L. Requête-xquery-ci-dessus-est-composée-d-'un-chemin-et-d-'un-prédicat and X. , signifie que toute la base est concernée par le recherche des éléments Le prédicat exprimé entre crochets indique que seuls les produits d'un EIAH de typeTraitement de Texte" doivent être sélectionnés. 56 XML Query Language, http ://www.w3.org/TR/xquery/ 57 XML Update Language, http ://xmldb-org.sourceforge.net/xupdate/ 58 MySQL, draft.html#N90832e 65 World Wide Web Consortiumwww.w3.org/ [ACP79] L. Allal, J. Cardinet, and P. Perrenoud. L'évaluation formative dans un enseignement différencié, 1979.

M. [. Amorim, E. Lama, and . Sanchez, Modelling and Implementation of the Astronomy Case Study with an IMS-LD Ontology, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652675

S. [. Auger and . Séguin, Le testing adaptatif avec interprétation critérielle, une expérience de praticabilité du tam pour l'évaluation sommative des apprentissages au québec. Mesure et évaluation en éducation, pp.103-145, 1992.

L. [. Almond, R. J. Steinberg, and . Mislevy, A four-process architecture for assessment delivery, with connections to assessment design, Center for the study of Evaluation (CSE), 2003.

]. N. Bal01 and . Balacheff, A propos de la recherche sur les environnements informatiques pour l'apprentissage humain. séminaire Cognitique sur les Technologies de l'apprentissage, 2001.

T. [. Baartman, P. A. Bastiaens, and . Kirschner, Requirements for competency assessment programmes, Onderwijs Research Dagen, 2004.

]. V. Bc05a, C. Barré, and . Choquet, Language independent rules for suggesting and formalizing observed uses in a pedagogical reengineering context, ICALT 2005, 2005.

]. V. Bc05b, C. Barré, and . Choquet, Une aide à la réingénierie d'un scénario pédagogique via la préconisation et la formalisation d'observables, EIAH 2005, 2005.

A. [. Bratitsis and . Dimitracopoulou, Data recording and usage interaction analysis in asynchronous discussions : The d.i.a.s. system, AIED Workshops (AIED'05), 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190239

O. [. Bezivin and . Gerbé, Towards a precise definition of the OMG/MDA framework, Proceedings 16th Annual International Conference on Automated Software Engineering (ASE 2001), 2001.
DOI : 10.1109/ASE.2001.989813

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00448056

]. J. Big99 and . Biggs, Teaching for Quality Learning at University, 1999.

P. [. Barbier and . Laforcade, Cpm : Concepts, techniques and tools for an educational modeling language, 4th IEEE International Conference on COGNITIVE INFORMA- TICS, 2005.

E. Asensio-pérez, D. Gomez-sanchez, and . Hernandez-leo, A tailorable collaborative learning system that combines ogsa grid services and ims-ld scripting, 10th International Workshop on Groupware, 2004.

]. J. Bon86 and . Bonniol, L'évaluation ; Approche descriptive ou prescriptive ?, Recherche et formations . Pour une problématique de l'évaluation formative, Ketele J, 1986.

]. J. Bul99 and . Bull, Computer-assisted assessment : Impact on higher education institutions, Journal of Educational Technology and Society, vol.2, issue.3, pp.123-126, 1999.

A. [. Bhalerao and . Ward, Towards electronically assisted peer assessment : A case study. The Association of Learning Technology, Journal ALT-J, vol.9, issue.1, 2001.

]. F. Cam97 and . Campanale, Autoévaluation et transformation de pratiques pédagogiques. Mesure et évaluation en en éducation, pp.1-24, 1997.

]. F. Cam01 and . Campanale, Quelques éléments fondamentaux sur l'évaluation, Cours sur l'évaluation, 2001.

]. P. Cha99 and . Chardenet, De l'activité évaluative à l'acted'évaluation. Harmattan, collection Savoir et Formation, 1999.

]. N. Cho65 and . Chomsky, Aspect of the Theory of Syntax, 1965.

Y. [. Champin, A. Prié, and . Mille, Musette : Modelling uses and tasks for tracing experience, From structured cases to unstructured problem solving episodes, WS 5 of ICCBR'03, pp.279-286, 2003.

]. J. Dal03, Implementing learning design : The learning activity management system (lams), Interact, Integrate, Impact : Proceedings of the 20th Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, 2003.

]. J. Dal06, Modeling a team-based astronomy task using lams, Workshop ICALT06, 2006.

]. J. Dav03 and . David, Modélisation et production d'objets pédagogiques, Sciences et Techniques Educatives, Hors série 2003, Ressources numériques, XML et éducation, 2003.

