. Temporel-plus-large-que-celui-d-'une-cible-ponctuelle, Par ailleurs, les manipulations de la taille de la fenêtre inter-véhiculaire et de l'angle d'approche des véhicules ont mis enévidenceenévidence que les ajustements de vitesse des participants sont en partie contrôlés par un principe de « sécurité ». Ce principe de sécurité prendrait en comptè a la fois les contraintes imposées par la fenêtre (sa taille et le temps disponible pour la franchir)

. De-façon-générale, ces résultats ont permis d'objectiver un comportement d'ajustement de la vitesse de déplacementdéplacementà la fois graduel et dirigé vers un but. L'observation d'un tel comportement légitimise l'utilisation d'une méthodologie permettant l

. Finalement, apporter des arguments en faveur de l'hypothèse d'un contrôle de la vitesse de déplacement du véhicule proche de celui observé dans les tâches d'interception et qui pourrait ainsî etre fondé sur les variations de l'angle dereì evement d'un desélémentsdeséléments de la fenêtre (e.g

. Dans-la-seconde-expérience, Pour cela, nous avons manipulé de façon indépendantè a la fois les caractéristiques « locales » de la fenêtre inter-véhiculaire (cinématique indépendante des deux véhicules qui la forment) et les caractéristiques « globales » de la fenêtre (cinématique du centre de la fenêtre et l'´ evolution de sa taille au cours du temps) Les résultats montrent que le comportement des participants est régì a la fois par les caractéristiques locales et globales de la fenêtre Concernant les caractéristiques locales, la vitesse des participants estparticulì erement affectée par la cinématique propre du premier véhicule Ce résultat considéré avec la tendance des participantsàparticipantsà traverser du côté du véhicule «lì evre », confirme l'importance de ce véhicule dans la stratégie de traversée qu'ils utilisent. Traverser la fenêtre proche du véhicule «lì evre » est une solution prudente car elle maximise la marge de sécurité vis-` a-vis du second véhicule qui ferme la « fenêtre » ; de ce fait, réguler la vitesse d'approche en fonction du véhicule «lì evre » semble très cohérent avec les résultats obtenus dans les recherches antérieures. En effet, non seulement les conducteurs semblent porter leur attention sur les objets dont l'arrivée est imminente (Rushton et Wann, 1999), mais aussi, la perception du temps d'arrivée est moins précise quand le temps d'arrivée réel augmente (Caird et Hancock, nous nous sommes posés la question de la contribution spécifique des différentsdifférentséléments de la fenêtre dans les ajustements que les conducteurs opèrent sur leur vitesse d'approche Concernant les caractéristiques globales, les régulations des participants ontétéontété autant influencées par la cinématique du centre de la fenêtre inter-véhiculaire que par l'´ evolution de sa taille. L'impact des caractéristiques locales et globales sur le comportement des participants montre que celui-ci est organiséorganiséà différents niveaux. Ainsi, nous avons envisagé l'hypothèse selon laquelle les contributions locales pourraientêtrepourraientêtre mises en jeu dans le cadre d'une stratégie d'´ evitement de collision référée aux deux véhicules formant la fenêtre (car les conducteurs cherchentàévitercherchentàcherchentàéviter la collision avec ces véhicules), 1994.

D. Le-but, une telle simulation numérique est de quantifier la capacité explicative du modèle vis-` a-vis des données obtenues durant l'expérience. Comme nous faisons l'hypothèse que les participants ont tenté d'intercepter un emplacementàemplacementà l'intérieur de la fenêtre inter

. Ainsi, nous avons réalisé trois expérimentations sur simulateur de conduite automobile afin de répondrè a trois principales questions que nous avons soulevées dans la problématique (cf

. Il, issu de ce travail que pour traverser une fenêtre se déplacement horizontalement, un agent doit prendre en compte simultanément la contrainte d'interception de la fenêtre libre en mouvement et celle de l'´ evitement des bornes de cette fenêtre. Ce constat plaide pour l'hypothèse de l'utilisation de deux informations complémentaires (une pour l'interception et une pour

. Cependant, de contrôle distinctes ou si elles sont intégrées dans une seule stratégie composite. Nos travaux suggèrent ici les limites du paradigme des lois de contrôle qui spécifient un comportement " idéal " en fonction d'un paramètre informationnel : l'´ etude de situation peu contraignantes (i.e., avec une marge de manoeuvré etendue) met enévidenceenévidence que le comportement d'un agent n'est pas strictement orienté vers l'annulation d'une " erreur " par rapportàrapportà une valeur " idéal " . Ce type de situation pourraientêtrepourraientêtre mieux expliquée par des modèles prenant en compte une zone de comportement sécurisé (cf., le concept de FST de Gibson et Crooks, est pas clair si ces deux informations sont utilisées dans deux stratégies et celui de contrôle fondé sur les affordances de Fajen, 1938.

