.. Contribution-autour-de-l-'environnement-auteur-windmash, 171 5.2 ´ Evaluation générale de la plateforme de conception proposée 173 5.2.1 ´ Evaluation du processus global de conception pour des usages pertinentsàpertinentsà l'´ ecolé elémentaire, p.173

.. Limite-des-travaux-et-perspectives, 204 5.3.1 Du point de vue de l'Ingénierie Dirigée par les Modèles, 204 5.3.2 Du point de vue de l'utilisabilité de l'environnement WINDMash205 5.3.3 Généricité de l'approche et des contributions . . . . . . . . . . 208

P. Altinel, S. Brown, R. Cline, E. Kartha, V. Louie et al., Suitè a un travail mené avec des enseignants de terrain de l'´ ecolé elémentaire , nous avons identifié les besoins pour une plateforme de conception dont les [ABC + 07 Damia -a data mashup fabric for intranet applications Mashlight: a lightweight mashup framework for everyone, Les contributions scientifiques présentées dans ce manuscrit ontétéontété décrites en plusieurs parties Proceedings of the 33rd International Conference on Very Large Data Bases 2nd Workshop on Mashups, Enterprise Mashups and Lightweight Composition on the Web RDFa in XHTML: Syntax and Processing. Recommendation, W3C, pp.1370-1373, 2007.

N. Vincent-aleven, B. M. Mclaren, J. Sewall, and K. R. Koedinger, Penser l'espace et le temps en cours d'histoire et géographie Didactiques, apprentissages, enseignements A new paradigm for intelligent tutoring systems: Exampletracing tutors. I, J. Artificial Intelligence in Education, vol.19, issue.2, pp.105-154, 2009.

M. Abrams, C. Phanouriou, A. L. Batongbacal, S. M. Williams, J. E. Shusteratw08-]-f et al., UIML: an applianceindependent XML user interface language [Arc92] A metamodel for the runtime architecture of an interactive system: the uims tool developers workshop. SIGCHI Bull Models transformation to implement a project-based collaborative learning (pbcl) scenario : Moodle case study, 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 08)Aud09] L. Audibert. UML 2: De l'apprentissagè a la pratique. Info +. Ellipses Marketing, pp.1695-170832, 1992.

J. Mortimer, C. Adler, and . Van-doren, How to Read a Book, Touchstone, 1972.

[. Barbier, Supporting the uml state machine diagrams at runtime, Model Driven Architecture Foundations and Applications, pp.338-348, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00384599

[. Bringay, C. Barry, and J. Charlet, Les documents et les annotations du dossier patient hospitalier. Information -Interaction -Intelligence, pp.191-211, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/sic_00001024

M. Baldonado, S. Cousins, J. Gwizdka, and A. Paepcke, Notable: At the intersection of annotations and handheld technology, Proceedings of the Second International Symposium on Handheld and Ubiquitous Computing, pp.100-113, 2000.

[. Burnett, C. Cook, and G. Rothermel, End-user software engineering, Communications of the ACM, vol.47, pp.53-58, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01405092

J. Bézevin and B. Erwan, Dupé Grégoire, and Valduriez Patricx. The atl transformation-based model management framework, 2003.

[. Bessonnat, Apprendrè a ´ ecrire une fiche de lecture, 1996.

T. [. Blackwell and . Green, A Cognitive Dimensions Questionnaire Optimised for Users, Proceedings of 12th Workshop of the Psychology of Programming Interest Group, pp.137-154, 2000.

J. Bézivin and O. Gerbé, Towards a precise definition of the omg/mda framework, Proceedings of the 16th IEEE international conference on Automated software engineering, ASE '01, p.273, 2001.

L. Baresi and S. Guinea, Mashups with mashlight, Service-Oriented Computing -8th International Conference, ICSOC 2010 Proceedings, pp.711-712, 2010.

]. E. Bil91 and . Bilange, An approach to oral dialogue modelling, Proceeding of Second Venaco Workshop on the structure of multimodal dialogue, pp.1-12, 1991.

C. Boulanger and K. Lotigie, Frise d'une journée en cp, Grand N, issue.66, pp.23-33, 2000.

[. Berners-lee, Notation 3 (n3) a readable rdf syntax, 2006.

[. Berners-lee, J. Hendler, and O. Lassila, The semantic web, Scientific American, vol.284, issue.5, pp.34-43, 2001.

D. Beckett and B. Mcbride, RDF/XML Syntax Specification (Revised) Recommendation, W3C, 2004.

]. C. Boc03 and . Bock, Uml without pictures, pp.33-35, 2003.

[. Boehm, A spiral model of software development and enhancement, SIGSOFT Softw. Eng. Notes, vol.11, issue.4, pp.14-24, 1986.

[. Botturi, E2ml -educational environment modeling language, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2003, pp.304-311, 2003.

[. Boullier, Conception de l'application forbes, 2007.

J. Boullier, Et si les enseignantsétaientenseignantsétaient mis en situation de pouvoir assurer tout le processus de scénarisation des applicationséducatives applicationséducatives ? problématique et contexte de mise en oeuvre, Conférence RJC-EIAH 2008, pp.51-56, 2008.

[. Biörnstad and C. Pautasso, Service-oriented computing icsoc 2007 workshops. chapter Let It Flow: Building Mashups with Data Processing Pipelines, pp.15-28, 2009.

[. Bras, Entre relations temporelles et relations de discours HabilitationàHabilitationà diriger les recherches en Informatique de l, 2008.

