L. Le-stade-de, 42 1.2.1. Description et références, 48 1.2.4. Nature des rationnels liés à ce stade............................ 50 1.2.5. Obstacles et insuffisances à dépasser pour un accès au stade suivant, p.52

L. Difficulté-de-la, tâche est accrue dans l'exercice 3 qui propose un repère de pas > 1 (comme dans gradu5) On pourra sauter cet exercice à l'école primaire et

». @bullet-dictée-de-«-rangs, Ex : millième à convertir en 1/1000 et vice versa

R. Adjiage and F. Et-pluvinage, Un registre géométrique unidimensionnel pour l'expression des rationnels, proposition d'article déposée à RDM

D. Ball, Halves, pieces and twoths : Constructing and using representational contexts in teaching fractions, Rational Numbers : An Integration of Research, pp.157-195, 1993.

M. J. Behr, G. Harel, R. Lesh, and T. R. Post, Rational Numbers : Towards a Semantic Analysis-Emphasis on the Operator Construct, Rational Numbers : An Integration of Research, pp.13-47, 1993.

J. Bolon, Comment les enseignants tirent-ils parti des recherches faites en didactique des mathématiques ? Le cas de l'enseignement des décimaux à la charnière école-collège, 1996.

D. W. Carraher and A. L. Dias-schliemann, Children's Understanding of Fractions as Expressions of Relative Magnitude, PME XV, pp.184-193, 1991.

D. W. Carraher, Lines of thought: A ratio and operator model of rational number, Educational Studies in Mathematics, vol.16, issue.4, pp.281-305, 1993.
DOI : 10.1007/BF01273903

Y. Chevallard, Sur la notion de temps didactique, Actes de la quatrième école d'été de didactique des mathématiques, 1986.

R. Damm, Apprentissage des problèmes additifs et compréhension de texte, 1992.

W. L. Damm, Les problèmes de pourcentage : une application des problèmes de conversion proportion-quantité, Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 1998.

O. Figueras, E. Filloy, and M. Valdemoros, Some Difficulties which Obscure the Appropriation of the Fraction Concept, PME XI, issue.1, p.366, 1987.

E. M. Gray, The Transition from Whole Number to Fraction, International Study Group on the Rational Numbers of Arithmetic, 1993.

C. Hahn, La relation mathématiques / réalité dans un enseignement en alternance, le cas du pourcentage dans une formation à la vente, 1995.

K. Hart, Fractions : Equivalence and addition Children's Mathematical Frameworks 8-13 : A Study of Classroom Teaching, pp.46-75, 1989.

K. Hart and A. Sinkinson, They're useful -Children's view of Concrete Materials, PME XIII, pp.60-66, 1989.

R. P. Hunting, Learning Fractions in discrete and continuous Quantity Contexts, Proceedings of the Eighth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, Mathematical Association of New South Wales, pp.379-386, 1984.

D. Kerslake, Fractions : Children's strategies and errors. A report of the strategies and errors in secondary mathematics project, 1986.

T. E. Kieren, On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers, Number and Measurement, 1976.

G. I. Minskaya, Developing the Concept of Number by Means of the Relationship of Quantities, Soviet studies, 1975.

D. Neuman, Early conceptions of fractions : A phenomenographic approach, Proceedings of the Seventeeth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, pp.170-177, 1993.

A. Pitkethly and R. Hunting, A review of recent research in the area of initial fraction concepts, Educational Studies in Mathematics, vol.14, issue.5, pp.5-37, 1996.
DOI : 10.1007/BF00163751

F. Pluvinage, La nature des objets mathématiques dans le raisonnement, IREM de Strasbourg, pp.125-138, 1998.

Y. Pothier and D. Sawada, Partitioning: The Emergence of Rational Number Ideas in Young Children, Journal for Research in Mathematics Education, vol.14, issue.5, pp.307-317, 1983.
DOI : 10.2307/748675

H. Ratsimba-rajohn, Eléments d'étude de deux méthodes de mesure rationnelle, La Pensée Sauvage (éd), pp.66-113, 1982.

H. Ratsimba-rajohn, Contribution à l'étude de la hiérarchie implicative ; application à l'analyse de la gestion didactique des phénomènes d'ostension et de contradictions, 1992.

J. Rauscher and . Cl, L'hétérogénéité des professeurs face à des élèves hétérogènes, le cas de l'enseignement de la géométrie au début du collège, 1993.

N. Rouche, Pourquoi ont-ils inventé les fractions ?, L'esprit des sciences, Ellipses (éd, 1998.

. Saenz-ludlow, Ann's fraction schemes, pp.101-132, 1995.

G. Sensevy, Le temps didactique et la durée de l'élève, étude d'un cas au cours moyen, La Pensée Sauvage (éd), pp.7-46, 1996.

L. P. Steffe, Composite Units and Their Schemes, Paper presented at the, 1991.

L. P. Steffe and J. Olive, Constructing fractions in computer microworlds, International Group for the Psychology of, Mathematics Education, 1990.

L. Streefland, Some observational results concerning the mental constitution of the concept of fraction, Educational Studies in Mathematics, vol.9, issue.1, pp.51-73, 1978.
DOI : 10.1007/BF00352192

L. Streefland, The design of a mathematics course. A theoretical reflection, Educational Studies in Mathematics, vol.9, issue.4, pp.109-135, 1993.
DOI : 10.1007/BF01274105

A. Treffers, Wiskobas and Freudenthal realistic mathematics education, Educational Studies in Mathematics, vol.22, issue.1, pp.89-108, 1993.
DOI : 10.1007/BF01274104