apprenant"; FACT IN "Gallia" "genre" "natif"; FACT IN "Gallia" "green" "apprenant"; FACT IN "Galliaapprenant"; FACT IN "Gallia" "jamfrey" "apprenant"; FACT IN "Gallia" "leraitre" "natif"; FACT IN "Gallia, FACT IN "Gallia FACT IN "Gallia ,
apprenant"; FACT IN "Lugdunensis" "concepteur" "tuteur"; FACT IN "Lugdunensisnatif"; FACT IN "Lugdunensis" "jeffs" "apprenant"; FACT IN "Lugdunensisapprenant"; FACT IN "Lugdunensis" "macnaughtan" "apprenant"; FACT IN "Lugdunensis" "morgans" "apprenant"; FACT IN "LugdunensisLugdunensis, apprenant ,
apprenant"; FACT IN "Narbonensisapprenant"; FACT IN "Narbonensis" "graham" "apprenant"; FACT IN "Narbonensis" "grattidge" "apprenant"; FACT IN "NarbonensisNarbonensis, tuteur ,
AR(biblio2001-05-072001-05-12Bavardage(e0a3)"; FACT JALON "E0A4J12001-05-072001-05-112001-05-072001-05-112001-05-072001-05-11AR(orale)"; FACT JALON "E1A1J12001-05-112001-05-18AR(e1a1_villes_francaises)"; FACT JALON "E1A1J22001-05-112001-05-21" "tuteurCourriel(participant)"; FACT JALON "E1A1J32001-05-182001-05-21" "tuteurPublication(e1a1_villes_francaises)"; FACT JALON "E1A2J12001-05-112001-05-15Forum(e1a2_choisir_theme)"; FACT JALON "E1A2J22001-05-112001-05-23AR(e1a2_lieux)"; FACT JALON "E1A2J32001-05-232001-05-25Publication(e1_ville)"; FACT JALON "E1A3J1Forum(e1a3_RDV_bavardage)"; FACT JALON "E1A3J2Bavardage(e1a3)"; FACT JALON "E1A3J3Publication(e1_ville)"; FACT JALON "E1A4J12001-05-11AR(e1a4_fiche)"; FACT JALON "E1A4J22001-05-11Publications(e1a4_fiche)"; FACT JALON "E1A5J12001-05-112001-05-24Forum(e1a5_choix_fonction)"; FACT JALON "E1A5J2Publications(e1a5_fonction)/AR(e1a5_fonction)"; FACT JALON "E1A5J3Courriel(e1a5_fonction)"; FACTPublications(e1_identites)"; FACTAR(e2a1_description)"; FACT JALON "E2A1J2Questionnaire(e2a1_description)"; FACT JALON "E2A1J3Publication(e2a1_description)"; FACT JALON "E2A2J1E2A4J1E2A4J2E2A4J3, ForumForumForumPlubication(biographie)Plubication(photo)Courriel(sous_groupe)Courriel(sous_groupe)ForumARPublicationsQuestionnaireCourriel(premier)Courriel(deuxième)Courriel(binome)ForumBavardage, issue.1111111111111111111111e2a2_hymnee2a2_recite2_notre_ville1e2a2_recit1111e2a4_RDV_bavardage1, pp.2001-2007, 2001. ,
2001-06-012001-06-21, Forum, issue.1e2a5_incidents ,
2001-06-232001-06-23, Publications, issue.e2_interactions ,
2001-06-272001-06-27, Publication, issue.e3_villes_candidates ,
2001-06-272001-07-01, Questionnaire, issue.1e3_vote_final ,
2001-06-272001-07-06, Forum(Principal/Principal_Monde), issue.1 ,
2001-07-022001-07-06, Publication, issue.e3_resultats ,
2001-07-022001-07-06, Forum(Principal/Principal_Monde), issue.1 ,
2001-07-022001-07-06, Questionnaire, issue.1e3_bilan ,
2001-07-022001-07-06, Forum(Principal, issue.1 ,
2001-04-302001-05-13, Forum(InterCulture_prep), issue.1 ,
2001-05-142001-05-20, Formulaire(mots), issue.1 ,
2001-05-222001-06-03, Forums, issue.12 ,
2001-06-112001-06-17, Formulaire(phrases_situations), issue.1 ,
2001-06-192001-07-01, Forums, issue.12 ,
E0A1J2"; FACT COMPREND "E0A3E0A3"; FACT COMPREND "E0A4, E0A4J2 FACT COMPRENDE1A1J3 ,
E0A5J4"; FACT COMPREND "E2A1 ,
E2A2J5"; FACT COMPREND "E2A3 ,
E3A1J3"; FACT COMPREND "E3A2E3A2J2"; FACT COMPREND "E3A3E3A3J2"; FACT COMPREND "Inter0, Inter0"; FACT COMPRENDI1P1I1P3 ,
Résultat Requête"); buildConstraints (constraints); constraints.fill=GridBagConstraints.NONE; constraints.anchor=GridBagConstraints.CENTER; gridbag.setConstraints (L13, constraints) ,
setEnabled(true); // groupe B3.setEnabled(false); // activité } } class OB2 implements ActionListener { public void actionPerformed (ActionEvent e) { L5.setEnabled(true) ,
Component-Based Development for Enterprise Systems : Applying the select perspective, 1998. ,
Machine learning techniques for adaptive logic-based multi-agent systems, Proceedings of the Second Workshop of the UK Special Interest Group on Multi-Agent Systems (UKMAS-99), Hewlett-Packard Laboratories, 1999. ,
L'irrésistible ascension du e-learning. Consulté en juin, 2000. ,