W. B. Ahmed, Etude de faisabilité de Scénarios-Types d'accidents pour le développement des systèmes de sécurité active embarqués dans les véhicules, 2001.

R. Amalberti, La conduite de systèmessystèmesà risque, 2001.

M. Auvray, Immersion et perception spatiale : L'exemple des dispositifs de substitution sensorielle, Thèse de doctorat, ´ Ecole des HautesÉtudesHautes´HautesÉtudes en Sciences Sociales, 2004.

C. Barbet, M. Meskali, C. Berthelon, D. Mottet, and R. J. Et-bootsma, Effects of driving experience and age on the detection of upcoming collision, Le travail humain, vol.69, issue.3, pp.69209-227, 2006.
DOI : 10.3917/th.693.0209

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00505761

J. Bastin, S. Calvin, and G. Et-montagne, Muscular proprioception contributes to the control of interceptive actions., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.32, issue.4, pp.964-972, 2006.
DOI : 10.1037/0096-1523.32.4.964

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00410946

J. Bastin, C. Craig, and G. Et-montagne, Prospective strategies underlie the control of interceptive actions, Human Movement Science, vol.25, issue.6, pp.718-750, 2006.
DOI : 10.1016/j.humov.2006.04.001

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00410949

J. Bastin, B. R. Fajen, and G. Et-montagne, Controlling speed and direction during interception: an affordance-based approach, Experimental Brain Research, vol.192, issue.31, pp.763-780, 2010.
DOI : 10.1007/s00221-009-2092-y

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00444996

J. Bastin, D. M. Jacobs, A. H. Morice, C. Craig, and G. Et-montagne, Testing the role of expansion in the prospective control of locomotion, Experimental Brain Research, vol.31, issue.3, pp.301-312, 2008.
DOI : 10.1007/s00221-008-1522-6

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00410933

N. Benguigui, H. Ripoll, and M. P. Broderick, Time-to-Contact Estimation of Accelerated Stimuli Is Based on First-Order Information., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.29, issue.6, pp.291083-1101, 2003.
DOI : 10.1037/0096-1523.29.6.1083

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00579279

C. Berthelon, M. L. Bocca, P. Denise, and A. Et-pottier, Do Zopiclone, Zolpidem and Flunitrazepam have Residual Effects on Simulated Task of Collision Anticipation?, Journal of Psychopharmacology, vol.17, issue.3, pp.324-331, 2003.
DOI : 10.1177/02698811030173015

C. Berthelon and D. Et-mestre, Curvilinear approach to an intersection and visual detection of a collision, Human Factors, vol.35, issue.3, pp.521-534, 1993.

C. Berthelon, D. Mestre, A. Pottier, and R. Et-pons, Is visual anticipation of collision during self-motion related to perceptual style?, Acta Psychologica, vol.98, issue.1, pp.1-16, 1998.
DOI : 10.1016/S0001-6918(97)00036-X

R. Bootsma, A. Post, J. Pijpers, P. , B. Et-boschker et al., Ecological movement principles and how much information matters, Models in human movement sciences, pp.51-63, 1998.

R. J. Bootsma, Accuracy of perceptual processes subserving different perception???action systems, The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, vol.1, issue.3, pp.489-500, 1989.
DOI : 10.1016/S0166-4115(08)62564-9

R. J. Bootsma and C. M. Craig, Global and Local Contributions to the Optical Specification of Time to Contact: Observer Sensitivity to Composite Tau, Perception, vol.14, issue.8, pp.31901-924, 2002.
DOI : 10.1068/p3230

R. J. Bootsma, V. Fayt, F. T. Zaal, and M. Laurent, On the information-based regulation of movement: What Wann (1996) may want to consider., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.23, issue.4, pp.1282-1289, 1997.
DOI : 10.1037/0096-1523.23.4.1282

R. Brooks, Intelligence without representation, Artificial Intelligence, vol.47, issue.1-3, pp.139-159, 1991.
DOI : 10.1016/0004-3702(91)90053-M

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.12.1680

J. K. Caird and P. A. Et-hancock, The Perception of Arrival Time for Different Oncoming Vehicles at an Intersection, Ecological Psychology, vol.33, issue.9, pp.83-109, 1994.
DOI : 10.1016/0022-4375(89)90025-X

J. K. Caird and P. A. Et-hancock, Left turn and gap acceptance crashes, Human Factors in Traffic Safety, pp.613-652, 2002.

