A. De-l-'experimentation and .. , 148 5.2.1.1 Organisation définie des trois premières étapes, p.157

. Oct, 02 18:14:40] Entre dans l'environnement : Olivier 186941

. Oct, 02 18:16:06] Entre dans l'environnement : Karine 4585283

. Oct, 02 18:20:08] Entre dans l'environnement : Sébastien 7112969

. Oct, 02 18:20:11] Interrogation de l'étape : Proposition de points de vue, p.7112969

W. Appelt, What Groupware Functionality do Users Really Use? Actes de la conférence 9th Euromicro Workshop on PDP, 2001.

N. Avouris, M. Margaritis, and V. Komis, Real-time collaborative problem solving: a study on alternative coordination mechanisms, Proceedings 3rd IEEE International Conference on Advanced Technologies, pp.86-90, 2003.
DOI : 10.1109/ICALT.2003.1215032

G. Ayala and Y. Yano, A collaborative learning environment based on intelligent agents, Expert Systems with Applications, vol.14, issue.1-2, pp.129-137, 1998.
DOI : 10.1016/S0957-4174(97)00075-4

M. Baker and K. Lund, Flexibly structuring the interaction in a CSCL environment, Actes de la conférence EuroAIED'96, pp.401-407, 1996.

J. E. Bardram, Plans as situated action: an activity theory approach to workflow systems, Actes de la conférence European Conference on Computer Supported Cooperative Work, pp.17-32, 1997.

J. Basque, B. Pudelko, and D. Legros, Une expérience de construction de cartes conceptuelles dans un contexte de téléapprentissage universitaire Actes de la conférence EIAH, Avril, pp.15-17, 2003.

J. M. Bastien and D. Scapin, Ergonomic Criteria for the Evaluation of Human- Computer Interaction, 1993.

K. Benali, G. Bourguin, B. David, A. Derycke, and C. Ferraris, Collaboration / Coopération, 2002.

R. Bentley, W. Appelt, U. Busbach, E. Hinrichs, D. Kerr et al., Basic support for cooperative work on the World Wide Web, International Journal of Human-Computer Studies, vol.46, issue.6, pp.827-846, 1997.
DOI : 10.1006/ijhc.1996.0108

R. Bentley and P. Dourish, Medium versus mechanism: Supporting collaboration through customisation Actes de la conférence ECSCW'95, pp.133-148, 1995.
DOI : 10.1007/978-94-011-0349-7_9

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.18.7034

A. Berger, Mémoire de DESS Sciences et Technologies de la Formation et de l'Apprentissage, 1999.

M. Betbeder, N. Taurisson, and P. Tchounikine, An approach of tailorability within a collective activity support framework, Actes de la conférence AIED, pp.383-385, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434569

M. Betbeder and P. Tchounikine, Analyse d'une activité médiatisée collective visant à favoriser la création d'une communauté d'apprenants, Actes de la conférence Ingénierie des Connaissances juin, pp.25-27, 2001.

M. Betbeder and P. Tchounikine, Symba: a Framework to Support Collective Activities in an Educational Context, Actes de la conférence International Conference on Computers in Education, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00257113

G. Bourguin, Un support informatique à l'activité coopérative fondé sur la Théorie de l'Activité : Le projet DARE, Thèse de doctorat, 2000.

G. Bourguin, C. D-'halluin, and F. Hoogstoel, L'Apprentissage Coopératif et la Conception de Collecticiels Actes de la conférence TICE'2000, Technologie de l'Information et de la Communication dans les Enseignements d'ingénieurs et dans l'industrie, Octobre, pp.18-20, 2000.

G. Bourguin and A. Derycke, Integrating the CSCL activities into virtual campuses: Foundation of a new infrastructure for distributed collective activities, Actes de la conférence Euro-CSCL, pp.123-130, 2001.

