. Ph, . David-&-d, and . Lourdeaux, A simulator using Virtual Reality techniques for training driver to manual interventions on the tracks. WCRR'01, World Conference on Railway Research. Poster presentation, 2001.

. Dlt, . Ph, D. David, J. N. Lourdeaux, and . Temem, Quelques applications de la réalité virtuelle à la SNCF, 1999.

. Ph, F. Fuchs, D. Nashashibi, and . Lourdeaux, Three levels of Immersion and Interaction in a Approach of the VR Design, International Journal of design and Innovation Research, vol.2, pp.30-42, 2000.

. Ph, F. Fuchs, . Nashashibi-&-d, and . Lourdeaux, A therorical approach of the design and evaluation of a virtual device. GTRV'99, Colloque scientifique international "Réalité Virtuelle et prototypage, 1999.

. D. Lbb, J. M. Lourdeaux, F. Burkhardt, . Bernard-&-ph, and . Fuchs, Relevance of an intelligent agent for virtual reality training, International Journal of Continuous Engineering and Life-long Learning

. D. Ld, . Ph, and . David, SOFI : virtual system for track operation training. WCRR'99, World Conference on Railway Research. Poster presentation, 1999.

M. Akiyoshi, S. Miwa, T. Ueda-&-s, and . Nishida, A Learning Environnement for Maintenance of Power Equipement Using Virtual Reality, Proceedings of the 5 th International Conference on Image Processing ans its Applications : IEEE. 1995. [Art, 96] K. ARTHUR. Effects of View on Task Performance with Head-Mounted Displays . CHI'96, pp.331-335

. B. Aza and . Azar, Training is enhanced by virtual reality http://www.apa.org/monitor/mar96/train.html [Bec, 98] M. BECHE. Contribution de l'ergonomie à l'élaboration d'un système de formation en réalité virtuelle, 1998.

. R. Bb, . S. Burton-&-j, and . Brown, An investigation of computer coaching for informal learning activities

. J. Blf, D. L. Burkhardt, . Ph, and . Fuchs, Conception d'un système de RV pour la formation des ADC aux opérations en milieu ferroviaire . ReViCo, 1999.

. S. Bou and . Boussetta, Stratégies d'exécution de plans d'un système multi-agent, Thèse de doctorat de l'Université Paris 9, 1998.

]. E. Bruillard, Les machines à enseigner, 1997.

. J. Cai and . Caird, Persistent Issues in the Application of Virtual Environnement Systems to Training, Proceedings of HICS '96 : the 3th Annual Symposium on Human Interaction with Complex Systems, 1996.

. J. Che and . Chevennement, Malaises des opérateurs. Club CRIN "Transports, groupe Simulateurs d'études. Réunion du 31 mars, 1998.

. M. Clg, F. Courneau, C. Leppert, L. Gulli, M. Pellieux et al., Synergie perceptuelle et cognitive dans l'orientation vers une cible : son 3D et information visuelle, Actes des cinquièmes journées internationales de Montpellier Informatique '96, l'Interface des Mondes Réels et Virtuels, 1996.

. M. Cs, . Crampes-&-g, and . Saussac, Facteurs qualité et composantes de scénario pour la conception de simulateurs pédagogiques à vocation comportementale. Simulation et formation professionnelle dans l'industrie. Sciences et techniques éducatives, p.1, 1999.

. Dav, . Ph, and . David, Trois cas d'application de la réalité virtuelle à la SNCF. 6emes journées du GT- RV, 1998.

. Dgt, . Ph, A. David, J. Gazet, A. Temem et al., Using Virtual Reality for testing a station signing scheme, World Congres on Railways Research, 1997.

. Dl, . Ph, . David-&-d, and . Lourdeaux, Une application de la réalité virtuelle dans le domaine de la formation à la SNCF, Nîmes'98, Complex Systems, Intelligent Systems & Interfaces. Nîmes, 1998.

. S. Dls, O. Dupuy, E. Lafabrie, . Sibert-&-l, and . Tardif, Enseignement et réalité virtuelle

. Dlt, . Ph, D. David, J. N. Lourdeaux, and . Temem, Interface homme/machine : réalité virtuelle . Revue générale des chemins de fer, p.4, 1999.

. R. Epf, K. Egsegian, K. Pittman, . Farmer-&-r, and . Zobel, Pratical Applications of Virtual Reality to Firefighter Training, Proceedings of the 1993 Simulation Multiconference on the International Emergency Management and Engineering Conference, 10 th Anniversary : Research and Applications, pp.155-160, 1993.

. J. Fer and . Ferber, Les systèmes multi-agents, vers une intelligence collective, Informatique Intelligence Artificielle. InterEditions, 1995.