B. [. Delozanne, M. Grugeon, J. Artigue, and . Rogalski, Modélisation et mise en oeuvre d'environnements informatiques pour la régulation de l'apprentissage, le cas de l'algèbre avec le projet lingot. réponse à l'appel à projet cognitique, École et sciences cognitives : Les apprentissages et leurs dysfonctionnements, 2002.

B. Delozanne and . Grugeon, Introduction aux théories et aux méthodes de la mesure en sciences psychologiques et en sciences de l'éducation. Les Editions de l Pépites et lingots : des logiciels pour faciliter la régulation par les enseignants des apprentissages en algèbre. Cahiers Éducation et Devenir, Hors série, Les TIC à l'école : miracle ou mirage, pp.82-92, 2004.

]. F. Dia06 and . Diagne, Mtsa : Un modèle de traces pour la supervision de l'apprentissage, 6èmes journées francophones "Extraction et Gestion des Connaissances, 2006.

]. P. Dil03 and . Dillenbourg, Over-scripting CSCL : The risks of blending collaborative learning with instructional design Three worlds of CSCL : Can we support CSCL, 2003.

. P. Dll-+-05-]-j, A. David, V. Lejeune, J. P. Luengo, F. Pernin et al., State of art of tracking and analysing usage, 2005.

A. [. David, E. Lejeune, and . Villiot-leclercq, Expressing workshop scenario with computer independant model, Workshop ICALT06, 2006.

]. G. Dm06a, C. Durand, and . Martel, Discussion et implémentation dans un dispositif de scénarisation , d'une évaluation diagnostique de l'apprenant, Colloque scénarisation, 2006.

]. G. Dm06b, C. Durand, and . Martel, An improved result model for scenarized learning activities, ADVANCES in ENGINEERING EDUCATION, 2006.

]. G. Dm06c, C. Durand, and . Martel, A result model for scenarized learning activities, WSEAS ENGINEERING EDUCATION 2006, 2006.

]. G. Dm06d, C. Durand, and . Martel, To scenarize the assessment of an educational activity, EDMEDIA 2006, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 2006.

]. G. Dm06e, C. Durand, and . Martel, Vers une scénarisation de l'évaluation en eiah, l'évaluation comme activité scénarisable dans un dispositif de scénarisation pédagogique, RJC- EIAH 2006, 1ere Rencontres Jeunes Chercheurs sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 2006.

G. [. Dufresne and . Paquette, Exploragraph : A flexible and adaptive interface to support distance learning, 2000.

J. [. Dinet and . Rouet, Tdmaths : usages, attentes, perceptions ?, CNRS UMR 6096, 2002.

J. [. Dinet and . Rouet, L'impact de l'utilisation de tdmaths sur les performances en algèbre, le degré de motivation et la responsabilisation des collégiens, CNRS UMR 6096, 2003.

I. [. Dintilhac and . Rak, Evaluation de la technologie en collège, académie de montpellier, 2005.

]. A. Duf06 and . Dufresne, Explor@graph scenarios editor -designing a collaborative task, Workshop ICALT06, 2006.

L. [. Durand and . Vignollet, Améliorer l'engagement sans un collecticiel, Actes des quinzièmes journées francophones sur l'Interaction Homme Machine, IHM'03, 2003.

. [. Eyssautier-bavay, Le portfolio en éducation, concept et usages, colloque Tice Méditerrannée, 2004.

A. [. Egyed-zsigmond, Y. Mille, J. M. Prié, and . Pinon, Trèfle : un modèle de traces d'utilisation, Ingénierie des Connaissances, 2002.

C. [. Foster, J. M. Kesselman, S. Nick, and . Tuecke, The Physiology of the Grid, Grid Computing : Making the Global Infrastructure a Reality, 2003.
DOI : 10.1002/0470867167.ch8

A. [. Ferraris, L. Lejeune, J. P. Vignollet, and . David, Modélisation de scénarios d'apprentissage collaboratif pour la classe, les actes de la conférence EIAH (EIAH'05), 2005.

V. Gueraud, J. M. Adam, J. Pernin, G. Calvary, and J. P. David, L'exploitation d'objets pédagogiques interactifs à distance : le projet formid. STICEF : Sciences et Technologies de l'information et de la communication pour l'Education et la Formation, 2004.

. F. Gbh-+-84-]-b, R. D. Green, L. Bock, R. L. Humphreys, M. D. Linn et al., Technical guidelines for assessing computerized adaptive tests, Journal of Educational Measurement, vol.21, issue.4, pp.347-360, 1984.

