.95-211, 2004.
DOI : 10.1075/scl.17.14mau

F. Maurel, Transmodalité et multimodalité écrit/oral : modélisation, traitement automatique et évaluation de stratégies de présentation des structures « visuo-architecturales » des textes, Thèse de doctorat, 2004.

D. Massaro, Preperceptual images, processing time, and perceptual units in auditory perception., Psychological Review, vol.79, issue.2, pp.124-145, 1972.
DOI : 10.1037/h0032264

D. W. Massaro, Perceptual units in speech recognition., Journal of Experimental Psychology, vol.102, issue.2, pp.199-208, 1974.
DOI : 10.1037/h0035854

D. W. Massaro and M. M. Cohen, Categorical or continuous speech perception: A new test, Speech Communication, vol.2, issue.1, pp.15-35, 1983.
DOI : 10.1016/0167-6393(83)90061-4

B. Maurer, Contribution à une histoire de l'enseignement de l'oral en primaire par une étude du discours des manuels, pp.53-67, 2002.

J. Mehler, J. Y. Dommergues, U. Frauenfelder, and J. Segui, The syllable's role in speech segmentation, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.20, issue.3, pp.298-305, 1981.
DOI : 10.1016/S0022-5371(81)90450-3

I. Mennen, Phonetic and phonological influences in non-native intonation: an overview for language teachers, QMUC Speech Science Research Centre Working Papers WP-9, 2006.

P. Mertens, A. Auchlin, J. Goldman, A. Grobet, and A. Gaudinat, Intonation du discours et synthèse de la parole : premiers résultats dune approche par balises, pp.189-209, 2001.

C. Meunier, Invariants et variabilité en phonétique, Phonologie et phonétique: Forme et substance, pp.349-374, 2005.

S. Moirand, Enseigner à communiquer en langue étrangère, p.188, 1982.

M. Molinari, M. Leggio, and M. Silveri, Verbal Fluency and Agrammatism, 1997.
DOI : 10.1016/S0074-7742(08)60358-X

J. Molino, Toward an evolutionary theory of music and language, 2000.

M. J. Munro and T. M. Derwing, Processing time, accent, and comprehensibility in the perception of native and foreign-accented speech, Language and Speech, vol.38, pp.289-306, 1995.

M. J. Munro and T. M. Derwing, Foreign accent, comprehensibility, and intelligibility in the speech of second language learners, Language Learning, issue.s1, pp.49-285, 1999.

M. Munro, 7. Foreign accent and speech intelligibility, Phonology and Second Language Acquisition, pp.193-218, 2008.
DOI : 10.1075/sibil.36.10mun

N. Nguyen, La perception de la parole, Phonologie et phonétique: Forme et substance, pp.425-447, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00142953

E. Nonnon, Lenseignement de loral et les interactions verbales en classe. Revue Française de pédagogie, pp.87-131, 1999.

E. Nonnon, Des interactions entre oral et écrit : notes, canevas, traves écrites et leurs usages dans la pratique orale, Pratiques, issue.116, pp.115-73, 2002.

E. Nonnon, Entre description et prescription, linstitution de lobjet : quévalue-t-on quand on évalue loral ? Repères 31, L'évaluation en didactique du français : résurgence d'une problématique, pp.161-188, 2005.

M. Olynyk, A. D-'anglejan, and D. Sankoff, A quantitative and qualitative analysis of speech markers in the native and second language speech of bilinguals, Applied Psycholinguistics, vol.42, issue.02, pp.121-136, 1987.
DOI : 10.1080/17470215808416261

B. Pallaud, Erreurs d'écoute dans la transcription de données orales. Revue PArole, pp.22-24, 2002.

B. Pallaud, The re-adjustment or word-fragments in spontaneous spoken French. Paper presented at the Disfluency in Spontaneous Speech Workshop, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00136762

M. Paradis, A neurolinguistic theory of bilingualism, 2004.
DOI : 10.1075/sibil.18

V. Pasdeloup, Modèle de règles rythmiques du français appliqué à la synthèse de la parole, Thèse de doctorat, 1990.

V. Pasdeloup, Le rythme nest pas élastique : étude préliminaire de linfluence du débit de parole sur la structuration temporelle, 2004.