S. Britts, Dialog management in interactive systems: a comparative survey, SIGCHI Bull, vol.18, issue.3, pp.30-42, 1987.

[. Broisin and P. Vidal, Une approche conduite par les mod` eles pour le traçage des activités des utilisateurs dans des EIAH hétérogènes . Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l' ´ Education et la Formation, 2007.

M. Bolin, P. Webber, T. Rha, R. C. Wilson, and . Miller, Automation and customization of rendered web pages, Proceedings of the ACM Conference on User Interface Software and Technology (UIST), pp.163-172, 2005.

[. Carron, Observation dans les environnements informatiques pour l'apprentissage humain (HDR), 2011.
DOI : 10.3166/ria.25.223-251

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01354560/document

E. Gavin, E. S. Churcher, C. Atwell, and . Souter, Dialogue management systems: a survey and overview, 1997.

G. Calvary, L. Coutaz, M. Bouillon, Q. Florins, L. Limbourg et al., The cameleon reference framework, 2002.

G. Calvary, J. Coutaz, D. Thevenin, Q. Limbourg, L. Bouillon et al., A unifying reference framework for multi-target user interfaces, Interacting with Computers, vol.15, issue.3, pp.289-308, 2003.

M. F. Costabile, D. Fogli, P. Mussio, and A. Piccinno, End-User Development: The Software Shaping Workshop Approach, End User Development, pp.183-205, 2006.

P. [. Caffiau, L. Girard, D. L. Guittet, and . Scapin, Hierarchical structure: A step for jointly designing interactive software dialog and task model, Proceedings of the 13th International Conference on HCI, pp.664-673, 2009.

]. R. Che92 and . Chevallier, Studia: mise en oeuvre d'un modèle dynamique de dialogue dans un tuteur intelligent, 1992.

A. Cypher, D. C. Halbert, D. Kurlander, H. Lieberman, D. Maulsby et al., Watch what I do: programming by demonstration, 1993.

K. Stuart, T. P. Card, A. Moran, and . Newell, The Psychology of Human-Computer Interaction, 1983.

C. Combemale, Ingénierie Dirigée par les Modèles (IDM) ? ´ Etat de l'art, 2008.

[. Coster, L'acquisition et la construction de la notion de temps chez les enfants de 5 ` a 9 ans, 2004.

J. Coutaz, PAC, on object oriented model for dialog design, Interact'87, pp.431-436, 1987.

M. Coquidé and M. Prieur, Espace et temps dans la scolarité obligatoire, 2010.

[. Crampes, Méthode orientée-objet intégrale MACAO : démarche participative pour l'analyse, la conception et la réalisation de logiciels MACAO : Méthode d'Analyse et de Conception d'Applications Orientées-Objet. [Cur92] ACM SIGCHI curricula for human-computer interaction, Technosup. Ellipses, 1992.

P. Dragicevic and J. Fekete, Référentiels aspectotemporels : une approche formelle et cognitive appliquée au français. 2` eme Congrès Mondial de Linguistique Française Strengths and weaknesses of software architectures for the rapid creation of tangible and multimodal interfaces Visual programming language in geographic information systems, Support for input adaptability in the icon toolkit Proceedings of the 6th international conference on Multimodal interfaces ACM. [DG10] Jean-Pierre Desclés and Zlatka Guentcheva Proceedings of 2nd international conference on Tangible and Embedded InteractionDob11] Zdena Dobesova Proceedings of the 2nd international conference on Applied informatics and computing theory World Scientific and Engineering Academy and Society (WSEAS), pp.212-219, 2004.

J. Denègre, F. Enhabert, A. Borillo, M. Gaio, C. Sallaberry et al., Traitements sémantiques pour l'information géographique : Textes et cartes, eclipse.org/modeling/emf/. [Eer06] Matthew Eernisse. Build your own ajax web applications, 2004.

R. Ennals and M. Garofalakis, Mashmaker: Mashups for the masses, Proceedings of the 27th ACM SIGMOD International Conference on Management of Data, pp.1116-1118, 2007.

. Em10-]-valérie-emin-martinez, Modélisation dirigée par les intentions pour la conception, le partage et la réutilisation de scénarios pédagogiques, 2010.

[. Etcheverria, Les chemins ruraux et leur revalorisation touristico-culturelle. L'exemple du Pays basque, FMV07] Christine Ferraris, Christian Martel, and Laurence Vignollet. Helping teachers in designing cscl scenarios: a methodology based on the ldl language. In CSCL, pp.193-195, 1999.

J. D. Forbes, Le voyage aux Pyrénées de James D. Forbes en 1835, Cairn Eds, 2001.

M. Gaio, Traitements de l'information géographique : Représentations et structures, 2001.

. Geodjango, A world-class geographic web framework, 2009.

D. [. Gabay and . Gabay, UML 2 Analyse et conception -: Mise en oeuvre guidée avecétudesavecétudes de cas, Etudes et développement. Dunod, 2008.

[. Guerrero-garcia, J. M. Gonzalez-calleros, J. Vanderdonckt, and J. Munoz-arteaga, A theoretical survey of user interface description languages: Preliminary results, Proceedings of the 2009 Latin American Web Congress, LA-WEB '09, pp.36-43, 2009.

J. [. Guerrero-garcia, J. M. Vanderdonckt, and . Gonzalez-calleros, Towards a multi-user interaction meta-model, IAG Working Paper, vol.28, issue.08, 2008.

