L'apprentissage coopératif : Théories, méthodes, activités, Montréal : Les éditions de la Chenelière, 1996. ,
Les formules d'encadrement Le savoir à domicile : Pédagogie et problématique de la formation à distance Sainte-Foy, pp.179-203, 1985. ,
L'ACFAS EXPRESS Bulletin officiel du 68 ème congrès de l'ACFAS, du 15 au 19 mai, 2000. ,
Customizing mass distribution of e-mail, Distance Educator, vol.1, issue.3, pp.18-19, 1995. ,
Québec dévoile sa politique des inforoutes, p.1, 1998. ,
Using Computer Conferencing and Electronic Mail to Facilitate Group Projects, Journal of Educational Technology Systems, vol.24, issue.2, pp.113-118, 1996. ,
DOI : 10.2190/03FL-9E6L-BEGJ-51Q9
Will distance disappear in distance Studies? Journal of Distance Education / Revue de l'éducation à distance, pp.1-9, 1999. ,
The jigsaw classroom, p.Sage, 1978. ,
Le paradigme de l'intelligence collective ou la nécessité de communiquer pour apprendre, Vie pédagogique, vol.108, pp.45-49, 1998. ,
Designing computer-mediated communication, Distance, vol.8, issue.1, pp.5-12, 1994. ,
L'analyse de contenu, 1977. ,
From teaching to learning : A new paradigm for undergraduate education, Change, vol.27, issue.6, pp.13-25, 1995. ,
Third generation distance education : The challenge of new technology, 1990. ,
Differences Between Teaching Adults and Pre-Adults: Some Propositions and Findings, Adult Education Quarterly, vol.32, issue.3, pp.142-155, 1982. ,
DOI : 10.1177/074171368203200303
Creating communities on the Internet : Electronic discussion lists in the classroom, Computers in Librairies, vol.15, issue.5, pp.38-43, 1995. ,
Computer-mediated communication and the online classroom in distance education : Overview and perspectives, 1995. ,
Antecedents to dropout in distance education : Does one model fit all? Distance Education, pp.25-46, 1989. ,
Élaboration d'un curriculum de formation linguistique, 1987. ,
Comportements d'aide des apprenant(e)s en tant que membres d'un groupe en téléconférence, Thèse de doctorat non publiée, 1987. ,
The Internet : A resource in the teaching of economics and beyond and promoting interaction and teamwork with electronic mail, Business Education Forum, vol.49, issue.1, pp.23-26, 1994. ,
L'interactivité. (Document non publié), 1995. ,
Les activités d'apprentissage et d'encadrement dans des cours multimédiatisés, 1999. ,
Apprentissage et formation des adultes, 1997. ,
DOI : 10.3917/puf.bourg.2005.01
L'encadrement des étudiants des cycles supérieurs : résultats d'une enquête effectuée à l'Université du Québec, L'encadrement des étudiants : Un défi du XXIe siècle Montréal : Les Éditions Logiques, pp.17-27, 1997. ,
Conclusion and resources, Learning in groups, pp.99-108, 1983. ,
DOI : 10.1002/tl.37219831412
Appropriate Uses of Computer???Mediated Communication Systems for Education; Conferencing ???R???PLACES???, Innovations in Education & Training International, vol.16, issue.3, pp.271-275, 1990. ,
DOI : 10.1207/s15327051hci0301_2
Science cognitive et formation (3 e édition) Sainte-Foy, 1997. ,
Understanding and facilitating adult learning, 1986. ,
Le mariage difficile de deux cultures pédagogiques . Communication présentée au 16 ème colloque international de l'Association internationale de pédagogie universitaire, 1999. ,
Le tutorat et le monitorat : Faits et questions, L. Langevin & L. Villeneuve, L'encadrement des étudiants : Un défi du XXIe siècle, pp.280-300, 1997. ,
Incorporating technology in the fieldbased preparation of teachers, Journal of Technology and Teacher Education, vol.2, issue.1, pp.91-102, 1994. ,
Students perceptions of learning in computer conferencing : A qualitative analysis, 1993. ,
Learning in computer conference contexts : The learners' perspective, Journal of Distance Education, vol.9, issue.1, pp.19-43, 1994. ,
Mediation in distance learning : An investigation of the role of tutoring (Rapport IR 015 291). Ontario : Ontario Institute for Studies in Education, 1991. ,
Electronic mail in distance education : A canadian perspective, 1989. ,