AppleScript language Guide Lifelike Computer Characters : The Persona Project at Microsoft Research, Software Agents, 1993. ,
Composants dans l'ingénierie des systèmes d'information : concepts clés et techniques de réutilisation, Actes des deuxièmes assises nationales du GDR-I3. Décembre, 2002. ,
The role of emotion in believable agents, Communications of the ACM, vol.37, issue.7, pp.122-125, 1994. ,
DOI : 10.1145/176789.176803
Confrontation socio-cognitive et résolution de problèmes, Thèse de doctorat de l'Université de Provence, 1998. ,
La coopération entre systèmes à base de connaissances, 1990. ,
Un support informatique à l'activité coopérative fondé sur la Théorie de l'Activité : le Projet DARE, Thèse de Doctorat en Informatique, 2000. ,
Intelligent Assistant Systems, 1991. ,
Cambrian Intelligence, 1999. ,
Relations entre les technologies d'apprentissage humain et les agents, A paraître dans Journal Cognitique. Consulté en mai 2003 sur http ,
Créer des communautés d'apprentissage à distance Apprentissage collaboratif avec les plates-formes de téléformation, Les dossiers de l'Ingénierie éducative, n° 36 sur Les communautés en ligne, Octobre. Centre National de Documentation Pédagogique, CNDP. Montrouge, pp.56-59, 2001. ,
Individu et groupe d'apprentissage en téléformation. Transparents séminaire "Hypermédia, éducation et formation, 2001. ,
Hypermédia, interaction et apprentissage dans des systèmes d'information et de communication : résultats et agenda de recherche, Apprendre une langue dans un environnement multimédia. Outremont, Ca : Les Editions Logiques, pp.53-92, 2000. ,
Tuteurs en ligne : quels rôles, quelle formation, CNED ? Décembre, 1999. ,
Apprendre en collaborant à distance : ouvrons la boîte noire ? ARDEMI, Consulté en Mai, 1998. ,
Situated Action: A Neuropsychological Interpretation Response to Vera and Simon, Cognitive Science, vol.17, issue.1, pp.87-116, 1993. ,
DOI : 10.1207/s15516709cog1701_7
Conférence de consensus ? « Formations Ouvertes et à Distance. L'accompagnement pédagogique et organisationnel ». 27, 28 & 29 mars, Consulté en Juin, 2000. ,
Agent oriented design of a soccer robot team, Proceedings of the Second International Conference on Multi-Agent Systems (ICMAS-96, pp.41-47, 1996. ,
Interfaces Homme Ordinateur : Conception et Réalisation. Editions Bordas, 1990. ,
MULTIAGENT SYSTEMS ENGINEERING, International Journal of Software Engineering and Knowledge Engineering, vol.11, issue.03, pp.231-258, 2001. ,
DOI : 10.1142/S0218194001000542
Apprentissage et multimédia". Actes de la Journée d'information sur le multimédia, pp.119-141, 1995. ,
Pour une refonte des modèles d'usage d'Internet pour l'enseignement : quelques exemples de dispositifs adaptés à la formation universitaire, CIPTE, 1999. ,
E-learning et formation des adultes en contexte professionnel, 2002. ,
Modélisation et conception d'un environnement de suivi pédagogique synchrone d'activités d'apprentissage à distance, Thèse de Doctorat en informatique, 2001. ,
What Do You Mean By Collaborative Learning, Collaborative Learning : Cognitive and Computationnal Approaches, pp.1-19, 1999. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00190240
The evolution of research on collaborative Learning (Eds) Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science, pp.189-211, 1996. ,
On the Social Development of the Intellect, 1984. ,
DOI : 10.1007/978-1-4684-4925-9_5
Objects, Component and Frameworks with UML, The Catalysis Approach, 1999. ,
Mise en oeuvre des plates-formes pour la formation ouverte et à distance ? Fiche pratique 4 : les fonctions d'accompagnement, 2001. ,
Etude comparative technique et pédagogique des plates-formes pour la formation ouverte et à distance ? Mise à jour novembre, Consulté en Juin, 2000. ,
Learning by expanding : an activity-theoretical approach to developmental research, 1987. ,
DOI : 10.1017/CBO9781139814744
Using Multi-Strategy Learning to Improve Planning Efficiency and Quality, 1998. ,