C. Bouthier and G. Canals, Le contexte comme base de la conscience de groupe, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00107524

G. Brousseau, Théorie des situations didactiques (La Pensée, 1998.
DOI : 10.4000/educationdidactique.1005

URL : http://educationdidactique.revues.org/pdf/1005

G. Chin and J. Carroll, Articulating collaboration in a learning community, Behaviour & Information Technology, vol.19, issue.4, pp.233-245, 2000.
DOI : 10.1080/01449290050086354

B. Collis, Building evaluation of collaborative learning into a WWW-based course: Pedagogical and technical experiences, Special Issue on Networked and Collaborative Learning of the Indian Journal of Open Learning, 1998.

M. D. Constantino-gonzalès and D. D. Suthers, Coaching collaboration in a computer-mediated learning environment Actes de la conférence CSCL, pp.583-584, 2002.

B. David, F. Tarpin-bernard, and C. Vial, Ergonomie du travail coopératif en conception, 1996.

C. Delium, OSCAR, un environnement de communication médiatisée structurée par les actes de langage Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

C. Depover, J. Quintin, and B. De-lièvre, Un outil de scénarisation de formations à distance basées sur la collaboration. Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

P. Dillenbourg and M. Baker, Negociation spaces in human-computer collaborative learning Actes de la conférence COOP'96, Second International Conference on Design of Cooperative Systems juin, pp.12-14, 1996.

P. Dillenbourg, M. Baker, A. Blaye, and C. Malley, The evolution of research of collaborative learning. Dans Learning in Humans and Machine: Towards an disciplinar learning science, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190626

P. Dourish and V. Bellotti, Awareness and coordination in shared workspaces, Proceedings of the 1992 ACM conference on Computer-supported cooperative work , CSCW '92, 1992.
DOI : 10.1145/143457.143468

P. Dourish and K. Edwards, A Tale of Two Toolkits: Relating Infrastructure and Use in flexible CSCW Toolkits Actes de la conférence Computer- Supported Cooperative Work, pp.33-51, 2000.

E. Ecoutin, Étude de l'ORAVEP réalisée pour le Ministère de la recherche, 2000.

M. Eisenstadt, S. Watt, and Z. Zdrahal, How agents can assist collaboration, 1995.

Y. Engeström, Learning by Expanding. An activity-theoretical approach to development research, pp.Orienta-konsultit, 1987.

R. Faerber, Le groupe d'apprentissage en formation à distance : ses caractéristiques dans un environnement virtuel, La place des TICE en formation initiale et continue à l'enseignement : bilan et perspectives, pp.99-128, 2002.

C. Ferraris, P. Brunier, and C. Martel, Constructing collaborative pedagogical situations in classrooms, Proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning Foundations for a CSCL Community, CSCL '02, 2002.
DOI : 10.3115/1658616.1658657

A. Fjuk and I. Krange, The situated effects of awareness in distributed collaborative learning, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.159-165, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150258

L. Fuchs, U. Pankoke-babatz, and W. Prinz, Supporting Cooperative Awareness with Local Event Mechanisms: The GroupDesk System, Actes de la conférence Fourth European Conference on Computer-Supported Cooperative Work: ECSCW '95, pp.247-262, 1995.
DOI : 10.1007/978-94-011-0349-7_16

S. George, Apprentissage collectif à distance SPLACH: un environnement informatique support d'une pédagogie de projet, Thèse de doctorat, 2001.

S. George and P. Leroux, Project-Based Learning as a Basis for a CSCL Environment: An Example in Educational Robotics, Actes de la conférence European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (Euro- CSCL), pp.269-276, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434649

A. A. Gokhale, Collaborative Learning Enhances Critical Thinking, Journal of Technology Education, vol.7, issue.1, 1995.
DOI : 10.21061/jte.v7i1.a.2

S. Goldman, Computer resources for supporting student conversations about science concepts, Actes de la conférence Computer Support for Collaborative Learning (CSCL' 95), 1920.
DOI : 10.1145/130893.130895

A. Gray and G. Grady, Telecommunications Pedagogy for Effective Teaching and Learning, pp.307-316, 1993.

J. Grudin, Groupware and cooperative Work : Problems and Prospect The Art of Human-Computer Interaction Design, pp.171-185, 1990.

