B. Adamek and . Maclane, Adámek et S. MacLane (éd.) : Categorical Topology and its relation to analysis, Algebra and Combinatorics, 1989.

G. Andreatta and S. Assayag, Schaub : « Formal aspects of Iannis Xenakis' Symbolic Music: a computer-aided exploration of some compositional processes, Journal of New Music Research

. Amiot, Riotte : « Duration structure generation and recognition in musical writing «, Proc. of the ICMC 1986, 1986.

]. E. Amiot, Musique et relations avec d'autres disciplines), Ircam, février 2002 Disponible en ligne à l'adresse : http://www.ircam.fr/equipes/repmus/mamux/documents/MaMuXTiling, Amiot : « Why rhythmic Canons are interesting, 2002.

A. and ]. M. Andreatta, Formalizing Musical Structure : from Information to Group Theory, Dissertation in Aesthetics and Sociology of Music, 1997.

G. Assayag, H. G. Feichtinger, and J. F. Rodrigues, Disponible en ligne à l'adresse, Séminaire Entretemps MaMuPhi (Mathématiques, Musique et Philosophie) Mathematics and Music. A Diderot Mathematical Forum, 2000.

. Atlas and . Cherlin, Musical Transformation and Musical Intuition, 1994.

. A. Badiou, Court traité d'ontologie transitoire, 1998.

. A. Badiou, Topos ou Logiques de l'onto-logique, 1998.

. Baker, Music Theory in Concept and Practice, Eastman Studies in Music, 1997.

. A. Bazelow and F. Bazelow, Brickle : « A Partition Problem posed by Milton Babbitt », Perspectives of New Music, pp.280-293, 1976.

]. G. Birkhoff, Aesthetic Measure, 1933.
DOI : 10.4159/harvard.9780674734470

]. R. Bkouche, « La démonstration : du réalisme au formalisme », Texte non numéroté, disponible en ligne à l'adresse : http://casemath.free.fr/divers/tribune/demonstr.pdf [BLOCH et ANDREATTA Andreatta : « Vuza-canons and low-level composition processes, Séminaire MaMuX (Mathématiques/Musique et relations avec d'autres disciplines), 2001.

]. F. Budden, The Fascination of groupes, 1972.

. N. Carey and . Carey, Clampitt : « Aspects of well-formed scales », Music Theory Spectrum, pp.187-206, 1989.

T. Chemillier, Computation of words satisfying the ???rhythmic oddity property??? (after Simha Arom's works), Information Processing Letters, vol.86, issue.5, pp.255-261, 2003.
DOI : 10.1016/S0020-0190(02)00521-5

L. Chouvel, Lévy : Observation, analyse, modèle : peuton parler d'art avec les outils de la science ?, Les Cahiers de l'Ircam, 2002.

. J. Clough and G. Clough, Variety and Multiplicity in Diatonic Systems, Journal of Music Theory, vol.29, issue.2, pp.249-270, 1985.
DOI : 10.2307/843615

. J. Clough and G. Clough, Myerson : « Musical scales and the generalized circle of fifths, American Mathem. Month, pp.695-701, 1985.

. J. Clough and J. Clough, Maximally Even Sets, Journal of Music Theory, vol.35, issue.1/2, pp.93-173, 1991.
DOI : 10.2307/843811

]. R. Cohn, Transpositional combination in twentieth-century music, 1986.

K. E. Coons, D. Coons, and . Kraehenbuehl, Information as a Measure of Structure in Music, Journal of Music Theory, vol.2, issue.2, pp.127-161, 1958.
DOI : 10.2307/843197

. K. Corrádi and S. Corrádi, Szabó : An Axiomatic Approach for the Hajós Theorem, Contributions to Algebra and Geometry, pp.241-248, 1997.

. De-brujin, de Brujin : « On the factorization of finite abelian groups, Indag. Math. Kon. Ned. Akad. Wetensch. Amsterdam, vol.15, pp.258-264, 1953.

[. Natale, Strutture e forme della musica come processi simbolici, Lineamenti di una teoria analitica, 1978.

. T. Desanti-1968-]-j and . Desanti, Les idéalités mathématiques. Recherches épistémologiques sur le développement de la théorie des fonctions de variables réelles, 1968.