M. Giese, T. Mistrzyk, A. Pfau, G. Szwillus, and M. Detten, Amboss: A task modeling approach for safety-critical systems, Proceedings of the 2nd Conference on Human-Centered Software Engineering and 7th International Workshop on Task Models and Diagrams, pp.98-109, 2008.

F. [. Granier and . Picot, La place des documents dans l'enseignement de l'histoire et de la géographie Apprendre l'histoire et la géographiè a l'´ ecole, Colloque, 2004.

]. M. Gre86 and . Green, A survey of three dialogue models, ACM Trans. Graph, vol.5, pp.244-275, 1986.

[. Guerraz, C. R. Mikác, and R. Deltour, Multimedia authoring for communities of teachers, International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, vol.2, issue.3, pp.1-18, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00189319

D. [. Gamboa and . Scapin, Editing MAD* task descriptions for specifying user interfaces, at both semantic and presentation levels, Proceedings of Fourth Int. Workshop on Design, Specification, and Verification of Interactive Systems, pp.193-208, 1997.

M. Gaio, C. Sallaberry, and P. Etcheverry, Christophe Mar-quesuzà a, and Julien Lesbegueries. A global process to access documents'contents from a geographical point of view, Journal of Visual Languages and Computing, pp.3-23, 2008.

]. L. Guy01 and . Guyot, ´ Evaluer aucolì ege : Mobiliser les repères spatiochronologiques et les documents patrimoniaux Echelles. Bulletin de liaison des professeurs n12. [HB11] Tom Heath and Christian Bizer. Linked Data: Evolving the Web into a Global Data Space. Synthesis Lectures on the Semantic Web: Theory and Technology, 2001.

[. Hartson and P. D. Gray, Temporal aspects of tasks in the user action notation, Hum.-Comput. Interact, vol.7, issue.1, pp.1-45, 1992.

D. Hix and H. Hartson, Developing User Interfaces: Ensuring Usability Through Product & Process, 1993.

R. Hennicker and N. Koch, Modeling the user interface of web applications with UML, Workshop of the pUML-Group held together with the " UML " 2001 on Practical UML-Based Rigorous Development Methods -Countering or Integrating the eXtremists, pp.158-172, 2001.

D. F. Huynh, D. R. Karger, and R. C. Miller, Exhibit: Lightweight structured data publishing, Proceedings of the 16th International World Wide Web Conference, pp.737-746, 2007.

D. Harel and R. Marelly, Come, Let's Play: Scenario-Based Programming Using LSC's and the Play-Engine, 2003.

D. F. Huynh, S. Mazzocchi, and D. R. Karger, Piggy bank: Experience the semantic web inside your web browser, Proceedings of the International Semantic Web Conference (ISWC), pp.413-430, 2005.

[. Hsieh, Intelligent tutoring system authoring tool for manufacturing engineering education, International Journal of Engineering Education, vol.17, pp.569-579, 2001.

]. P. Hua96 and . Huart, Définition d'un poste de lecture active de documentsélectrodocumentsélectroniques, 1996.

[. Iksal, Ingénierie de l'observation basée sur la prescription en EIAH (HDR), 2012.

[. Ims, Ims learning design information model, 2003.

[. Interactif, Méthodes agiles : l'´ etat des lieux, 2001.

J. Bézivin, M. Blay, M. Bouzeghoub, J. Estublier, and J. Favre, Rapport de synthèse de l'action spécifique cnrs sur l'ingénierie dirigée par les modèles, 2005.

[. Jézéquel, B. Combemale, and D. Vojtisek, Ingénierie Dirigée par les Modèles : des conceptsàconceptsà la pratique, Références sciences. Ellipses, 2012.

A. Jhingran, Enterprise information mashups: Integrating information , simply, Proceedings of the 32nd International Conference on Very Large Data Bases, pp.3-4, 2006.

E. Bonnie, D. E. John, and . Kieras, The goms family of user interface analysis techniques: Comparison and contrast, ACM Transactions on Computer-Human Interaction, vol.3, pp.320-351, 1996.

[. Jetter, W. A. König, and H. Reiterer, Understanding and designing surface computing with zoil and squidy, CHI 2009 Workshop -Multitouch and Surface Computing, 2009.

C. B. Jones, R. Purves, A. Ruas, M. Sanderson, M. Sester et al., Spatial information retrieval and geographical ontologies an overview of the spirit project, Proceedings of the 25th annual international ACM SIGIR conference on Research and development in information retrieval, SIGIR '02, pp.387-388, 2002.

[. Johnson, S. Wilson, P. Markopoulos, and J. Pycock, Adept: Advanced design environment for prototyping with task models, Proceedings of the INTERACT '93 and CHI '93 conference on Human factors in computing systems, CHI '93, p.56, 1993.

A. J. Ko, R. Abraham, L. Beckwith, A. Blackwell, M. Burnett et al., The state of the art in end-user software engineering, ACM Comput. Surv, vol.4321, issue.3, pp.1-2144, 2011.

[. Kergosien, Point de vue ontologique de fonds documentaire territorialisés indexés, 2011.

F. John, J. M. Koegel, and . Heines, Improving visual programming languages for multimedia authoring, ED-MEDIA '93, World Conference on Educational Multimedia and Hypermedia, pp.286-293, 1993.

J. Kahan and M. Koivunen, Annotea: an open rdf infrastructure for shared web annotations, Proceedings of the 10th international conference on World Wide Web, WWW '01, pp.623-632, 2001.

[. Kohler, U. Nickel, J. Niereand, and A. Zandorf, Using UML as visual programming language, 1999.

