107 D.5.3.1. Etapes 1 et 3 : principe et schématisation de l'expérimentation Etapes 2 et 7 : choix du matériel, interprétation du résultat et prise de décision 108 D.5.3.2.a. Etape 2, ., p.115 ,
117 D.6.1. Les raisonnements des étudiants dans l'expérimentation 117 D.6.1.1. Les raisonnements et les groupes, p.120 ,
120 D.6.1.3.a. Dépendance entre les scores et les thèmes, p.121 ,
124 D.6.3.1. Impact sur les raisonnements dans l'expérimentation, 124 D.6.3.2. Effet du contenu des rétroactions, p.125 ,
129 E.1.2. Effet des rétroactions, p.131 ,
Rétroaction pour le groupe C : Un protocole insuffisant suivant un raisonnement Mixte, AnnexeApproché, vol.3 ,
Teaching measurement in the introductory physics laboratory. The physics Teacher, pp.11-394, 2003. ,
Student-designed experiments in scientific lab instruction, Journal of College Science Teaching, vol.27, pp.114-118, 1997. ,
La formation de l'esprit scientifique, Paris: Vrin, 1938. ,
Dictionnaire pratique de la métrologie, 2006. ,
Théorie des situations didactiques (La pensée sauvage ed.), Grenoble, 1998. ,
The relationship between student's views of the nature of science and their views of the nature of scientific measurement, International Journal of Science Education, issue.9, pp.31-1137, 2009. ,
The development of first year physics students' ideas about measurement in terms of point and set paradigms, International Journal of Science Education, vol.28, issue.11, pp.23-1137, 2001. ,
DOI : 10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2<179::AID-TEA5>3.0.CO;2-T
Teaching measurement and uncertainty the GUM way. The Physics Teacher, pp.539-543, 2008. ,
Pupils??? Reasoning and Practice during Hands???on Activities in the Measurement Phase, Research in Science & Technological Education, vol.35, issue.1, pp.79-96, 1998. ,
DOI : 10.1080/0950069930150406
Métrologie et enseignement Thèse de doctorat en science de l'éducation, 2003. ,
Exemple d'une transposition didactique de la d??marche scientifique dans un TP de biologie en DEUG 2??me ann??e, Didaskalia, vol.9, issue.9, pp.31-55, 1996. ,
DOI : 10.4267/2042/23786
Scaffolding the students' activity of experimental design with a dedicated software: copex-chimie, 2009. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948786
An Investigation of Teaching and Learning about Measurement Data and their Treatment in the Introductory Physics Laboratory, Teaching and Learning in the Science Laboratory, pp.179-190, 2002. ,
DOI : 10.1007/0-306-48196-0_19
Analyse comparative de la gestion du mesurage en travaux pratiques de Deug à Orsay (biologie, chimie, physique), 1998. ,
Characterizing the « experimental procedure » in science laboratories : a preliminary step toward students' experimental design ,
The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century, Science Education, vol.32, issue.1, pp.28-54, 2003. ,
DOI : 10.1002/sce.10106
The relationship between first year physics students'views on the NOS and the nature of scientific measurement, Papier présenté à the 13th Annual meeting of the Southern African association for research in mathematics, science and technology education, 2005. ,
Histoire universelle de la mesure, 2002. ,
COMPUTER SIMULATIONS: Technological Advances in Inquiry Learning, Science, vol.312, issue.5773, pp.532-533, 2006. ,
DOI : 10.1126/science.1127750
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190793
Issues in computer supported inquiry learning in science, Journal of Computer Assisted Learning, vol.20, issue.2, pp.111-119, 2007. ,
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00216.x
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190788
La référence au réel : les sciences physiques et les recours à la mesure, Didactique appliquée de la physique-chimie, pp.179-194, 1996. ,
Acting like a physicist: Student approach study to experimental design, Physical Review Special Topics - Physics Education Research, vol.3, issue.2, 2007. ,
DOI : 10.1103/PhysRevSTPER.3.020106
Du monde de l'à-peu-près à l'univers de la précision, In Critique, vol.IV, pp.806-823, 1948. ,
Survey 2: Students' images of science as they relate to Labwork learning, 1998. ,
Point and set reasoning in practical science measurement by entering university freshmen, Science Education, vol.61, issue.4, pp.311-327, 2001. ,
DOI : 10.1002/sce.1012
Les rétroactions épistemiques dans les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Thèse d'Habilitation à Diriger des Recherches en Informatique, 2009. ,
How can we take into account student conceptions of the facial angle in a palaeontology laboratory work?, Paper presented at the International Conference on Learning Science, 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00278460
Comment le physicien mesure-t-il ses propos? Un point de vue épistémologique sur "grandeur et mesure" en Physique, 2002. ,
La mesure: histoire, science et philosophie, 2004. ,
Effectiveness of a GUM-compliant course for teaching measurement in the introductory physics laboratory, European Journal of Physics, vol.29, issue.3, pp.647-659, 2008. ,
DOI : 10.1088/0143-0807/29/3/024
Design Tools in Didactical Research: Instrumenting the Epistemological and Cognitive Aspects of the Design of Teaching Sequences, Educational Researcher, vol.38, issue.5, pp.329-342, 2009. ,
DOI : 10.3102/0013189X09338513
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699767
University science students' experiences of investigative project work and their images of science, International Journal of Science Education, vol.23, issue.9, pp.945-956, 1999. ,
DOI : 10.1002/tea.3660280910
La mesure dans l'enseignement des sciences physiques, pp.25-42, 2008. ,
Learning the statistical analysis of measurement errors, International Journal of Science Education, vol.15, issue.4, pp.427-438, 1993. ,
DOI : 10.1119/1.15963
Le fonctionnement intellectuel d'??tudiants r??alisant des exp??riences : observation de s??ances de travaux pratiques en premier cycle universitaire scientifique, Didaskalia, vol.11, issue.11, pp.75-102, 1997. ,
DOI : 10.4267/2042/23844
Focus on formative feedback, ETS Research Report, 2007. ,
?Laboratory exercises help me memorize the scientific truths?: A study of eighth graders' scientific epistemological views and learning in laboratory activities, Science Education, vol.32, issue.6, pp.654-674, 1999. ,
DOI : 10.1002/(SICI)1098-237X(199911)83:6<654::AID-SCE2>3.0.CO;2-Y
An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries, Science Education, vol.7, issue.3, pp.483-508, 2001. ,
DOI : 10.1002/sce.1020
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01503937
Students misconceptions of the language of error, pp.1-8, 2001. ,
La physique dans la culture scientifique : entre raisonnement, r??cit et rituels, Aster, vol.44, issue.44, p. 7, pp.23-45, 2007. ,
DOI : 10.4267/2042/16809
Raisonner en sciences, pp.127-141, 1992. ,
Impact of a conventional introductory laboratory course on the understanding of measurement, Physical Review Special Topics - Physics Education Research, vol.4, issue.1, p.10, 2008. ,
DOI : 10.1103/PhysRevSTPER.4.010108
aux choix concernant le liquide étudié, sans y apporter de modifications (Notez ici vos calculs, graphiques, résultats, ainsi que votre décision ,