Langues, représentations et intersubjectivités plurielles : une recherche ethno-sociolinguistique située avec des enfants migrants plurilingues en classe d'accueil à Montréal - TEL - Thèses en ligne Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2008

Languages, representations and intersubjective pluralities : an ethno-sociolinguistic case study with plurilingual child migrants in French Welcome Classes in Montreal

Langues, représentations et intersubjectivités plurielles : une recherche ethno-sociolinguistique située avec des enfants migrants plurilingues en classe d'accueil à Montréal

Résumé

Examining identities in Quebec inevitably points to language-related issues, especially when identities are considered in terms of migration, plurilingualism and the future generations. French is the province's single official language and intercultural relations are often strained when it comes to (re)balancing between protecting the French language and recognizing the inputs of social diversity. Schools play a major role in order to ensure the transmission of the dominant society's values. The core concept of this project is actually the sociolinguistic study of plurilingual and migrant “subjectivities” as encountered in a French-speaking school of Montreal. The children in question are also categorized as “allophones” and were enrolled in French Welcome Classes when the ethnographic interviews were conducted. Giving voice to them aims at exploring how they enact upon their linguistic repertoires and “migrational” trajectories. How do they (re)construct and (re)negociate their situated identities and what does that indicate regarding situated intercultural dynamics? Little light has been shed on how the very bearers (profiles identifiable as plurilingual, migrants and allophones) of situated diversity/plurality/minority describe themselves and their experiences. It is even more so when they are young children like our participants aged 6 to 13 years old. By listening on to their self-descriptions, we are also investigating on their definitions and relations regarding “otherness”. The researcher's epistemological framework will first be explained then, the Quebec context will be questioned with critical distance in an attempt to better understand the specificities related to migration, plurilingualism, social identities and schooling. The empirical data will then be analyzed as intersubjective discourse and representations on migrance, symbolic shifts and intercultural themes.
L'observation ethnographique d'enfants migrants plurilingues met en scène des discours et interactions dans lesquels on puisera pour co-construire des réflexions ethno-sociolinguistiques sur les altérités linguistiques et identitaires. Les enfants en question sont nouvellement inscrits en classe d'accueil au titre d'« allophones » dans une province où langue(s) et identité(s) s'investissent aussi sous forme de pouvoirs, de légitimités et d'appartenances groupales. Unique langue officielle, le français y est promu comme garant de cohésion sociale mais sa protection politique se mesure aux politiques de reconnaissance des dynamiques de la diversité. Nouveaux acteurs au sein de ces polarités et porteurs de leurs propres pluralités, comment les enfants se décrivent-ils et décrivent-il leurs altérités ? Les regards qu'ils portent sur leurs trajectoires migrantes et sur leurs répertoires pluriels sont autant d'intersubjectivités que nous nous efforcerons de mieux comprendre. Après une explicitation quant aux postures épistémologiques et aux intentions de recherche, le contexte québécois sera problématisé autour des questions de la migration, du plurilinguisme, des identités collectives et du monde scolaire. Cela permettra de resituer les tensions (ou pas) qui s'observent à travers les discours et représentations des enfants rencontrés. L'exploration de ces ressources s'articulera autour des thématiques de la migrance, des déplacements symboliques et de l'interculturalité.
Fichier principal
Vignette du fichier
theserazafi.pdf (10.72 Mo) Télécharger le fichier
Loading...

Dates et versions

tel-00306026 , version 1 (25-07-2008)

Identifiants

  • HAL Id : tel-00306026 , version 1

Citer

Elatiana Razafimandimbimanana. Langues, représentations et intersubjectivités plurielles : une recherche ethno-sociolinguistique située avec des enfants migrants plurilingues en classe d'accueil à Montréal. Education. Université Rennes 2, 2008. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-00306026⟩
855 Consultations
3749 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More