« Oral production of vocabulary » In Second Language Vocabulary Acquisition, COADY & HUCKIN 69-97 The Architecture of cognition Learning to Teach, 1983. ,
Action Science, 1985. ,
Rare Words Complex Lexical Units and the Adwanced Learner » In Second Language Vocabulary Acquisition Coady & Huckin 157-173, 1997. ,
Mots-clés de la didactique des sciences : repères, définitions bibliographies Pidginisation and Creolization in Language Acquisition, 1983. ,
Strat??gies d???apprentissage d???une langue ??trang??re et traitement p??dagogique??: aper??u d???une m??thodologie de recherche, ASp, vol.10, issue.7-10, pp.453-471, 1995. ,
DOI : 10.4000/asp.3985
The phonological loop as a language learning device., Psychological Review, vol.105, issue.1, pp.158-73, 1998. ,
DOI : 10.1037/0033-295X.105.1.158
« Vocabulary acquisition: Synthesis of the Research The Dialogic Imagination: Four essays, » In Technical Report, vol.13, 1981. ,
Visual Word Recognition, 1977. ,
DOI : 10.1016/B978-012369374-7/50010-9
Analyse conversationnelle et théorie de l'action, Conscience linguistique et acquisition des langues secondes. » In, 1992. ,
Interculturel-stratégiesconscience langagière. Frankfurt am Maim, Didactique comparée des langues et études terminologiques Some Measurable Charactemities of Modern Scientific Prose » In Swales, 1962. ,
Autonomie et apprentissage. L'innovation dans la formation. Paris : PUF, Pédagogie scientifique et théorique Les anti-apprentissages, English for Specific Purposes: Programme Development for the Millennium. » Communication au 33 e Congrès du TESOL 9-13 mars, 1999. ,
Les dimensions culturelles des enseignements de langue, 2000. ,
Le français de spécialité, 2008. ,
Communication strategies. A psychological analysis of second language use A theoretical model of second language learning, Language Learning, pp.28-29, 1978. ,
Approches de la langue parlée en français : Paris : Editions Orphys BOGAARDS, Paul Aptitude et affectivité dans l'apprentissage des langues étrangères, 1991. ,
Language Learning Tasks, Lancaster Practical papers in English language education prentice-hall international Enseigner l'anglais, MURPHY, vol.7, pp.23-46, 1970. ,
Mediated learning and foreign language acquistion, pp.35-36167, 2002. ,
« The Acquisition of Syntax, 1963. ,
Problems and Principles in English Teaching, 1980. ,
Le développement de l'enfant : savoir faire, savoir dire A Study of Thinking, 1956. ,
Collaboration Action Research for English Language Teachers, 1995. ,
L'homme neuronal « Second Language Classrom Research Traditions : How does CALL fit?, 1983. ,
The Power of CALL, 1996. ,
« Review of B.F. Skinner's " Verbal behaviour, pp.26-58, 1964. ,
Using language Second language acquisition : A clash of consciousness, In Language Learning, vol.26, pp.377-390, 1976. ,
« Sciences du langage et didactique du français : les contenus en syntaxe Second Language Learning and Language Teaching, Linguistics and Second Language Acquisition, 1991. ,
Les stratégies d'apprentissage « High level discourse and low level readers : an unlikely marriage, CLE COOKE, Ray, issue.7, pp.217-230, 1995. ,
Introducing Applied Linguistics, Dialectes Idiosyncrasiques Langages, pp.17-228, 1973. ,
Idiosyncratic Dialects and Error analysis, pp.147-160, 1971. ,
Que signifient les erreurs des apprenants ? » In Langues, 57, mars ; p. 9-15, Traduction de Corder 1967 « The significance of learners' errors, pp.162-169, 1980. ,
« Levels of processing: A framework of memory research, In Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.11, pp.6671-684, 1972. ,
Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde ASDIFLE-Paris : CLE international Cours de didactique du français langue étrangère et seconde GENIE A Psycholinguistic Study of Modern-Day, 1977. ,
Les stratégies d'apprentissage, 1994. ,
Developing awareness of learning in an autonomous language learning context. » In Learning styles Learning styles « Information gap tasks: do they facilitate second language acquisition?, In TESOL Quarterly, vol.20, issue.2, pp.305-330, 1986. ,
Enjeux, orientations et perspectives pour les activités réflexives à l'école. Le cas de la Suisse francophone, Claude Vargas (Dir.) Langue et études de la langue. Approches linguistiques et didactiques. Actes du colloque international de Marseille, 2003. ,