Student Support and Computer Mediated Communication in Distance Education, Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l???apprentissage et de la technologie, vol.20, issue.1, pp.45-54, 1991. ,
DOI : 10.21432/T2ZS44
L'utilisation du tutorat par l'étudiant à distance : une analyse confirmatoire, Thèse de doctorat non publiée, 1991. ,
Applications of computer communications technology to distance education, Media in Education & Development, vol.19, issue.2, pp.92-96, 1986. ,
Pragmatism in education, 1980. ,
Cognitive apprenticeship : Making thinking visible American Educator : The Professional Journal of the American Federation of Teachers, pp.6-11 ,
Facilitating interaction in computer mediated online courses [En ligne], 1996. ,
The pedagogical use of computer conferencing for adult learner, 1996. ,
Exploring what counts : Research into adult basic education mathematics (RABEM) Massachussetts : Clearinghouse No.-CE065560. (ERIC Document Reproduction Service No, p.744, 1993. ,
Educating part-time adult learners in transition. ERIC Digest, 1993. ,
L'université de demain sera virtuelle, p.1, 2000. ,
L'apprentissage coopératif et l'apprenant adulte. In L'apprentissage à vie : La pratique de l'éducation des adultes et de l'andragogie, Montréal : Les éditions de la Chenelière, pp.73-83, 1997. ,
Using electronic mail for a small-group curriculum in ethical and social issues, Academic Medicine, vol.70, issue.2, pp.158-160, 1995. ,
DOI : 10.1097/00001888-199502000-00023
Types of group learning. New directions for adult and continuing education, pp.25-32, 1996. ,
Adults as learners : Increasing participation and facilitating learning, 1981. ,
Tutoring as a social activity : Two case studies, 1999. ,
The opportunities for online education and training, CIM Bulletin, vol.92, pp.53-56, 1030. ,
Analyse de contenu et acte de parole : De l'énoncé à l'énonciation (2 ième éd, 1974. ,
Participation et animation: Un modèle d'analyse de la téléconférence assistée par ordinateur à la Télé-université, 1997. ,
Introduction, La coopération dans la classe : Étude du concept de la pratique éducative Montréal : Les éditions Logiques, pp.9-17, 1996. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01315995
La dimension morale de la coopération, La coopération dans la classe : Étude du concept de la pratique éducative Montréal : Les éditions Logiques, pp.19-48, 1996. ,
Guide pour la présentation d'un rapport ou d'un projet de recherche scientifique. (Document non publié), 1997. ,
Notes de cours, ETA 6032 : Problématiques et étapes de recherche en éducation. (Document non publié), 1997. ,
Étude de l'effet de quatre modalités de tutorat sur l'usage des outils d'aide dans un dispositif informatisé d'apprentissage à distance, Thèse de doctorat non publiée, 2000. ,
Users as Research Inventions: How Research Categories Perpetuate Inequities, Journal of Communication, vol.37, issue.1, pp.216-232, 1989. ,
DOI : 10.1016/0143-6236(84)90076-0
Autonomie et enseignement à distance. The Canadian Journal for the Study of Adult Education / La revue canadienne pour l'étude de l'éducation des adultes, pp.32-55, 1991. ,
Un programme d'initiation à la formation à distance de type constructiviste : un réseau de communication pour l'apprentissage. Distances, pp.15-34, 1996. ,
Le système d'encadrement des étudiants gradués, Communication présentée au 68 ème congrès de l'ACFAS, 2000. ,
Les modèles d'encadrement, Atelier présenté au 68 ème congrès de l'ACFAS, 2000. ,
Que penser de l'utilisation des logiciels correcteurs à l'école? Vie pédagogique, pp.9-12, 1998. ,
Patterns and predictors of client attendence : (Third Interim report) Arlington, Va : National evaluation of adult education programs. (ERIC Document Reproduction Service No, p.996, 1994. ,
New models for reaching diverse learners. Illinois: Clearinghouse NO. SPO 34450. (ERIC Document Reproduction Service No, p.216, 1993. ,
Identifying predictors of high risk among community college telecourse students, American Journal of Distance Education, vol.80, issue.1, pp.24-35, 1991. ,
DOI : 10.1037/h0023116
