W. J. Levelt, Speaking. From Intention to Articulation, 1989.

C. N. Li and . Thompson, « Subject and topic : a new typology, 1976.

G. Longobardi, « The structure of DPs : some Principles, Parameters and Problems The Handbook of Contemporary Syntactic Theory, pp.562-603, 2001.

J. Lyons, « Deixis as the source of reference Formal semantics of natural language. Cambridge, pp.61-83, 1975.

J. Ra, Semantics. Cambridge, 1972.

J. M. Mandler, « Recherches récentes sur les grammaires de récits », Langage et c spécial, pp.705-715, 1982.

A. Martinet, Grammaire fonctionnelle du français, 1979.

W. A. Mcgann and . Schwartz, Main character in children???s narratives, Linguistics, vol.26, issue.2, pp.215-233, 1988.
DOI : 10.1515/ling.1988.26.2.215

A. Meillet, « L'évolution des formes grammaticales ». Linguistique linguistique générale, pp.130-148, 1912.

J. Meisel, « Strategies of second language acquisition. More than one kind of simplification Pidginization and creolization as language acquisition, pp.125-164, 1983.

D. Slatka, « L'ordre du texte ». Études de Linguistique Appliquée 19, pp.30-42, 1975.

D. I. Slobin, « The Crosslinguistic evidence for the language-marking capacity The Crosslinguistic Study of Language Acquisition, Theoretical Issues. Hillsdale, N.J, vol.2, pp.1157-1256, 1985.

&. S. Gumperz and . Levinson, Rethinking linguistic relativity. Cambrigde, pp.70-96

D. I. Slobin, « Form-function relations : how do children find out what they are ? Language acquisition and c development. Cambridge The development of communication, Se of Noun + Noun constructions ». In N. Waterson & C. Snow (éds), pp.406-449, 1978.
DOI : 10.1017/cbo9780511620669.016

D. Véronique, « Apprentissage naturel et apprentissage guidé ». Le Français dans le Monde 185, pp.45-52, 1984.

D. Véronique, « Reference and discourse structure in the learning of French by adult Moroccans Current trends in European second language acquisition research, pp.171-201, 1990.

D. Véronique, « Recherches sur l'acquisition des langues secondes : un état des lieu et quelques perspectives, pp.5-36, 1992.

R. Vivès, (éd.). « Acquisition d'une langue étrangère ». Champs Éducatifs 3, numéro spécial, 1981.

L. S. Vygotsky, Thought and Language, 1962.

L. S. Vygotsky, Mind and Society : The development of higher mental processes, 1978.

M. Watorek, « Le traitement prototypique : définition et implications », Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, vol.55, pp.187-200, 1996.

M. Watorek, Rapport du projet APN pour le CNRS, 2003.

H. Weil, De l'ordre des mots dans les langues anciennes comparées aux langues modernes, 1845.

H. Weinrich, Le temps, 1973.

R. M. Weist, The word order myth, Journal of Child Language, vol.41, issue.01, pp.97-106, 1983.
DOI : 10.1017/S030500090000516X

R. M. Weist, Neutralization and the concept of subject in child Polish, Linguistics, vol.28, issue.6, pp.1331-1349, 1990.
DOI : 10.1515/ling.1990.28.6.1331

R. K. Weist and . Witkowska-stadnik, Basic Relations in Child Language and the Word Order Myth, International Journal of Psychology, vol.6, issue.1-4, pp.363-381, 1986.
DOI : 10.1017/S0305000900001501

B. L. Whorf, Language, thought, and reality : selected writings of Benjamin Lee Whorf (éd, J.B. Carroll), 1956.

M. Wilmet, La détermination nominale, Quantification et caractérisation, 1986.

H. W?odarczyk, Sujet syntaxique, formes casuelles et traits sémantiques en polonais contemporain, Linguistique et slavistique. Tome II, pp.581-594, 1992.

.. Le-modèle-de-la-quaestio, 39 1.3.4. La définitude, l'organisation informationnelle de l'énoncé et le mouvement référentiel, p.43

.. Le-choix-des-langues-?-caractéristiques-typologiques-générales, Fonctionnements référentiels du SN : la construction des chaînes référentielles en français ? introduction, maintien et réintroduction des référents, p.51

L. 'acquisition-de-la-langue-maternelle and .. , 107 3.2.1. Comment les enfants entrent dans le langage : quelques théories d'acquisition, ., p.113

V. Chapitre and .. Les-groupes-de-contrôle, 149 5.1. Les adultes francophones, Introduction des entités inanimées, p.152

L. Enfants-francophones-de-10-ans and .. , 222 6.3.1. Introduction des référents, p.224