S. R. Caljouw, J. Van-der-kamp, and G. J. Et-savelsbergh, Catching optical information for the regulation of timing, Experimental Brain Research, vol.155, issue.4, pp.427-438, 2004.
DOI : 10.1007/s00221-003-1739-3

C. Camachon, D. Jacobs, M. Huet, M. Buekers, and G. Et-montagne, The Role of Concurrent Feedback in Learning to Walk Through Sliding Doors, Ecological Psychology, vol.7, issue.4, pp.367-382, 2007.
DOI : 10.1037/0278-7393.16.4.677

S. Chapman, Catching a Baseball, American Journal of Physics, vol.36, issue.10, pp.868-870, 1968.
DOI : 10.1119/1.1974297

A. Chardenon, G. Montagne, M. J. Buekers, and M. Laurent, The visual control of ball interception during human locomotion, Neuroscience Letters, vol.334, issue.1, pp.13-16, 2002.
DOI : 10.1016/S0304-3940(02)01000-5

A. Chardenon, G. Montagne, M. Laurent, and R. J. Et-bootsma, The perceptual control of goal-directed locomotion: a common control architecture for interception and navigation?, Experimental Brain Research, vol.158, issue.1, pp.100-108, 2004.
DOI : 10.1007/s00221-004-1880-7

A. Chardenon, G. Montagne, M. Laurent, and R. J. Et-bootsma, A Robust Solution for Dealing With Environmental Changes in Intercepting Moving Balls, Journal of Motor Behavior, vol.37, issue.1, pp.52-62, 2005.
DOI : 10.3200/JMBR.37.1.52-62

B. J. Chihak, J. M. Plumert, C. J. Ziemer, S. Babu, T. Grechkin et al., Synchronizing self and object movement: How child and adult cyclists intercept moving gaps in a virtual environment., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.36, issue.6, pp.361535-1552, 2010.
DOI : 10.1037/a0020560

M. E. Cinelli, A. E. Patla, and F. Et-allard, Behaviour and gaze analyses during a goal-directed locomotor task, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, vol.11, issue.3, pp.483-499, 2009.
DOI : 10.1037/0096-1523.13.3.371

S. Cornus, G. Montagne, and M. Laurent, Perception of a Stepping-Across Affordance, Ecological Psychology, vol.11, issue.4, pp.249-268, 1999.
DOI : 10.1207/s15326969eco1104_1

C. Coutton-jean, D. R. Mestre, C. Goulon, and R. J. Et-bootsma, The role of edge lines in curve driving, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, vol.12, issue.6, pp.483-493, 2009.
DOI : 10.1016/j.trf.2009.04.006

A. De-rugy, G. Montagne, M. J. Buekers, and M. Laurent, Spatially constrained locomotion under informational conflict, Behavioural Brain Research, vol.123, issue.1, pp.11-15, 2001.
DOI : 10.1016/S0166-4328(01)00185-1

P. Delucia, Pictorial and motion-based information for depth perception., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.17, issue.3, pp.738-780, 1991.
DOI : 10.1037/0096-1523.17.3.738

P. Delucia and R. Et-warren, Pictorial and motion-based depth information during active control of self-motion: Size-arrival effects on collision avoidance., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.20, issue.4, pp.783-798, 1994.
DOI : 10.1037/0096-1523.20.4.783

W. Dewing, J. Duley, and P. Et-hancock, The role of vehicle type, velocity and gap size on driver left-turn decisions, 37th Annual Meeting of the Human Factor Society, 1993.

A. Duchon and W. Et-warren, Robot navigation from a Gibsonian viewpoint, Proceedings of IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics, pp.2272-2277, 1994.
DOI : 10.1109/ICSMC.1994.400203

S. Espie and J. M. Et-auberlet, ARCHISIM : a behavioral multi-actors traffic simulation model for the study of a traffic system including ITS aspects, International Journal of ITS Research, vol.5, issue.1, pp.7-16, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00542272

S. Espie and F. Saad, Driver Behaviour Modelling and Traffic Simulation, Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting Proceedings, pp.251-254, 2000.
DOI : 10.1177/154193120004402007

B. Fajen and J. Et-matthis, Direct perception of action-scaled affordances: The shrinking gap problem., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.37, issue.5, pp.1442-1457, 2011.
DOI : 10.1037/a0023510

B. R. Fajen, Calibration, Information, and Control Strategies for Braking to Avoid a Collision., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.31, issue.3, pp.31480-501, 2005.
DOI : 10.1037/0096-1523.31.3.480

B. R. Fajen, Perceiving Possibilities for Action: On the Necessity of Calibration and Perceptual Learning for the Visual Guidance of Action, Perception, vol.29, issue.6, pp.34717-740, 2005.
DOI : 10.1068/p5405

B. R. Fajen, The scaling of information to action in visually guided braking, Journal of Experimental Psychology : Human Perception and Performance, issue.5, pp.311107-1123, 2005.