J. Grudin, CSCW: History and focus, Computer, IEEE Computer Society, vol.29, issue.6, pp.27-35, 1992.

C. Gutwin and S. Greenberg, Support for Group Awareness in Real-time Desktop Conferences, 1995.

C. Gutwin and S. Greenberg, Workspace awareness for groupware, Conference companion on Human factors in computing systems common ground, CHI '96, 0209.
DOI : 10.1145/257089.257284

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.217.2217

C. Gutwin, G. Stark, and S. Greenberg, Support for workspace awareness in educational groupware, The first international conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '95, pp.147-156, 1920.
DOI : 10.3115/222020.222126

E. Heeren, Technology support for collaborative distance learning, Thèse, 1996.

F. Henry and K. Lundgren-cayrol, Apprentissage collaboratif à distance. Pour comprendre et concevoir les environnements d'apprentissage virtuels, 2001.

R. Hotte, Modélisation d'un système d'aide multiexpert pour l'apprentissage coopératif à distance, Thèse de doctorat, 1998.

P. Jermann and P. Dillenbourg, An analysis of learner arguments in a collective learning environment, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.265-273, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150273

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190257

R. T. Johnson and D. W. Johnson, Cooperative Learning, 1988.
DOI : 10.4135/9781412952491.n63

R. T. Johnson and D. W. Johnson, Cooperative Learning and Social Interdependence Theory, 1998.
DOI : 10.1007/0-306-47144-2_2

V. Komis, N. Avouris, A. Dimitracopoulou, and M. Margaritis, Aspects de la conception d'un environnement collaboratif de modélisation à distance. Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

T. Koschmann, Computer support for collaborative learning: Design, theory and research issues, Actes de la conférence Computer Support for Collaborative Learning (CSCL' 95), 1920.

V. S. Kumar, Computer-Supported Collaborative Learning -Issues for Research, 1996.

K. Kuutti, Activity Theory as a Potential Framework for Human-Computer Interaction Research, Context and Consciousness, pp.17-44, 1996.

M. Lavant, Macromedia R Flash TM 4, 1999.

T. Leinonen, G. Kligyte, T. Toikkanen, J. Pietarila, and P. Dean, Learning with Collaborative Software -A guide to Fle3, pp.951-558, 2003.

P. Leroux, Machines partenaires des apprenants et des enseignants -Étude dans le cadre d'environnements supports de projets pédagogiques, Habilitation à Diriger des Recherches, spécialité Informatique, 2002.

R. Lewis, Human activity in learning societies, pp.36-45, 2000.

M. Lewkowicz and M. Zacklad, MEMO-net, un collecticiel utilisant la méthode de résolution de problème DIPA pour la capitalisation et la gestion des connaissances dans les projets de conception, Actes de la conférence Ingénierie des Connaissances (IC'99), pp.14-16, 1999.

T. W. Malone, K. Lai, and C. Fry, Experiments with Oval, Proceedings of the 1992 ACM conference on Computer-supported cooperative work , CSCW '92, pp.177-205, 1995.
DOI : 10.1145/143457.143532

C. Mezura-godoy and S. Talbot, Vers une infrastructure pour le support de la régulation dans le travail collaboratif assisté par l'ordinateur. Actes de la conférence Interaction Hommes Machines, pp.10-14, 2001.

G. Monnier, Flash 5 Techniques de développement, et langage ActionScript, 2001.

A. Morch, Three levels of end-user tailoring: customization, integration, and extansion, Actes de la conférence Third Decennial Aarhus Conference, pp.41-51, 1995.

A. Morch and N. D. Mehandjiev, Tailoring as Collaboration: The Mediating Role of Multiple Representation and Application Units Actes de la conférence CSCW, pp.75-100, 2000.

T. Panitz, A Definition of Collaborative vs Cooperative Learning, 1996.

G. Paquette, La modélisation par objets typés: une méthode de représentation pour les systèmes d'apprentissage et d'aide à la tâche, Sciences et techniques éducatives, vol.3, issue.1, 1996.