Transforming higher education : A vision for learning in the 21 st Century, 1996. ,
Use of master classroom technology to implement a case study approach to learning, Murfreeboro, Tennessee : Proceedings of the Mid-South Instructional Technology Conference. (Eric Document Reproduction Service No, p.797, 1996. ,
Reaching students, reaching resources : Using technologies to open the college, 1990. ,
A psychological model of student persistence, Research in Higher Education, vol.17, issue.3, pp.279-293, 1990. ,
DOI : 10.1007/BF00992313
Le monde de l'écrit : Théorie et pratique de la conférence assistée par ordinateur, La communication plurielle : L'interaction dans les téléconférences, pp.224-247, 1992. ,
Le forum électronique : une révolution dans l'enseignement à distance à condition de le réussir, Communication présentée au 16 ème Congrès annuel de l'Association canadienne de l'éducation à distance (ACED), 2000. ,
Telecommunications and Distance Education : Using Electronic Mail to Teach University Courses in Alaska Arizona : Twelfth Annual Microcomputer in Education Conference, 1992. ,
Report on a tutoring system with personal computer : Ziff Papiere 75, West Germany. (ERIC Document Reproduction Service No. ED, vol.312, p.451, 1989. ,
L'encadrement des études à distance par des personnes tutrices : qu'en pensent les étudiant? Communication présentée au 68 ème congrès de l'ACFAS, 2000. ,
Will distance disappear in distance Studies? A reaction Journal of Distance Education / Revue de l'éducation à distance, pp.10-13, 1999. ,
Cyberspace and the political science classroom : Reflections on using the Internet and on-line conferencing, Annual Meeting of the American Political Science Association. (ERIC Document Reproduction Service No, p.695, 1995. ,
Differences Between Teaching Adults and Pre-Adults: A Closer Look, Adult Education Quarterly, vol.10, issue.4, pp.194-209, 1985. ,
DOI : 10.1177/0001848185035004002
Distance education at a glance : Guide # 7 : Computers in distance education, 1995. ,
Lexique des sciences sociales, 1991. ,
Electronic mentoring of research American Library Association ACRL Research Committee Program. (ERIC Document Reproduction Service No, p.113, 1991. ,
From invisible college to cyberspace college : Computer conferencing and the transformation of informal scholarly communication networks, Interpersonal Computing and Technology Journal, vol.2, issue.4, pp.37-52, 1994. ,
La planification stratégique de la formation à distance à l'ère de la téléinformatique, Journal of Distance Education, vol.11, issue.2, pp.23-43, 1996. ,
Math Anxiety in Adult Learning, Adult Learning, pp.20-23, 1990. ,
DOI : 10.1177/104515959000100609
On-line education : A new domain, Mindwave : Communication, computer and distance education, pp.50-62, 1989. ,
Collaborating in Cyberspace: Using Computer Conferences as a Group Learning Environment, Interactive Learning Environments, vol.50, issue.2, pp.119-130, 1993. ,
DOI : 10.1016/0883-0355(89)90014-1
Learning Networks : A field guide to teaching and learning online, 1995. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00702947
Introducing Computer???Mediated Communications into Participative Management Education: the Impact on the Tutor's Role, Innovations in Education & Training International, vol.29, issue.4, pp.325-331, 1992. ,
DOI : 10.1111/j.1460-2466.1986.tb01427.x
Patterns of Social Interaction and Learning to Write: Some Effects of Network Technologies, Computer mediated communication and the online classroom : Higher education, pp.47-78, 1995. ,
DOI : 10.1177/0741088391008001005
Apprentissage collaboratif à distance, téléconférence et télédiscussion (Rapport interne no 3) Montréal : Centre de recherche LICEF, Laboratoire en informatique cognitive et environnements de formation, Télé-université, 1997. ,
La formation à distance : Définition et paradigme Le savoir à domicile : Pédagogie et problématique de la formation à distance Sainte-Foy, pp.5-27, 1985. ,
La téléconférence assistée par ordinateur dans une activité de formation, Thèse de doctorat non publiée, 1989. ,