B. R. Fajen, G. Diaz, and C. Et-cramer, Reconsidering the role of movement in perceiving action-scaled affordances, Human Movement Science, vol.30, issue.3, pp.504-533, 2011.
DOI : 10.1016/j.humov.2010.07.016

B. R. Fajen and W. H. Et-warren, Behavioral dynamics of steering, obstable avoidance, and route selection., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.29, issue.2, pp.343-361, 2003.
DOI : 10.1037/0096-1523.29.2.343

B. R. Fajen and W. H. Et-warren, Visual Guidance of Intercepting a Moving Target on Foot, Perception, vol.10, issue.6, pp.689-715, 2004.
DOI : 10.1068/p5236

B. R. Fajen and W. H. Et-warren, Behavioral dynamics of intercepting a moving target, Experimental Brain Research, vol.42, issue.2, pp.303-322, 2007.
DOI : 10.1007/s00221-007-0859-6

H. Fitch and M. Et-turvey, On the control of activity : Some remarks from an ecological point of view ´ editeurs : Psychology of motor behavior and sport, pp.3-35, 1978.

J. Fodor, The mind doesn't work that way : The scope and limits of computational psychology, 2001.

M. François, A. Morice, J. Blouin, and G. Et-montagne, Age-related decline in sensory processing for locomotion and interception, Neuroscience, vol.172, pp.366-378, 2011.
DOI : 10.1016/j.neuroscience.2010.09.020

K. Ghose, T. K. Horiuchi, P. S. Krishnaprasad, and C. F. Et-moss, Echolocating Bats Use a Nearly Time-Optimal Strategy to Intercept Prey, PLoS Biology, vol.35, issue.5, p.108, 2006.
DOI : 10.1371/journal.pbio.0040108.sv004

J. J. Gibson, R. Haw, J. Bransford, and N. Et-hillsdale, The theory of affordances ´ editeurs : Perceiving, acting, and knowing : Toward an ecological psychology, pp.67-82, 1977.

J. J. Gibson, The ecological approach to visual perception, 1986.

J. J. Gibson and L. E. Et-crooks, A Theoretical Field-Analysis of Automobile-Driving, The American Journal of Psychology, vol.51, issue.3, pp.453-471, 1938.
DOI : 10.2307/1416145

R. Gray, The use and misuse of visual information for ''go/nogo''decisions in driving, Contemporary issues in traffic research and road user safety, 2004.

P. Hancock and M. Et-manster, Time-to-Contact: More Than Tau Alone, Ecological Psychology, vol.9, issue.4, pp.265-297, 1997.
DOI : 10.1207/s15326969eco0904_2

P. A. Hancock, J. K. Caird, S. Shekhar, and M. Et-vercruyssen, Factors Influencing Drivers' Left Turn Decisions, Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting Proceedings, 1991.
DOI : 10.1177/154193129103501525

H. Heuer, Estimates of Time to Contact Based on Changing Size and Changing Target Vergence, Perception, vol.17, issue.5, pp.549-563, 1993.
DOI : 10.1068/p220549

M. Huet, C. Camachon, L. Fernandez, D. Jacobs, and G. Et-montagne, Self-controlled concurrent feedback and the education of attention towards perceptual invariants, Human Movement Science, vol.28, issue.4, pp.450-467, 2009.
DOI : 10.1016/j.humov.2008.12.004

M. Huet, D. Jacobs, C. Camachon, O. Missenard, R. Gray et al., The education of attention as explanation of variability of practice effects: Learning the final approach phase in a flight simulator., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.37, issue.6, pp.1841-1854, 2011.
DOI : 10.1037/a0024386

D. Jacobs and C. Et-michaels, Lateral interception I: Operative optical variables, attunement, and calibration., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.32, issue.2, pp.443-458, 2006.
DOI : 10.1037/0096-1523.32.2.443

URL : http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/29242/1/194982.pdf

G. Johansson, Visual perception of biological motion and a model for its analysis, Perception & Psychophysics, vol.4, issue.2, pp.201-211, 1973.
DOI : 10.3758/BF03212378