E. Glenn, S. T. Krasner, and . Pope, A cookbook for using the model-view controller user interface paradigm in smalltalk-80, J. Object Oriented Program, vol.1, pp.26-49, 1988.

M. Krieger, From scrapbook to mashup: A review of end-user web programming tools and supporting toolkits, 2007.

A. Werner, R. König, H. Rädle, and . Reiterer, Interactive design of multimodal user interfaces -reducing technical and visual complexity, Journal on Multimodal User Interfaces, vol.3, issue.3, pp.197-213, 2010.

P. Laforcade, Méta-modélisation UML pour la mise en oeuvre de situationsprobì emes coopératives, 2004.

C. Laborde and B. Capponi, Cabri géomètre, constituant d'un milieu pour l'apprentissage de la notion de figure géométrique, Recherche en didactique des mathématiques, vol.14, issue.12, pp.165-210, 1994.

J. Lehuen, Un modèle de dialogue dynamique et générique intégrant l'acquisition de sa compétence linguistique -le système COALA, 19971997.

[. Luong and P. Etcheverry, An interaction model and a framework dedicated to web-based geographic applications, Proceedings of the International Conference on Management of Emergent Digital EcoSystems, pp.235-242, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00656761

[. Luong, P. Etcheverry, and T. Nodenot, A visual programming language for designing interactions embedded in web-based geographic applications, Proceedings of the 2012 ACM international conference on Intelligent User Interfaces, IUI '12, pp.207-216, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00686530

[. Luong, P. Etcheverry, and T. Nodenot, Wind: an interaction lightweight programming model for geographical web applications, Geospatial Free and Open Source Software in the 21st Century, Lecture Notes in Geoinformation and Cartography, pp.211-225, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00634743

J. Lesbegueries, Plate-forme pour l'indexation spatiale multiniveaux d'un corpus territorialisé, 2007.

]. W. Lev96 and . Levelt, Perspective taking and ellipsis in spatial descriptions, Language and space, pp.77-107, 1996.

[. Lesbegueries, M. Gaio, and P. Loustau, Geographical information access for non-structured data, Proceedings of the 2006 ACM symposium on Applied computing, SAC '06, pp.83-89, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00408559

A. Paul, M. F. Longley, D. J. Goodchild, D. W. Maguire, and . Rhind, Geographic Information Systems and Science, 2005.

[. Leshed, E. M. Haber, T. Matthews, and T. Lau, Coscripter: automating & sharing how-to knowledge in the enterprise, Proceedings of the twenty-sixth annual SIGCHI conference on Human factors in computing systems, CHI '08, pp.1719-1728, 2008.

R. [. Landau and . Jackendoff, Where " in Spatial Language and Spatial Cognition, Behavioral and Brain Sciences, vol.16, issue.2, pp.217-238, 1993.

H. Liu and H. Lieberman, Metafor: visualizing stories as code, Proceedings of the 10th international conference on Intelligent user interfaces, IUI '05, pp.305-307, 2005.

[. Lesbegueries and P. Loustau, Extraction et interprétation d'information géographique dans des données non structurées, COnférence en Recherche d'Infomations et Applications, pp.347-352, 2006.

[. Luong, S. Laborie, and T. Nodenot, A framework with tools for designing web-based geographic applications, Proceedings of the 11th ACM symposium on Document engineering, pp.33-42, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00634732

P. Laforcade, T. Nodenot, C. Choquet, and P. Caron, Model-Driven Engineering (MDE) and Model-Driven Architecture (MDA) applied to the Modeling and Deployment of Technology Enhanced Learning (TEL) Systems: promises, challenges and issues, pp.116-136, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00372442

P. Loustau, T. Nodenot, and M. Gaio, Design principles and first educational experiments of piir, a platform to infer geo-referenced itineraries from travel stories, International Journal of Interactive Technology and Smart Education, pp.23-29, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00452668

[. Luong and T. Nodenot, Philippe Lopistéguy, and ChristopheMarquesuzà a. A framework to author educational interactions for geographical web applications, Proceedings of the 4th European Conference on Technology Enhanced Learning: Learning in the Synergy of Multiple Disciplines, EC-TEL '09, pp.769-775, 2009.

P. Loustau, Interprétation automatique d'itinéraires dans des récits de voyages, 2008.

[. Lieberman, F. Paternò, M. Klann, and V. Wulf, End-User Development: An Emerging Paradigm, End User Development of Human-Computer Interaction Series, chapter 1, pp.1-8

A. Le-parc-lacayrelle, M. Gaio, and C. Sallaberry, La composante temps dans l'information géographique textuelle. Revue Document Numérique, pp.129-148, 2007.

[. Limbourg, C. Pribeanu, and J. Vanderdonckt, Towards uniformed task models in a Model-Based approach, Proceedings of the 8th International Workshop on Interactive Systems: Design, Specification , and Verification-Revised Papers, DSV-IS '01, pp.164-182, 2001.

[. Lesbegueries, C. Sallaberry, and M. Gaio, Associating spatial patterns to text-units for summarizing geographic information, ACM Proceedings of ACM SIGIR 2006. GIR, Geographic Information Retrieval, pp.40-43, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00325289

Q. Limbourg and J. Vanderdonckt, Usixml: A user interface description language supporting multiple levels of independence, ICWE Workshops, pp.325-338, 2004.

Y. A. Asensio-pérez, . Dimitriadis, M. Iván, I. Jorrín-abellán, and B. Ruiz-requies, Collage: A collaborative learning design editor based on patterns, Educational Technology & Society, vol.9, issue.1, pp.58-71, 2006.