. C. Fgi, G. Frasson, . Gauthier-&-g, and . Imbeau, Architecture d'un système tutoriel basé sur un curriculum, 1992.

. Ph, F. Fuchs, D. Nashashibi, and . Lourdeaux, Three levels of Immersion and Interaction in a Approach of the VR Design, International Journal of design and Innovation Research, vol.2, pp.30-42, 2000.

. Ph, F. Fuchs, . Nashashibi-&-d, and . Lourdeaux, A therorical approach of the design and evaluation of a virtual device. GTRV'99, Colloque scientifique international "Réalité Virtuelle et prototypage, 1999.

. S. Gir and . Giroux, Agents et acteurs : une nécessaire unité, Thèse de l'université de Montréal, 1993.

. J. Hj, . B. Hansen-&-v, and . Jakobsen, Validating the Cognitive Fidelity of Simulated Realities, Proceedings of the Informatique '93, 2 nd International Conference on Interface to Real and Virtual Worlds, 1993.

]. J. Hueyching, Mentals Models : a Research Focus for Interactive Learning Systems, Educational Technology Research and Development, vol.40, pp.3-39, 1992.

. D. Joh and . Johnson, Virtual Environments in Army Aviation Training, Proceedings of the 8 th Annual Training Technology Technical Group Meeting. Mountain View, CA, pp.47-63, 1994.

. L. Jrs, J. Johnson, R. Rickel, A. Stiles, . J. Munro-]-j et al., Integrating pedagogical agents into virtual environment Transfer of training from virtual reality, Presence Ergonomics, vol.7, issue.36, pp.7-777, 1993.

. K. Kmt, T. Kashiwa, T. Mitani, . Tezuka-&-h, and . Yoshikawa, Development of Machine-Maintenance Training System in Virtual Environnement, Proceedings of the RO-MAN'95 : 4 th IEEE International Workshop on Robot and Human Communication

. D. Ksw, G. Krunglinski, . Sheperd-&-s, and . Wingo, Atelier Visual C++, 6.0 . Collection Langages et Programmation, 1998.

. D. Lbb, J. M. Lourdeaux, F. Burkhardt, . Bernard-&-ph, and . Fuchs, Relevance of an intelligent tutorial agent for VR training systems, International Journal of Continous Engineering and Life-Long Learning

. A. Lbc, J. M. Lecuyer, S. Burkhardt, . Ph, and . Coiffet, Boundary of illusion : an experiment of sensory integration with pseudo-haptic system IEEE Virtual Reality Conference, 2001.

. D. Lfb, P. Lourdeaux, J. Fuchs, and . Burkhardt, An intelligent tutorial agent for training virtual environments, 5th world multiconference on Systemics, Cybernetics and Informatics SCI'01, 2001.

. Ld, D. Lourdeaux, and . David-ph, SOFI:virtual system for track operration training, 1999.

]. S. Leman, TREMMA : transfert d'expertise avec un modèle multi-agents -un modèle multi-agents pour la représentation dynamique des connaissances et des raisonnements

]. M. Lemoine, Une interface de locomotion pour SOFI . Rapport de stage de fin détude de l'école des mines de paris, 1999.

. R. Lk, . Loftin-&-p, and . Kenney, Virtual Environments in Training : NASA's Hubble Space Telescope Mission, Proceedings of the 16 th Interservice/Industry Training Systems & Education Conference

. S. Lmg, P. Leman, &. S. Mercenac, and . Guirou, A generic architecture for ITS based on a multi-agent approach, Workshop Proceedings, ITS'96, 1996.

. D. Lou and . Lourdeaux, Formation de conducteurs de TGV : Application de procédures . Rapport interne SNCF, 1998.

P. Marcenac-]-g and . Martini, Modélisation et simulation par agents : application aux systèmes complexes Habilitation à dirigée des recherches réf#PM, pp.3234-3235, 1997.

. D. Mel and . Mellet-d-'huart, La réalité virtuelle pour apprendre Actualité et avenir de la réalité virtuelle en formation professionnelle et à l'AFPA, 1998.

. D. Mrf, P. Mellet-d-'huart, &. D. Richard, and . Follut, VR for education and training : state of art and typology of uses, Virtual Reality International Conference, pp.16-18, 2001.

. S. Mg, . Millet-&-g, and . Gouarderes, SERAC : un système multi-agents pour l'évaluation et la révision des connaissances en EIAO, p.98, 1998.

. J. Mig and . Migne, Les obstacles épistémologiques et la formation des concepts, pp.41-62, 1969.

. D. Mnf, F. Maman, P. Nashashibi, J. C. Fuchs, and . Bordas, Stereo Vision Based Mixed Reality: an assistance for Teleoperation, SPIE International Symposium on Intelligent Systems and Advanced Manufacturing, 1998.