De l'apprentissage à l'enseignement, pour une épistémologie scolaire Self-instruction in Language Learning « Self-evaluation of learning strategies, Learning Styles : Presses Diversité de la langue, 1987. ,
Subject specificity in ESP: How much does the teacher need to know?, Asp, 1993. ,
Developments in English for Specific Purposes, 1998. ,
Practical approaches to individualizing instruction Learning styles, teaching styles: should they?.can they?be matched?, pp.238-244, 1972. ,
Classroom Second Language Development Understanding Second Language Acquisition Learning to Learn English. A course in learner training, 1984. ,
« Working memory in the acquisition of vocabulary and syntax: putting language in good order, » Quarterly Journal of Experimental Psychology, vol.49, pp.234-50, 1996. ,
A Course in Basic Scientific English, 1969. ,
« The relationship between age and second language productive ability, Language Learning, pp.245-266, 1975. ,
« la place des représentations des apprenants en didactique de la grammaire, Claude VARGAS (Dir) langue et études de la langue : Approches linguistiques et didactiques. Actes du colloque international de Marseille, 2004. ,
« Les voies d'apprentissage en langue étrangère, Travaux de recherche sur le bilinguisme, 1979. ,
D'hier à aujourd'hui, 1980. ,
approche communicative et acquisition des vocabularies, Bulletin CILA, vol.32, pp.13-49, 1981. ,
Enseignement et apprentissage des langues et des cultures '' évolution ou révolution pour demain, pp.40-50, 1989. ,
Ligne de force du renouveau actuel en didactique des langues étrangères : Remembrement de la pensée méthodologique, 1980. ,
Les sciences cognitives, Motivational variables in second Language Learning, pp.24-44, 1996. ,
Théorie d'apprentissage et acquisition d'une langue étrangère, 1991. ,
L'apprentissage précoce d'une langue étrangère « Utilisation pédagogique de la représentation graphique en classe d'anglais de spécialité, Le langage, pp.327-84, 1998. ,
Evolution de l'enseignement des langues : 5000 ans d'histoire Acquisition d'une langue étrangère : Cognition et interaction « la double formation en français sur objectif spécifique : atout ou nécessité Le français de spécialité : Enjeux culturels et linguistiques, les Editions de l'Ecole Polytechnique GINESTE Psychologie cognitive du langage : De la reconnaissance à la compréhension, 1992. ,
Du laboratoire de langue à la salle de cours multimédia, 1997. ,
«Content-based Language Instruction in second and foreign languages», Sarinee Anivan (Ed.) Language Teaching Methodology for the nineties, pp.83-96, 1989. ,
Projet collectif de création thèse de doctorat de l'Université, 1994. ,
Les objectifs pédagogiques en formation initiale et en formation continue, 1979. ,
La d??marche de projet dans l???enseignement/apprentissage d???une langue ??trang??re, Asp 7, pp.193-206, 1995. ,
DOI : 10.4000/asp.3778
URL : http://asp.revues.org/3778
Convergence sur l???apprenant et ouverture sur une soci??t?? en mutation, ASp, issue.7-10, pp.277-284, 1995. ,
DOI : 10.4000/asp.3924
URL : http://asp.revues.org/3924
Mod??les de l???acquisition lexicale en L2??: o?? en sommes-nous ?, ASp, issue.35-36, pp.35-36, 2002. ,
DOI : 10.4000/asp.1668
URL : http://asp.revues.org/1668
Apprendre à apprendre et apprentissage hétéro-dirigé le français dans le monde, n° spécial, les autos apprentissages février 1992, Autonomie et apprentissage des langues étrangères Bernard ANDRE (Dir.) (1989) Autonomie et enseignement-apprentissage des langues étrangères, 1979. ,
« Apprendre à apprendre et apprentissage hétéro-dirigé ». Le français dans le monde, Recherches et applications. Paris : Edicef, numéro spécial Stratégies dans l'apprentissage et l'usage des langues, 1992. ,
LITTLE & RICHTERICH Stratégies dans l'apprentissage et l'usage des langues Strasbourg : Conseil de l'Europe « Compétence d'apprentissage, analyse de report d'apprenants de langue », In Les actes des échanges européens de Besançon : (se) former à distance à l'apprentissage et à l'enseignement des langues, HOLEC, pp.179-196, 1996. ,
English for Spécific Purposes: A Learning-Centred Approach, La langue de spécialité et le savoir disciplinaire, pp.199-208, 1987. ,
