Adámek et S. MacLane (éd.) : Categorical Topology and its relation to analysis, Algebra and Combinatorics, 1989. ,
Schaub : « Formal aspects of Iannis Xenakis' Symbolic Music: a computer-aided exploration of some compositional processes, Journal of New Music Research ,
Riotte : « Duration structure generation and recognition in musical writing «, Proc. of the ICMC 1986, 1986. ,
Musique et relations avec d'autres disciplines), Ircam, février 2002 Disponible en ligne à l'adresse : http://www.ircam.fr/equipes/repmus/mamux/documents/MaMuXTiling, Amiot : « Why rhythmic Canons are interesting, 2002. ,
Formalizing Musical Structure : from Information to Group Theory, Dissertation in Aesthetics and Sociology of Music, 1997. ,
Disponible en ligne à l'adresse, Séminaire Entretemps MaMuPhi (Mathématiques, Musique et Philosophie) Mathematics and Music. A Diderot Mathematical Forum, 2000. ,
Musical Transformation and Musical Intuition, 1994. ,
Court traité d'ontologie transitoire, 1998. ,
Topos ou Logiques de l'onto-logique, 1998. ,
Music Theory in Concept and Practice, Eastman Studies in Music, 1997. ,
Brickle : « A Partition Problem posed by Milton Babbitt », Perspectives of New Music, pp.280-293, 1976. ,
Aesthetic Measure, 1933. ,
DOI : 10.4159/harvard.9780674734470
« La démonstration : du réalisme au formalisme », Texte non numéroté, disponible en ligne à l'adresse : http://casemath.free.fr/divers/tribune/demonstr.pdf [BLOCH et ANDREATTA Andreatta : « Vuza-canons and low-level composition processes, Séminaire MaMuX (Mathématiques/Musique et relations avec d'autres disciplines), 2001. ,
The Fascination of groupes, 1972. ,
Clampitt : « Aspects of well-formed scales », Music Theory Spectrum, pp.187-206, 1989. ,
Computation of words satisfying the ???rhythmic oddity property??? (after Simha Arom's works), Information Processing Letters, vol.86, issue.5, pp.255-261, 2003. ,
DOI : 10.1016/S0020-0190(02)00521-5
Lévy : Observation, analyse, modèle : peuton parler d'art avec les outils de la science ?, Les Cahiers de l'Ircam, 2002. ,
Variety and Multiplicity in Diatonic Systems, Journal of Music Theory, vol.29, issue.2, pp.249-270, 1985. ,
DOI : 10.2307/843615
Myerson : « Musical scales and the generalized circle of fifths, American Mathem. Month, pp.695-701, 1985. ,
Maximally Even Sets, Journal of Music Theory, vol.35, issue.1/2, pp.93-173, 1991. ,
DOI : 10.2307/843811
Transpositional combination in twentieth-century music, 1986. ,
Information as a Measure of Structure in Music, Journal of Music Theory, vol.2, issue.2, pp.127-161, 1958. ,
DOI : 10.2307/843197
Szabó : An Axiomatic Approach for the Hajós Theorem, Contributions to Algebra and Geometry, pp.241-248, 1997. ,
de Brujin : « On the factorization of finite abelian groups, Indag. Math. Kon. Ned. Akad. Wetensch. Amsterdam, vol.15, pp.258-264, 1953. ,
Strutture e forme della musica come processi simbolici, Lineamenti di una teoria analitica, 1978. ,
Les idéalités mathématiques. Recherches épistémologiques sur le développement de la théorie des fonctions de variables réelles, 1968. ,
La philosophie silencieuse ou critique des philosophies de la science, 1975. ,
Abrégé d'histoire des mathématiques, 1978. ,
Pour l'honneur de l'esprit humain, 1987. ,
La musique depuis, 1945. ,
Jameux : « Rencontres avec Iannis Xenakis, Musique en jeu, pp.46-65, 1970. ,
Iannis Xenakis und die mathematische Grundenforschung, 1994. ,
MacLane : « Natural Isomorphisms in group theory, Proceedings of the National Academy of SciencesEILENBERG et MacLANE 1945] S. Eilenberg, S. MacLane : « General theory of natural equivalences, pp.537-543, 1942. ,
Théorie de la composition : discontinuum-continuum, Thèse, 1994. ,
Abelian Groups, 1960. ,
DOI : 10.1007/978-3-319-19422-6
A question of balance : Charles Seeger's philosophy of music, 1998. ,
La pulsation mathématique Rigueur et ambiguïté, la nature de l'activité mathématique, ce dont il s'agit d'instruire, L'Harmattan, 1999. ,
Guitart : « Que peut-on écrire et calculer de ce qui s'entend ?, Ircam, 2003. ,
Twentieth Century Views of Music History, pp.364-371, 1972. ,
Anschauliche Geometrie, 1932 (tr. anglaise : Geometry and Imagination, 1932. ,
Miéville : Pensée Logico-mathématique, nouveaux objets interdisciplinaires, 1994. ,
Mathématiques des systèmes acoustiques. Tempéraments et modèles contemporains, 2002. ,