. P. Mou and . Mourou, Planification et contrôle d'exécution dans un monde multi-agent : co-pilote pour véhicule en circulation autoroutière, 1994.

O. Odegard-]-p, C. Piche, . Frasson-&-e, and . Aïmeur, Virtual Reality Research and Applications in the Nordic Countries Telenor Research Development Amélioration de la formation au moyen d'un agent perturbateur dans un système tutoriel intelligent, 1998.

. G. Ppg, F. Paquette, . Pachet-&-s, and . Giroux, EpiTalk, un outil générique pour la construction de systèmes conseillers, Sciences et Techniques éducatives, vol.1, issue.3, 1994.

. J. Pso and . Psotka, Immersive Training Systems : Virtual Reality and Education and Training, Instructional Science, vol.23, issue.36, pp.5-6, 1995.

. M. Pw, . Percier-&-l, and . Wagemann, Contribution à l'étude de la formation à la gestion de processus continus : le cas de l'entraînement sur simulateur machine des élèves officiers de la marine marchande. Activités des opérateurs et situation de formation, 1995.

. P. Rab, Les hommes et les technologies, approche cognitive des intruments contemporains, 1995.

. D. Ree and . Reece, Computer Controlled Humans for Military Training Simulation Workshop on Scenario and Trafic Generation for Driving Simulation. IST Institute for Simulation and Training [Rig, 00a] N. RIGUET. Analyse de l'activité des formateur en vue de donner des recommandations à la conception d'un outil d'aide aux formateurs, 2000.

W. Rti, Virtual Reality Multimedia Training Research Triangle Institute Http://www.rti.org/vr/w/vrtrain.html [Sel, 74] J. SELF. Student models in Computer-Aided instruction, International Journal of Computer Assisted Learning, vol.1, 1974.

]. J. Self, Student models : What use are they ? in, Artificial Intelligence Tools in Education, 1988.

. R. Sr, . Samurçay-&-j, and . Rogalski, Exploitation didactique des situations de simulation, Le travail humain, vol.61, p.4, 1998.

. M. Sbg, S. B. Stytz, B. W. Banks, and . Garcia-&-g-/-m-godsell-stytz, A virtual Environnement for Emergency Medical Training. Interface'97, 1997.

. M. Sdl, C. Salzman, R. Dede, . Lftin-&-j, and . Chen, A model for understanding how virtual reality aids complex conceptual learning, Presence : teleoperator and virtual environments, vol.8, issue.3, pp.293-316, 1999.

. M. Sp, . P. Savall-&-j, and . Pecuchet, ANTIC : un projet de simulation d'exercices d'état-major pour la formation sur réseau des officiers de la sécurité civile, p.98, 1998.

. G. Sve and . Svendsen, The influence of interface style on problem solving, International Journal of Man- Machine Studies, vol.35, pp.379-397

. S. Tfl, C. Tadie, . Frasson-&-b, and . Lefebvre, Un modèle de représentation de tâche coopérative permettant la génération d'explication dans les environnements distribués d'enseignement : Monaco-T, p.98, 1998.

. Tts, Training for Small Arms & Weapons Handling . Military Unit

]. J. Vermeulen, Energy Unit Thomson Training & Simulation Projet de simulateur pour la formation des agents de conduite à la vérification et la manoeuvre d'aiguilles à coeur mobile, Chartre J.M Vermeulen. Rapport interne SNCF, 1995.

J. De and T. Virtuelle, Issy-les-Moulineaux, 12-13 mars, 1998.

. Vra and . Vraptor, Assault Planning Training or Rehearsal. Sandia National Laboratories

D. Whitelock, P. Brna, and S. Holland, What is a Value of Virtual Reality for Conceptual Learning ? Towards a Theorical Framework, Proceedings of the Euro AI-Ed : European Conference on AI in Education

]. B. Http, J. H. Witmer, B. W. Bailey, . C. Knerr-&-k, and . Parsons, Virtual spaces and real world places : transfer of route knowledge, International Journal of Human Computer Studies, vol.45, issue.964, pp.413-428, 1996.

. D. Whk, C. Waller, . Hunt-&-d, and . Knapp, The Transfer of Spatial Knowledge in Virtual Environment Training, Presence, vol.7, issue.2, pp.129-143, 1998.

L. Virtuelle, RV) est souvent utilisée comme moyen technique pour immerger un formé dans des environnements le plus proche possible de la réalité. Les limitations technologiques actuelles ne permettent pas de s'approcher parfaitement de la réalité. De plus, les formateurs ont souvent besoin de fournir des explications s'appuyant sur des situations éloignées du réel afin d'aider les formés à prendre du recul et à mieux comprendre cette réalité