A. D. Et and P. J. , « Why Do Firms Train? Theory and Evidence», Quarterly Journal of Economics, vol.113, issue.1, pp.79-119, 1998.

A. P. Et and H. P. , Endogeneous Growth Theory, 1998.

A. J. Et and S. J. , Worker Characteristics, Job Characteristics, and the Receipt of On-the-Job Training, Industrial and Labor Relations Review, vol.45, issue.1, pp.58-79, 1991.

A. P. , C. B. Et, and Z. P. , « Le rendement apparent de la formation continue dans les entreprises : effets sur la productivité et les salaires, 2006.

B. G. Et, F. F. Et, and T. E. , « Firms' human capital, R&D and performance : a study on French and Swedish firms, pp.443-462, 2001.

B. J. Berger-m and B. D. Et, «How Well Do We Measure Training?, Journal of Labor Economics, vol.15, issue.3, pp.507-528, 1997.

B. J. Berger-m and B. D. Et, «Do Workers Pay for On-the-Job Training?, The Journal of Human Resources, vol.34, issue.2, pp.235-252, 1999.

B. A. Et and B. G. , «Is Training More Frequent When Wage Compression Community Household Panel, Labour Economics, vol.15, issue.2, pp.272-290, 2008.

B. H. Belfield-c and S. P. Et, « Human Capital Spillovers within the workplace: Evidence for Great Britain, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, vol.65, issue.5, pp.575-594, 2003.

B. J. Et and S. , «The Role of Human Capital in Economic Development: Evidence from Aggregate Cross-Country Data», Journal of Monetary Economics, vol.34, pp.143-179, 1994.

B. P. Et and D. A. , « La formation professionnelle continue : de l'accumulation de compétences à la validation de la performance », Formation Emploi, pp.61-80, 1998.

B. R. Et and C. , «Evaluation Methods for Non-Experimental Data», Fiscal Studies, vol.21, issue.4, pp.427-468, 2000.

B. R. Et and B. A. , «Trade Union Presence and Employer-provided Training in Great Britain, Industrial Relations, vol.43, issue.3, pp.520-545, 2004.

B. A. Et and B. , «Testing Some Predictions of Human Capital Theory: New Training Evidence From Britain», The Review of, Economics and Statistics, vol.87, issue.2, pp.391-394, 2005.

C. S. Tremblay-j and M. S. Et, Enquête internationale sur l'alphabétisation des adultes. Performance en littératie, capital humain et croissance dans quatorze pays de l'OCDE, 2004.

D. L. , R. H. Et, and V. J. , « The Impact of Training on Productivity and Wages: Evidence from British Panel Data, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, vol.68, issue.4, pp.397-421, 2006.

D. R. Et and W. S. , «Causal Effects in Nonexperimental Studies: Reevaluating the Evaluation of Training Programs», Journal of the American Statistical Association, vol.94, pp.1053-1062, 1999.

D. R. Et and W. S. , «Propensity Score-Matching Methods for NonExperimental Causal Studies», The Review of Economics and Statistics, vol.84, issue.1, pp.151-161, 2002.

D. G. Levy-garboua-l and S. M. Et, « Learning From Experience or Learning From Others ? Inferring Informal Training From a Human Capital Earnings Function with Matched Employer-Employee Data, The Journal of Socio- Economics, vol.37, pp.919-938, 2008.

D. K. , J. T. Et, and W. R. , «An Analysis of the Impact of CETA Programs on Participants Earnings», Journal of Human Resources, vol.21, issue.1, pp.64-91, 1984.

D. G. Et and H. S. , «On-the-Job Training and Earnings Differences by Race and Sex», The Review of, Economics and Statistics, vol.61, issue.4, pp.594-603, 1979.

D. A. Et and H. S. , « Modalités de participation à la formation continue et effets sur la carrière salariale : une approche économique » in Céreq, Regards pluriels sur la formation continue, 2003.

