B. Carl, G. In, . Lee, and . Steinberg-erwin, « Development in writing, Cognitive processes in writing, New Yersey : L. Elbaum associates, 1980.

B. Carl and B. Scardamalia-marelene, « Cognitive in constructing main points in written composition, Journal of memory and language, vol.27, pp.261-278, 1988.

B. Carl, « Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita », Infancia y aprendizaje, n° 58, pp.43-64, 1992.

B. Carl, « L'expertise en lecture-rédaction, La rédaction de textes : approche cognitive, pp.14-50, 1998.

H. Bideaud-jacqueline and . Olivier, Cognition et développement: boîte à outils théoriques, 1991.

B. Monique, « Self-regulated learning: bridging the gap between metacognitive and motivation theories, Educational Psychologist, vol.30, issue.4, pp.195-200, 1995.

. Boekaerts-monique, Self-regulated Learning at the Junction of Cognition and Motivation, European Psychologist, vol.1, issue.2, pp.100-112, 1996.
DOI : 10.1027/1016-9040.1.2.100

B. Monique, « Metacognitive experiences and motivational state as aspect of self-awareness: review and discussion », European journal of psycholoy of education, pp.571-584, 1999.

B. John, T. Lisa, S. In, . Wolfang, and . Franz, « Transituational characteristics of metacognition Interactions among aptitudes, strategies and knowledge in cognitive performance, pp.160-175, 1990.

B. Pietro, D. In, M. Pierre-andré, A. Daniel, and . Ottavia, « Métacognition et production écrite, Métacognition et éducation, pp.225-242, 1999.

B. Iris, . Vand, and . Berg-huub, « Relations between writing processes and text quality : when and how ?, Cognition and Instruction, vol.12, issue.2, pp.103-123, 1994.

. Breuer-klaus and . Balthasar, The development of traits of self-regulation in vocational education of training : a longitudinal study, [en ligne], Rapport de contribution présentée au Colloque Self-regulation and achievement: a non-USA view, 2004.

. Brown-ann, « Metacognition, executive control and other more misterius mechanismes», Metacognition, motivation and understanding, pp.65-116, 1987.

. Dale, Self-regulated learning: from teaching to self-reflective practice, pp.20-41

G. Steve and H. Karen, « Self-regulation and strategy instruction for students who find writing and learning challenging The science of writing : theories, methods, individual differences and applications, pp.347-360, 1996.

H. Graham-steve-graham, M. Karen, and . Linda, Improving the writing performance, knowledge, and self-efficacy of struggling young writers: The effects of self-regulated strategy development, Contemporary Educational Psychology, vol.30, issue.2, pp.207-241, 2005.
DOI : 10.1016/j.cedpsych.2004.08.001

H. Douglas, H. In, . Douglas, and . John, Metacognition in education theory and practice, GRAESSE Arthur (dir), pp.1-23, 1998.

H. Douglas, « Metacognitive theory: Considering the social-cognitive influences», Big theories revisited : Research on sociocultural influences on motivation and learning, pp.275-297, 2004.

H. John and F. Linda, « Identifying the organization of writing processes, Cognitive processes in writing, New Yersey : L. Elbaum associates, 1980.

H. John and . Nash-jance, « On the nautre of planning in writing The science of writing : theories, methods, individual differences and applications, pp.29-55, 1996.

H. Suzanne and . Mclaren-john, « Motivational factors and writing: the role of topic interestingness, European journal of psychology of education, vol.6, issue.2, pp.187-197, 1991.

H. Michael and M. Mathew, Analyse des données qualitatives : recueil de nouvelles méthodes, 1991.

J. Jean-pierre, « Variété des modes d'organisation des premiers cycles et réussite universitaire », Revue française de pédagogie, n° 136, pp.41-51, 2001.

J. Annie, Formation ouverte et stratégies d'autodirection, Thèse de doctorat en Sciences de l'éducation, 2004.

K. Ronald, « Effectiveness of prewriting strategies as a fonction of task demands, American journal of psychology, vol.3, issue.103, pp.327-342, 1990.

K. Ronald, « A model of working memory in writing The science of writing: theories, methods, individual differences and applications, 1996.

R. Taffy, . Englert-carol, and . Becky, « Students' metacognitive knowledge about writing, Research in the teachning of english, pp.343-378, 1989.

R. Patrick, « Une expérience de lecture-écriture dans un cursus universitaire scientifique, FRAISSE Emmanuel (dir), Les étudiants et la lecture, p.183, 1993.

R. Angel, La psychologie de Vygotsky, 1990.

R. Hélène, « La production d'écrits à l'école primaire : historique des recherches INRP, DAVID Jacques, PLANE Sylvie (dir), L'apprentissage de l'écriture : de l'école au collège, pp.187-215, 1996.

R. Marc, Savoir parler de ses méthodes, 1993.

R. Marc, L'évaluation des acquis des étudiants dans l'enseignement universitaire, [en ligne], Rapport établi à la demande du Haut Conseil de l'évaluation de l'école, 2002.

R. Marc, « Esquisse d'une didactique universitaire », [en ligne], Revue francophone de gestion, n° spécial prix de l'innovation pédagogique en sciences de gestion, 15 p., disponible sur http, 2004.

R. Marc, « Quelques interrogations sur l'échec à l'université », [en ligne], Les cahiers de la recherche en Éducation et Formation, n° 39, p. 20, disponible sur http, 2005.

R. Claude and F. Camille, Introduction aux méthodes quantitatives des sciences humaines et sociales, 2001.

R. Jean-yves, « Rédaction de textes : éléments de psychologie cognitive », Langages, n° 106, pp.106-125, 1992.

R. Jean-yves, « La révision du texte : une activité de contrôle et de réflexion, Psychologie française, pp.351-372, 2005.

S. Marlene and P. Pamela, « The function of explicit discourse knowledge in the development of text representations and composing strategies, Cognition and instruction, vol.2, issue.1, pp.1-39, 1985.

S. Gregory, « The effect of metacognitive knowledge on local and global monitoring », Contemporary educational psychology, n° 19, pp.143-154, 1994.

S. Gregory and *. , Metacognition in learning and instruction364* ,353* ,446** ,447** 3 ,372* ,321* ,480** 4 ,372* ,483** ,443** 5 ,338* ,364* ,426**, Promoting General Metacognitive Awareness HARTMAN Hope (dir), pp.3-16306, 2001.