Computer Conferencing and Content Analysis, Collaborative learning through computer conferencing : The Najaden Papers, pp.117-136, 1992. ,
DOI : 10.1007/978-3-642-77684-7_8
L'autoformation assistée dans des environnements souples informatisés. Les Sciences de l'éducation, pp.43-65, 1996. ,
Understanding distance education : Identifying barriers to college attendance, 1990. ,
Computer-mediated cooperative learning : Synchronous and asynchronous communication between students learning nursing diagnosis, 1991. ,
The network nation, 1981. ,
Evaluating the virtual classroom, CCCC Technical Report, vol.871, 1987. ,
Autonomie et apprentissage des langues étrangères, 1982. ,
Group Task Performance and Communication Technology: A Longitudinal Study of Computer-Mediated Versus Face-to-Face Work Groups, Small Group Research, vol.24, issue.3, pp.307-333, 1993. ,
DOI : 10.1177/1046496493243003
Theory and practice of distance education, 1989. ,
Les rôles du tuteur télématique : contexte, réalités et tendances Sainte-Foy, pp.Télé-université, 1998. ,
Encadrement assisté par ordinateur et formation à distance Journal of Distance Education / Revue de l'éducation à distance, VIII, issue.2, pp.37-53, 1993. ,
Small groups in adult litteracy and basic education, Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. (ERIC Reproduction Service No. ED, p.490, 1992. ,
Adult learning in group: Practice application brief. Columbus, Ohio: ERIC Clearinghouse on adult, Career, and vocational education. (ERIC Document Reproduction Service No, pp.569-73643, 1997. ,
Introduction ? L'interactivité au service de l'apprentissage [Numéro thématique]. Revue des sciences de l'éducation, pp.3-15, 1999. ,
Janvier-mars 1993) Apprivoiser la distance ou supprimer l'absence? Ou les défis de la formation à distance, pp.55-60 ,
DOI : 10.3406/rfp.1993.1305
URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/rfp_0556-7807_1993_num_102_1_1305.pdf
Le tutorat : pièce maîtresse et pourtant parent pauvre des systèmes et dispositifs de formation à distance. Communication présentée à la 5 ème biennale de l'éducation et de la formation, 2000. ,
Cooperation in the classroom., PsycCRITIQUES, vol.36, issue.12, 1993. ,
DOI : 10.1037/031298
Cooperative Learning, ERIC Digest, 1992. ,
DOI : 10.4135/9781412952491.n63
Computer-assisted cooperative learning, Educational Technology, vol.26, issue.1, pp.12-18, 1986. ,
Cycles of learning : Cooperation in the Classroom, 1986. ,
Cooperation and competition: Theory and research, 1989. ,
Positive Interdependance : The Heart of Cooperative Learning, 1992. ,
Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning, 1994. ,
Teaching students to be peacemakers, 1995. ,
Cooperative learning, values, and culturally plural classrooms, 1998. ,
Cooperative learning [En ligne], 1998. ,
Cooperative learning and social interdependance theory [En ligne], 1998. ,
Cooperative learning resources for teachers, 1985. ,
Computer mediated communication in distance education : An annoted bibliography, 1996. ,
Introducing Computer-Mediated Communication into a Distance Education System, Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l???apprentissage et de la technologie, vol.16, issue.2, pp.153-166, 1987. ,
DOI : 10.21432/T2K322
Computer-mediated communication and distance education, Mindwave : communication, computer and distance education, pp.3-21, 1989. ,
Computer conferencing and mass distance education (CITE Report No. 98), p.221, 1990. ,
Learning Together Apart, Collaborative learning through computer conferencing : The Najaden Papers, pp.1-24, 1992. ,
DOI : 10.1007/978-3-642-77684-7_1
Tableau comparatif des modes de communication pour supporter divers types d'encadrement [En ligne], 2000. ,
Drop-Outs at the Open University, Australian Journal of Education, vol.48, issue.1, pp.215-233, 1981. ,
DOI : 10.1177/000494418002400104
Foundations of distance education, 1990. ,
Workplace litteracy: Lessons from practice, Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. (ERIC Reproduction Service No. ED, p.416, 1993. ,