G. Paquette, L???ing??nierie des interactions dans les syst??mes d???apprentissage, Revue des sciences de l'??ducation, vol.25, issue.1, 1999.
DOI : 10.7202/031996ar

W. Prinz, NESSIE: an awareness environment for cooperative settings Actes de la conférence The Sixth, European Conference on Computer Supported Cooperative Work -ECSCW'99, pp.391-410, 1999.

M. Quignard, M. Baker, K. Lund, and A. Séjourné, Conception d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat. Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

P. Reyes and P. Tchounikine, Supporting emergence of threaded learning conversations through augmenting, Actes de la conférence International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL), pp.83-92, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00257172

J. Roschelle and S. D. Teasley, The Construction of Shared Knowledge in Collaborative Problem Solving, Computer-Supported Collaborative Learning, pp.69-97, 1995.
DOI : 10.1007/978-3-642-85098-1_5

K. Saikali and B. David, Using workflow for coordination in groupware applications Actes de la conférence IHM-HCI, pp.10-14, 2001.

D. Schneider, P. Dillenbourg, C. Frete, S. Morand, and P. Synteta, Le TecfaSEED Catalogue, manuel des enseignants, 2002.

R. E. Slavin, Research on Cooperative Learning and Achievement: What We Know, What We Need to Know, Contemporary Educational Psychology, vol.21, issue.1, pp.43-69, 1996.
DOI : 10.1006/ceps.1996.0004

A. L. Soller, Supporting social interaction in an intelligent collaborative learning system, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.12, issue.1, pp.40-62, 2001.
DOI : 10.1007/3-540-68716-5_24

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197321

G. Stahl, Groupware goes to school Actes de la conférence Groupware: Design, Implementation and Use: 8th International Workshop, 2002.
DOI : 10.1007/3-540-46124-8_2

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.92.5926

L. Suchman, Plans and situated actions, 1987.

D. D. Suthers and A. Weiner, Groupware for developing critical discussion skills, The first international conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '95, pp.341-348, 1920.
DOI : 10.3115/222020.222826

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.72.9804

N. Taurisson, Des agents logiciels intégrés à une communauté d'apprenants, 2002.

N. Taurisson and P. Tchounikine, Introducing software agents to support a Web-based collective activity, IEEE/WIC International Conference on Intelligent Agent Technology, 2003. IAT 2003., pp.13-17, 2003.
DOI : 10.1109/IAT.2003.1241147

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434557

N. Taurisson and P. Tchounikine, Introducing software agents to support a Web-based collective activity, IEEE/WIC International Conference on Intelligent Agent Technology, 2003. IAT 2003., pp.13-17, 2003.
DOI : 10.1109/IAT.2003.1241147

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434557

P. Tchounikine, Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Revue I3 (Information-Interaction-Intelligence), pp.59-95, 2002.

P. Tchounikine, Quelques éléments sur la conception et l'ingénierie des EIAH, pp.233-246, 2002.

D. Thevenin, G. Calvary, J. Coutaz, and R. Ihm, La plasticité en interaction Homme- Machine, pp.3-5, 2000.

K. Tollmar, O. Sandor, and A. Schömer, Supporting social awareness @ work design and experience, Proceedings of the 1996 ACM conference on Computer supported cooperative work , CSCW '96, pp.298-307, 1920.
DOI : 10.1145/240080.240309

F. Trichet and P. Tchounikine, DSTM: a framework to operationalise and refine a problem solving method modeled in terms of tasks and methods, Expert Systems with Applications, vol.16, issue.2, 1999.
DOI : 10.1016/S0957-4174(98)00065-7

S. Watt, Role conflict in groupware, [1993] Proceedings International Conference on Intelligent and Cooperative Information Systems, pp.229-235, 1993.
DOI : 10.1109/ICICIS.1993.291744

L. R. Winner, M. Chomienne, and J. Vàzquez-abad, Problématique d'un laboratoire de science collaboratif et distribué. Recension de écrits. Faculté des sciences de l'éducation, 1998.