]. S. Geo01 and . George, SPLACH : un environnement informatique support d'une pédagogie par projet, 2001.

]. S. Geo04 and . George, Analyse automatique de conversations textuelles synchrone d'apprenants pour la détermination de comportements sociaux Revue Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation (STICEF), INRP, no. numéro spécial "technologies et formation à distance, pp.165-193, 2004.

]. F. Ger02 and . Gerard, L'indispensable subjectivité de l'évaluation. Antipodes, Exist, vol.156, pp.26-34, 2002.

]. P. Gor03 and . Gorissen, Quickscan qti, usability study of qti for de digitale universiteit, 2003.

B. [. Gomez, Y. Rubia, A. Dimitriadis, and . Martinez, Quest, a telematic tool for automatic management of student questionnaires in educational research, 2nd European Conference on Technology, Information, Education Citizenship, 2002.

L. [. Heraud, A. France, and . Mille, Pixed ; an its that guides students with help of learners'interactions logs, ITS'04, 2004.

E. [. Henandez-leo, J. I. Villasclaras-fernandez, and . Asensio-perez, Tuning ims ld for implementing a collaborative lifelong learning scenario, Workshop ICALT06, 2006.

]. D. Hlvfja-+-06, E. D. Hernandez-leo, I. M. Villasclaras-fernandez, J. I. Jorrin-abellan, Y. Asensio-perez et al., Collage, a collaborative learning design editor based on patterns, Journal of Educational Technology and Society, vol.9, issue.1, pp.58-71, 2006.

J. [. Heraud, L. Marty, T. France, and . Carron, Une aide à l'interprétation de traces : Application à l'amélioration de scénarios pédagogiques, EIAH'05, 2005.

V. [. Iksal, C. Barré, . Choquet-]-s, C. Iksal, C. Choquetjuw03 et al., Dublin Core Metadata Initiative Dublin core metadata element set, version 1.1 : Reference description Vingt-cinq années d'eiah, entretien avec seymour papert PÉPITE : un système d'assistance au diagnostic de compétences Using peer assessment to develop skills and capabilities. United States Distance Learning Association Final o.k.i. project report for andrew w. mellon foundation Lifelong competence development : Towards a common metadata model for competencies description -the case study of europass language passport Quel retour d'informations pour le tuteur ? In les actes de la conférence TICE Un langage de modélisation pédagogique basé sur uml. STICEF (Sciences et technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation Numéro spécial : Conceptions et usages des platesformes de formation Applications of item response theory to practical testing problems A taxonomy for scenario-based engineering [Mao98] D. Maor. How does one evaluate students' participation and interaction in an internetbased unit ? In Teaching and Learning in Changing Times, actes de la 7eme conférence : Annual Teaching Learning Forum La modélisation des activitées conjointes médiatisées. Rôles, places et positions des participants Using information visualisation to facilitate instructors in web-based distance learning i-bee : the cscl assessment tool for making the status of discussion visible Making sense of data from complex assessments, IEEE Sixth International Symposium on Multimedia Software Engineering (MSE), décembre 2004. [IC05 Workshop UALS in AIED 2005 ICALT 2006 Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA) Etudes docimologiques sur le perfectionnement des examens et concours. Travail HumainMar02] C. Martel. Le cartable électronique comme environnement de travail coopératif. Fing ED-MEDIA (World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecomunication)2004, juin 2004. [MM05] R. Mazza and C. Milani. Exploring usage analysis in learning systems : Gaining insights from visualisations. In AIED Workshops (AIED'05), juillet 2005. [MSB + 01 for the study of Evaluation (CSE)MVF06a] C. Martel, L. Vignollet, and C. Ferraris. Modeling the case study with ldl and implementing it with ldi. In Workshop ICALT06, pp.39-50, 1934.

]. C. Mvf-+-06b, L. Martel, C. Vignollet, J. P. Ferraris, A. David et al., Ldl : An alternative eml, ICALT06, 2006.

]. C. Mvf-+-06c, L. Martel, C. Vignollet, J. P. Ferraris, A. David et al., Modeling collaborative learning activities on e-learning platforms, ICALT06, 2006.

L. [. Martel, C. Vignollet, G. Ferraris, and . Durand, Ldl : a language to model collaborative learning activities, EDMEDIA 2006, World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 2006.