C. C. Marshall, Annotation: from paper books to the digital library, Proceedings of the second ACM international conference on Digital libraries, DL '97, pp.131-140, 1997.

C. Marion, What is interaction design and what does it mean to information designers?, 1999.

M. [. Mahfoudhi, D. Abed, and . Tabary, From the formal specifications of user tasks to the automatic generation of the HCI specifications, pp.331-347, 2001.

M. [. Mellor and . Balcer, Executable UML -A Foundation for Model- Driven Architecture, 2002.

P. Muller, F. Fondement, and B. Baudry, Modeling modeling, Proceedings of the 12th International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems, MODELS '09, pp.2-16
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00477528

Y. Miao, Cosmos: Facilitating learning designers to author units of learning using ims ld, Proceedings of the 2005 conference on Towards Sustainable and Scalable Educational Innovations Informed by the Learning Sciences: Sharing Good Practices of Research, Experimentation and Innovation, pp.275-282, 2005.

D. Mille, Modèles et outils logiciels pour l'annotation sémantique de documents pédagogiques, 2005.

G. Richard, B. A. Mcdaniel, and . Myers, Getting more out of programming-by-demonstration, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems: the CHI is the limit, CHI '99, pp.442-449, 1999.

B. [. Martin, B. Mikhak, and . Silverman, Metacricket: a designer's kit for making computational devices, IBM Syst. J, vol.39, pp.3-4795, 2000.

. Moggridge, Designing Interactions, 2007.

D. Moody, The physics of notations: Toward a scientific basis for constructing visual notations in software engineering, IEEE Trans. Softw. Eng, vol.35, pp.756-779, 2009.

F. [. Mori, C. Paterno, and . Santoro, Design and development of multidevice user interfaces through multiple logical descriptions, IEEE Trans. Softw. Eng, vol.30, pp.507-520, 2004.

L. Martel, C. Vignollet, E. Ferraris, S. Villiot-leclercq, and . Ouari, Ppdesigner: An editor for pedagogical procedures, Proceedings of the 4th European Conference on Technology Enhanced Learning: Learning in the Synergy of Multiple Disciplines, EC-TEL '09, pp.379-384, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948775

. A. Brad and . Myers, Taxonomies of visual programming and program visualization, Journal of Visual Languages and Computing, vol.1, pp.97-123, 1990.

B. A. Nardi, Some reflections on the application of activity theory Context and consciousness: Activity theory and human-computer interaction, pp.235-246, 1996.

]. N. Ngu05 and . Nguyen, Dialogue homme-machine : Modélisation de multisession, 2005.

[. Narayanan and R. Hübscher, Visual language theory: towards a human computer interaction perspective, pp.87-128

]. Nic87 and . Nicaud, APLUSIX : un système expert de résolution pédagogique d'exercices d'algèbre, 1987.

[. Nodenot and P. Laforcade, Learning from a planets game: Elements of a didactical transposition described with the cpm language, 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, pp.1164-1165, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00405763

[. Nodenot, P. Laforcade, and X. L. Pallec, Visual Design of coherent Technology-Enhanced Learning Systems: a few lessons learned from CPM language, pp.254-280, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00343605

[. Nodenot and P. Laforcade, Christian Sallaberry, and ChristopheMarquesuzà a. A uml profile incorporating separate viewpoints when modeling co-operative learning situations, IEEE International Conference on Information Technology : Research and Education, pp.605-609, 2003.

[. Nodenot, C. Marquesuzaá, P. Laforcade, and C. Sallaberry, Model based engineering of learning situations for adaptive web based educational systems, Proceedings of the 13th Bibliographie international World Wide Web conference on Alternate track papers & posters, WWW Alt. '04, pp.94-103, 2004.

T. Nodenot, ContributionàContributionà l'ingénierie dirigée par les modèles en eiah : le cas des situationsprobì emes coopératives Habilitationà Habilitationà diriger les recherches en Informatique de l, 2005.

[. Nodenot, Etude du potentiel de l'api wind pour la production d'applications pédagogiques dans le domaine du spatio-temporel, 2011.

A. Donald and . Norman, The Psychology Of Everyday Things, 1988.

V. Normand, Le Modèle Siroco : de la spécification conceptuelle des interfaces utilisateuràutilisateurà leur réalisation, Thèse de doctorat Informatique préparée au Laboratoire de Génie Informatique (IMAG), 1992.

U. Ogbuji, The languages of the semantic web, 2002.

C. Thomas, A. Ormerod, and . Shepherd, Using task analysis for information requirements specification: The SGT method, pp.1-24, 2004.

V. Paillas, Intérêt des applications " wind " pour l'exploitation pédagogique de textes décrivant des itinéraires : les pratiques d'annotation au service du lire et interpréter différents langages, 2011.

. B. Sean and . Palmer, The semantic web: An introduction, 2001.

]. V. Pal03 and . Pallota, Computational dialogue models, 2003.

[. Palacio, Combinaison de critères par contraintes pour la Recherche d'Information Géographique, 2010.

[. Papert, Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas, 1980.

[. Paternò, Concurtasktrees : An engineered approach to modelbased design of interactive systems. The Handbook of Task Analysis for HumanComputer Interaction, pp.1-18, 1999.

[. Paterno, Model-Based Design and Evaluation of Interactive Applications, 1999.

[. Pinheiro, N. W. Silva, and . Paton, User interface modeling in umli, IEEE Software, vol.20, issue.4, pp.62-69, 2003.