W. Appelt, What Groupware Functionality do Users Really Use? Actes de la conférence 9th Euromicro Workshop on PDP, 2001.
DOI : 10.1109/empdp.2001.905060

N. Avouris, M. Margaritis, and V. Komis, Real-time collaborative problem solving: a study on alternative coordination mechanisms, Proceedings 3rd IEEE International Conference on Advanced Technologies, pp.86-90, 2003.
DOI : 10.1109/ICALT.2003.1215032

G. Ayala and Y. Yano, A collaborative learning environment based on intelligent agents, Expert Systems with Applications, vol.14, issue.1-2, pp.129-137, 1998.
DOI : 10.1016/S0957-4174(97)00075-4

M. Baker and K. Lund, Flexibly structuring the interaction in a CSCL environment, Actes de la conférence EuroAIED'96, pp.401-407, 1996.

J. E. Bardram, Plans as situated action: an activity theory approach to workflow systems, Actes de la conférence European Conference on Computer Supported Cooperative Work, pp.17-32, 1997.

J. Basque, B. Pudelko, and D. Legros, Une expérience de construction de cartes conceptuelles dans un contexte de téléapprentissage universitaire Actes de la conférence EIAH, Avril, pp.15-17, 2003.

K. Benali, G. Bourguin, B. David, A. Derycke, and C. Ferraris, Collaboration / Coopération, 2002.

R. Bentley, W. Appelt, U. Busbach, E. Hinrichs, D. Kerr et al., Basic support for cooperative work on the World Wide Web, International Journal of Human-Computer Studies, vol.46, issue.6, pp.827-846, 1997.
DOI : 10.1006/ijhc.1996.0108

R. Bentley and P. Dourish, Medium versus mechanism: Supporting collaboration through customisation Actes de la conférence ECSCW'95, pp.133-148, 1995.
DOI : 10.1007/978-94-011-0349-7_9

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.18.7034

M. Betbeder, N. Taurisson, and P. Tchounikine, An approach of tailorability within a collective activity support framework, Actes de la conférence AIED, pp.383-385, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434569

M. Betbeder and P. Tchounikine, Analyse d'une activité médiatisée collective visant à favoriser la création d'une communauté d'apprenants, Actes de la conférence Ingénierie des Connaissances juin, pp.25-27, 2001.

M. Betbeder and P. Tchounikine, Symba: a Framework to Support Collective Activities in an Educational Context, Actes de la conférence International Conference on Computers in Education, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00257113

G. Bourguin, Un support informatique à l'activité coopérative fondé sur la Théorie de l'Activité : Le projet DARE, Thèse de doctorat, 2000.

G. Bourguin, C. D-'halluin, and F. Hoogstoel, L'Apprentissage Coopératif et la Conception de Collecticiels Actes de la conférence TICE'2000, Technologie de l'Information et de la Communication dans les Enseignements d'ingénieurs et dans l'industrie, Octobre, pp.18-20, 2000.

G. Bourguin and A. Derycke, Integrating the CSCL activities into virtual campuses: Foundation of a new infrastructure for distributed collective activities, Actes de la conférence Euro-CSCL, pp.123-130, 2001.

C. Bouthier and G. Canals, Le contexte comme base de la conscience de groupe, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inria-00107524

G. Chin and J. Carroll, Articulating collaboration in a learning community, Behaviour & Information Technology, vol.19, issue.4, pp.233-245, 2000.
DOI : 10.1080/01449290050086354

B. Collis, Building evaluation of collaborative learning into a WWW-based course: Pedagogical and technical experiences, Special Issue on Networked and Collaborative Learning of the Indian Journal of Open Learning, 1998.

M. D. Constantino-gonzalès and D. D. Suthers, Coaching collaboration in a computer-mediated learning environment Actes de la conférence CSCL, pp.583-584, 2002.

