C. Barrit and D. Lewis, « Reusable learning object strategy, definition, creation process, and guidelines for building », rapport technique, 1999.

M. Boari, E. Lodolo, S. Monti, and S. Pasini, « Middleware for Automatic Dynamic Reconfiguration of Context-Driven Services Bork A., « Transferability of computer-based learning, 11 th IEEE Symposium on Computers and Communication, pp.781-788, 1977.

N. Boskic, Learning objects design: what do educators think about the quality and reusability of learning objects?, Proceedings 3rd IEEE International Conference on Advanced Technologies, p.2, 2003.
DOI : 10.1109/ICALT.2003.1215096

H. Bretzke and J. Vassileva, Motivating Cooperation on Peer to Peer Networks, Lecture Notes in Computer Science, vol.2702, pp.218-227, 2003.
DOI : 10.1007/3-540-44963-9_30

J. Broisin and P. Vidal, « Une approche conduite par les modèles pour le traçage des activités des utilisateurs dans des EIAH hétérogènes », Revue STICEF, pp.1764-7223, 2007.

J. Broisin, P. Vidal, D. Marquie, and O. Catteau, The International E-Miage project: from an Isolated Framework to an Architecture Based on Learning Standards, Advanced Int'l Conference on Telecommunications and Int'l Conference on Internet and Web Applications and Services (AICT-ICIW'06), p.6, 2006.
DOI : 10.1109/AICT-ICIW.2006.189

K. Cardinaels and E. Duval, Composite Learning Objects: Exposing the Components, Proceedings of the 3 rd Annual ARIADNE Conference, pp.1-7, 2003.

K. Cardinaels, M. Meire, and E. Duval, Automating metadata generation, Proceedings of the 14th international conference on World Wide Web , WWW '05, pp.548-5561, 2005.
DOI : 10.1145/1060745.1060825

O. Catteau, P. Vidal, and J. Broisin, A 3D Representation of Relationships between Learning Objects, Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), pp.4262-4271, 2007.

O. Catteau, P. Vidal, and J. Broisin, A Generic Representation Allowing for Expression of Learning Object and Metadata Lifecycle, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), pp.30-33, 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652357

O. Catteau, P. Vidal, and J. Broisin, A Service Providing Awareness of Learning Object Evolutions in a Distributed Environment, European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL), pp.74-85, 2008.
DOI : 10.1007/978-3-540-87605-2_9

O. Catteau, P. Vidal, and J. Broisin, « Gestion du cycle de vie au sein du LOM et de ses profils d'application », Actes de la conférence TICE, 2006.

O. Catteau, P. Vidal, J. Broisin, D. Marquié, P. Maraval et al., « De la production à la diffusion d'objets pédagogiques : une approche collaborative standardisée, Eprospectives et territoires de la connaissance, 2006.

O. Catteau, P. Vidal, D. Marquié, and J. Broisin, « Production et gestion collaboratives d'objets pédagogiques dans le cadre d'un dispositif international de FOAD », Revue Distances et Savoirs. Nouveaux territoires de la connaissance. Chemins et perspectives. Sous la direction d'Yves Ardourel, pp.201-230, 2007.

O. Catteau, P. Vidal, F. Noury, J. Broisin, and . Renseignement-et-héritage-de-métadonnées, Renseignement progressif et héritage des métadonnées d'un objet pédagogique à partir de ses révisions successives. », Actes de la conférence Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain, pp.65-70, 2007.

C. and N. Inc, « La description normalisée des resources : vers un patrimoine éducatif », NORMETIC, version 1, 2003.

S. Crozat, Eléments pour la conception industrialisée des supports pédagogiques numériques », thèse, 2002.

F. Détienne, «. Doc-'insa, L. Schéma, and . De-lyon, Collaborative design: Managing task interdependencies and multiple perspectives, Animation du Campus Ouvert de l'académie de Lyon (ANCOLY), 8p. A semantic approach to visualizing online conversations, pp.1-20, 2002.
DOI : 10.1016/j.intcom.2005.05.001

R. Wallone and . Illustration-du, cycle de vie' d'un produit ou service multimédia », Portail des technologies et de la recherche, 1998.

E. Duval, N. Smith, and M. Van-coillie, Application Profiles for Learning, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), pp.242-246, 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652415

M. M. El-bishouty, H. Ogata, and Y. Yano, Learner-Space Knowledge Awareness Map in Computer Supported Ubiquitous Learning, 2006 Fourth IEEE International Workshop on Wireless, Mobile and Ubiquitous Technology in Education (WMTE'06), pp.116-120, 2006.
DOI : 10.1109/WMTE.2006.261357

E. Gebers, M. Arnaud, and . Standards, Possibilités offertes pour le suivi des activités des apprenants par les standards du e-learning. », Distances et savoirs, pp.451-485, 2004.

E. F. Gehringer, Building resources for teaching computer architecture through electronic peer review, Proceedings of the 2003 workshop on Computer architecture education Held in conjunction with the 30th International Symposium on Computer Architecture, WCAE '03, p.8, 2003.
DOI : 10.1145/1275521.1275534

R. M. Gomez-de-regil, « Etude pour la mise en place d'un entrepôt d'objets pédagogiques à l'INSA de Lyon, 2003.

M. Grandbastien, « Premiers pas dans le monde des standards pour la formation en ligne. Paradoxes, défis et propositions. », Distances et savoirs, p.p, 2004.