C. M. Judd, G. H. Mcclelland, and S. E. Et-culhane, Data Analysis: Continuing Issues in the Everyday Analysis of Psychological Data, Annual Review of Psychology, vol.46, issue.1, pp.433-465, 1995.
DOI : 10.1146/annurev.ps.46.020195.002245

S. Kosslyn, Aspects of a cognitive neuroscience of mental imagery, Science, vol.240, issue.4859, pp.1621-1626, 1988.
DOI : 10.1126/science.3289115

P. Kugler, J. Kelso, M. Et-turvey, G. Et-requin, and J. , 1 On the Concept of Coordinative Structures as Dissipative Structures: I. Theoretical Lines of Convergence, Stelmach Tutorials in motor behavior, pp.3-47, 1980.
DOI : 10.1016/S0166-4115(08)61936-6

B. Lanchester and R. Mark, Pursuit and prediction in the tracking of moving food by a teleost fish (acanthaluteres spilomelanurus), The Journal of Experimental Biology, vol.63, issue.3, pp.627-645, 1975.

J. Lavery, Retention of simple motor skills as a function of type of knowledge of results., Canadian Journal of Psychology/Revue canadienne de psychologie, vol.16, issue.4, pp.300-311, 1962.
DOI : 10.1037/h0083257

D. N. Lee, A Theory of Visual Control of Braking Based on Information about Time-to-Collision, Perception, vol.241, issue.2, pp.437-459, 1976.
DOI : 10.1068/p050437

M. Lenoir, E. Musch, E. Thiery, and G. J. Et-savelsbergh, Rate of Change of Angular Bearing as the Relevant Property in a Horizontal Interception Task During Locomotion, Journal of Motor Behavior, vol.48, issue.4, pp.385-401, 2002.
DOI : 10.1037/0096-1523.21.5.996

M. Lenoir, G. J. Savelsbergh, E. Musch, E. Thiery, J. Uyttenhove et al., Intercepting Moving Objects during Self-Motion: Effects of Environmental Changes, Research Quarterly for Exercise and Sport, vol.16, issue.4, pp.349-60, 1999.
DOI : 10.1080/02701367.1999.10608055

N. Louveton, R. Bootsma, P. Guerrin, C. Berthelon, and G. Et-montagne, Intersection crossing considered as intercepting a moving traffic gap: Effects of task and environmental constraints, Acta Psychologica, vol.141, issue.3, 2012.
DOI : 10.1016/j.actpsy.2012.08.003

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00851261

N. Louveton, G. Montagne, C. Berthelon, and R. Et-bootsma, Crossing through a dynamical gap : which perceptual features of the gap matter ?, Human Movement Science, issue.6, pp.311500-1516, 2012.

M. P. Manser and P. A. Et-hancock, Influence of Approach Angle on Estimates of Time-To-Contact, Ecological Psychology, vol.57, issue.1, pp.71-99, 1996.
DOI : 10.1037/0096-1523.17.3.865

J. Manzano and C. Et-brusque, Les accidents en intersections en rase campagne : analyse bibliographique, 2007.

P. Mcleod and Z. Et-dienes, Running to catch the ball, Nature, vol.362, issue.6415, pp.23-23, 1993.
DOI : 10.1038/362023a0

C. F. Michaels and C. Et-carello, Direct perception, 1981.

C. F. Michaels, E. B. Zeinstra, and R. R. Et-oudejans, Information and action in punching a falling ball, The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A, vol.35, issue.1, pp.69-93, 2001.
DOI : 10.1037/0096-1523.12.3.259

J. Michon, A critical view of driver behavior models : What do we know, what should we do ´ editeurs : Human behavior and traffic safety, pp.485-520, 1985.

R. Mohebbi and R. Gray, Perceptual-motor control strategies for left-turn execution. Driver Assessment, Proceedings, pp.502-508, 2007.

G. Montagne, M. Buekers, C. Camachon, A. D. Rugy, and M. Laurent, The learning of goal-directed locomotion: A perception-action perspective, The Quarterly Journal of Experimental Psychology: Section A, vol.56, issue.3, pp.551-567, 2003.
DOI : 10.1080/02724980244000620

G. Montagne, M. Laurent, A. Durey, and R. Et-bootsma, Movement reversals in ball catching, Experimental Brain Research, vol.129, issue.1, pp.87-92, 1999.
DOI : 10.1007/s002210050939

A. H. Morice, M. François, D. M. Jacobs, and G. Et-montagne, Environmental constraints modify the way an interceptive action is controlled, Experimental Brain Research, vol.192, issue.2, pp.397-411, 2010.
DOI : 10.1007/s00221-009-2147-0