Les systèmes multi-agents : vers une intelligence collective, Intereditions, 1995. ,
A meta-model for the analysis and design of organisations in multi-agents systems, Third International Conference on Multi-Agent Systems (ICMAS'98) Proceedings, pp.128-135, 1998. ,
KQML as an agent communication language, Proceedings of the third international conference on Information and knowledge management , CIKM '94, 1997. ,
DOI : 10.1145/191246.191322
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.125.3310
The Conplexity of distributive collaborative learning : Unit of Analysis, Proceedings of Euro-CSCL 2001, pp.22-24, 2001. ,
Taking Articulation Work Seriously ? an Activity Theoretical Approach, 1997. ,
Is It an agent, or just a program?: A taxonomy for autonomous agents, Proceedings of the Third International Workshop on Agent Theories, Architectures and Languages, 1996. ,
DOI : 10.1007/BFb0013570
The Impact of Three Dimensional Immersive Virtual Environnments on Modern Pedagogy ? Global Change, VR and Learning, 1998. ,
Quelle planification pédagogique dans les EIAH ?, n° spécial "Education et Informatique, hommage à Martial Vivet " Ed. Hermes, pp.165-177, 2000. ,
An Agent-based Framework for Interoperability, Software Agents, 1997. ,
Apprentissage collectif à distance SPLACH : un environnement informatique support d'une pédagogie de projet, Thèse de Doctorat en informatique, 2001. ,
The psychosocial mechanisms of cognitive constructions, International Journal of Educational Research, vol.13, issue.6, pp.607-621, 1989. ,
DOI : 10.1016/0883-0355(89)90044-X
Note sur les normes et standards pour la formation, 2002. ,
Un modèle d'analyse, de construction et d'exécution de systèmes multiagents, Actes des Journées Francophones en Intelligence Artificielle Distribuée et Systèmes Multi-Agents, 1998. ,
Multiagent collaboration in Directed Improvisation, Proceedings of the First International Conference on Multi-agent Systems. (ICMAS-95). Ed V. Lesser, pp.148-154, 1995. ,
Networks of information sharing among computer-supported distance learners, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.218-222, 1999. ,
DOI : 10.3115/1150240.1150266
Apprentissage collaboratif à distance, 2001. ,
Procedural embedding of knowledge in planner, Proceedings of the 2 nd International Joint Conference on Artificial Intelligence, pp.167-184, 1971. ,
JAM, Proceedings of the third annual conference on Autonomous Agents , AGENTS '99, 2001. ,
DOI : 10.1145/301136.301202
The social Organization of Distributed Cognition Perspectives on Socially Shared Cognition, pp.383-407, 1991. ,
The Unified Software Development Process, 1999. ,
Applications of Intelligent Agents, Agent Technology: Foundations, Applications, and Markets, pp.3-28, 1998. ,
DOI : 10.1007/978-3-662-03678-5_1
A Roadmap of Agent Research and Development, Autonomous Agents and Multi-Agent Systems, vol.1, pp.275-306, 1998. ,
From Mirroring to Guiding : A Review of State of the Art Technology for Supporting Collaborative Learning, Proceedings of the First European Conference on Computer-Supported Collaborative Learning, 2001. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00197377
Foundations of Distance Education, 1996. ,
A methodology and modelling technique for systems of BDI agents Agents breaking away : Proceedings of the Seventh European Workshop on Modelling Autonomous Agents in Multi-Agent World, pp.56-71, 1996. ,
Agents for Information Gathering, In Software Agents. Ed. J.M, 1997. ,
A system for supporting group learning that enhances interactions, Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, CSCL '99, pp.323-327, 1999. ,
DOI : 10.3115/1150240.1150280
EIAH : Quel retour d'informations pour le tuteur ?, pp.81-87, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000644
De l'intelligence artificielle aux systèmes multi-agents, 1993. ,
Des technologies pour enseigner et apprendre, 1999. ,
DOI : 10.3917/dbu.lebru.2007.01
