Domination, institution, et identité : le mouvement Taiping et la Chine du XIXème siècle. - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 1992

Domination, institution, and identity : Taiping movement and XIXth century China.

Domination, institution, et identité : le mouvement Taiping et la Chine du XIXème siècle.

Résumé

The Taiping revolt breaks out in China in 1851 and establishes a self-styled "Christian State" crushed in 1863. The hypothesis basic to this study is the existence of a frame of interpretation for all social events (called a "paradigm", after T. S. Kuhn) used by Chinese gentry and imperial crown to exert and legitimate a domination reproduced through culture through the enforcement of a dominated consciousness among peasants. The first part of the study describes the pre-revolt Chinese society, then deals with the way cultural domination is enacted. The second part describes the revolt, emphasizing the successive interpretations of the Divine Revelation through which, as internal power struggles take place, a new heterodox paradigm is progressively worked out. In the third part, psychology of ritual, ambiguity of symbols used in domination, objective and subjective possibilities of resistance and revolt, importance and limits of religion in dynamics for emancipation are dealt with. Messianism seems to fit particularly well as a "typical paradigm" for dissident social movements in "precapitalist" complex societies. A matrix for the analysis of such movements in three moments drawn from the researches of Laplantine: trance, messianism, utopia, is put forward, and connected with the moments of institution proposed by Lourau. A pattern of evolution is outlined, implying a progressive normalisation of social meanings which leads to the "dogmatisation" of the paradigm. Globally, this study deals with the cultural preconditions for social creativity ("instituting") and its institutionnalisation, in the case of late imperial China. But it is thought that some of the elements put forward could also be found in other cultures.
La révolte Taiping, qui éclate en Chine en 1851, y fonde un Etat se réclamant du christianisme, écrasé en 1863. L'hypothèse de base de l'étude est l'existence d'un cadre d'interprétation souple des faits sociaux ("paradigme") au moyen duquel lettrés et couronne chinois exercent et légitiment une domination se reproduisant par l'intermédiaire de la culture et de la définition d'une conscience paysanne dominée. La première partie décrit la société chinoise avant la révolte, puis examine la mise en oeuvre de cette domination culturelle. La seconde décrit la révolte, insistant sur les interprétations successives de la Révélation Divine au moyen desquelles, au travers de luttes internes pour le pouvoir, se construit progressivement un paradigme hétérodoxe. Dans la troisième partie, psychologie du rituel, ambiguïté des symboles dominants, possibilités objectives et subjectives de résistance et de révolte et importance et limites de la religion dans une dynamique d'émancipation sont abordées. Le messianisme apparaît comme le paradigme typique des mouvements d'opposition dans les sociétés "précapitalistes" complexes. Puis une matrice d'analyse de tels mouvements en trois moments dialectiques inspirés de Laplantine: transe, messianisme et utopie, est proposée, et mise en rapport avec les moments de l'institution proposés par Lourau. Un schéma d'évolution est dessiné, impliquant une normation progressive du sens et une "dogmatisation " du paradigme. L'étude globalement concerne les conditions culturelles de la dréativité sociale (instituant) et de son institutionnalisation dans le cadre de la Chine impériale tardive, avec l'idée que certains éléments dégagés dans l'étude pourraient se retrouver dans d'autres cultures.
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Dates et versions

tel-00676281 , version 1 (04-03-2012)

Identifiants

  • HAL Id : tel-00676281 , version 1

Citer

Gérard H. Gautier. Domination, institution, et identité : le mouvement Taiping et la Chine du XIXème siècle.. Education. Université Paris VIII Vincennes-Saint Denis, 1992. Français. ⟨NNT : 870338IX⟩. ⟨tel-00676281⟩
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