D. Guin, L. Trouche, ». Des-scénarios-pour-et-par-les-usages, J. P. Pernin, and H. Godinet, Actes du colloque Scénarios, Workspace Awareness in Real-Time Distributed Groupware, pp.77-82, 1997.

B. Hedberg, « How Organizations learn and unlearn. », Handbook of Organizational Design, pp.3-27, 1981.

W. Hodgins, « The Future of Learning Objects », ECI Conference on e-Technologies in Engineering Education: Learning Outcomes Providing Future Possibilities, IEEE Standard for Learning Object Metadata, pp.40-40, 2002.

J. Klerkx, E. Duval, and M. Meire, Using information visualization for accessing learning object repositories, Proceedings. Eighth International Conference on Information Visualisation, 2004. IV 2004., pp.465-470, 2004.
DOI : 10.1109/IV.2004.1320185

R. Koper, « From change to renewal: Educational technology foundations of electronic learning Environments, 2000.

V. Kumar, J. Nesbit, and K. Han, Rating learning object quality with distributed Bayesian belief networks: the why and the how, Fifth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'05), p.3, 2005.
DOI : 10.1109/ICALT.2005.230

L. Lehmann, T. Hildebrandt, C. Rensing, and R. Steinmetz, Management and Utilization of Lifecycle Information for Learning Resources, Second European Conference on Technology Enhanced Learning, pp.187-201, 2007.

A. Lejeune, «. Ims-learning, and . Design, Etude d'un langage de modélisation pédagogique. », Distances et savoirs, pp.409-450, 2004.

J. Marsot, R. Conception-et-ergonomie, and V. Dimitrova, ISSN : 0397-4529 MASIE Center eLearning Consortium, « Making Sense of Learning Specifications & Standards : A Decision Maker's Guide to their Adoption Visualising Student Tracking Data to Support Instructors in Web-Based Distance Education, Notes scientifiques et techniques de l'Institut National de Recherche et de Sécurité 13 th international World Wide Web conference, pp.154-161, 1975.

P. Moeglin, (dir), « L'industrialisation de la formation, 1998.

N. and «. Metadata, http://www.niso.org/ Open Computer Library Center, « Dewey Decimal Classification Pahl, C., « Managing evolution and change in web-based teaching and learning environments, Computers and Education, pp.1-880124, 2003.

J. P. Pernin and A. Lejeune, Apprentissage Instrumentés par les Technologies : vers une ingénierie centrée sur les scénarios, p.8, 2004.

J. P. Pernin, « Normes et standards pour la conception, la production, et l'exploitation des EIAH », Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain

J. P. Pernin, « Objets pédagogiques : unités d'apprentissage, activités ou ressources ?

P. Polsani, Use and Abuse of Reusable Learning Objects, Journal of Digital Information, vol.3, issue.164, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00699838

J. A. Preston, Rethinking Consistency Management in Real-Time Collaborative Editing Systems PROLEARN, « Content Production Workflows, Authoring and Integration into IMS LD approaches and adaptative environments, Deliverable D6.6, Work Package « Business Models, Processes & Markets », European Sixth Framework Project, 2007.

I. Rebai and J. M. Labat, « Un outil d'aide à la création de profils d'application », Actes de la conférence TICE, 2006.

R. M. Ripley, A. Sarma, and A. Van-der-hoek, « A visualization for Software Project Awareness and Evolution ». 4 th IEEE International Workshop on Visualizing Software for Understanding an Analysis, .M., « Towards a Model of Quality for, 2007.

C. Simard, « La normalisation de la formation en ligne : enjeux, tendances et perspectives, p.52, 2002.

R. Spence, « Information Visualization: Design for Interaction, 2007.
DOI : 10.1007/978-3-319-07341-5

W. H. Starbuck, « Unlearning Ineffective or Obsolete Technologies, International Journal of Technology Management, vol.11, pp.727-737, 1996.

J. Tam and S. Greenberg, A framework for asynchronous change awareness in collaborative documents and workspaces, International Journal of Human-Computer Studies, vol.64, issue.7, pp.583-598, 2006.
DOI : 10.1016/j.ijhcs.2006.02.004

P. Tchounikine, « Pour une ingénierie des environnements informatiques pour l'apprentissage humain », Revue I3 information ? interaction ? intelligence, pp.59-95, 2002.

E. R. Tufte, Envisioning Information, 1990.

U. Metadata-for-education, «. Group, /. Uk-learning-object-metadata-coreuklomcore, J. J. Van-wijk, and H. Van-de-wetering, « Cushion Treemaps: visualization of hierarchical information, IEEE Symposium on Information Visualization (InfoVis'99), pp.56-73, 1999.

P. Vidal and J. Broisin, « Fédération de ressources pédagogiques : vers la virtualisation des ressources pédagogiques Une architecture fédérée de systèmes de gestion de contenus d'apprentissage. », Environnement Informatique pour l'Apprentissage Humain, pp.117-128, 2005.

P. Vidal, « Vers un réseau fédérateur : architecture et norme pour la distribution d'objets pédagogiques », Habilitation à Diriger les Recherches, 2005.

. Wisc-online, Learning Objects Defined », Wisconsin Online Resource Center, 2007.

D. Wiley, Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy », The Instructional Use of Learning Objects, Agency for Instructional Technology, 2002.

W. Wiza, K. Walczak, and W. Cellary, Periscope, Proceedings of the ninth international conference on 3D Web technology , Web3D '04, pp.29-40, 2004.
DOI : 10.1145/985040.985045