.. Scores-en-fonction-des-Étapes, 107 D.5.3.1. Etapes 1 et 3 : principe et schématisation de l'expérimentation Etapes 2 et 7 : choix du matériel, interprétation du résultat et prise de décision 108 D.5.3.2.a. Etape 2, ., p.115

D. 6. Discussion and .. , 117 D.6.1. Les raisonnements des étudiants dans l'expérimentation 117 D.6.1.1. Les raisonnements et les groupes, p.120

L. Raisonnements and L. , 120 D.6.1.3.a. Dépendance entre les scores et les thèmes, p.121

.. Des-rétroactions-pour-faire-Évoluer-les-raisonnements, 124 D.6.3.1. Impact sur les raisonnements dans l'expérimentation, 124 D.6.3.2. Effet du contenu des rétroactions, p.125

E. 1. Résultats and .. , 129 E.1.2. Effet des rétroactions, p.131

D. Expérimentation and .. , Rétroaction pour le groupe C : Un protocole insuffisant suivant un raisonnement Mixte, AnnexeApproché, vol.3

S. Allie, A. Buffler, B. Campbell, F. Lubben, D. Evangelinos et al., Teaching measurement in the introductory physics laboratory. The physics Teacher, pp.11-394, 2003.

J. Arce and R. Betancourt, Student-designed experiments in scientific lab instruction, Journal of College Science Teaching, vol.27, pp.114-118, 1997.

G. Bachelard, La formation de l'esprit scientifique, Paris: Vrin, 1938.

C. Bindi, Dictionnaire pratique de la métrologie, 2006.

G. Brousseau, Théorie des situations didactiques (La pensée sauvage ed.), Grenoble, 1998.

A. Buffler, F. Lubben, and B. Ibrahim, The relationship between student's views of the nature of science and their views of the nature of scientific measurement, International Journal of Science Education, issue.9, pp.31-1137, 2009.

A. Buffler, S. Allie, F. Lubben, and B. Campbell, The development of first year physics students' ideas about measurement in terms of point and set paradigms, International Journal of Science Education, vol.28, issue.11, pp.23-1137, 2001.
DOI : 10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2<179::AID-TEA5>3.0.CO;2-T

A. Buffler, S. Allie, and F. Lubben, Teaching measurement and uncertainty the GUM way. The Physics Teacher, pp.539-543, 2008.

S. M. Coelho and M. Séré, Pupils??? Reasoning and Practice during Hands???on Activities in the Measurement Phase, Research in Science & Technological Education, vol.35, issue.1, pp.79-96, 1998.
DOI : 10.1080/0950069930150406

M. Cotteret, Métrologie et enseignement Thèse de doctorat en science de l'éducation, 2003.

B. Darley, Exemple d'une transposition didactique de la d??marche scientifique dans un TP de biologie en DEUG 2??me ann??e, Didaskalia, vol.9, issue.9, pp.31-55, 1996.
DOI : 10.4267/2042/23786

D. Ham, C. Giraut, and I. , Scaffolding the students' activity of experimental design with a dedicated software: copex-chimie, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00948786

D. Evangelinos, E. Psillos, and O. Valassiades, An Investigation of Teaching and Learning about Measurement Data and their Treatment in the Introductory Physics Laboratory, Teaching and Learning in the Science Laboratory, pp.179-190, 2002.
DOI : 10.1007/0-306-48196-0_19

F. Fondère, C. Pernot, and C. Richard-molard, Analyse comparative de la gestion du mesurage en travaux pratiques de Deug à Orsay (biologie, chimie, physique), 1998.

I. Giraut, C. Ham, M. Ney, E. Sanchez, and C. Wajeman, Characterizing the « experimental procedure » in science laboratories : a preliminary step toward students' experimental design

A. Hofstein and V. N. Lunetta, The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century, Science Education, vol.32, issue.1, pp.28-54, 2003.
DOI : 10.1002/sce.10106

B. Ibrahim, A. Buffler, and F. Lubben, The relationship between first year physics students'views on the NOS and the nature of scientific measurement, Papier présenté à the 13th Annual meeting of the Southern African association for research in mathematics, science and technology education, 2005.

F. Jedrzejewski, Histoire universelle de la mesure, 2002.

T. De-jong, COMPUTER SIMULATIONS: Technological Advances in Inquiry Learning, Science, vol.312, issue.5773, pp.532-533, 2006.
DOI : 10.1126/science.1127750

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190793

W. Van-joolingen, T. De-jong, and A. Dimitracopoulou, Issues in computer supported inquiry learning in science, Journal of Computer Assisted Learning, vol.20, issue.2, pp.111-119, 2007.
DOI : 10.1111/j.1365-2729.2006.00216.x

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190788

R. Journeaux, La référence au réel : les sciences physiques et les recours à la mesure, Didactique appliquée de la physique-chimie, pp.179-194, 1996.