G. E. Pfaff, User Interface Management Systems, 1985.

M. [. Lundgren-cayrol and G. Léonard-paquette, The MOT+ Visual Language for Knowledge-Based Instructional Design, chapter VIII, 2007.

[. Paternò, C. Mancini, and S. Meniconi, Concurtasktrees: A diagrammatic notation for specifying task models, Proceedings of the IFIP TC13 Interantional Conference on Human-Computer Interaction, INTERACT '97, pp.362-369, 1997.

P. Palanque and F. Paternò, Design, specification, and verification of interactive systems, SIGSOFT Softw. Eng. Notes, vol.26, issue.1, pp.74-75, 2001.

F. Paternò and C. Santoro, A unified method for designing interactive systems adaptable to mobile and stationary platforms, Interacting with Computers, vol.15, issue.3, pp.349-366, 2003.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies : Approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

A. E. Roulet, J. Auchlin, C. Moeschler, M. Rubattel, and . Schelling, L'articulation du discours en français contemporain, 1985.

R. Darrell and . Raymond, Characterizing visual languages, Proc. 1991 IEEE Workshop on Visual Languages. (Kobe, pp.176-182, 1991.

J. Rumbaugh, I. Jacobson, G. Booch, and E. Burr, Véronique Campillo, and Véronique Warion UML 2 : guide de référence. CampusPress Référence, La couv. porte en plus : Un ouvrage de référence complet sur le langage UML 2.0 et ses versions antérieures, 2004.

M. Resnick, J. Maloney, A. Monroy-hernández, N. Rusk, E. Eastmond et al., Scratch: programming for all, Commun. ACM, issue.11, pp.5260-67, 2009.

F. [. Resnick, R. Martin, B. Sargent, and . Silverman, Programmable bricks: toys to think with, IBM Syst. J, vol.35, pp.3-4443, 1996.

L. Robert, Annotation et visualisation interactives de documents hypermédias, 2001.

A. Repenning and C. Perrone, Programming by example: programming by analogous examples, Commun. ACM, vol.43, issue.3, pp.90-97, 2000.
DOI : 10.1145/330534.330546

[. Richard, Y. Prié, and S. Calabretto, Lecture active de documents audiovisuels : organisation de connaissances personnelles par la structuration d'annotations, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00509864

Y. Rogers, H. Sharp, and J. Preece, Interaction Design: Beyond Human -Computer Interaction, 2011.

[. Scaffidi, Sharing, finding and reusing end-user code for reformatting and validating data, J. Vis. Lang. Comput, vol.21, issue.4, pp.230-245, 2010.

[. Sarramia, R. Champagnat, and P. Estraillier, Méthodologie de conception d'une application interactivè a exécution adaptative -Conception d'un AIEA, Hypermedias, Hypertests, Products, Tools and Methods (H2PTM'07), pp.289-294, 2007.

E. Seidewitz, What models mean, IEEE Software, pp.26-32, 2003.

E. Seidewitz, What models mean, IEEE Softw, vol.20, issue.5, pp.26-32, 2003.

N. Bill, G. Schilit, M. N. Golovchinsky, and . Price, Beyond paper: supporting active reading with free form digital ink annotations, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, CHI '98, pp.249-256, 1998.

A. Swartz and J. Hendler, The semantic web: A network of content for the digital city, Proceedings Second Annual Digital Cities Workshop, 2001.

N. C. Shu, Visual programming: Perspectives and approaches, IBM Systems Journal, vol.38, issue.23, pp.199-221, 1999.

]. Sil00 and . Silva, User interface declarative models and development environments: A survey, Proceedings of DSV- IS2000, pp.207-226, 2000.

A. Sears and J. A. Jacko, The Human-Computer Interaction Handbook: Fundamentals, Evolving Technologies and Emerging Applications, 2007.

C. [. Scapin and . Pierret-goldbreich, Towards a method for task description : MAD, Proceedings of Work with Display Units (WWU '89), pp.27-34, 1989.

C. Sallaberry, A. Royer, P. Loustau, M. Gaio, and T. Joliveau, GeoStream: Spatial information indexing within textual documents supported by a dynamically parameterized web service, Proceedings of the International Opensource Geospatial Research Symposium, OGRS'09, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00451949

A. Scharl and K. Tochtermann, The Geospatial Web: How Geobrowsers , Social Software and the Web 2.0 are Shaping the Network Society (Advanced Information and Knowledge Processing), 2007.
DOI : 10.1007/978-1-84628-827-2

B. Stiegler, Annotation, navigation, ´ editionélectroniqueeditionélectronique : Vers une géographie de la connaissance Actes du séminaire " Hypermédias , Education et Formation, 1995.

[. Tarby and M. Barthet, The diane+ method, Presses Universitaires de Namur, 1996. [tre92] Le trésor de la langue française, pp.95-120, 1992.

]. E. Use96 and . Usery, A feature-based geographic information system model Journal of The American Society for Photogrammetry and Remote Sensing, pp.833-838, 1996.

[. Véron, Modélisation de la composante annotative dans les documentsélectroniquesdocumentsélectroniques, 1997.

M. Völkel, M. Krötzsch, D. Vrandecic, H. Haller, and R. Studer, Semantic Wikipedia, Proceedings of the 15th international conference on World Wide Web , WWW '06, pp.585-594, 2006.
DOI : 10.1145/1135777.1135863

[. Villiot-leclercq, Modèle de soutienàsoutienà l'´ elaboration etàetà la réutilisation de scénarios pédagogiques, 2007.

