M. Abdallah-pretceille and L. Porcher, Education et communication interculturelle, Paris : Presses Universitaires de France, Coll. Education et Formation, 2001.

S. Abou, L'identité culturelle ; suivi de Cultures et droits de l'homme, 2002.

. Paris, Beyrouth : Perrin, Presses de l

A. Akkari, Vers une anthropologie de l'école coranique, Pédagogues et pédagogies du sud, pp.183-205, 2004.

A. Akkari and P. R. Dasen, De l'ethnocentrisme de la pédagogie et ses remèdes, Pédagogues et pédagogies du sud, pp.7-21, 2004.

J. R. Anderson, The architecture of cognition, 1983.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699788

M. W. Apple, Ideology and curriculum, 1990.
DOI : 10.4324/9780203241219

H. Aron, Coopérations enseignantes et limitation culturelle, Thèse de doctorat d'Etat ès Lettres et Sciences humaines, 1987.

R. C. Atkinson and R. M. Shiffrin, Human memory : A proposed system an its control processes The psychology of learning and motivation : advances in research and theory, pp.89-195, 1968.

G. Bachelard and A. D. Baddeley, Le nouvel esprit scientifique. (10 e éd Working memory La mémoire humaine : Théorie et pratique. Traduit de l'anglais sous la dir, Paris : Presses Universitaires de France The episodic buffer : a new component of working memory ». Trends in Cognitive Sciences, pp.417-423, 1968.

A. D. Baddeley and G. R. Hitch, Working memory Recent advances in learning and motivation The equilibrium problem in small groups, Working papers in theory of action, pp.111-161, 1953.

G. Bandura and A. , Auto-efficacité : le sentiment d'efficacité personnelle, 2003.

R. Bastide, . L-'harmattan, J. W. Berry, Y. H. Poortinga, M. H. Segall et al., Sociologie des maladies mentales Le prochain et le lointain Crosscultural psychology. Research and applications. (2 e éd.), Cambridge L'émergence et le développement des compétences transversales dans le modèle d'employabilité réunionnais. Mémoire de DESS sous la direction de A. Barbier L'homme en développement, Cognition et développement. Boîte à outils théoriques, 1965.

P. J. Lehalle, H. Vilette, and B. , La conquête du nombre et ses chemins chez l'enfant. Villeneuve d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion Apprenons le shimaorais, Méthode d'apprentissage du shimaorais parlé et écrit, Les cadres de la vie quotidienne à Mayotte, 1988.

S. Blanchy, Dictionnaire mahorais-français, français-mahorais, 1996.

A. Blaye, J. Paour, P. Perret, F. Bonthoux, C. Berger et al., Categorical flexibility and levels of representation in children : A developmental perspective Developmental Section Conference Naissance et développement des concepts chez l'enfant Group dynamics : research and theory, 1953.

R. Case, Intellectual Development : A Systematic Reinterpretation, 1985.

R. , R. Griffin, and S. , The Mind's Staircases : Exploring the Conceptual Underpinnings of Children's Thought and Knowledge. Hillsdale : Erlbaum Case Child Cognitive Development : The Role of Central Conceptual Structures in the Development of Scientific and Social Thought, Developmental Psychology : Cognitive, Perceptuo-Motor, and Neuropsychological Perspectives, pp.193-230, 1990.

R. Case and Y. Okamoto, « The Role of Central Conceptual Structures in the Development of Children's Numerical, Literacy, and Spatial Thought, Monographs of the Society for Research in Child Development, pp.61-62, 1996.

S. Cèbe, J. Paour, and R. Goigoux, Catégo : Imagier pour apprendre à catégoriser, 2002.

A. M. Chartier, « Culture scolaire et savoirs ». Ville-Ecole-Intégration Enjeux, pp.192-215, 2003.

J. Changeux, L'homme neuronal, 1983.

A. M. Chartier and F. Jacquet-francillon, « Editorial. Les savoirs de la pratique. Un enjeu pour la recherche et pour la formation », Recherche et Formation, vol.27, pp.5-14, 1998.

S. Chouzour, Le pouvoir de l'honneur : Tradition et contestation en, 1994.

G. Comore, C. Paris:-l-'harmattan, N. J. Archipel-des-comores-cohen, and L. R. Squire, « Preserved learning and retention of pattern analyzing skill in amnesia : Dissociation of knowing how and knowing that, Science, pp.210-207, 1980.

A. Coïaniz, Langages, cultures, identités : Questions de point de vue, 2005.

A. M. Collins and E. F. Loftus, A spreading-activation theory of semantic processing., Psychological Review, vol.82, issue.6, pp.407-428, 1975.
DOI : 10.1037/0033-295X.82.6.407

A. M. Collins and M. R. Quillian, Retrieval time from semantic memory, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, vol.8, issue.2, pp.240-247, 1969.
DOI : 10.1016/S0022-5371(69)80069-1

. Dupuy-engelhardt, Reims : Presses Universitaires de Reims Cornice Manuel grammatical de shimaore, Etudes lexicales n°1, pp.71-85, 1999.