« Langue de la culture et culture de la langue : la dimension didactique de la culture des langues de spécialité ». ln MÉMET Monique et Michel PETIT (dir.) L'Anglais de spécialité en France, Mélanges en l'honneur de Michel Perrin, pp.225-236, 2001. ,
« English for Specific Purposes and Context-based Instruction: what is the relationship?, pp.363-366, 1997. ,
« English for Specific Purposes, International in Scope, Specific in Purpose » In TESOL Quarter, pp.25-27, 1991. ,
Theory Construction in Second Language Acquisition Beyond Modularity. A Developmental Perspective on Cognitive Science « Task-based Language LearningThe Action Research Planner, Second Language Acquisition and Second Language Learning, pp.113-132, 1981. ,
Principles and Practice in Second Language Acquisition, 1982. ,
We Acquise Vocabulary and Spelling by Reading Additional Evidence for the Impact Hypothesis, 1989. ,
« La vulgarisation du discours grammatical à l'intention des chercheurs spécialistes d'autres disciplines : transfert positif ou transfert négatif ?, pp.40149-166, 2003. ,
« Psychological Approaches to the Study of Languages Part II : On second language learning and Bilingualism, n°3 « A Social Psychology of Bilingualism, Part I: On learning, thinking and Human Abilities Cooperative Learning: Impact on Acquisition of Knowledge and Skills. » Papers presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, pp.51-62114, 1963. ,
« Mots faciles, mots difficiles, dans l'acquisition du lexique d'une langue étrangère, In AILE, vol.3, pp.97-113, 1994. ,
Série Recherches et Application, Numéro spécial, coordonné par D. GAONAC'H : Acquisition et utilisation d'une langue étrangère : l'approche cognitive, 1990. ,
Dictionnaire actuel de l'éducation Objectifs spécifiques en langue étrangère, les programmes en question, 1988. ,
Biological Foundations of Langugage Les langues spécialisées Speaking: From Intention to Articulation, 1967. ,
Three approaches to task-based syllabus design, In TESOL Quarlerly, vol.26, issue.1, pp.27-56, 1992. ,
Action Research by Student Teachers and Beginning Teachers. An Approach to Developing Problem Solving in the Classroom. (Mimeographed), 1984. ,
Les trois cerveaux de l'homme Language Teaching Analysis, Dir.), 1965. ,
Le français sur objectif spécifique La didactique des langues étrangères, 1997. ,
The Nature of Vocabulary Acquisition « Learning Words in an L1 and an L2, » In Polyglot, vol.9, issue.3, pp.1-16, 1987. ,
Mélanges en l'honneur de Michel Perrin In ASp (n° spécial) ,
« How children learn words, » In Scientific American, vol.257, pp.86-91, 1987. ,
Didactique fonctionnelle « Relating language teaching and context teaching, » In TESOL Quarterly, vol.132, pp.171-182, 1979. ,
The good language learner. Ontario : Ontario Institute for Studies in Education, 1978. ,
Apprendre une langue étrangère Paris: Les Editions d'organisation « Dans quelle mesure peut-on tenir compte des styles d'apprentissage ?, DUDA R. & Ph. RILEY, Learning styles Processus discursif » NARCY Vers une pratique théorisée et humaniste, 1990. ,
Quelle recherche en didactique pour la filière langues étrangères appliquées ?, pp.47-48155, 2005. ,
« Les plates-formes : une réponse aux problèmes de l'enseignement/apprentissage des langues dans le contexte universitaire?, 2008. ,
Learning in another language, Etudier l'acquisition d'une langue non maternelle en milieu naturel, pp.73-86, 1980. ,
Understanding Language Classroom: A Guide for Teacher Initiated Action Eaglewood Cliffs, N Learning Strategies in Second Language Acquisition, Learning strategies used by beginning and intermediate ESL students. » In Language learning 35, pp.21-46, 1985. ,
Language Learning Strategies Language learning Strategies: What Every Teacher Should Know Language Learning Strategies Around the World Honolulu « Neurolinguistic Aspects of Implicit and Explicit Memory : Implication for Bilingualism and SLA, Newbury House OXFORD R. L. (Dir.), pp.33-419, 1990. ,
Speech and Brain-mechanisms, 1959. ,
« Brain processing of nature and foreign languages, » In Neuro-report, vol.7, pp.2439-2444, 1996. ,
« Task engagement: a turning point in foreign language development, » In Language Learning, vol.52, pp.365-400, 2002. ,
Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues, 1988. ,
Se former en didactique des langues, 1998. ,
