N. A. Tremblay, Autoformation dans le milieu de l'enseignement supérieur, ? Québec : GIRAT UQAM

V. ?. Glikman, S. Inrp-alava, and J. , Médias et formations ouvertes : recherches sur le point de vue des usages. ? Paris : (Direction) Cyberespace et formations ouvertes La pédagogie n'est plus ce qu'elle sera, 1992.

A. , F. Magistretti, and P. , A chacun son cerveau : plasticité neuronale et inconscient, 2004.

A. , D. Martin, and J. , La Dynamique des groupes restreints. Paris : PUF 13 ème édition ARDOIS, Corinne Eduquer l'intelligence : comment développer la pensée critique des élèves, 2004.

B. , P. Georges, F. Jacobs, S. Martin, V. Poumay et al., L'elearning dans l'Enseignement Supérieur : Environnement International Francophone Social Foundations of Thought and Action: A Social-Cognitive Theory, 1986.

B. , W. B. Swassing, R. H. Milone, and M. N. , Teaching through modality strengths : concepts and practices, 1979.

B. , R. &. Mouton, J. Texas, B. , and B. , Managerial grid in Gulf publishing Cy Formateurs et formations multi-médias . Paris : Edition d'Organisation BLANDIN, pp.3-4, 1964.

B. , B. Harmattan, B. , and B. , Les environnements d'apprentissage. Paris : l', Taxonomie des objectifs pédagogiques, 1969.

B. , P. Minuit, B. , J. Hbuitgevers, A. L. Brown et al., La reproduction, éléments pour une théorie du système d'enseignement Basisboek ICT en didactiek Psychological theory and the design of innovative learning environments: On procedures, principles, and systems, Innovation in learning: New environments for education, 1970.

J. S. Bruner, B. Wiley, and J. S. , A study of thinking The Culture of Education, 1956.

J. S. Bruner, L'éducation, entrée dans la culture. Les problèmes de l'école à la lumière de la psychologie culturelle. Paris : Edition Retz, 1996.

B. , P. &. Lestienne, R. , G. Buzan, and T. , Cerveau Information Connaissance Une approche de formalisation d'un processus de benchmarking coopératif Mind map, dessine-moi l'intelligence, Thèse de l'INPG, 1995.

C. , P. Moisan, A. Poisson, and D. , L'autoformation (psychopédagogie, ingénierie, sociologie), 1997.

C. , P. Carré, P. Caspar, and P. , Motivation et rapport à la formation, Traité des sciences et techniques de la formation, 1999.

C. , P. Moisan, and A. , La formation autodirigée : aspects psychologiques et pédagogiques, 2002.

C. , P. Dunod, C. , B. Et, C. et al., Apprenance : vers un nouveau rapport au savoir Le savoir-apprendre expérientiel d'adultes et l'autoformation au traitement de texte. Communication au 11e Congrès de l'Association canadienne pour l'étude de l'éducation des adultes, 1992.

C. , B. Peraya, D. De-boeck, &. Larcier, C. et al., Transformation des regards sur la recherche en technologie de l'éducation Les styles d'apprentissage : entre flou conceptuel et intérêt pratique, Revue Savoirs Recherche en éducation et en formation d'adultes, L'Harmattan CLAPAREDE, E. 1931. L'Éducation fonctionnelle, 2003.

C. , J. , R. Wideman, S. E. De-la-chenelière, E. G. Cohen et al., Apprenons ensemble : l'apprentissage coopératif en groupes restreints Le travail de groupe : stratégies d'enseignement pour la classe hétérogène Apprentissage artificiel : concepts et algorithmes, Adaptive Course Creation for All, International Conference on Information Technology: Coding and Computing, p.718, 1992.

D. , A. R. Jacob, D. , and J. P. , Erreur de Descartes : la raison des émotions Simultaneous-successive processing and planning: implications for school learning, Learning Strategies and Learning Styles, pp.101-129, 1988.

D. , E. L. Ryan, R. M. Deci, E. L. Et, R. et al., Intrinsic motivation and self-determination in human behaviour A motivational approach to self : Integration in personality, Nebraska symposium on motivation : Perspectives on motivation, pp.237-288, 1985.

D. , E. L. Ryan, and R. M. , The what and why of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior, Psychological Inquiry, vol.11, issue.4, pp.227-268, 2000.

D. , E. L. Ryan, and R. M. , Self-determination research: Reflections and future directions, Handbook of Self-Determination Research, 2002.

D. Peretti and A. , Encyclopédie de l'évaluation, 1982.

D. , C. Marchand, and L. , E-learning et formation des adultes en contexte professionnel, 2002.
DOI : 10.3917/dbu.depov.2002.01

D. Rosnay, J. Fayard, D. , and J. , La Révolte du Pronétariat Le constructivisme en action : des étudiants et des étudiantes se penchent sur leur idée de science. Revue des sciences de l'éducation, pp.135-155, 1994.

D. , Y. J. Hameiri, and M. , The "Mole Environment" studyware: applying multidimensional analysis to quantitative chemistry problems, International Journal of Science Education, vol.20, issue.3, pp.317-333, 1998.

D. , R. Et, R. , and P. , Learning Styles. Collection Processus Discursifs, 1990.

D. , R. &. Dunn, and K. , Teaching students through their individual learning styles: A practical approach, 1978.

D. , R. Dunn, K. Allyn, . Bacon, and B. Edwards, Teaching Secondary Students through their Individual Learning Styles: Practical Approaches for Grades 7-12, 1993.

F. , J. H. Frayssinhes, and J. , Metacognitive aspects of problem-solving". In Resnick and all : The nature of intelligence, 1976.