Learning to learn: Tierra de oportunidad module 30 LAES: Latino adult education services project, p.367, 1997. ,
Audio-teleconferencing in distance education : The Waterloo experience, p.987, 1990. ,
The modern practice of adult education : From pedagogy to andragogy, 1980. ,
Andragogy in Action, 1984. ,
Méthodologie de l'analyse développementale de contenu : Méthode GPS et Concept de soi, 1990. ,
Des milliers de leçons de cinq minutes pour les cadres supérieurs. Thot, Nouvelles de la formation à distance, 2000. ,
29 mars Le tutorat à distance. Thot, Nouvelles de la formation à distance [En ligne], 2000. ,
Introduction, L'encadrement des étudiants : Un défi du XXIe siècle, pp.376-414, 1997. ,
DOI : 10.3917/eres.attia.2014.02.0025
Internet 2 : quand l'Histoire bégaie, p.7, 1997. ,
L'autonomie de l'étudiant à distance : représentations discursives de tuteurs, Thèse de doctorat non publiée, 1992. ,
Le tuteur et l'autonomie de l'étudiant à distance Journal of Distance Education / Revue de l'éducation à distance, pp.5-24, 1995. ,
Dictionnaire actuel de l'éducation (2 ième éd.) Montréal : Guérin- Eska, 1993. ,
World philosophie : le marché, le cyberespace, la conscience, 1999. ,
How to communicate with the learner. Council for Educational Technology. Open Learning Guide 6, 1985. ,
Editorial : Cooperation or collaboration, Journal of Computer Assisted Learning, vol.12, issue.4, p.65, 1996. ,
Virtual community and invisible colleges : Alterations in faculty scholarly networks and professional self-image (Ashe annual meeting paper) Texas : Texas A & M University. (ERIC Document Reproduction Service No, p.903, 1992. ,
L'exploitation du multmédia et du réseau Internet dans l'enseignement universitaire : Analyse d'une expérience de développement et d'implantation, pp.205-211, 1999. ,
L'exploitation du multimédia et du réseau Internet pour favoriser l'autonomie des étudiants universitaires face à leurs apprentissages Cyberespace et formation ouverte : Vers une mutation des pratiques de formation? Belgique, pp.99-111, 2000. ,
Proposition d'un cadre d'analyse coûts-efficacité pour le choix de systèmes de formation supérieure à distance, pp.81-106, 1998. ,
Computer-conferencing : A collaborative learning environment for distance education students, 1996. ,
Enseigner à des adultes, 1990. ,
DOI : 10.3917/puf.malgl.2005.01
Promoting students interactions : Electronic conferencing, p.424, 1994. ,
Conception de l'apprentissage chez des apprenants adultes qui suivent des cours à distance, Thèse de doctorat non publiée, 1992. ,
L'apprentissage à vie : La pratique de l'éducation des adultes et de l'andragogie, 1997. ,
Caractéristiques et problématiques spécifiques à la formation universitaire par visioconférence et télématique Cyberespace et formation ouverte : Vers une mutation des pratiques de formation ?, pp.125-147, 2000. ,
Conferencing for mass distance education, p.151, 1990. ,
Moderating educational computer conferencing. DEOSNEWS [En ligne, 1991. ,
Time is the new distance, 1999. ,
Besoins d'encadrement des étudiants selon leur type psychologique : introvertis ou extravertis, 2000. ,
The National Research and Education Network (NREN) : Research and policy perspectives, 1991. ,
Using small learning groups in graduate education. Indiana : Clearinghouse No. CE067938. (ERIC Document Reproduction Service No, p.402, 1994. ,
Computer-conferencing : The causes for delay Engelwood Cliffs, Empowering networks : Computer-conferencing in education, pp.195-213, 1992. ,
Learning in adulthood : A comprehensive guide, 1991. ,
Points de vue sur le multimédia interactif en éducation : Entretiens avec 13 spécialistes européens et nord-américains, 1997. ,
Apprendre par la télématique : La pédagogie des réseaux informatiques, 1998. ,
Analyse des données qualitatives : Recueil de nouvelles méthodes, 1984. ,
Enhancing adult learning through cooperative small groups. Continuing higher education review, pp.144-154, 1991. ,
Distance education : A system view, 1995. ,
L'analyse de contenu des documents et des communications : connaissance du problème (3 e éd. revisée), 1979. ,