Pédagogie : dictionnaire des concepts clés Assessing Vocabulary. Cambridge Qu'est-ce qu'apprendre? Paris, A Critical Appraisal of Learner Training: Theoretical Bases and Teaching Implications. » TESOL Quarterly 27, 1991. ,
The Psychology of Second Language Learning ,
La recherche-action, Nine years of English Language Teaching in the Science University of Lille. » In 4ème symposium européen sur les langues de spécialité, 1985. ,
Médiation, médiatisation et instruments d'enseignement : du triangle au « carré pédagogique, pp.35-36, 2002. ,
Approaches and Methods in Language Teaching Besoins langagiers et objectifs d'apprentissage, 1985. ,
L'identification des besoins des adultes apprenant une langue étrangère, 1977. ,
Discours sur l'universalité de la langue française, suivie des pensées, maximes, réflexions, anecdotes et bons mots, 1784. ,
Journées d'étude de Strasbourg Cognition and Second Language Instruction, Individual Differences and Instructed Language Learning, 1960. ,
« A theory of instructed second language acquisition, John Benjamins ELLIS Rod, pp.79-114, 1994. ,
English Special Languages: Principles and Practice in Science and Technology, 1980. ,
« la notion de conscience linguistique, HOLTZER, 2000. ,
« Automaticity and lexical skills in second language fluency: Implications for Computer-Assisted Language Learning, » In Computer Assisted Language Learning, vol.8, issue.2-3, pp.129-178, 1995. ,
« the Unruly World of language, 1994. ,
« le rôle de la forme et du sens dans le lexique mental en L2, pp.3-28, 1994. ,
Language and the lexicon: An introduction, 2000. ,
A Framework for the Implementation of Task-based Syllabus, In TESOL Quarlerly, vol.28, issue.1, pp.127-151, 1993. ,
Verbal Behavior, 1957. ,
Adult Learners on Campus, 1993. ,
Fundamental Concepts of Language Teaching Teaching languages: A way and ways, 1980. ,
De la nécessaire inclusion du contexte culturel dans les cours d'anglais de spécialité, Thèse de doctorat Université Bordeaux 2, 1997. ,
London « L'anglais dans les formations spécialisées à l'Université : un cheveu sur la soupe ? Peut-on rendre le plat plus appétissant ?, pp.155-165, 2002. ,
« Science through English or English through science?, pp.7-10, 1995. ,
Enseigner le vocabulaire en classe de langue, 1996. ,
WILKIND (1973) systèmes d'apprentissage des langues vivantes par les adultes Strasbourg, 1996. ,
The acquisition of word meanings as a cognitive learning process, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.20, issue.4, pp.386-99, 1981. ,
DOI : 10.1016/S0022-5371(81)90515-6
Connaître les sciences cognitives, tendances et perspectives Langue et études de la langue, 1989. ,
« la création des savoirs à enseigner en grammaire de la recomposition à la reconfiguration, 2001. ,
« Définition (s) de la notion de stratégie d'apprentissage : Consensus et désaccords, 2000. ,
Les sciences cognitives : Introduction. Paris : Edition la découverte, Coll, 1991. ,
L'exercice en classe de français, 1984. ,
« Comment entraîner les stratégies dans l'enseignement des langues étrangères, Didactique comparée des langues et études terminologiques : Interculturel ? stratégies ? conscience langagière. Frankfurt am Main, 2000. ,
Prediction of Success in Foreign Language Study, The Modern Language Journal, vol.15, issue.333, pp.208-212, 1962. ,
DOI : 10.1111/j.1540-4781.1962.tb00818.x
L'exercice dans la classe de français, 1984. ,
Action Research for Language Teachers Cambridge : « Neurolinguistic considerations on the optimage for second language learning, Individual Differences and Universals in Language Learning Aptitude. Rowley (Mass) Newbury House, pp.3-21, 1981. ,
L'homme cognitif Strategies in learning and using a second language, Learning Behaviours of Successful Adult Students on Intensive Language Learning. » In Canadian Modern Language Review 35, 1979. ,
Teaching Language as Communication Aspect of Language Teaching, Comment: Authenticity and autonomy in ELT. » In ELT journal, pp.67-68, 1978. ,
Comprehension and Problem Solving in Strategies for Language Training. The Hague, Implicit Learning and the Acquisition of Natural Languages. » In, pp.115-145, 1975. ,
Enseigner une culture étrangère, Objectiver le rapport culture nouvelle, culture étrangère ». le français dans le monde 23, pp.34-39, 1983. ,