. T. Desanti-1968-]-j and . Desanti, La philosophie silencieuse ou critique des philosophies de la science, 1975.

. J. Dieudonné, Abrégé d'histoire des mathématiques, 1978.

. J. Dieudonné, Pour l'honneur de l'esprit humain, 1987.

F. H. Dufourt, J. Dufourt, and . Fauquet, La musique depuis, 1945.

. D. Durney and D. Durney, Jameux : « Rencontres avec Iannis Xenakis, Musique en jeu, pp.46-65, 1970.

]. R. Eichert, Iannis Xenakis und die mathematische Grundenforschung, 1994.

. Eilenberg, S. Maclane, and S. Eilenberg, MacLane : « Natural Isomorphisms in group theory, Proceedings of the National Academy of SciencesEILENBERG et MacLANE 1945] S. Eilenberg, S. MacLane : « General theory of natural equivalences, pp.537-543, 1942.

]. J. Estrada, Théorie de la composition : discontinuum-continuum, Thèse, 1994.

]. L. Fuchs, Abelian Groups, 1960.
DOI : 10.1007/978-3-319-19422-6

]. T. Greer, A question of balance : Charles Seeger's philosophy of music, 1998.

]. R. Guitart, La pulsation mathématique Rigueur et ambiguïté, la nature de l'activité mathématique, ce dont il s'agit d'instruire, L'Harmattan, 1999.

G. Assayag, Guitart : « Que peut-on écrire et calculer de ce qui s'entend ?, Ircam, 2003.

]. W. Hays, Twentieth Century Views of Music History, pp.364-371, 1972.

C. D. Hilbert, S. Hilbert, and . Cohn-vossen, Anschauliche Geometrie, 1932 (tr. anglaise : Geometry and Imagination, 1932.

. O. Houde and D. Houdé, Miéville : Pensée Logico-mathématique, nouveaux objets interdisciplinaires, 1994.

]. F. Jedrzejewski, Mathématiques des systèmes acoustiques. Tempéraments et modèles contemporains, 2002.

]. F. Jedrzejewski, Séminaire MaMuX (Mathématiques/Musique et relations avec d'autres disciplines), Ircam, Mars Disponible en ligne à l'adresse : http://www.ircam.fr/equipes/repmus/mamux/SetTheory.html Jones : « Residue-Class Sets in the Music of Iannis Xenakis : An Analytical Algorithm and a General Intervallic Expression, Perspectives of New Music, pp.229-261, 2001.

]. T. Johnson, Self-similar melodies, 1996.

]. F. Klein, Le Programme d'Erlangen. Considérations comparatives sur les recherches géométriques modernes, 1974.

. J. Kuderna, Analysis and Performance of selected Piano Works of Milton Babbitt, 1982.

]. E. Kurth, Selected writings, Cambridge Studies in Music Theory and Analysis, 1991.

]. R. Leibowitz, Introduction à la musique de douze sons, L'Arche, 1949.

J. F. Lerdahl and R. Lerdahl, Jackendoff : A Generative Theory of Tonal Music, 1983.

]. G. Mazzola, « A Symmetry-Oriented Mathematical Model of Classical Counterpoint and Related Neurophysiological Investigations by Depth-EEG «, dans I. Hargittai (sous la direction de) : Symmetry II, 1989.

. M. Mesnage and . Mesnage, Riotte : « Modélisation informatique de partitions, analyse et composition assisté, Les Cahiers de l'IRCAM n°3, pp.43-59

]. O. Messiaen, Technique de mon langage musical, 1944.

L. B. Meyer, Meaning in Music and Information Theory, Meaning in Music and Information Theory Music, the arts and Ideas, pp.412-424, 1957.
DOI : 10.2307/427154

]. R. Morris, Composition with Pitch-Classes: A Theory of Compositional Design, 1987.

]. R. Morris-2001a and . Morris, Class Notes for Adanced Atonal Music Theory (en deux volumes), Frog Peak Music, 2001.

. Morris-2001b-]-r, Morris : « Some things I learned (didn't learn) from Milton Babbitt or Why I am (am not) a Serial Composer », The Open Space Magazine, pp.59-102, 2001.