Séminaire MaMuX (Mathématiques/Musique et relations avec d'autres disciplines), Ircam, Mars Disponible en ligne à l'adresse : http://www.ircam.fr/equipes/repmus/mamux/SetTheory.html Jones : « Residue-Class Sets in the Music of Iannis Xenakis : An Analytical Algorithm and a General Intervallic Expression, Perspectives of New Music, pp.229-261, 2001. ,
Self-similar melodies, 1996. ,
Le Programme d'Erlangen. Considérations comparatives sur les recherches géométriques modernes, 1974. ,
Analysis and Performance of selected Piano Works of Milton Babbitt, 1982. ,
Selected writings, Cambridge Studies in Music Theory and Analysis, 1991. ,
Introduction à la musique de douze sons, L'Arche, 1949. ,
Jackendoff : A Generative Theory of Tonal Music, 1983. ,
« A Symmetry-Oriented Mathematical Model of Classical Counterpoint and Related Neurophysiological Investigations by Depth-EEG «, dans I. Hargittai (sous la direction de) : Symmetry II, 1989. ,
Riotte : « Modélisation informatique de partitions, analyse et composition assisté, Les Cahiers de l'IRCAM n°3, pp.43-59 ,
Technique de mon langage musical, 1944. ,
Meaning in Music and Information Theory, Meaning in Music and Information Theory Music, the arts and Ideas, pp.412-424, 1957. ,
DOI : 10.2307/427154
Composition with Pitch-Classes: A Theory of Compositional Design, 1987. ,
Class Notes for Adanced Atonal Music Theory (en deux volumes), Frog Peak Music, 2001. ,
Morris : « Some things I learned (didn't learn) from Milton Babbitt or Why I am (am not) a Serial Composer », The Open Space Magazine, pp.59-102, 2001. ,
Nattiez : Fondements d'une sémiologie de la musique, coll, 1975. ,
Musicologie générale et sémiologie, 1987. ,
Nestke : « L'aperception des hauteurs, Séminaire Entretemps MaMuPhi (Mathématiques, Musique et Philosophie) Ircam Ircam, 2002. ,
Palisca et I. D. Bent : « Theory », The New Grove Dictionary of Music Online, éd. Laura Macy. Disponible à l'adresse : http://www.grovemusic.com [PATRAS 1996a] F. Patras : « Sur la phénoménologie de la connaissance mathématique, pp.109-121, 2001. ,
Phénoménologie et mathématiques : de la logique formelle à la logique transcendantale, Séminaire de Philosophie et Mathématiques, 1996. ,
Le développement de la notion de temps chez l'enfant, Presses, 1946. ,
Le structuralisme, Paris, Presses Universitaires de France, « Que sais-je ?, 1968. ,
Combinatorial Enumeration of Groups, Graphs, and Chemical Compounds, 1987. ,
DOI : 10.1007/978-1-4612-4664-0
Logique de la découverte scientifique, 1934. ,
Présentation du numéro spécial des Temps Modernes (Problèmes du structuralisme), n° 246, nov, 1966. ,
Basic Atonal Theory, 1980. ,
On Some Computational Models of Music Theory, Computer Music Journal, vol.4, issue.2, pp.66-72, 1980. ,
DOI : 10.2307/3680084
Generalized Musical Intervals and Transformations, Journal of Music Theory, vol.31, issue.2, pp.305-318, 1987. ,
DOI : 10.2307/843712
Notes on Methodology in Music Theory, Notes on Methodology in Music Theory », pp.143-154, 1989. ,
DOI : 10.2307/843669
Music Inside Out. Going too far in musical essays, 2001. ,
ALLONNES 1973] O. Revault D'Allonnes : La création artistique et les promesses de la liberté, 1973. ,
An Introduction to Combinatorial Analysis, 1958. ,
Algebraic Structures and Symmetry in Western Music, Thesis, 1996. ,
Musique symbolique et composition musicale dans Herma de Iannis Xenakis, 2001. ,
The Schllinger system of musical composition, 1941. ,
« A General Theory of Combinatoriality and the Aggregate » Perspectives of New Music, pp.364-389 ,
Algebraic Tiling, Algebraic Tiling, pp.445-462, 1974. ,
DOI : 10.2307/2318582
Algebra and Tiling, The Carus Mathematical Monographs, p.25, 1994. ,
Organizzazione delle altezze nello spazio temperato, 1998. ,
Cuvinte despre sunete, Cartea Romanesca, 1994. ,
Die Lehre von den Tonbeziehungen, Verlag für systematischen Musikwissenschaft, 1975. ,
J : « " Nomos Alpha " for violoncello solo. Analysis and Comments », Interface-Journal of new music research, pp.15-82, 1981. ,
Vuza : « Supplementary Sets and Regular Complementary Unending Canons II «, Perspectives of New Music, pp.184-207, 1992. ,
Vuza : « Supplementary Sets and Regular Complementary Unending Canons III «, Perspectives of New Music, pp.102-125, 1992. ,
Understanding Charles Seeger, pioneer in American musicology, 1999. ,