B. David, F. Tarpin-bernard, and C. Vial, Ergonomie du travail coopératif en conception, 1996.

C. Delium, OSCAR, un environnement de communication médiatisée structurée par les actes de langage Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

P. Dillenbourg and M. Baker, Negociation spaces in human-computer collaborative learning Actes de la conférence COOP'96, Second International Conference on Design of Cooperative Systems juin, pp.12-14, 1996.

P. Dillenbourg, M. Baker, A. Blaye, and C. Malley, The evolution of research of collaborative learning. Dans Learning in Humans and Machine: Towards an disciplinar learning science, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190626

P. Dourish and V. Bellotti, Awareness and coordination in shared workspaces, Proceedings of the 1992 ACM conference on Computer-supported cooperative work , CSCW '92, 1992.
DOI : 10.1145/143457.143468

P. Dourish and K. Edwards, A Tale of Two Toolkits: Relating Infrastructure and Use in flexible CSCW Toolkits Actes de la conférence Computer- Supported Cooperative Work, pp.33-51, 2000.

E. Ecoutin, Étude de l'ORAVEP réalisée pour le Ministère de la recherche, 2000.

M. Eisenstadt, S. Watt, and Z. Zdrahal, How agents can assist collaboration, 1995.

C. Ferraris, P. Brunier, and C. Martel, Constructing collaborative pedagogical situations in classrooms, Proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning Foundations for a CSCL Community, CSCL '02, 2002.
DOI : 10.3115/1658616.1658657

A. Fjuk and I. Krange, The situated effects of awareness in distributed collaborative learning, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.159-165, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150258

L. Fuchs, U. Pankoke-babatz, and W. Prinz, Supporting Cooperative Awareness with Local Event Mechanisms: The GroupDesk System, Actes de la conférence Fourth European Conference on Computer-Supported Cooperative Work: ECSCW '95, pp.247-262, 1995.
DOI : 10.1007/978-94-011-0349-7_16

S. George, Apprentissage collectif à distance SPLACH: un environnement informatique support d'une pédagogie de projet, Thèse de doctorat, 2001.

S. George and P. Leroux, Project-Based Learning as a Basis for a CSCL Environment: An Example in Educational Robotics, Actes de la conférence European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (Euro- CSCL), pp.269-276, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434649

A. A. Gokhale, Collaborative Learning Enhances Critical Thinking, Journal of Technology Education, vol.7, issue.1, 1995.
DOI : 10.21061/jte.v7i1.a.2

S. Goldman, Computer resources for supporting student conversations about science concepts, Actes de la conférence Computer Support for Collaborative Learning (CSCL' 95), 1920.
DOI : 10.1145/130893.130895

A. Gray and G. Grady, Telecommunications Pedagogy for Effective Teaching and Learning, pp.307-316, 1993.

J. Grudin, Groupware and cooperative Work : Problems and Prospect The Art of Human-Computer Interaction Design, pp.171-185, 1990.

J. Grudin, CSCW: History and focus, Computer, IEEE Computer Society, vol.29, issue.6, pp.27-35, 1992.

C. Gutwin and S. Greenberg, Support for Group Awareness in Real-time Desktop Conferences, 1995.

C. Gutwin and S. Greenberg, Workspace awareness for groupware, Conference companion on Human factors in computing systems common ground, CHI '96, 0209.
DOI : 10.1145/257089.257284

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.217.2217

C. Gutwin, G. Stark, and S. Greenberg, Support for workspace awareness in educational groupware, The first international conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '95, pp.147-156, 1920.
DOI : 10.3115/222020.222126

E. Heeren, Technology support for collaborative distance learning, Thèse, 1996.

F. Henry and K. Lundgren-cayrol, Apprentissage collaboratif à distance. Pour comprendre et concevoir les environnements d'apprentissage virtuels, 2001.

R. Hotte, Modélisation d'un système d'aide multiexpert pour l'apprentissage coopératif à distance, Thèse de doctorat, 1998.