]. Nattiez-1975, Nattiez : Fondements d'une sémiologie de la musique, coll, 1975.

]. Nattiez, Musicologie générale et sémiologie, 1987.

. Noll, G. Nestke-musique, and . Assayag, Nestke : « L'aperception des hauteurs, Séminaire Entretemps MaMuPhi (Mathématiques, Musique et Philosophie) Ircam Ircam, 2002.

. Palisca and . Bent, Palisca et I. D. Bent : « Theory », The New Grove Dictionary of Music Online, éd. Laura Macy. Disponible à l'adresse : http://www.grovemusic.com [PATRAS 1996a] F. Patras : « Sur la phénoménologie de la connaissance mathématique, pp.109-121, 2001.

. F. Patras, Phénoménologie et mathématiques : de la logique formelle à la logique transcendantale, Séminaire de Philosophie et Mathématiques, 1996.

. J. Piaget, Le développement de la notion de temps chez l'enfant, Presses, 1946.

. J. Piaget, Le structuralisme, Paris, Presses Universitaires de France, « Que sais-je ?, 1968.

. G. Polya, R. C. Polya, and . Read, Combinatorial Enumeration of Groups, Graphs, and Chemical Compounds, 1987.
DOI : 10.1007/978-1-4612-4664-0

]. K. Popper, Logique de la découverte scientifique, 1934.

]. J. Pouillon-1966 and . Pouillon, Présentation du numéro spécial des Temps Modernes (Problèmes du structuralisme), n° 246, nov, 1966.

]. J. Rahn-1980a and . Rahn, Basic Atonal Theory, 1980.

]. J. Rahn-1980b and . Rahn, On Some Computational Models of Music Theory, Computer Music Journal, vol.4, issue.2, pp.66-72, 1980.
DOI : 10.2307/3680084

]. J. Rahn, Generalized Musical Intervals and Transformations, Journal of Music Theory, vol.31, issue.2, pp.305-318, 1987.
DOI : 10.2307/843712

]. J. Rahn-1989a and . Rahn, Notes on Methodology in Music Theory, Notes on Methodology in Music Theory », pp.143-154, 1989.
DOI : 10.2307/843669

]. J. Rahn, Music Inside Out. Going too far in musical essays, 2001.

. Revaul-d-', ALLONNES 1973] O. Revault D'Allonnes : La création artistique et les promesses de la liberté, 1973.

]. J. Riordan, An Introduction to Combinatorial Analysis, 1958.

]. S. Schaub, Algebraic Structures and Symmetry in Western Music, Thesis, 1996.

]. S. Schaub:-l-'hypothèse-mathématique, Musique symbolique et composition musicale dans Herma de Iannis Xenakis, 2001.

]. F. Schillinger, The Schllinger system of musical composition, 1941.

M. Starr, ]. D. Starr, and R. Morris, « A General Theory of Combinatoriality and the Aggregate » Perspectives of New Music, pp.364-389

]. S. Stein, Algebraic Tiling, Algebraic Tiling, pp.445-462, 1974.
DOI : 10.2307/2318582

S. S. Stein, S. Stein, and . Szabó, Algebra and Tiling, The Carus Mathematical Monographs, p.25, 1994.

]. L. Verdi, Organizzazione delle altezze nello spazio temperato, 1998.

]. A. Vieru-1994a and . Vieru, Cuvinte despre sunete, Cartea Romanesca, 1994.

]. M. Vogel, Die Lehre von den Tonbeziehungen, Verlag für systematischen Musikwissenschaft, 1975.

]. J. Vriend, J : « " Nomos Alpha " for violoncello solo. Analysis and Comments », Interface-Journal of new music research, pp.15-82, 1981.

. T. Vuza-1992a-]-d, Vuza : « Supplementary Sets and Regular Complementary Unending Canons II «, Perspectives of New Music, pp.184-207, 1992.

. T. Vuza-1992b-]-d, Vuza : « Supplementary Sets and Regular Complementary Unending Canons III «, Perspectives of New Music, pp.102-125, 1992.

R. Yung, ]. B. Yung, and H. Rees, Understanding Charles Seeger, pioneer in American musicology, 1999.