I. Chapitre, I. Partage-des-dispositifs-d-'entrée-et-de-sortie-chapitre, . Nouvelles-techniques-d-'interaction, . De, and I. Directe-sommaire, 1 Drag-and-drop, p.38

.. De-lancer, 79 drag-and-throw avec trajectoire elliptique 80 drag-and-throw hybride, IV.1.1 Implémentation des méthodes, p.80

I. Chapitre, Etude des performances des nouvelles techniques d'interaction

V. Sommaire and .. Objectifs, 108 V.2 Généralités sur l'implémentation, p.110

I. Implémentation-des, 115 drag-and-drop 115 push-and-throw 116 push-and-throw accéléré, p.116

. V. Fig, 7: (De haut en bas) (a) drag-and-drop (b) push-and-pop (c) push-and-throw (d) pushand-throw accéléré (e) deux manipulations simultanées : un push-and-throw de A vers B et un push-and

V. Chapitre, . Orchis, . Une, . Pour, . Manipulation et al., 1 Bookies : constitution d'une base de données, p.120

V. Dénition, G. Un-graphe-orienté, E. Est-déni-par-un-ensemble-de-sommets, V. Un-ensemble-d-'arêtes, and E. , Tout arc e k ? E est associé à un couple (ensemble ordonné) de sommets (v i , v j ) ? V 2 où v i est le sommet de départ et v j celui d'arrivée. Un graphe est dit simple s'il ne contient ni boucles arête liant un sommet à lui-même

. Malgré-le-fait-que, PoIP dessine les pointeurs lui-même au dessus de l'espace de travail des utilisateurs, nous n'avons pas constaté de baisse des performances importante. L'achage des feedbacks des instruments (techniques de type drag-and-drop) n'a

A. Dans-ce-mémoire, et plus particulièrement dans les chapitres II et IV, nous nous sommes concentrés sur la possibilité de déplacer un objet vers une destination dicilement accessible

. Au-nal, deux méthodes sont sorties du lot : le push-and-pop et le push-and-throw accéléré

E. Eet, il est aisé de déplacer un objet vers des zones diciles d'accès. Mais elles ne permettent pas de déplacer des objets se trouvant initialement dans ces mêmes zones. Un simple clic sur un objet se trouvant dans ces mêmes zones n'est pas non plus possible. Pour commencer cette réexion, nous présenterons les techniques existantes permettant l'activation à distance puis nous explorerons les possibilités d'adaptation du push-and-pop et du push-and-throw accéléré

. Le and . Baudisch, and-pop (voir section II.2.4, p. 41) Ces deux techniques aident l'utilisateur à manipuler des icônes. Le dragand-pick permet de double-cliquer sur une icône distante. Pour cela, un groupe d'icônes est temporairement dupliqué auprès du pointeur (Figure A.1) Ce groupe d'icônes est déterminé en fonction de la direction du, 2003.

. Frisbee and . Khan, est un système permettant d'interagir avec une zone distante de l'espace de travail. C'est une fenêtre sur une zone distante cible (Figure A.2), 2004.

B. Annexe, Questionnaire Les questions suivantes concernent l'experience

N. Barralon, C. Lachenal, and J. Coutaz, Couplage de ressources d'interaction, Proceedings of the 16th conference on Association Francophone d'Interaction Homme-Machine, IHM 2004, p.1320, 2004.
DOI : 10.1145/1148613.1148617

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00344173

P. Baudisch, E. Cutrell, D. Robbins, M. Czerwinski, P. Tandler et al., Drag-and-pop and drag-and-pick : Techniques for accessing remote screen content on touchand pen-operated systems, Human-Computer Interaction INTERACT'03, p.5764, 2003.