D. Cuche, La notion de culture dans les sciences sociales. Paris : Editions La Découverte, Collection Repères Dasen Intégration, assimilation et stress acculturatif, P. R, 1996.

T. Perregaux and . Ogay, Intégrations et migrations : Regards pluridisciplinaires (pp. 187-210) Paris : L'Harmattan Dasen Theoretical frameworks in cross-cultural developmental psychology : An attempt at integration, Crosscultural perspectives in human development : Theory, research & applications, pp.128-165, 2003.

J. B. Grize, 6. Logique naturelle et repr??sentations sociales, Les représentations sociales, pp.152-168, 1989.
DOI : 10.3917/puf.jodel.2003.01.0170

J. B. Grize, Logique et langage Gap : Ophrys, Coll. L'homme dans la langue Grize Préface, Cognition et développement. Boîte à outils théoriques, pp.9-13, 1990.

J. B. Grize, Pensée logico-mathématique et sémiologie du langage, Pensée logico-mathématique. Nouveaux objets interdisciplinaires, pp.181-204, 1993.

J. B. Grize, Logique naturelle et communication., Paris : Presses Universitaires de France Guébourg Petites îles et archipels de l'océan Indien Psychologie interculturelle, J.-L. Paris : Karthala Guerraoui, Z., & Troadec, B, 1996.

C. Colin and G. Synthèse-gusdorf, Mythe et métaphysique, 1953.

E. T. Hall, La danse de la vie : temps culturel, temps vécu. Traduit de l'américain par A, 1984.

R. D. Hansen, Commonsense attribution., Commonsense attribution, pp.996-1116, 1980.
DOI : 10.1037/h0077723

M. Harris, Cultural Materialism : The Struggle for a Science of Culture, 1980.

L. Mandel, Ecritures : miroir des hommes et des sociétés, 1998.

J. M. Mandler, Organization and repetition : Organizational principles with special reference to rote learning Hillsdale, Perspectives on memory research, pp.293-327, 1979.

J. M. Mandler, Stories, scripts and scenes Comores : quatre îles entre pirates et planteurs, Hillsdale : Erlbaum Martin, J, vol.1, 1983.

M. E. Masson, « A Distribued Memory Model of Semantic Priming, 1995.

E. M. Markman, « Empirical versus logical solutions to part-whole comparisons problems concerning classes and collections. ». Child developpement, pp.168-177, 1978.

P. Mayol, « De la culture légitime à l'éclectisme culturel, 2003.

D. Mellet-d-'huart, La réalité virtuelle : outil d'autoformation assistée, Université ouverte, formation virtuelle et apprentissage, pp.395-408, 2002.

C. B. Mervis, On the existence of prelinguistic categories: A case study, Infant Behaviour and Development, pp.293-300, 1985.
DOI : 10.1016/0163-6383(85)90018-9

D. E. Meyer and R. W. Schvaneveldt, Facilitation in recognizing pairs of words: Evidence of a dependence between retrieval operations., Journal of Experimental Psychology, vol.90, issue.2, pp.227-234, 1971.
DOI : 10.1037/h0031564

G. A. Miller, The magical number seven, plus or minus two: some limits on our capacity for processing information., Psychological Review, vol.63, issue.2, pp.81-97, 1956.
DOI : 10.1037/h0043158

R. C. Mishra, D. Sinha, and J. W. Berry, Ecology, Acculturation and Psychological Adaptation : a study of Adivasis in Bihar, 1996.

E. Morin, Le paradigme perdu : la nature humaine. Paris : Edition du Seuil Mounoud Similarities between Developmental Sequences at Different Age Periods, Stage and Structure, pp.40-58, 1973.

N. Mounoud and P. , The Ontogenesis of Different Types of Thought : Language and Motor Behaviours as Non-Specific Manifestations, 1988.

P. P. Weiskrantz, Oxford : Les rôles non spécifiques et spécifiques des milieux dans le développement cognitif Les savoirs quotidiens The Emergence of News Skills : Dialectic Relations between Knowledge Systems, Thought without Language The Development of Coordination in Infancy, pp.5-45, 1993.

P. Mounoud, A Recursive Transformation of Central Cognitive Mechanisms : The Shift from Partial to Whole Representations, 1996.

A. U. Mucchielli, L'analyse phénoménologique et structurale en sciences humaines The Century psychology series, Cognitive psychology. Englewood Cliffs ; N.J, 1967.

K. Nelson, « Le développement de la représentation sémantique chez l'enfant ». Psychologie française, pp.261-268, 1985.

M. Niaz, « From Piaget's Epistemic Subject to Pascual-Leone's, 1992.

. Metasubject, Epistemic Transition in the Constructivist-Rationalist Theory of Cognitive Development, International Journal of Psychology, vol.27, issue.6, pp.41-60

R. E. Nisbett and T. Masuda, Culture and point of view, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, pp.11163-11175, 2003.
DOI : 10.1073/pnas.1934527100

M. Nisbett, R. E. Peng, K. Norenzayan, A. Leone, and J. , « Culture and systems of thought : Holistic vs. analytic cognition », Organismic Processes for Neo-Piagetian Theories : a Dialectical Causal Account of Cognitive Development, pp.561-597291, 1987.

