A. Michèle, Ingénierie didactique, Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.9, issue.3, pp.281-308, 1988.

B. Suzanne, Quelques aspects historiques des notions de modèle et de justification des modèles, Elaboration et justification des modèles, pp.3-19, 1979.

C. Banerjee-anil, Misconceptions of students and teachers in chemical equilibrium, International Journal of Science Education, vol.9, issue.4, pp.487-494, 1991.
DOI : 10.1080/0950069880100204

B. Roger, L'algorithmisation-refuge, obstacle à la conceptualisation, l'exemple de la thermochimie en 1 er cycle, 2000.

B. Roger, L'équation-bilan en chimie, un concept intégrateur source de difficultés persistantes, pp.27-56, 1994.

B. Juliet, A. Lederman-norman, and G. , Assessment and measurement of pedagogical content knowledge, 1999.

B. Daniel and . Ramage-marie-joëlle, Simulation informatique et enseignement de la physique : regards didactiques, Bulletin de l'Union des Physiciens, pp.1081-1090, 2004.

. Bergquist-wilbur and . Henry, Student ideas regarding chemical equilibrium: What written test answers do not reveal, Journal of Chemical Education, vol.67, issue.12, pp.1000-1003, 1990.
DOI : 10.1021/ed067p1000

C. Monique, C. Viennot-laurence, and . Jean-marie, Les habitudes des enseignants et les intentions didactiques des nouveaux programmes d'électricité en classe de quatrième, pp.81-96, 1996.

C. Danièle, . Michel, . Maurin-maurice, A. R. Maurice, and . Jacques, Atomes, Acides et bases. Quelles idées s'en font les étudiants arrivant à l'université, Revue Française de Pédagogie, pp.49-60, 1984.

D. Dominique, . Dumont-manuel, . Feore-marie-claude, . Fort-laure, . Robert et al., Á propos des nouveaux programmes en terminale S Questions/réponses, Bulletin de l, pp.21-30, 2002.

D. Dominique, . Dumont-manuel, . Feore-marie-claude, . Fort-laure, . Robert et al., Autour des notions d'évolution et d'équilibre : une analogie hydraulique, pp.61-70, 2003.

D. Dominique, . Feore-marie-claude, . Fort-laure, . Thierry, P. Mauhourat-marie-blanche et al., Le nouveau programme de la classe de seconde, Transformation chimique d'un système, Le modèle de la réaction chimique, Bulletin de l, pp.817-818, 1999.

D. Jacques, . Marie, . Benoît, and . Ruel-françoise, La formation à l'enseignement des sciences : le virage épistémologique, Didaskalia, pp.49-67, 1993.

D. Jong and O. , Points de vue de professeurs et de futurs professeurs de chimie concernant l'enseignement de la combustion, Aster, vol.26, issue.26, pp.183-205, 1998.
DOI : 10.4267/2042/8697

D. Jong and O. , Exploring Science Teachers??? Pedagogical Content Knowledge, Science Education Research in the Knowledge-Based Society, pp.373-381, 2003.
DOI : 10.1007/978-94-017-0165-5_39

D. Reinders, A model of educational reconstruction as a framework for designing and validating teaching and learning sequences, Paper presented at the International Symposium " Designing and validating Teaching-learning Sequences in a Research perspective, 2000.

G. Duit-reinders, . Harald, and . Ulrich, Towards science education research that is relevant for improving practice: The model of educational reconstruction, (Ed) Developing Standards in Research on Science Education, the ESERA Summer School, pp.1-9, 2004.

D. Andrée, Rénover les activités de résolution de problèmes en physique. Concepts et démarches, 1997.

I. Équipe and . Lirest, Enseignement et apprentissage de la modélisation en sciences, 1992.

I. Équipe and . Lirest, Nouveaux regards sur l'enseignement et l'apprentissage de la modélisation en sciences, 1994.

G. Pierre and V. J. Tiberghien-andrée, Aider l'élève à comprendre le fonctionnement de la physique et son articulation avec la vie quotidienne, Bulletin de l, pp.1029-1042, 2004.

G. Pierre and . Tiberghien-andrée, Un outil d'enseignement privilégiant la modélisation, Bulletin de l'Union des Physiciens, pp.71-84, 2003.

G. Arthur and N. , Transforming subject-matter knowledge : the role of pedagogical content knowledge in learning to reflect on teaching, International Journal of Science Education, vol.15, issue.6, pp.673-683, 1993.

G. Julie, Pedagogical content knowledge: an introduction and orientation (Eds) Examining Pedagogical Content Knowledge, pp.3-20, 1999.

G. Hubert, Entropie et chaleur, Bulletin de l'Union des Physiciens, pp.851-875, 1991.

G. J. Boulter-c, Developing models in science education, 2000.

G. Monique, Des programmes de chimie à leur mise en oeuvre, Didaskalia, pp.129-137, 1994.

G. Malka and . Esther, Misconceptualization of the chemical equilibrium concept as revealed by different evaluation methods, International Journal of Science Education, vol.8, issue.4, pp.427-441, 1986.