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01391882

M. Neboit, L'analyse psychologique des taches et la définition des objectifs de la formation, 1977.

U. Neisser, Cognitive psychology, 1967.

R. Ni and G. J. Et-andersen, Detection of collision events on curved trajectories: Optical information from invariant rate-of-bearing change, Perception & Psychophysics, vol.21, issue.7, pp.1314-1324, 2008.
DOI : 10.3758/PP/70.7.1314

R. Olberg, Visual control of prey-capture flight in dragonflies, Current Opinion in Neurobiology, vol.22, issue.2, pp.267-271, 2011.
DOI : 10.1016/j.conb.2011.11.015

R. Olberg, A. Worthington, and K. Venator, Prey pursuit and interception in dragonflies, Journal of Comparative Physiology A: Sensory, Neural, and Behavioral Physiology, vol.186, issue.2, pp.155-162, 2000.
DOI : 10.1007/s003590050015

R. R. Oudejans, C. F. Michaels, F. C. Bakker, and K. Et-davids, Shedding some light on catching in the dark: Perceptual mechanisms for catching fly balls., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.25, issue.2, pp.531-542, 1999.
DOI : 10.1037/0096-1523.25.2.531

R. R. Oudejans, C. F. Michaels, F. C. Bakker, and M. A. Et-dolné, The relevance of action in perceiving affordances: Perception of catchableness of fly balls., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.22, issue.4, pp.879-891, 1996.
DOI : 10.1037/0096-1523.22.4.879

R. R. Oudejans, C. F. Michaels, B. Van-dort, and E. J. Et-frissen, To Cross or Not to Cross: The Effect of Locomotion on Street-Crossing Behavior, Ecological Psychology, vol.20, issue.3, pp.259-267, 1996.
DOI : 10.1037//0096-1523.10.5.683

Y. Page and C. Et-chauvel, Statistic accident analysis and definition of relevant scenarios. Rapport technique, LAB / PReVENT, 2004.

L. Peper, R. J. Bootsma, D. R. Mestre, and F. C. Et-bakker, Catching balls: How to get the hand to the right place at the right time., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.20, issue.3, pp.591-612, 1994.
DOI : 10.1037/0096-1523.20.3.591

J. Plumert, J. Kearney, J. Cremer, K. Recker, and J. Et-strutt, Changes in children???s perception-action tuning over short time scales: Bicycling across traffic-filled intersections in a virtual environment, Journal of Experimental Child Psychology, vol.108, issue.2, pp.322-337, 2011.
DOI : 10.1016/j.jecp.2010.07.005

J. M. Plumert, J. K. Kearney, and J. F. Et-cremer, Children's Perception of Gap Affordances: Bicycling Across Traffic-Filled Intersections in an Immersive Virtual Environment, Child Development, vol.13, issue.4, pp.1243-1253, 2004.
DOI : 10.1016/0001-4575(87)90020-0

K. Popper, N. Thyssen-rutten, P. Devaux, and J. Et-monod, La logique de la découverte scientifique, 1973.

J. Rasmussen, Skills, rules, and knowledge; signals, signs, and symbols, and other distinctions in human performance models, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, vol.13, issue.3, pp.257-266, 1983.
DOI : 10.1109/TSMC.1983.6313160

C. Richard, Task analysis of intersection driving scenarios : Information processing bottlenecks. Rapport technique FHWA-HRT-06-033, 2006.

S. Rossel, J. Corlija, and S. Schuster, Predicting three-dimensional target motion : How archer fish determine where to catch their dislodged prey, Journal of Experimental Biology, issue.21, pp.205-3321, 2002.

S. K. Rushton and J. P. Et-wann, Weighted combination of size and disparity : a computational model for timing a ball catch, Nature Neuroscience, vol.2, issue.2, pp.186-190, 1999.

F. Saad, Analyse et modèle de la tâche de conduite. L'analyse des comportements et le système de circulationroutì ere, Actes INRETS, 1987.