K. [. Merceron and . Yacef, Train, store, analyse for more adaptive teaching. Technologies de l'Information et de la Connaissance dans l'Enseignement Supérieur et l'Industrie, pp.52-58, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000692

J. [. Noizet and . Caverni, Psychologie de l'évaluation scolaire, 1978.

P. [. Nodenot and . Laforcade, Learning from a planete game : Elements of a didactical transposition described with the cpm language, Workshop ICALT06, 2006.

]. T. Nod05 and . Nodenot, Contribution à l'ingénierie dirigée par les modèles en eiah : le cas des situations-problèmes coopératives, habilitation à diriger des recherche en informatique, 2005.

[. Note, Web services description language (wsdl) 1.1. Technical report, The Object- Web Consortium, 2001.

D. [. Donnell and . Dansereau, Scripted cooperation in student dyads : A method for analysing and enhancing academic learning and performance Interaction in cooperative groups : The theorical anatomy of group learning, 1992.

. [. Poggi-combaz, L'évaluation scolaire. ressource pédagogique pour la licence sciences du sport, mention education et motricité de l'université de franche-comté, 2006.

F. [. Paquette, C. Crevier, and . Aubin, Méthode d'ingénierie d'un système d'apprentissage, Cognito, vol.8, pp.37-52, 1997.

]. P. Per01 and . Perrenoud, Les trois fonctions de l'évaluation dans une scolarité organisée en cycles, pp.19-25, 2001.

]. J. Per03 and . Pernin, Préciser le concept de scénario pédagogique, 2003.

M. [. Paquette and . Léonard, The Educational Modeling of a Collaborative Game using MOT+LD, Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'06), 2006.
DOI : 10.1109/ICALT.2006.1652670

]. G. Pllc-+-06, M. Paquette, K. Léonard, S. Lundgren-cayrol, D. Mihaila et al., Learning design based on graphical knowledge-modeling, Journal of Educational technology and Society, 2006.

]. N. Pos79 and . Postman, Teaching as a Consering Activity, Delacorte, 1979.

]. D. Sch90 and . Schunk, Goal setting and self-efficacy during selfregulated learning, Educational Psychologist, vol.25, issue.1, pp.71-86, 1990.

J. [. Sander, H. Nicaud, M. C. Chachoua, and . Croset, From usage analysis to automatic diagnosis : The case of the learning of algebra, AIED Workshops (AIED'05), 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190370

S. Fujitania, T. Mochiduki, Y. Isshiki, H. Yamauchi, and . Kato, Development of collaborative learning assessment tool with multivariate analysis applied to electronic discussion forum, les actes de la conférence E-Learn2003, pp.200-203, 2003.

]. C. Tat06 and . Tattersall, Comparing educational languages on a case study : an approach using ims learning design, Workshop ICALT06, 2006.

]. P. Tch02a and . Tchounikine, Pour une ingénierie des eiah. I3 information, interaction, intelligence, pp.59-95, 2002.

]. P. Tch02b and . Tchounikine, Quelques éléments sur la conception et l'ingénierie des eiah, dans les actes du gdr i3, 2002.

]. E. Tho20 and . Thorndike, A constant error on psychological rating, Journal of Applied Psychology, vol.IV, pp.25-29, 1920.

]. T. Van03 and . Vantroys, Du langage métier au langage technique, une plate-forme flexible d'exécution de scénarios pédagogiques, 2003.

. Vdf-+-06a-]-l, J. P. Vignollet, C. David, A. Ferraris, C. Lejeune et al., Comparing educational modeling languages on a case study, Workshop ICALT06, 2006.

. Vdf-+-06b-]-l, J. P. Vignollet, C. David, A. Ferraris, C. Lejeune et al., Learning design of collaborative learning activities : Languages, models, and tools, 2006.

]. G. Ver95 and . Vergnaud, Introduction, dossier : Compétences. Performances Humaines&Techniques, pp.7-12, 1995.

A. [. Villiot-leclerc and . Dufresne, Supporting the design of socio constructivist scenarios with exploragraph, 2005.

H. Vogten, H. Martens, C. Tattersall, P. Van-rosmalen, R. Nadolski et al., Integrating ims learning design and ims question and test interoperability using coppercore service integration, Learning Networks for Lifelong Competence DevelopmentW3C00] W3C. Simple object access protocol (soap, 2000.

. A. Wsj04, J. Ward, M. Sitthiworachart, and . Joy, Aspects of web-based peer assessment systems for teaching and learning computer programming, Proceedings of the IASTED International Conference, pp.16-18, 2004.

M. [. Yang, C. Kifer, and . Zhao, Flora-2 : A rule-based knowledge representation and inference infrastructure for the semantic web, Second International Conference on ontologies, Databases and Applications of Semantics, 2003.