F. D. Et and P. R. , «The Impact of Minimum Wages on Job Training: Empirical Exploration with Establishment Data», Southern Economic Journal, vol.70, issue.3, pp.566-583, 2004.

F. D. , G. D. Et, and M. E. , « Formation continue et carriers salariales Une evaluation sur données individuelles», Annales d'Economie et Statistiques, pp.261-275, 2001.

F. H. , G. M. Et, and J. , Correlates of Training: An Analysis Using Both Employer and Employee Characteristics, Industrial and Labor Relations Review, vol.53, issue.3, pp.443-462, 2000.

G. D. Et and M. E. , « Les enterprises, les salaries et la formation continue», Economie et Statistiques, vol.306, issue.6, pp.41-55, 1997.

G. F. Felstead-a, . Mayhew-k, and P. A. Et, « The Impact of Training on Labour Mobility: Individual and Firm-level Evidence from Britain», British Journal of Industrial Relations, vol.38, issue.2, pp.261-275, 2000.

H. S. Et and L. M. , « La variété des modes de formation : Usages et Enjeux », Formation Emploi, pp.51-66, 2003.

H. J. Et and R. R. , Alternative Methods for Evaluating the Impact of Interventions », in Longitudinal Analysis of Labor Market Data, pp.156-245, 1985.

H. J. , H. Ichimura, and P. T. , « Matching As An Econometric Evaluation Estimator: Evidence from Evaluating a Job Training Program, Review of Economic Studies, vol.64, pp.605-654, 1997.

H. J. , R. Lalonde, and S. J. , The Economics and econometrics of Active Labor Market Programs, Handbook of Labor Economics Ashenfelter O. and D. Card, pp.1865-2097, 1999.

I. T. Et and K. L. , « Team Effects on Compensation : An Application to Salary Determinantion in the National Hockey League, Economic Inquiry, vol.8, pp.629-632, 2000.

J. O. Et and R. C. , « Diffusion du capital humain et efficience salariale Une application sur données appariées employé-employeur », Economie et Prévision, vol.169, issue.3, pp.127-137, 2005.

K. A. Et and L. , «Education for Growth: Why and for Whom?, Journal of Economic Literature, vol.39, issue.4, pp.1101-1136, 2001.

L. M. Et and S. J. , «Dividing the Costs and Returns to General Training», Journal of Labor Economics, vol.16, issue.1, pp.142-171, 1998.

M. G. , R. D. Et, and W. D. , « A Contribution to the Empirics of Economic Growth, Quarterly Journal of Economics, vol.2, pp.407-437, 1992.

M. R. Et and S. P. , « Human Capital Spillovers and Economic Performance in the Workplace, Some British Evidence », 2004.

R. P. Et-rubin and D. , « The Central Role of the Propensity Score in Observational Studies for Causal Effects, Biometrika, vol.70, pp.41-55, 1983.

S. J. Todd and P. , « Does Matching Overcome Lalonde's Critique of Nonexperimental Estimators, Journal of Econometrics, issue.12, 2005.

J. Wooldridge, Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, 2002.

I. Yanovitzky, E. Zanutto, and R. Et-hornik, Estimating causal effects of public health education campaigns using propensity score methodology, Evaluation and Program Planning, vol.28, issue.2, pp.209-220, 2005.
DOI : 10.1016/j.evalprogplan.2005.01.004

). Weil, Romer, Encadré 1.5 : Le modèle de Mankiw, p.29, 1992.

). Le-modèle-canonique-de-solow, 18 1.1.2 L'introduction du progrès technique, 1956.