C. Gerrit, . Van-der, B. F. Veer, . Lenting, A. J. Bas et al., Gta: Groupware task analysis -modeling complexity, Acta Psychologica, vol.91, pp.297-322, 1996.

H. [. Vogten and . Martens, Coppercore ? the ims learning design engine, 2003.

[. Vojtisek, Comment allons-nous développer d'ici 5 ` a 10 ans ?, mars 2012

R. Vuillemot and B. Rumpler, A web-based interface to design information visualization, Proceedings of the International Conference on Management of Emergent Digital EcoSystems, MEDES '09, pp.172-26179, 2009.
DOI : 10.1145/1643823.1643856

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01437795

J. Wong and J. I. Hong, Making mashups with marmite, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '07, pp.1435-1444, 2007.
DOI : 10.1145/1240624.1240842

. Wika and . Wikipédia, Méthode agile

. Wikb and . Wikipédia, Pédagogie active

A. Woodruff and C. Plaunt, GIPSY: Automated geographic indexing of text documents, Journal of the American Society for Information Science, vol.45, issue.9, pp.645-655, 1994.
DOI : 10.1002/(SICI)1097-4571(199410)45:9<645::AID-ASI2>3.0.CO;2-8

[. Yang, M. M. Burnett, E. Dekoven, M. Moshé, and . Zloof, Representation Design Benchmarks: A Design-Time Aid for VPL Navigable Static Representations, Journal of Visual Languages & Computing, vol.8, issue.5-6, pp.8-13, 1997.
DOI : 10.1006/jvlc.1997.0047

[. Ziadi, X. Blanc, and A. Raji, From Requirements to Code Revisited, 2009 IEEE International Symposium on Object/Component/Service-Oriented Real-Time Distributed Computing, pp.228-235, 2009.
DOI : 10.1109/ISORC.2009.29

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00470512

. La-thèse-d-'eric-kergosien, Ker11] s'est focalisée sur l'exploitation de la facette thématique de l'information géographique Le travail a permis d'extraire, ` a partir d'un corpus de textes, des représentations sémantiques mettant en avant un territoire. Il s'appuie sur le travail d

B. Annexe and . Géographie, Espace, Temps et Histoirè a l'´ ecole primaire et aucolì ege au récit par le professeur : sa parole est indispensable pour capter l'attention deséì eves grâcè a un récit incarné et pour dégager l'essentiel de ce qu'ils doivent retenir

. Découverte-du-temps, Histoire A l'´ ecole primaire, le programme d'Histoire vise l'acquisition de repères permettant " d'identifier et de caractériser simplement les grandes périodes qui serontétudiéesserontétudiées au colì ege. Elle s'effectue dans l'ordre chronologique par l'usage du récit et l'observation de quelques documents patrimoniaux " . Les repèresrepèresétudiés permettront de " s'assurer que leséì eves

. Si-l-'histoire-nationale-reste-essentielle, Europe et du monde La recherche du sens des repères, ´ evénements , hommes et oeuvres, est devenue essentielle. Les collégiens apprennentégalementapprennentégalement, de façon progressive, ` a identifier etàetà analyser les différentes sources de l'histoire. Enfin, commè a l'´ ecole primaire, l'enseignement de l'histoire s'articule avec celui de l'histoire des arts qui passe toujours par l'´ etude d'oeuvres. Cependant, sur ce planégalementplanégalement, les perspectives sontélargiessontélargies : certaines oeuvres fondamentales déjà abordésabordésà l'´ ecole primaire peuvent se retrouver, 2008.

. Elle-se-construit, demanì ere progressive, autour de quatre composantes : se repérer dans le temps, représenter le temps, utiliser les représentations du temps, se représenter le temps

. Toutefois, utilisation de processus de conception correspondant aux mod` eles séquentiels et linéaires (comme les modèles en cascade ou en V) a révélé que les C.1. Cycles de vie du logiciel utiles pour l'utilisateur est souvent demandé par des utilisateurs des versions multiples d'une restitution (qu'elle soit imprimable ou consultablè a l'´ ecran) : dans le cas d'un projet RAD, on cherchè a produire une restitution unique

?. Dsdm, Dynamic Software Development Method ) est une méthode basée sur RAD qui lecompì ete en offrant les principes prenant en compte l

?. Xp, eXtreme Programming) est une méthode agile de développement d'un logiciel plusparticulì erement concentrée sur l'aspect réalisation d'une application

?. Le, lean " est un terme inventéinventéà la fin des années 1980 par uné equipe de chercheurs du MIT pour décrire le système de production de Toyota (TPS)

U. Une-ressource-est-n-'importe-quoi-identifié-par-une, Uniform Resource Identifier ) associée. Une ressource est une structure uniforme de trois parties : le sujet, le prédicat et l'objet. Par exemple : l'auteur [prédicat] de " Le voyage aux Pyrénées de James David Forbes " [sujet] est Jean-Pierre Daraux [objet]. RDF permet d'exprimer de telles déclarations d'unemanì ere formelle que les agents logiciels peuvent lire et agir

U. Tout-ce-qui-se-trouve-sur-le-web-peut-avoir-une and . L-'uri-est-le-fondement-de-l-'internet, Alors que la plupart des autres parties du Web peuventêtrepeuventêtre remplacées, l'URI contient le reste du Web dans son ensemble. VousêtesVousêtes probablement déjà familiers avec une forme d'URI : l'URL ou Uniform Resource Locator. Une URL est l'adresse qui vous permet de visiter une page Web, comme : http://www.luongthenhan.com. L'URL permetàmetà un navigateur Web de localiser une ressource spécifique. En plus des URL, il existe d'autres formes d'URI comme par exemple les "mailto

. Prenons-un-exemple, Quelqu'un a dit que le livre français " Le Voyage Aux Pyrénées

D. , D. Forbes-en, ´. Etéetéécrit-par-jean-pierre, and . Daraux, Cependant, aucune machine ne peut traiter cette information sauf si elle est exprimée sous une forme formelle. Pour cela, RDF donne un moyen de faire des déclarations qui sont compréhensibles par la machine. Toutefois, la machine ne peut pas vraiment " comprendre, 1835.