A. Salmoni, R. Schmidt, and C. Walter, Knowledge of results and motor learning: A review and critical reappraisal., Psychological Bulletin, vol.95, issue.3, pp.95355-386, 1984.
DOI : 10.1037/0033-2909.95.3.355

D. D. Salvucci, Modeling Driver Behavior in a Cognitive Architecture, Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, vol.48, issue.2, pp.362-380, 2006.
DOI : 10.1518/001872006777724417

D. D. Salvucci, E. Boer, and A. Liu, Toward an Integrated Model of Driver Behavior in Cognitive Architecture, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, vol.1779, issue.1, pp.1779-1788, 2001.
DOI : 10.3141/1779-02

G. Savelsbergh, H. Whiting, and R. Et-bootsma, Grasping tau., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.17, issue.2, p.315, 1991.
DOI : 10.1037/0096-1523.17.2.315

W. Schiff, Perception of impending collision: A study of visually directed avoidant behavior., Psychological Monographs: General and Applied, vol.79, issue.11, pp.791-817, 1965.
DOI : 10.1037/h0093887

W. Schiff, R. Oldak, and V. Shah, Aging persons' estimates of vehicular motion., Psychology and Aging, vol.7, issue.4, pp.518-525, 1992.
DOI : 10.1037/0882-7974.7.4.518

R. Schmidt, C. Lange, and D. Et-young, Optimizing summary knowledge of results for skill learning, Human Movement Science, vol.9, issue.3-5, pp.3-5325, 1990.
DOI : 10.1016/0167-9457(90)90007-Z

R. Schmidt, D. Young, S. Swinnen, and D. Shapiro, Summary knowledge of results for skill acquisition: Support for the guidance hypothesis., Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, vol.15, issue.2, pp.352-359, 1989.
DOI : 10.1037/0278-7393.15.2.352

J. Searle, Intentionality and Method, The Journal of Philosophy, vol.78, issue.11, pp.720-733, 1981.
DOI : 10.2307/2026582

C. E. Shannon, A mathematical theory of communication. Bell system technical journal, p.27, 1948.

M. Srinivasan, Insects as Gibsonian Animals, Ecological Psychology, vol.10, issue.3-4, pp.251-270, 1998.
DOI : 10.1080/10407413.1998.9652684

L. Staplin, D. Harvey, K. Lococo, and M. Et-tarawnch, Intersection geometry design and operational guidelines for older drivers and pedestrians. Rapport technique FHWA-RD-96-138, 1997.

N. Stepp and M. Et-turvey, On strong anticipation, Cognitive Systems Research, vol.11, issue.2, pp.148-164, 2010.
DOI : 10.1016/j.cogsys.2009.03.003

J. Tresilian, Empirical and theoretical issues in the perception of time to contact., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.17, issue.3, pp.865-876, 1991.
DOI : 10.1037/0096-1523.17.3.865

J. Tresilian, Approximate information sources and perceptual variables in interceptive timing., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.20, issue.1, pp.154-173, 1994.
DOI : 10.1037/0096-1523.20.1.154

J. Tresilian, Visually timed action: time-out for ???tau????, Trends in Cognitive Sciences, vol.3, issue.8, pp.301-310, 1999.
DOI : 10.1016/S1364-6613(99)01352-2

M. Turvey, Contrasting orientations to the theory of visual information processing., Psychological Review, vol.84, issue.1, pp.67-88, 1977.
DOI : 10.1037/0033-295X.84.1.67

M. Turvey and R. Shaw, The primacy of perceiving : An ecological reformulation of perception for understanding memory ´ editeur : Perspectives on memory research, pp.167-222, 1979.

M. Turvey, R. Shaw, and W. Et-mace, Issues in the theory of action : Degrees of freedom, coordinative structures and coalitions editeur : Attention and Performance VII, pp.557-595, 1978.

J. Van-der-kamp, G. Savelsbergh, and J. Et-smeets, Multiple information sources in interceptive timing, Human Movement Science, vol.16, issue.6, pp.787-821, 1997.
DOI : 10.1016/S0167-9457(97)00017-1

H. Van-der-molen and A. Et-bötticher, A hierarchical risk model for traffic participants, Ergonomics, vol.5, issue.4, pp.537-555, 1988.
DOI : 10.1111/j.1539-6924.1982.tb01389.x

P. Van-elslande, Dynamique des connaissances, catégorisation et attentes dans une conduite humaine située : l'exemple des " erreurs accidentelles " en conduite automobile, Thèse de doctorat, 2001.

P. Van-elslande, Erreurs de conduite et besoins d'aide??: une approche accidentologique en ergonomie, Le travail humain, vol.66, issue.3, pp.197-224, 2003.
DOI : 10.3917/th.663.0197

E. Van-loon, F. Khashawi, and G. Et-underwood, Visual Strategies Used for Time-to-Arrival Judgments in Driving, Perception, vol.17, issue.9, pp.1216-1229, 2010.
DOI : 10.1068/p6067

V. Uexküll and J. , Mondes animaux et monde humain, 1965.

J. Wann, R. Et-wilkie, L. Vaina, S. A. Beardsley, and S. K. Et-rushton, How Do We Control High Speed Steering?, Optic flow and beyond, pp.401-419, 2004.
DOI : 10.1007/978-1-4020-2092-6_18

W. Warren, Perceiving affordances: Visual guidance of stair climbing., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.10, issue.5, p.683, 1984.
DOI : 10.1037/0096-1523.10.5.683

W. H. Warren, O. G. Meijer, and K. Et-roth, Action modes and laws of control for the visual guidance of action Complex Movement Behaviour -The Motor-action controversy, pp.339-379, 1988.

