E. Bien, Dis-moi Jonathan, est-ce que dans Zidorfou

E. Bon and . Lui-demandera, On va prendre une autre petite feuille et on va choisir un autre animal

E. Oui, Cette araignée, Jonathan, elle s'appelle Micasti

. Micasti, Tu peux me le dire tout fort son prénom avant de l'écrire ?

E. Ok, Ça te va comme ça ?

E. Bon, On prend un autre animal ?

E. Bon, Et bien ce grillon Jonathan, il s'appelle Dor

E. Bien, Est-ce que tu es content de ce que tu as écrit

E. Bien, Est-ce que dans grillon

E. Ok, Ça te va comme ça ?

E. Ok, Alors on va faire le dernier animal

E. Bien, Est-ce que dans Foubrimi

E. Bon, On tourne la petite feuille et on écrit le dernier mot ?

E. Bien, Est-ce que tu es content de ce que tu as écrit Jonathan ?

E. Bon, On fait le dernier alors ?

A. Martins and M. , Conceptualizações infantis sobre a linguagem escrita, 1994.

A. Martins, M. Et, M. , and A. , Evolução das conceptualizações infantis sobre a escrita, Análise Psicológica, vol.5, pp.499-508, 1987.

A. Martins, M. Et, S. , and C. , Le rôle de la conscience phonologique dans l'apprentissage de la lecture : Apports et limites, Comprendre l'enfant apprenti lecteur, 2001.

A. Martins, M. Et, S. , and C. , Phonological skills and writing of presyllabic children, Reading Research Quarterly, vol.37, p.4, 2002.

A. Martins, M. Et, S. , and C. , Relation between children's invented spelling and the development of phonological awareness, Educational Psychology, vol.23, p.1, 2003.

A. Martins, M. Et, S. , and C. , Phonological abilities and writing among portuguese preschool children, European Journal of Psychology of Education, vol.30, issue.2, 2006.
DOI : 10.1007/BF03173575

J. W. Beers, H. Et, and E. H. , A study of developing orthographic concepts among first graders, Research in the Teaching of English, pp.133-148, 1977.

B. , J. Et-boysson-bardies, and B. , La perception et la production de la parole avant deux ans, 2000.

M. Benaben, Manuel de linguistique espagnole, Ophrys, p.221, 2006.

J. M. Besse, L'enfant et la construction de la langue ??crite, Revue fran??aise de p??dagogie, vol.90, issue.1, pp.17-22, 1990.
DOI : 10.3406/rfp.1990.1392

J. Besse, De l´écriture productrice à la psychogenèse de la langue écrite, 1993.

J. M. Besse, L'activité conceptualisatrice de l'enfant face à l'écrit, 1993.

J. Besse, L´écrit, l´école et l´illettrisme, 1995.

J. Besse, An approach to writing in kindergarten, 1996.

B. , L. Et, B. , and P. E. , Categorizing sounds and learning to read: A Causal connection, Nature, vol.30, pp.419-421, 1983.

C. Batista and A. C. , O conhecimento do nome das letras e o desenvolvimento da escrita, 2005.

C. , L. Juan, C. Z. Et, F. , and C. L. , Chinese preschool children's literacy development: from emergent to conventional writing, Early Years, vol.28, pp.2-135, 2008.

C. , M. Curtis, B. Et, H. , and M. , Models of reading aloud, 1993.

C. , V. Et, P. , and L. , L'écriture inventée : que signifie écrire une lettre pour une syllabe ? Spirale, p.44, 2009.

C. , P. M. Et, C. , and J. W. , Making Words: Enhancing the invented spelling-decoding connection, The Reading Teacher, vol.46, p.2, 1992.

C. Pomel and J. , L'enfant apprenti-scripteur? de l'autocopie à l'autolangage . Spirale, p.44, 2009.

D. Gaulmyn and M. M. , La construction précoce du système de la langue française écrite par les enfants de Grande section Maternelle, In : Les dossiers de l'éducation ? Toulouse, pp.18-45, 1992.

D. , F. Et, E. , and M. , Syllabic consonants and syllabification in, 1985.

R. Hulme and . Joshi, Reading and Spelling; Development and Disorders

F. , M. Et, G. , and J. E. , L'apprentissage de la lecture et de l'écriture. À paraître dans, 1999.

. Bruxelles, F. Mardaga, E. Et, T. , and A. , Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño, 1979.

F. , E. Et, and G. M. Palacio, Lire et écrire Comment s'y apprennent-ils? Analyse des perturbations dans les processus d'apprentissage de la lecture et de l'écriture, Traduction française de Verdenelli M., revue par, 1988.

F. , J. Et, F. , and E. , Facteurs pédagogique et psychologique de l'entrée dans l'écrit : problèmes méthodologiques, 1998.

F. , J. Et, F. , and E. , L'écriture inventée au cycle des apprentissages. Etude Génétique. In : Les dossiers de l'éducation ? Toulouse, pp.125-139, 1992.

F. , J. Et, L. , and A. , Clarté cognitive et entrée dans l'écrit : construction d'un outil d'évaluation, 1993.

F. , B. Et, R. , and D. , Phonemic analysis and severe reading disability, 1980.

G. , J. E. Fayol, and M. , Writing in preliterate children, Learning and Instruction, vol.2, pp.23-41, 1992.

H. , M. Et, C. , and M. , Language processing in children and adults: An introduction, 1986.

H. , L. Fayol, M. Et, L. , and K. , La copie de mots en CP et CE1, Repères, vol.9, pp.47-60, 1994.

H. , G. W. Et, E. , and L. J. , Are there independent lexical and nonlexical routes in word processing? An evaluation of the dual-route theory of reading, 1985.