A. Pawley and F. H. Syder, Two puzzles for linguistic theory: Native like selection and native fluency, Language and Communication, pp.191-226, 1983.

C. Perdue and D. Gaonac-'h, Acquisition des langues secondes, Acquisition du langage, pp.215-246, 2000.
DOI : 10.3917/puf.fayol.2000.02.0215

K. Pike, The Intonation of American English, p.203, 1945.

C. Puren, La didactique des langues étrangères à la croisée des méthodes: essai sur l'éclectisme, 1994.

F. Ramus, Le rôle du rythme pour la discrimination des langues, Actes des Journées Internationales dOrsay des Sciences Cognitives, pp.225-229, 1997.

F. Ramus, La discrimination des langues par la prosodie: Modélisation linguistique et études comportementales. Paper presented at the 1ère journée d'étude sur l'identification automatiques des langues, 1999.

F. Ramus, M. D. Hauser, C. Miiller, D. Morris, and J. Mehler, Language Discrimination by Human Newborns and by Cotton-Top Tamarin Monkeys, Science, vol.288, issue.5464, pp.349-351, 2000.
DOI : 10.1126/science.288.5464.349

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00260029

F. Ramus, E. Dupoux, and J. Mehler, The psychological reality of rhythm classes: perceptual studies, proceedings of the 15 th International Congress of Phonetic Sciences, pp.337-342, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00242907

L. Rasier and P. Hiligsmann, Prosodic transfer from L1 to L2. Theorical and methodological issues. Nouveaux cahiers de linguistique française, pp.41-66, 2007.

R. Renard, La méthode Verbo-Tonale de correction phonétique, 1979.

H. Riggenbach, Toward an understanding of fluency: A microanalysis of nonnative speaker conversations, Discourse Processes, pp.423-441, 1991.
DOI : 10.2307/413107

M. Rossi, Le français, langue sans accent ?, Studia Phonetica), vol.15, pp.13-51, 1980.

M. Rossi, L???intonation et l???organisation de l?????nonc??, Phonetica, vol.42, issue.2-3, pp.135-153, 1985.
DOI : 10.1159/000261744

R. M. Ruff, The Psychological Construct of Word Fluency, Brain and Language, vol.57, issue.3, pp.394-405, 1997.
DOI : 10.1006/brln.1997.1755

K. Sajaavara and J. Lehtonen, Spoken Language and the concept of fluency, Focus on spoken language, pp.23-57, 1978.

K. Sajaavara, Second language speech production: Factors affecting fluency, Psycholinguistic models of production, pp.45-65, 1987.

R. Schmidt, Psychological Mechanisms Underlying Second Language Fluency, Studies in Second Language Acquisition, vol.9, issue.04, pp.357-385, 1992.
DOI : 10.1093/applin/5.2.79

URL : http://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/38649/1/Schmidt%20%281991%29_WP10%282%29.pdf

S. J. Segalowitz, N. S. Segalowitz, and A. G. Wood, Assessing the development of automaticity in second language word recognition, Applied Psycholinguistics, vol.8, issue.01, pp.53-67, 1998.
DOI : 10.1177/026765839501100204

N. Segalowitz, Automaticiy and attentional skill in fluent performance, Perspectives on fluency, pp.200-219, 2000.

N. Segalowitz, Automaticity and second languages The handbook of second language acquisition, pp.382-408, 2003.

N. Segalowitz, Cognitive bases of Second language fluency, 2010.

T. Scovel, A time to speak: A psycholinguistic inquiry into the critical period for human speech, 1988.

L. Selinker, INTERLANGUAGE, IRAL - International Review of Applied Linguistics in Language Teaching, vol.10, issue.1-4, pp.209-231, 1972.
DOI : 10.1515/iral.1972.10.1-4.209

M. Tellier, The effect of gestures on second language memorisation by young children, Special issue Gestures in language development. Gesture, pp.219-235, 2008.
DOI : 10.1075/bct.28.06tel

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00375251

A. Tortel, Evaluation qualitative de la prosodie dapprenants français: apport de paramétrisations prosodiques, Thèse de doctorat, 2009.