Teacher education on-line : What gets lost in electronic communications ? Educational Media International, pp.46-52, 1994. ,
Retour sur une débâcle à l'américaine : Le lourd passé de l'enseignement à distance. Le monde diplomatique, p.25, 2000. ,
Le grand dictionnaire terminologique, 1998. ,
Vocabulaire d'Internet Plus, 1998. ,
Le grand dictionnaire terminologique, 2000. ,
Using Cooperative Learning to Teach Word Processing, Adult Learning, pp.22-23, 1991. ,
DOI : 10.1177/104515959100300310
L'encadrement des étudiants dans le contexte du premier cycle universitaire, Montréal : Les Éditions Logiques, pp.29-92, 1997. ,
en préparation) Étude des transactions sociales dans une situation d'élaboration d'un programme médiatisé de perfectionnement médiatisé impliquant plusieurs partenaires, Thèse de doctorat en préparation ,
November) Speech communication education for adult learners : An experiential curriculum design. Paper presented at the 82 nd Annual Meeting of Speech Communication Association, 1996. ,
From bulletin boards to electronic universities : Distance education , computer-mediated communication, and outline education. Pennsylvania : The American Center for the Study of Distance Education. The Pennsylvania State Uni- versity, 1992. ,
Moderating educational computer conferences Computer-mediated communication and the on-line classroom in distance Education, Distance Learning, vol.3, pp.81-89, 1995. ,
Médiatisation et interactivité : Recherche des convergences, La communication plurielle : L'interaction dans les téléconférences, pp.286-289, 1992. ,
L'encadrement des cours à distance : profils étudiants, Communication présentée au 68 ème congrès de l'ACFAS, 2000. ,
Vers un modèle intégré de support au télé-apprentissage coopératif, Annales des télécommunications, vol.51, pp.5-6, 1996. ,
The use of electronic mail in undergraduate teaching, British Journal of Educational Technology, vol.27, issue.1, pp.45-50, 1996. ,
DOI : 10.1111/j.1467-8535.1996.tb00142.x
Guide to teleconferencing and distance learning, 1997. ,
L'encadrement des étudiantes et des étudiants en situation d'apprentissage à distance à l, 1994. ,
Electronic Bulletin Boards and ???Public Goods??? Explanations of Collaborative Mass Media, Communication Research, vol.14, issue.2, pp.277-297, 1993. ,
DOI : 10.1177/009365093020002005
Introducing the personal tutor/counsellor in the system of distance education (Project report 2 : Final report), 1985. ,
L'utilisation des nouvelles technologie de l'éducation ou les aléas et les contradictions d'un projet stratégique, Association internationale de pédagogie universitaire. Actes du 16 ème colloque international Montréal : École des hautes études commerciales, pp.596-605, 1999. ,
Exploring Alternative Categories of Users of Computer Communication Systems, Canadian Journal of Learning and Technology / La revue canadienne de l???apprentissage et de la technologie, vol.20, issue.2, pp.105-119, 1991. ,
DOI : 10.21432/T24G83
Participation in scholarly electronic forum. Unpublished doctoral dissertation, 1995. ,
Savoir parler de ses méthodes : Métacognition et performance à l'université, 1993. ,
Telecommunications and distance education, ERIC Digest, 1993. ,
Computer-mediated communication for instruction : Using e-mail as a seminar, Educational Technology, issue.10, pp.29-36, 1989. ,
Computer mediated communication : How does it change the social-psychological aspects of teaching and instruction ? Blackburg, VA : College of Education Virginia Tech. (ERIC Document Reproduction Service No, p.241, 1992. ,
Collaborative Learning in a Large Scale Computer Conferencing System, Collaborative learning through computer conferencing : The Najaden Papers, pp.87-101, 1992. ,
DOI : 10.1007/978-3-642-77684-7_6
Vers un modèle d'autogestion en situation d'apprentissage, Thèse de doctorat non publiée, 1999. ,
Making connections : An in-depth concept teaching technique. Paper presented at a Meeting of the Center for Critical Thinking .(ERIC Document Reproduction Service No, p.91, 1993. ,