Choisir une solution de téléformation Plates-formes et portails de téléformation, 2000. ,
Machines partenaires des enseignants et des apprenants ? Etude dans le cadre des environnements supports de projets pédagogiques, 2002. ,
Conception et réalisation d'un système coopératif d'apprentissage -Étude d'une double coopération : maître/ordinateur et ordinateur/groupe d'apprenants, Thèse de Doctorat en informatique, 1995. ,
A formal framework for agency and autonomy, Proceedings of the First International Conference on Multi-agent Systems. (ICMAS-95, pp.254-260, 1995. ,
Agents that Reduce Work and Information Overload, Software Agents, 1997. ,
DOI : 10.1016/b978-0-08-051574-8.50084-4
SIGFAD : Un système multi-agents pour soutenir les utilisateurs en formation à distance Eds, 2003. ,
Institut National de Rechercche Pédagogique, pp.319-330 ,
Integration of Automatic Tools for Displaying Interaction Data in Computer Environments for Distance Learning, 6th International Conference of Intelligent Tutoring Systems (ITS'2002Eds). LNCS 2363, pp.841-850, 2002. ,
DOI : 10.1007/3-540-47987-2_84
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000055
Le paradigme d'agent dans le développement des plates-formes de formation à distance". Actes du 1 er Séminaire National sur la formation à distance, pp.67-74, 2002. ,
Specifying a Multiagent System to Support Users' Activities in Computer-Supported Distance Learning, Proceedings of the Starting Artificial Intelligence Researchers Symposium, pp.33-34, 2002. ,
Society of mind, Artificial Intelligence, vol.48, issue.3, 1987. ,
DOI : 10.1016/0004-3702(91)90036-J
A conversation with Marvin Minsky about agents, Communications of the ACM, vol.37, issue.7, pp.23-29, 1994. ,
DOI : 10.1145/176789.176791
Adressing Diverse Learning Styles Through the Use of Multimedia, Consulté en Juin, 1998. ,
An Overview of Distributed Artificial Intelligence in Foundations of Distributed Artificial Intelligence, pp.3-55, 1996. ,
Evolving agent societies that avoid social dilemmas, Proceedings of GECCO- 2000 held between, pp.809-816, 2000. ,
Agents : From Direct Manipulation to Delegation, 1997. ,
Being Digital, Computers in Physics, vol.11, issue.3, 1995. ,
DOI : 10.1063/1.4822554
Software agents: an overview, The Knowledge Engineering Review, vol.11, issue.03, pp.1-40, 1996. ,
DOI : 10.1017/S026988890000789X
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.100.7162
A perspective on software agents research, The Knowledge Engineering Review, vol.14, issue.2, 1999. ,
DOI : 10.1017/S0269888999142012
Extending UML for Agents, Proceedings of the Agent-Oriented Information Systems Workshop at the 17th National conference on Artificial Intelligence, pp.3-17, 2000. ,
Consulté en mars 2003 sur http://www.pwcgloballearning.com/agenda/eformation Les entreprises et la e.formation en France : coûts et retour sur investissements. Consulté en mars, OFEMpdf OFEM, 2001. ,
Prometheus : A Methodology for Developping Intelligents Agents, Proceedings of the Agent Oriented System Engineering, 2002. ,
L'ingénierie pédagogique. Pour construire l'apprentissage en réseau, 2002. ,
Les études sociologiques, 1965. ,
The language and thought of the child, 1928. ,
SimuDonnées : la base de données de Simuligne, 2001. ,
Mesurer la cohésion d'un groupe d'apprentissage en formation à distance Actes de la conférence EIAH, Bouhineau D. Institut National de Rechercche Pédagogique, pp.367-378, 2003. ,
How Social Network Analysis can help to Measure Cohesion in Collaborative Distance-Learning, Proceeding of Computer Supported Collaborative Learning conference (CSCL'2003), pp.343-352, 2003. ,
DOI : 10.1007/978-94-017-0195-2_42
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000422
Social Network Analysis Used for Modelling Collaboration, 6th International Conference of Intelligent Tutoring SystemsEds). LNCS 2363, pp.31-40, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/edutice-00000056