?. Wind and . Calculation, Une opération de calcul permet de créer une nouvelle annotationàannotationà partir d'une annotation de départ sur laquelle on applique un calcul Du fait que les annotations sont de nature géographique, les opérations autorisées sont elles-mêmes de nature géographique : calcul de distance, d'orientation... var react = new WIND.Calculation(annot

?. Wind and . Inputevent, Permet de créer un objet de la classe InputEvent

?. Wind, Interaction : Permet de créer un objet de la classe Interaction. var interaction = new WIND.Interaction(evt, new Array(react1,react2

?. Wind, InternalReaction : Permet de créer un objet de la classe InternalReaction . C'est la classe m` ere de trois classes Selection, Projection et Calculation

?. Wind and . List, Construit un objet de type List qui affiche les items sous forme d'une listè a puces

?. Wind and . Map, 10, 'left': 20, 'width': 600, 'height': 400, 'name': "carte", 'type': 'Google Street', 'longitude': -0.9331, 'latitude': 45.9236, 'zoom': 5, 'draggable': false, 'resizable' : false, 'color': '#FF9900', 'border': '#FF9900 2px solid', 'header': false, 'removable': false, 'configurable': false)

D. Cet-exemple-va-créer-un-composant-cartographique-dans-le and W. Mymap-de-la-page, Il est positionnépositionnéà la positionàpositionà 10px de haut, ` a 20px de gauche ; il est en 600px de largeur et 400px en hauteur. Ce composant cartographique va afficher la couche Google Street et se centrè a l'endroit dont les coordonnées sont -0,9331 de longitude et 45

?. Wind and . Map, Itinerary : Permet de créer un objet Map.Intinerary. var iti = new WIND, new OpenLayers, p.46

?. Wind and . Map, Marker : Permet de créer un marqueur sur la carte. var marqueur = new WIND.Map.Marker("POINT(0.5678 45.5682)", "marker.png

F. Annexe, Compléments de l'API WIND et de WINDMash Cet exemple va mettre un marqueur (l'icône marker.png) avec une taille de 15 pixels sur le, p.45

?. Wind and . Map, Part : Permet de créer un objet Map.Part. var part = new WIND.Map.Part("POINT(0.43, 46.56)EPSG:4326

?. Wind, Projection : Permet de créer un objet de la classe Projection. L'opération de projection consistè a transférer une annotation présente sur un composant d'interface vers un autre composant d'interface. Dans cette opération, le système doit calculer, en cours d'interaction, la représentation de l'annotation transférée vers le composant de destination

?. Wind, Representation : Permet de créer un objet de la classe Representation. var rep = new WIND.Representation("map

?. Wind and . Selectevent, Permet de créer un objet de la classe SelectEvent. var evt1 = new WIND

?. Wind, Selection : Permet de créer un objet de la classe Selection. L'opération de sélection permet au système de déterminer quelle annotation a ´ eté sélectionnée par l'utilisateur parmi toutes les annotations affichées sur un composant d'interface. var react = new WIND, p.3

?. Wind and . Sensiblepart, Permet de créer un objet de la classe SensiblePart. C'est la classe m` ere des classes Text.Part, Map.Part, List

?. Wind, SystemReaction : Permet de créer un objet de la classe SystemReaction. C'est la classe m

?. Wind and . Text, Permet de créer un objet Text. var texte = new WIND.Text("mytext", 'top': 100, 'left': 10, 'width': 400, 'height': 180, 'draggable': false, 'resizable' : false, 'color': '#0033CC', 'border': '#0033CC 2px solid', 'header': false, 'removable': false, 'configurable': false)

D. Cet-exemple-va-créer-un-composant-textuel-dans-le and W. Mytext-de-la-page, Il est positionnépositionnéà la positionàpositionà 100px de haut, ` a 10px de gauche

?. Wind and . Text, AnnotationButton : Permet de créer un outil de type Text.AnnotationButton. Cette classe hérite de la classe Tool. var buttonlieux = new WIND.Text.AnnotationButton("Lieux, Choisir des lieux dans le texte

?. Wind and . Text, Paragraph : Permet de créer un objet Paragraph. var para = new WIND.Text.Paragraph("mytext_para1Je suis alléalléà Biarritz

. Cet-exemple-va-créer-un-paragraphe-dans-un and . Le-contenu, Je suis alléalléà Biarritz

?. Wind and . Text, Part : Permet de créer un objet Text

?. Wind and . Timeline, Construit un objet de type frise chronologique qui affiche une frise chronologique sur la page

?. Wind, Tool : Permet de créer un objet de la classe Tool. Cette classe serâ etre implémentée dans chaque composant d'interface

?. Wind and . Userevent, Permet de créer un objet de la classe UserEvent. C'est la classe m