I. , I. C. Jarema, G. Et, L. , and A. R. , Two different dysgraphic syndromes in a regular orthography, Spanish. Brain and Language, vol.77, pp.166-175, 2001.

J. , J. Bousquet, S. Et, M. , and J. , Retour sur les orthographes inventées. Les Dossiers des sciences de l'éducation, pp.39-52, 1999.

J. Et, F. , and M. , Des systèmes aux usages, 1997.

K. , S. Et, V. , and S. , French and Spanish-speaking children use different visual and motor units during spelling acquisition, Language and Cognitive Processes, vol.21, issue.5, pp.531-561, 2006.

K. , J. D. Et, L. , and J. , De la syllabicité, Forme sonore du langage, pp.123-160, 1984.

L. , D. Et, S. , and S. J. , Toward a theory of automatic information processing in reading, Cognitive Psychology, vol.6, pp.293-323, 1974.

L. , E. Esperet, E. Et, F. , and M. , (en préparation) Rôle de la syllabe dans l'écriture des mots isolés

L. , I. Et, L. , and A. , Whole language vs. code emphasis: Underlying assumptions and their implications for reading instruction, Annals of Dyslexia, vol.40, pp.51-76, 1990.

L. I. Olofsson-a and . Wall-s, Reading and spelling skills in the first school years predicted from phonemic awareness in preschool children, Reading Research Quarterly, vol.23, pp.263-284, 1980.

L. , I. Frost, J. Et, P. , and O. P. , Effects of an extensive program for stimulating phonological awareness in preschool children, Reading Research Quarterly, vol.23, pp.261-284, 1988.

M. , E. Et, N. , and K. , Language disordered and normally speaking children's development of spoken and written language. Preliminary results from a longitudinal study, pp.35-63, 1987.

M. , V. A. Et, L. , and I. Y. , Phonological awareness and verbal short term memory: Can they presage early reading problems, Journal of Learning Disabilities, vol.17, pp.592-599, 1984.

M. Pereira and M. , Le rôle de la syllabe dans la psycho-socio-genèse de l'écrit : le cas du portugais, Thèse de Doctorat en Sciences de l'Education et de la formation, 2011.

M. , A. M. Et, G. , and S. , La segmentación fonológica y silábica en niños de preescolar y primer grado, Lectura y Vida, pp.4-14, 1984.

M. De-l-'education and . Nationale, Qu'apprend-on à l'école maternelle ? Les programmes officiels, Préface de Luc Chatel, p.229, 2009.

M. , C. Et, F. , and E. , Identidades y diferencias en la escritura en papel y en computadora en las primeras etapas del proceso de alfabetización, pp.18-30, 2007.

M. , J. Cluytens, M. Et, A. , and J. , Segmentation abilities of dyslexics and normal readers, Perceptual and Motor Skills, vol.58, pp.221-222, 1984.

M. , M. Prévost, N. Et, A. , and M. , Effet de différentes pratiques d'éveil à l'écrit en maternelle sur l'appropriation du français écrit, 2009.

O. , R. K. Wise, B. Conners, F. Rack, J. Et et al., Specific deficits in component reading and language skills: Genetic and environmental influences, Journal of Learning Disabilities, vol.22, pp.339-348, 1989.

P. , K. R. Et, N. , and R. W. , Dual-route models of print to sound: Still a good horse race, Psychological Research, vol.53, pp.13-24, 1991.

P. , C. Et, Z. , and C. , Modes of Differentiation in Children's Writing Construction, European Journal of Psychology of Education, vol.3, issue.4, pp.371-398, 1988.

P. , C. Et, O. , and M. , Writing and written language in children's development Children's early text construction, pp.3-23, 1996.

R. , L. Et, S. , and M. , Étude longitudinal des relations entre stratégies de recherche et stratégies de copie de mots chez les enfants de 5-6 ans, 1997.

S. , B. Et, B. , and J. P. , Vygotsky aujourd'hui. Coll. Textes de base en psychologie, 1985.

S. , C. Et, A. Martins, and M. , Relations between children's invented spellings and the development of phonological awareness, Education Psychology, vol.23, issue.1, pp.1-16, 2001.

T. , M. Et, H. , and G. , The Influence of Orthography on Phonological Representations in the Lexicon, Journal of memory and language, vol.24, pp.320-335, 1985.

T. , E. M. Et, S. , and M. , Articulation and phoneme awareness of three-year-old children, Applied Psycholinguistics, vol.19, pp.363-391, 1998.

I. Fijalkow and J. , L'entrée dans l'écrit, Presses universitaires du Mirail, pp.47-67, 1996.

T. , R. Gough, P. B. Ehri, L. C. Treiman, and R. , The role of intrasyllabic units in learning to read and spell Reading acquisition, 1992.

&. Brown and . Ellis, Handbook of normal and disturbed spelling: Theory process, and intervention

T. , R. Et, C. , and M. , Can children and adults focus on sound as opposed to spelling in a phoneme counting task? Developmental Psychology, pp.771-780, 1997.

T. , R. Et, B. , and J. , Segmental analysis ability: Development and relation to reading ability, Reading research: Advance in theory and practice, 1981.

V. Arroyo and F. , Errores en lectura y escritura: Un modelo dual, 1989.

V. , S. Et, F. , and E. , Writing development: A neglected variable in the consideration of phonological awareness, Harvard Educational Review, vol.69, issue.4, pp.395-415, 1999.

Z. , P. Et-de, P. , and M. , Neuropsychologie de l'orthographe, 1997.

Z. , J. C. Et, G. , and U. , Reading acquisition, developmental dyslexia and skilled reading across languages: A psycholinguistic grain size theory, Psychological Bulletin, vol.131, pp.3-29, 2005.

. Qu, apprend-on à l'école maternelle ? Les nouveaux programmes, 2002.