H. , P. Mumford, and A. , The manual of learning styles, 1992.

H. Min, L. , C. Cheng, Y. W. Rai, S. Depickere et al., What affect student cognitive style in the development of hypermedia learning system?, computer & education, 2004.

D. James and W. Keefe, Student learning styles: diagnosing and prescribing programs, National Association of Secondary School Principals (NASSP), pp.27-38

J. , D. Grabowski, and B. L. , Handbook of individual differences, learning, and instruction, 1993.

J. , S. Et, D. , and J. , Using``Using`` Modelling Analogies'' to teach basic electricity: A critical analysis, Learning Electricity and Electronics with Advanced Educational Technology, 1993.

&. J. Rubin and . Mcintyre, Organizational psychology -A book of readings, pp.27-42

L. Guardia, J. G. Ryan, R. M. Couchman, C. Et, D. et al., Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being., Journal of Personality and Social Psychology, vol.79, issue.3, 2000.
DOI : 10.1037/0022-3514.79.3.367

L. , R. T. , C. , C. M. Turner, and S. , Empowering students to become selfregulated learners, Professional School Counseling LASFARGUE, vol.5, issue.4, pp.257-265, 2000.

L. Meur and G. , Université Ouverte, formation virtuelle et apprentissage, 2002.

L. , K. Henri, and F. , Apprentissage collaboratif à distance : pour comprendre et concevoir les environnements d'apprentissage virtuels, 2001.

C. Mc, B. Illinois, and J. Maire, Teaching to Learning Styles, Le benchmarking : comment identifier et caractériser les bonnes pratiques, Gestion dynamique des connaissances industrielles. Hermès Science, pp.150-175, 1985.

M. , L. &. Loisier, and J. , Pratiques d'Apprentissage en ligne, 2005.

M. , J. Marshall, and L. , Choice making : Description of a model projects Student-directed learning teaching Self-determination skills, pp.224-248, 1997.

C. Mcloughlin, The implications of the research literature on learning styles for the design of instructional material, Australasian Journal of Educational Technology, vol.15, issue.3, pp.222-241, 1999.
DOI : 10.14742/ajet.1859

M. , R. Ème-Édition, N. , and B. , Les méthodes actives dans la pédagogie des adultes, 1991.

P. , S. Harel, and I. , Situating Construction, 1991.

P. , S. Dunod, P. , and G. , L'enfant et la machine à connaître L'ingénierie pédagogique : Pour construire l'apprentissage en réseau, 1994.

A. Parkinson, R. Et, and J. , Do cognitive styles affect learning performance in different computer media ?, Proceedings of the 7th annual conference on Innovation and technology in computer science education, 2002.

N. J. Hillsdale, Constructivism and the technology of instruction

H. Poissant and M. Falardeau, Résolution de problèmes, autorégulation et apprentissage. Revue canadienne de l'éducation, pp.30-44, 1994.

P. , K. R. Champs-flammarion, P. , and K. R. , La Connaissance Objective, Conjectures et Réfutations. Paris : Payot & Rivages PRAX, 1997.

R. , J. Walsh, C. Parkinson, and A. , Equilibriating instructional media for cognitive styles, Proceedings of the 8th annual conference on Innovation and technology in computer science education, 2003.

R. , R. Rayner, and S. , Cognitive Styles and Learning Strategies, 2001.

R. , J. Roth, W. Woszczyna, C. Smith, and G. , What Should Collaborative Technology Be? A Perspective From Dewey and Situated Learning Affordances and constraints of computers in science education, Journal of Research in Science Teaching, vol.17, issue.339, pp.995-1017, 1995.

R. , R. M. Et, F. , and C. M. , On energy, personality, and health : Subjective vitality as a dynamic reflection of well-being, Journal of Personality, vol.65, pp.529-565, 1997.

R. , R. M. La, G. , and J. G. , What is being optimized over development? : A self-determination theory perspective on basic psychological needs across the life span, 2000.

S. , K. M. Et, E. , and A. J. , Goal striving, need satisfaction and longitudinal wellbeing: The self-concordance model, Journal of Personality and Social Psychology, vol.76, pp.546-557, 1999.

. Siebenborn, Les ressources comme la clé de la codification des compétences dans le contexte de l'intégration d'un nouveau processus, er colloque Gestion de Compétences et des connaissances en Génie Industriel (CGC-GI'02), pp.148-153, 2002.

. Française, La révolution scientifique de l'enseignement, Bruxelles : Dessart, 1968211.

T. , L. Harri-augstein, and S. , On constructing a learning conversation, 1990.

T. , A. Gallimard, T. , G. Triantafillou, E. et al., The design and the formative evaluation of an adaptive educational system based on cognitive styles, Direction) Apprendre et Comprendre. Paris: Retz TREMBLAY, pp.87-103, 1987.

T. , E. Et, H. , E. Trocme-fabre, H. et al., (Direction) A Distance, apprendre, travailler, communiquerJ'apprends, donc je suis. Paris : Les Editions d'Organisation TURING, A. 1992. Intelligent Machinery Collected works of Alan Turing : Mechanical Intelligence La Pédagogie du projet en formation, éditions l'Harmattan, 1984.

D. Peraya, Un regard critique sur les concepts de médiatisation et médiation, nouvelles pratiques, nouvelles modélisation Article Inédit mis en ligne le 13/02, 2008.

. Enseigner-et-apprendre, Commission Européenne : http://europa, 2010.

J. Mai, CEDIP : http://www.3ct.com/ridf/cedip/productions/en%20lignes/Fiche%20technique, 1997.