.. Le-lien-entre-le-capital-humain-et-le-progrès-technique, 21 1.2.1 L'innovation comme premier intermédiaire

L. Humain-selon, 30 2.2.1. L'éducation comme source d'accumulation du capital humain, 30 2.2.2. L'apprentissage par la pratique comme fondement du capital humain.............. 32

L. Hypothèses-du-modèle-de-becker and .. , 51 1.1.1 La relation d'égalité entre le salaire et la productivité marginale, p.53

L. Prédictions-du-modèle-de-becker-dans-le-cas-d-'une-formation-générale and .. , 54 1.2.1 Les modalités de financement de la formation 54 1.2.2 L'incidence salariale de la formation 55 1.2.3 Les effets de la formation sur la mobilité des salariés, ., p.56

L. Prédictions-du-modèle-de-becker-dans-le-cas-d-'une-formation-spécifique and .. , 57 1.3.1 Les modalités de financement de la formation, p.58

L. Effets-de-la-formation-sur-la-productivité-et-le-salaire and .. , 65 2.2.1 La productivité et le salaire des individus dans la firme formatrice, 66 2.2.2 Les effets de la formation générale et spécifique dans la firme formatrice ........ 66 2.2.3 La productivité et le salaire dans les firmes concurrentes......... 67 2.2.4 Les effets de la formation générale et spécifique dans les firmes concurrentes, p.67

L. 'impact-de-la-formation-sur-la-mobilité-des-salariés and .. , 69 2.3.1 Les effets de la formation spécifique, p.69

.. La-formation, 70 2.4.1 La formation sur l'initiative des individus La formation sur l'initiative de l'employeur, p.71

?. Qui-sont-les-formés, 74 3.1.2 La temporalité pour mesurer les effets de la formation : court, moyen ou long terme ?, p.78

C. Braconnage, 94 CHAPITRE 3 : L, p.99

.. Le-cadre-de-concurrence-imparfaite-et-le-'égalité-entre-le-salaire-et-la-productivité-marginale-et-les-asymétries-informationnelles, 100 1.1.3 L'extraction d'une rente et le financement des coûts de la formation par l'employeur, p.101

R. De-la-firme........-de, 145 2.2.1 L'impact de la FPC sur l'activité 145 2.2.2 L'impact de la FPC sur la survie de la firme, Les autres effets de la formation sur les performances économiques..................... 148 3.1 Justifications théoriques : La complémentarité dans la production du bien final, p.148

.. La-définition-de-la-formation-formelle-et-informelle, 164 1.1.1 Définition de la formation et de ses composantes, p.164

I. Formelle, 166 1.1.3 La distinction de la formation informelle par la pratique et par diffusion du savoir La distinction de la formation informelle seul ou en contact avec d'autres travailleurs, p.168

.. La-place-de-la-formation-informelle-dans-la-formation-des-individus, 169 1.2.2 Les effets de la formation informelle 171 1.2.3 La mesure de la formation informelle 175 2.1 L'échantillon d'étude et la temporalité d'analyse, 175 2.2 L'hétérogénéité des formes de formation et son lien avec les salaires............................... 177 2.2.2 La complexe relation formation -salaire, p.181

L. Effets-de-diffusion-de-la-formation and .. , 250 2.2.1 L'effet de l'investissement en formation sur le capital humain moyen de la firme 251 2.2.2 L'effet de l'évolution du capital humain moyen de la firme sur la productivité des formés, p.252

.. La-maximisation-de-la-rente-de-la-firme, 258 3.2 L'équilibre et l'investissement en formation optimale, p.261

.. Les-modèles-À-estimer, 282 1.2.1 Les effets de l'investissement en formation de la firme 282 1.2.2 Les effets de l'investissement en formation de la firme pour les formés 282 1.2.3 Les effets de l'investissement en formation selon le niveau de qualification des formés, p.283

É. La-méthode, 283 1.3.1 Les moindres carrés ordinaires, 285 SECTION 2 : L'EVALUATION, p.286

.. La-robustesse-des-résultats, 310 1.4.1 La méthode des différences premières, pp.311-313

.. La-récompense-des-salariés-formés-qui-diffuse-la-formation and .. De-la-firme, 313 2.2 L'investissement en formation de 313 2.2.1 L'investissement en formation dans l'année 313 2.2.2 L'investissement en formation passée de la firme et le niveau d'éducation moyen des formés, p.316