A. Karelina and E. Etkina, Acting like a physicist: Student approach study to experimental design, Physical Review Special Topics - Physics Education Research, vol.3, issue.2, 2007.
DOI : 10.1103/PhysRevSTPER.3.020106

A. Koyré, Du monde de l'à-peu-près à l'univers de la précision, In Critique, vol.IV, pp.806-823, 1948.

J. Leach, R. Millar, J. Ryder, M. Séré, D. Hammelev et al., Survey 2: Students' images of science as they relate to Labwork learning, 1998.

F. Lubben, B. Campbell, A. Buffler, and S. Allie, Point and set reasoning in practical science measurement by entering university freshmen, Science Education, vol.61, issue.4, pp.311-327, 2001.
DOI : 10.1002/sce.1012

V. Luengo, Les rétroactions épistemiques dans les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Thèse d'Habilitation à Diriger des Recherches en Informatique, 2009.

P. Marzin and E. De-vries, How can we take into account student conceptions of the facial angle in a palaeontology laboratory work?, Paper presented at the International Conference on Learning Science, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00278460

M. Nota, Comment le physicien mesure-t-il ses propos? Un point de vue épistémologique sur "grandeur et mesure" en Physique, 2002.

J. Perdijon, La mesure: histoire, science et philosophie, 2004.

S. Pillay, A. Buffler, F. Lubben, and S. Allie, Effectiveness of a GUM-compliant course for teaching measurement in the introductory physics laboratory, European Journal of Physics, vol.29, issue.3, pp.647-659, 2008.
DOI : 10.1088/0143-0807/29/3/024

K. Ruthven, C. Laborde, J. Leach, and A. Tiberghien, Design Tools in Didactical Research: Instrumenting the Epistemological and Cognitive Aspects of the Design of Teaching Sequences, Educational Researcher, vol.38, issue.5, pp.329-342, 2009.
DOI : 10.3102/0013189X09338513

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699767

J. Ryder and J. Leach, University science students' experiences of investigative project work and their images of science, International Journal of Science Education, vol.23, issue.9, pp.945-956, 1999.
DOI : 10.1002/tea.3660280910

M. G. Séré, La mesure dans l'enseignement des sciences physiques, pp.25-42, 2008.

M. G. Séré, R. Journeaux, and C. Larcher, Learning the statistical analysis of measurement errors, International Journal of Science Education, vol.15, issue.4, pp.427-438, 1993.
DOI : 10.1119/1.15963

M. Séré and M. Beney, Le fonctionnement intellectuel d'??tudiants r??alisant des exp??riences : observation de s??ances de travaux pratiques en premier cycle universitaire scientifique, Didaskalia, vol.11, issue.11, pp.75-102, 1997.
DOI : 10.4267/2042/23844

V. J. Shute, Focus on formative feedback, ETS Research Report, 2007.

C. C. Tsaï, ?Laboratory exercises help me memorize the scientific truths?: A study of eighth graders' scientific epistemological views and learning in laboratory activities, Science Education, vol.32, issue.6, pp.654-674, 1999.
DOI : 10.1002/(SICI)1098-237X(199911)83:6<654::AID-SCE2>3.0.CO;2-Y

A. Tiberghien, L. Veillard, J. L. Maréchal, C. Buty, and R. Millar, An analysis of labwork tasks used in science teaching at upper secondary school and university levels in several European countries, Science Education, vol.7, issue.3, pp.483-508, 2001.
DOI : 10.1002/sce.1020

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01503937

J. Tomlinson, P. J. Dyson, and J. Garratt, Students misconceptions of the language of error, pp.1-8, 2001.

L. Viennot, La physique dans la culture scientifique : entre raisonnement, r??cit et rituels, Aster, vol.44, issue.44, p. 7, pp.23-45, 2007.
DOI : 10.4267/2042/16809

L. Viennot, Raisonner en sciences, pp.127-141, 1992.

S. T. Volkwyn, S. Allie, A. Buffler, and F. Lubben, Impact of a conventional introductory laboratory course on the understanding of measurement, Physical Review Special Topics - Physics Education Research, vol.4, issue.1, p.10, 2008.
DOI : 10.1103/PhysRevSTPER.4.010108

I. Le-protocole-proposé-jusqu, aux choix concernant le liquide étudié, sans y apporter de modifications (Notez ici vos calculs, graphiques, résultats, ainsi que votre décision