P. Baudisch, D. Tan, M. Collomb, D. Robbins, K. Hinckley et al., Phosphor, Proceedings of the 19th annual ACM symposium on User interface software and technology, UIST '06, 2006.
DOI : 10.1145/1166253.1166280

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/lirmm-00128259

P. Baudisch, N. Good, V. Bellotti, and P. Schraedley, Keeping things in context, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems Changing our world, changing ourselves, CHI '02
DOI : 10.1145/503376.503423

M. Beaudouin-lafon, Instrumental interaction, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '00, p.446453, 2000.
DOI : 10.1145/332040.332473

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01242669

A. Bezerianos and R. Balakrishnan, The vacuum, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '05, p.361370, 2005.
DOI : 10.1145/1054972.1055023

E. A. Bier, S. Freeman, and K. Pier, MMM, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems , CHI '92
DOI : 10.1145/142750.143065

R. Blanch, Y. Guiard, and M. Beaudouin-lafon, Semantic pointing, Proceedings of the 2004 conference on Human factors in computing systems , CHI '04, p.519526, 2004.
DOI : 10.1145/985692.985758

R. Blanch, M. Beaudouin-lafon, S. Conversy, Y. Jestin, T. Baudel et al., INDIGO, Proceedings of the 17th conference on 17??me Conf??rence Francophone sur l'Interaction Homme-Machine , IHM 2005, 2005.
DOI : 10.1145/1148550.1148568

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01285967

S. Kellogg, B. D. Booth, C. J. Fisher, R. Lin, and R. Argue, The "mighty mouse" multi-screen collaboration tool, UIST '02 : Proceedings of the 15th annual ACM symposium on User interface software and technology, p.209212, 2002.

J. Brown, Ole drag and drop from scratch

B. Brumitt, B. Meyers, J. Krumm, A. Kern, and S. A. Shafer, EasyLiving: Technologies for Intelligent Environments, HUC '00 : Proceedings of the 2nd international symposium on Handheld and Ubiquitous Computing, p.1229, 2000.
DOI : 10.1007/3-540-39959-3_2

S. Chatty, Extending a graphical toolkit for two-handed interaction, Proceedings of the 7th annual ACM symposium on User interface software and technology , UIST '94, p.http, 1994.
DOI : 10.1145/192426.192500

. Citrix, Citrix presentation server

. Jr, R. Dan, T. Olsen, and . Nielsen, Laser pointer interaction, CHI '01 : Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, p.1722, 2001.

G. De and L. , How to drag and drop with java 2

S. A. Douglas, A. E. Kirkpatrick, and I. Mackenzie, Testing pointing device performance and user assessment with the ISO 9241, Part 9 standard, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems the CHI is the limit, CHI '99, p.215222
DOI : 10.1145/302979.303042

J. Geiÿler and . Shue, throw or take it ! working eciently with an interactive wall, CHI '98 : CHI 98 conference summary on Human factors in computing systems, p.265266

Y. Guiard, R. Blanch, and M. Beaudouin-lafon, Object pointing : a complement to bitmap pointing in guis, GI '04 : Proceedings of the 2004 conference on Graphics interface, p.916, 2004.

M. Hascoët, Throwing models for large displays Designing for society, HCI'2003 British HCI Group, p.7377, 2003.

M. Hascoët and F. Sackx, Exploring interaction strategies with Wall-screen: a new dual-display device for managing collections of web pages, Proceedings Sixth International Conference on Information Visualisation, p.719725, 1656.
DOI : 10.1109/IV.2002.1028855

B. Horn, On xerox, apple and progress

J. P. , H. , and B. B. Bederson, Architecture and implementation of a java package for multiple input devices (MID)

J. Pablo-hourcade, B. B. Bederson, and A. Druin, Building KidPad: an application for children's collaborative storytelling, Software: Practice and Experience, vol.34, issue.9, p.895914, 2004.
DOI : 10.1002/spe.598

J. Dugald-ralph-hutchings, M. Stasko, and . Czerwinski, Distributed display environments . interactions, p.5053, 2005.

. Fraunhofer-institute, The dynawall project

S. Izadi, H. Brignull, T. Rodden, Y. Rogers, and M. Underwood, Dynamo, Proceedings of the 16th annual ACM symposium on User interface software and technology , UIST '03, p.159168, 2003.
DOI : 10.1145/964696.964714

