42 1.2.1. Description et références, 48 1.2.4. Nature des rationnels liés à ce stade............................ 50 1.2.5. Obstacles et insuffisances à dépasser pour un accès au stade suivant, p.52 ,
tâche est accrue dans l'exercice 3 qui propose un repère de pas > 1 (comme dans gradu5) On pourra sauter cet exercice à l'école primaire et ,
Ex : millième à convertir en 1/1000 et vice versa ,
Un registre géométrique unidimensionnel pour l'expression des rationnels, proposition d'article déposée à RDM ,
Halves, pieces and twoths : Constructing and using representational contexts in teaching fractions, Rational Numbers : An Integration of Research, pp.157-195, 1993. ,
Rational Numbers : Towards a Semantic Analysis-Emphasis on the Operator Construct, Rational Numbers : An Integration of Research, pp.13-47, 1993. ,
Comment les enseignants tirent-ils parti des recherches faites en didactique des mathématiques ? Le cas de l'enseignement des décimaux à la charnière école-collège, 1996. ,
Children's Understanding of Fractions as Expressions of Relative Magnitude, PME XV, pp.184-193, 1991. ,
Lines of thought: A ratio and operator model of rational number, Educational Studies in Mathematics, vol.16, issue.4, pp.281-305, 1993. ,
DOI : 10.1007/BF01273903
Sur la notion de temps didactique, Actes de la quatrième école d'été de didactique des mathématiques, 1986. ,
Apprentissage des problèmes additifs et compréhension de texte, 1992. ,
Les problèmes de pourcentage : une application des problèmes de conversion proportion-quantité, Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 1998. ,
Some Difficulties which Obscure the Appropriation of the Fraction Concept, PME XI, issue.1, p.366, 1987. ,
The Transition from Whole Number to Fraction, International Study Group on the Rational Numbers of Arithmetic, 1993. ,
La relation mathématiques / réalité dans un enseignement en alternance, le cas du pourcentage dans une formation à la vente, 1995. ,
Fractions : Equivalence and addition Children's Mathematical Frameworks 8-13 : A Study of Classroom Teaching, pp.46-75, 1989. ,
They're useful -Children's view of Concrete Materials, PME XIII, pp.60-66, 1989. ,
Learning Fractions in discrete and continuous Quantity Contexts, Proceedings of the Eighth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, Mathematical Association of New South Wales, pp.379-386, 1984. ,
Fractions : Children's strategies and errors. A report of the strategies and errors in secondary mathematics project, 1986. ,
On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers, Number and Measurement, 1976. ,
Developing the Concept of Number by Means of the Relationship of Quantities, Soviet studies, 1975. ,
Early conceptions of fractions : A phenomenographic approach, Proceedings of the Seventeeth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, pp.170-177, 1993. ,
A review of recent research in the area of initial fraction concepts, Educational Studies in Mathematics, vol.14, issue.5, pp.5-37, 1996. ,
DOI : 10.1007/BF00163751
La nature des objets mathématiques dans le raisonnement, IREM de Strasbourg, pp.125-138, 1998. ,
Partitioning: The Emergence of Rational Number Ideas in Young Children, Journal for Research in Mathematics Education, vol.14, issue.5, pp.307-317, 1983. ,
DOI : 10.2307/748675
Eléments d'étude de deux méthodes de mesure rationnelle, La Pensée Sauvage (éd), pp.66-113, 1982. ,
Contribution à l'étude de la hiérarchie implicative ; application à l'analyse de la gestion didactique des phénomènes d'ostension et de contradictions, 1992. ,
L'hétérogénéité des professeurs face à des élèves hétérogènes, le cas de l'enseignement de la géométrie au début du collège, 1993. ,
Pourquoi ont-ils inventé les fractions ?, L'esprit des sciences, Ellipses (éd, 1998. ,
Ann's fraction schemes, pp.101-132, 1995. ,
Le temps didactique et la durée de l'élève, étude d'un cas au cours moyen, La Pensée Sauvage (éd), pp.7-46, 1996. ,
Composite Units and Their Schemes, Paper presented at the, 1991. ,
Constructing fractions in computer microworlds, International Group for the Psychology of, Mathematics Education, 1990. ,
Some observational results concerning the mental constitution of the concept of fraction, Educational Studies in Mathematics, vol.9, issue.1, pp.51-73, 1978. ,
DOI : 10.1007/BF00352192
The design of a mathematics course. A theoretical reflection, Educational Studies in Mathematics, vol.9, issue.4, pp.109-135, 1993. ,
DOI : 10.1007/BF01274105
Wiskobas and Freudenthal realistic mathematics education, Educational Studies in Mathematics, vol.22, issue.1, pp.89-108, 1993. ,
DOI : 10.1007/BF01274104