P. Jermann and P. Dillenbourg, An analysis of learner arguments in a collective learning environment, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.265-273, 1999.
DOI : 10.3115/1150240.1150273

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190257

R. T. Johnson and D. W. Johnson, Cooperative Learning, 1988.
DOI : 10.4135/9781412952491.n63

R. T. Johnson and D. W. Johnson, Cooperative Learning and Social Interdependence Theory, 1998.
DOI : 10.1007/0-306-47144-2_2

V. Komis, N. Avouris, A. Dimitracopoulou, and M. Margaritis, Aspects de la conception d'un environnement collaboratif de modélisation à distance. Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

T. Koschmann, Computer support for collaborative learning: Design, theory and research issues, Actes de la conférence Computer Support for Collaborative Learning (CSCL' 95), 1920.

V. S. Kumar, Computer-Supported Collaborative Learning -Issues for Research, 1996.

T. Leinonen, G. Kligyte, T. Toikkanen, J. Pietarila, and P. Dean, Learning with Collaborative Software -A guide to Fle3, pp.951-558, 2003.

P. Leroux, Machines partenaires des apprenants et des enseignants -Étude dans le cadre d'environnements supports de projets pédagogiques, Habilitation à Diriger des Recherches, spécialité Informatique, 2002.

R. Lewis, Human activity in learning societies, pp.36-45, 2000.

M. Lewkowicz and M. Zacklad, MEMO-net, un collecticiel utilisant la méthode de résolution de problème DIPA pour la capitalisation et la gestion des connaissances dans les projets de conception, Actes de la conférence Ingénierie des Connaissances (IC'99), pp.14-16, 1999.

T. W. Malone, K. Lai, and C. Fry, Experiments with Oval, Proceedings of the 1992 ACM conference on Computer-supported cooperative work , CSCW '92, pp.177-205, 1995.
DOI : 10.1145/143457.143532

C. Mezura-godoy and S. Talbot, Vers une infrastructure pour le support de la régulation dans le travail collaboratif assisté par l'ordinateur. Actes de la conférence Interaction Hommes Machines, pp.10-14, 2001.

A. Morch, Three levels of end-user tailoring: customization, integration, and extansion, Actes de la conférence Third Decennial Aarhus Conference, pp.41-51, 1995.

A. Morch and N. D. Mehandjiev, Tailoring as Collaboration: The Mediating Role of Multiple Representation and Application Units Actes de la conférence CSCW, pp.75-100, 2000.

T. Panitz, A Definition of Collaborative vs Cooperative Learning, 1996.

G. Paquette, La modélisation par objets typés: une méthode de représentation pour les systèmes d'apprentissage et d'aide à la tâche, Sciences et techniques éducatives, vol.3, issue.1, 1996.

G. Paquette, L???ing??nierie des interactions dans les syst??mes d???apprentissage, Revue des sciences de l'??ducation, vol.25, issue.1, 1999.
DOI : 10.7202/031996ar

W. Prinz, NESSIE: an awareness environment for cooperative settings Actes de la conférence The Sixth, European Conference on Computer Supported Cooperative Work -ECSCW'99, pp.391-410, 1999.

M. Quignard, M. Baker, K. Lund, and A. Séjourné, Conception d'une situation d'apprentissage médiatisée par ordinateur pour le développement de la compréhension de l'espace du débat. Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

P. Reyes and P. Tchounikine, Supporting emergence of threaded learning conversations through augmenting, Actes de la conférence International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL), pp.83-92, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00257172

J. Roschelle and S. D. Teasley, The Construction of Shared Knowledge in Collaborative Problem Solving, Computer-Supported Collaborative Learning, pp.69-97, 1995.
DOI : 10.1007/978-3-642-85098-1_5

K. Saikali and B. David, Using workflow for coordination in groupware applications Actes de la conférence IHM-HCI, pp.10-14, 2001.