R. Towell, R. Hawkins, and N. Bazergui, The Development of Fluency in Advanced Learners of French, Applied Linguistics, vol.17, issue.1, pp.84-119, 1996.
DOI : 10.1093/applin/17.1.84

R. Ullakonoja, Pausing as and Indicator of Fluency in the Russian of Finnish Learners, proceedings of the 4 th Speech Prosody Conference, pp.339-342, 2008.

G. Vaissière, Langue, prosodie et syntaxe. Revue Traitement automatique des Langues, numéro spécial Prosodie et syntaxe, ATALA, vol.38, pp.53-82, 1997.

W. N. Venables and B. D. Ripley, Modern Applied Statistics with S-Plus, 2001.
DOI : 10.1007/978-1-4757-2719-7

V. V. Vihanta, Focalisations et autres proéminences en français lu et spontané. Turun yliopiston julkaisuja, Sarja B: Humaniora, vol.202, pp.258-289, 1993.

B. Vieru-dimulescu and P. Boula-de-mareüil, Identification perceptive d'accents étrangers en français, 2006.

C. Weber, Pourquoi les Français ne parlent-ils pas comme je lai appris ? Le Français dans le monde, pp.31-33, 2006.

B. J. Wenk and F. Wioland, Is French really syllable-timed?, Journal of Phonetics, vol.10, issue.2, pp.193-216, 1982.

B. J. Wenk, Effets de rythme dans le français parlé. Recherches sur le français parlé, pp.147-162, 1983.

B. J. Wenk, Speech rhythm and second language acquisition, Language and Speech, vol.28, issue.2, pp.157-175, 1985.

A. Wennerstrom, The role of intonation in second language fluency, Perspectives on fluency, pp.102-127, 2000.

L. White and S. Mattys, Calibrating rhythm: First language and second language studies, Journal of Phonetics, vol.35, issue.4, pp.501-522, 2007.
DOI : 10.1016/j.wocn.2007.02.003

H. Wode, Nature, nurture, and age in language acquisition. Studies in second language acquisition, pp.325-345, 1994.

J. Wolf, The effects of backchannels on fluency in L2 oral task production. System, pp.279-294, 2008.

D. Wood, An Empirical Investigation into the Facilitating Role of Automatized Lexical Phrases in Second Language Fluency Development, Journal of Language and Learning, vol.2, issue.1, pp.27-50, 2004.

B. Zellner, Fast and Slow Speech Rate: a Characterisation for French, proceedings of the 5 th International Conference on Spoken Language Processing (ICSLP), pp.3159-3163, 1998.

A. Ziti, Effets des connecteurs sur le traitement du texte en situation de lecture-compréhension, pp.115-116, 1995.
DOI : 10.3406/psy.1995.28821

C. Astésano, Rythme et accentuation en français: invariance et variabilité stylistique, L'Harmattan, 2001.

M. Billières, La genèse du crible prosodique. Conséquences sur l'enseignement de la prononciation en langue étrangère, Cahiers du Centre Interdisciplinaire des Sciences du Langage, pp.51-64, 2002.

M. Billières, Codage phonologique et boucle articulatoire en mémoire de travail Un support pour la facilitation de l'accès à l'oral et à la lecture pour les publics débutants en français langue étrangère, Colloque AFLS, 2005.

S. Dehaene, Les neurones de la lecture, 2007.

D. Cristo and A. , La prosodie au Carrefour de la phonétique, de la phonologie et de l'articulation formes-fonctions, Travaux Interdisciplinaires du Laboratoire Parole & Langage, vol.23, pp.67-211, 2004.

J. Fodor, Prosodic Disambiguation in Silent Reading, Proceedings of NELS 32, 2002.

J. Fodor, Psycholinguistics cannot escape prosody, Speech Prosody ISCA Workshop, Aix-en-Provence, pp.83-88, 2002.

F. A. Grosjean and . Deschamps, Analyse contrastive des variables temporelles de l???anglais et du fran??ais: vitesse de parole et variables composantes, ph??nom??nes d???h??sitation, Phonetica, vol.31, issue.3-4, pp.144-184, 1975.
DOI : 10.1159/000259667

I. Guaïtella, Analyse prosodique des hésitations vocales : propositions pour un modèle rythmique, pp.118-119, 1996.

P. Guberina, La Méthode audio-visuelle structuro-globale, Revue de Phonétique Appliquée, vol.1, pp.35-64, 1965.

P. Intravaia, Formation des professeurs de langue en phonétique corrective, 2000.

P. Mertens, A. Auchlin, J. Goldman, A. Grobet, and &. A. Gaudinat, Intonation du discours et synthèse de la parole : premiers résultats d'une approche par balises, pp.189-209, 2001.