B. Johanson, A. Fox, and T. Winograd, The Interactive Workspaces project: experiences with ubiquitous computing rooms, IEEE Pervasive Computing, vol.1, issue.2, p.6774, 2002.
DOI : 10.1109/MPRV.2002.1012339

B. Johanson, G. Hutchins, T. Winograd, and M. Stone, PointRight, Proceedings of the 15th annual ACM symposium on User interface software and technology , UIST '02, p.227234, 2002.
DOI : 10.1145/571985.572019

E. Glenn, S. T. Krasner, and . Pope, A cookbook for using the model-view controller user interface paradigm in smalltalk-80, J. Object Oriented Program, vol.1, issue.3, p.2649, 1988.

C. Lachenal, Modèle et infrastructure logicielle pour l'interaction multi-instrument multisurface, 2004.

E. Lecolinet, A molecular architecture for creating advanced GUIs, Proceedings of the 16th annual ACM symposium on User interface software and technology , UIST '03, pp.135-144, 2003.
DOI : 10.1145/964696.964711

E. Lecolinet, Multiple pointers, Proceedings of the 15th French-speaking conference on human-computer interaction on 15eme Conference Francophone sur l'Interaction Homme-Machine , IHM 2003, p.134141, 2003.
DOI : 10.1145/1063669.1063688

Q. Sheng-feng-li, A. Staord-fraser, and . Hopper, Integrating synchronous and asynchronous collaboration with virtual network computing, IEEE Internet Computing, vol.4, issue.3
DOI : 10.1109/4236.845387

S. Lok, S. K. Feiner, W. M. Chiong, and Y. J. Hirsch, A graphical user interface toolkit approach to thin-client computing, Proceedings of the eleventh international conference on World Wide Web , WWW '02, p.718725, 2002.
DOI : 10.1145/511446.511540

B. A. Myers, H. Stiel, and R. Gargiulo, Collaboration using multiple PDAs connected to a PC, Proceedings of the 1998 ACM conference on Computer supported cooperative work , CSCW '98, p.285294, 1998.
DOI : 10.1145/289444.289503

. Microsoft-developer and . Network, Overview of gdi+

J. , K. Parker, R. L. Mandryk, and K. M. Inkpen, Tractorbeam : seamless integration of local and remote pointing for tabletop displays, GI '05 : Proceedings of the 2005 conference on Graphics interface, p.3340, 2005.

A. Prakash and H. Shim, DistView, Proceedings of the 1994 ACM conference on Computer supported cooperative work , CSCW '94, p.153164, 1994.
DOI : 10.1145/192844.192895

J. Rekimoto and M. Saitoh, Augmented surfaces, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems the CHI is the limit, CHI '99, p.378385, 1999.
DOI : 10.1145/302979.303113

T. Richardson, Q. Staord-fraser, K. R. Wood, and A. Hopper, Virtual network computing, IEEE Internet Computing, vol.2, issue.1, p.3338, 1998.
DOI : 10.1109/4236.656066

K. Saar, VIRTUS, Proceedings of the fourth symposium on Virtual reality modeling language , VRML '99, p.141152, 1999.
DOI : 10.1145/299246.299287

C. Schuckmann, J. M. Lutz-kirchner-schümmer, and . Haake, Designing objectoriented synchronous groupware with coast, CSCW '96 : Proceedings of the 1996 ACM conference on Computer supported cooperative work, p.3038, 1996.

C. Shen, F. D. Vernier, C. Forlines, and M. Ringel, DiamondSpin, Proceedings of the 2004 conference on Human factors in computing systems , CHI '04, p.167174, 2004.
DOI : 10.1145/985692.985714

J. Stewart, B. B. Bederson, and A. Druin, Single display groupware, Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems the CHI is the limit, CHI '99, p.286293, 1999.
DOI : 10.1145/302979.303064

S. Desney, B. Tan, M. Meyers, and . Czerwinski, Wincuts : manipulating arbitrary window regions for more eective use of screen space. In CHI '04 : CHI '04 extended abstracts on Human factors in computing systems, p.15251528, 2004.