Skip to Main content Skip to Navigation
Theses

La construction de l’espace didactique du français, langue de l’école, en Polynésie française : dynamiques et perspectives : une réflexion sur l’intégration de la problématique sociolinguistique en vue de l’amélioration de la qualité du système éducatif en contexte plurilingue

Abstract : This thesis questions the ideological stakes and school linguistical practices in French Polynesia, within a sociodidactical perspective, in the aim of finding ways to improve school and educational success. Within the epistemological and ethical framework of complexity, this investigation implements a qualitative methodology based on a comprehensive approach with an actional aim. Anchored in the specific field of the language sciences, this work apprehends the different levels of the educational system (macro – meso – micro – nano) establishing links with other human sciences fields. The analysis of language practices emphasizes the existence of a “language macrosystem” and allows us to draw the outlines of a true plurilingual and pluricultural collective background. Then, we think about the ways to highlight this multilinguistic wealthserving to improve the educational system quality
Document type :
Theses
Complete list of metadata

https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00938030
Contributor : Abes Star :  Contact Connect in order to contact the contributor
Submitted on : Wednesday, January 29, 2014 - 10:07:11 AM
Last modification on : Friday, October 8, 2021 - 6:50:19 PM
Long-term archiving on: : Wednesday, April 30, 2014 - 1:25:24 AM

File

2013theseSaintMartinCcomplete....
Version validated by the jury (STAR)

Identifiers

  • HAL Id : tel-00938030, version 1

Citation

Cécile Saint-Martin. La construction de l’espace didactique du français, langue de l’école, en Polynésie française : dynamiques et perspectives : une réflexion sur l’intégration de la problématique sociolinguistique en vue de l’amélioration de la qualité du système éducatif en contexte plurilingue. Linguistique. Université Rennes 2, 2013. Français. ⟨NNT : 2013REN20055⟩. ⟨tel-00938030⟩

Share

Metrics

Record views

1304

Files downloads

4181