What is computer-mediated communication ? Computer-mediated communication and the on-line classroom in distance education : Overview and perspectives, 1995. ,
Enseigner autrement : le tutorat dans les universités : Premier bilan et évolution dans le cadre d'une université pluridisciplinaire Association internationale de pédagogie universitaire, Montréal : École des hautes études commerciales, pp.217-220, 1999. ,
Increasing the interaction with the distant learner on an interactive communications system, pp.6-10, 1994. ,
The Peer Approach to Adult Learning, Equity & Excellence in Education, vol.53, issue.2, pp.3-66, 1989. ,
DOI : 10.1080/1066568880240318
Information technologies in our schools : Telecommunications enhancements for preservice and inservice teacher education, Writing Notebook : Creative Word Processing in the Classroom, pp.17-19, 1991. ,
Virtual teaching in higher education : The new intellectual superhighway or just another traffic jam ? [En ligne], 1997. ,
Small-group teaching, 1976. ,
Cooperative Learning in Small Groups: Recent Methods and Effects on Achievement, Attitudes, and Ethnic Relations, Review of Educational Research, vol.50, issue.2, pp.241-271, 1980. ,
DOI : 10.3102/00346543050002241
Cooperative Learning : Theory and Research, 1990. ,
A user-friendly electronic mail system to support correspondence instruction, Educational Technology, vol.32, issue.12, pp.20-25, 1992. ,
Cooperative learning, 1983. ,
Using student team learning, 1986. ,
Cooperative learning : Theory, research and practice, 1990. ,
Collaborative learning in online environment Journal of Distance Education / Revue de l'éducation à distance, pp.14-33, 1999. ,
The influence of prior experience and process utilization in solving complex problems, Summary of paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, p.275, 1996. ,
Integration for adults with learning difficulties : Contexts and debates . Leicester, England : National Institute. Of Adult Continuing Education. (ERIC Document Reproduction Service No, p.539, 1992. ,
Apprendre en situation d'autodidaxie. Montréal : Les Presses de l, 1986. ,
Une formation accessible et adaptée : Qu'en pensent les adultes et le personnel, 1992. ,
Pour en finir avec la ségrégation des étudiants : finie la séparation entre l'éducation à distance et les cours réguliers, 1999. ,
Méthode de recherche pour l'éducation (2 ème éd.). Montréal : Les Presses de l, 1996. ,
Mind in Society, 1978. ,
The genesis of higher mental functions The concept of activity in soviet psychology, pp.144-188, 1981. ,
In support of a functional definition of interaction, American Journal of Distance Education, vol.216, issue.2, pp.6-29, 1994. ,
DOI : 10.2307/1981553
Small group instruction Teaching adults effectively : New directions for continuing education, pp.55-63, 1980. ,
Fonctions et tâches des intervenants en formation par téléconférence, Thèse de doctorat non publiée, 1984. ,
Peer interaction and learning in small groups, International Journal of Educational Research, vol.13, issue.1, pp.21-29, 1989. ,
DOI : 10.1016/0883-0355(89)90014-1
Task and non-task functions of a computer conference used in professional eduction: a measure of flexibility, International Journal of Man-Machine Studies, vol.34, issue.2, pp.303-318, 1991. ,
DOI : 10.1016/0020-7373(91)90046-A
A new framework for conceptualizing distance learning, Open Learning, pp.40-44, 1997. ,
First-hand observations on tele-course teaching, T.H.E. Journal, vol.23, issue.1, pp.65-68, 1995. ,
Educational computer conferencing : An application of analysis methodologies to a structured small group activity, 1988. ,
Using electronic mail in an educational setting. (Fastback 316) The Phi Delta Kappa Educational Foundation. (ERIC Documentation Reproduction Service No, p.865, 1991. ,
Using Electronic Messaging to Improve the Quality of Instruction, Journal of Education for Business, vol.19, issue.4, pp.202-206, 1995. ,
DOI : 10.1177/002194368502200402
Meaning negociation, knowledge construction, and mentoring in a distance learning course, p.849, 1996. ,