J. Molino, Toward an evolutionary theory of music and language The Origins of Music, pp.165-176, 2000.

F. Ramus, Rythme des langues et acquisition du langage, Thèse de doctorat, 1999.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00242452

R. Renard, La méthode Verbo-Tonale de correction phonétique, 1979.

C. Alazard, C. Astésano, and M. Billières, From prosodic skills to L2 reading proficiency An experimental approach to L2 phonetics teaching methods. Paper presented at the Methods, L2 Prosody (ML2P) workshop, 2012.

C. Alazard, C. Astésano, and . M. Billières, MULTIPHONIA: a MULTImodal database of PHONetics teaching methods in classroom InterActions, proceedings of the 8 th LREC 2012, 2012.

C. Alazard, C. Astésano, and . M. Billières, The Implicit Prosody Hypothesis applied to Foreign Language Learning: From oral abilities to reading skills, proceedings of the 5th Speech Prosody 2010, 2010.

A. Baddeley, S. Gathercole, and C. Papagno, The phonological loop as a language learning device., Psychological Review, vol.105, issue.1, pp.158-173, 1998.
DOI : 10.1037/0033-295X.105.1.158

K. Bartkova, A. Bonneau, V. M. Colotte, and . Dargnat, Production of " continuation contours " by French Speakers in L1 (French) and L2 (English), Proceedings of the 6th Speech Prosody 2012, 2012.

B. Bigi and D. Hirst, Speech Phonetization Alignment and Syllabification: A tool for the automati analysis of Speech Prosody, Proceedings of the 6th Speech Prosody 2012, 2012.

D. Jong, N. Wempe, and T. , Praat script to detect syllable nuclei and measure speech rate automatically, Behavior Research Methods, vol.15, issue.2, pp.385-424, 2009.
DOI : 10.3758/BRM.41.2.385

L. Dekydtspotter, A. Edmonds, L. Fultz, A. Renaud, and C. , Modularity of L2 Sentence Processing: Prosody, Context, and Morphology in Relative Clause Ambiguity in English-French Interlanguage, proceedings of the 2009 Mind/Context Divide Workshop, pp.13-27, 2010.

D. Cristo and A. , La prosodie au Carrefour de la phonétique, de la phonologie et de l'articulation formesfonctions, pp.67-211, 2004.

C. Dodane and A. Brunellière, Lecture silencieuse et oralisée des phrases relatives: le rôle de la prosodie, proceedings of the XXVI Journées d'études sur la parole, 2006.

J. Fodor, Psycholinguistics cannot escape prosody, proceeding of Speech Prosody ISCA Workshop, pp.83-88, 2002.

C. Jacquemot and S. K. Scott, What is the relationship between phonological short-term memory and speech processing?, Trends in Cognitive Sciences, vol.10, issue.11, pp.480-486, 2006.
DOI : 10.1016/j.tics.2006.09.002

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00269111

J. Kormos, Speech production and second language acquisition, 2003.

I. Mennen, Phonological and phonetic influences in non-native intonation, Non-native Prosody: Phonetic Descriptions and Teaching Practice, 2007.

J. Molino, Toward an evolutionary theory of music and language The Origins of Music, pp.165-176, 2000.

N. Segalowitz, Cognitive bases of Second language fluency, 2010.

D. Annexe, Exemplaire du questionnaire donné aux participants de létude 2 (Auto-évaluation formative)

E. Annexe, Exemplaire du questionnaire bilan donné aux participants de létude 2 (Auto-évaluation sommative)

G. Annexe, Exemplaire du questionnaire donné aux auditeurs pour le test de perception

C. Alazard, C. Astésano, B. M. Astésano, C. , and B. M. , Rôle de la prosodie dans la structuration du discours - Proposition d'une méthodologie d'enseignement de l'oral vers l'écrit en Français Langue Etrangère The Implicit Prosody Hypothesis applied to Foreign Language Learning: From oral abilities to reading skills The effects of emblematic gestures on the development and access of mental representations of French expressions, Proceedins of the Interfance Discours and Prosodie conference 2009 Proceedings of the 5th Speech Prosody, pp.521-529, 1995.