D. Schneider, P. Dillenbourg, C. Frete, S. Morand, and P. Synteta, Le TecfaSEED Catalogue, manuel des enseignants, 2002.

R. E. Slavin, Research on Cooperative Learning and Achievement: What We Know, What We Need to Know, Contemporary Educational Psychology, vol.21, issue.1, pp.43-69, 1996.
DOI : 10.1006/ceps.1996.0004

A. L. Soller, Supporting social interaction in an intelligent collaborative learning system, International Journal of Artificial Intelligence in Education, vol.12, issue.1, pp.40-62, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197321

G. Stahl, Groupware goes to school Actes de la conférence Groupware: Design, Implementation and Use: 8th International Workshop, 2002.
DOI : 10.1007/3-540-46124-8_2

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.92.5926

L. Suchman, Plans and situated actions, 1987.

D. D. Suthers and A. Weiner, Groupware for developing critical discussion skills, The first international conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '95, pp.341-348, 1920.
DOI : 10.3115/222020.222826

URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.72.9804

N. Taurisson, Des agents logiciels intégrés à une communauté d'apprenants, 2002.

N. Taurisson and P. Tchounikine, Introducing software agents to support a Web-based collective activity, IEEE/WIC International Conference on Intelligent Agent Technology, 2003. IAT 2003., pp.13-17, 2003.
DOI : 10.1109/IAT.2003.1241147

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01434557

P. Tchounikine, Pour une ingénierie des Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, Revue I3 (Information-Interaction-Intelligence), pp.59-95, 2002.

P. Tchounikine, Quelques éléments sur la conception et l'ingénierie des EIAH, pp.233-246, 2002.

K. Tollmar, O. Sandor, and A. Schömer, Supporting social awareness @ work design and experience, Proceedings of the 1996 ACM conference on Computer supported cooperative work , CSCW '96, pp.298-307, 1920.
DOI : 10.1145/240080.240309

F. Trichet and P. Tchounikine, DSTM: a framework to operationalise and refine a problem solving method modeled in terms of tasks and methods, Expert Systems with Applications, vol.16, issue.2, 1999.
DOI : 10.1016/S0957-4174(98)00065-7

S. Watt, Role conflict in groupware, [1993] Proceedings International Conference on Intelligent and Cooperative Information Systems, pp.229-235, 1993.
DOI : 10.1109/ICICIS.1993.291744

A. Berger, Mémoire de DESS Sciences et Technologies de la Formation et de l'Apprentissage, 1999.

G. Brousseau, Théorie des situations didactiques (La Pensée, 1998.
DOI : 10.4000/educationdidactique.1005

URL : http://educationdidactique.revues.org/pdf/1005

C. Depover, J. Quintin, and B. De-lièvre, Un outil de scénarisation de formations à distance basées sur la collaboration. Actes de la conférence EIAH, pp.15-17, 2003.

Y. Engeström, Learning by Expanding. An activity-theoretical approach to development research, pp.Orienta-konsultit, 1987.

R. Faerber, Le groupe d'apprentissage en formation à distance : ses caractéristiques dans un environnement virtuel, La place des TICE en formation initiale et continue à l'enseignement : bilan et perspectives, pp.99-128, 2002.

P. Rabardel, Les hommes et les technologies Approche cognitive des instruments contemporains, 1995.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01017462

L. R. Winner, M. Chomienne, and J. Vàzquez-abad, Problématique d'un laboratoire de science collaboratif et distribué. Recension de écrits. Faculté des sciences de l'éducation, 1998.

J. M. Bastien and D. Scapin, Ergonomic Criteria for the Evaluation of Human- Computer Interaction, 1993.

K. Kuutti, Activity Theory as a Potential Framework for Human-Computer Interaction Research, Context and Consciousness, pp.17-44, 1996.

D. Thevenin, G. Calvary, J. Coutaz, and R. Ihm, La plasticité en interaction Homme- Machine, pp.3-5, 2000.

. Choi, Informatique (programmation), 2000.

M. Lavant, Macromedia R Flash TM 4, 1999.

G. Monnier, Flash 5 Techniques de développement, et langage ActionScript, 2001.