G. Michelle, Du flou au clair ? Histoire de l'affinité chimique, 1991.

G. Esther, On the concept "chemical equilibrium": the associative framework, Journal of Research in Science Teaching, vol.27, issue.3, pp.197-204, 1990.

H. Mark, W. Garnett-patrick, and J. , Misconceptions of chemical equilibrium, European Journal of Science Education, vol.7, issue.2, pp.205-214, 1985.

H. H. Hackling-m and G. P. , Facilitating conceptual change in chemical equilibrium using a CAI strategy, International Journal of Science Education, vol.15, pp.221-230, 1993.

H. Colette, Comment les enseignants de sciences physiques lisent-ils les intentions didactiques des nouveaux programmes d'optique de classe de quatrième ?, Didaskalia, pp.39-54, 1995.

H. Victor, Systèmes et modèles : quelques repères bibliographiques, pp.187-210, 1989.

J. Samuel and . Dupin-jean-jacques, Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques, 1993.

K. Margarita, Students' errors in solving numerical chemical-equilibrium problems, Chemistry Education: Research And Practice In Europe, vol.3, issue.1, pp.5-17, 2002.

L. Claudine, Etude comparative de démarches de modélisation Quelles sont les caractéristiques des démarches de modélisation ? in Équipe INRP/LIREST, Nouveaux regards sur l'enseignement et l'apprentissage de la modélisation en sciences, pp.9-24, 1994.

L. André, S. Dumon-alain, . Gérard, . Michel, Z. Jean-françois et al., Histoire des sciences et modélisation de la transformation chimique en classe de seconde, Bulletin de l'Union des 82, 1996.

S. Lee and S. , Those who understand: knowledge growth in teaching, Educational Researcher, vol.15, issue.2, pp.4-14, 1986.

S. Lee and S. , Knowledge and Teaching: foundations of the new reform, Harvard Educational Review, vol.57, issue.1, pp.1-22, 1987.

S. Lee and S. , Foreword Examining Pedagogical Content Knowledge, pp.ix-xii, 1999.

S. Hourya, Modèle, Dictionnaire d'histoire et philosophie des sciences, pp.649-651, 1999.

S. Josep, Pourquoi continuer à apprendre le principe de Le Chatelier ? Bulletin de l'Union des Physiciens, pp.895-908, 1993.

S. Léna, Introduction à l'épistémologie, 2000.

. Stavridou-hélène, Repr??sentations et conceptions des ??l??ves grecs par rapport au concept d'??quilibre chimique, Didaskalia, vol.16, issue.16, pp.107-134, 2000.
DOI : 10.4267/2042/23887

T. Roy and D. Rebecca, Research into practice: visualisation of the molecular world using animations Disponible sur http, Chemistry Education Research and Practice, vol.7, issue.2, pp.141-159, 2006.

. Tiberghien-andrée, Modeling as a basis for analyzing teachinglearning situations, Learning and Instruction, pp.71-87, 1994.

. Tiberghien-andrée and . Dimitris, Physics instruction from epistemological and didactical bases, Instructional Science, vol.19, issue.3, pp.423-444, 1995.
DOI : 10.1007/BF00897977

T. Louise, F. David, and B. Bucat-robert, The Complexity of Teaching and Learning Chemical Equilibrium, Journal of Chemical Education, vol.76, issue.4, pp.554-558, 1999.

H. Van-driel-jan, V. De-vos-wobbe, D. Nico, . Hetty, and H. Van-driel-jan, Developing secondary students' conceptions of chemical reactions: the introduction of chemical equilibrium Experienced teachers' knowledge of teaching and learning of models and modelling in science education, International Journal of Science Education International Journal of Science Education, vol.20, issue.12, pp.95-1255, 1998.

H. Van-driel-jan, D. Verloop-nico, and . Voos-wobbe, Developing science teachers' pedagogical content knowledge, Journal of Research in Science Teaching, vol.35, issue.6, pp.673-695, 1998.
DOI : 10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<673::AID-TEA5>3.0.CO;2-J

. Vidal-christian and . Hervé, La réaction créatrice, Dynamique des systèmes chimiques, 1988.

V. Laurence, Former en didactique, former sur le contenu ? Principes d'élaboration et éléments d'évaluation d'une formation en didactique de la physique en deuxième année d'IUFM, Didaskalia, pp.75-96, 1997.

V. Laurence, C. Chauvet-françoise, . Philippe, and . Gérard, Designing strategies and tools for teacher training: the role of critical details, examples in optics, Science Education, vol.89, issue.1, pp.13-27, 2005.

V. Kirk, W. Henry, and W. , Identification and Analysis of Student Conceptions Used to Solve Chemical Equilibrium Problems, Journal of Research in Science Teaching, vol.37, pp.160-176, 2000.