W. H. Warren, The dynamics of perception and action., Psychological Review, vol.113, issue.2, pp.358-389, 2006.
DOI : 10.1037/0033-295X.113.2.358

G. Watson, S. Brault, R. Kulpa, B. Bideau, J. Butterfield et al., Judging the ???passability??? of dynamic gaps in a virtual rugby environment, Human Movement Science, vol.30, issue.5, pp.942-956, 2011.
DOI : 10.1016/j.humov.2010.08.004

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00536619

R. Wilkie and J. Et-wann, Controlling steering and judging heading: Retinal flow, visual direction, and extraretinal information., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.29, issue.2, pp.363-378, 2003.
DOI : 10.1037/0096-1523.29.2.363

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.211.5784

R. M. Wilkie and J. P. Et-wann, The Role of Visual and Nonvisual Information in the Control of Locomotion., Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, vol.31, issue.5, pp.31901-911, 2005.
DOI : 10.1037/0096-1523.31.5.901

. Modèle-hiérarchique-du-comportement....., Ce schéma fait appara??trera??tre une conception du comportement organisé en trois niveaux, allant des activités automatiques et peu coûteuses sur le plan cognitif (habilités) jusqu'aux activités conscientes de prise de décision. Ces trois niveaux de contrôle du comportement s'exécutent simultanément et chacun d'eux prend en entrée un type de donnée approprié (e.g., signaux sensoriels pour les habilités, connaissances sémantiques pour les décisions), 1983.

.. Schéma-inspiré-de-neboit, Nous pouvons constater que le " pivot " de la cognition est constitué par les traitements centraux de haut niveau, tandis que la perception et l'action sont deux processus auxiliaires situés des deux côtés du décours temporel de l'activité, p.17, 1977.

F. Illustration-du, . Gibson, and . Crooks, Le conducteurétudiéconducteurétudié est en bas. La zone qui se " déforme " au passage du véhicule entrant dans l'intersection illustre comment le conducteur pourrait percevoir les trajectoires possibles pour sa traversée, p.22, 1938.

.. Courbe-représentant-la-capacité-d, accélération maximale que le conducteur du véhicule simulé peut obtenir en fonction de sa vitesse instantannée Cette courbe est obtenue par l' ´ Equation 3.1.1, p.34

. .. Schéma-représentant-lesélémentsleséléments-essentiels-de-la-tâche-expérimentale, Nous manipulons le point de départ des participants (facteur d'Offset) qui correspondàcorrespondà une position plus ou moinséloignéemoinséloignée du point d'intersection. Dans la condition d'Offset nul etàetà vitesse initiale maintenue constante, le participant croise le point d'intersection en même temps que le centre de la fenêtre inter-véhiculaire. Le point de franchissement projeté représente la position o` u le participant va croiser la fenêtre (précoce, centrée, tardive) ` a vitesse maintenue constante en fonction des différents Offsets (précoce, nul, tardif respéctivement). Enfin, p.35

.. Principe-de-fonctionnement-d-'un-sac-fondé-sur-les-lois-de-contrôle, Panneau supérieur : une modélisation sous forme de loi de contrôle permettrait de calculer la distance entre le comportement réel (ligne bleue) et le comportement idéal prescrit par la loi de contrôle (ligne rouge), tandis qu'une modélisation fondée sur les capacités d'action du conducteur permettrait de calculer la distance du comportement réel aux limites d'action possible pour réussir la tâche (zone grisée) Panneau inférieur : ´ eloignement du comportement réel vis-` a-vis du comportement prescrit (ligne bleue) ou rapprochement entre le comportement réel et les limites d'action (ligne verte) pourrait donner lieù a un feedback de plus en plus intense, p.106

C. Algorithme, . .. K2, <. Kn}-modèle_vitesse, and . Sur, 1 Algorithme représentant la méthode de recherche de coefficients optimaux utilisée dans ce travail. C 0 <-conditions initiales {positions, vitesses, variables optiques} Vitesse <-vitesse mesurée dans la conditionétudiéeconditionétudiée Pour les coefficients {k1, pp.1-2