J. Pascual-leone, An Experimentalist???s Understanding of Children, Human Development, vol.37, issue.6, 1994.
DOI : 10.1159/000278282

J. Pascual-leone, Learning and Development as Dialectical Factors in Cognitive Growth, Human Development, vol.38, issue.6, pp.338-348, 1995.
DOI : 10.1159/000278340

J. Pascual-leone, Is the French Connection Neo-Piagetian? Not Nearly Enough!, Child Development, vol.71, issue.4, pp.843-845, 2000.
DOI : 10.1111/1467-8624.00190

J. Pascual-leone, Reflections on Working Memory: Are the Two Models Complementary?, Journal of Experimental Child Psychology, vol.77, issue.2, pp.138-154, 2000.
DOI : 10.1006/jecp.2000.2593

J. Pascual-leone, « Mental Attention, Consciousness, and the Progressive Emergence of Wisdom », Journal of Adult Development, vol.7, issue.4, pp.241-254, 2000.
DOI : 10.1023/A:1009563428260

J. Pascual-leone and R. Baillargeon, Developmental Measurement of Mental Attention, International Journal of Behavioral Development, vol.28, issue.3, pp.161-200, 1994.
DOI : 10.1177/016502549401700110

J. Pascual-leone and J. Johnson, A Dialectical Constructivist View of Representation : Role of Mental Attention, Executives, and Symbols, Development of Mental Representation, pp.169-200, 1999.

A. Payet, Approche sur l'intégration des immigrés mahorais à La Réunion, Mémoire de maîtrise en géographie, sous la dir, 2004.

K. Peng and R. E. Nisbett, Culture, dialectics, and reasoning about contradiction., American Psychologist, vol.54, issue.9, pp.741-754, 1999.
DOI : 10.1037/0003-066X.54.9.741

J. Piaget, Le structuralisme. (4 e éd Coll. Que sais-je ?, Paris : Presses, p.1311, 1970.

J. Piaget, L'épistémologie génétique. (4 e éd Coll. Que sais-je ?, Paris : Presses, p.1399, 1988.

J. Piaget, Le langage et la pensée chez l'enfant : étude sur la logique de l'enfant. (10 e éd, 1989.

J. Piaget and R. Garcia, Vers une logique des significations, 1987.

M. Editions, C. Science-nouvelle-piaget, J. Inhelder, and B. , La genèse des structures logiques élémentaires. Classifications et sériations. (4 e éd La psychologie de l'enfant. (10 e éd Que sais-je ?, Paris : Presses Universitaires de France, Coll, p.369, 1980.

E. Rosch, « Classification d'objets du monde réel : origine des représentations dans la cognition ». Bulletin de psychologie, Numéro spécial "La mémoire sémantique, pp.242-250, 1976.

E. Rosch, Prototype classification and logical classification : the two systems New trends in conceptual representation: Challenges to Piaget's theory (pp.73-86). Hilldale ; N, Le divan de Konrad Lorenz : une approche comparée du rite et du symbole chez Freud, Jung et Lorenz, 1983.

J. Said-ahmed and M. , Guerriers, princes et poètes aux Comores dans la littérature orale, L'Harmattan, Coll. L'Archipel des Comores Sapir, 1968.

D. Schnapper, « Modernité et acculturations. A propos des travailleurs immigrés ». Communication, n°43 "Le croisement des cultures, pp.141-168, 1986.

M. H. Segall, P. R. Dasen, J. W. Berry, and Y. H. Poortinga, Human behavior in global perspective : an introduction to cross-cultural psychology, 1999.

&. Allyn and J. T. Bacon-servier, L'homme et l'invisible « Specific impairments of planning, Philosophical Transactions of the Royal Society London B, vol.298, pp.199-209, 1982.

R. P. Siegler, Enfant et raisonnement : le développement cognitif de l'enfant. (3 e édition anglaise, Culture et comportement. (2 e éd.), 1994.

L. S. Vygotski, Pensée et Langage, 2002.

H. Werner, Comparative psychology of mental development, 1961.

H. A. Witkin, R. B. Dyk, H. F. Faterson, D. R. Goodnough, and S. A. Karp, Field dependence and interpersonal behavior., Psychological Bulletin, vol.84, issue.4, pp.661-689, 1974.
DOI : 10.1037/0033-2909.84.4.661

S. A. Karp, Personality through perception Linguistique et anthropologie, 1954.

J. Yerard, Mayotte et l'école : 145 ans d'une histoire singulière, 1990.

C. Le, Rom contient les dix sept fichiers suivants : -données expérimentales Effectif total (Excel)

V. Résultats and ?. ??, 179 V.1. Composition des groupes expérimentaux ?????????????, p.180

?. .. La-flexibilité, Résultats comparatifs selon, p.213