CUMULI : construction d'une mémoire du groupe dans l'interaction en FAD, Actes de la Conférence EIAO'2001, Sciences et Techniques Éducatives, pp.1-2, 2001. ,
ELEONORE : un environnement collaboratif en français langue seconde, Sciences et Techniques Educatives, vol.3, issue.3, pp.353-380, 1996. ,
Evolution du e-learning et prospective pour la formation, 2001. ,
Etude des objectifs d'une plate-forme de coopération pour les EIAH". Actes de la conférence EIAH, Bouhineau D. Institut National de Recherche Pédagogique, pp.379-390, 2003. ,
E-moderating : The Key to Teachning and Learning Online, 2000. ,
An overview of Agent-oriented Programming Languages, Software Agents, 1997. ,
Agent-oriented programming, Artificial Intelligence, vol.60, issue.1, pp.51-92, 1993. ,
DOI : 10.1016/0004-3702(93)90034-9
The Emergence of Abstract Representations in Dyad Problem Solving, Journal of the Learning Sciences, vol.4, issue.3, pp.321-354, 1995. ,
DOI : 10.1207/s15327809jls0403_3
Formation Simuligne : descriptif général. Document interne Rap1/0102 du projet ICOGAD, février, 2001. ,
Formation Simuligne : consignes tuteurs et apprenants pour le descriptif général, 2001. ,
Formation Simuligne : consignes tuteurs et apprenants pour le descriptif général, 2001. ,
The Contrat net protocol : High-level communication in a distributed problem solver, IEEE Transaction on Computers. N°, vol.12, pp.1104-1113, 1980. ,
The Z Notation (second edition), 1992. ,
Multiagent systems : a survey from machine learning perspective, Autonomous Robots, vol.8, issue.3, p.57, 2000. ,
« Learning Control Rules for Coordination, Proceedings of Multi-Agent and Cooperative Computation '93, pp.121-136, 1993. ,
Le gestionnaire d'une plate-forme de téléformation Présentation et analyse de la fonction dans un contexte de formation en ligne : Simuligne, 2001. ,
Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes, 1978. ,
Thought and Language, 1962. ,
Task Related Verbal Interaction and Mathematical Learning in Small Groups, Research in Mathematics Education. N°, vol.22, issue.5, pp.366-389, 1991. ,
Peer interaction and learning in small groups, International Journal of Educational Research, vol.13, issue.1, pp.21-39, 1989. ,
DOI : 10.1016/0883-0355(89)90014-1
Learning in Multiagent Systems, Multiagent Systems: A Modern Approach to Distributed Artificial Intelligence, pp.559-298, 1999. ,
What is 'multi' in multi-agent learning?, 1999. ,
Mobile Agents, 1997. ,
Mediators in the architecture of future information systems, Computer, vol.25, issue.3, pp.38-49, 1992. ,
DOI : 10.1109/2.121508
The Architecture of Future Information Systems, 1989. ,
The Impact of Three-dimensional Immersive Virtual Environnments on Modern Pedagogy, Consulté en Juin, 1997. ,
A conceptual basis for Educational Applications of Virtual Reality, 1993. ,
Intelligent Agents, 1999. ,
DOI : 10.1007/3-540-58855-8
Agent theories, architectures, and languages: A survey, Intelligent Agents": ECAI-94 Workshop on ATAL, pp.1-39, 1995. ,
DOI : 10.1007/3-540-58855-8_1
A methodology for agent-oriented analysis and design, Proceedings of the third annual conference on Autonomous Agents , AGENTS '99, pp.69-76, 1999. ,
DOI : 10.1145/301136.301165
47 1.3.2.1 -Description et Organisation, p.50 ,
55 2.1.1 -La variété des échelles, p.60 ,
68 2.4.1 -Les niveaux d'une activité, ., p.73 ,
116 3.2.1 -Le modèle conceptuel d'activité 117 3.2.1.1 -Introduction de concepts complémentaires, ., p.119 ,
135 3.4.1 -Les limites des plates-formes existantes 135 3.4.2 -Les fonctionnalités, p.140 ,
172 4.4.1 -La méthodologie Multiagent System Engineering (MaSE), p.178 ,
183 4.4.3.1 -Sockets, RMI, p.185 ,
192 5.1.1 -Analyse, conception et spécification 192 5.1.1.1 -Le diagramme hiérarchisé des objectifs 193 5.1.1.2 -L'application des cas d'utilisationLe diagramme des classes d'agentsLa construction des communications inter-agents de, SIGFAD, p.211 ,
213 5.1.2.1 -Le développement des agents suivant le modèle 213 5.1.2.2 -L'interface agent, 220 L'interface, p.220 ,