B. Bigi and D. Hirst, Speech Phonetization Alignment and Syllabification: A tool for the automatic analysis of Speech Prosody, Proceedings of the 6th Speech Prosody 2012, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00983699

M. Billières, Théorie et pratique du rythme parolier en phonétique corrective, Cahiers du Centre Interdisciplinaire des Sciences du Langage, vol.9, pp.3-32, 1993.

M. Billières, Le corps en phonétique corrective Apprentissage d'une langue étrangère/seconde, 2002.

M. Billières, Les pratiques du verbo-tonal. Retour aux sources, Linguistique de la parole et apprentissage des langues. Questions autour de la méthode verbo-tonale de P. Guberina. Centre International de Phonétique Appliquée, pp.67-87, 2005.

P. Blache, R. Bertrand, and G. Ferré, Creating and Exploiting Multimodal Annotated Corpora: The ToMA Project, Multimodal Corpora, LNAI 5509, pp.38-53, 2009.
DOI : 10.1017/CBO9780511611841

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00433876

C. Blanche-benveniste, Syntaxe, choix du lexique et lieu de bafouillage, pp.36-37, 1987.

P. Boersma and D. A. Weenink, Praat: doing phonetics by computer Parallèle entre perception et production: complexité du lien entre reconnaissance et production des unités phonético-phonologique, La linguistique, vol.32, issue.2, 1996.

R. L. Cohen and N. Otterbein, The mnemonic effect of speech gestures: Pantomimic and non-pantomimic gestures compared, European Journal of Cognitive Psychology, vol.3, issue.2, pp.113-139, 1992.
DOI : 10.1016/0001-6918(89)90027-9

D. Cristo and A. , Vers une mod??lisation de l'accentuation du fran??ais (seconde partie), Journal of French Language Studies, vol.10, issue.1, pp.27-44, 2000.
DOI : 10.1017/S0959269500000120

D. Cristo and A. , La prosodie au Carrefour de la phonétique, de la phonologie et de l'articulation formes-fonctions, 2004.

B. F. Freed, What Makes Us Think That Students Who Study Abroad Become Fluent?, Second Language Acquisition in a Study Abroad Context, pp.123-145, 1995.
DOI : 10.1075/sibil.9.09fre

B. F. Freed, N. Segalowitz, D. , and D. , Contexts of learning and second language fluency in French: Comparing regular classrooms, study abroad, and intensive domestic programs. Second Language Acquisition, pp.275-301, 2004.

S. Jun and C. Fougeron, Realizations of accentual phrase in French intonation, Probus, vol.14, issue.1, pp.147-172, 2002.
DOI : 10.1515/prbs.2002.002

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00184537

A. Kendon, Gesture: Visible Action as Utterance, 2004.
DOI : 10.1017/CBO9780511807572

J. Kormos, Speech production and Second Language Acquisition, 2006.

D. Mcneill, Gesture and Thought, 2005.

T. M. Snijders, V. Kooijman, A. Cutler, and P. Hagoort, Neurophysiological evidence of delayed segmentation in a foreign language, Brain Research, vol.1178, pp.106-113, 1178.
DOI : 10.1016/j.brainres.2007.07.080

M. Tellier, The effect of gestures on second language memorisation by young children, 2008.
DOI : 10.1075/bct.28.06tel

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00375251

K. Bot, Special issue Gestures in language development, Gesture, vol.8, issue.2, pp.219-235

M. Tellier and G. Stam, Découvrir le pouvoir de ses mains: La gestuelle des futurs enseignants de langue, Proceedings of the conference Specificités et diversités des interaction didactiques: disciplines, finalités, contextes, p.2010, 2010.