Abstract : We try to show how the virtual sketching can be a help during the advanced mechanical systems design phases. The title of this work deserves some precise details: The sketching term is to be brought closer the disegno term which was born during the Renaissance in Italy. The mechanical systems design implies the taking into account of parts movement. This point is that which differentiates more our work of other research on the virtual sketching. The advanced phases of design are the most critical phases since in these phases the quasi totality of the product cost is defined. To help a designer in his work, it is to try to know how work a designer. In this work a first prototype has been developed which makes it possible to carry out a freehand sketch in 3d with force feedback. The dynamics used feel certain limitations; we chose to develop our dynamics and our management of collision. We will describe the dynamics used and its application in the second prototype.
Résumé : Nous essayons de montrer comment l'esquisse virtuelle peut être une aide pendant les phases avancées de la conception de systèmes mécaniques. Le titre de ce travail mérite des précisions : Le terme "esquisse" doit être rapproché du terme "disegno" qui est né pendant la Renaissance en Italie. La conception de systèmes mécaniques implique la prise en compte du mouvement des pièces. Ce point est celui qui différencie le plus notre travail des autres recherches sur l'esquisse virtuelle. Les phases avancées de conception sont les phases les plus critiques puisque la quasi totalité du coût du produit y est définie. Aider un concepteur dans son travail, c'est essayer de savoir comment il travaille. Nous avons créé un premier prototype qui permet d'effectuer un croquis à main levée en 3D avec retour d'effort. La dynamique utilisée contenant des limitations ; nous avons développé notre dynamique et notre gestion de collision que nous décrirons, ainsi que leur application dans le deuxième prototype